موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

انواع رعد و برق

انواع رعد و برق

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 24 اسفند 1399 ساعت 16:42

خانه » ۱۵ تا از خطرناک‌ترین رعد و برق‌ها!

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

رعد و برق نوعی تخلیه الکتریکی است که در اثر الکتریسته ساکن بین دو ابر و یا ابر و زمین ایجاد می‌شود. در اثر برخورد ذرات آب یک جبهه هوای گرم به ذرات یخ یک جبهه هوای سرد، الکتریسیته ساکن بوجود می‌آید که نسبت به زمین دارای بار الکتریکی منفی بوده و در صورتی که فاصله منبع جریان الکتریکی نسبتاً نزدیک به سطح زمین باشد، رعد و برق بروز می‌کند. در رعد و برق‌های شدید معمولاً بیشترین تخلیه الکتریکی صورت می‌گیرد.

دما در محل اصابت برق فوق العاده بالا می‌رود. در هنگام رعد و برق معمولاً مقداری از نیتروژن هوا به ترکیبات نیتریدی محلول در آب تبدیل می‌شود. رعد و برقی که بین ابر و زمین است معمولاً از ابر به زمین می‌زند (رعد منفی) ولی در برخی موارد نادر هم رعد از زمین به ابر می‌زند (رعد مثبت). در این حالت (رعد مثبت) زمین دارای بار منفی است و ابر دارای بار مثبت. با ما همراه باشید تا با ۱۵ تا از خطرناک‌ترین رعد و برق‌ها آشنا شوید.

15- St. Elmo’s Fire

این نوع رعد و برق از زمان‌های بسیار دور یونان باستان، در هنگام باران در آسمان دیده شده است. این رعد و برق بسیار وحشتناک است و وقتی در آسمان دیده می‌شود شما به یاد ارواح و اجنه می‌یفتید.

14- Boom

Boom یک رعد و برق ترسناک است. این نوع رعد و برق هم از زمان یونان باستان در آسمان دیده شده است. بیشتر رعد و برق‌ها خطری برای انسان‌ها ندارند اما بعضی از آن‌ها از جمله Boom بسیار خطرناک است. عوامل زیادی عامل بوجود آمدن توفان‌های رعد و برقی می‌باشد. مثلاً یکی از این عوامل انفجار اتم هاست.

13- Deadly

در ایالات متحده آمریکا، تقریباً هر ساله ۵۸ نفر بر اثر رعد و برق جان خود را از دست می‌دهند. حدود ۲۵۰ نفر هم بر اثر اصابت رعد و برق‌های کشنده زنده می‌مانند.

12- Cloud Flashes

گاهی اوقات وقتی که رعد و برق می‌زند شما خطی را در آسمان مشاهده می‌کنید که بعد از رعد و برق زدن در آسمان بوجود می‌آید. به این خط، رعد و برق ابر به آسمان یا رعد و برق Anvil Crawler می‌گویند. همچنین این نوع رعد و برق می‌تواند از ابر به ابری دیگر منتقل شود. در هنگام زدن این نوع رعد و برق نور بسیار زیادی در آسمان دیده می‌شود و آسمان روشن می‌شود اما اگر نزدیک به محل رعد و برق باشید شما هیچ صدایی را نمی‌شنوید. ولی ممکن است در فاصله دور صدای آن شنیده شود.

11- Cloud-to-Sea lighting

آب رسانای بسیار قوی است. بنابراین برای حفظ جانتان بهتر است که در هنگام رعد و برق از آب، رودخانه و دریاچه یا استخر دور باشید. ملوان‌ها در هنگام طوفان‌های دریایی بسیار در معرض این نوع رعد و برق هستند و برای آن‌ها بسیار خطرناک است. این نوع رعد و برق بادهای بسیار شدید و قوی، امواج متلاطم و باران شدید را به دنبال دارد. وقتی که این رعد و برق زده می‌شود ملوان‌ها در جایی امن لنگر می‌اندازند تا شرایط برای حرکت آرام شود و به تمام خدمه دستور می‌دهند که جلیقه‌های نجات خود را به تن کنند.

10- Re-Strike

این رعد و برق ۳ تا ۴ خصوصیت دارد که شما می‌توانید آن را تشخیص دهید. طول مدت رعد و برق فقط چند صدم ثانیه است و رقص نور بسیار زیبایی را در آسمان بوجود می‌آورد. یکی از ویژگی‌های مهم این نوع رعد و برق قوی بودن آن است. Re-Strike متوالی و پشت سر هم زده می‌شود.

9- Mind-Blowing beauty

در هنگام زدن این نوع رعد و برق نور سفیدی آسمان را می‌گیرد. بعد از چند هزارم ثانیه این نور سفید تبدیل به رنگ‌های مختلف و زیبایی می‌شود. البته جالب است بدانید که بوجود آمدن رنگ این نور‌ها بستگی به شرایط جوی دارد. اگر هوا رطوبت یا مه داشته باشد و یا اینکه هوا آلوده باشد آسمان، قرمز رنگ یا نارنجی می‌شود.

8- Upper Atmosphere lighting

این نوع رعد و برق را کمتر می‌توان با چشم غیر مسلح دید. Upper Atmosphere lighting بسیار خاص و در نوع خود منحصر به فرد است. در هنگام رعد و برق زدن، آسمان قرمز و آبی رنگ و بسیار وحشتناک می‌شود. اسم دیگر Upper Atmosphere lighting رعد و برق اجنه است. وقتی این نوع رعد و برق در آسمان زده می‌شود احتمالاً شما بسیار وحشت زده خواهید شد چون به یاد اجنه و ارواح می‌افتید.

7- Scary Powerful Strikes to towers and buildings

در زمان طوفان، دیده می‌شود ۸۰% رعد و برق‌ها در ابر و ۲۰% در زمین، ساختمان‌ها، برج‌ها و مکان‌هایی که بلند هستند زده می‌شود و این بخاطر خطوط الکتریکی و مقامت کم آن هاست. رعد و برق از آسمان به زمین زده می‌شود و آن قسمتی که شما مشاهده می‌کنید، قسمتی است که از پایین به بالا می‌آید.

6- Double lightning

رعد و برق نیروی موثر زمین است. بسیار زیبا و در عین حال بسیار خطرناک. نور سفید – آبی‌ای که در هنگام رعد و برق مشاهده می‌کنید بسیار گرم است. جالب است بدانید که رعد و برق خیلی گرم‌تر از سطح خورشید است. به نظر می‌رسد که رعد و برق دوتائی باید دو برابر رعد و برق‌های دیگر ترسناک‌تر باشد.

5- Multiple strikes & long exposure

این ساده‌ترین نوع رعد و برق است که خیلی کوتاه، روشن و بی‌سر و صداست. خطی که بعد از این رعد و برق در آسمان باقی می‌ماند باریک است. بعد از این رعد و برق، باد کمی در آسمان شروع به وزیدن می‌کند.

4- Rocket Lightning

Rocket Lightning معمولاً به صورت افقی و در میان ابر‌ها زده می‌شود. در هنگامی که این نوع رعد و برق در آسمان زده می‌شود خط‌های بسیار روشن واضحی قابل دیدن است. این خط‌ها شبیه به راکت است. به همین دلیل است که اسم آن را رعد و برق راکتی گذاشته‌اند. این نوع رعد و برق خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد.

3- Volcanic Triggered Lightning

این رعد و برق چیزی نیست که ما بتوانیم همیشه آن را ببینیم. اخیراً Volcanic Triggered Lightning در ایسلند زده شده. ۳ نوع مختلف از Volcanic Triggered Lightning وجود دارد. با زدن این نوع رعد و برق، گاز در اتمسفر متصاعد می‌شود. طول نوع متوسط این نوع رعد و برق گاهی به ۲.۸ کیلومتر می‌رسد.

2- Unleashed Fury of Eyjafjallajökull Volcano

دانشمندان مطمئن نیستند که رعد و برق چگونه در ابری از خاکستر آتشفشانی بوجود می‌آید. اینطور به نظر می‌آید که خاکستر می چرخد، مثل یک گردباد، و موجب بوجود آمدن شارژهای الکتریکی‌ای می شود که رعد و برق را بوجود می‌آورند. رعد و برق و گدازه کنار هم شبیه به ترقه‌های آتش‌بازی عمل می‌کنند. فوران Eyjafjallajokull در سال ۲۰۱۰، پروازهای هواپیمایی را برای شش روز در غرب و شمال اروپا مختل کرد. در فوران ۱۴ آپریل، ۱ کیلومتر مکعب، خاکستر آتشفشانی آزاد کرد.

1- Sensational Volcanic-Lightning

رعد و برق، آتش، یخ و خاکستر همه در این نوع رعد و برق دیده می‌شود و صدایی شبیه به شلیک تفنگ دارد.

امیر

من امیر هستم، موسس این سایت. ۳۰ سال سن دارم و از سال ۲۰۱۰ به صورت حرفه‌ای به فعالیت‌های مربوط به وبمستری می‌پردازم. در حال حاضر به طراحی و بهینه‌سازی سایت‌های وردپرسی مشغولم. امیدوارم از مطالب لذت ببرید، منتظر خوندن نظراتتون هستم.




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر