موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

تست اوتیسم در نوجوانان

تست اوتیسم در نوجوانان

نویسنده : مسعود زمانی | زمان انتشار : 01 اسفند 1399 ساعت 01:27

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

چکیده:
تست ADI-R به عنوان یکی از سه تست دارای استاندارد طلایی در تشخیص اتیسم(اوتیسم)شناخته میگردد و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها این تست را به عنوان یکی از دقیق ترین تستهای مورد توجه متخصصان در تشخیص اتیسم(اوتیسم)معرفی میکند.و این تست میتواند به والدین در پاسخ به سوالاتی در مورد اختلالات همراه اتیسم مانند بیش فعالی،نقایص شناختی و یا سطح بندی اختلال اتیسم پاسخ هایی قاطع داشته باشد.

تشخیص و ارزیابی دقیق اتیسم با تست و ازمون های استاندارد طلایی 

از آنجا که اتیسم(اوتیسم) طیف وسیعی از رفتار ها را در بر می گیرد و به دلیل همپوشی بعضی از این رفتار ها میان اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) با سایر اختلالات رشدی و هوشی و همچنین شناخت این اختلال نورلوژیک از روی علائم رفتاری، امر تشخیص در این اختلال دشوارگردیده است به همین علت متخصصان روانپزشک و پژوهشگران اتیسم(اوتیسم) به دنبال ضرورت تشخیص دقیق این اختلال در پی تحقیقات جدید خود از میان آزمونهای طراحی شده برای غربال و تشخیص اتیسم(اوتیسم) ، آزمونهای SCQ،ADI-R وADUS را به عنوان سه آزمون استاندارد طلاییدر تشخیص اتیسم(اوتیسم) انتخاب نمودند. این 3 آزمون به دنبال یکدیگر بهترین و معتبر ترین و دقیق ترین تشخیص را برای تفکیک کودکان طیف اتیسم(اوتیسم) با سایر اختلالات رشدی و هوشی دارند . در حال حاضر دو آزمون SCQ و ADI-R برای اولین بار در کشور توسط متخصص این حیطه جناب آقای دکتر سید علی صمدی، متخصص برجسته اتیسم(اوتیسم) آموزش داده شده است و مرکزاتیسم اردیبهشت به عنوان تنها و اولین مرکز در استان اصفهان مجوز اجرای این آزمون به صورت تخصصی را دارا می باشد.خانواده و متخصصان گرامی برای دانستن همه چیز درباره اختلال اوتیسم مطالعه مقاله اوتیسم چیست؟انواع،علت ها و درمانها.. را پیشنهاد می کنیم.در این مقاله شما می توانید کامل ترین اطلاعات و اخرین یافته های اوتیسم را مطالعه کنید.
آزمون ADI-R یکی از پرکاربرد ترین آزمونها برای شناسایی و تشخیص اتیسم(اوتیسم) است که در قالب مصاحبه ای ساخت دار اجرا می گردد و شامل گفتگو با والد یا مراقب کودک است. این گفتگو با سوالاتی در مورد تاریخچه رشدی و توصیف رفتارهای فعلی مراجع شروع می گردد و سطح شناخت و توانایی زبانی و حرکتی فرد را مورد ارزیابی قرار می دهد .تقریبا تمامی موارد این آزمون، رفتار مراجع را در دو بازه زمانی حال حاضر و گذشته مورد سنجش قرار می دهد. این آزمون  برای کودکان 2 ساله یا افراد با سن عقلی بیش از 18 ماه قابل اجرا است و برخلاف برخی آزمونهای تشخیصی در این طیف (مانند گارس)برای سنین بالاتر نیز اجرا می گردد.با توجه به وجود رفتارهای مشترک میان کودکان اتیسم(اوتیسم) سطح2 و سطح3 با سایر اختلالات رشدی و هوشی مانند عقب ماندگی ذهنی ،ADHD، عدم یکپارچگی حسی و…..این آزمون به راحتی قادر به تفکیک افراد طیف اتیسم(اوتیسم) از اختلالات دیگر می باشد.

برای آگاهی بیشتر در زمینه علائم اختلال اتیسم مطالعه مقاله اتیسم و رفتار های تکرارری و کلیشه ای را پیشنهاد می کنیم.
نکات بارز و متفاوت آزمون ADI-R

  • CDC(مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های امریکا) ابزار تشخیصی ADI-R را به عنوان یکی از بهترین ابزارهای تشخیص اتیسم(اوتیسم) معرفی کرده است.
  • تست ADI-R به عنوان یکی از آزمونهایی طلایی تشخیص، به روانپزشک این اطمینان را می دهد که تمامی حیطه های DSM-5مورد ارزیابی قرار گرفته است و اینکه کودک در کدامیک از انواع سطوح اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) قرار می گیرد.
  • این آزمون یک ابزار تشخیصی و در عین حال تنها آزمونی است که با مشخص کردن وجود نقص در حیطه های مختلف براساس آن می توان پروتکل درمانی برای فرد نوشت.
  • زمان اجرای این آزمون ممکن است 90 تا 120 دقیقه و یاشاید بیشتر به طول بیانجامد و این نشان دهنده دقت بالای آزمون و تحلیل و تفسیر دقیق گفته های والد در مورد رفتار کودک می باشد.
  • به دلیل بررسی دقیق تر این آزمون در مورد رفتار های فرد در دو مقطع زمانی گذشته و حال می توان از این آزمون برای تفکیک رفتارهای خود انگیخته فرد از رفتارهای اکتسابی استفاده کرد.
  • این آزمون، برای تمامی مراجعین دارای گفتار یا فاقد گفتار یا افرادی که در سن مشخصی گفتار خود را از دست داده اند، قابل اجرا است و به دلیل دقت بالای آزمون، سطح مهارت  و رشد زبانی فرد را قبل و بعد از پسرفت گفتار مشخص می کند.
  • متخصصان اعصاب و روان گرامی می توانند به دلیل مدت زمان بالای اجرای این آزمون، جهت انجام این تست، مراجعین خود را به مرکز اردیبهشت معرفی نمایند و کارشناسان ما در اولین فرصت با انجام آن، نتایج تست (تفسیر و تحلیل داده های آزمون را بر اساس حیطه های DSM-5 )را در اختیار شما استاد گرانقدر قرار خواهند داد.

برای آگاهی بیشتر در زمینه علائم اختلال اتیسم مطالعه اختلالات و بیماری هایی که ممکن است با اختلال اتیسم همراه باشند را پیشنهاد می کنیم.
لازم به ذکر است از دیگر آزمونهایی که در مرکز اردیبهشت مراجعین از خدمات آن استفاده می کنند می توان به آزمونهای گارس-ASQ وMCHAT اشاره نمود.در ضمن والدین گرامی می توانند با مراجعه به سامانه غربالگری اختلال اتیسم و در مرحله نخست با استفاده از چکلیست HIVA و سپس با استفاده از تست گارس که توسط متخصصین دوره دیده سازمان بهزیستی انجام می پذیرد کودک خود را مورد سنجش قرار دهند.برای اگاهی بیشتر در زمینه اختلال طیف اتیسم مطالعه مقاله درمان اختلال طیف اتیسم و تاریخچه انرا پیشنهاد می کنیم.

مارا در اینستاگرام دنبال کنید و با ما در ارتباط باشید.ادرس ما ordibeheshtautism

والدین گرامی جهت تشخیص دقیق اختلال اتیسم(اوتیسم)،وجود یا عدم وجود این اختلال در فرزندان خود، به صورت کاملا استاندارد و علمی بر اساس معیارهای dsm5 می توانید در ساعات اداری با شماره 33364601-031 تماس حاصل نمایید.

مهدی فولادگر

مدت زیادیست که با کودکان اتیسم آشنا هستم اما هنوز احساس می کنم باید انها را بهتر بشناسم. البته نه علائم و رفتار های آنها را، بلکه خوبی و پاکی شان را. اموری که امروزه همه با آنها غریبه ایم.

تنها راه غلبه بر اختلال اتیسم دانش و آگاهی از این اختلال است!

والدین گرامی در صورت نیاز به مشاوره در موارد ذکر شده در مقاله می توانید با شماره 03133364601 تماس حاصل نمایید.

استفاده از کلیه مطالب این وبسایت بدون اجازه ممنوع است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: autism-clinic.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر