موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

نمونه گزارش فروش در اکسل

نمونه گزارش فروش در اکسل

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 25 اسفند 1400 ساعت 12:07

همانطور که در مطلب قبلی در جلسه آموزش معرفی داشبورد مدیریتی در نرم افزار اکسل مشاهده کردید می توانید با استفاده از این ابزار کاربردی گزارش های جذابی را در محیط اداری و شرکت خود ارائه کنید. قصد داریم نمونه فایلهای داشبورد مدیریتی در اکسل را برای دانلود بگذاریم تا بتوانید راحتتر از آنها برای پروژه های خود استفاده کنید.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

در ادامه ۸ نمونه فایلهای داشبورد مدیریتی را همراه با تصویر و لینک دانلود آن را برای شما قرار می دهیم تا از آنها به راحتی استفاده کنید. برحسب سلیقه هرکدام از آنها می تواند برای شما جذاب و کاربردی باشد.

ادامه جلسات آموزشی نرم افزار صفحه گسترده اکسل (Excel)

جلسه چهل و یکم : آموزش و معرفی داشبورد مدیریتی در نرم افزار اکسل

داشبورد مدیریتی در اکسل چیست؟

آنچه باید در ابتدا بدانید!

در ادامه نمونه فایلهای داشبورد مختلفی در سطح اینترنت جمع آوری شده اند. سعی کنید بعد از تحلیل هر کدوم، تا جایی که امکانش هست راه های بهینه تری برای هر روش ارائه بدید. اینطوری هم تسلط شما بیشتر میشه و هم به حرفه ای شدن شما کمک میکنه.

۱- داشبورد با نمودار عقربه ای

Guage-Dashboard.jpg

یکی از اولین فایلهای داشبورد که قرار دادیم با نوع نمایش نمودارهای مخلتلف است. این داشبورد به نمایش شاخص های مختلف از جمله ۱۰ مشتری برتر، میزان رضایت مشتریان و … در دپارتمان های مالیاتی، حسابرسی و … می پردازد. در این داشبورد نمودار عقربه ای بصورت خیلی ساده رسم شده و چیزی که این نمودار رو جذاب کرده استفاده از عکس های آماده در این نمودار هست.

برای تعیین معیارهای نمایش شاخص ها (زمان، مکان) هم از کمبوباکس استفاده شده است. نمودار دونات هم برای نمایش میزان رضایت مشتریان استفاده شده است. پیشنهاد میکنم وقت خودتون و صرف تحلیل نوع محاسبات این داشبوردها نکنید و فقط سعی کنید ایده بگیرید و مثلا نحوه رسم نمودارها و نمایش ها رو تحلیل کنید.

چون منطق محاسبه شاخص ها بسته به سیاست های شرکت ها و کشورها متفاوته و شما میتونید داده های خودتون و با این روش های نمایش تطبیق بدید و داشبورد خودتون و بسازید.

۲- داشبورد خدمات مشتری

Customer-Service-Dashboard-Cover.jpg

این داشبورد به نمایش و مقایسه میزان رضایت مشتریان، مدت تماس و … در دسته های مختلف می پردازد. در قسمت پایین داشبورد، مبنای مقایسه (دسته) رو مشخص میکنیم و بر اساس آن آیتم های مختلف مربوط به هر دسته مثل محصول، منطقه و … فراخوانی میشه.

و با کلیک روی آیتم های مختلف، نمودار مقایسه ای رسم میشه. انتخاب سلول ها و ارتباطش با توابع از طریق کدنویسی VBA هست. شیت جداگانه برای محدوده های نامگذاری شده رو بررسی کنید.

به نکات پنهان در نمودار پایین و متنوع بودن نوع نمودارها دقت کنید.

۳- داشبورد شاخص های کلیدی

dashboard-6.jpg

سومین مورد از فایلهای داشبورد مربوط به شاخص های کلیدی است. این داشبورد به نمایش شاخص های مختلف برای یک سری محصولات می پردازد. در واقع شاخص های مورد نظر رو تعریف کرده (میتونه هر شاخصی باشه). بعد نمایش رو بر اساس شاخص های مختلف تنظیم کرده.

همونطور که می بینید دوباره مبحث مرتب کردن داده با فرمول مطرح هست. استفاده از ابزارهای فرم و فمرول نویسی برای Sort خیلی میتونه اموزنده باشه.

۴- داشبورد مدیریت فروش

Sales-Dashboard.jpg

این داشبورد به تحلیل داده های مربوط به فروش یک سری محصول در سالهای مختلف و مکان های مختلف رو نشون میده. فرمول نویسی خیلی ساده ای داره. علت اینکه پیشنهاد میکنم بررسیش کنید اینه که از ۳ خط کد VBA ساده استفاده کرده و داشبورد رو تعاملی کرده.

حتما کدها رو چک کنید. به نامگذاری محدوده ها هم خیلی دقت کنید. خیلی موضوع مهمی هست و می بینید که در همه داشبوردها استفاده شده. همچنین ظرافت های گرافیکی در خصوص رنگ فونت و پس زمینه سلول انتخاب شده جالب توجه هست.

۵- داشبورد درآمد مشاغل

salary-survey-entry.jpg

دیتابیس این داشبورد، مشابه داده های داشبورد شماره ۷ هست. پس می بینید که برای یک سری داده میشه چندین داشبورد رو طراحی کرد. به نحوه فراخوانی پرچم های هر کشور خوب دقت کنید.

همچنین نحوه استفاده از Slicer در داشبورد رو خوب بررسی کنید. محدوده های نامگذاری شده و علت و هدف هر کدوم رو دقیق بررسی کنید. این داشبورد هم نکته های آموزشی زیادی داره.

۶- داشبورد آمار بازدیدکنندگان

Visitors-dashboard.jpg

یکی از فایلهای داشبورد مربوط به آمار بازدیدکنندگان است. این داشبورد به تحلیل داده های مربوط به شاخص های مختلف یک سایت در ماه های مختلف هست. مثلا تعداد بازدید کننده ها، صفحات بازدید شده و … که نشون میده وضعیت سایت رو به پیشرفت هست یا نه.

ممکنه در نظر اول داشبورد خیلی ساده ای به نظر بیاد. اما نکات خیلی عالی رو در خودش جای داده. به کاربرد تابع Char دقت کنید. استفاده از فونت Webdings هم نکته جالبی هست.

۷- داشبورد درآمد مشاغل

Dashboard-Excel-Job-wage.jpg

این داشبورد به تحلیل داده های حاصل از یک بررسی در خصوص درآمد مشاغل مختلف (که با اکسل سر و کار دارن) در جهان پرداخته است. شاخص های مختلف مثل میزان سابقه کار با اکسل، مقدار ساعت کار روزانه با اکسل و … برای بررسی درآمد ها در مشاغل مختلف در نظر گرفته شدن.

به نحوه Sort کردن داده ها دقت کنید، در داشبورد با فرمول نویسی داده ها رو مرتب میکنیم و از ابزار Sort نمیشه استفاده کرد. تنوع خوب نمودارها و استفاده از ابزارهای فرم برای پویا کردن داشبورد جالب توجه هست.

۸- داشبورد میزان فروش

Sales-dashboard-1.jpg

این داشبورد مربوط به تحلیل داده های فروش بر اساس مشتری، نوع محصول، منطقه فروش و فروشنده هست. در این داشبورد نرخ رشد فروش و میزان فروش یک ماه مشخص در مقایسه با سایر ماه ها بر اساس شاخص های مختلف در نمودار نمایش داده میشه.

در سمت چپ و بالای داشبورد ماه مورد نظر قابل تعیین هست. پایین داشبورد مربوط به تحلیل شاخص ها بصورت توضیحی است که نکات خیلی خوبی رو در خودش داره. به کاربرد حرفه ای تابع Text دقت کنید.

خب در این مطلب با ۸ مورد از فایلهای داشبورد مدیریتی در اکسل آشنا شدید که می توانند هرکدام بنا به نوع کار و موضوع آنها برای شما مورد استفاده و کاربردی باشند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: youcode.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر