موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

لوازم شب یلدا چیست

لوازم شب یلدا چیست

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 10 شهریور 1400 ساعت 13:52

🍉 جشن شب یلدا یکی از قدیمی ترین جشن های ایرانی است که در بلندترین شب سال، زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) برگزار می شود. در این شب به دیدار بزرگترهای خانواده می روند، گرد هم جمع شده و ضمن صرف شام و خوردن میوه و تنقلات، تا دیر وقت به گفتگوهای صمیمانه می پردازند.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

از آیین های شب یلدا شاهنامه خوانی، گرفتن فال حافظ و گوش سپردن به قصه های بزرگان خانواده است. پهن کردن سفره شب چله با تزیینات مخصوص یکی دیگر از برنامه های جالب شب یلدا است.

lazy_placeholder.gif

پیشنهاد ما برای خوراکی های شب یلدا

گرچه با توجه به رسم و رسوم هر شهر، چیدمان سفره شب یلدا متفاوت است، اما از خوراکی های رایج این شب هندوانه ، انار و پشمک است. نمی‌توان غذای خاصی را نام برد و گفت این حتما متعلق به شب یلداست، چون در هر جای کشور ما ممکن است با دیگری متفاوت باشند، اما چند مورد هستند که از هم شاخص‌تر هستند که در زیر به شما می‌گوییم:

lazy_placeholder.gif

خوراکی های شب یلدا : میوه ها

هندوانه یکی از میوه های شب یلدا است. رنگ سرخش یادآور حرارت و گرمای تابستان و همچنین نماد خورشید می باشد. به باور ایرانی ها خوردن آن در شب چله باعث می شود که در سراسر زمستان، سرما و بیماری بر شما غلبه نکند.

زیباترین مدلهای تزیین هندوانه 

انار این میوه بهشتی و پرخاصیت نیز یکی دیگر از میوه های  شب یلدا است که گذشتگان دانه های زیاد آن ا مایه برکت و باروری و رنگ قرمز انار را نماد خورشید و شادی می دانستند. معتقد بودند انار نمادی از شادی و زایش است که با خوردن آن در شب یلدا انرژی و جانی تازه می گیریم.

زیباترین و جدیدترین مدلهای تزیین انار شب یلدا 

انار سرشار از ویتامین ث بوده و حاوی آنتی اکسیدان‌هایی همچون پروآنتوسیانیدین و فلاونوئید است. یک ماده به نام اورولیتین آ، در این میوه وجود دارد که توسط میکروب‌های موجود در معده تغییر شکل داده تا به محافظت از سلول‌های عضلات در برابر عوامل پیری کمک کند. این ماده باعث به تاخیر انداختن پیری می‌شود. پس اگر می‌خواهید جوان بمانید، انار بخورید. سلولز فراوان موجود در دانه این ماده هم به پاکسازی روده کمک می‌کند؛ و جالب است بدانید یکی از چیز‌هایی که شرکت اوریفلیم در شامپوی لایه بردار خود استفاده می‌کرد، دانه خرد شده انار بود که به صورت اجزای ریزی درآمده و سلول‌های مرده پوست را جدا می‌کردند.

lazy_placeholder.gif

کدو در گذشته پای ثابت شب یلدا بود، چون این میوه هم زمستانی و گرم است و استفاده از خوراکی‌های درست شده با این ماده در گذشته مرسوم بوده است. آش کدو و انواع خورش کدو خوراکی‌های شب یلدا بودند که در نقاط مختلف کشورمان با دستورالعمل‌های گوناگونی درست می‌شدند. در جنوب کدو را به همراه پیاز داغ سرخ می‌کنند و مقداری دانه انار آب گرفته روی آن می‌ریزند و این خوراکی ترش و شیرین را به عنوان یک وعده غذایی صرف می‌کنند. این ماده سرشار از آنتی اکسیدان و زرد رنگ به نظرم باید سر سفره‌های شب یلدای ما باشد، چون هم خواص فراوانی دارد و هم با آن می‌توان غذا‌هایی بسیاری درست کرد.

سیب قرمز، لبو و سایر میوه های فصل هم در سفره شب یلدا گذاشته می شود.

خوراکی های شب یلدا : تنقلات

آجیل (انواع تخمه، مغز بادام، گردو، فندق، پسته و … )، میوه های خشک (انجیر ، برگه هلو، مویز، کشمش و …) ، نقل، سنجد، گندمک یا گندم برشته، شاهدانه ، نخود برشته و برنجک از تنقلات رایج شب چله هستند.

lazy_placeholder.gif

یک خوراکی جدید و جالب برای شب یلدا چیپس کدو حلوایی  است.

lazy_placeholder.gif

سالادهای مناسب شب یلدا

غذاهای پیشنهادی شب یلدا

خوراکی های شب یلدا : دسر و شیرینی ها

پشمک و باسلوق از شیرینی های رایج سفره شب یلدا هستند که اکثر افراد بخصوص بچه ها به آنها علاقه خاصی دارند.

امروزه تنوع دسر ها و شیرینی ها به زیبایی سفره یلدا افزوده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر