موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

فواید خورشید برای جانداران

فواید خورشید برای جانداران

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 08 اردیبهشت 1400 ساعت 12:13

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

اهمیت خورشید

در طول سال اگر بتوانیم ستارگان آسمان را مورد شمارش وعلامت گذاری قرار بدهیم خواهیم دید که حدود شش هزار ستاره وجود دارد که در طول سال قابل دیدن هستند. البتّه تخمین زده می شود دویست میلیارد ستاره ی دیگر نیز وجود داشته باشد که ما آن ها را نمی توانیم ببینیم.

از بین ستارگان قابل دیدن و ستارگانی که قابل دیدن نیستند فقط یکی از آنها از همه مهم تر و حیاتی تر برای انسان است بطوریکه حیات انسان کاملاً به آن وابسته است این ستاره خورشید نام دارد.

نور خورشید از این جهت حیات بخش نامیده می شود که بدون آن زندگی موجودات روی زمین ممکن نیست.

گیاهان و درختان با استفاده از نور خورشید و به وسیله عمل فتوسنتز غذای مورد نیاز خود، حیوانات و انسان ها را تأمین می کنند. انسان به گیاهان از حیوانات اهلی که وابسته به گیاهان هستند تغذیه می کند، از این جهت انسان از لحاظ تغذیه کاملاً به نور خورشید وابسته است.

نور خورشید به زمین گرما بخشیده و از سرما و یخبندان در سطح کره زمین جلوگیری می کند به بیانی دیگر در صورت نتابیدن نور خورشید، سرمای شدیدی در سطح کره زمین به وجود خواهد آمد که باعث از بین رفتن تمام آثار حیات در کره زمین خواهد شد.

دانشمندان نور خورشید را منشأ تمام انرژی ها می دانند. انرژی حاصل از سوخت های فسیلی، مثل نفت، گاز، زغال سنگ، انرژی باد، انرژی آبهای جاری، انرژی ناشی از جزر و مد و امواج آب دریا ها همگی ناشی از انرژی خورشیدی هستند.

اثراتنورخورشیددر زندگی انسانهاوگیاهان و جانوران چه اثری دارند؟

خورشید زمین را گرم و روشن می‌کند. گیاهان و جانوران نیز انرژی خورشیدی را لازم دارند تا زنده بمانند. اگر خورشید نبود یا از زمین خیلی دورتر بود و گرمای کمتر به ما می‌رسید، سطح زمین خیلی سرد و تاریک می‌شد و هیچ موجودی نمی‌توانست روی آن زندگی کند.

همه ما به انرژی نیاز داریم، انرژی مانند نیرویی نامرئی در بدن ما وجود دارد و آن را بکار می‌اندازد.

اگر انرژی به بدن نرسد، توانایی انجام کار را از دست می‌دهیم و پس از مدتی می‌میریم.
ما انرژی را از غذایی که می‌خوریم یدست می‌آوریم. با هر حرکت و کاری که انجام می‌دهیم، بخشی از انرژی موجود در بدن صرف می‌شود. حتی برای خواندن این مطلب هم مقداری انرژی لازم است. برای همین باید هر روز غذاهای کافی و مناسبی را بخوریم.

گیاهان و جانوران نیز برای زنده ماندن و رشد و حرکت ، به انرژی نیاز دارند، که منشأ همه اینها از خورشید می‌باشد.
خورشید عامل و منشاء انرژی‌های گوناگونی است که در طبیعت موجود است از جمله: سوخت‌های فسیلی که در اعماق زمین ذخیره شده‌اند، انرژی آبشارها و باد، نمو گیاهان که حیوانات و انسان برای رشد خود از آلفا استفاده می‌کنند

کلیه مواد آلی که قابل تبدیل به انرژی حرارتی و مکانیکی هستند، امواج دریاها، قدرت جزر و مد که بر اساس جاذبه و حرکت زمین به دور خورشید و ماه حاصل می‌شود، اینها همه نمادهائی از انژی خورشیدی هستند.

وابستگی شدید جوامع صنعتی به منابع انرژی بخصوص سوختهای نفتی و بکارگیری و مصرف بی‌رویه آنها منابع عظیمی را که طی قرون متمادی در لایه‌های زمین تشکیل شده بود تخلیه می‌نماید

با توجه به اینکه منابع زیرزمینی انرژی باد سرعت فوق‌العاده‌ای مصرف می‌شوند و در آینده‌ای نه چندان دور چیزی از آنها باقی نخواهد ماند نسل فعلی وظیفه دارد به آن دسته از منابع انرژی که دارای عمر و توان زیاد است روی آورد و دانش خود را برای بهره‌برداری از آنها گسترش دهد.
نور یکی عوامل غیر زنده اکوسیستم است که نقشی مهم در غذاسازی تولید کننده‌ها دارد. درباره اثر نور بر رشد گیاه مطالعات فراوانی انجام شده است. نبودن نور بر شکل بیرونی گیاه و سرعت رشد طولی آن تاثیر می‌گذارد. گیاهی که در تاریکی می‌روید معمولا ساقه‌ای بلند و باریک دارد.

برگها گسترش نمی‌یابند. برگها و ساقه‌ها هر دو فاقد کلروفیل‌ خواهند بود. اگر چنین گیاهی در معرض نور قرار گیرد، رشد طولی ساقه‌اش کاهش می‌یابد. اگر همان نوع گیاه در نور پرورش یابد تنومند شده و برگهای آن کاملا سبز و بزرگ می‌شوند و با فاصله کمتری در طول ساقه قرار می‌گیرند.
اکنون می دانید اشعه آفتاب مه دارای امواج بلند است نه تنها آثاری خوبی بر روی سطح بدن و پوست ما دارند بلکه تا عمق اعصاب هم داخل شده و در حالیکه آنها را گرم می سازند باعث تحریک و تقویت اعصاب هم می شوند.
معنای این مطلب آنست که تحریک قوای پوست، ماهیت و طرز ساختمان و عضلات و همچنین اعضاء داخلی می توانند تحت تأثیر آفتاب واقع شوند.

همه چیز مرهون نور خورشید!

اگر حرارت و نور خورشید نبود هیچ موجود زنده اى قادر بر ادامه حیات و زندگى نبود. نه بادى بود، و نه بارانى. نه آبى، و نه آتشى، و نه هیچ چیز دیگر! راستى اگر بخواهیم خودمان چنین حرارتى ایجاد کنیم چقدر هزینه خواهد داشت؟

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که تمام بودجه اى که ساکنان زمین براى انرژى مورد نیاز خود هزینه مى کنند تنها براى ایجاد یک میلیونیم حرارت خورشید کافى است.

یعنى با یک میلیون برابر هزینه صرف شده جهت انرژى ساکنان زمین، مى توان حرارتى معادل آنچه از تابش نور خورشید بر کره زمین حاصل مى شود، تولید کرد!
خداوند تمام این نعمتها را علیرغم هزینه هاى سرسام آورى که دارد بطور رایگان در اختیار انسان قرار داده است. پیرو جوان، فقیر و ثروتمند، کوچک و بزرگ، براحتى از آن استفاده مى کنند. اما قدر آن را نمى دانند، و شکر خالقش را بجاى نمى آورند.

پرورش موادّ غذایى با نور آفتاب

موادّ غذایى انسان، یا از گیاهان و درختان گرفته مى شود، و یا از حیوانات; و مى دانیم اگر نور خورشید نباشد هیچ گیاه و درختى قادر به ادامه حیات و ثمردهى نخواهد بود. در نتیجه نیمى از موادّ غذایى بشر از دست مى رود.

و چنانچه گیاهان و درختان نابود شوند حیوانات نیز از بین خواهند رفت، چون آنها از گیاهان و درختان تغذیه مى کنند. و بدین ترتیب نیم دیگر موادّ غذایى انسان نیز نابود مى شود. بنابراین، نور آفتاب عامل پرورش تمام موادّ غذایى است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر