موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

.رودخانه.لواسان تهران

.رودخانه.لواسان تهران

نویسنده : مسعود زمانی | زمان انتشار : 21 دی 1399 ساعت 20:04

معرفی لواسان

لواسان یا همان لواسان‌ کوچک یکی از شهرهای شهرستان شمیرانات استان تهران است. شهر لواسان در بخشی به نام بخش لواسانات قرار دارد. شهر لواسان واقع در شمال شرق کلان شهر تهران و به عنوان نزدیکترین منطقه خوش آب و هوای ییلاقی به شهر تهران به حساب می آید، در ادامه این مقاله به جاهای دیدنی لواسان هم خواهیم پرداخت.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

موقعیت مکانی

فاصله لواسان نسبت به تهران حدود ۷ کیلومتر می باشد که در کمتر از ۱۵ دقیقه می توان به این شهر دسترسی داشت. طبیعت سرسبز لواسان از دامنه های شمالی این شهر شروع می شود و در انتها به دریاچه زیبای سد لتیان ختم می گردد. چشم اندازهای بکر این شهر طبیعت را بگونه ای به تصویر می کشند که ۴ فصل سال را می توان به زیبایی هر چه بیشتر مشاهده نمود.

لواسان به جهت دارا بودن موقعیت مناسب جغرافیایی و آب و هوای ییلاقی، مورد توجه بسیاری از هموطنان گرامی می باشد. همچنین به لحاظ مجاورت شهر با دریاچه سد لتیان ۳۰ درصد آب شرب پایتخت را نیز تامین می نماید.   با ما همراه باشید تا تعدادی از جاذبه های گردشگری این منطقه خوش آب و هوا را در اختیار شما همراهان همیشگی وب سایت شب قرار دهیم .

lavasan2-1024x638.jpg

برای اطلاع از بهترین رستوان های لواسان کلیک کنید

دیدنی‌های لواسان

چند مورد از جاهای دیدنی لواسان را در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد:

گردنه قوچک لواسان

گردنه قوچک گردنه ای است در بخش لواسانات شهرستان شمیرانات که تهرانپارس(خیابان استخر) و شهر شمیران (تجریش، اراج و مینی سیتی) را به شهر لواسان و جاهای دیدنی لواسان و نیز رودبار قصران (جاده فشم) متصل می سازد و در سر حد جنوبی شهرستان شمیرانات واقع شده است.

پارک جنگلی قوچک و پاسگاه نیروی انتظامی قوچک در این محل قرار دارند. بالای این گردنه محل تلاقی سربالایی تهرانپارس (در امتداد خیابان استخر) و مسیر مینی سیتی به قوچک با جاده قوچک – لشکرک است که در انتهای مسیر مارپیچ گردنه به سمت لواسانات به محله لشکرک شهر لواسان میرسد و از آنجا(لشکرک)، راه دو شعبه میشود، شعبه ای به سمت مرکز شهر لواسان میرود و شعبه دیگر نیز مسیر زردبند – فشم است.

رودخانه جاجرود

رودخانه جاجرود یا همان رودخانه لواسان به طول تقریبی ۱۴۰ کیلومتر از دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه دارای چند سرشاخه است که مهم‌ترین آن شاخه‌ای است که از دامنه‌های جنوبی خرسنگ سرچشمه می‌گیرد. شاخه مهم دیگر شاخه‌ای است که از دامنه‌های کلون بستک سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از دربند، شمشک و میگون در ناحیه فشم با شاخه خرسنگ بهم پیوسته و رودخانه جاجرود را به‌وجود می‌آورد.

رودخانه آهار که از دامنه‌های شمالی توچال سرچشمه می‌گیرد در دهکده اوشان به این رودخانه می‌پیوندد و در پایین‌تر نیز شاخه امامه به آن متصل می‌شود. شاخه‌های فرعی لوارک، کنده‌رود و افجه نیز مستقیما به دریاچه سد لتیان وارد می‌شوند. این رودخانه پس از عبور از سد لتیان و طی ۲۳ کیلومتر که قسمت اعظم آن از منطقه حفاظت‌شده جاجرود و پارک‌ملی خجیر می‌گذرد در منتهی الیه پارک‌ملی خجیر با رودخانه دماوند تلاقی پیدا می‌کند.

سد لتیان

سد لتیان به منظور تامین آب شرب شهر تهران احداث شد. علت نام گذاری این سد بنام لتیان به دلیل آن است که با احداث سد دریاچه‌ای در پشت آن ایجاد شد، با ایجاد این دریاچه، روستایی که در نزدیکی آن بود به زیر آب رفت، به همین علت نام سد را به نام روستای زیر آب رفته که لتیان بود گذاشتند.

دریاچه‌ای که در این منطقه ایجاد شده علاوه‌بر امکان طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی در تپه‌های سرسبز، امکان ماهیگیری نیز برای گردشگران فراهم نموده است.

Alaedin-Travel-Agency-Dashthavij-1-s-1.jpgپارک جنگلی لواسان یا تلو

این پارک جنگلی که نام دیگری هم به اسم پارک غزال دارد، هم جزو جاهای دیدنی و تفریحی لواسان و هم تهران به حساب می‌آید. پارک جنگلی تلو که در کیلومتر ۵ جاده تلو واقع شده است، میزبان تعداد زیادی از شهروندان تهرانی و ورزشکاران در روزهای پایانی هفته می‌باشد.

این پارک با وجود آنکه موقعیت جغرافیایی آن چسبیده به تهران است از پوشش گیاهی و جانوری متنوعی همچون روباه، شغال، کبک، عقاب و قرقی می‌باشد.

%D9%84%D9%88%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D9%86.jpgروستای کُند بالا یا کند علیا

این روستا یکی دیگر از جاهای دیدنی لواسان به حساب می‌آید، کند علیا از دو بخش علیا و سفلی که در دو قسمت بالا و پایین واقع شده‌اند تشکیل شده است.

کند علیا تابستان‌هایی معتدل همراه با تنوع درختان میوه فراوان همچون: آلبالو، گیلاس، زردآلو و باغ هایی سرسبز دارد و زمستان‌هایی سرد و یخبندان نیز در کنار تابستان معتدلش به همراه دارد.

4329833.jpg

روستای برگ جهان

این روستا از توابع لواسان کوچک به حساب می‌آید، این یعنی برای رسیدن به روستای برگ جهان که یکی از جاهای دیدنی لواسان می‌باشد باید از لواسان عبور و ۱۳ کیلومتر به سمت شرق حرکت کرد.

روستای برگ‌جهان آثار تاریخی و مذهبی بسیار در دل خود جای داده است که از جمله آن میتوان امامزاده اسماعیل(ع) و قلعه دختر نام برد.

جالب است بدانید که ۳۴ امامزاده در لواسان وجود دارد که از معروف ترین آن‌ها امامزاده اسماعیل (ع) که در روستای برگجهان در یکی از دهستان های لواسان کوچک است واقع شده.
blogpost-716.jpg

برای اجاره ویلا در لواسان کلیک کنید.

روستای افجه

یکی دیگر از روستاهای ییلاقی و جاهای دیدنی لواسان روستای افجه است، این روستا در ارتفاع دو هزار و چهارصد متری از سطح دریا واقع شده که دو ویژگی خاص دارد.

اولین ویژگی دسترسی نسبتا راحت آن به تهران به نسبت دیگر روستاهای لواسان می‌باشد و دومین ویژگی یک جاذبه منحصر به فرد این منطقه است که دشت هویج نام دارد. این دشت مقصد سفر تعداد زیادی از گردشگران تهرانی برای سفر‌های یک روزه است.

البته این دشت علاوه‌بر جذابیت خاصی که دارد در دوران قاجار یک شاه‌راه بین تهران و دشت لار نیز بوده است.

Alaedin-Travel-Agency-Dashthavij-1-s.jpgآبشار ناران

آبشار ناران در ۷۰۰ متری شمال محله ناران از توابع لواسان کوچک و در نزدیکی روستای کند علیا قرار دارد. وجود بقایای آثار باستانی در کند علیا از جمله تپه های گوشواره، قلعه پیرزن، جوهک و شیرتازه، نشانگر قدمت طولانی این روستا بوده که به اوایل دوره اسلامی می رسد. روستای کند علیا و سفلی از توابع بخش لواسانات شهرستان شمیرانات، در فاصله ۳۸ کیلومتری شمال شرقی تهران قرار گرفته اند.

ارتفاع منطقه از سطح دریا ۲۲۸۶ متر بوده و ارتفاع آبشار ناران ۱۰ تا ۱۵ متر است که در فصل بهار حجم آب آن افزایش پیدا کرده و ریزش آب، منظره بسیار زیبایی را پدید می آورد. آبشار ناران با جریان دائمی آب بر روی صخره سنگی، فضای زیبایی ایجاد کرده است.

غار هملون

غار هملون یکی دیگر از جاهای دیدنی لواسان است. این غار در اصل از دو غار تشکیل شده است که شامل هملون کوچک و هملون بزرگ است، این غار در نزدیکی شهر میگون در دره‌ای به نام دره هملون واقع شده است. کف این غار از سنگ و گِل پوشیده شده که به آن سطحی لغزنده بخشیده است که موجب می شود بازدید کنندگان هنگام بازدید کمی احتیاط نیز به خرج دهند.

blogpost-716-1.jpg

پیشنهاد نویسنده: دیگر روستاهای دیدنی تهران را حتما مطالعه کنید

اجاره ویلا و سوئیت در لواسان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر