موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

ازمایش فصل اول علوم نهم

ازمایش فصل اول علوم نهم

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 01 آبان 1400 ساعت 06:58

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

studentAvatar_f8fd568970708919a64aadefa8e316b4.jpg

   مهتاب نودهی

  8 اسفند 7:37

1 پرسش 1 پاسخ 14 امتیاز

علوم تجربی نهم دوره اول متوسطه

روش انجام
یک سر نوار منیزیم (سفید تا نقره ای) را با گیره نگه داشته و سر دیگر آن را روی شعله نگه دارید تا مشتعل شود. بهتر است بدانید که منیزیم فلزی است که در ساخت مواد منفجره و بمب های آتش زا کاربرد دارد. همچنین مقداری از این فلز به طور طبیعی در بدن انسان ( در عضلات و ماهیچه ها) یافت می شود. همچنین خوب است بدانید که از خاکستر حاصل از سوختن منیزیم در ساخت نوع خاصی از فشفشه ها استفاده می شود.
.مشاهدات:
نوار فلز منیزیم در مجاورت شعله به سرعت می سوزد و در حین سوختن نور سفید خیره کننده ای از خود متصاعد کرده که چشم را اذیت می کند. در نهایت فرآورده ی این آزمایش خاکستر حاصل از سوختن منیزیم است که گردی خاکستری می باشد.

خاکستر حاصل از واکنش را در بشری ریخته و به آن مقداری آب و چند قطره فنول فتالئین اضافه کنید.
نتیجه:
در اثر انحلال خاکستر حاصل از سوختن منیزیم که همان منیزیم اکسید می باشد ، منیزیم هیدروکسید تشکیل شده که باعث قلیایی شدن محلول خواهد شد. پس رنگ فنول فتالئین به نگ ارغوانی درمی آید
آزمایش صفحه3
سه بشر را شماره گذاری کنید و درون هر یک تا یک سوم حجم آن، آب بریزید.
یک قاشق چای خوری کات کبود در هر یک از بشر ها حل کنید.- در بشر شماره 1 میخ آهنی، در بشر شماره 2 نوار منیزیومی ، در بشر شماره 3 تیغه روی را قرار دهید
تیجه گیری: مس سولفات نوعی ترکیب یونی بین گوگرد و مس هست. در بشر شماره 2 که نوار منیزیومی در آن قرار داشت، سرعت واکنش پذیری و تغییر رنگ از بشر های دیگر بود و نوار منیزیومی با سرعت به نسبت زیاد کوچک تر شد و تغییر رنگ داد و رنگ محلول نیز تغییر کرد و بر اثر واکنش، حباب های گاز به سطح محلول آمدند.
در بشر شماره 3 که میخ آهنی در آن قرار داشت، سرعت واکنش پذیری از دیگر بشر ها کم تر بود و تغییر رنگ و تغییر میخ آهنی با شدت و سرعت کند تری اتفاق افتاد. در آخر آزمایش قطر قسمتی از میخ که در محلول قرار داشت کم تر شده بود و بر روی آن روسوبات قرمز رنگی که در حقیقت مس موجود در محلول مس سولفات ( کات کبود ) بودند، وجود داشت. می توان گفت که روی تیغه با مس محلول جایگزین شده و اکنون محلول آهن سولفات و تیغه مس داریم ( البته فقط روی تیغه از جنس مس هست و درون آن هنوز از جنس آهن است )..
در بشر شماره 2 که تیغه روی در آن قرار داشت، سرعت واکنش پذیری بین منیزیوم و روی بود و سرعت واکنش پذیری از منیزیوم کم تر و از آهن بیش تر بود. برای آهن نیز همان اتفاقی روی داد که برای تیغه روی، رخ داد. میخ آهنی مقداری نازک تر شده و بر روی آن مس رسوب کرده و رنگ محلول نیز تغییر کرده و به رنگ سبز متمایل شده که رنگ آهن محلول است.
پس می توان نتیجه گرفت واکنش پذیری فلزات با کات کبود به این شکل است:


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: gama.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر