موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

چگونه هوا را پاکیزه نگه داریم

چگونه هوا را پاکیزه نگه داریم

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 22 اسفند 1398 ساعت 17:59

آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای اروپایی خطری جدی برای سلامتی محسوب می شود. اما بسیاری از شهرهای اروپایی راه حل های خاصی در  این زمینه در دست دارند.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

به گفته سازمان بهداشت جهانی(WHO)، حدود 3 میلیون مرگ و میر در سراسر جهان با آلودگی هوا در فضای باز در سال 2016 اتفاق افتاده است.

آژانس محیط زیست اروپا (EEA)در این باره می گوید: آلودگی هوا به عنوان بزرگترین آسیب رسان محیط زیست در اروپا است و در سال 2013 حدود 467،000 مرگ و میر  زودرس ناشی از آن در اروپا رخ داده است. بزرگترین عامل مشارکتی در آلوده کردن هوا  در مناطق شهری اروپا، ترافیک است طبق گزارش EEA، خطر ذرات خودرویی 85 درصد از مردم شهرهای اروپایی را  تهدید می کنند. خودروها، به ویژه خودروهای دیزلی، منبع اصلی ذرات آلوده هستند.

این ذرات با حرکت اتومبیل ها در هوا پخش می شوند و وقتی که ما نفس می کشیم وارد ریه هایمان می شوند.

اکسید نیتروژن (NOx) ناشی از اتومبیلها  به سیستم تنفسی ما آسیب می زند و ممکن است باعث آسم شود. خودروهای دیزلی NOx تولید می کنند -  حتی مدل های جدید به طور متوسط شش برابر NOx به عنوان سوخت بنزینی تولید می کنند.

برای جلوگیری از این مشکل چه کارهایی می توان انجام داد؟

در ادامه به پنج راهکار در نگهداشتن پاکیزگی هوای شهرمان اشاره می کنیم:

1- آزمایش و کنترل سخت تر

4922.jpg

در حال حاضر، انتشار آلاینده های خودروهای مسافری تنها در محیط کنترل شده آزمایش می شود.  

کامیونهای دیزلی جدید تنها نیمی از NOX را تولید می کنند . این موضوع به دلیل تست ها و کنترل های سخت تر است: از سال 2013، انتشار آلاینده ها از کامیون ها و اتوبوس های باربری در جاده های اروپا، با استفاده از تجهیزات اندازه گیری قابل حمل نظارت می شود.  از سوی دیگر، اتومبیل های مسافری در جاده ها آزمایش نشده اند.آزمایشات واقعی در این زمینه و نظارت تصادفی خودروها در خیابان می تواند به کاهش انتشار NOx اتومبیل های دیزلی کمک کند.

2- ممنوعیت خودرو در مراکز شهری

4923.png

بعضی از شهرها، مانند پاریس، روزهای بدون ماشین را برای مناطق مانند Champs-Elysées آزمایش کرده اند 

علیرغم محدودیت های آلودگی هوا در اتحادیه اروپا، بسیاری از شهرها برای مقابله با آلودگی هوا در این سال ها پا را فراتر از این محدودیت ها گذاشته اند.  شهروندان و سازمان های زیست محیطی شهرها به دادگاه ها احضار شده اند و کمیسیون اروپایی نیز بعضی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را  مجبور به تلاش برای بهبود کیفیت هوا کرده است.

برخی از شهرها به دنبال راه حل های مخصوص به خود هستند: پاریس، مادرید و آتن آماده هستند که، تا سال 2025 میلادی خودروهای دیزلی را در خیابان های شهر ممنوع کنند. شهرهای دیگر ممنوعیت موقت دیزلی را در صورت استفاده از دودکش های زیاد، اعمال می کنند. در آلمان، سیاستمداران در حال مذاکره جهت ارائه یک « نشان آبی» برای اتومبیلهایی هستند که قبل از ورود به شهرها، محدودیت انتشار آلاینده روی آنها تست شده است.

3- ترویج ماشین های الکتریکی

4927.jpg

هم اکنون چالش اصلی برای ماشین های الکترونیکی، زیرساخت های شارژ است، نروژ در حل این چالش یکی از کشورهای پیشرو است. 

انقلاب خودروی الکتریکی هنوز در بسیاری از کشورها داغ است.  نروژ در این مورد یک استثنا است؛  زیرا از هر پنج اتوبیل یک اتومبیل فروخته شده  در نروژ خودروی بدون باتری است. دولت شهرهای نروژی با سیاست های خود در زمینه تحرک الکترونیکی، امیدوارند تا سال 2025 اتومبیل های با موتورهای بنزینی و دیزلی دیگر به فروش نرسد.

4- فضای بیشتر برای دوچرخه و حمل و نقل عمومی

4926.jpg

تراموا ها، مانند آنچه در شهر نانتس فرانسه هست ، تمیز و بی سرو صدا هستند.

الگوهای حرکت ها و جابه جایی های  جایگزین می توانند تهدیدات ناشی از آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی را از بین ببرند.  بسیاری از جوامع،  بیشتر در مسیر حمل و نقل عمومی و دوچرخه سواری سرمایه گذاری می کنند. به خصوص در شهرهای بزرگ، دوچرخه های الکترونیکی جایگزین خوبی برای اتومبیل های شخصی می باشند. 

5- سبز کردن شهر

4924.jpg

یک استارت آپ در شهر درسدن آلمان، دیوارهای صخره ای برای تمیز کردن هوای شهری را راه اندازی کرده است.

گیاهان به بهبود کیفیت هوا در شهر کمک زیادی می کنند آنها دی اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل می کنند، ذرات فیلتر را خارج از هوا می کنند و به خنک سازی شهرها تحت عنوان «جزیره گرمایی شهر» کمک می کنند. پارک ها، کمربندهای سبز و سقف های سبز برای آب و هوای شهر بسیار مهم هستند در شهرهای مانند درسدن، دیوارهای خاصی به عنوان تختهای کاشته شده با خزه کار می کنند،  که برای تمیز کردن هوا تنظیم شده اند. 

منبع

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر