موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

مراحل تولید نفت را توضیح دهید سوم دبستان

مراحل تولید نفت را توضیح دهید سوم دبستان

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 08 بهمن 1400 ساعت 15:21

ایده ای جذاب برای طرح جابر کلاس ششم……

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

یک تحقیق دانش آموزی، موضوعات مختلفی را در بر می‌گیرد. موضوعاتی که علوم چهارگانه تجربی شامل زمین شناسی، زیست شناسی، فیزیک و شیمی را تحت پوشش قرار می‌دهدو حتی جزئی ترین موضوعات نیز می‌توانند به عنوان موضوع تحقیق دانش آموزی برای دوره های مختلف انتخاب شوند.

شرط اینکه یک دانش آموز بتواند تحقیقات خود را با میل و رغبت بیشتری انجام دهد، علاقه‌مندی او به موضوع مورد نظر است. توجه به این نکته مهم برای تمام آموزگاران  ضرورت دارد.

یکی از موضوعاتی که برای تحقیق دانش آموزی به ویژه در دوره ابتدایی کلاس چهارم تا ششم مناسب است، تحقیق در مورد نفت خام است. شرایط تشکیل نفت خام، نحوه استخراج نفت از چاه های نفتی، آشنایی با مناطق نفت خیز در جهان، محصولات جانبی که از نفت خام تولید می شوند، اهمیت استفاده از نفت خام در جامعه امروزی و ده ها عنوان جذاب دیگر به عنوان زیر شاخه تحقیق دانش آموزی با عنوان نفت خام قرار می گیرند.

برای اینکه بدانید در یک پروژه تحقیقاتی برای کلاس چهارم تا ششم چه عناوینی باید در موضوع نفت خام بررسی شود، یک تحقیق به صورت کاملاً خلاصه در این قسمت برای شما جمع آوری کرده ایم تا بدانید به چه صورت باید سرفصل های خود را در تحقیق دسته بندی کنید.

انتخاب موضوع نفت خام شامل تمام مواردی که در فوق، ذکر شد به علاوه سایر مواردی که دانش‌آموزان در نظر دارند می‌تواند به عنوان پروژه طرح جابر کلاس چهارم، طرح جابر کلاس پنجم، و ششم انتخاب شود.

موضوعات طرح جابر را از اینجا دریافت کنید

با ما همراه باشید…………….

نفت خام چیست؟

نفت خام در حقیقت، تخته سنگ های فشرده شده در اعماق زمین هستند که به طور معمول به رنگ قهوه ای تیره یا سیاه در زیر زمین تشکیل می شوند. عمده ترین مناطق نفت خیز جهان در مکان هایی هستند که نزدیک به سنگ های رسوبی و یا در مکان های اعماق دریا وجود دارند. نفت، یک ماده سوختنی است که وقتی می سوزد که انرژی فوق العاده زیادی تولید می کند.

اگر شعله های آتش را در سکوهای نفتی در میان آب های خروشان اقیانوس تماشا کنید، در حقیقت ناشی از سوخت نفت خام و گازهای خروجی حاصل از چاه های نفتی می باشند.

استخراج نفت خام

با حفر چاه ها و سکوهای نفتی می توان نفت خام را از زیر زمین استخراج کرد. به منابع نفتی زیر دریا در اصطلاح علمی، “معادن دریایی” دور از ساحل گفته می شود.

برای استخراج نفت از زیر دریا باید سکوهای دریایی با رعایت استانداردهای صنعتی ساخته شوند. در بالای چاه های نفتی، یک دکل حفاری نصب می شود ( شماره یک در شکل). دکل حفاری به یک مته حفاری غول پیکر مجهز است ( شماره ۲ در شکل).

مته حفاری با قدرت زیاد، سنگ ها را می تراشد و به سمت پایین حرکت می کند؛ به همین ترتیب، یک مجرا با قطر مشخص حفر می گردد ( شماره 3 در شکل). درون این مجرای حفر شده، یک لوله نصب می‌شود؛ هنگامی که نفت از درون آن حرکت می کند، از طریق این لوله به سطح زمین راه پیدا می کند.

نکته جالب در خصوص فرآیند استخراج نفت این است که به همراه نفت خام، گازهای مختلف نیز از این مجرای حفر شده به سطح زمین خارج می شوند؛ گاز، درون مشعل می سوزد ( شماره ۴ در شکل).

موضوعات تحقیق دانش آموزی را از اینجا دریافت کنید

در مورد تاریخچه چاه های نفتی

اولین چاه نفتی که در ایالات متحده آمریکا کشف شد چندان عمیق نبود؛ بنابراین محققان توانستند با یک پمپ ساده لنگردار یا پمپ تعادلی معمولی، نفت را از دل زمین به سمت بیرون پمپاژ کنند.

معادن نفتی در کشورهای آمریکا، روسیه، آفریقای شمالی و همچنین در کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای شمال قرار دارند.

نفت خام، ثروت بزرگی برای کشورها محسوب می‌شود چرا که منبع عظیم انرژی است. این منبع انرژی برای زندگی انسان لازم و ضروری می باشد.

علیرغم تمام مزایایی که نفت خام برای سرزمین ها ایجاد می کند، متاسفانه این ثروت بزرگ، یکی از آلوده کننده های کره زمین محسوب می شود. البته نباید این نکته را فراموش کرد که ذخایر نفتی کره زمین به شدت در حال تمام شدن هستند.

موضوعات طرح جابررا از اینجا دریافت کنید


کاربردهای نفت خام

آیا میدانید از نفت خام چه موادی به دست می آید؟

نفتی که از زیر زمین استخراج می‌شود به صورت خام، عملاً غیر قابل استفاده است و باید آن را تصفیه کرد. از تصفیه نفت خام، مواد دیگری به دست می آید که برای تولید بسیاری از محصولات مورد استفاده قرار می گیرند. تصفیه نفت خام در پالایشگاه ها انجام می شود.

بسیاری از مواد شیمیایی که در دنیای امروز با آنها سر و کار داریم مانند حلال های شیمیایی، مواد شوینده، مواد لاستیکی و پلاستیکی، انواع پلیمرها، سوخت وسایل نقلیه، سوخت هواپیما و موشک ها و بسیاری موارد دیگر از کاربردهای نفت خام هستند.

شاید تعجب کنید اگر بگوییم الیاف مورد استفاده برای تولید جوراب و پوشاک نایلونی از مشتقات نفت خام به دست آمده اند!!

تصفیه نفت خام در پالایشگاه

نفت خام به وسیله لوله های عظیم که به نام “خط لوله انتقال نفت” شهرت دارند به سمت پالایشگاه هدایت می شود. این لوله های انتقال دهنده عموماً از سکوهای نفتی در مسیرهای مختلف نصب می شوند.
هنگامی که نفت خام به پالایشگاه وارد شد به سمت ستون های بلند با ارتفاع و قطر زیاد هدایت می شود. در این ستون ها فرآیند اصلی بر روی نفت خام اجرا می‌گردد. ‏از ستون‌های بلند، دود قابل‌ توجهی خارج می شود.

ستون های مرتفع که برای تصفیه نفت خام در پالایشگاه وجود دارند به “ستون های تقطیر” معروف هستند. متناسب با دمایی که نفت، حرارت داده می شود، محصولات نفتی مختلفی به دست می آید.

در دمای ۳۰ درجه گاز، تولید می شود؛ در دمای ۱۲۰ درجه سانتیگراد، معروفترین ‌ماده نفتی یعنی بنزین به دست می آید. در درجه حرارت ۲۵۰ درجه سانتیگراد، سوخت هواپیما تولید می شود و در درجه حرارت ۳۶۰ درجه سایر سوخت های صنعتی برای وسایل مختلف به دست می آید.

برایمشاوره تحقیق دانش آموزی از اینجا وارد شوید

حمل و نقل نفت خام

نفت خام به وسیله کشتی های بزرگ با نام نفتکش یا نفتکش های بزرگ و همچنین از طریق تانکرها حمل می شود. بزرگترین نفتکش ها می توانند ۵۰۰ هزار تن نفت خام را در خود جای دهند.

تصور کنید اگر یکی از این کشتی های نفتکش غول پیکر در دریا غرق شود! نفت خام به صورت یک سفره سطحی بر روی آب شناور باقی می ماند؛ این ماده چسبناک شبیه به قیر در می آید که به آن لکه‌های نفتی می گویند.

اگر لکه های نفتی در سطح اقیانوس و دریاها گسترده شوند، خطرات بسیار ناگواری برای پرندگان دریایی، ماهی ها، موجودات آبزی و گیاهان ایجاد می کنند.

موضوعات طرح جابر کلاس ششم را از اینجا دریافت کنید


سخن پایانی:

علاوه بر مواردی که در فوق، ذکر شد، دانش آموزان می توانند تمام عناوین مربوط به شیوه های استخراج نفت، اسامی مشتقات نفتی، کاربرد هر کدام و بسیاری از عناوین دیگر را مورد بررسی قرار دهند.
یکی از جذاب ترین ایده هایی که برای طرح جابر کلاس ششم در خصوص موضوعات نفتی وجود دارد، ساخت مدل دکل چاه های نفتی است. دانش آموزان می توانند یک برج تقطیر را به صورت یک مدل نمایشی در پروژه تحقیقات خود بسازند.

تولید سوخت از نفت خام

مته حفاری

کافه محتوا، مرجع مشاوره تحقیقات دانش آموزی و طرح جابر می باشد….

برای ثبت سفارش مشاوره تحقیق دانش آموزی از طریق لینک زیر اقدام کنید….

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: cafe-mohtava.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر