موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

علائم اوتیسم

علائم اوتیسم

نویسنده : مسعود زمانی | زمان انتشار : 02 اسفند 1399 ساعت 00:42

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

فعالیتها و تمرینات والدین برای بهبود عملکرد مغز کودکان 1 تا 5 سال (تمرینات مادر و کودک و مایل استون های رشد)

چکیده:
اختلال اتیسم(اوتیسم)طیفی از اختلالات رشدی عصبی است که عمدتا با علائم نقص در مهارتهای اجتماعی،مهارهای کلامی و غیر کلامی،اصرار بر یکنواختی و علایق محدود،حرکتهای تکراری و کلیشه ای،عدم همدلی و ارتباط چشمی و گستره دیگری از علائم و نشانه ها مشخص میگردد.این علائم در کودکان دارای اوتیسم به شکل و شدت متفاوتی مشاهده میگردد و همین امر نیز می تواند منجر به تشخیص سطح اختلال اوتیسم گردد.

علائم و نشانه های اتیسم (اوتیسم)

اتیسم(اوتیسم) اختلالی رشدی است و بر نحوه تعامل و ارتباط فرد با دیگران و همینطور بر نحوه یادگیری و رفتار او تاثیر می گذارد.اتیسم شرایطی مادام العمر است و والدین در طفولیت ممکن است نخستین علائم اتیسم را هرچندکوچک مشاهده نمایند. این اختلال قابل درمان نیست بلکه می توان فرد را مورد پشتیبانی قرار داد تا بتواند با این اختلال مادام العمر زندگی بهتر و باکیفیت تری داشته باشد.

نکته:به یاد داشته باشید در تمام دنیا اتیسم اختلالی مادام العمر است و تا پایان عمر با فرد همراه است.متخصصان غربی این گونه مطرح می کنند که اتیسم مانند رنگ چشم  و رنگ پوست تا ابد با فرد همراه است و هیچ درمان قطعی برای این اختلال وجود ندارد و تنها می توان با مداخله فرد را برای زندگی بهتر اماده نمود.مراقب افراد سودجو و ناآگاه که عنوان می کنند اتیسم را درمان قطعی می کنند یا فرد را از طیف خارج می کنند!! باشید.برای دانستن همه چیز درباره اوتیسم مطالعه مقاله اوتیسم چیست؟انواع،علت ها و درمانها را پیشنهاد می کنیم.

اصطلاح طیف به این علت برای اتیسم به کار برده می شود که فرد می تواند طیفی گسترده از علائم را با شدت های مختلف تجربه کند.برای نمونه ممکن است فردی در طیف اتیسم بتواند عملکرد زبانی خوبی داشته باشد اما فردی با عملکرد پایین به هیچ عنوان صحبت نکند.پس مهم است که به این نکته توجه کنیم که فرد مبتلا به اتیسم ممکن است تمامی علائم را از خود نشان ندهد ان علائمی را هم که نشان می دهد از نظر شدت با دیگران متفاوت است.

علائم و نشانه های زیادی وجود دارد که نشان می دهد فرد دارای اتیسم است و البته برخی افراد بزرگسال و کودک غیر اتیستیک هم ممکن است تعدادی رفتارها و علائم اتیسم را از خود نشان دهند. برای نمونه برخی کودکان که بعدها دارای اتیسم تشخیص داده نمی شوند هم ممکن است به دلایلی نوک پنجهراه بروند اما تا 18 ماهگی این علامت در انها کاهش می یابد و یا ردیف کردن اسباب بازی ها یا اشیا که در برخی کودکان به دلیل مجموعه سازی رخ می دهد هم از این علائم است که می تواند در افراد غیر اتیستیک و دارای اتیسم مشترک باشد.

افراد مبتلا به اختلال اتیسم غالبا در برقراری ارتباط و ایجاد ارتباط عاطفی و اجتماعی  با دیگران با مشکلاتی روبه رو هستند.انهاد ممکن است اطلاعات حسی مانند صداها و بوها را متفاوت از دیگران پردازش کنند و همین امر ممکن است زمینه ساز برخی از علائم رفتاری اتیسم باشد که افراد ممکن است از خود نشان دهند.هنگامی که به دنبال علائم اولیه اختلال طیف اتیسم هستید باید به مایل استون ها(نقاط عطف یا شاخصها) توجه کنید که نشان دهنده انتظار مشاهده شاخصهای رشدی در مقطعی زمانی است و کودک در سنی مشخص به انها دست می یابد مانند غان و غون کردن در 4 ماهگی و یا استفاده از جملات ساده تا دو سالگی.اگر کودک بعد از این دوره رشدی عنوان شده به مهارت دست یابد و یا اصلا به ان دست نیابد می تواند نشان دهنده اختلالات رشدی مانند اختلال طیف اتیسم باشد.اتیسم را میتوان به صورت قطعی از روی علائم تا دو سالگی تشخیص داد هرچند که برخی از این علائم قطعی تا پیش از دو سالگی نیز خود را نمایان کرده اند.

نکته:بر اساس نتایج منتشر شده در حدود یک سوم از والدین عنوان می کنند که علائم اتیسم را در همان نوزادی و طفولیت فرزندشان مشاهده کرده اند.تاخیر های رشدی و انحراف کودک از شاخصهای رشدی هرچند به طور مستقیم به اتیسم اشاره نمی کند اما می تواند به برافراشته شدن پرچم های قرمز و اگاهی والدین از وجود مشکلات رشدی کمک کند.

علائم مشترک اتیسم(اوتیسم)

برخی علائم متداول اتیسم که فرد ممکن است از خود نشان دهد به شرح زیر است:

مارا در اینستاگرام دنبال کنید و با ما در ارتباط باشید.ادرس ما ordibeheshtautism

علائم اتیسم(اوتیسم) در نوزادی

در اتیسم که نوعی اختلال رشدی است علائم به مرور نمایان می گردند به این معنی که والدین متوجه می شوند انچیزی که مطابق با رشد یک کودک عادی مورد انتظار است برای کودک انها رخ نمی دهد .برای مثال رشد گفتار یا چهار دست و پا رفتن دیرتر از حد انتظار مشاهده شده و همینطور شاخص های رشدی دیگر.به همین دلیل اگر کودک نتواند به شاخص های رشدی که در دو ماهگی ،چهار ماهگی،شش ماهگی، و نه ماهگی و یک سالگی دست یابد  این را می توان یکی از نشانه های اولیه اتیسم یا اختلالات رشدی دیگر دانست .

نکته:همه نوزادان به شاخص های رشد در زمان مقرر نمی رسند و این امر برای انها طبیعی است و باید برای این امر به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با بررسی بازتابها وضعیت فیزیولوژیک کودکتان را بررسی کند.

والدین گرامی برای دریافت تمرینات و فعالیت های روزانه بهبود عملکرد مغزی نوزادان، مطالعه متن فعالیتها و تمرینات والدین برای بهبود عملکرد مغز کودکان 0 تا 6 ماه(به همراه مایل استون ها و تمرینات مادر و کودک)را به شما پیشنهاد می کنیم.این متن حاوی راهکار های عملی و کاربردی برای بهبود عملکرد مغزی کودکان است.

علائم و نشانه های اولیه اتیسم(اوتیسم) زیر 1 سال

  • کودک تا 4 ماهگی غان و غون نکند.
  • کودک تا 5 ماهگی لبخند اجتماعی نزند.
  • کودک تا 6 ماهگی نخندد(خندیدن نشانه لذت بردن است و خنده نشانه اشتراک گذاری لذتی است که کودک در حال تجربه ان است پس به صورت طبیعی می خواهد که احساس خود را با شما به اشتراک گذارد و واکنش ما به این کار موجب تکرار و ادامه یافتن این لبخند می گردد و در پس ان کودک مهارتهای فراوان ارتباطی را به دست می اورد).
  • کودک هیچ علاقه ای به بازی هایی مانند دالی موشه که با او می کنند ندارد و به ان واکنشی نشان نمی دهد.
  • کودک تا 12 ماهگی به نام خود واکنشی نشان نمی دهد.
  • کودک به اشیاء اشاره شده توسط دیگران تا 12 ماهگی نگاه نمی کند.
  • کودک از صداهای بلند ناراحت می گردد.
  • کودک برای ارام شدن به دنبال پدر و مادر خود نیست.
  • کودک از تنهایی بازی کردن راضی است.
  • کودک تماس و ارتباط چشمی برقرار نمی کند(کودکان به صورت عادی به چهره ها نگاه می کنند و بر روی چشمان دیگر افراد متمرکز میشوند).

والدین گرامی در صورت مشاهده علام ذکر شده در زیر یک سال،میتوانید با مطالعه مقاله  ماساژ و تمرینات حرکتی برای نوزادان در خطر اختلال رشد (تمرینات مادر و کودک زیر یک سال) و اجرای دستورالعمل های کاربردی در این متن شرایط بهتری را برای کودک خود ایجاد کنید.

علائم و نشانه های اتیسم(اوتیسم) در کودک نوپا بین 1 تا 2 سال

  • عدم رشد مهارتهای زبانی مانند گفتن ماما یا دادا یا بابا در یک سالگی یا عدم توانایی بیان جملات ساده در دو سالگی.
  • گفتن برخی کلمات فقط یکبار برای نمونه یکبار بشنوید که کودکتان بگویید بابا.
  • تکرار کلمات بارها و بارها.
  • عدم علاقه به بازی های اجتماعی یا عدم تمایل به نزدیک شدن به دیگر کودکان.
  • عدم ارتباط چشمی.
  • وجود رفتارهای تکراری و حرکت های کلیشه ای مانند ضربه زدن با دست یا تکان دادن ها و یا چرخاندن ها با محوریت بدن خود و یا اشیاء.
  • عدم تقلید از دیگران وعدم انجام بازی های وانمودی یا کپی کردن رفتار بزرگسالان یا دیگران در بازی ها و متفاوت بازی کردن نسبت به دیگر کودکان.برای نمونه، به طور نمایشی قاشقی را به دهان ببرند ویا یک فنجان را برای خوردن چایی به دهان ببرند . تمایل به تنهایی بازی کردن و تقلید کم از دیگران(کودکان تا 13 ماهگی مقدماتی از تقلید از محیط پیرامون که نشانه های موفق یادگیری در انها است را نشان می دهند. انها یادمی گیرند که در دنیایی ساختگی و دربازی تظاهر و وانمود کنند. روی خرس خود را با پتو می پوشانند به او دارو می دهندو یا نمایشی اشپزی می کنند).
  • نشان ندادن علایق به دیگران و عدم توانایی در اینکه به شما بفهمانند با ژست ها یا صدا ها یا حرکات چیزی را دوست دارند یا ندارند. به صورتی که والدین ممکن است ندانند کودکشان به چه چیزی علاقه مند است .نوزادان تا این سن( 12 تا 14 ماهگی) علایق خود را به والدین نشان می دهند به این صورت که به انچه علاقه دارند اشاره می کنند ویا نام انها را بیان می کنند. اگر کودکتان این کار را انجام نداد این میتواند یک پرچم قرمز باشد در تشخیص اتیسم(کودکان به طور تقریبی از 9 تا16 ماهگی از حرکات و صداها استفاده می کنند تا به شما اطلاع دهند که چه می خواهند یا نمی خواهند )
  • عدم نگاه کردن به جایی که والدین به ان اشاره می کنند و در عوض نگاه کردن به دست در حال اشاره والدین(توجه مشترک).
  • عدم استفاده از دستها به عنوان ابزار(کودکان از 9 تا 16 ماهگی یاد می گیرند که از دستان خود به عنوان ابزاری در محیط پیرامون استفاده کنند مانند گرفتن ،دادن،تکان دادن، فشار دادن، اشاره کردن، چنگ زدن و….اما کودک دارای اتیسم در استفاده به موقع از دستهای خود دچار محدودیتهایی است و ممکن است از دستان بزرگسالان برای کارهای خود استفاده کند به جای انکه خود از مهارتهای دست ورزی استفاده کند).
  • بیشتر به اشیاء علاقه مند است تا به افراد.
  • حرکات غیر معمول با انگشتان یا با دستها و یا بدن نشان دادن.
  • علاقه فراوان به اشیاء یا فعالیتهایی خاص به صورتی که کودک اصلا نتواند تمرکز خود را از یک شی به شی دیگر منتقل کند و یا فعالیتی را پایان و فعالیتی دیگر را اغاز کند. این رفتار کودک به مرور منجر به این می گردد که مهارتهایی را نیز که پیش از این بدست اورده مانند بازی با بلوکها یا یادگیری اشکال و اعدادرا نیز ازدست بدهد.در این مورد میتوان به وابستگی شدید به اشیایی که برای سن انها معمول نیست هم اشاره نمود (کودکان به طور عادی به راحتی می توانند توجه و تمرکز خود را بین اشیا و افراد جابجا کنند )
  • واکنشهای غیر معمول نسبت به صداها ،بو ها ،بافتها و نور.
  • تمایل به تجربیات حسی غیر معمول(برای نمونه لیسیدن بلوک های خانه سازی یا مالیدن دست خود به بافتی خاص بطور مکرر)
  • در هنگام پریشانی و گریه دیگران در ارام کردنشان نا موفق هستند(برای نمونه اگر مادر او را به اغوش بگیرد باز هم گریه می کند)

نکته:در حدود 25 تا 30 درصد کودکان دارای اتیسم تا 18 ماهگی مهارتهای زبانی را تجربه می کنند اما پس از این شروع به از دست دادن ان می کنند .برخی دیگر از این کودکان نیز بازی یا مهارتهای اجتماعی که تا کنون برای انها شکل گرفته و در انها دیده شده است را از دست می دهند.

علائم و نشانه های اتیسم(اوتیسم) در کودک خرد سال بین 2 تا 5 سال

  • عدم بیان احساسات و عواطف و یا نمایش این عواطف به شکلی کاملا محدود.
  • وجود مشکلاتی در تفسیر احساسات دیگران.
  • به نظر نمی رسد وابستگی به والدین خود داشته باشند.
  • عدم علاقه به بازی با دیگر کودکان و یا ورود به بازی های اجتماعی.
  • علاقه به بازی با اسباب بازی یا شی خاص.
  • تکرار کلمات یا جملات دیگران(اکولالیا).
  • تکرار کلمات خود برای بارها و بارها.
  • عدم جمله سازی(تا4 سالگی).
  • استفاده از ضمایر به شکل اشتباه برای نمونه بجای گفتن من می گوید “تو اب می خوای”.
  • عدم توانایی در درست پاسخ دادن به سوالات. سوالات پرسیده شده را با تکرار همان پرسش پاسخ می دهند.
  • عدم استفاده از زبان بدن (تا3 سالگی)
  • عدم استفاده از بازی های وانمودی (برای نمونه نشان دهد که مادر است و دارد به عروسک خود غذا می دهد) (تا3سالگی)
  • استفاده غیر معمول از اسباب بازی ها برای نمونه ردیف کردن انها به دنبال هم و یا چرخاندن چرخ ماشین به جای استفاده از خود ماشین. یا دوست داشتن قسمتهای خاصی از اسباب بازی ها و بازی کردن تنها با ان قسمت خاص برای مثال همان چرخ ماشین یا ماشه تفنگ.(تا 3 سالگی)
  • توجه کوتاه مدت و بیش فعال بودن(تا3 سالگی)
  • عدم وجود احساس خطر و رفتار پر خطر داشتن (تا 3 سالگی)
  • در هر بار بازی با اسباب بازی ها به شکل یکسان به مانند قبل بازی می کند بدون هیچ تغییری.(تا3 سالگی)
  • استفاده از زبان و اصطلاحات رسمی به جای زبان عامیانه.
  • عدم رشد مهارهای کلامی و زبانی به میزان مورد انتظار.
  • مشکلاتی در اموزش دستشویی رفتن.
  • داشتن بدخلقی و افت شدید موود.
  • مشاهده رفتار پرخاشگرانه جسمی.
  • وجود محدودیت ها و عدم انعطاف حرکتی به شکلی که احساس می شود مانند یک ربات عمل می کنند.
  • وجود رفتار های چالش برانگیز مانند هرزه خواری یا خود ازاری.
  • وجود رفتار های تکراری و حرکت های کلیشه ای مانند بال بال زدن دور خود چرخیدن یا تکان دادن دستها .
  • عدم توانایی تفسیر انچه دیگران فکر می کنند و عدم متوجه شدن نشانه های اجتماعی و قابل مشاهده ان. برای نمونه بیشتراین کودکان نمی توانند تفاوت بین تفکر یک بزرگسال که به انها می گوید بیا اینجا در حالی که خوشحال است و می خندد را با یک بزرگسال که می گوید بیا اینجا اما عصبانی و اخمو است را متوجه شوند چراکه این برای انها گیج کننده است و نمی توانند علت پشت این رفتار را متوجه شوند.
  • صحبت کردن با صدا و لحن غیر عادی(برای نمونه هر جمله را طوری تمام می کنند که انگار سوالی پرسیده اند)
  • به صورت نادرست از کلمات در جملات خود استفاده می کنند(خطاهای دستور زبانی یا گرامری دارند)
  • عدم توانایی در نشان دادن محبت خود.این کودکان ممکن است نزدیکان خود را دوست داشته باشند اما نمی دانند که چگونه می توان این دوست داشتن را نشان و گسترش داد.
  • قوانین فعالیتهای نوبتی را رعایت نمی کنند و متاسفانه به همین خاطر ممکن است دیگر کودکان انها را در بازی های خودکنار بزنند.

نکته: اکولالیا بخشی طبیعی از روند رشد کلامی کودکان است و عموما در حدود 3 سالگی از بین می رود در حالی که این علامت در کودک دارای اتیسم با بزرگتر شدن هم ادامه می یابد

علائم و نشانه های اتیسم(اوتیسم) در کودکان بزرگتر و نوجوان

اگرچه می توان اختلال اتیسم را تا سن دو سالگی با قطعیت تشخیص داد اما بسیاری از کودکان تا سنین مدرسه تشخیص دریافت نمی کنند به خصوص کودکانی که دارای اتیسم عملکرد بالا یا اتیسم خفیف هستند.پس کودکانی که در این سن تشخیص اتیسم را دریافت می کنند یا دارای اتیسم خفیف هستند و یا به اشتباه در گذشته تشخیص دریافت ننموده اند یا به اشتباه با اختلالی دیگر تشخیص داده شده اند که ممکن است همراه با اتیسم رخ دهد.

  • وجود علایق وسواسی به شی یا موضوعاتی خاص
  • درگیر بودن با طیف وسیعی از رفتار های تکراری مانند شکستن قولنج دست ،تکان دادن دست،چرخیدن
  • عدم تماس چشمی
  • وجود مشکلاتی در تعامل اجتماعی
  • عدم درک احساسات دیگران و یا احساس خود به دیگران
  • ترجیح بر تنها بودن
  • خودداری کردن از تماس جسمی با دیگران
  • داشتن الگوهای خواب غیر معمول
  • استفاده از کلامی رسمی در ارتباط با دیگران بجای گفتاری عامیانه.
  • تاکید بر روالها و اصول در زندگی.
  • ترجیح دادن برخی لباسها ،غذا ها و اشیاء خاص بر دیگری.
  • عدم مطابقت حالات هیجانی چهره انها با انچیزی که بیان می کنند( برای نمونه ممکن است مطلب ناراحت کننده را با شادی و لبخند بیان کنند).

اما کودکانی که در این مقطع سنی هستند و دارای علائم شدیدتر اتیسم هستند و عملکرد پایین محسوب می گردند این علائم را نشان می دهند:

  • به هیچ وجه از گفتار استفاده نمی کنند.
  • از تغییرات روز مره بسیار مضطرب می گردند.
  • نمایش رفتار چالش برانگیز شدید مانند کوبیدن سر به دیوار یا پرخاشگری.
  • در زندگی روزمره خود مانند حمام کردن و لباس پوشیدن هم به کمک احتیاج پیدا می کند.
  • در گیر بودن با رفتار های تکراری و حرکت های کلیشه ای با مدت زمان و شدت بیشتر.
  • تاکید بر قوانین و روالها در زندگی.
  • ترجیح و تاکید سفت و سخت بر روی برخی غذاها ،لباسها و یا اشیاءخاص.

نکته:در حدود 40 تا 50 درصد از کودکان دارای اختلال طیف اتیسم مهارتهای کلامی را به دست نمی اورند و به دست اوردن این مهارت نیز تا بعد از پنج سالگی بسیار بسیار نادر است. بنابراین بخش قابل توجهی از کودکان دارای اتیسم در نوجوانی و بزرگسالی به کودکانی بدون کلام تبدیل می شوند.

علائم و نشانه های اتیسم(اوتیسم) در بزرگسالان

همانطور که گفته شد اختلال طیف اتیسم اختلالی مادام العمر است و برخی از افراد مبتلا به اتیسم تا زمان بزرگسالی اتیسم در انها تشخیص داده نمی شود و این می تواند به این خاطر باشد که انها در محدوده ای دیگر از اختلالات قرار گرفته اند و علائم شدیدتری در ان طیف از خود نشان می دهند مانند اختلال وسواس فکری و یا اینکه به میزان بسیار بسیار پایینی علائم را از خود نشان می دهند که ممکن است نتوان انها را پیشتر از این دارای اتیسم تشخیص داد اما با تغییر شرایط ممکن است این علائم برجسته تر گردند برای نمونه ازدواج یا شاغل شدن و یا تغییر شغل دادن می تواند در برجسته تر شدن علائم کمک کننده باشد.ممکن است پسری نجیب و کم حرف و سر به زیر و بسیار ساده و دل پاک در خانواده قلمداد گردد اما با ازدواج این پسر همسر او متوجه برخی مشکلات می گردد که با تفسیر خانواده پسرمتفاوت است.

علائم اتیسم در فرد بزرگسال دارای اتیسم عملکرد بالا یا خفیف

  • در تعامل اجتماعی دچار مشکل است.
  • از برقراری تماس چشمی خود داری می کند.
  • حرکات غیر کلامی درصورت و یا بدن خود دارد مانند اخم کردن های پیاپی یا قرار دادن انگشتها در وضعیت های خاص.
  • عدم درک معانی در تغییر در صدا و لحن گفتار.برای نمونه طعنه را درک نمی کندو متوجه مسخره شدن نمی گردد .
  • بر اساس روال و روتین های زندگی ارامش دارد. بیدار شدن راس ساعتی مشخص و سوار قطار مترو شدن در ساعتی معین. در غیر اینصورت فرد اضطراب را تجربه می کند.
  • از تغییر امور روزمره ناراحت می شود (برای نمونه اگر حتی همکارش نیز در اداره میز خود را جابجا کند ) .
  • حساسیت بیش از حد به بو ها ،صداها و یا نورها.
  • وجود رفتارهای تکراری خاص و حرکتهای کلیشه ای مانند نوع خاصی از تکان دادن دست. برای نمونه تکان دادن دست به صورت چپ و راستی.هرچند که ممکن است همان حرکت تکان دادن دست به صورت بالا به پایین هم در او دیده شود.
  • وجود علایقی محدود.
  • داشتن حافظه ای بسیار خوب.

علائم در فرد بزرگسال دارای اتیسم سطح دو و سه یا عملکرد پایین:

  • هرگز به شکل کلامی ارتباط برقرار نمی کند یا مهارت کلامی محدودی دارد.
  • برای زندگی روزمره مانند حمام کردن و لباس پوشیدن به کمک نیاز دارد.
  • درگیر رفتارهای تکراری بودن مانند تکان دادن دست.
  • اصرار بر قوانین یا روتین ها.
  • مضطرب شدن در صورت تغییر در امور روزمره( اضطراب در این افراد خود را به اشکال مختلفی چون:تحریک پذیری،بدخلقی،بیخوابی،تپش قلب،سردرد، سرگیجه افسردگی،افکار منفی نشان می دهد)

نشانه های اتیسم(اوتیسم) در دختران

نسبت پسران به دختران دارای اختلال طیف اتیسم 4 به 1 است و با این حال شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اتیسم در دختران به درستی تشخیص داده نمی شود بویژه در دختران دارای عملکرد بالا. این امر میتواند دلایل زیادی داشته باشد از جمله اینکه دختران نسبت به پسران تعاملات اجتماعی بهتری برقرار می کنند و می توانند مشکلات خود را راحت تر حل کنند.از طرفی نیز نظریه هایی که در مورد بروز اختلال در مردان مانند مغز مردانه نامتعادل بوجود امده می تواند بر روی ارزیابی و تشخیص اتیسم در دختران تاثیر گذار باشد.

تفاوت علائم یک دختر دارای اتیسم با یک پسر دارای اتیسم:

  • درک بهتر احساسات نسبت به پسران اما باز هم با ان دچار مشکلاتی هستند.
  • ممکن است بتوانند دوست یابی کنند اما نمی توانند دوستی پایداری داشته باشند.
  • تمرکز شدید بر موضوعات خاص با این تفاوت که پسران ممکن است بر روی اشیاء یا اتومبیل ها متمرکز باشند اما دختران بر روی افراد مشهور یا حیوانات.
  • رفتار های تکراری و حرکات کلیشه ای کمتر از پسران یا حتی متفاوت از پسران داشته باشند.
  • درگیر بودن با روالهایی که ممکن است برای دختران به عنوان رفتار هنجار قلمداد شود برای مثال تمیز نگه داشتن اتاق خود یا الزام بر مرتب بودن خانه.
  • اما در دختران مبتلا به اتیسم میزان اضطراب، افسردگی و اختلال در خوردن بیشتر است.

علائم و نشانه های اتیسم(اوتیسم) بر اساس حیطه ها

مهارت‌های زبانی

شاید برخی از علائم و نشانه های اختلال اتیسم(اوتیسم)را بتوان در محدود سنی 18 تا 24ماهگی دید ولی در محدوده سنی 24ماهگی تا 6سالگی می‌توان علائم جدی این اختلال را به‌وضوح مشاهده نمود.در محدوده سنی اول، پزشک ممکن است سوالاتی از والدین در مورد فرایند پیشرفت کودک بپرسد و از طرفی برخی از معیارهای رشد را بررسی نماید. موسسه ملی رشد و سلامت کودک در آمریکا به‌طور خلاصه 5 فاکتور را جهت بررسی ارائه می‌کند:

  • آیا کودک تا 12ماهگی غان و غون و به‌اصطلاح آوای کبوتری داشته است؟
  • آیا کودک تا قبل از 12ماهگی حرکات اشاره (مانند نشانه رفتن، دست تکان دادن و چنگ زدن)داشته است؟
  • آیا کودک تا قبل از 16ماهگی تک واژه داشته است؟
  • آیا کودک تا 24ماهگی جملات 2کلمه‌ای داشته است؟
  • آیا کودک هیچ‌گونه کلام یا مهارت اجتماعی در هر مقطع سنی داشته است؟

هیچ‌کدام از موارد فوق نشانه قطعی برای برچسب زدن یا تشخیص قطعی اختلال اتیسم نیست ولی درصورتی‌که کودکی این علائم را از خود نشان می‌دهد می‌بایستی توسط متخصصین این امر مورد بررسی دقیق‌تر قرار گیرد. در مواردي از كودكان اُتيستيك، در آغاز وور وور يا غان و غون را نيز دارند اما پس از مدتي همان نيز قطع مي‌شود و يكسري ديگر از اين كودكان ممكن است تاخیر در رشد زبان و گفتار آنها  تا سنين 5 تا 9سالگي هم وجود داشته باشد.
شكست و ناتواني كودك در رشد زباني و گفتار ، اولين نشانه‌ اختلال طیف اتیسم برای والدین است كه آنها را مجبور به جستجو براي كمك گرفتن از متخصصين مي‌كند. آسيب‌هاي زباني و يا ارتباطي بيشتر بر مهارت‌هاي شفاهي و غيرشفاهي تاثير مي‌گذارد. دامنه آسيب ارتباطي ممكن است كه از فقدان كامل گفتار شفاهي تا يك دامنه گفتاري كاملاً انفرادي و شخصي متفاوت باشد. حتي اگر يك كودك دستور زبان، گفتار و صحبتش به‌طور صحيح رشد يافته باشد، او ممكن است قادر نباشد يك مكالمه درست و صحيح را شروع، ادامه و پايان دهد. درك زباني در اين كودكان اغلب با تاخير همراه است و بيشتر اين كودكان حتي قادر نيستند متناسب با سن خود يك سوال بسيار ساده و روشن را پاسخ دهند. كودكان اُتيستيك همچنين بر ارتباط زباني تسلط پيدا نمي‌كنند و به‌سختی قادرند كه از ايماء و اشاره در مكالمات خود استفاده كنند و يا شوخي را درك كنند و يا مفاهيم ضمني و استعارات را در مكالمات خود به‌كار برند.این علائم را می توان در انواع سطوح اختلالات طیف اتیسم مشاهده نمود.

مهارت‌هاي اجتماعي

يكي از علائم  و نشانه های واضح اتیسم تعامل اجتماعي است و اين قضيه تا بزرگسالي پايدار مي‌ماند. این کودکان از ماه‌های 8ام تا 10ام به‌بعد ممکن است واکنشی به نام خود نداشته باشند و تعاملات چهره‌ای  و ارتباط چشمی کمتری از خود نشان دهند و ممکن است از لمس شدن بیزار باشند. در دوران ابتدایی کودکی ممکن است تمایلی به بازی کردن از خود نشان ندهند و یا تلاش در بازی‌های انفرادی داشته باشند. بيشتر كودكان اُتيستيك به نظر مي‌رسد كه مشكلات يادگيري زيادي براي داد و ستد و ارتباط دارند. يك كودك اُتيستيك ممكن است كه مهربان و يا گرم باشد ولي نمي‌توان از آن‌ها انتظار پاسخ‌دهي و تعاملات طبيعي متناسب با سطح سني خودشان را داشته باشيم. كودك اُتيستيك به نظر مي‌رسد كه فاقد توانايي ارتباط با ديگران است و فعاليت‌هاي منفرد و تكي را ترجيح مي‌دهد. كودكان مبتلا به اتیسم خفيف ممكن است داراي توانايي تعامل اجتماعي با ديگران باشند ولي تعاملات آن‌ها در مقابل احساسات و نيازهاي ديگران فاقد گرمي و احساس است. كودكان اُتيستيك كه دچار شرايط شديدتر در اين اختلال هستند ممكن است سراسر گوشه‌گير باشند و ارتباطي محدود و مكانيكي با ديگران داشته باشند. البته در مواردي ممكن است مشاهده شود كه اين كودكان وابستگي شديدي به يكي از والدين خود دارند.

همان‌خواهي

كودكان مبتلا به اتیسم اغلب در انعطاف‌پذيري در مقابل تغييرات و دگرگوني‌ها در زندگي روزانه مشكل دارند. همان‌خواهي و يا در مواردي مقاومت و يا رفتارهاي كليشه‌اي و تكراري اين كودكان رابطه‌اي تنگاتنگ با ديگر علائم اين اختلال دارد. همان‌خواهی را می‌توان در حیطه‌های گوناگون ازجمله همان‌خواهی مکانی (فقط مکانی خاص را دوست دارند)، خوراکی (فقط غذایی خاص را دوست دارند)، شکلی (فقط شکل خاصی از اشیاء را دوست دارند)، رفتاری (آداب خاص غذا خوردن، حمام رفتن، لباس پوشیدن و…) مشاهده کرد.برای درک بهتر در این مورد مطالعه مقاله نظریه های اتیسم-همدلی و سیستم سازی را به شما پیشنهاد می کنیم.

حواس

مغز کودکان مبتلا به اتیسمقادر نيست كه همه حس‌ها و دروندادهاي اطلاعاتي را هماهنگ و يكپارچه كند و به‌همين‌خاطر دچار اشتباه و سردرگمي(یا اختلال درپردازش حسی) مي‌شود. ازطرفي اين كودكان ممكن است بعضي از حواس فرديشان كه بيش‌ازحد گسترش يافته مشكل پيدا كند و دچار افزايش درونداد اطلاعاتي در مورد يكي از حواسشان مانند بينايي و لامسه شوند و در افراد ديگر ممكن است اطلاعات دچار تقليل و كاهش غيرعادي شود مانند حس شنوايي به‌صورتي كه ممكن است تحريك از طريق اين حواس به خاموشي بينجامد. اما لازم به ذكر است كه كانال‌هاي حسي اين كودكان اطلاعات لازم و رسيده از محيط را به مغز آن‌ها منتقل مي‌كند و مغز در مورد فعاليت‌هاي حسي مانند يك دربان عمل مي‌كند يعني به بعضي از اطلاعات اجازه ورود مي‌دهد ولي برخي ديگر را فیلترمي‌كند و يا حتي ممكن است اطلاعات وارده از انبوه محركات را در خود طبقه‌بندي كند به اين معني كه مغز فرد مبتلا به اتیسم نمي‌تواند بين اطلاعات مربوط و نامربوط فرق بگذارد و بر برخي از اطلاعات يا محركات مهم‌تر تمركز كند.

كودكان اُتيستيك اغلب در 3 سيستم مختلف دچار مشكلات يكپارچگي حواس‌اند:

لامسه

پوست ما با عصبي كه پيام‌ها را براي مغز مي‌فرستد پيوند دارد. به‌صورتي‌كه مي‌فهميم كه چه چيزي را داريم لمس مي‌كنيم. ما مي‌دانيم كه درچه‌صورتي احساس سرما، گرما و يا خارش مي‌كنيم و در نتيجه مي‌دانيم كه چگونه به آن احساس پاسخ دهيم. براي مثال ما خودمان را از بخاري داغ عقب مي‌كشيم و يا وقتي كه احساس سرما مي‌كنيم لباس گرم مي پوشيم. ولي آيا كودكي كه دچار مشكلات يكپارچگي حواس است نيز ممكن است خود را از بخاري عقب بكشد (و يا نه تازه همين احساس گرما كودك را به‌سمت بخاري داغ و لمس كردن آن مي‌كشاند)؟و يا وقتي كه او را نوازش مي‌كنند(لمس اجتماعی)او احساس يك ضربه سخت به بدن خود مي‌كند و يا اينكه پاي برهنه در تابستان سوزان روي سنگفرش‌ها راه مي‌رود چون كه نمي‌تواند به اين گرماي سوزان واكنشي نشان دهد (و يا اينكه اين بيش‌تحريكي تازه او را مقهور خود مي‌كند)؟

ادراك فضايي وضعيت و يا موقعيت مكاني بدن

اين سيستم حركات بدن را كنترل مي‌كند و به ما اجازه مي‌دهد بفهميم كدام قسمت از بدن ما در ارتباط با محيط در چه وضعيتي قرار دارد. اين سيستم به ما اين اجازه را مي‌دهد كه به‌صورت انعطاف‌پذير حركت كنيم و احساس كنيم كه در چه موقعيتي هستيم و چه تغيیراتي مي‌توانيم به وضعيت بدن خود دهيم. يك شخص مبتلا به طیف اتیسم كه در اين زمينه مشكل دارد ممكن است دريافت‌هاي حسي داشته باشد كه نتواند علائم آن‌ها را بخواند و درك كند و همچنين رفتارهاي او ممكن است پر جست و خيز و بي‌هدف به‌نظر برسد و يا اينكه او متوجه نشود كه به حريم ديگران تجاوز كرده است زيرا ادراك روشن و واضحي نسبت به چگونگي وضعيت بدنش ندارد. قطعا همه ما به‌عنوان كساني كه با اين كودكان در ارتباطيم تابه‌حال اينگونه رفتارها را از اين كودكان ديده‌ايم و شايد بتوان يكي از دلايل رفتارهاي پرخطر كودكان مبتلا به اتیسم  را اين مورد بدانيم كه اين كودكان تصوير روشني درمورد وضعيت بدن خود ندارند. اين اختلال را مي‌توان از راه تقليد حركات در اين كودكان بررسي كرد و مشاهده نمود اين كودكان كمتر قادرند از حركات دنباله‌دار ما كه مانند رقص باله است پيروي و تقليد كنند.برای اگاهی بیشتر در زمینه اختلال طیف اتیسم مطالعه مقاله درمان اختلال طیف اتیسم و تاریخچه ان را پیشنهاد می کنیم.


تعادل دهليزي

ما انسان‌ها يك احساس تعادل داريم كه از گوش مياني ما سرچشمه مي‌گيرد. اين تعادل دهليزي نقطه ثقلي براي بدن و حركات بدن مااست. وقتي كه اين سيستم سالم است كودك ما مي‌تواند احساس تعادل كند و شروع به حركت و اشغال و ادراك فضاي اطراف خود نماید. براي مثال ما مي‌توانيم از شيب دامنه يك كوه پايين بيايیم بدون اينكه احساس خطري در مورد اين سراشيبي ناهموار كه تعادل ما را برهم مي‌زند داشته باشيم زيرا مجاري دهليزي ما به‌خوبي كار خود را انجام مي‌دهند و به ما براي حركت در اين سطح مورب نقطه ثقلي ارائه مي‌كند تا با اتكا به آن و هماهنگي انداممان و ادراك و تصويري كه در ذهن خود از موقعيت بدن خود داريم از اين سراشيبي پايين بياييم ولي اگر كودك اُتيستيكي در موقعيت سراشيبي دامنه يك كوه باشد مشاهده همين سراشيبي مي‌تواند براي او وحشتناك و دلهره‌آور باشد و از طرف ديگر او در هر گام احساس عدم تعادل مي‌كند و نمي‌تواند نقطه ثقلي براي بدن خود بيابد و به همين خاطر تلاش مي‌كند كه به اطرافيان خود چنگ بزند تا بتواند از نقطه ثقل آنان استفاده كند و در حقيقت به آنان آويزان مي‌شود.
اين كودكان نقطه اتكاهاي زنده انساني را بر نقطه اتكاهاي غيرجاندار مانند شاخه از يك درخت يا قسمتي از يك صخره ترجيح مي‌دهند ولي درصورت حركت فرد ديگر دوباره نقطه ثقل خود را براي مدتي از دست مي‌دهد تا اينكه نسبت به اين حركت عادت كند. در مواردي عنوان شده است كه اين سيستم تعادل در اين كودكان به‌خوبي شكل نگرفته و مانند موارد قبلي (لامسه و ادراك فضايي بدن) دچار نقصان‌هاي شديدي است. چيزي كه اين گفته را تاييد مي‌كند اين است كه اين كودكان ممكن است مدت زمان زيادي را دور خود بچرخند ولي اصلاً احساس سرگيجه يا تهوع نكنند، به اين معني كه اين سيستم اُرگانيك به‌خوبي كار نمي‌كند و در مواقع زيادي ما مشاهده مي‌كنيم كه اين كودكان از جايي مانند ميله‌هاي كناري دستگاه پارالل معلق و آويزان هستند و حتي به نظر مي‌رسد كه اين كودكان به اين خاطر اكثر مواقع در حال تحريكات شديد تعادلي خود هستند كه مي‌خواهند اين سيستم را تحريك كنند.از دیگر علائم کودکان مبتلا به طیف اتیسم می‌توان به تحریکات حسی متفاوت، اختلالات خواب و خوراک، آشفتگی وضعیت عاطفی، رفتارهای خودآزاری و دیگرآزاری اشاره نمود.

رفتار های تکراری

تقریبا اکثر افراد داری اختلال طیف اتیسم در گیر با رفتار های تکراری و حرکتهای کلیشه ای هستند با این نمونه ها:

  • بال بال زدن با دستان و با بازو ها.
  • تکان خودن از یک طرف و به طرف دیگر رفتن.
  • پریدن و جست وخیز کردن.
  • خیرگی به نور ها.
  • چرخیدن .
  • مشاهده اشیاءمتحرک.
  • کوبیدن سر به جایی دیگر یا با دست کوبیدن به سر.
  • ایجاد صداهایی یکسان و تکراری.
  • خراشیدن.

این رفتارهای ورودی حسی را به فرد داری اتیسم منتقل می کند که برای فرد جذاب است و فرد می خواهد انها را باز هم تکرار و تکرار کند اما دلایل فراوان دیگری نیز وجود دارد که فرد بخواهد با انها خود را تحرک کند به شرح زیر:

  • فرد داری اوتیسم ان را لذت بخش می داند
  • این رفتار چیزی است که می تواند بر روی آن متمرکز شود و از این راه اثر محرکهای جانبی را کاهش دهد.برای نمونه فرد برای کاهش اثر صدای نویز لامپ مهتابی به این رفتار دست می زند.
  • برای کاهش اضطراب ناشی از محیط مورد استفاده است. برای نمونه فرد برای کاهش اضطراب ناشی از حضور در محیطی شلوغ به این رفتار دست می زند تا اضطراب ناشی از ان را کاهش دهد.

ترجیحات غذایی

برخی افراد دارای اتیسم ترجیحات شدید غذایی دارند برای نمونه پسر بچه ای به مرکز اردیبهشت مراجعه نمود که خوراک همیشگی او نان باگت و سس کچاپ بود و یا کودکی دیگر خوراک او هرچیزی بود که از سیب زمینی درست می شد و نه چیز دیگر.

  • ترجیح طعم غذایی تنها در یک دسته برای نمونه یا شور یا شیرین یا ترش و یا حتی تلخ.
  • امتناع یا انتخاب غذایی بر اساس بافت ،بو ،رنگ یا درجه حرارت.
  • امتناع یا انتخاب غذاهای خوابانده شده در سس یا اب لیمو یا اب نمک.
  • انتخاب خوراک بر اساس رنگ.
  • اصرار بر خوردن همه نوع غذا با یک چاشنی (برای مثال خوردن خورشت با ماست کباب با ماست خوراک لوبیا با ماست سوپ با ماست).

رفتار های چالش برانگیز

افراد دارای اتیسم ممکن است رفتار هایی را انجام دهند که خود یا دیگران را در معرض خطر قرار دهد به صورتی که این رفتار معمول نبوده و از نظر اجتماعی نیز قابل قبول نیست.در حدود 50 درصد از کودکان و بزرگسالان دارای اتیسم با این رفتار های چالش برانگیز درگیراند که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کوبیدن سر خود به دیوار یا اشیاء.
  • ضربه زدن به خود.
  • انگشت فرو کردن در چشمان خودشان.
  • کندن موهای خود.
  • خراشیدن پوست خود.
  • گازگرفتن خود.
  • دفع مدفوع در هر مکانی.
  • قشقرق برپا کردن
  • هرزه خواری که شایع ترین اختلال خوردن در میان افراد دارای اتیسم است.

و رفتار پرخاشگرانه جسمی به شرح زیر:

  • پرتاب اشیاء
  • زدن و یا گاز گرفتن و یا پنجه کشیدن و یا کشیدن و کندن موهای دیگران.

مشکلات گوارشی

در حدود 70 درصد افراد داری اتیسم به نوعی دارای مشکلات گوارشی اند به شرح زیر:

  • اسهال
  • یبوست
  • بیماری ریفلاکس معده
  • گاستریت مزمن
  • التهاب مخاط دوازدهه(اثنی عشر)

نکته: بسیاری از افراد دارای اتیسم مشکلاتی با عدم تحمل مواد غذایی  دارند و نیازمند یک رژیم غذایی خاص باشند برای نمونه ؤزیمی که فاقد گلوتین یا کازئینیا مواد تراریخته و یا مصنوعی باشد

نشانگر های زیستی

از دیگر نشانه ها و علائم اختلال اوتیسم می توان به نشانه های زیستی در این کودکان اشاره نمود نشانه هایی که می تواند مبین و توضیح دهنده برخی نشانه های فیزیولوژیک در کودکان دارای اوتیسم باشد.از جمله این موارد می توان به ویتامین ها ،املاح معدنی و مشکلات متابولیک اشاره نمود.موسسهMINDتصریح می کند که در حدود 16 درصد از کودکان اوتیستیک دارای نشانه ها و علائم محرز متابولیک هستند. مطالعات زیادی در مورد مواد معدنی در کودکان دارای اوتیسم وجود دارد.یکی از این مطالعات نشان داده است که کودکان دارای اوتیسم و مادران آنها در مقایسه با کودکان دیگرلیتیم به نسبت کمتری دارند.مطالعات فراوانی نیز در امریکا و کانادا نشان داده اند که کودکان دارای اوتیسم به ترتیب 8 درصد و 16 درصد کم خون اند.در مطالعاتی دیگر نیز به دست امده که کودکان دارای اوتیسم کانادایی دارای سطوح پایین تری از گلوبول قرمزنسبت به دیگر کودکان هستند.مطالعات بر روی مس و روی نیز در کودکان بریتانیایی دارای اوتیسم نشان داد که این کودکان دارای سطح مشابهی با دیگر کودکان اند هرچند که در کودکان ترک این ترکیبات کمبود نشان می دهد و به احتمال فراوان به دلیل نوع تغذیه کودکان ایرانی انها نیز در این دو ترکیب دارای نقایصی اند.ویتامین ها مواد معدنی و اسید های امینه همگی برای سلامتی انسانها ضروری هستند.دردرجه اول به دلیل عملکرد مهم آنها به عنوان کوفاکتور های آزیمی برای واکنشهای بدن مانند انتقال دهنده های عصبی.فرضیه این است که افراد دارای اوتیسم دارای نشانه هایی زیستی در بدن خود هستند که می توان ان را در اکثر کودکان و افراد دارای اوتیسم مشاهده نمود.مطالعات فراوانی در مورد وضعیت تغذیه ای و متابولیکی کودکان دارای اوتیسم انجام گرفته است  اما هرکدام از انها تنها به یک یا چند مورد از نشانگرهای زیستی متمرکز شده اند. سه مطالعه نشان داده است که کودکان دارای اوتیسم در متالاسیون(سم زدایی)کاهش گلوتاتیون و استرس اکسیداتیودچار اختلال هستند و همین مطالعات نشان داد که مکمل های همراه با متیلB12 و فولیک اسید و تری متیل گلیسین برای کاهش این نشانه ها مفید موثر است.در مطالعاتی در چین و رومانی مشخص گردیده است فرد دارای اوتیسم نقایصی در میزان فولیک اسید ،ویتامین B6،ویتامینA،ویتامینC،و روی و همچنین ویتامین D دارند.اما در مطالعه ای دیگر در اسلواکی مشاهده شده است که کودکان دارای اوتیسم به میزان قابل توجهی ویتامین C و بتا کاروتن دارند،ولی دارای کمبودهایی در ویتامین E و A دارند.

والدین گرامی در صورت مشاهده هر گونه علائم گفته شده در این مقاله و یا برای بررسی صحت و درستی تشخیص ارائه شده به شما در مورد کودکتان می توانید در ساعات اداری با شماره تلفن های 33364601-031 و 33360159-031 تماس حاصل نمایید و یا اینکه از طریق منوی پرسش و پاسخ با متخصصین ما مکاتبه نمایید.

مهدی فولادگر

مدت زیادیست که با کودکان اتیسم آشنا هستم اما هنوز احساس می کنم باید انها را بهتر بشناسم. البته نه علائم و رفتار های آنها را، بلکه خوبی و پاکی شان را. اموری که امروزه همه با آنها غریبه ایم.

تنها راه غلبه بر اختلال اتیسم دانش و آگاهی از این اختلال است!

والدین گرامی در صورت نیاز به مشاوره در موارد ذکر شده در مقاله می توانید با شماره 03133364601 تماس حاصل نمایید.

استفاده از کلیه مطالب این وبسایت بدون اجازه ممنوع است.

189 پاسخ

  1. خیلی کامل و عالی.خیلی بهم کمک کرد نمی دونم شما کی هستید ولی این همه تطلاعات در مورد اوتیسم عالیه.از این اقای دکتر فولادی خیلی ممنونم.اگه مقالات شما نبود برای هر پرسشم در مورد دو فرزندم باید 10 تا متن به درد نخور می خوندم.اما شما همه چیز رو کامل و با ارزش گفتید

    1. از لطفتون ممنونیم

  2. سلام
    خیلی ممنون از مطالب مفیدتون
    برای تشخیص اتیسم کودک به چه متخصصی باید مراجعه کرد؟

    1. با سلام و احترام .
      برای تشخیص کودک میتونید به روانپزشک اشنا به مقوله اتیسم و روانشناس دوره دیده در مورد تشخیص اتیسم مراجعه کنید.در صورت لزوم با شماره مرکز تماس بگیرید تا راهنمایی تون کنیم

  3. سلام.میخواستم بدونم بین واکسن و اوتیسم رابطه ای وجود دارد.سپاسگذارم

    1. سلام.نخیر پیش از این چنین فرضیاتی وجود داشت اما موسسات و سازمانهای معتبری چون مرکز کنترل و پیش گیری بیماری های امریکا و اتیسم اسپیک ان را رد کردند و دیگر این فرضیه رو رد شده می دانند

  4. سلام. دختر من یک سالشه به اسمش هیچ واکنشی نشون نمیده. زیاد تلوزیون نگاه میکنه. ممکنه اتیسم باشه؟

    1. سلام
      مادر عزیز تلویزیون عامل تخریب ذهن کودک شما است ان را حذف کنید و برای او کارهایی چون کتاب خواندن قصه گفتن و بازی کردن را انجام بدید.برای برای شخیص اتیسم در حال حاظر کمی زود است و باید عامل تلوزیون رو هم حذف کنید اگر باز هم این رفتار ادامه داشت لطفا تماس تلفنی داشته باشید تا بیشتر راهنمایی گردید

  5. سلام
    ممنون از متن کاملتون
    میخواستم بدونم بچه های اوتیسم چندسال عمر میکنند؟

    1. سلام ممنونم از لطفتون .افراد دارای اتیسم طول عمری به مانند دیگر انسانها دارند.

  6. جناب دکتر ضمنا این موارد رو هم بدنیست بدانید:
    پسرم از ضمیر من استفاده میکنه مثلا میگه اینو بی(بده)من یا این مال من/با هیچ وسیله ای بیش از 10 الی 20 دقیقه بازی نمیکنه و اگر وسیله جدیدی ببینه فورا میره سراغش/به لباسشویی و پنکه و وسایل چرخان علاقه نداره/به ماشین خیلی علاقه داره و گاها آنها رو بهم میزنه مثل تصادف البته به آرامی و گاها هم مسابقه می آره که هر دو مورد رو گمان کنم از برادرش تقلید میکنه و یک نکته ی دیگه اینکه برای ادرار و مدفوع خبر نمیکنه البته به محض کارخرابی آدم رو متوجه میکنه ولی قبلش خیر.شرمنده از قلم افتادند و بالاجبار دوباره مزاحم شدم.

    1. ببینید علائمی که شما فرمودید رو حتما باید یک نفر متخصص اتیسم ببینه تا بتونه کمکتون کنه چون در مواردی که شما فرمودید ممکنه مواردی باشه که تنها یک کارشناس اتیسم بتونه متوجه درست یا اشتباه بودن اون بشه.به همین خاطر پیشنهاد دادم که یک تست اتیسم حتما انجام بدید.

  7. سلام من یه خانوم 39 ساله هستم 16 ساله ازدواج کردم چند ساله که درباره اوتیسم مطالعه کردم ومتوجه شدم همسرم بیشتر علایم اوتیسم رو داره.واقعا شرایط سختی برام پیش میاد گاهی.مخصوصا از حیث درک نشدن معانی رفتار وحرفها وحالات چهره وعواطفم.سوالی که از خدمتتون دارم اینه که آیا هیچ دارویی واسه این مشکل وجود داره که تا حدودی کمک کننده باشه. ممنونم

    1. سلام بله شما میتونید به یک متخصص اعصاب و روان با همسرتون مراجعه کنید و در صورت وجود اختلال اتیسم دارو دریافت کنید

  8. سلام خسته نباشین
    ببخشید من یه دختر سه و نیم ساله دارم که گفتن مشکوک به اوتیسم خفیفه چون هنوز گفتار کامل نداره و یه سری از علایم رو داره. البته تماس چشمی داره و دستورات ساده رو انجام میده و… یه بار اوردیمش تهران که گفتن تاخیریه . خودم هم همچین فکری دارم چون اخه دختر من 17 یا 18 ماهگی پا گرفت و خب تاخیری زیادی داشت . به نظرتون میتونیم بگیم که کلا دخترم تاخیری داره و اوتیسم نیست؟

    1. سلام ممنونم علائمی که نگرانتون کرده رو بفرمایید

      1. ممنون از پاسخ گوییتون . مثلا گاهی اوقات اسباب بازی هاشو تو دهنش میزاره ولی نه به قصد خوردن و فقط برای اسباب بازی هم این علاقه رو داره. گاهی با صدا و تن غیرعادی صحبت میکنه.از اینکه نازش کنیم بدش میاد ولی خیلی دوست داره که بغلش کنیم و فکر نکنم مشکل لامسه داشته باشه. این علایم به علاوه صحبت نکردنش(فقط 20 تا کلمه رو میتونه بگه) ما رو یکم نگران کرده . دختر من جدیدا میتونه با همون کلمات جمله کوتاه بسازه. من کاملا سایتتون رو مطالعه کردم و بقیه علایم رو دیگه نداره مثل علاقه به چرخش یا رفتار تکراری و… . با تشکر از توجهتون

        1. شما فرمودید تنها تاخیر کلام داره و گاهی مواقع اسباب بازی ها رو در دهانش می کنه و برای این به فرزندتون تشخیص اتیسم دادند؟

          1. بله توی شهرستان دو بار این رو گفتن . اصلا چیز خاصی درباره رفتار هاش نپرسیدن. فقط وقتی دیدن دختر من کنجکاوه و فعالیتش زیاده این رو گفتن . ببخشید من دو مورد از علایم رو یادم رفت بگم یکیش این بود دخترم نمیتونه بگه که ادرار دارم و اغلب خود ادراری داره که خوشبختانه جدیدا گاهی خودش میره توی دستشویی و کارشو انجام میده. مورد دیگه اینکه تا الان دو بار وقتی که تازه از خواب بلند میشه و حالت خواب و بیداری داره بی دلیل لبخند میزنه که این خیلی منو نگران کرده .

          2. در مورد فرزندتون باید حتما ببینمش و ارزیابی انجام بدهم تا مشخص بشه در طیف هست و یا اینکه نه. علائم به شکلی هست که نمی توان به طور قاطع نظر داد.لطفا تماس تلفنی داشته باشید.

  9. سلام خسته نباشید ببخشید خواستم بدونم که میشه با MRI تشخیص قطعی اوتیسم داد؟

    1. سلام ممنونم سوال خوبی است.و در اینده مقاله ای مفصل در خصوص در این وب سایت منتشر می کنیم اما برای پاسخ مختصر باید عرض کنم که استفاده از ام را ای تنها می تواند بخشی از تشخیص باشد نه کل ان. بنا به گفته nhs تنها mriمیتواند تنها بخشی از تشخیص باشد و نه همه ان و اگر کسی می گویید که اتیسم را می توان به شکل قاطع با ام ار ای تشخیص داد اشتباه است در برخی از موسسه های معتبر هم عنوان می گردد که این پژوهشهای انجام شده با جامعه اماری پایین انجام می گردد و اصلا نمی توان ان را به همه جامعه اتیسم نسبت داد.با این حال هنوز هم سایت مرجع CDC که معتبر ترین سایت برای تمام اختلالات و بیماری ها است اصلا اشاره ای برای تشخیص اتیسم با MRI ندارد و تنها تشخیص را با روشهای بالینی و ارزیابی معتبر می داند.

  10. سلام ممنونم از سایت خوبتون
    من یک دختر سه سال و سه ماهه ای دارم که متاسفانه مشکوک به اوتیسم خفیف هستش. اما خب میتونه تقریبا همه کارت های افعال رو به درستی تقلید کنه. به نظرتون این به معنای اینه که توانایی تقلید رو داره و میتونه که یکی از نشانه های اوتیسم رو نداشته باشه؟

    1. سلام ممنونم.بله این یکی از نشانه های تقلید هست اما بایستی در زمینه های دیگر هم بررسی گردد

  11. سلام متنتون واقعا کامل و بدرد بخور بود. ببخشید پسر سه ساله من وقتی صداش میکنیم برمیگرده ولی وقتی مشغول یچیزی هستش مثلا داره کارتون میبینه باید چند بار صداش کنم تا برگرده به نظرتون طبیعیه؟ یا میتونه از نشانه های اوتیسم باشه؟

    1. اگر مشغول هست اکثر بچه ها ممکنه انقدر مبهوت کارتون باشن که جواب ندهند و بایستی این مورد توسط یک نفر که در زمینه اتیسم تبحر داره بررسی بشه اما اتیسم تنها با یک نشانه تشخیص داده نمیشه و این رفتار فرزند شما به مرور برطرف میشه مگر اینکه علائم دیگری هم فرزندتون داشته باشه و باید به اونها توجه کنید

      1. بله پسر من تا الان فقط 20 تا 30 کلمه رو میتونه بگه و احساس میکنم از لحاظ عقلی و درکی از همسن و سالاش عقبتره . ولی خب پیش فوق متخصص بردیم که گفت تاخیری داره. بجر این موارد دیگه هیچ مشکلی نداره .

  12. سلام ایا اختلال خواب در همه بیماران اوتیسم وجود دارد؟

    1. سلام نه در همه وجود ندارد اما فراوانی بالا هست

  13. سلام شما کارتون فوق العاده است .هم اقای دکتر فولادکر و هم خانم اسدی.عجیبه که چنین افرادی در ایران هم پیدا میشه.

    1. سلام .شما لطف دارید.

      1. دو ساله که هیچ دوستی ندارم.البته قبلا داشتم ولی الآن اصلا نمی تونم با کسی ارتباط صمیمی برقرار کنم.همیشه تو ابراز احساسات مشکل داشتم.تو دوره دبستان یکی از دوست هام به من ربات میگفت من فکر می کردم منظورش سطح درسی ام هست ولی بعد اینکه با اختلال اوتیسم آشنا شدم و یه جایی خوندم که بهشون ربات میگن فکر کردم شاید منظور دوستم احساسات خشک و سرد من بوده.خیلی خیال پردازی میکنم و خیلی وقت ها تو دنیای خیالی هستم.خیلی وقت ها تو فکر فرو میرم و متوجه صحبت بقیه نمیشم.یه مشکلی که من تا یکسال پیش داشتم توهم قبل خواب بود.وقتی قبل خواب چشم هام رو میبستم رویاهایی میدیدم که دست خودم نبود(یعنی خیالپردازی نبود)حتی با اینکه چشم هام رو باز میکردم ولی باز هم ادامه اش رو میدیدم و تو این زمان هوشیاری کامل نداشتم یه کم گیج بودم.رفتارهای سه سال قبل خودم که دقت میکنم همیشه یه دوره شیدایی و افسردگی داشتم و نمیدونم که دوقطبی هست یا نه.
        خب همیشه در حال مقایسه خودم با بقیه هستم.این موضوعیه که خیلی بهش فکر میکنم.
        اصلا خودم گیجم.نمیدونم اسکیزوفرنی هست یا دوقطبی یا اوتیسم.اگه کرونا نبود حتما میرفتم پیش روانشناس ولی خب فعلا نمیشه.
        ممنون میشم راهنمایی کنید چون خیلی فکرم رو مشغول کرده.

        1. ایا این تغییر خلق شما یعنی شیدایی و افسردگی بروی عملکرد شما در زندگی تاثیر می گذاره و یا اینکه میتونید با این وجود به زندگی معمولتون ادامه بدید ؟مورد دیگه اینکه این رویا ها رو توضیح بدید که چگونه بوده اند ایا برخی مواقع احساس می کردید اینها توهم هستند؟

  14. سلام هر وقت من میرم بیرون و دختر سه ساله ام رو بیرون میبرم ( 20 تا کلمه رو میتونه بگه) محکم دستمو میگیره . به نظرتون این نشانه مثبتیه یا منفی از لحاظ اوتیسم؟ کودکان اوتیسم سر به هوان و به هر سمت حرکت میکنن یا اونا هم میچسبن به ادم؟

    1. سپلام پدر بزرگوار ببینید همه این مواردی که شما فرمودید میتونه هم نشانه اتیسم باشه و هم نباشه میتونه مثبت باشه و یا منفی. برای بررسی اینکه این موارد مثبته یا منفی باید اطلاعات بیشتری بهمون بدید

  15. سلام ممنون از سایت کار امدتون
    پسرم که سه سالو نیمشه چندتا از علایم اوتیسم رو داره مثلا 30 تا کلمه رو میتونه بگه سر جمع. به اسمش پاسخ میده و گاهی هم که مشغوله چیزیه باید چندبار صداش کنیم. بعضی اوقات اسباب بازیاشو تو دهنش میزاره ولی نه به قصد خوردن. مشکل حسی هم نداره ولی مثلا تا الان چندبار پیش اومده که مستقیم به لامپ نگاه کنه و چشماشو به هم بماله. به نظرتون اینا میتونن خطرناک باشن ؟ به نظرتون اینکه عمدا به لامپ نگاه کنه و چشماشو به هم بماله طبیعیه؟

    1. مادر محترم سلام و سپاس
      بایستی اطلاعات بیشتری بهمون بدید از این موارد معدود که فرمودید نمی توان هیچ چیزی رو استنباط کرد و شماهم نکنید.اطلاعات بیشتر بدهید.

  16. سلام .
    ببخشید مشکلات گوارشی در کودکان اتیسیک ایا قابل کنترل هست مثلا بتونیم با استفاده از دارو یبوست یک کودک اتیسیک رو درمان کنیم و مدفوع به صورت نرمال از بدن خارج شه؟

    1. سلام بله بایستی اتفاقا این وضعیت رو در کودک دارای اتیسم کنترل کنید چراکه برخی از رفتار ها را کودکان دارای اتیسم به این خاطر نشان می دهند. این وضعیت گوارشی رو می تونید با دارو ها و یا رژیم های غذایی خاص کنترل کنید.یکی از این رژیم ها میتونه رژیم های حاوی چربی های مفید برای کودک دارای اتیسم باشه.برای نمونه روغن های خوراکی فرابکر زیتون رو میتونید اضافه کنید به زنجیره غذایی کودک اما پیش از این حتما موارد الرژی رو چک کنید.

      1. سلام ببخشید شما دکتر اشرفی متخصص مغز و اعصاب رو تا چه حد میشناسید؟ ایشون برای دختر من تشخیص تاخیری دادن ولی من هنوز برای اوتیسم نگرانم . میشه بگید شما تا چه ساعاتی تماس تلفنی پاسخگو هستید؟

        1. سلام متاسفانه شناختی از این استاد بزرگوار ندارم ام قطعا ایشان فرد ماهری در زمینه کاری خود هستند . ما از ساعت 8 صبح تا ساعت 10 شب در خدمتتون هستیم

  17. سلام جناب اقای فولادگر شما در ایران بهترین هستید باورتون نمیشه که شما زندگی ما رو نجات دادید من خودم تا مرز جنون رفته بودم و همسرم هم داشت دیونه میشد اما با صحبت با شما و پیاده کردن راهکارهای شما زندگیمون از بهران خارج شد من با شما نیم ساعت حرف زدم و نتیجه گرفتم اما 15 سال از این دکتر به اون دکتر رفتم و هیچ نتیجه ای ندیدم. کاش بیست سی تا از شما در تمام شهر های ایران وجود داشت تا ما خانواده ها اینقدر سرگردون نبودیم و ازمون سوء استفاده نمی شد.بخدا من هنوز شرمندم که برای مشاوره هیچی ازم نگرفتید.شما در این ایران نمونه و تک هستید و هرچی ازتون بگم کم گفتم. به خدا خوش به حال اصفهانیا که شما رو دارند.

    1. ممنونم از لطف و بزرگواریتون

    2. سلام وقت بخیر دامادم ۲۸ سال سن داره خیلی آدم سنگین و با وقار و خوبه ولی خیلی وقتها یه حرفهایی میزنه که نباید در جمع بزنه در رانندگی یه خورده ضعیف عمل میکنه قدرت تجزیه و تحلیلش ضعیفه البته خیلی چاق هم هست

      1. ممنوم که تماس تلفنی داشتید

  18. سلام خسته نباشین دختری چهار ساله دارم که تعدادی از دکترا گفتن تاخیریه و تعدادی گفتن اوتیسم خفیف.ببخشید سوالی داشتم میشه درباره خنده بیجا در کودکان اوتیسم صحبت کنید؟ دختر من در طول این سال ها چهار بار بی دلیل به خنده افتاد که دو بارش وقتی بود که داشت کارتون میدید و دو بارش هنگام بیدار شدن از خواب بود که تقریبا هنوز چشماش بسته بود و هوشیاری نداشت. دختر خواب خیلی خوب و نرمالی داره و تقریبا بجز دو یا سه غذا همه غذا ها رو دوست داره میخوره. به نظرتون این خنده ها میتونن نشانه اوتیسم باشن؟

    1. سلام مادر مهربان
      شما هم خسته نباشید
      این خنده ها که در طول 4 سال تنها 4 بار اتفاق افتادن به هیچ عنوان ارزش تشخیص ندارند. زمانی یک رفتار برای ما ارزش تشخیصی اتیسم پیدا می کنه که فراوانی قابل توجهی داشته باشه نه رفتاری که تنها در 4 سال 4 بار اتفاق افتاده. اون هم در زمان تماشای تلوزیون و یا بعد از خواب.لطفا موارد دیگری که کودکتون داره رو بفرمایید

  19. سلام لطفا بگید که چیکار کنم هر کی برای دخترم یه تشخیص میده . روانپزشکش میگه اوتیسم خفیفه. قوق تخصص مغز اعصاب شهرستان میگه که مشکوکه . فوق تخصصی مغز و اعصاب توی تهران تشخیص تاخیری داده . گفتار درمانی که میبریمش هم گفته یه سال از همسن سالاش عقبه و تاخیری داره. دخترم سه سالو نیمشه که 40 تا کلمه میگه و جملات دو کلمه ای هم میگه و درک و فهمش هم نسبت به همسن و سالاش کمتره ولی پیشرفت چشمگیری داشته. ارتباط اجتماعیش با بچه ها خوبه. به نظرتون باید به کی اعتماد کنم؟

    1. سلام متاسفانه در کشور ما پراکندگی تشخیص زیادی در مورد اتیسم وجود داره. لطف کنید تماس تلفنی داشته باشید تا بتونم راهنماییتون کنم

  20. سلام سایتتون بسیار عالیه
    پسر سه ساله ای دارم که تماس چشمی کامل و تقلید به درستی دارد و هیچ رفتار کلیشه و تکراری و خودازاری ندارد. ولی در تکلم دچار تاخیر هست . دکترش گفته که اوتیسم خفیفه. تا جایی که خودم هم میدونم و دیدم هیچ مشکل حسی نداره و سرما و گرما و درد رو به صورت نرمال حس میکنه عاشق بغله و بوس کردن رو دوست داره.من تعریف شما رو خیلی شنیدم و گفتن که توی تشخیص خطایی ندارید.شما با تشخیص دکتر دخترم موافقین؟

    1. سلام مادر گرامی و مهربان
      ممنوم از لطف شما و دیگر خوانندگان سایت
      مادر عزیز تاخیر در کلام و مشکلات کلامی از حدود 9 سال پیش تا حالا دیگه از علائم اولیه اتیسم نیست.و نمی شه با این علامت کودکی رو اتیسم تشخیص داد.لطفا از نگرانیهاتون به جز کلام برای من مواردی رو بفرستید.

      1. سلام خسته نباشین.عذر میخوام دخترم که تماس چشمی و واکنش به اسم و خواب و خوراک خوب و منظمی داره, میشه با قطعیت گفت که مبتلا به اوتیسم نیست؟

        1. سلام و شماهم خسته نباشید.
          اگر هیچ علامتی از اتیسم وجود ندارد قطعا اختلالی هم وجود نخواهد داشت.

  21. سلام عذر میخوام دختری سه سالو نیم دارم که مشکوکه به اوتیسم و دکتراش هر کدوم تشخیصی میدن . mri و نواز مغزی و ازمایش خون گرفتیم که همگی سالم و نرمال بودن . به نظرتون این سه تا میتونن نشون دهنده نبود اختلالی باشن؟

    1. سلام هیچ کدام از این سه مورد بطور قطع و یقین نمی تونه چیزی رو مشخص کنه و تنها میتونه کمک کننده در امر تشخیص باشه.تشخیص اتیسم رو باید یک نفر متخصص در زمینه اتیسم و دوره دیده انجام بده.به همین خاطر هست که هر کدام از متخصصانی که شما بهشون مراجعه داشتید یک نظری داشته اند.لطف می کنید علائم رو بفرمایید.

  22. سلام اقای فولادگر.حسینی هستم از فرانکفورت با هاتون تماس داشتم دو ماه ژیش و شما راهنماییم کردید. خواستم خدمتتون عرض کنم اینجا هم سنجش کردند و دقیقا همون مواردی که شما فرمودید بهم گفتند. اما با این تفاوت که شما در 20 دقیقه همه رو بهم گفتید ولی اینجا چهار جلسه رفتیم تا اینها رو بهمون گفتند.شما خیلی بهم کمک کردید تا خانمم ژذیرش کنه اتیسم ژسرم رو .ازتون یک دنیا ممنونم.شما فرد ارزشمندی هستید.

    1. سلام و ممنونم از لطف بی پایان شما اقای حسینی.

  23. سلام خسته نباشید . دخترم سه سالشه که بردیمش سازمان بهزیستی کمیسیون پزشکی تشکیل دادن براش. چند تا دکتر بودن که دخترمو معاینه کردن و در اخر گفتن کم توجهی خفیف داره و اوتیسم نیست. با توجه به تست غربالگری اوتیسم سازمان بهزیستی که انجام دادیم هم دخترم اوتیسم نداره ولی روانپزشکش میگه که اوتیسم خفیفه. البته روانپزشکش فقط با نگاه به دخترم همچین تشخیصی داد. به نظرتون تست غربالگری اوتیسم و کمییسیون پزشکی قابل اطمینان تره یا روانپزشکش؟

    1. سلام ممنونم.لطف می کنید علائم رو برام بفرمایید و اینکه چه کسی تست گارس رو برای شما اجرا کرده؟

      1. سلام تست گارس نبود فقط توی سایت بهزیستی یه PDF بود که تست غربالگری اوتیسم بود. و کلا ده تا سوال بود که خودمون توی خونه انجا دادیم

      2. دخترم تماس چشمی کامل داره. به درستی تقلید میکنه چه از رو ما چه از روی کارت افعال.هیچ رفتار تکراری یا کلیشه ای نداره.به اسمش واکنش نشون میده. وقتی زنگ در خونه رو میزنم با خوشحالی میاد در رو باز میکنه و میگه بابا و میاد بغلم. . به همسن و سالاش علاقه نشون میده و با اینکه به ما وابستگی داره ولی اونا رو به ما ترجیح میده.چیزایی رو که بهش میگیم میفهمه . از حالات صورتمون میفهمه که کارش درسته یا نه . میتونه اعضای بدنشو نشون بده. صدای بعضی از حیوونات رو هم میتونه بگه.دستورپذیری نسبتا خوبی داره. عبارات رو اکو نمیکنه. بازی های نمادین انجام میده مثلا عروسکش رو میخوابونه رو تشکش و با شیشه شیرش بهش شیر میده. تولد گرفتن رو خیلی دوست داره. نیاز هاشو میتونه بگه اگه نتونه به صورت کلامی بگه با اشاره اینکارو میکنه (با انگشت سبابه).رد اشارات ما رو دنبال میکنه. در برابر تغیرات حساس نیست و تا الان چندبار دکور خونه رو عوض کردیم خودشم دوست داشت و همکاری میکرد.خطرات رو احساس میکنه(مثل تاریکی ,تنهایی مطلق و ارتفاع). در کل دختر شادیه و شیوطونیه. اما هنوز تاخیر گفتار داره .متاسفانه نمیتونه بگه که دستشویی دارم و خودادراری داره. از صدای بعضی جارو برقی ها و چرخ گوشتا میترسه. از بعضی صحنه های کارتون که شاید واقعا ترسناک نباشن میترسه. تا الان سه یا چهار بار بی دلیل خندیده. قبلنا خیلی به محیطش بی توجه بود که فکر کنم ناشی از این بود که ما حدودا یکسال دخترمون رو گذاشتیم پای کارتون و کلا بیخیالش شدیم. هر چند توی این چند ماه که کارتون رو جمع کردیم خیلی بهتر شده و توجهش هم بیشتر شده. مشکلات حسی فکر نکنم داشته باشه چون تا حالا چیزی ندیدیم. گرما و سرما و درد رو به صورت نرمال و عادی حس میکنه. به صدای اطرافش پاسخ میده. پیشرفت خیلی زیادی داره اینو خو کاردرمانگرش گفت. امیدوارم که چیزایی که گفتم کامل باشه و بدردتون بخوره. با تشکر از توجهتون!

        1. ببینید شما باید برای پیگیری دعوت می شدید اگر برای پی گیری دعوت نشدید پس حتما نشانه های خطر اختلال اتیسم در کودک شما نبوده وگرنه بعد از اون مرحله 10 سوالی در صورت وجود علائم برای شما پیامک میاد که شما باید مرحله پی گیری رو انجام بدید که همان تست گارس هست.در مورد کودکتون هم شما به گفته خودتون زیر دوسال کودکتون زیاد پای تلوزیون بوده که میتونه تاخیر کلامش به این مربوط باشه. اما با گفته های شما کودک شما نمی تونه در طیف باشه اگر تا این سن 3 بار خنده بی دلیل داشته این مورد نمی تونه در مورد اتیسم معنی دار باشه.البته این نظر من بر اساس گفته های شما هست نه مشاهدات من. بهتون پیشنهاد می کنم فایل بهبود عملکرد مغز کودکان 1 تا 5 سال رو هم از فروشگاه تهیه کنید و دستورالعمل هاش رو تا زمان رفع نگرانی هاتون انجام بدید و هر زمان نگرانی دیگه ای مشاهده کردید بهمون اطلاع بدید.

          1. ببخشید توی فروشگاه فقط 0 تا 8 ماه هست . پس 1 تا پنج سالش رو کجا تهیه کنم؟

  24. سلام خسته نباشید پسرم که چهار سالشه تشخیص اوتیسم خفیف گرفته به نظرتون میتونه وارد مدارس عادی بشه و زندگی طبیعی و نرمال داشته باشه؟

    1. سلام شما هم خسته نباشید مادر گرامی.در صورتی که خدماتی متناسب با نیازهای کودکتون مهیا کنید قطعا میتونه وارد مدرسه عادی بشه و زندگی خوبی داشته باشه.

  25. سلام با تشکر از سایت بسیار خوبتون . ببخشید دخترم تماس چشمی کاملی با منو و مادر و خواهر و برادرش داره ولی با بقیه تماس چشمی ضعیف و محدودی داره. به نظرتون علتش چیه و میتونه از علایم اوتیسم باشه؟

    1. سلام و ممنونم لطف می کنید بفرمایید فرزندتون چند سالشه و ایا علائمی دیگر هم دارد یا نه.

  26. سلام ببخشید امکانش هست که تست گارس رو به صورت تلفنی یا تلگرام انجام بدید؟و اینکه هزینه اش چقدر میشه؟

    1. سلام بله این کار انجام میشه اما تحت شرایطی هست که بایستی تلفنی تماس داشته باشید تا خدمتتون عرض کنم

  27. سلام خسته نباشین همونطور که یکی از دوستان پرسیدند خواستم بدونم که تماس تلفنی با شما برای تشخیص اوتیسم هزینه برای والدین داره یا نه؟

    1. سلام ممنونم بله ارزیابی انجام خواهد شد اما بدلیل اینکه این ارزیای یک هفته بطول می انجامد برای ارزیابی هزینه ای در نظر گرفته می شود که بهصورت تلفنی اعلام می گردد

  28. سلام ممنون از سایت خوبتون
    ببخشید خنده های بی دلیل باید به چه صورتی باشند که بتونن نشونه ای برای اوتیسم به شمار بیان؟ مثلا چند بار در روز این خنده ها باید اتفاق بی افته؟ زمان خندیدن چقدر طول میکشه؟بعد از خندیدن , کودک اوتیسیک چه حالتی داره؟

    1. سلام برای بررسی باید اونها رو در یک بازه زمانی شش ساعته بررسی کنید و اینکه در طول هفته چند بار تکرار میشن.اما باقی موارد الزامی نیست مهم اینه که بی علت باشه.البته این رو هم یادتون باشه که اتیسم بتنهایی با یک علامت تشخیص داده نمیشه

      1. ببخشید یه سوال دیگه هم داشتم اینکه دخترم در هفته مثلا نهایتا دو بار بی دلیل بخنده میتونه برای تشخیص اوتیسم ارزشی داشته باشه؟

        1. نه ارزشی نداره اما یک نشونه هیچ ارزشی برای اتیسم نخواهد داشت. باید مجموعه ای از علائم دیده بشه

  29. سلام ببخشید خواستم بدونم تست اوتیسم رو روانپزشک انجام میده یا روانشناس؟

    1. سلام تست اتیسم رو تنها کسی میتونه انجام بده که در زمینه اتیسم کارشناس باشه و تخصص داشته باشه. تشخیص اتیسم کار هر کس و حتی هر تخصصی نیست.البته هم روانشناس و هم روانپزشک دوره دیده در زمینه تشخیص اتیسم میتونه این کار رو انجام بده.

  30. سلام اقای فولادگر امیدوارم حالتون خوب باشه. ما تست گارس رو به انجام رسوندیم و طبق اون تست فهمیدیم که کودکمون به اوتیسم مبتلا نیست چون احتمال نداشت. به نظر شما چقد میشه به این ازمون اطمینان کرد ؟ من شنیدم که گارس2 منسوخ شده و ویرایش جدید ان معتبر است. یعنی نمیشه به گارس2 دیگه اعتماد کرد؟

    1. سلام و ممنونم.ببینید اتیسم رو هم بر اساس ازمونهای استاندارد و هم براساس مشاهدات بالینی باید تشخیص داد. اگر فرد ارزیاب علاوه بر تست کودک شما و همزمان علائم رو هم چک کرده میتونید به تست اعتماد کنید.تمام ارزیابان گارس بایستی از نظر مشاهداتی هم به صورت کامل کودکان رو چک کنند.اینکه گفته میشه که گارس 2 منسوخ شده بله گارس 3 هم اومده اما هنجار ایرانی نداره و باید هنجار بشه.ولی به همون گارس دو هم میشه اعتماد کرد مهم اینه که چه کسی ازمون رو براتون انجام میده ایا اون فرد دوره دیده بوده ایا نمرات استاندارد رو دراختیار داشته و…..

  31. سلام من پسر دو ساله دارم که حرف نمیزنه در یک سالگی دو بار تشنج کرده الان زیر نظر دکتر فنوباربیتال مصرف میکنه هر چیزی بخواد فقط با اشاره البته جلوتر اگه گشنه میشد میگفت هام یا تشنه بود میگفت آب. الان همون اونا را هم نمیگه

  32. سلام امیدوارم حالتون خوب باشه. کودک من سه سالو نیمشه که تا حدودی بعضی از علایم اوتیسم رو داره و خیلی ما رو نگران خودش کرده . متاسفانه برای تشخیص اختلالش پراکندگی شدیدی وجود داره و هر کسی یه چیزی میگه . راه رفتن دخترم عادیه. تاخیر در گفتار داره ( حدودا پنجاه الی 60 کلمه) که کم هم استفاده میکنه از این کلمات. بیشتر فلش های افعال رو تقلید میکنه. گرما/سرما/درد/نور رو به صورت عادی و نرمال حس میکنه و واکنش خاصی نداره. زبان بدن خوبی داره مثلا موقع خدافظی دستشو برای بای بای تکون میده و میگه خدافظ یا چیی که خوشمزه باشه سرشو تکون میده و میگه امممم به به یا وقتی چیزی تموم بشه دستاشو به هم میکوبه که یعنی تموم شد.تماس چشمی داره و وقتی با کسی ارتباط برقرار میکنه توی چشماش نگاه میکنه . وقتی هم که عکس میگیرن به دوربین نگاه میکنه. واکنش به اسم داره اما گاهی دیر. دستوراتی مثل در رو ببند/باز کن رو بلده یا لامپ رو روشن/خاموش کن بلده. وقتی میگم بیا غذا میخوریم خودش میاد اشپزخونه و بعد بهش میگم سفره/نان/اب/قاشق و … رو بیار بدون اشتباه میاره. درکش خوبه مثلا میگم برو این اشغالو پرت کن خودش اول مچالش میکنه که تو دستش جا بشه بعد میره توی اشپزخونه در کابینتو باز میکنه و پرتش میکنه تو سطل زباله و بعدش هم به ما نگاه میکنه که ببینه ما تشویقش میکنیم یا نه چون تو اون لحظه خودشو تشویق میکنه و به خودش میگه افرین. به همسن و سالاش علاقه نشون میده و دوست داره بازی کنه. چیز هایی که خطرناک باشن رو درک میکنه مثلا به چیز داغ دست نمیزنه یا وقتی میریم بیرون خودش دستمونو میگیره. وابستگی به منو پدرش داره ولی بودن با بچه ها رو به ما ترجیح میده . به بازی های قایم موشک/قطار بازی/کشتی گیری/ توپ بازی علاقه داره. چیز هایی مثل اب/چای/شیر/بستنی رو میتونه بگه و درخواست کنه. وقتی خوابش بیاد میگم لالا میکنی اونم میگه لالا بعد میگم تشک و متکاتو بیار میاره. اکو نمیکنه ولی اگه ازش بخوام کلمه ای رو که از قبل معنا و مفهومشو میدونه بگه میگه البته فقط یکبار و در کل اکو نمیکنه. خواب و خوراکش خوبه. تولد گرفتن رو دوست داره و میره شمع میاره که فوت کنه خاموش شن بعد ما هورا کنیم. به چرخش , چرخیدن و ماشین لباسشویی علاقه ای نداره. میگم برو کنترلو بیار میاره دنبالش میگرده بعد که پیدا نکرد میاد و با لحن و حالت سوالی میگه کو؟. با هر اسباب بازی ای بیشتر از ده دقیقه (که نهایت تایم بازی با یک اسباب بازی بریا دخترم هستش) بازی نمیکنه . وقتی دعواش میکنم میاد بغلم و بوسم میکنه و میخواد که از دلم دربیاره.عروسکاشو دوست داره. نسبت به محیطش بی توجه و بی تفاوت نیست. زیاد به تغییرات اهمیت خاصی نمیده . مشکلی با تماس فیزیکی نداره. پرخاشگر یا عصبی نیست. قشقرق به پا نمیکنه و خودازاری هم نداره. متاسفانه هنوز پوشکه و خودادراری داره و نمیتونه بگه که جیش داره با اینکه کنترل ادرار قوی ای داره چون گاهی پیش میاد که چند ساعت خودشو خیس نمیکنه . هنوز اره/نه رو نمیتونه استفاده کنه فقط گاهی ((نه)) میگه و درست هم استفاده میکنه. چند روزیه که یه رفتار جدید یاد گرفته که اشیا یا دستشو میزاره جلو دهنش و فکر میکنم میخواد بو کنه ولی مطمعن نیستم قبلا همچین رفتاری اصلا نداشت و الان کم پیش میاد که انجام بده. خیلی اوقات اسباب بازیاشو تو دهنشو میزاره البته نه به قصد خوردن و علاقه ای به خوردن یا به دهان گذاشتن خاک یا سنگ و چوب نداره. قد و وزن هم مناسب . گاهی هنگام اواسازی لحنش غیر عادی و فکر میکنم یکنواخت میشه ولی برای کلمات عادی و طبیعی حرف میزنه. مقداری بی توجهه که الان خیلی بهتر شده. از صدای جارو برقی و چرخ گوشت میترسه که گفتاردمانگرش گفت این ترس مربوط به اوتیسم نیست و یه ترس ناخوداگاهه که ربطی به حس شنوایی و پیام حسی و دریافتی نداره و با گذر زمان خوب میشه چون دخترم فقط لحظه روشن/خاموش شدن اون وسیله میترسه یعنی نه جیغ میزنه نه وحشت میکنه فقط دستمونو میگیره از اونجا دورمون میکنه که اگه قانعش کنیم خطرناک نیست نمیترسه و خودشم میاد جاروبرقی میکنه . متاسفانه پارسال دوبار تشنج کرد ( فاصله دو یا سه روز)که دوبار هم نوار مغز گرفتیم که سالم و نرمال بود.ازمایش خونش هم سالم بود .روانپزشکش تشخصی اوتیسم خفیف داده و البته فقط با یه نگاه سطحی همچین تشخیصی داد . متخصص مغز و اعصاب تهران تشخیص تاخیر دادن. گفتاردمانگراش گفتن که احتمال اوتیسم کمه و مشکلش بی توجهی خفیف و اختلال گفتار و زبانه. کمیسیون پزشکی بهزیستی هم تشخیص بی توجهی خفیف و صرع دادن. ببخشید که طولانی شد ولی لازم دونستم که همه رو بگم . به نظرتون مشکل دختر من چیه ؟ و ایا علاوه بر گفتاردرمانی, کاردرمانی هم لازمه؟

    1. سلام مادر گرامی و مهربان
      ممنونم از لطف شما
      پیامتون واضح و کامل بود نظر من هم بیشتر تاخیر هست اما برای نتیجه قطعی بایستی عملکرد کودکتون رو ببینم و بررسیش کنم. ولی با اتلاعاتی که شما می فرمایید نظر من هم به سمت تاخیر و تاخیر کلام هست.و اینکه در پیام شما مشخص بود که کودکتون نشانه هایی از اتیسم را ندارد.اما اگر نظر قطعی می خواهید حتما و الزاما باید کودکتون رو ببینم.سپاس

      1. ممنون از پاسخگوییتونن ببخشید چطوری باید بچه من رو ببینید چون ما شهرستان های شمال کشور هستیم و اومدن به اصفهان مقدور نیست راستش

        1. ممنونم . مراکز اصفهان مدت زیادی هست که تعطیل هستن و ما به دلیل حجم بالای مراجعات و درخواستها ارزیابی های خودمون رو از ایران و همه جای دنیا رو به شکلی خاص به صورت مجازی انجام میدیم.لطف کنید برای چند و چون این روند تماس تلفنی داشته باشید تا در خدمتتون باشم.ولی ارزیابی رو براتون انجام میدیم.

  33. سلام اقای فولادگر عزیز. دخترم که سه سالو هشت ماهشه متاسفانه بعد از یکسالو نیم انواع دکتر رفتن هنوز معلوم نیست که اوتیسم داره یا نه . و هنوز برپسب مشکوک به اوتیسم رو داره . دخترم تقریبا بجز تاخیر در گفتار هیچ کدوم از علایم اصلی اوتیسم رو نداره. یعنی به تکرار علاقه نداره. با تغیرات کنار میاد. اهل دعوا و جیغ و قشقرق نیست.کلیشه هم که ما ندیدیم و خیلی چیزای دیگه . به نظرتون اگر در بدترین حالت اوتیسم باشه چه سطح از اوتیسمه و ایا میتونه در اینده زندگی عادی داشته باشه؟

    1. سلام و روز بخیر
      پدر بزرگوار
      مواردی که شما فرمودید که نشان دهنده اتیسم نیست و حتی تاخیر گفتار هم از علائم اصلی اتیسم دیگه به حساب نمی یاد. آن متخصصانی که فرزندتون رو ارزیابی کردند به چه دلیل اتیسم رو تشخیص دادند؟

      1. ممنون از پاسخگوییتون. خیلی جاها رفتیم و تعداد کمی از اون ها تشخیص اوتیسم دادن و بقیه تشخیص مشکوک به اوتیسم یا تاخیری دادن.راستش اون تعداد که هم تشخیص اوتیسم دادن هم فقط از روی کنجکاوی شدید و یا بی قراری دخترم( دخترم توی مطب دکترا متاسفانه ناراحته و دوست داره که زودتر بیایم بیرون) همچین تشخیصی دادن وگرنه ازمونی یا تستی از ما نگرفتند.اگر مایل هستید علایم رو به صورت خلاصه و مختصر توضیح بدم خدمتون:
        علایم مثبت: تماس چشمی _ نداشتن مشکل حسی(نور صدا بو و…) _ سازگاری با تغییرات _ عدم انجام کار های تکراری_ نداشتن رفتار های کلیشه_زبان بدن خوب_بی تفاوت نبود نسبت به محیط_ وجود احساس خطر_ علاقه زیاد به همسن و سالان_ عدم علاقه شدید به وسیله ای _ درک و فهم دستورات و حرف ها و…
        علایم منفی:تاخیر در گفتار (جملات دو کلمه ای به ندرت دارد)_ دخترم هنوز پوشک است_ کمی بی توجه_ لحن صدای غیر عادی هنگام اواسازی(تو دماغی) اما حالت یکنواخت و یا رباتیک نیست_ هرزه خواری( در خانه و نه در محیط بیرون)

        1. فرزندتون باید توسط یک نفر متخصص در زمینه اتیسم ارزیابی شود چون این موارد که شما فرمودید نمیتونه به صورت قطعی اشاره ای به اتیسم داشته باشه.لطفا برای ارزیابی و تشخیص افراد متخصص رو انتخاب کنید. افرادی که حد اقل از فرایند رشد کودک و اختلالات رشد اگاهی داشته باشن

  34. سلام خسته نباشین. خواستم بدونم که ایا اختلال اوتیسم در صورت بی توجهی به توانبخشی ان قابل تشدید هست . یعنی ممکنه فرد مبتلا به اوتیسم خفیف به اوتیسم متوسط یا شدید تبدیل بشه؟
    کودک سه ساله من همچنان مشکوک به اوتیسم است. تشنج داشت و حدود 1 سال تمام پای کارتون و تبلت بود و الان تعدادی از علایم رو داره. به نظر خودم اوتیسم نیست چون اگه اوتیسم بود با تشنج هایی که کرد و اون همه بی توجهی ما بهش الان یک اوتیسیک شدید یا حداقل متوسط بود. نه اینکه با وجود تمامی این موارد دخترم بجز تاخیر کلامی نشانه های اصلی دیگه اوتیسم رو نداشته باشه؟ با یه روانشناس صحبت کردم که گفت دختر شما قطعا شبه اوتیسم داره . یعنی موقتا اوتیسم داره و با کاردمانی و گفتاردرمانی مشکلش رفع میشه. شما با ایشون موافقید؟

    1. سلام و روز بخیر
      و شما هم خسته نباشیدبله اختلال اتیسم در اثر بی توجهی به خدمات مورد نیاز میتونه شدید تر هم بشه.اما نه در کوتاه مدت.ببینید اتیسم یک اختلال رشدی هست اگر کودک دارای اتیسم 3 ساله خدمات تخصصی خود را دریافت نکند قطعا در سالهای بعدی خود عملکردی پایینتر از سن خود نشان خواهد داد.در مورد اون همکار روانشناس هم خدمتتون عرض کنم که ایشون اصلا صلاحیت در زمینه اتیسم ندارند چراکه اصطلاحی به نام شبه اتیسم وجود نداره و ایشون قطعا فرد بی سوادی هستند. اتیسم یک اختلال موقتی نیست و مادام العمر هست و اگر کسی دارای اتیسم باشه موقتی نیست. من قطعا با نظر این همکار خوبم مخالفم چراکه گفته های ایشان کاملا بر تضاد با نظریه های علمی در زمینه اتیسم هست. البته به ایشان و دیگر همکاران خرده ای نیست چراکه اطلاعات در زمینه اتیسم خیلی تخصصی است

  35. سلام ممنون از اطلاعات سایتتون.
    ببخشید خواستم بدونم که ایا کودکی که اوتیسم خیلی خفیف داره میشه با تمرین و توانبخشی از طیف خارجش کرد؟

    1. سلام
      ممنونم
      خیر اگر تشخیص درست صورت گرفته باشد هیچ کودکی از طیف خارج نمی شود و اتیسم اختلالی مادام العمر هست مگر اینکه از همان ابتدا تشخیص اشتباه صورت گرفته باشد. برای نمونه کودکی که بیش فعال یا نافرمانی مقابله ای بوده باشد را اتیسم تشخیص داده باشند.

  36. سلام خسته نباشید. پسرم سه سالو نیمشه . ببخشید هنوز واکنش به اسمش کامل نیست مثلا از ده بار صدا کردن 6 یا 7 بارشو با اولین صداکردن واکنش نشون میده اون چندبار دیگه باید چندین بارصداش کنم مثل نهایتا با سومین بار صدا زدن جواب میده . در کل از اسم خودش شناخت داره . به نظرتون این میتونه از علایم اوتیسم باشه ؟ دخترم هیچکدوم از علایم اصلی اوتیسم رو نداره .

    1. سلام اگر سایر علائم را ندارد بایستی موارد دیگر برای کودک شما بررسی گردد مثلا اینکه کودکتان چه میزان تا حالا تلوزیون دیده و…..

      1. سلام . اتفاقا پسرم قبلنا خیلی پای کارتون بود(به طوری که ارتباطش با دنیا قطع شده بود) الان یکم کمتر و محدود ترش کردیم. تاخیر در کلام داره به علاوه این مورد نشانه دیگه ای نداره.

  37. با سلام . دخترم سه سالو نیمشه و بجز تاخیر در گفتار و بی توجهیش دیگه علایم اولیه اوتیسم رو نداره. جدیدا چیزی که نگرانم کرده چرخش به خودشه . البته تعدادش خیلی کمه یعنی شاید ماهی یه بار دور خودش بچرخه و بیشتر پونزده ثانیه هم طول نمیکشه . علاقه ای به چرخاندن وسایل نداره. به ماشین لباسشویی علاقه خاصی نداره. اگه خودم متوقفش کنم هم دیگه تکرار نمیکنه.

    1. سلام
      اینکه دخترتون ماهی یک بار بچرخه ارزش تشخیصی نداره اما نحوه گفتارش رو مشخص کنید. در مورد بی توجهی هم بیشتر توضیح بدید

      1. خسته نباشید
        ببخشید نحوه گفتار منظورتون چیه؟ دخترم اکو نداره. خوراکیی هایی مثل اب/شیر/چای و… رو میتونه درخواست کنه و با کلام بگه.بی احساس حرف نمیزنه. بی توجهیش قبلنا خیلی بد بود چون به شدت پای کارتون بود ولی الان بهتر شده. مثلا صداش میکنیم ممکنه با اولین صدا کردن جواب نده و دو بار صداش کنیم . البته اکثر اوقات با اولین صدا کردنش هم جواب میده. نسبت به محیط بی توجه نیست و براش مهمه که میاد و میره. بی توجهی فقط در واکنش به اسمش داره در بقیه زمینه ها بی توجه نیست. ببخشید در صورت وجود اوتیسم دخترم تو چه سطحی هست؟

        1. دختر تون باید مورد ارزیابی قرار بگیره تا اولا مشخص بشه در طیف اتیسم هست و بعد از اون مشخص بشه در چه سطحی هست.بدون اینکه ارزیابی بشه امکان نداره مشخص کنیم که در چه سطحی هست چون باید شدت و فراوانی مواردی که شما فرمودید هم بررسی بشه

  38. درود بر شما . ببخشید خواستم بدونم ممکنه بیش فعالی همراه با تاخیر گفتار باشه؟

    1. درود بر شما هم . تاخیر کلام جز ویزگی های تخصیصی بیش فعالی نیست ولی احتمال همراه بودن این دو اختلال با همدیگر هست

  39. سلام خدمت شما اقای فولاگر عزیز. خسته نباشید. ببخشید دخترم سه سالو سه ماهشه و یکسری از نشانه های اوتیسم رو داره. ما زاهدان زندگی میکنیم و زنگ زدیم به یه مرکز برای ارزیابی و تشخیص اوتیسم و گفتن که بخاطر کرونا ارزیابی به صورت غیر حضوری انجام میشه . بهمون یه پرسشنامه به نام گیلیام یا گارس بهمون دادن که 40 تا 50 سواله و باید در یک دوره 6 ساعته سوالات رو تکمیل کنیم. سوال من اینه که اگه مثلا دخترم توی اون شش ساعتی که مشخص کردیم کلیشه انجام نده و مثلا هر دو روز یه بار اون کلیشه رو داشته باشه باید توی سوال مربوطه بنویسم (( به ندرت)) یا ((هیچگاه)) . یا اگه توی اون شش ساعتی که مشخص کردیم راه رفتن روی پنجه پا نداشته باشه ولی بعد دوباره انجام بده کدوم گزینه رو بزنیم. البته همینارو به خودشون هم گفتیم که گفتن اگه کلیشه ای در دو یا یک روز تنها یک بار انجام میشه کلیشه محسوب نمیشه . به نظرتون حرفشون درسته ؟

    1. سلام و درود بر شما زاهدانی بزرگوار و دوست داشتنی. بله بازه زمانی 6 ساعت مهمه و فراتر از اون باشه در ازمون گارس نمره نمی گیره.

      1. ممنون از پاسخگویی تون. اما ممکنه دختر من توی 6 ساعت کاملا طبیعی رفتار کنه ولی مثلا توی شش ساعت بعدش اوتیسم خفیف به نظر بیاد. در اینصورت باید به کدوم یک اعتماد کنیم. و اینکه ایا شما میتونید حضورا ارزیابی میکنید ؟

        1. صحبت شما درسته. و به همین خاطر ارزیابی رو خود شما نباید به تنهایی انجام بدید و بایستی ارزیابی شامل مشاهده هم باشه.متاسفانه ما در شهر اصفهان هم خدماتمون غیر حضوری هست اما متفاوت از انچیزی که شما دریافت می کنید.اگر تمایل دارید تماس تلفنی داشته باشید تا براتون توضیح داده بشه.شما به کدام مرکز در زاهدان مراجعه کردید برای ارزیابی؟

  40. سلام آقاب دکتر، من بچه بودم از بچه ها فرار میکردم و اگه کسی برای دوستی بهم نزدیک میشد، جیغ میزدم و فرار میکردم، تو مدرسه جاهای خلوت مثل پشت مدرسه رو ترجیح میدادم، آدم ساکتی بودم و مامانم همیشه به کم حرف بودنم افتخار میکرد، به حدی حرف نمیزدم که دهنم کامل بهم میچسبید و تا غذا نمیخوردم یا آب نمیخوردم،دهنم باز نمیشد، وقتی بافتنی یا کوبلن یا چیزایی که ظرافت داره میبافم سرگیجه خاصی میگیرم و مجبور میشم این کاراو انجام ندم، گاهی وقتا که از دبیرستان میومدم، از حرکت ماشینا سرگیجه میگرفتم، ارتباط کلامیم فوق العاده افتضاحه و نمرات شفاهی درسامو پایین میشدم، از طرفی حافظم خوبه، آیا من اوتیسم دارم؟

    1. سلام ممنون میشم بیشتر در مورد خودتون و وضعیت حالا توضیح بدید

  41. سلام . مطالبتون بسیار خوب بود. ببخشید به نظرتون اگه توانبخشی یه کودک اوتیستیک سه سالو نیم تازه شروع باشه در سطح خفیف باشه به نظرتون امیدی برای رفتن به مدرسه عادی هست؟ گفتار درمانگرای دخترم گفتن که مورد داشتن با سطح متوسط که تونسته مدرسه بره. به نظرتون درسته این حرف؟

    1. سلام ممنونم.بله اگر باهاش خوب کار بشه در عرض یک سال هم میشه کودک دارای سطح یک رو به مدرسه عادی فرستاد

  42. سلام. ممنون از مطلب خوبتون. ببخشید من 21 سالمه و وسواس فکری های شدید و عادت شدید به روتین ها و خیلی علائم دیگه که گفته شد رو تو همه عمرم دارم میبینم که داشتم..
    ولی نمیدونم چطوری تشخیص باید داد که مبتلا هستم یا نه..
    مخصوصا الان که کرونا هست و به سختی میشه مراجعه کرد به دکتر.

    1. سلام و ممنونم.ایای شما مقاله اتیسم بزرگسالی رو مطالعه کردید؟

  43. سلام و عرض ادب . ببخشید سوالی داشتم راجب تفاوت های اختلال اوتیسم با اختلال یکپارچگی حسی . جالبه که تقریبا تموم علایم در هر دو مشترکه . به نظرتون چطوری میشه فهمید که کودکی به اوتیسم مبتلا هست یا به اختلال یکپارچگی حسی؟ دختر من بازی های تخیلی داره. تماس چشمی و تقلید کردن بسیار خوبی داره. میتونه یک چیزی مثل لیزر رو دنبال کنه. وقتی جاییش درد میگیره ستشو میزاره اونجا و میگه اخ . وقتی یه چیزی داغه خودش میگه داغه. به بچه ها علاقه زاد نشون میده اما همیشه توی ارتباطات موفق نیست. حرکات خنده داری که بچه ها رو به خنده میاره دختر منم خوشش میاد. نسبت به رفت و امد بقیه بی تفاوت نیست. حرف های ساده و متوسط رو متوجه میشه اما چیزای پیچیده ای که همسن و سالاش شاید دخترم نفهمه. درک از خطر داره. نسبت به لمس حساس نیست اما وقتی روی تشکشه خیلی پا یا دستشو میکشه روی تشک. اغلب غذا ها رو میزنه ولی 2 یا 3 جور غذا رو اصلا لب بهش نمیزنه و متنفره. شناخت کامل از اعضای بدن مثل: دهن_دست_زبان_دندان_گوش و … رو داره. سوالاتی از این قبیل: فلان حیوان چی میگیه/فلان عضو بدنت نشونم بده/برو فلان چیزو بیار رو کامل به خوبی انجام میده. بیشتر از ده دقیقه به یه کاری مشغول نمیشه. چندین بار دکور خونه رو عوض کردیم که خوشش میومد و با تغیرات مشکلی نداره. چرخش داره به دور خودش اما در روز نهایتا سه بار و حداقل یک بار انجام میده.از پله میتونه بالا پایین بیاد اما یکم استرس داره . وسایل رو داخل دهنانش میزاره. ترس از صدای وسایلی مثل جاروبرقی داره که البته اگه احساس امنیت کنه دیگه نمیترسه. تاخیر گفتاری داره نهیتا 80 تا کلمه میتونه بگه . میتونه چیزایی رو که میخواد با کلام درخواست کنه . با انگشت اشاره , اشاره میکنه و اشاره های ما رو متوجه میشه حتی اگر فقط با چشم اشاره کنم. به نظرتون مشکل دخترم اوتیسم یا اختلال یکپارچگی حسی ؟؟ روانپزشک تشخیص اختلال یکپارچگی حسی داد و روانشناس هم تشخیص اوتیسم خفیف داد. دخترم سه سالو و شش ماه سن داره. خوشحال میشم شما درباره تفاوت این دو اختلال توضیح بدید که از این سردرگمی در بیایم.

    1. سلام مادر نگران و مهربان
      فرزند شما بر اساس گفته های شما بیشتر علائم اختلال پردازش حسی رو نشون میده نه اتیسم. تفاوت این دو اختلال برای متخصصین راحته اما برای شما کمی سخت هست برای تفاوت اما یک مورد تفاوت اصلی در زمینه ارتباط برقرار کردن هست و توانایی های کلامی . لطفا مقاله اختلال پردازش حسی را مطالعه کنید.

  44. سلام خسته نباشید. ببخشید خواستم بدونم هفته ای یکبار خندیدن و قهقه کودک میتونه علامتی از اوتیسم باشه؟. گریه بی دلیل و بی قراری نداره. رژیم خاصی نداره و اغلب غذا ها رو هم میخوره.

    1. سلام و ممنونم از لطفطون.خیر مادر نگران اتیسم یک علامت ندارد و در ضمن فراوانی وشدت علائم هم مهم هست

      1. سلام اقای فولادگر خسته نباشید . ببخشید پسرم که تشخیص اوتیسم عملکرد بالا گرفته خدا رو شکر خیلی پیشرفت کرده به حدی که اطرافیان متوجه اختلالش نمیشن و الان پنج سالشه . به نظرتون سال بعد ببرم مدرسه خصوصی یا مدرسه دولتی . ؟مربیش گفته که توی مرحله سنجش مشکلی نداره. و به نظرتون اوتیستیک های با عملکرد بالا میتونن در اینده شغل داشته باشن و تشکیل خانواده بدن؟

        1. سلام جناب زارعی بزرگوار
          پدر مهربان
          ممنونم از شما خیلی خوشحالم بابت پیشرفت فرزندتون و امید وارم همیشه با امید باشید.من پیشنهاد می کنم که به مدارس خصوصی برید چون در این مدارس کمی نظارت شما بیشتر هست و میتونید به خاطر شهریه ای که میدید انتظاراتی هم از مدرسه داشته باشید و تعداد دانش اموزان هم ممکنه کمتر باشه . اما مراقب باشید که برخی از مدارس خصوصی تبل توخالی هستند و ان چیزی که نشون میدن نیستند و تازه فرزندتون رو تخریب نکنند. جایی رو انتخاب کنید که ازشون شناخت دارید.در مورد شغل هم قطعا در ایران ما در اینده برای همه فرزندانمان شرایط خوبی خواهد بود و به مانند کشور امریکا که در حال حاظر 68 درصد از افراد دارای اتیسم در ان کشور دارای شغل تقریبا ثابت هستند در ایران نیز چنین شرایطی پیش خواهد امد. البته من الان مراجعینی دارم که اکنون معلم هستند و دارای اتیسم نیز هستند و فرزندشون هم اتیسم تشخیص داده شدند.امید وار باشید تا بتونیم اینده خوبی برای همه فرزندان کشورمون مهیا کنیم

  45. درود بر شما . ببخشید من مادر یک کودک سه سال و 7 ماه هستم که لیبل مشکوک به اوتیسم گرفته. من برلین زندگی میکنیم و قراره برگردیم ایران بنابه دلایلی . اینجا ازمایش متابولیک و نوار مغز(بخاطر تشنجش) و MRI گرفتن که خدا رو شکر هر سه نرمال بودن. به نظرتون اگه بیام پیش متخخص تو ایران این مدارک به درد میخورن در تشخیص اوتیسم؟

    1. سلام بله در ایران هم از این موارد استفاده می کنند اما این مورد رو باید متذکر بشم که ارزش تشخیص قطعی ندارند و تنها کمک تشخیصی هستند اما قطعا میتوانند کمک کننده باشند. شما باید کودکتون رو مورد ارزیابی و تشخیص قرار بدید چون الان در مرحله تشخیص قطعی هست و نباید به لیبل مشکوک اکتفا کنید.در حال حاظر ما با عزیزانی که در اروپا هستند هم کار می کنیم و این امکان رو داریم که فرزندتون رو مورد ارزیابی دقیق قرار بدیم.

      1. سلام.وقت بخیر.درود برشما که پاسخگوی این همه مادر نگران بودید و به من امیدواری داد که حتما جواب میگیرم.دختر من ده ماهش هست و چند مورد من رو نگران کرد.اینکه بیشتر جیغ میزنه هر چند که جیغهاش در حین بازی با ما یا وسایلش یا حتی از روی خوشحالیست و خندیدن خیلی کم مگر در حین بازی که ما دنبالش کنیم و یا بازی قلقلک. ولی اگه بازی نکنه که براش هیجان زیاد داشته باشه و فقط در حال بررسی یک شی باشه جیغ نمیزنه.مورد دیگه اینکه در حین این جیغ ها حرکات دستش شبیه بال بال زدن هست.تو خواب تقریبا یک ماهی هست خیلی ناله میکنه مثل ناله های که بچه ها برای شروع خواب میکنند و طوری که اونقدر زیاد میشه و از خواب بیدار میشه.در حین خواب از همون اول تولد تقریبا حرکت کمانی تو کمرش در میاره و بعد که ریلکس شد و خوابید عادی میشه.تماس چشمیش وقتی که به ما نگاه میکنه که بغلش کنیم و بعد ما که بغلش کردیم به صورتش نگاه میکنیم اون به اطراف نگاه میکنه.ولی اگه مثلا در حین بازی باشه که من یک دفعه وارد شدم به من نگاه میکنه یا چیزی شکسته سریع به چشمام نگاه میکنه. کلامش در حد دد و ب ب هست. ما روتین های زندگیش رو تو خونه خودمون رعایت میکردیم مثلا اصلا تلویزیون روشن نمیکنیم ولی به علت مسافرتهای من به خونه پدریم که محیطی بسیار متفاوت نسبت به خونه خودمون داره( از جمله روستایی و ویلایی بودن در قبال اپارتمان نشینی و جمعیت بیشتر در قبال حضور فقط من و بعد از ظهر باباش و روشن کردن تلویزیون در قبال روشن نکردن اون ووجود حیوانات و دام و نبود اونها در خونه خودمون) و تقریبا در طول این ده ماه هر دو ماه یک بار من یک ماهش رو خونه پدرم بودم روتینها تغییر کرده از جمله خوابش که کنار من نمیخوابید ولی اونجا مجبور بودیم و الان که ده روز میشه برگشتیم من نتونستم هنوز جداش کنم و…اما در مورد صداها کلا با شنیدن صدایی برمیگرده ولی خب تو محیط روستا صداها متفاوت بود و الان تازه برگشتیم و اینجایک مقدار واکنشش تند و تیزتر هست.صدای جارو برقی براش قبلا ترسناک بود ولی الان نه. و صدای اسیاب سریع میپره بغل من به خاطر ترس و صدای خالی شدن اب ماشین های اشپزخونه هم همینطور ولی از صدای ماشین لباسشویی خوشش میاد و کلا میره چرخیدنشو نگاه میکنه ولی از موسیقی بلند نمی ترسه.اگه من به چیزی اشاره کنم خیلی سخت به اون شی نگاه میکنه و بیشتر خودم رو نگاه میکنه مگر پرنده ای تو اسمون باشه.اگه من اتاق رو ترک کنم و در حین بازی باشه بعد دو سه دقیقه میاد دنبال من میگرده.غان و غون به موقع بود.لبخند به همه میزنه و هر کی نگاهش کنه و لبخند بزنه اون هم لبخند میزنه.از یک پله اروم بالا پایین میره حتی ممکن
        چند بار پشت سرهم اگه من تو اون محیط باشم اینکار رو تکرار کنه.تازگی ها در تلاش پیدا کردن وسایلی که مثلا جلو چشمم مخی میکنم هست مثلا گوشی رو برای اینکه در دسترسش نباشه میزارم زیر تشک و سعی میکنه سیرع تشک رو بزنه کنار .ببخشید طولانی شد.ایا علایم نگران کننده ای که خدمتتون گفتم نشان از اتیسم میتونه باشه؟ من چ کارهایی باید انجام بدم؟
        و سوال بعدی اینکه یک کتاب به اسم شما در سایت هست با نام فعالیتهای و تمریناتی برای بهبود عملکرد مغز کودکان یک تا پنج سال ایا این کتاب فقط برای کودکان اتیسمی هست یا مناسب همه کودکان هست؟ و اگه میشه خلاصه یا چند صفحه از کتاب یا پشت کتاب رو در کنار معرفیش بگذارید
        مچکرم از لطفتون

        1. سلام و روز بخیر مادر گرامی و مهربان
          ممنونم از شما کمک به مادران سرزمینم خستگی رو از تن در می کنه
          در مورد دخترتون باید عرض کنم که برخی موارد نگران کننده وجود داره که بیشتر من رو به سمت اختلال حسی میبره ولی اتیسم رو بیشتر باید بهش زمان بدید. اما موارد مثبت زیادی هم فرزندتون داره که باید بهش توجه کرد.
          به این سوالات پاسخ بدید
          ایا مات می زنه و به اشیا خیره میشه یا به انگشتاش
          ایا حس کردید با انگشتانش بازی کنه
          ایا برای حمام کردنش مشکلی دارید مثلا در حمام دائم گریه کنه
          ایا در طول روز بیقراره
          اون فایل که فرمودید برای همه کودکان هست و میتونید نمونه محتوای اون رو در اینستاگرام ما به ادرس زیر مشاهده کنید
          https://www.instagram.com/ordibeheshtautism/
          سپاس

          1. سلام مجدد.بله درمورد سوال اینکه مات بشه زیاد پیش میاد هم در حین بازی و هم غذا خوردن و…بله با انگشتانش هم بازی میکنه و جوری که اوایل اینکار رو میکرد همه بزرگترها این براشون عادی بود و میگفتند انگشتاش رو میشماره و متاسفانه من فکر نکردم چیز مهمی باشه و در حال کشف بدنش هست ولی خب خیلی کم شده اگه ابزاری در کنارش نباشه اینکار رو میکنه. در حمام اصلا مشکلی چون گریه ندارم به شدت دوست داره و حتما جیغ میزنه و خوشحالیشو بروز میده و جیغشم در حین بازی با اب هست ولی اگه مثلا به کارهای من در حین حمام مثل شامپو زدن به بدنش یا شستنش نگاه کنه دیگه جیغ نمیزنه و توجه میکنه. در طول روز اگه من کنارش نباشم یا اتاق رو ترک کنم ولی حالت عادی در حال وول خوردن.ممنون بابت راهنماییهاتون و همچنین در مورد کتابتون

          2. سلام و روز بخیر با مواردی که شما فرمودید فرزندتون حتما باید مورد ارزیابی قرار بگیره

  46. ببخشید من یک نکته رو هم فراموش کردم دخترم نسبت به درد طبق برداشت خودم و همسرم و اطرافیان واکنشش کم .مثلا میفته حتما گریه نمکنه و یا اگه گریه کنه سریع به گریه نمی افته. من سعی کردم در قبال افتادنش خیلی واکنش هیجانی نداشته باشم و با خونسردی سمتش برم و بغلش کنم تا نترسه.ولی مثلا جایی بازی کرد و من متوجه نشدم که پوست انگشتش کنده شده انگار به چیزی ساییده شده بود ولی دخترم گریه نکرده بود و یا سرش به زیر خورده فقط با دهن باز منتظر واکنش منه که من میگم اوخ شدی…

  47. سلام . خسته نباشید . ببخشید افرادی که اوتیسم با عملکرد بالا دارند میتونند مستقل زندگی کنند؟ میتونند شغلی داشته باشند و یا تشکیل خانواده بدهند؟ پسر من تشخیص اوتیسم با عملکرد بالا گرفته متاسفانه حالمون خیلی گرفته بابت این موضوع . البته هنوزم بعضی از دکتر ها تشخیص تاخیر ذهنی و کلامی میدن. و سوال دیگه ام این بود که ایا همه اوتیسم های خفیف همون اتیسم های با عملکرد بالا محسوب میشن؟

    1. سلام و شما هم خسته نباشید .
      پدر یا مادر مهربان
      در صورتی که با انها به خوبی کار شود این امر ممکن خواهد بود که مستقل زندگی کنند
      بله باز هم اگر در سنین پایین با این کودکان خوب کار شود میتوان شرایطی را ایجاد کرد که انها بتوانند شغلی داشته باشند و حتی ازدواج کنند البته این مورد به سطح اختلال هم بسیار بستگی دارد. اما متاسفانه در ایران بیشتر همکاران من کودکان دارای اتیسم را نه برای زندگی مستقل بلکه برای مدرسه اماده می کنند که این اشتباه است
      تاخیر ذهنی و یا کلامی با اتیسم عملکرد بالا خیلی متفاوت هستند و تعجب اور هست که این تشخیص ها را هم دریافت کرده اید!!!
      بطور خلاصه و مختصر اتیسم عملکرد بالا عملکرد خیلی بهتری در زمینه یادگیری دارد و متواند به راحتی به اموزش و درمان واکنش نشان دهد البته به نوعی این دو نام با همدیگر همپوشانی دارد

  48. با سلام ممنون میشم در خصوص اختلال حسی و تفاوتش با اوتیسم بفرمایید

    1. سلام به زوردی مقاله ای در این خصوص در سایت قرار داده خواهد شد. سپاس

  49. سلام مجدد.بله درمورد سوال اینکه مات بشه زیاد پیش میاد هم در حین بازی و هم غذا خوردن و…بله با انگشتانش هم بازی میکنه و جوری که اوایل اینکار رو میکرد همه بزرگترها این براشون عادی بود و میگفتند انگشتاش رو میشماره و متاسفانه من فکر نکردم چیز مهمی باشه و در حال کشف بدنش هست ولی خب خیلی کم شده اگه ابزاری در کنارش نباشه اینکار رو میکنه. در حمام اصلا مشکلی چون گریه ندارم به شدت دوست داره و حتما جیغ میزنه و خوشحالیشو بروز میده و جیغشم در حین بازی با اب هست ولی اگه مثلا به کارهای من در حین حمام مثل شامپو زدن به بدنش یا شستنش نگاه کنه دیگه جیغ نمیزنه و توجه میکنه. در طول روز اگه من کنارش نباشم یا اتاق رو ترک کنم ولی حالت عادی در حال وول خوردن.ممنون بابت راهنماییهاتون و همچنین در مورد کتابتون

  50. سلام وقتتون بخیر اقای فولادگر. ببخشید ما استارا زندگی میکنیم و قراره که دو شنبه هفته اینده بچمو که سه سالو نیمشه ببریم برای ارزیابی و گفتن که قراره برای تشخیص از تست گارس 2 استفاده کنن. من خودم توی اینترنت فایلشو دانلود کردم و خب سوالی برام پیش اومد. اینکه باید رفتار ها و موارد حداقل در شش ساعت یکبار تکرار شن! و پسر من هیچ کدوم از علایمش واقعا در این حد نیستن که هر شش ساعت تکرار بشن .برای مثال پسرم روزی نهایتا یکبار دور خودش میچرخه و گاهی حتی پیش میاد که دو روزم نمیچرخه. به نظرتون باید برای این مورد به ندرت (که یعنی چرخش هر شش ساعت باید یک یا دو بار انجام بشه) رو در نظر بگیریم یا هیچوقت؟؟ ممنون میشم که پاسخ بدید. سپاس.

    1. سلام اولا اگر به مراکز سازمان بهزیستی مراجعه می کنید قطعا فردی دوره دیده این تست رو انجام خواهد داد و به تمام نگرانی های شما واقف هست. بله اگر فرزند شما ایتمی را در محدوده 6 ساعت انجام نمی دهد نمره ای دریافت نمی کند و پاسخ شما صفر خواهد بود اما فرد متخصص که ازمون را اجرا می کند هم در حین ازمون فرزند تان را مشاهده می کند و نظر ایشان هم مهم است. درضمن ازمونهایی که در اینترنت هستند معتبر نیستند و اشتباهات ترجمه ای و تخصصی دارند.این تست تنها با ترجمه استاد بزرگوار صمدی صحیح است.

  51. سلام نوزاد دوماه و بیست روزه ای دارم که ارتباط چشمی کمی داره سریع نگاهش رو از چهره برمیداره گاهی غانو غون میکنه و نگاهی به من میکنه ولی زیاد نه .به اطرافش زیاد توجه میکنه وبا چشم مارو دنبال میکنه و حتی اشیا رو هم با چشم دنبال میکنه .گاهی اوقات زمانی ک از خواب بیدار میشه و هنوز گیج هست یا زمانی که میخواد بخوابد و گیج شده خنده میکنه گاهی خنده ی بلند وچشماش نیمه باز میکنه .ایا این علائم میتونه نشانه اوتیسم باشه؟

    1. سلام در این سن هنوز در وضعیت پایایی نیستند و هنوز بدن نیز استیبل نیست حتی بینایی کامل نیست و در این سن نمی توان در مورد اتیسم اشاره داشت ولی بهتون پیشنهاد می کند مطلب بهبود عملکرد مکغزی کودکان 0 تا 8 ماه رو در سایت ما مطالعه کنید.

  52. سلام نوزاد دوماهو ۲۰ روزه ای دارم که ۳۶ هفته به دنیا اومده الان ارتباط چشمی ضعیفی داره ولی اطرافش رو با دقت نگاه میکنه اشیا و افراد رو باچشم دنبال میکنه گاهی غان و غون میکنه ولی ارتباط چشمی ضعیفی داره .و زمان خواب یا زمانی ک از خواب بیدار میشه و هنوز گیجه میخنده و چشماش نیمه بازه گاهی خنده ی بلند میکنه این علائم میتونه نشانه اوتیسم باشع

    1. سلام دوست عزیزم این پیام شما پاسخ داده شد حتما مطلبی که گفتم رو مطالعه کنید

  53. سلام وقتتون بخیر. ببخشید دخترم تماس چشمی و تقلید و علاقه به سایر کودکان داره. زیاد با چیزی سرگرم نمیشه و با تغییرات کنار میاد.چیزایی رو که میخواد با کلام اول درخواست میکنه اما اگه نتونه اسمشو ببره با انگشت سبابه اش اشاره میکنه و همزمان میگه اون. دستورپذیری داره.شناختش از محیط( اعضای بدن_صدای حیوانات_اشیا_اشخاص) بد نیست اما کافی هم نیست.رد اشاره های ما رو دنبال میکن.گریه و جیغ و پرخاشگری و خودازاری نداره.خوابش هم خوبه. به نظرتون دخترم با وجود یکسری از علایم اوتیسم به همراه این علایم مثبت میشه گفت که در طیف اوتیسم قرار نمیگیره؟؟

    1. سلام لطفا از علائمی که فرمودید داره بفرمایید

      1. تاخیر کلامی_ چرخش به تعداد خیلی کم و کوتاه_بی توجهی_عدم فعالیت در اجتماع_ترس از بعضی صدا ها_شناخت پایین تر از همسن وسالان

      2. تاخیر کلامی_ چرخش به تعداد خیلی کم و کوتاه_بی توجهی_عدم فعالیت در اجتماع_ترس از بعضی صدا ها_شناخت پایین تر از همسن وسالان_خنده (تعداد محدود) و لبخند های بی دلیل

        1. برخی علائم رو در اینجا شما اشاره کردید فرزندتون رو باید جهت اطمینان به یک متخصص اختلال رشد و یا اتیسم نشون بدید تا اگر نگرانی درست است کمک دریافت کنید و اگر بی مورد است از ان مطلع شوید

  54. این رو هم اضافه کنم که سابقه تشنج و فقر محیطی شدید داشته . نوار مغز و ازمایش متابولیک هم گرفتیم که سالم بودن. مشکلی توی جمع نداره و هر وقت میخوایم که از توی جمع بیایم بیرون گریه میکنه که یا اونجا بمونیم یا اونا هم باهامون بیان. ممنون میشم پاسخ بدید

  55. با سلام خدمت حضرت عالی .ببخشید ما مدتی پیش پسر مونو پیش یکی از بهترین روانپزشک های کشور بردیم که تشخیص اختلال شبه اوتیسم دادن . ولی توی نظرات دیدم که شما گفتید چیزی به این اسم وجود نداره. پس به نظرتون ایشون منظورشون از شبه اوتیسم چی بوده؟

    1. سلام متاسفانه این نام اشره به هیچ چیزی نداره و در هیچکدام از منابع علمی این نام وجود نداره و متاسفانه برخی همکاران نقص در تشخیص خودشون رو با این نام پنهان می کنند. یا یک نفر اتیسم داره یا نداره یا یک نفر بیش فعال هست یا نیست یا یک نفر تاخیر کلام هست یا نیست.افرادی که اشراف ندارن از این واژه استفاده می کنند

  56. سلام وخیته نباشید .من نوزا ۳ ماهه ای دارم ک ارتباط چشمی نسبتا ضعیفی داره البته وقتی روی زمین هست و سرحال باشه وقتی باهاش صحبت میکنم چند ثانیه ای نگام میکنه و بهش میگم آغون .آغون میگه و میخنده و با چسم دنبالمون میکنه ولی گاهی هم نگاهش رو میدزدهو موقع شیر خوردن اطراف رو نگاه میکنه .من توی بارداری فولیک ۵ مصرف کردم الان متوجه شدم فولیک باعث اوتیسم میشه ایا این درسته؟ وایا نوزاد من ممکنه دچار اوتیسم شده باشه ؟و البته صداش میکنم به سمت صدام برنمیگرده خیلی نگرانم لطفا راهنمائیم کنید

    1. ممنونم که تماس تلفنی داشتید

  57. سلام. وقتتون بخیر. ممنون که اینقدر زیبا جواب همه رو میدین. من پسری 7 ساله مبتلا به اتیسم دارم. الان به فکر فرزند دوم هستیم. چه آزمایشات و غربالگری هایی باید انجام بدیم تا دوباره کودکی با اختلال اتیسم نداشته باشیم؟ و اینکه چقدر احتمال دارد کودک دوم ما اتیسم باشد؟

    1. سلام مادر مهربان و گرامی و عزیز
      در ابتدا خدمت شما عرض می کنم زیبایی پاسخ ما در مقابل زیبایی ذهن ،و حس مادرانه شما هیچ هیچ هست و همه زیبایی ها از درون شماست
      در پاسخ به پرسش شما خدمت شما عرض می کنم که در مجامع علمی معتبر احتمال تولد یک کودک دیگر در یک خانواده دارای کودک اتیسم بین 20 تا 30 درصد براورد شده و احتمال اینکه کودکی بدون اختلال اتیسم در این خانواده بدنیا بیاید در حدود 70 درصد هست.متاسفانه ازمایشات معتبری در این خصوص وجود نداره و همینطور تست های غربال گر . تنها شما می توانید با مراجعه به متخصصین ژنتیک شناخته شده مانند پروفسور ولیان بروجنی که در اصفهان هستند این احتمال رو به صورت تجربی و ژنتیک بررسی کنید و کتابی هم هست که از ما منتشر شده و میتونه در کاهش خطر اتیسم به شما خانواده خوب کمک کنه. درخدمت شما هستیم

  58. آقای دکتر با توجه به سختی هایی که در مورد کودک اتیسمم کشیدم ترس از فرزند دوم مبتلا به اتیسم در من زیاده. از طرفی فکر آینده و تنهایی پسرم لحظه ای منو رها نمیکنه. آماری دارید که چه تعداد فرزند دوم هم مبتلا به اتیسم بوده؟ و کتابی که فرمودید چطوری تهیه کنم؟

    1. اماری در داخل کشور وجود نداره و متاسفانه هیچ تحقیقی در این زمینه ها نیست. اما میشه به این امارها اکتفا کرد و این احتمال 30 درصد رو در نظر گرفت.اون کتاب رو هم از قسمت فروشگاه سایت ما میتونید تهیه کنید

  59. و اینکه من با زاهدان زندگی میکنم سفر با بچه اتیسم برای من سخته. اینجا کسی رو میتونین معرفی کنید بهم؟

    1. خیلی خوشحالم که با هم میهنی از سرزمین نیمروز صحبت می کنم.متاسفانه شناختی از زاهدان و همکاران انجا ندارم .اما میتونید به مرکز اتیسم زاهدان مراجعه کنید و از اها در این خصوص کمک و مشاوره دریافت کنید .و البته از ازمایشگاه های معتبر انجا و دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم میتوانید اطلاعاتی دریافت کنید . می دونم که شما در منطقه بسیار محرومی هستید و تلاش می کنم از همکارانم اطلاعات یک متخصص خوب رو براتون پیدا کنم تا کمکی بهتون کرده باشم

      1. از لطف شما بسیار ممنونم. انشالله همیشه سالم باشید. آقای فولادگر یه سوال دیگه هم داشتم. پسر من وسایل رو ردیف نمی‌کرد و علاقه ای به چرخش نداشت ولی چون گفتار و تماس چشمی نداشت با مراجعه به روانپزشک تشخیص اتیسم گرفتیم. من چون شاغل هستم متاسفانه به دلیل بی اطلاعی از نوزادی جلو تلویزیون رهاش میکردم تا بتونم به کارهام برسم. بعدها فهمیدم تلویزیون اثرات مخربی رو ذهن کودک زیر 3 سال داره. ممکنه این مشکل کودک من اتیسم نباشه و جزء همون اثرات تی وی باشه؟ پسرم الان هم گفتارش خیلی خیلی محدوده و حرکات تکراری داره.

  60. سلام اقای فولادگر خسته نباشید. ببخشید دخترم دو ماه دیگه وارد چهارسالگی میشه و اوتیسم خفیف داره. گفتار درمانگرش میگفت که بچه من توانایی این رو داره که روزی از طیف خارج بشه با اینکه من همه جا شنیدم که اختلال اوتیسم یک اختلال مادام العمره . به نظرتون میشه یه بچه از طیف خارج بشه یا مثل افراد عادی بشه و وارد جامعه بشه؟؟ شما خودتون اوتیستیک خفیفی رو دیدید که الان کاملا نرماله و طبیعی رفتار میکنه؟؟ (با وجود ادنک تفاوت هایی که بالاخره هر انسانی داره)

    1. سلاام و روز بخیر مادر گرامی
      متاسفانه گفتار درمانتون اشتباه گفتن و حرف غیر حرفه ای زدن .اختلال اتیسم یک اختلال مادام العمر هست و کسی از این طیف خارج نمیشه همانطور که رنگ چشم کسی در طول زندگی تغییر نمی کنه.ولی این کودکان با دریافت خدمات حرفه ای و تخصصی میتونن وارد جامعه بشن و دانشگاه برن و زندگی خوبی داشته باشند و البته این بیشتر بستگی به سطح اختلال هم داره

      1. خسته نباشید استاد. ببخشید من شنیدم که فقط افراد آسپرگر میتونن وارد دانشگاه بشن و زندگی خوبی داشته باشن . یعنی این شانس برای اوتیستیک های خفیف و عملکرد بالا وجود نداره. به نظرتون میشه گفت این حرف صحیحه؟

        1. سلام و شما هم خسته نباشید در ابتدا باید خدمتتون عرض کنم که اسپرگر دیگه در دسته بندی طیف اتیسم وجود نداره و همه اتیسم هستند و سطح اختلال متفاوته بله کودکان دارای اتیسم سطح یک که به خوبی مداخله دریافت کنن می تونن وارد مدرسه بشن دانشگاه برن و زندگی خوبی د اشته باشند ولی متفاوت از دیگر کودکان

  61. درود بر شما . ببخشید من دخترم سه سالو و شش ماهشه و اوتیسم خفیف داره. دایره لغاتش90 تاست. تماس چشمی و تقلید و شناخت داره . به نظرتون میتونه به موقع بره مدرسه عادی؟؟ میشه امید داشت که روزی مثل افراد عادی مستقل باشه؟؟

    1. بر شما هم درود مادر گرامی
      اگر خدمات تخصصی رو براش مهیا کنید و باهاش کار کنید و وزانه 4 ساعت خدمات حد اقل دریافت میتونه وارد مدرسه عادی بشه و شرایط خوبی در اینده داشته باشه

  62. سلام وقت بخیر. ببخشید پسرم سه سالشه و سابقه تشنج داره که فقط یک بار بود . زیاد کارتون میدید و میبینه( از همون دوران یکسالگی). الانم رفتار هایی از اوتیسم رو داره. به نظرتون تشنج و زیاد کارتون دیدن میتونن رفتار های اتیستیک رو در کودکان غیر اتیسیتیک ایجاد کنه؟ نوار مغز و mri و ازمایش metabolic هم همگی نرمال بودن . به نظرتون این سه تا ازمایش میتونن دلیلی بر سال بودن بچه باشن؟؟

    1. سلام و روز بخیر مادر گرامی
      تلویزیون مانند یک تسریع کننده برای کودکان دارای اتیسم عمل می کنه و متاسفانه برنامه های بدون محتوا و بی ارزش تلوزیون میتونه بر روی عملکرد کودکان در هر شرایطی تاثیر گذار باشه . اونها رو حذف کنید. اما اون 3 موردی که فرمودید متاسفانه هیچ کدام ابزار تشخیصی برای اتیسم نیستندبلکه ابزاری کمک تشخیصی هستند که میتونه فرایند تشخیص رو کمک کنند

  63. سلام خسته نباشید. چه قدر خوبه که جواب همه رو به صورت مفصل میدید و خانواده ها رو از سردرگمی در میارید. ببخشید منظورتون از خدمات و مداخله خوب چیه؟؟ ایا مرکز شما هم این خدمات رو داره و اینکه حضوری باید انجام بشه یا غیرحضوری؟؟

    1. سلام جناب اقای شروین
      انجام وظیفه می کنیم
      خدمات خوب و مداخله خوب در گام نخست به موقع هست و در گام بعدی مطابق با نیاز های کودک و در گام بعدی بهره گرفته از روشهای شناخته شده و استاندارد دنیا مانند ESDM و یا ABA و به همراه کار درمانی گفتار درمانی و بازی درمانی و البته با مدت زمان 25 تا 40 ساعت در هفته با توجه به سطح اختلال. هرچه این خدمات به صورت انفرادی ارائه داده بشه میتونه تاثیر گذاری بیشتری داشته باشه.بله تمام این خدمات رو ما در مرکز به صورت انفرادی یعنی یک مربی و یک کودک ارائه می کنیم

  64. سلام وقتتون بخیر من به صورت کاملا اتفاقی امشب یه کلیپ توی اینستاگرام در مورد اوتیسم دیدم و متوجه شدم یه سری از این علایم و پسر منم داره و خیلی نگران شدم
    پسرم حدودا دو سال و دوماهشه ما به خاطر کار همسرم از خانواده هامون دور هستیم و توی شهری که هستیم هیچ قوم و خویشی نداریم و رفت و آمد خیلی کمی داریم ولی با این وجود روابط عمومی خیلی خوبی داره هم با بچه ها هم بزرگترها به خوبی بازی میکنه توی خونه ی خودمون خیلی شیطنت داره وکلا همش در حال بازیه، هنوز خیلی خوب صحبت نمیکنه مثلا به رنگ قرمز میگه مرمز یا کلماتی که با حرف س شروع میشن و سخت میگه مثلا به سلام میگه للام و کلا اینطوری حرف میزنه و جمله سازی هم هنوز انجام نمیده فقط در حد دو کلمه پشت سر هم مثل مامان بیا ، چیزای دیگه که منو نگران کرد یکی اینکه توی بازیهاش خیلی دور خودش میچرخه مخصوصا وقتی آهنگ یا ترانه پخش میشه شاید ۵ الی ۶ دقیقه این کارو انجام بده و اینکه از ما هم میخواد که این کارو انجام بدیم ، کار دیگش اینکه من تا حالا چند بار دیدم که ماشینهای کوچیکشو پشت هم ردیف میکنه به تازگی هم چند بار با دراژه (اسمارتیز) این کارو انجام داده یعنی حدود ۱۰ یا دوازده تا از دراژه هارو توی یک خط مستقیم ردیف میکنه ، کار دیگش اینکه خیلی زود عصبی میشه و میزنه توی صورت خودش و این کارو تکرار میکنه ، حدودا دو سه ماهه اینجوری شده اوایل خیلی زیاد این کارو میکرد بعد من کم کم بی توجهی کردم که الان خیلی کمتر شده ، راجع به تکرار کلمات هم توی حالت عادی اصلا تکرار کلمه نداره ولی وقتی من دستم بنده یا دارم کاری انجام میدم روی حرفش خیلی پافشاری میکنه تا به خواسته اش برسه مثلا من دارم ظرف میشورم یهو میگه بیا اگه نرم بیست بار تکرار میکنه بیا بیا یا مامان مامان یا با داد‌ و بیداد میگه بیا اگه بازم نرم خودشو میزنه ، واینکه خیلی اجازه نمیده واسش کتاب بخونم از من میگیره خودش میخونه البته الان یک هفته هست که بهتر شده و اینکه وابستگی خیلی زیاد به من و پدرش نداره و به راحتی از من جدا میشه و با پدر و مادرم میره بیرون و اصراری هم به اینکه حتما منم باهاش برم نمیکنه در صورتی که من خیلی بهش وابستم و این کارش من و اذیت میکنه، چیز دیگه ای به ذهنم نمیرسه و اینکه خداروشکر بقیه مواردی که نوشتید و اصلا نداره ، حالا به نظرتون اینا میتونن خطرناک باشن ؟؟

    1. سلام وقتتون بخیر
      در مورد ویژگی های کلامی نمیتونه جای نگرانی باشه چون این دوره نا روانی گفتار تا 5 سالگی میتونه باعث چنین گفتاری باشه.اما از نظر چرخیدن ها بفرمایید بدون اهنگ روزانه چند بار دور خودش می چرخه و اینکه به اشیا چرخان هم علاقه منده؟رفتار خود زنی رو ممکنه از کسی یاد گرفته باشه؟اگر چیزهایی که ردیف کرده بهم بریزه چه کار می کنه؟

      1. سلام
        آقای فولادگر ببخشید باز مزاحم شدم امروز بعد از اینکه نهار خورد از سر سفره بلند شد و رفت یه کم بازی کرد و یهو شروع کرد به چرخیدن چند دقیقه چرخید و وقتی داشت میچرخید میگفت آبی قرمز و تکرار میکرد بعد از اینکه تموم شد چندتا پشتک زد و بعد دوباره بلند شد و چند دور، دور اتاق دوید البته این دویدن و همیشه انجام میده بعد از نیم ساعت دوباره اومد چرخید البته حدود ۱۰ ثانیه و سریع حالتشو عوض کرد و رفت دنبال بدو بدو … به نظرتون اینا بازیه یا نشون دهنده اختلاله ؟؟

        1. با این موارد شما باید اختلال پردازش حسی رو در کودکتون بررسی کنید به یک کار درمانگر خوب در محل سکونتتون مراجعه کنید و یا با شماره 09910514889خانم شیرانی که کار درمانگر هستند و انلاین هم خدمات دارند صحبت کنید

  65. سلام ممنون از اینکه اینقدر زود جواب دادید 🙏🙏
    من نمیدونستم که ردیف کردن اشیا یا چرخیدن از علایم بچه های اوتیسم هست به همین خاطر زیاد حساسیت نشون ندادم حتی اولین بار که با شکلات هاش یه ردیف درست کرد خیلی هم ذوق کردم فکر کردم یه مهارته ولی متوجه نشدم بعدش چیکارشون کرد راجع به چرخیدن هم فکر میکنم از یکی از اسباب بازیهاش یاد گرفت یادمه حدود یک سال پیش مامانم واسش یه فیل خرید که آواز میخوند و میچرخید ، به محض دیدن چرخیدن همون کارو انجام داد ولی الان زیاد میچرخه با آهنگ بیشتر، بدون آهنگ و دقت نکردم از امروز بیشتر حواسم هست ولی وسایل و نمیچرخونه و اینکه وسایل چرخان تو خونه زیاد نداریم و ندیده که بگم برخوردش چطوری بوده !؟ الان حدود یک هفته است که پسر عمه اش اومده خونه ما توی این یک هفته خیلی چرخیدنش کمتر شده و فقط من با آهنگ دیدم بچرخه ولی تنها که بود بیشتر این کارو انجام میداد حتی به تازگی چشمهاش و میبست و دستهاشم میبست (حالت بغل کردن) و میچرخید و اینکه خیلی سریع این کارو میکنه و طولانی یعنی اینقد میچرخه که میخوره زمین !! به نظرتون جای نگرانی هست ؟

    1. اشتباه نشه این رفتار ممکنه در کودکات غیر اتیسم به صورت مجموعه سازی دیده بشه و حتی در ردیف کردن هم ممکنه در کودکان غیر اتیسم دیده بشه.اما در مورد چرخیدن این رفتار ممکنه در کودکان دارای اختلال پردازش حسی یا SPD هم دیده بشه اما گر گزارش بیتشری بدید بیشتر می تونم کمکتون کنم

      1. ممنون از راهنماییتون چشم حتما 🙏

  66. سلام و تشکر از مطلب مفیدتون
    بنده ۱۷ سال سن دارم.خیلی خجالتی و گوشه گیر هستم و نمیتونم با دیگران ارتباط چشمی برقرار کنم.وقتی کوچیک بودم از تماشای حرکات تکراری برخی اجسام لذت می بردم مثل چرخش برخی اجسام یا سوختن شعله.گاهی اوقات دور خودم می چرخیدم و وقتی متوقف میشدم به سقف نگاه می کردم و از احساس چرخیدن اتاق دور سرم لذت می بردم.
    به نظر شما بنده ممکنه اوتیسم داشته باشم؟

    1. سلام دوست خوبم
      این موارد که فرمودید میتونه نشانه باشه ولی باید موارد بیشتری رو بفرمایید

      1. سپاس از پاسخگویی
        برای مثال یکی دیگه از مواردی که من رو خیلی اذیت میکنه حواس پرتی و عدم توجه من به محیط پیرامون هست به طوری که تا به حال سه بار نزدیک بوده که تصادف کنم(با وجود اینکه به خاطر خجالتی بودنم خیلی کم از خونه بیرون میرم) و معمولا در شرایطی که نیاز به عکس العمل فوری هست من خشکم میزنه و دستپاچه و متوقف میشم.همیشه وقتی چند نفر دست میزنن نمیتونم چشمم رو باز نگه دارم ولی نسبت به بقیه صداهای بلند حساس نیستم.

        1. محمد مهدی جان . الان چند نفر دوست داری؟
          ایا رفتار عادتی خاصی هم دارید؟
          ایا موضوعات خاصی هست که دائم بهشون فکر کنید؟

  67. با سلام . ببخشید ما اهل یکی از شهر های کوچک حومه شهر مریوان , استان کردستانیم و خب اینجا امکانات خوبی نداره و تا سنندج که وضع بهتری داره فاصله زیادی هست . خواستم بدونم که ایا میشه غیر حضوری هم ( از روش ABA ) با شما کار کرد؟؟ پسرم 4 سالشه و اوتیسم خفیف داره. و اینکه میخواستیم هر هفته با شما در ارتباط باشیم جهت دادن برنامه وگزارش دهی.

    1. سلام هم میهن کرد من
      بله شما میتونید با ما در تماس باشید و از خدمات غیر حضوری مرکز استفاده کنید و این مورد تنها یک شرط داره و اون هم اینه که شما خودتون بتونید در منزل با کودکتون کار کنید.لطفا با شماره 03133364601 تماس داشته باشید

  68. سلام . به نظرتون تست assq در تشخیص اوتیسم کمک میکنه ؟ دخترم هم این تست هم تست گیلیام اوتیسمش رد شد اما خب مطمعنم اوتیسم داره.

    1. سلام هردو این دو تست از تست های خوب هستند اما نتیجه این تستها وابسته به دانش و تجربه کسی هست که این تست ها را اجرا و تفسیر می کند. باید یک متخصص اتیسم فرزندتون رو ارزیابی کنه

      1. ببخشید شما میتونید به صورت غیرحضوری تشخیص قطعی بدید؟

        1. بله بر اساس پروتکل های خاصی این کار انجام میشه

  69. سلام پسر 26 ماهه ام رفتار های اوتیسم دارد. حرف هم نمیزند . متاسفانه نوزادی اش را پای کارتون گذرانده . به نظرتون میتونه اتیسم نباشه و اثرات دیدن کارتون باشه و بعدا رفع بشه؟؟

    1. سلام مادر گرامی.
      اتیسم تنها یک یا دو علامت نداره و بایستی مجموعه علائمی مشاهده بشه تا این اختلال تشخیص داده بشه.ولی تلوزیون در تشدید و تسریع علائم اتیسم موثر است.ولی من پیشنهاد می کنم منتظر رفع خودبه خود علائم نشوید و سریعا مداخله کنید.

      1. عذر میخوام پس اینکه میگن ((تلویزیون شبه اوتیسم را به وجود میاره ولی بعدا درست میشه )) جمله غلطیه؟؟

        1. ببینید مادر عزیز این جمله که تلوزیون شبه اتیسم رو به وجود میاره ولی بعدا درست میشه از نظر علمی اشتباه هست و هر کسی که این صحبت رو می کنه نباید بهش اعتماد کنید چون اولا چیزی به اسم شبه اتیسم وجود نداره و این عبارت ساخته و پرداخته افراد بی سواد از نظر علم روانشناسی هست دوما تلوزیون هم باعث اتیسم نمیشه ولی میتونه در تسریع و تشدید علائم این اختلال موثر باشه و اینکه اگر کسی دارای اختلال اتیسم باشه هیچ وقت از این طیف خارج نمیشه

  70. سلام خسته نباشید. ما اهل لندن هستیم و پسر 4 سالمون آتیزم سطح 1 داره منتها اینجا اکثر کلینیک ها رو بستن و ما میخوایم خودمون با برنامه باهاش کار کنیم و مایلیم که با شما تماس بگیریم. ببخشید از نظر شما چقدر طول میکشد تا بچم مثل بچه های عادی بشه؟ در مورد فرزندم هم عرض کنم که تماس چشمی و واکنش به اسم داره اما خوب نیست. در تقلید کردن افعال مشکلی نداره . برتری طرفی نداره. تئوری ذهن نداره . از اکثر خطرات ترس داره اما نه همه. حرکات کلیشه ای زیادی نداره و مشکلات حسی خفیفی( بزرگترینش ترس از صدای وسایل هایی است که روزمره کار داریم اما با احساس ارامش دیگه طبیعی جلوه میده و با موزیک صدای بلند مشکلی نداره و گاهی میرقصه) داره.خنده های بی دلیل داره اما قبلش دستشو به حالت اشاره بالا میبره و تکون میده و بعدش میخنده انگار که با این حرکت خاطره ای یادش می افته. بارزترین مشکلاتش ضعف در ارتباط اجتماعی و تکلم هست.حرکات کوبیدن سر به دیوار نداره. بی قراری و گریه های بی دلیل نداره.ماشین لباسشویی رو دوست نداره و بی تفاوته و اجسام رو نمیچرخونه البته دوبار پیش اومد که چرخ ماشین ها رو بچرخونه اما اکثرا با خود ماشین بازی میکنه و صداشو درمیاره. این هم بگم که به چیزی زیاد علاقه نداره و وابسته به چیزی نیست. زیاد مشغول چیزی هم نمیشه. مقاومت نمیکنه در برابر تغییرات. با عروسکشاش بازی نمادین داره مثلا بهشون محبت میکنه بوسشون میکنه بغلشون میکنه( خیلی احساسی) و گاهی قاشق میاره و توی دهانشون میزاره. اختلال Ecolalia نداره و اگه گشنه ش بشه خوراکی ها رو درخواست میکنه . مشکلی در تخلیه ادرار نداره و کنترل ادرارش قویه و شبها خودشو خیس نمیکنه. خواب نرمال هم داره. تشخیصش خوبه و با انگشت اشاره هم پوینت میکنه و پوینت های ما رو هم دنبال میکنه.سابقه تشنج داره. عدر میخوام ما مجبویم با پسرم انگلیسی صحبت کنیم چون اینطوری بزرگ شده خواستم بدونم مشکلی پیش نمیاد برای ارتباط با شما اینجا گفتن که دو سال زمان میبره خواستم بدونم اگه خودمون باهاش در تعامل بشیم و از شما برنامه بگیریم این زمان کوتاه تر نمیشه؟

    1. سلام مادر گرامی و مهربان
      بله شما میتوانید از خدمات غیر حضوری مرکز استفاده کنید و الان در حال حاظر ما در حال ارائه خدمات به همیهنان خارج از کشور هستیم و از بابت زبان انگلیسی هم مشکلی وجود نداره چون ما شما رو اموزش میدیم تا کار کنید البته بر اساس پروتکل خاصی این کار انجام میشه. فقط لطفا از طریق ایکون مشاوره تلفنی که در سایت مشاهده می کنید (البته اگر با گوشی موبایل ما رو دنبال می کنید)با ما تماس داشته باشید تا در این خصوص راهنمایی های لازم رو خدمتتون انجام بدیم و موارد دیگر مانند تشخیص و دیگر علائم رو هم با شما چک کنیم. در خدمت شما هستیم

      1. ممنون حتما تماس میگیرم. عذر میخوام این امکان وجود داره که تشخیص اشتباه داده شده باشه؟

        1. بر اساس پروتکلی ما این کار رو انجام میدیم خیر. از طرفی تجربه و دانش در مورد تشخیص بسیار مهم هست.

          1. نه منظورم تشخیصی بود که اینجا گرفتیم .

          2. اهان. اصولا تشخیصهایی که در اروپا یا کانادا انجام میشه دقیق و درست هستند و در طی این مدت من حدود 20 نفر رو در کشور های مختلف مورد ارزیابی قرار دادم تنها دو نفر بودند که تشخیص اشتباه گرفته بودند که در کشورهای حاشیه خلیج فارس بودندوگرنه تشخیص های اروپا و کانادا دقیق و درست انجام شده بود.شما ساکن کجا هستید؟

مشاوره تلفنی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: autism-clinic.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر