موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

چرا بعد از رعد و برق باران می بارد

چرا بعد از رعد و برق باران می بارد

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 09 خرداد 1400 ساعت 13:35

محسن جمشیدی 30 می 2018 اقلیم و خاک مناسب برای کشاورزی 2 بازدید

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

نام دیگر رعد و برق آذرخش است پدیده ای که برای قرنها برای بشر مبهم و اسرار آمیز بوده است.

0d6936c816130cbe0566007052fd76f1-300x225.jpgرعد و برق

رعد و برق در اصل یک تخلیه الکتریکی است که در اثر برخورد دو ابر با بار ناهمنام ایجاد می شود. با برخورد ذرات آب در یک جبهه هوای گرم به ذرات یخ یک جبهه هوای سرد الکتریستیه ساکن در ابرها به وجود می آید که با برخورد به یک رسانای دیگر مثل ابر یا زمین این اختلاف بار تخلیه شده و رعد و برق به وجود می آید، بارزترین مثال برای الکتریسته ساکن که همه تجربه کرده ایم جرقه زدن نوک انگشتان دست است وقتی که جوراب پشمی می پوشیم یا زیاد با جوراب روی زمین راه می رویم در واقع در سر انگشتان ما هم رعد و برق زده است.

اگر بار در ابر بسیار زیاد باشد رعد و برق به شکل صاعقه با زمین برخورد می کند و در واقع بار الکتریکی فوق العاده ای که در ابر هست در زمین تخلیه می شود در صورتی که کم باشد صاعقه در همان آسمان تخلیه شده و به زمین برخورد نمی کند، دانشمندان برآورد کرده اند که محل اصابت صاعقه به زمین حدود 28 هزار درجه حرارت تولید می کند یعنی 4 برابر بیشتر از دمای سطح خورشید!

همیشه ایجاد رعد و برق از ابر به زمین نیست اگر بار ابر منفی باشد رعد و برق از ابر به زمین است اما اگر بار ابر مثبت باشد رعد و برق از زمین به آسمان می زند که این مورد بسیار نادر است.

فوائد رعد و برق برای گیاهان:

رعد و برق هم برای درخت و زراعت شما کود به ارمغان می آورد هم کود!
زمانی که آذرخش با حرات فوق العاده اش آشکار می کند قطرات باران با مقدار زیادی اکسیژن اضافه ترکیب می شوند و تبدیل به آب اکسیژنه می شوند. آب اکسیژنه یک سم برای باکتری ها به حساب می آید و یک ماده ضد عفونی کننده است که زراعت شما را ضد عفونی می کند به علاوه قطرات باران در اثر برق و حرارت شدید حالت اسید کربنی پیدا می کنند و با پاشیده شدن بر روی برگ و خاک ماده آلی برای کشاورزی شما به ارمغان می آروند.

رعد و برق با تلاطمی که به وجود می آورد باعث افزایش میزان باران می شود، به عبارت علمی تر رعد و برق با حرارت زیاد هوای اطراف خود را می سوزاند در نتیجه فشار هوا کم شده و تلاطم به وجود می آید که منجر به برخورد شدید ذرات ریز آب با یکدیگر و تشکیل قطره باران می شود، اگر دقت کرده باشید قطرات بارانی که با رعد و برق به زمین می آیند درشت هستند.

رعد و برق و پدید آوردن نیتروژن در خاک:

گیاهان و سایر موجدات زنده نیتروژن موجود در هوا را نمی‌توانند به‌طور مستقیم استفاده كنند و تنها راه گیاه برای تامین نیتروژن این است که به فرمی غیر از فرم گازی در اختیارش قرار بگیرد.
هر مولكول نیتروژنی كه در هوا وجود دارد دارای 2 اتم است كه پیوند ملکولی محکمی دارند، گیاه زمانی می تواند نیتروژن را جذب کند که پیوند میان اتمها شکسته شده و این دو اتم جدا شوند. ملکول نیتروژن N2 بسیار پایدار و محکم است بنابر این شکستن این ملکول با انرژی کم میسر نیست و نیازمند انرژی زیادی هستیم که این پیوند را بشکنیم و در اینجا خلقت الهی به کمک موجودات می آید. هنگام رعد و برق انرژی الكتریكی لازم برای جدا كردن اتم‌های نیتروژن از همدیگر به وجود می آید، زمانی که رعد و برق زده می شود اتمهای نیتروژن موجود در هوا از هم کسسته شده و همراه با قطرات باران در زمین نفوذ کرده و با مواد معدنی موجود در خاک ترکیب قابل جذب برای گیاه به وجود می آورند. یکی از معروفترین ترکیباتی که بدین ترتیب در خاک پدید می آید نیترات است.

برای عضویت در کانال تلگرام، اینستاگرام و آپارات پسته رفسنجان بر روی تصاویر زیر کلیک کنید:

[products limit=”12″ columns=”6″ category=”گیاهان-دارویی”]

حتما ببینید

%DA%86%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%88%D8%AF-%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5.jpg

چالکود؛ موثرترین راه برای افزایش کمی و کیفی محصولات باغی

شیوه  چالکود ( کانال کود) و مزایای آن چالکود روشی مناسب برای جبران کمبود نیازهایی …

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: pesterafsanjan.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر