موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

درمان اوتیسم در طب سنتی

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 12 آذر 1399 ساعت 14:16

اوتیسم چیست

اوتیسم چیست :بیماری اوتیسم عبارت است از ناتوانی کودک در برقراری ارتباط با مردم یا موقعیتها ست ، اوتیسم نوعی اختلال پیچیده در رشد ست که معمولا در سنین پایین ، احتمال تشخیص آ ن بسیار پایین است. اما متخصصان معتقد ند که این اختلال در ۳ سال آغا زین زندگی فرد ، خود را نشان میدهد این وضعیت نتیجه نوعی اختلال عصبیست که بر عملکرد طبیعی مغز اثر میگذارد و باعث اختلال در ارتباطات و مهارتهای تعامل اجتماعی فرد میشود .

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

What-is-Autism-300x225.jpg

علائم اوتیسم در نوزادان

حتی یک نوزاد نیز تا حدی با دیگران و محیط  اطراف تعا مل و ارتباط برقرار می ند بنابراین با کمی دقت میتوان متوجه نشانههای اوتیسم در نوزادان شد، از جمله :

**نوزاد به صدای مادر توجه نکند

**واکنشی به صدا کردن اسم ش نشان ندهد

** تماس چشمی برقرار نکند

** نسبت به ایما و اشاره دیگران واکنشی نشان ندهد

** لبخند نزند

توجه: اگرچه این علائم در کودکان غیر اوتیسمی هم دیده می شود اما توصیه می شود با مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید

What-is-Autism-666-300x210.jpg

علت به وجود آمدن بیماری اوتیسم چیست

در حال حاضر هیچ علت مشخصی برای بیماری اوتیسم کشف نشده است اما احتمال تاثیر عوامل ژنتیکی و دارویی در بروز این بیماری وجود دارد . در بعضی از خانواده ها مشاهده شده است که این بیماری نسل به نسل انتقال پیدا میکند . در موارد دیگر میتوان به مادر ا ن بارداری اشاره کرد که در زمان بارداری دچار بیماریهای عفونی میشوند و نوزاد مبتلا به بیماری اوتیسم شده است. به عنوان مثال : وقتی یک زن باردار دارو های خاصی مانند :  داروهای دیابت ، چاقی مفرط و مسکنها را مصرف کند ، احتمال ابتلای کودک او به بیماری اوتیسم بالا میرود .

دیگر علت های بیماری اوتیسم  که هنوز به اثبات نرسیده شامل :

یک اختلال متابولیک مادرزادی ناشی از عدم حضور یک آنزیم  ، سرخجه ، زندگی ماشینی و عوامل ناشی از آن مانند :  استرس ، رژیم غذایی  ، تغییرات مجرای گوارشی ، مسمومیت با جیوه ، عدم استفاده از ویتامینها و املاح و حساسیت به واکسن ست.

What-is-Autism-3-300x188.jpg

علائم اوتیسم در سال دوم زندگی

در دو سالگی نشانه های اوتیسم واضح تر می شود، برخلاف کودکان دیگر که شروع به صحبت یا اشاره به چیزهایی که می خواهند می کنند، کودک اوتیسمی عکس العملی از خود نشان نمیدهد

از علائم دیگر میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

** تا سن 16 ماه گی هیچ کلمه ای نگوید

**در سن 2 سالگی نتواند عبارات دو کلمه ای بسازد

**مهارت های زبانی خود را از دست بدهد

**هنگامی که اطرافیان به اشیایی در محیط بیرون مثل هواپیمای در حال پرواز اشاره کنند علاقه ای از خود نشان ندهد.

علائم اوتیسم در کودکان چیست

**مشکل اصلی کودکان با نشانه های اوتیسم مشکلات ارتباطی است: آنها از درک احساسات یا تفکرات سایرین عاجز هستند؛ بنابراین برای آنها مشکل است که احساسات‌ خود را از طریق کلمات، ژست‌ها، حالات صورت یا لمس کردن بیان کنند.
**کودک مبتلا به اوتیسم «من» نمی گویدکودک مبتلا به بیماری اوتیسم شناختی از «من» ندارد و خود را با نام صدا می زند؛ مثلا می گوید: «ماشین امیر را بدید».

**هم چنین کودکان اوتیسم معمولاً قادر به برقراری ارتباط چشمی نیستند این کودکان به لبخند یا خستگی دیگران توجهی ندارند و نمیتوانند نوبت را رعایت کنند. آنها ارتباط یکطرفه برقرار میکنند و به همین علت ارتبا ط شان موثر نیست.

**عدم یکپارچگی حسی در کودکان مبتلا به اوتیسم: کودکان اوتیسم یکپارچگی حسی ندارند، یعنی در برخی از آنها آستانه درد بسیار بالا و در برخی پایین است.بعضی از آنها گاهی متوجه سوختگی های شدید نمی شوند و برخی با کوچکترین ضربه درد شدید حس میکنند.

**در مورد صدا هم همینطور است،گاهی یک کودک با علائم اوتیسم صداهای بسیار آهسته را می شنود و به آن توجه دارد در حالی که متوجه صدا های بلند مثل  : صدای زنگ در نمیشود. یک کودک با نشانه های اوتیسم ممکنست در مواجهه با صداها ، تماس ، بوها یا دیدن مناظری که برای دیگران عادی ست ، دچار مشکلاتی جدی یا در برخی موارد دردناک باشد.

What-is-Autism-87-300x169.jpg

علائم و نشانه های بیماری اوتیسم چیست

**سندروم اسپرگر :

کودکان مبتلا به این سندروم ، مشکلات تکلم ندارند و در تست هوش میانگین هوشی بالاتر از حد متوسط دارند اما درست مانند :  کودکان اوتیسمی در برقراری ارتباطات اجتماعی مشکل و محدودیت دارند .

**اختلال فراگیر رشد،یا پیدیدی :

این اختلال برای کودکانی است که برخی از رفتارهای اوتیسمی را دارند اما در سایر دسته ها قرار نمیگیرند.

**اختلال فروپاشی دوران کودکی :

کودکان مبتلا به این اختلال حداقل در 2 سال اول زندگی ، رشد نرمالی دارند اما پس از آ ن بخش بزرگی از مهارتهای ارتباطی خود را از دست می دهند . این اختلال بسیار نادر است و بسیاری از متخصصان ،بیماری های ذهنی،در مورو اینکه ، آن را یک بیماری در نظر بگیرند یا نه تردید دارند.

بدلیل این که بیماری اوتیسم سابقه خانوادگی دارد ، بسیاری از محققان فکر میکنند که ترکیب خاصی از ژن ها عامل ایجاد بیماری اوتیسم در کودک است ،اما عواملی مانند : سن بالای پدر یا مادر احتمال ابتلای به این بیماری را بالا می برد  و اینکه در کل دقیقا چه چیزی باعث این بیماری می شود ، مشخص نیست محققان معتقدند ، اوتیسم بدلیل اختلالاتی در بخشهای از مغز رخ میدهد که تفسیر پیام های دریافتی از اندامهای حسی و پردازش گفتار در مغز را بر عهده دارند .

What-is-Autism-56-300x198.jpg

 تاثیر پدرهای مسن در بیماری اوتیسم

به باور پژوهشگران ، گرچه پیر بودن پدر به اندازه بالا بودن سن مادر در سلامت فرزندان تاثیر ندارد ، اما بیماری اوتیسم از جمله اختلالاتیست که پیر بودن اسپرمهای پدر میتواند خطر ابتلا به آن را بیشتر کند. به باور محققان ، فرزند مرد‌هایی که بعد از ۵۰ سالگی پدر میشوند به احتمال ۶۶ درصد بیشتر از کودکانی که پدرشان در دهه ۲۰ زندگیشان و ۲۸  در صد بیشتر از بچه‌ هایی که پدر شان در دهه ۴۰ پدر شدند ، به بیماری اوتیسم مبتلا میشوند.

 تاثیر اختلاف سنی زیاد پدر و مادر در ابتلا به بیماری اوتیسم

اختلاف سنی همسران هم در سالم بودن یا اوتیسمی شدن فرزندانشان تاثیرگذار است به باور محققان ، والدینی که اختلاف سنی زیادی با هم دارند، بیشتر احتمال دارد که فرزندی اوتیسمی به دنیا بیاورند

پدرانی که بین ۳۵ تا ۴۴ سالگی قرار دارند ، اگر همسر شان ۱۰ سال از خودشان جوانتر باشد، ممکنست صاحب کودکی اوتیسمی شوند البته مادرانی هم که در دهه ۳۰ زندگیشان قرار دارند اگر همسرشان ۱۰ سال یا بیشتر از خودشان کوچکتر باشد ، احتمال دارد که کودکی اوتیسمی بدنیا بیاورند .

What-is-Autism-5-300x196.jpg

درمان اختلال اوتیسم

برای سازگار شدن افراد مبتلا به اختلال اوتیسم با زندگی روزمره و بالا رفتن کیفیت زندگی آن ها تلاش های زیادی شده است بسیاری از این افراد مشکلات ارتباطی بسیار شدیدی دارند و بدون حمایت و مراقبت دایم از سوی دیگران نمیتوانند زندگی عادی داشته باشند مداخلات درمانی معمولا به 2 شکل زیر است :

1*درمان های دارویی :

برای درمان نشانه های اوتیسم از چند دارو استفاده میشود که بیشتر برای کاهش و کنترل رفتارهای مشکل زا مثل انزوا ، پرخاشگری و خود زنی بکار میرود . دارو های آنتی پسیکوتیک رایج ترین دارو برای درمان اوتیسم هستند . این دارو ها از رفتارهای تکراری و کلیشه ای ، انزوای اجتماعی و از پرخاشگری و رفتار های مشکل زا مثل :  بیش فعالی ، اوقات تلخیهای شدید ، نوسانات خلقی و خود آزاری میکاهند با این حال بعضی کودکان به دارو واکنش مثبت نشان نمیدهند

2* رفتاردرمانی :

کار آ مدترین روش درمانی ، روش توان بخشی است . برای درمان اوتیسم کودک باید بطور فشرده و ترجیحا هر روز تحت خدمات گفتاردرمانی و کاردرمانی قرار گیرد کاردرمانی و گفتار درمانی به تقویت مهارتهای مختلف کمک میکند ارزیابی وضعیت حسی – حرکتی کودک به وسیله کارشناسان کار درمانی صورت میپذیرد و در صورت لزوم جلسات کاردرمانی ذهنی کودک بطور منسجم برگزار میگردد

11-3.jpg

3-درمان اوتیسم با روش TEACCH :

این روش درمان اوتیسم اولین روشی بود که در آمریکا برای کودکان اوتیستیک بکار گرفته شد . نام این روش مخفف عبارت _درمان و آموزش کودکان اوتیستیک و ناتوانیهای ارتباطی مرتبط با این بیماری  میباشد .در این راه کار درمانی اعتقاد بر اینست که محیط زندگی کودک باید با او تطبیق داده شود نه اینکه کودک با محیط تطبیق داده شود .

در این شیوه درمان اوتیسم از تکنیک خاصی استفاده نمیشود بلکه برنامه درمانی بر اساس سطح عملکرد کودک پایه ریزی میشود توانائی های کودک بر اساس معیار های آ موزش های روانی بررسی میشود و تکنیک ای درمانی در جهت بهبود ارتباط  ، مهارت های اجتماعی و انطباقی طراحی میشوند در این روش بجای اینکه به کودک یک مهارت و توانائی خاص آموزش داده شود .

4-درمان اوتیسم با روش یکپارچگی حسی (Sensort Integration) :

آیرز) بنیانگذار تئوری یکپارچگی حسی ( SI ) در سال 1972 میلادی ، یکپارچگی حسی را بعنوان توانایی سازماندهی اطلاعات و دریافت های حسی جهت استفاده تعریف ، و بعد ها با تفصیل بیشتری نیز به آ ن پرداخت .

در این روش درمانی که میتواند توسط بازی درمان ، کار درمان و یا گفتار درمان انجام شود به کودک کمک میشود تا بهتر از اطلاعات حسی بهره ببردمثلاً:  اگر کودک با حس لامسه خود مشکل دارد از کودک خواسته میشود تا اشیاء متفا وت با جنس های متفاوت را لمس کرده و با آن ها کار کند

33-1.jpg

5-داستان‌های اجتماعی

از طریق داستانهایی به کودک آموزش داده میشود که چگونه احساسات ، منظور و برنامههای دیگران را درک کند . کودک از طریق گوش کردن به داستان ها میفهمد که چه جواب یا عکس العمل مناسبی را باید از خود نشان دهد

 راههای طب سنتی برای درمان اوتیسم

**جینکوبیلوبا گیاهی است که میتواند در درمان بیماری اوتیسم ( اوتیسم چیست ) موثر واقع شود.

**در بیماران اوتیسم افزایش آمونیاک در خون دیده می شود. انگور  مخلوط عسل و آویشن در آب و آب شلغم به همراه عسل میزان آمونیاک خون را به میزان زیادی کم میکند.

**بعد از شام خوردن آب سیب طبیعی و عسل توصیه میشود.

**از جمله راههای درمان اوتیسم ( اوتیسم چیست ) در کودکان دارای مشکل لکنت زبان استفاده از انار شیرین ، آب انار یا رب انار شیرین است.

روش هایی  برای آ موزش  به کودکان مبتلا به اوتیسم

اختلال طیف اوتیسم یک اختلالات عصبی پیچیده و چند لایه ست که ظاهر ا ن در شخصی با شخص دیگر  متفاوت است . هنگام تعیین نحوه  آ موزش  در کودکان اوتیسم ی چالشی ایجاد میکند هرچند هر كودكی منحصر به فردست ، و هر کدام بطور متفاوتی  ، به روشهای تدریس پاسخ می دهند ، اما چند استراتژی مهم  و جود دارد که بطور کلی برای کمک بموفقیت کودکان مبتلا به بیماری  اوتیسم در اهداف آ موزشی جواب می دهد . این استراتژیها شخصیت فرد بیمار اوتیسمی را می سازد ، این  استراتژیها شامل :

**تفاوت در ارتباطات

**مهارت های اجتماعی،

**رفتار و مسائل حسی می با شد

11-7.jpg

کودکان اوتیسم ی را چگونه آ موزش دهیم

به نظر  متخصصان روان درمانی کودکان  ، یک برنامه تحصیلی موثر برا ی دانش آ موزان اوتیسمی باید مشخصه هایی را داشته یاشد که از جمله آن ها :

** مداخله زود هنگام در رفتار کودک را تشو یق کند.

**سازمان یافته و  دقیق برنامه ریزی شده باشد

**برنامه آ ن قابلیت پیشبینی داشته باشد و معلمان و درمان گران آ ن  باید ثابت باشند

** معلمان و درمان گران برای جلب توجه این بچه ها ، بسته به علایق کودک از پادا شهای مختلفی استفاده کنند

**برنامه های درمانی تخصصی و درمان گران کار آمد داشته باشد _گفتاردرمانی ، فیزیوتراپی ، کار درمانی و …

**  باید خانواده ها  این افراد تشو یق شوند که درمان را در خانه ادامه دهند.

** آموزش هر وظیفه ،  باید به چند مرحله ساده تقسیم شود .

**  بابد هر معلم ی  مسو و لیت تعداد کمی از  دانش آموز را به عهده بگیرد

**برای تکرار رفتار ها ی مناسب از تقویت کننده های مثبت و پاداش استفاده شود .

***هر چه کودکان اوتیسم ی زودتر تحت آ موزش خاص قرار گیرند ، سریعتر به سطح رفتار عادی میرسند و هر چه ساختار برنامه درما نی منظمتر باشد بهبودی زودتر بدست می آید .

کمک به ارتباط برقرار کردن کودکان اوتیسم ی

**تظا هر کردن به این که تمام کودکان شایسته ا ند

همه کودکان مبتلا به  بیماری اوتیسم قادر به یادگیری هستند . آن ها نیاز به پیدا کردن یک استرا تژی در جهت جذب اطلاعات مناسب را  دارند .

باید بپذیرید  که کودکان مبتلا به اوتیسم همیشه تفاوت هایی دارند ، و نباید به همانندی همکلاسان عادی شان ارزیابی شوند . کودکان مبتلا به اختلال  اوتیسم باید بر اساس سطح رشد و یادگیری شان در طول زمان نسبت به دیگران مورد ارزیابی قرار گیرند .

همچنین باید در ک کنید که کودکان مبتلا به اختلال  اوتیسم نمی توانند همان تکنیکی که در یاد گیری شما استفاده می کنیدآنها نیز استفاده کنند و این هم در نظر بگیرید که برخی کودکان اوتیسم می توانند سریعتر یاد بگیرند

index-4.jpg

**با زبان دقیق و روشن صحبت کنید

برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است با لطیفه، اصطلاحات، ایهام و جوک ها درجهت فهمیدن معنی آنها در تنش باشند. وقتی با آنها صحبت می کنید، تا حد ممکن دقیق و روشن صحبت کنید. معنی آن چیزی که از فرزندتان میخواهید رو به طور دقیق و واضح برای او بیان کنید.

به عنوان مثال، به جای گفتن “شاید شما باید به تخته رسم شکل بروید” از متن “من میخوام تو دوباره این فعالیت رو انجام بدی” استفاده کنید.

اجتناب از دستورات یا سخنرانیهای بلند مدت

این میتواند گیج کننده باشد ، به عنوان کودکان مبتلا  اختلال اوتیسم اغلب مشکل در پردازش بخشبندی دارند ، مخصوصا بخش بندی در صحبت کردن کلمات . به آن ها برای پردازش آنچه شما صحبت کرده اید ، همان طور که کودکان اوتیسمی مشکل در پردازش آ ن چیزی که میشنوند دارند ، فرصت اضافه در انجام صبورانه این اعمال را دهید.

12-2.jpg

اگر کودکتان می تواند بخواند دستور ا لعملهای درسی را برای تسهیل در آموزش کودکان اوتیسمی بنویسیید . اما اگر کودک هنوز در حال یاد گیری است ، دستورا لعمل های نوشته شده همرا با تصاویر، ممکن است کمک کننده باشد.دستورالعملها را در مراحل کوچک ارائه دهید، و هر زمان که ممکن باشد، از جملات کوتاه استفاده کنید.

**در صورت لزوم با استفاده از کمکهای عملکردی با کودک ارتباط برقرار کنید

برخی از کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم یاد می گیرند که از طریق زبان اشاره ، تصاویر یا یک دستگاه خروجی صدا ارتباط برقرار کنند . اگر کودک از هر یک از این موارد برای برقراری ارتباط استفاده کند ، از این سیستمها در جهت یادگیری تاثیر گذار استفاده کنید .برای مثال: ( شما ممکنست نیاز به چاپ عکسهای مختلف از مواد غذایی داشته باشید در زمان میان وعده کودک را به چیزی که میخواهد بر سانید.)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر