موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

تجربیات ساختمان سازی

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 24 اسفند 1399 ساعت 11:32

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

امروزه براحتي با دستگاه هاي ثبت لرزه نگاري مي توانند خيلي از اطلاعات مربوط به زمين لرزه را بدست آورند كه قبلا نمي توانستند به آساني به اين اطلاعات دسترسي داشته باشند . زمين لرزه هائي كه تا كنون درمناطق مختلف جهان بوجود آمده هم خسارت جاني و هم خسارت مالي در بر داشته است . بنابراين مهندسين سازه را بر آن داشت كه از اين به بعد سازه ها را ضد زلزله بسازند براي اينكار چند سال طول كشيد وپس از بررسي هاي فراوان به اين نتيجه رسيدند كه ساختمان سازي را كه به روش سنتي انجام مي شود بايد متوقف گردد و از روش نوين مهندسي سازه استفاده شود . براي دست يابي به اين روش بايد سازه ها را از نوع بتوني و يا اسكلت فلزي انتخاب كنند علت اين كه حقير اين مقدمه را نوشتم به اصرار يكي از دوستان بود كه تجربه و مواردي را كه بايد در ساختمان سازي رعايت شود را به اطلاع دوستان گرامي برسانم .  چون حقير از سال هشتادو پنج وتا هشتادو هشت سخت در گير ساختمان سازي بودم اينك تجربيات خود را به دوستان و همكاران گرامي بصورت فهرست وار تقديم مي كنم .

1-      مهمترين پارامتر براي ساخت يك سازه انتخاب مكان ، نوع سختي و يا نرمي خاك زمين مي باشد كه حفاري و حجم خاك برداري بر اساس اين دو آيتم تعريف مي شود .

2-      پس از حفاري بايد عمليات بستر سازي و فونداسيون كف سازه انجام شود .

3-      در زمان اجراي بتون ريزي بايد به تركيبات ساخت بتون دقت شود وبعد از آماده سازي بتون آنرا دركمترين زمان ممكن بكار برد .

4-      فاصله بين ستونهاي فلزي و يا بتوني را بايد با آجرهاي تو خالي ( مخصوص اين سازه ها ) با ملات مناسب چيدمان گردد .

5-      براي شبكه آبرساني ساختمان بهتر است از لوله هاي ايزو پايپ سفيد و اتصالات مخصوص به آن استفاده گردد .

6-      لوله هاي هواكش براي بخاري ، پكيج و هود از جنس آزبست و براي هواكش سرويس بهداشتي از جنس لوله پوليكا فشار متوسط انتخاب شوند و زمان نصب ، بايد دور لوله هاي آزست را  با رابيتس پوشانيد اگر اين كار انجام نشود بعد از سفيد كاري بدليل گرم شدن لوله هاي هواكش روي ديوار ترك ايجاد مي شود . 

7-      جهت مسقف نمودن سازه  بجاي بلوك مخصوص سقف سبك از ورق يونيليت براي پر كردن فضاي بين تيرچه ها  ساختمان استفاده شود .

8-      براي ايمن سازي ساختمان حتما بايد چاه ارت به عمق سه مترحفر نمود و پس از قرار دادن صفحه مسي ( كه ابعاد آن به زير بناي سازه بستگي دارد ) يك سيم مسي به مقطع بيست و پنج ميلي متر مربع با  طول معيني به صفحه مورد نظربايد جوش داده واين سيم را به طرف بالا هدايت كرده و درون يك جعبه تقسيم 10×10قرار دهند از كف چاهك ارت را تا ارتفاع سي سانتي متر بالاي صفجه مسي با لايه هاي ده سانتيمتري خاك سرند شده و لايه سي سانتي متري پودر بنتونيت ( بجاي مخلوطي از نمك و خاك زغال ) بترتيب پر مي كنيم بعد از اين عمليات چاهك را با مخلوطي از سنگ و خاك مي پوشانيم .

9-      اكر براي نماي ساختمان خود مي خواهيد از سنگ استفاده كنيد حتما استاد سنگ كاري را كه انتخاب كرده ايد ملزم نمائيد كه براي نصب سنگ بجاي استفاده از چسب و سيم گالوانيز از ساپورتهاي كوچكي كه به تازگي وارد بازار و بنام اسكوپ معروف شده استفاده نمايد .     

10-  عمليات گچ و خاك ، سفيدكاري و سيمانكاري ترجيحا بايد در فصل بهار و يا تابستان انجام شود .

11-  پشت بام ساختمان حتما با پوكه صنعتي و لايه پنج سانتي متري سيمان شيب بندي شود اگر تصميم نداريد كه پشت بام را ايزوگام كنيد براي جلوگيري از يخ زد گي بتون در فصل زمستان توصيه مي شود با دو بشكه قير از نوع سفت يك لايه به ضخامت پنج ميلي متر را پس از گرم كردن قير با دماي مناسب روي پشت بام بريزيد .

12-  لوله هاي هواكش سرويس بهداشتي ساختمان را تا ارتفاع يك متر ( از كف بام ) درنظر گرفته و روي آنها از كلاهك نوع اچ و از جنس ورق آهن سفيد انتخاب شود ، مسير لوله هاي بخاري همان ارتفاع يك متر رعايت شود  اما كلاهك مربوط  به آنها بايد سراميكي باشد .

13-  اگر ارتفاع  سازه بيش از هشت متر باشد بايد به سيستم صاعقه گيرمجهز باشد .

14-  دريچه دهانه كانال سيستم سرمايش را بهتر است از نوع PVC انتخاب شود زيرا اين دريچه ها دو تكه هستند و به راحتي قابل شستشو مي باشند .

15-  براي جلوگيري  از اتلاف انرژي در ساختمانها بهتر است پنجره ها را از نوع دو جداره انتخاب شود .

16-  نقش شومينه در سازه ها فقط جنبه دكور دارد و براي سيستم گرمايش منازل استفاده از شومينه توصيه نمي شود .

محمد تقي گلزار

+

نوشته شده در چهارشنبه نوزدهم آبان ۱۳۸۹ ساعت 13:52 توسط m.t.g  | 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر