موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

محصولات کشاورزی چگونه به دست ما می رسد

محصولات کشاورزی چگونه به دست ما می رسد

نویسنده : مسعود زمانی | زمان انتشار : 01 اسفند 1399 ساعت 17:49

محصولات کشاورزی چگونه به دست ما میرسد را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

مطالعات اجتماعی : درس 6 محصولات کشاورزی ، از تولید تا مصرف

درس ۶               محصولات کشاورزی ، از تولید تا مصرف

1- زراعت چیست ؟ چند مثال بزنید. زراعت یعنی کشت و پرورش گیاهانی که بعد از کاشت دانه ، حداکثر تا یک سال محصول می دهند مانند گندم ، جو، گوجه فرنگی ، هویج .

2- باغداری چیست ؟ چند مثال بزنید . باغداری کشت و پرورش نهال درختان است که بعد از گذشت یک یا چند سال محصول می دهند مانند درخت خرما ، پرتقال و انار .

3- گیاه گندم به چند شکل و در کجا کاشت می شود ؟ به دو شکل پاییز و بهاره و در تمام استان های کشور ما کشت می شود .

4- گیاه برنج در کدام استان های ایران کشت می شود ؟ بیش از نیمی از برنج کشورد در استان های شمالی کشور مانند ، گلستان ، مازندران ، گیلان تولید می شود اگر چه در بعضی از استان ها در صورت وجود آب کافی مانند : قزوین ، فارس، خوزستان ، سیستان و بلوچستان و ... نیز برنج کشت می شود .

5- بعد از غلّات مهم ترین منابع غذایی کداها هستند ؟ حبوبات و محصولات جالیزی مانند بادمجان و خیار و گوجه فرنگی و هندوانه .

6- به چه نوع کشتی ، کشت گلخانه ای می گویند ؟ کشت گلخانه ای یک روش نو در کشاورزی است . کشاورزی با ایجاد گلخانه (محیط مصنوعی) هر محصول را در هر منطقه آب و هوایی و در همه ی فصل ها کشت می کنند و آب و هوا و نور و رطوبت گلخانه را با دستگاه های متفاوت ، متناسب با نوع محصول تنظیم می کند.

7- یک مزیت کشت گلخانه ای نسبت به سایر کشت ها در چیست ؟ کشت گلخانه ای از نظر صرفه جویی در مصرف آب بسیار بهتر است .

8- در گلخانه ها چه محصولاتی کشت می شود ؟ سبزیجات و قارچ های خوراکی کشت می شود و یا گل ها و یا گیاهان زینتی پرورش می دهند.

9- محصولات کشاورزی صادراتی ایران را نام ببرید ؟ میوه های سرد سیری و هسته دار مانند هلو ، زرد آلو ، آلو ، گوجه ، آلبالو به صورت خشکبار و محصولا گرمسیری مانند خرما و پسته به دلیل مرغوب بودن به خارج از کشور صادر می شود .

10 - چرا کشاورزی بعضی از محصولات را پس از برداشت باید زود به دست مشتری برساند ؟ زیرا بعضی از محصولات مانند هلو و توت فرنگی زود خراب می شوند.

11- محصولات کشاورزی چگونه به دست ما می رسد ؟ بعضی از محصولات پس از برداشت برای فروش به بازارهای نزدیک مزارع برده می شوند و بعضی دیگر در انبارها یا در سرد خانه نگهداری یا ذخیره می شوند سپس با کامیون و وانت به میادین میوه و تره بار و شهرهای دور و نزدیک فرستاده می شوند.

12- دو نمونه از مواردی را که باعث پرهیز از اسراف و مصرف نادرست می شود را بنویسید. 1) مواد غذایی را به اندازه نیاز و مصرفمان بخریم2) در مهمانی ها و مجالس به اندازه مهمان ها ، غذا تهیه کنیم.

13. دو فعالیت مهم کشاورزی عبارتند از : ....زراعت .... و .... باغداری....

14. خوراک روزانه و غذای اصلی مردم ایران .... گندم ... و .... برنج .... است .

15. گیاه گندم ....یک .... ساله است.

16. گیاه ... برنج .... گیاهی است یکساله که از نظر شرایط طبیعی در نواحی مرطوب و نسبتا ً معتدل بدست می آید.

17. مهمترین منبع غذایی انسان ها ... غلات ... است .

18. امروزه یکی از روش های نو در کشاورزی ، ایجاد .... گلخانه .... یا یک محیط مصنوعی برای کشت گیاهان است .

فعالیت      ص 28

غلات ، حبوبات و محصولات جالیزی سه گروه مهم از گیاهان زراعتی هستند . هم فکری کنید و از هر گروه چند محصول نام ببرید .

غلات : محصولاتی مانند ؛ گندم ، برنج ، جو ، ذرت

حبوبات : محصولاتی مانند ؛ نخود، لپه ، عدس ، ماش ، انواع لوبیا ( قرمز ، سفید ، چیتی ، چشم بلبلی)

محصولات جالیزی مانند ؛ خیار ، گوجه فرنگی ، خربزه ، هندوانه ، بادمجان ، کدو.

فعالیت 3                   ص 31

از یک فروشنده میوه و سبزی بپرسید کدام محصولات مغازه او کشت گلخانه ای است و آنها را از کجا تهیه می کند ؟ اگر بتوانید از انواع برنج ایرانی یا محصولات گلخانه ای نمونه هایی را همراه با گزارش به کلاس بیاورید جالب تر خواهد بود ؟

فعالیت 4                   ص 32

درباره معنی و مفهوم آنچه امام صادق (ع) در مورد کشاورزی فرمودند ، گفت وگو کنید. سخن امام جعفر صادق (ع) اهمیت و ارزش کشاورزی را نشان می دهد . کاری پر زحمت که درآمدی حلال دارد . ما مسلمانان در انتخاب شغل و نحوه ی انجام آن بایستی به حلال یا حرام بودن آن توجه کنیم.

فعالیت 5                   ص 32

فرض کنید شما می خواهید با یک باغدار مصاحبه کنید فکر کنید و پرسش های خود را روی یک برگ کاغذ بنویسید و به معلم بدهید. دانش آموز عزیز در طراحی پرسش های خود از یک باغدار به این موارد توجه کن : مساحت باغ و نوع و تعداد درختان ، نحوه کاشت درختان ، فواصل آنها ، شیوه و دفعات آبیاری نحوه مراقبت از درختان ابزار و وسایل استفاده شده در امور مختلف باغداری نوع و مقدار دفعات استفاده از کود ، زمان و چگونگی برداشت محصول ، چگونگی بسته بندی و ارسال محصولات به بازار فروش ، چگونگی اطلاع و آموزش در زمینه ی روش های جدید باغداری

فعالیت 6                   ص 32

مساحت باغ آقای رضوانی2 هکتار است یعنی چند متر مربع ؟ نمودار محصول باغ آقای رضوانی را روی کار برگه شماره 7 کتاب ترسیم کنید. همانطور که در سالگذشته خواندید هر هکتار 10000 متر مربع است هر متر مربع مساحت باغ آقای رضوانی 20000=10000×2 دانش آموز عزیز برای انجام کاربرگه شماره 7 (نمودار ستونی) توجه داشته باش هر پرتقال نماد 10 تن پرتقال است و برای هر پرتقال باید 1 متر مربع از نمودار ستونی را رنگ کنید . برای پرتقال های نصفه را نیمی از یک مربع را رنگ کن.

فعالیت 7                   ص 32

روی نقشه ایران در کار برگه شماره 8 کتاب کار ، نواحی کشت مرکبات ، پسته و خرما را معین کنید. انجام کاربرگه شماره 8 ( نقشه محصولات کشاورزی ) در کتاب کار برای رسم نماد خرما می توانید درخت خرما ( نخل) یا میوه آن را رسم کنید. پسته را با رسم تصور پسته و مرکبات را تا تصویر یکی ازمرکبات مانند پرتقال ، نارنگی و ... می توانی نشان دهید.

منبع مطلب : 6shom-iran.blogfa.com

مدیر محترم سایت 6shom-iran.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

کشاورزی

https%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2Fthumb%2F9%2F91%2FMaler_der_Grabkammer_des_Sennudem_001.jpg%2F1200px-Maler_der_Grabkammer_des_Sennudem_001.jpg

کشاورزی فرایند تولید مواد غذایی، علوفه، الیاف و دیگر محصولات مورد نیاز انسان از راه کاشت گیاهان معین و پرورش جانوران اهلی (چهارپایان) است.[۱] کشاورزی مرحله مهمی از تاریخ بشر است که منجر به ظهور تمدن شد. مطالعهٔ کشاورزی به نام علم کشاورزی شناخته می‌شود.

کشاورزی شامل طیف وسیعی از تخصص‌ها و فنون، از جمله راه‌هایی برای گسترش زمین‌های مناسب برای زراعت گیاه، حفر کانال‌ها و شکل‌های مختلف آبیاری می‌باشد.

در دنیای امروز با نگرانی‌های موجود و کمبود منابع، نیاز است تا کشاورزی را به سوی کشاورزی پایدار (مثلاً کشاورزی زیستی) یا کشاورزی فشرده (مثلاً صنعتی) پیش ببریم تا بتوانیم نیازها را در آینده برطرف نماییم.

زراعت مدرن، اصلاح نباتات، سموم، دفع آفات و کود و پیشرفت‌های فناوری به‌شدت باعث افزایش بازده محصول می‌شوند ولی باید در نظر داشت که این سودها در کنار زیان‌هایی چون آسیب گسترده زیست‌محیطی و اثرات منفی سلامت انسان حاصل می‌شوند.[۲]

شیوه‌های مدرن در دامپروی نیز به همین گونه‌است یعنی با افزایش تولید گوشت ما مشکلاتی چون ستم به جانوران و تبعات بهداشتی ناشی از آنتی‌بیوتیک‌ها، هورمون رشد، و سایر مواد شیمیایی که معمولاً در تولید گوشت‌های صنعتی استفاده می‌شود را داریم.[۳]

محصولات کشاورزی را می‌توان به صورت عمده به غذاها، الیاف، سوخت، مواد اولیه، دارو و زینت آلات تقسیم نمود.

غذاها عبارتند از غلات، سبزیجات، میوه‌ها، و گوشت. الیاف عبارتند از پنبه، پشم، کنف، ابریشم و کتان. مواد خام مانند چوب.

مخدرها عبارتند از تنباکو، الکل، تریاک، کوکائین.. از دیگر مواد مفید توسط گیاهان، از رزین می‌توان نام برد. سوخت‌های زیستی شامل متان از زیست توده‌ها، اتانول و بیودیزل.

در سال ۲۰۰۷، حدود یک سوم از کارگران جهان در بخش کشاورزی شاغل بودند. اگرچه در سال ۲۰۰۳ تعداد کمتری در بخش کشاورزی مشغول بودند اما به دلیل آگاهی کشاورزی در سال ۲۰۰۸ این آمار به سرعت افزایش یافته.

همچنین در بخش‌های دیگر کشاورزی مانند اقتصاد کشاورزی هم تعداد قابل ملاحظه‌ای مشغول به‌کاراند.[۴]

با این که بیش از یک سوم جمعیت جهان در این بخش مشغول می‌باشند، ولی این بخش تنها ۵٪ از سود خالص جهانی را به خود اختصاص داده‌است.

تاریخچه[ویرایش]

از آنجا که قدمت کشاورزی به ۱۰٬۰۰۰[۵] سال پیش بازمی‌گردد دارای گستره وسیعی در سراسر جهان می‌باشد.

توسعه کشاورزی باعث افزایش جمعیت بشر به نسبت جمعیت در شرایط شکارچی-گردآورنده گردید.[۶] کشاورزی به‌طور مستقل در بخش‌هایی از کرهٔ زمین آغاز گردید و شامل دامنه متنوعی از گیاهان بود. دست‌کم ۱۱ منطقه جدا در دنیای قدیم و دنیای جدید به عنوان مرکز تنوع یا مرکز مبدأ شناخته‌شده‌اند.[۷] دانه‌های وحشی از حدود ۱۰۵٬۰۰۰ سال پیش جمع‌آوری و به عنوان خوراک مصرف گردیدند.[۸]

انقلاب[ویرایش]

در قرون وسطی، هم در دنیای اسلام و هم در اروپا، کشاورزی هم با تکنیک‌های کشت جدید و هم با کشت محصولات جدید متحول گردید، از جمله معرفی شکر، برنج، کتان و درختان میوه (از جمله درخت پرتقال) به اروپا از طریق آندلس.[۹][۱۰] بعد از سال ۱۴۹۲ میلادی مبادله کلمبی محصولات دنیای جدید را مانند ذرت، سیب زمینی، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی شیرین و مانیوک را به اروپا آورد و محصولات دنیای قدیم را از قبیل گندم، جو، برنج و شغلم و هم چنین حیوانات اهلی از قبیل اسب، گاو، گوسفند و بز را به آمریکا برد.[۱۱] آبیاری، تناوب زراعی، و کود دهی با انقلاب کشاورزی بریتانیا از قرن ۱۷ به بعد متحول گردید، که رشد زیاد جمعیت را امکان‌پذیر ساخت. از سال ۱۹۰۰ به بعد بهره‌وری کشاورزی در کشورهای توسعه یافته و تا حدودی در کشورهای درحال توسعه، به دلیل مکانیزه شدن و جایگزینی ماشین آلات کشاورزی با نیروی انسانی، و همچنین استفاده از کودهای شیمیایی، سم‌های کشاورزی و زادگیری گزینشی به‌طور چشمگیری افزایش یافته‌است.

تولید[ویرایش]

سیستم کشاورزی گذرا (نوبتی)[ویرایش]

بعضی از مناطق کره زمین، بعضی از قبایل درختان جنگل‌ها را می‌سوزانند یا قطع می‌کنند و فضایی را که قبلاً جنگل بوده‌است، به زمین‌های کشاورزی تبدیل کرده و در آن کشاورزی می‌کنند. البته این نوع کشاورزی چندان دوام نداشته و خیلی زود به دلیل رویش سریع درختان و گیاهان هرز دیگر و کم قوت بودن زمین، دست از کشاورزی می‌کشند و آن مکان را ترک می‌کنند و به محل دیگری می‌روند و در آن مکان هم همین کار را تکرار می‌کنند و این نوع کشاورزی کم‌کم باعث تخریب زیست‌بوم‌های جنگلی می‌شود. به این نوع کشاورزی در اصطلاح کشاورزی گذرا یا نوبتی گویند.

سیستم‌های پرورش دام[ویرایش]

حیواناتی مانند قاطر، لاما، اسب، شتر، گاو، گوسفند و خوک و سگ را برای استفاده از گوشتشان یا محصولات دامی (مانند شیر، پشم و …) پرورش می‌دهند.

یک نوع پرورش، پرورش دادن دام در مراتع می‌باشد و آن در صورتی است که نتوان از آن زمین استفاده دیگری نمود که در این صورت دام را در مراتع رها می‌کنند تا از علوفه موجود در مراتع تغذیه نماید در عوض کود دامی حاصله می‌تواند برای مرتع مفید می‌باشد.[۱۲] تقریباً ۶۸٪ از مراتع دائمی مورد استفاده دام هستند.[۱۳]

فرایند تولید[ویرایش]

بهره‌وری توسط با افزودن کود شیمیایی و کنترل علف‌های هرز افزایش می‌یابد و خاک را بیشتر مستعد فرسایش، تجزیه مواد آلی آزاد، دی‌اکسید کربن و کاهش فراوانی و تنوع موجودات زنده می‌کند.[۱۴][۱۵]

برای این کار از روش‌های شیمیایی (حشره کش)، بیولوژیکی (کنترل بیولوژیکی)، مکانیکی (کشت)، و روش‌های فرهنگی استفاده می‌شود. روش‌های فرهنگی شامل تناوب کشت، وجین، پوشش محصولات زراعی، به زراعی، کمپوست، پیشگیری و مقاومت می‌باشد. روش‌های غیر شیمیایی و پیشگیری بهتر است به این دلیل که باعث کاهش محصول نمی‌گردد و روش‌های پیشگیرانه‌است و روش شیمیایی تنها زمانی توصیه می‌شود که راه دیگری باقی نمانده باشد.[۱۶]

ورودی‌ها می‌تواند شامل، عناصر شیمیایی، کودهای آلی، کود سبز، کمپوست و مواد معدنی باشد.[۱۷] همچنین تناوب یا دوره آیش را باید در مدیریت در نظر گرفت.[۱۸][۱۹]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

منبع مطلب : fa.wikipedia.org

مدیر محترم سایت fa.wikipedia.org لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

جواب کاربران در نظرات پایین سایت

مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: ask98.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر