موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

خلاصه درس ۲۴ مطالعات نهم

خلاصه درس ۲۴ مطالعات نهم

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 07 فروردین 1401 ساعت 23:23

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

نویسنده: clasedars

۰ نظر

منتشر شده در ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

آپدیت شده در ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

درسنامه مطالعات نهم درس 24

آموزش نکات مهم و کلیدی درس 24 مطالعات نهم

خلاصه مطالب مهم مطالعات نهم درس اقتصاد و بهره وری در کلاس درس

نیاز به فعالیت اقتصادی

هر جامعه ای برای ادامۀ زندگی و رفع نیازهای خود ناگزیر است از منابع طبیعی استفاده کند و وسایل مورد نیاز خود را تولید کند. بنابراین به استفاده از منابع طبیعی و تولید وسایل موردنیاز، فعالیت اقتصادی می گوییم.

درسنامه مطالعات نهم درس 24

بهره وری در تولید، توزیع و مصرف

برای افزایش بهره وری در فعّالیت های اقتصادی، باید بهره وری را در تولید و توزیع افزایش دهیم و الگوی مصرف را نیز عقلانی کنیم.

بهره وری در اقتصاد

داده : منابع طبیعی، نیروی کار، سرمایه و … که به آن ورودی نیز می گویند.

فرایند : روش های تولید یا توزیع که به آن پردازش نیز می گویند.

ستانده : کالا یا خدمات تولید شده که به آن خروجی نیز می گویند.

در اقتصاد، بهره وری را « نسبت ستانده به داده » تعریف کرده اند.

یعنی برای افزایش تولید کالا یا خدمات (ستانده)، یا بالا بردن کیفیت آنها، باید در داده ها یا فرایندها تغییرات مطلوبی ایجاد کنیم.

مثلا با ابداع یک دستگاه برای کاشت و برداشت سیب زمینی یا خریداری یک زمین مناسب و بزرگتر، میزان تولید و کیفیت سیب زمینی را افزایش دهیم. یا با در نظر گرفتن تشویق های مناسب و به موقع برای کارکنان اداره پست، کیفیت خدمات پستی را افزایش دهیم.

نکته مهم : در بهره وری اقتصادی علاوه بر افزایش میزان تولید کالا و خدمات، افزایش کیفیت آنها نیز مورد توجه قرار می گیرد.

بهره وری سبز

نکته اول : از دیدگاه اسلام، طبیعت و منابع طبیعی، آیایت و نشانه های حکمت خداوند و نعمت های الهی هستند و انسان حق نابودی آن را ندارد.

نکته دوم : اسلام با تاکید بر وسیله بودن اقتصاد و تولید، آن را عاملی برای رفع نیازهای ضروری بشر می داند، در حالی که در دنیای امروز، تولید با هدف کسب سود بیشتر و بدون توجه به تخریب و نابودی طبیعت، انجام می گیرد.

نکته سوم : بعد از انقلاب صنعتی، کشورهای صنعتی و قدرتمند با بهره برداری بی رویه از طبیعت اقدام به تولید بیشتر کرده اند و از طرفی با تبلیغات گسترده برای رواج مصرف گرایی علیرغم سعی در محافظت از طبیعت و منابع طبیعی، خود باعث تخریب محیط زیست می شوند.

نکته چهارم : افزایش تولید و فعالیت های اقتصادی اگر به محیط زیست لطمه بزند، با اصول بهره وری سازگار نیست؛ زیرا نابودی طبیعت، خود هزینه های مجدد و مشکلات جبران ناپذیری برای ما به وجود می آورد.

برای مثال : حفر بی رویه چاه های عمیق اگر چه برای افزایش تولید محصولاتی چون پسته به مصرف رسید اما مشکلات زیادی چون کم آبی شدید در منطقه، خشک شدن مزارع و تخلیۀ روستاها را به دنبال داشته است.

با توجه به نکات بالا امروزه با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست، به جای واژۀ بهره وری از « بهره وری سبز » استفاده می شود.

منظور از بهره وری سبز این است که از ابزارها، روش ها و فناوری های مختلف در همۀ مراحل تولید، تو.زیع و مصرف به گونه ای استفاده کنیم که تأثیرات مضر و منفی فعالیت ها بر محیط زیست به کمترین حد ممکن برسد.

بهره وری در ایران

متأسفانه کشور ما در مقایسه با برخی کشورها از نظر بهره وری وضعیت چندان مطلوبی ندارد.

راه حل : با برنامه ریزی صحیح، نگرش بهره وری را در همۀ فعالیت های بخش های مختلف اقتصادی (کشاورزی، صنعت و خدمات) ترویج کنیم و به کار بگیریم.

نماد سازمان ملی بهره وری ایران

اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی یعنی در شرایط سخت بتوانیم کمترین اتلاف هزینه را داشته باشیم، روی پای خود بایستیم، از تولید ملی حمایت کنیم، از اسراف بپرهیزیم و از منابع و امکانات حداکثر استفاده را ببریم.

به عبارت دیگر، می توانیم بگوییم محور اقتصاد مقاومتی، «بهره وری» است.

https://clasedars.ir/?p=1800




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر