موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

بهترین درخت میوه برای کاشت در خانه

بهترین درخت میوه برای کاشت در خانه

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 24 اسفند 1400 ساعت 20:50

کاشت میوه در گلدان به افرادی که در آپارتمان زندگی می‌کنند، کمک می‌کند تا بتوانند باغچه‌ای کوچک از چند درخت میوه خود را داشته باشند. با استفاده از روش کاشت میوه ها درگلدان می توانید درختان میوه آپارتمانی را بدون نیاز به خرید درخت میوه گلدانی پرورش داده و علاوه بر استفاده از میوه آن به زیبایی خانه خود نیز بیافزایید.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

1586674949_planting-fruit-in-vase-01.jpg

نکاتی که قبل از کاشت میوه در گلدان باید به آن توجه کرد

در پرورش درختان میوه آپارتمانی، انتخاب ظرف با سایز مناسب گیاه بسیار مهم است. برای کاشت میوه در گلدان توجه کنید که از بزرگ‌ترین گلدان موجود استفاده کنید. کاشت میوه در گلدان با ظرفیت کمتر از 57 لیتر اشتباه است. همچنین جنس گلدان نیز در درختان میوه آپارتمانی موثر بوده و باید مناسب گیاه و محیط زندگیتان باشد. بهترین گزینه، کاشت میوه در گلدان پلاستیکی سبک است. در صورت استفاده از گلدان سفالی، منافذ کلدان رسوب پیدا می‌کند و مشکل باکتریایی بوجود می‌آید.

بهترین زمان برای کاشت میوه در گلدان نیز فصل بهار است. هنگام کاشت نهال گلدانی باید توجه داشت که ریشه آن قارچ نداشته و ساقه آن مورب یا خمیده نباشد.

نحوه کاشت میوه در گلدان

در زیر بهترین درخت‌ های میوه برای کاشت در خانه را معرفی می‌کنیم و نحوه کاشت آن‌ها را آموزش می‌دهیم.

     1. سیب

نکته جالب در مورد کاشت درخت سیب این است که ممکن است درخت بوجود آمده دقیقا از همان نوع سیبی که هسته اش را کاشته اید نباشد. همچنین فراموش نکنید که درخت سیب تا آخرین ارتفاع ممکنش رشد می‌کند. در صورت عدم تمایل به این اتفاق باید یک درختچه انتخاب کنید. هنگام کاشت هسته‌ی سیب موارد زیر را باید رعایت کنید:

برای اینکه درختی که می‌کارید میوه بدهد، هسته‌های سیب را از دو نوع متفاوت انتخاب کنید. هسته‌ها را درون یک دستمال مرطوب گذاشته، سپس داخل یک کیسه فریزر قرار دهید. سر کیسه را محکم ببندید و 70 تا 80 روز در یخچال قرار دهید.

بهترین موقع برای کاشتن هسته میوه سیب اوایل بهار است.

گلدان سیب خود را در کنار پنجره ای که نور خورشید به میزان کافی می‌تابد، قرار دهید.

درخت خود را تا زمانی که هنوز کوتاه است 10 تا 12 روز یک بار آب دهید. به مرور که درخت بزرگتر شه می‌توانید میزان آبیاری را کمتر کنید.

توجه کنید که بارور شدن درخت سیب ممکن است 8 تا 10 سال طول بکشد.

     2. نارنگی و پرتقال

کاشت انواع مرکبات در گلدان به راحتی انجام می‌شود. این درخت‌ها زیبایی و طراوت خاصی نیز به محیط خانه می‌بخشند. البته نمی‌توان از درختان گلدانی انتظار میوه‌هایی با کیفیت درختان باغچه داشت.

برای کاشت یک درخت پرتقال یا نارنگی در خانه خود مراحل زیر را انجام دهید:

هسته‌های تازه پرتقال و نارنگی را 24 ساعت در آب قرار دهید. سپس پوسته سخت آن‌ها را بدون آسیب به قسمت نرم جدا کنید. هسته‌ها را 2 تا 3 روز روی یک دستمال مرطوب نگه دارید و سپس در گلدان بکارید.

بهتر است از یک پوشش پلاستیکی شفاف روی گلدان استفاده کنید. با این کار یک حالت گلخانه ای برای گیاه ایجاد می‌کنید. هسته‌ها معمولا بعد از 6 هفته جوانه می‌زنند و آنگاه شما می‌توانید پوشش پلاستیکی را بردارید.

گلدان را در جایی که نور غیر مستقیم به آن برسد قرار دهید و رطوبت کافی را برای گیاه تامین کنید اما آن را غرق آب نکنید.

شکوفه زدن این درخت‌ها شاید 4 تا 7 سال طول بکشد. نارنگی و پرتقال در بهار شکوفه می‌زنند و میوه آن‌ها در پاییز و زمستان شکل می‌رسد.

     3. توت فرنگی

توت فرنگی گیاهی است که به صورت فشرده و پرپشت رشد کرده و کاشت آن در گلدان زیبایی خاصی به خانه می‌دهد. این زیبایی پس از ثمر دادن گیاه دو چندان نیز می‌شود. سطحی بودن ریشه توت فرنگی نیز دلیل دیگری است که آن را برای کاشت در گلدان مناسب می‌کند. در صورتی که شما نیز به این میوه خوش طعم و زیبا علاقه مندید به روش زیر می‌توانید آن را در خانه خود پرورش دهید:

گلدان مناسب برای کاشت توت فرنگی باید حداقل 30 سانتی متر قطر و20 سانتی متر عمق داشته و همچنین زهکشی آن مناسب باشد. برای کاشت توت فرنگی می‌توان از نشا یا بذر میوه گلادانی استفاده کنید. همان طور که می‌دانید بذر یک مرحله عقب تر از نشا است. در صورت استفاده از بذر برای کاشت میوه در گلدان همانند کاشت دانه‌های سیب باید عمل کرد. ابتدا بذر توت فرنگی را در یک دستمال تمیز و خشک قرار دهید و آن را 70 تا 10 روز در یخچال نگه دارید.

از مخلوط خاک باغچه، پیت ماس و کمپوست برای کاشت میوه در گلدان استفاده می‌شود. ابتدا گلدان را از خاک پر و سپس آبیاری کنید. پس از خروج آب اضافی از گلدان، حفره‌هایی نیم سانتی در خاک ایجاد کنید و در هر کدام 3 بذر توت فرنگی بریزید. دقت کنید که بین حفره‌ها فاصله‌ی تقریبا 10 سانتی متری را حفظ کنید. سپس حفره‌ها را با خاک پر کنید اما آن را فشرده نکنید تا گیاه امکان سر بیرون آوردن از خاک را داشته باشد.

گدان را در مکانی که نور مستقیم به آن برسد قرار داده و خاک آن را مرطوب نگه دارید. می‌توانید با کشیدن پلاستیک روشن بر روی گلدان شرایط گلخانه ای ایجاد کنید.

جوانه توت فرنگی، 3هفته پس از کشت جوانه زده و 14 هفته بعد میوه آن در می‌آید. از مزایای توت فرنگی این است که در سال دو بار میوه می‌دهد. اولین بار در خرداد و بار دوم در اواخر شهریور.

    4. آووکادو

روش کاشت هسته میوه آووکادو به این گونه است که ابتدا جوانه آن را آماده می‌کنیم. 4 عدد خلال دندان را در هسته‌ی آووکادو فرو کرده و آن را روی یک لیوان آب معلق نگه می‌داریم. آب درون لیوان باید به مقداری باشد که 2.5 سانتی متر از هسته را بپوشاند. لیوان را در یک جای گرم به دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید تا هسته ریشه بزند. این کار ممکن است 2 تا 6 هفته طول بکشد.

پس از ریشه زدن هسته، جوانه را به کونه ای که نیمی‌از آن خارج از خاک باشد، بکارید. فصل بهار بهترین زمان برای کاشت آووکادو در گلدان است. آووکادو در شرایط با رطوبت متوسط رشد بهتری دارد، بنابراین گیاه را 2 تا 3 بار در هفته آبیاری کنید.

برای میوه‌دادن درخت آووکادو باید 5 تا 13 سال صبر کنید و از ریزش گل‌های آن نگران نشوید زیرا کاملا طبیعی است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: khedmatazma.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر