موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

نقشه ساختمان مسکونی 100 متری جنوبی

نقشه ساختمان مسکونی 100 متری جنوبی

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 02 آبان 1400 ساعت 09:41

طراحی پلان در خانه 100 متری به شکلی انجام میشود؟

جالب توجه است که نکات متعددی در طراحی پلان خانه 100 متری تاثیر گذار بوده که طراح پیش از هر کاری باید به آن توجه داشته باشد. در واقع یک معمار توانمند فردی است که می تواند با توجه به محدودیت هایی که یک زمین دارد، طبق مقررات شهرداری به بهترین شکل پلان سازه مسکونی را بر اساس نیاز کارفرما طراحی کند.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

طراحی پلان تخصصی ساختمان و ویلا !

برای مشاوره و استعلام قیمت با ما تماس بگیرید.

تماس با ما

لکه گذاری و جانمایی بخش های داخلی در طراحی پلان خانه

یکی از ابتدایی ترین کار هایی که به هنگام طراحی پلان های مسکونی باید انجام شود، لکه گذاری در زمین پروژه و مشخص کردن تمامی عرصه های عمومی، نیمه خصوصی و خصوصی در ساختمان است. یکی از اساسی ترین نکاتی که در این باره باید به آن توجه داشته باشید، نوع لکه گذاری در زمین های شمالی و جنوبی است.این موضوع مهمی در طراحی پلان است.

در حقیقت این بخش از طراحی در سازه هایی با زمین جنوبی و سازه هایی با زمین شمالی کاملا متفاوت است. در ادامه به شکل کامل این موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

لکه گذاری در طراحی پلان مسکونی با زمین شمالی:

هنگامی که زمین پروژه مورد نظر شما به صورت شمالی باشد شیوه لکه گذاری مشخصی را در پیش رو خواهید داشت. این سازه های مسکونی تقریبا در 90 درصد موارد عرصه عمومی همچون هال و پذیرایی و در مواردی آشپزخانه و نشیمن خصوصی مشرف به حیاط و در بخش نور گیر طبیعی طراحی می شود.طراحی نقشه این نوع خانه ها بسیار مهم است. این بخش از منازل یکی از بهترین نور گیری ها یعنی نور جنوبی را در اختیار دارد.

در بخش دیگر ساختمان نیز که عموما برای جبران نور از نورگیرهای طولی و عرضی استفاده می شود معمولا بخش هایی همچون اتاق خواب، سرویس بهداشتی و راه پله طراحی خواهد شد. به شکل کلی در طراحی پلان خانه 100 متری نور جنوب به عرصه عمومی، و نورگیر های طراحی شده در بخش شمالی سازه نیز به عرصه خصوصی  اختصاص داده می شود.

لکه گذاری در طراحی پلان مسکونی با زمین جنوبی:

تقریبا نیمی از مهندسینی که در این زمینه فعالیت می کنند، هنگام جایگذاری و طراحی پلان خانه 100 متری جنوبی مرتکب اشتباهاتی به مراتب بزرگ خواهند شد. از جمله مهم ترین مزایای سازه های ساختمانی جنوبی، امکان نور گیری کامل و بدون مزاحمت در هر دو جبهه ساختمان است که می تواند نتیجه کار را به نوعی تحت تاثیر خود قرار دهد.

مقاله پیشنهادی : طراحی سایت پلان dwg

یکی از مهم ترین نکاتی که باید هنگام طراحی پلان مسکونی به آن توجه داشته باشید، این است که در زمین های جنوبی بهترین نور از سمت پشتی بنا یعنی حیاط سازه به ساختمان تابیده می شود. بر این اساس باید مهم ترین فضاهای موجود در ساختمان همچون هال و پذیرایی و آشپزخانه را در این بخش از سطح اشغال طراحی کنید به نوعی که مشرف به حیاط سازه ساختمانی باشند، تا بتواند در طی روز از نورگیری مطلوب تری بهره گیری کند.

در چنین حالتی اتاق های خواب در بخش جنوبی سازه ساختمانی و مشرف به معبر طراحی خواهند شد. از آن جایی که برترین نور در طی روز مختص به نور جنوب است، این نور در ضلع شمالی سازه های ساختمانی و از سمت حیاط تامین می گردد. در طراحی پلان خانه 100 متری لکه گذاری پلان معماری با زمین جنوبی را به نحوی که عنوان شد انجام دهید، تا بتوانید بیشترین استفاده را از نورگیری زمین ببرید.

در غیر این صورت عرصه هایی همچون هال و پذیرایی از این نور محروم بوده و اتاق خواب ها که در طی روز کمترین میزان استفاده را خواهند داشت، بهترین نور طی روز را به خود اختصاص می دهند.

کنترل نور طبیعی و بیشترین میزان استفاده از آن:

بدیهی است که نور طبیعی می تواند نقش بسزایی در تعیین کیفیت فضاهای طراحی شده داشته باشد. اما در بسیاری از این فضاها بیش از حد بودن نور عرصه می تواند بر خلاف تصور ما حتی آزار دهنده نیز باشد و موجب افت کیفیت فضاهای داخلی سازه ساختمانی شود.

مقاله پیشنهادی : طراحی پلان ویلا تخصصی

یکی از شایع ترین اشتباهاتی که ممکن است مهدسان تازه کار با آن مواجه شوند، حداکثر میزان نورگیری در فضاهایی است که بر اساس نوع قرار گیری آن به نور مستقیم روزانه دسترسی دارند. چنین موضوعی ممکن است در طراحی عرصه های عمومی همچون هال و پذیرایی بتواند عملکرد درستی را به همراه داشته باشد، اما در بسیاری از فضاها شرایط کاملا بر خلاف این خواهد بود.

مهندس معمار باید در طراحی پلان خانه 100 متری توجه داشته باشد که نور ورودی به داخل فضاهایی همچون اتاق خواب باید کنترل شود تا مزاحمتی را برای ساکنین آن به وجود نیاورد. به شکل کلی میزان و شدت نور طبیعی وارد شده به عرصه های مختلف سازه، باید به نوعی متناسب با مساحت و کاربری فضا مورد نظر طراحی و اجرا شود.

بر این اساس بدیهی است که سطح نورگیر پذیرایی و عرصه های دیگری همچون اتاق خواب نباید یکسان طراحی شوند. مهندس معماری که وظیفه طراحی پروژه مورد نظر را بر عهده می گیرد پیش از هر کاری باید بر اساس موقعیت جغرافیایی محل زمین و اطلاع از شدت تابش و نور خورشید در آن محیط، نسبت به طراحی پلان مورد نظر اقدام نماید.

جا نمایی فضاها و دکوراسیون داخلی پیش از طراحی پلان خانه 100 متری

بدیهی است که مهندس معمار باید توجه داشته باشد تا طراحی فضاهای داخلی در پلان به نحوی صورت گیرد که نورگیری عرصه عمومی نیز همچون دیگر فضاها در حد تناسب آن صورت پذیرد. در حقیقت این موضوع می تواند بر طراحی دکوراسیون داخلی بنا به میزان قابل توجهی تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال این موضوع در مورد tv room کاملا صدق می کند.

امروزه در طراحی دکوراسیون داخلی مهندسین معمار تلاش می کنند که نور طبیعی و غیر طبیعی موجود در فضا را به نحوی کنترل شده به محیط بتابانند. همان گونه که می دانید آشپزخانه قلب هر خانه ای است و اصولا بانوان ساعت های زیادی را در این بخش از بنا سپری می کنند. از این رو نورگیری و تهویه مستقیم آشپزخانه بسیار مهم و حیاتی است.

بر این اساس که لوازمی همچون اجاق گاز، پکیج و … در این بخش از بنا وجود دارد، بدیهی است که یکی از گرم ترین نقاط سازه ساختمانی خواهد بود. حال تصور کنید سطح پنجره آن به میزانی باشد که نور مستقیم و آزار دهنده در طی روز به این بخش وارد شود، می تواند بسیار آزار دهنده باشد. بهترین حالت برای طراحی آشپزخانه زمانی است که این فضا با کمی عقب نشینی و با فاصله از جداره اصلی نما طراحی شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: dezharco.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر