موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

کادوی شب یلدا برای تازه عروس

کادوی شب یلدا برای تازه عروس

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 12 آذر 1399 ساعت 14:17

یلدا از دیرباز همراه ایرانیان بوده؛ واژه «یلدا» به معنای زایش و تولد است. ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می‌شوند و تابش نور ایزدی افزونی می‌یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‌خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می‌کردند. شب یلدا یکی از پرخاطره ترین و زیباترین شب‌ها برای عروس‌ و دامادهایی است که در دوران نامزدی خود به سر می برند.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

بنا بر رسوم ما ایرانی ها خانواده داماد در شب یلدا به منزل خانواده تازه عروس می روند و برای عروس کادویی به نام شب چله ای می برند. خانواده عروس نیز خودشان را برای پذیرایی از خانواده تازه داماد آماده می‌کنند. گاهی اوقات خانواده های نزدیک نیز آنها را همراهی کرده و همگی با هم طولانی ترین شب سال را جشن می گیرند.1-6.jpg

یکی از رسومی که در قدیم در ایران وجود داشته این است که خانواده داماد در این شب همراه با طبق ها یا خوانچه های پیش کشی از خوراکی های تزئین شده مخصوص این شب راهی خانه عروس می شدند. میوه‌هایی مانند انار، خرمالو و هندوانه به همراه انواع تنقلات و آجیل و شیرینی که به زیبایی تزئین شده است روی طبق ها قرار گرفته و روی آنها با پارچه ها و روبان های رنگارنگ تزئین می شدند و هدیه های عروس نیز بر رویشان قرار می گرفت. البته خوراکی هایی که در این شب مصرف می شد، ارتباط مستقیمی با جغرافیای محلی که آئین شب یلدا در آن برگزار می شد، داشت و هر شهر و منطقه بنا بر میوه های که در آن فصل در آن منطقه موجود بود، جشن می گرفت.

این رسم هنوز هم تا حدودی در ایران اجرا می شود و طرفداران خاص خود را دارد البته بسیاری از خانواده ها هم به جای طبق یا خوانچه از سبدهای حصیری، سینی های کار شده یا جعبه های کادویی استفاده می کنند.

بردن کادو، میوه و شیرینی توسط خانواده داماد باعث نمی شود که خانواده عروس از خرید میوه های مرسوم این شب و نیز آجیل، شیرینی و تنقلات و گاهی تهیه شام غافل شوند.

6668fa8f-b527-4a59-b472-96071d8c1048.jpg

معمولا سفره شب یلدا را مادر و دختر تازه عروس آماده و تزئین کرده و علاوه بر قرار دادن خوراکی های مختلف در آن، با تزئینات زیبا و قراردادن گل و دستمال و اشیا تزئینی زیبا جلوه خاصی به آن می بخشند. زیبایی سفره شب یلدا و تزئینات آن نشان دهنده ذوق و سلیقه عروس خانم است بنابراین عروس خانم برای هر چه بهتر جلوه کردن آن نباید از هیچ کاری مذایقه کند.

یکی از سنت ‌های باستانی ما ایرانیان شب یلدا یا همان شب چله است که همگی با آداب و رسوم آن به خوبی آشنایی داریم. اما این شب برای تازه عروس دامادها کمی ویژه ‌تر و متفاوت ‌تر است. در گذشته رسم بر این بود که در شب یلدا خانواده ‌ی داماد به منزل خانواده ‌ی تازه عروس می ‌رفتند و طبق‌ هایی از هدیه را برای عروس به عنوان پیش‌کش می ‌بردند. خانواده‌ ی عروس نیز خود را برای پذیرایی از خانواده ‌ی داماد آماده می ‌کردند. اصطلاحا به هدایایی که در این شب داماد برای نو عروس می‌ برد “چله ‌ای” می‌گویند. کماکان هم اکثر خانواده‌‌ ها به این رسم پایبند هستند. البته امروزه این رسم کمی متفاوت‌ با گذشته اجرا می‌ شود.

هدایای یلدایی عروس

کلیه این مواردی که در ادامه اشاره می شود بصورت تشریفاتی برای هدایای شب یلدای عروس است و لزومی بر اجرای آن توسط خانواده ها نیست و عدم رعایت هر یک از آنها نباید باعث دلخوری و یا توقع از سوی طرفی شود.

  • انواع آجیل
  • کله قند تزیین شده
  • سبد میوه همراه با تزئینات مانند هندوانه تزیین شده، انار، لبو، آناناس، کدوتنبل، موز و …
  • پالتو یا لباس زمتسانی و یا پارچه
  • طلا یا هدیه نقدی
  • انواع نقل و پشمک و شیرینی جات
  • دیوان حافظ

نکته: برای خانواده هایی که فرصت خرید کادو ندارند، یا مطمئن نیستند هدیه مورد پسند عروس خانم باشد هدیه ی نقدی می تواند گزینه ی مناسبی باشد.

توجه کنید هدایای یلدایی عروس جنبه ی تشریفاتی دارد و اگر خانواده ای شرایط انجام این تشریفات را ندارد نباید موجب دلخوری خانواده ی عروس شود. اخیرا این سنت پسندیده که به هدف باهم بودن پدیده آمده حالت تجملاتی به خود گرفته و با چشم و هم چشمی آمیخته شده است، که موجب می شود داماد هزینه ی هنگفتی را متحمل شود. در حالیکه نباید هدف اصلی این سنت که شادی و کنارهم بودن است را فراموش کرد.

اما آنچه که در سفره آرائی شب یلدا از اهمیت برخوردار است، تزئین هنداونه و انار در این سفره است. معمولا در همه خانواده ها رسم است که علاوه بر گذاشتن یک ظرف پر و تزئین شده انار، انارها را نیز دانه کرده و در ظرف های زیبا در اطراف سفره قرار می دهند تا مهمانان با افزودن نمک و گلپر به آن، به راحتی از آن تناول کنند.

حکاکی هندوانه، لبو و میوه های رایج فصل پاییز مانند پرتقال، کیوی، سیب و… نیز یکی از مواردی است که به هر چه زیباتر شدن سفره شب یلدا کمک می کند و امروزه بسیار متداول شده است.

table-decoration-ideas-summer-watermelon-bowls-salad.jpg

امروزه برای تزئین سفره شب یلدا المان های زیبای زیادی مانند انارها و هندوانه های گوناگون، مرغ‌های آمین و چیزهای دیگر در بازار می توان یافت که برای تزیین سفره و دیگر نقاط خانه می توان از آن‌ها استفاده کرد. شمع‌ها هم گزینه‌ی بسیار مناسبی برای تزیین سفره شب یلدا هستند. میتوان شمع‌هایی را به شکل شاخه‌های گل، هندوانه، انار و چیزهای دیگر تهیه کرد و در گوشه و کنار سفره جای داد. تزئین سفره شب یلدا تا حدی شبیه سفره عقد عروس و سفره هفت سین است. در رابطه با این موضوع بخوانید:هرآنچه که باید در مورد سفره عقد و چیدمان آن بدانید

معمولا غذای اصلی شب یلدا، خورشت فسنجان است. اما در این شب، سفره شام همراه با غذایی سنتی یا ماهی پلو یا کوکو سبزی نیز مرسوم است. البته هر منطقه بنا به فرهنگ خود، خوراکی هایی را به آن می افزاید.

آجیل و تنقلات شب یلدا شامل دانه هایی چون گندم و نخود برشته، تخمه هندوانه و کدو، بادام، پسته، فندق، کشمش، انجیر و توت خشک است که در شب یلدا می بایست و می باید بر سر سفره باشد.

aa-500x500.jpg

هدایای شب یلدا برای عروس خانم می تواند شامل تکه ای طلا مثل دستبند یا النگو، دسته گل، لباس زمستانی، پالتو یا کفش زمستانی، پارچه، دیوان حافظ، کله قند تزئین شده، نقل و شیرینی و پشمک تزیین شده و یا گاهی هدیه نقدی به همراه شیرینی  و هندوانه تزیین شده و سبدی از میوه های رنگارنگ و تزیین شده و مقداری آجیل و شکلات باشد. اما مهم‌ترین نکته در رابطه با هدیه شب یلدا عروس صرف نظر از نوع هدیه یا هدایا، تزیین زیبا و چشم نواز آن‌ها است.

میوه‌آرایی یکی از المان‌های تزیین هدیه و وسایل شب یلدای عروس است که جلوه‌ای باشکوه و زیبا به این مراسم می‌بخشد. حکاکی هندوانه، کدو حلوایی، لبو و تزئینات انار و… امروزه بسیار متداول است که آنها را یا خود خانواده های خوش ذوق و هنرمند انجام می دهند و یا تزیین هدایای عروس را با پرداخت مبلغ نسبتاً زیادی و دادن ایده مورد نظر، به افراد باتجربه ای مانند افرادی که کار طراحی و تزیین سفره عقد در تالارهای عروسی و گل آرایی مجالس و باغ تالارها را انجام می‌دهند، می‌سپارند.

jewellery-and-cosmetic-presentations-500x500.jpg

تزئینات یلدایی عروس و نکات کلیدی

یکی از نکات اصلی این مراسم تزئین هدایا و وسایل پذیرایی در منزل عروس است.

  • میوه آرایی: میوه‌آرایی یکی از المان‌های تزیین هدیه و وسایل شب یلدای عروس است که جلوه‌ای باشکوه و زیبا به این مراسم می‌بخشد. مهم ترین نکته در سفره آرایی این شب، تزئینات انار و هندوانه است. معمولا در همه خانواده ها رسم است که علاوه بر گذاشتن یک ظرف پر و تزئین شده انار، انارها را نیز دانه کرده و در ظرف های زیبا در اطراف سفره قرار می دهند تا مهمانان با افزودن نمک و گلپر به آن، به راحتی از آن تناول کنند. حکاکی هندوانه، کدو حلوایی، لبو و تزئینات انار و… امروزه بسیار متداول است که آنها را یا خود خانواده های خوش ذوق و هنرمند انجام می دهند و یا تزیین هدایای عروس را با پرداخت مبلغ نسبتاً زیادی و دادن ایده مورد نظر، به افراد باتجربه ای مانند افرادی که کار طراحی و تزیین سفره عقد در تالارهای عروسی و گل آرایی مجالس و باغ تالارها را انجام می‌دهند، می‌سپارند.
  • سایر تزئینات: می توان از روبان ها، تورهای رنگی و سایر ابزارهای تزئینی برای زیبا و چشم نواز کردن هدایا استفاده کرد. در دیزاین هدایا معمولا وسایل تزئینی به رنگ های قرمز، سبز و سفید به کار می رود که در کنار قرمزی انار و هندوانه هارمونی چشگیری را پدید می آورد.

پذیرایی در منزل عروس:

  • سفره آرایی: معمولا سفره شب یلدا را مادر و دختر تازه عروس آماده و تزئین کرده و علاوه بر قرار دادن خوراکی های مختلف در آن، با تزئینات زیبا و قراردادن گل و دستمال و اشیا تزئینی زیبا جلوه خاصی به آن می بخشند. زیبایی سفره شب یلدا و تزئینات آن نشان دهنده ذوق و سلیقه عروس خانم است بنابراین عروس خانم برای هر چه بهتر جلوه کردن آن نباید از هیچ کاری مضایقه کند. امروزه برای تزئین سفره شب یلدا المان های زیبای زیادی مانند انارها و هندوانه های گوناگون، مرغ‌های آمین و چیزهای دیگر در بازار می توان یافت که برای تزیین سفره و دیگر نقاط خانه می توان از آن‌ها استفاده کرد. شمع‌ها هم گزینه‌ی بسیار مناسبی برای تزیین سفره شب یلدا هستند.
    میتوان شمع‌هایی را به شکل شاخه‌های گل، هندوانه، انار و چیزهای دیگر تهیه کرد و در گوشه و کنار سفره جای داد. تزئین سفره شب یلدا تا حدی شبیه سفره عقد عروس و سفره هفت سین است.

آجیل و تنقلات شب یلدا شامل دانه هایی چون گندم و نخود برشته، تخمه هندوانه و کدو، بادام، پسته، فندق، کشمش، انجیر و توت خشک است که در شب یلدا می بایست و می باید بر سر سفره باشد.

معمولا غذای اصلی شب یلدا، خورشت فسنجان است. اما در این شب، سفره شام همراه با غذایی سنتی یا ماهی پلو یا کوکو سبزی نیز مرسوم است. البته هر منطقه بنا به فرهنگ خود، خوراکی هایی را به آن می افزاید.

خانواده ی عروس می‌توانند با تهیه کردن گیفت ها یا هدیه های کوچک و تقدیم آنها به مهمانان دیگر، این شب را به یاد ماندنی تر کنند. اگر هدیه ها کار دست عروس باشد که بسیار ماندنی تر خواهد شد و ذوق و سلیقه عروس خانم را نشان خواهد داد. به عنوان مثال می توان از هدیه های کوچک نمدی یا اوریگامی بعنوان یادبود شب یلدا استفاده کرد و یا اینکه از کاغذهای رنگی کارت پستال هایی به یاد ماندنی ساخت.

در آخر اینکه این شب یکی از به یادماندنی ترین شب های زندگی یک زوج است پس چه بهتر که با تجمل گرایی و چشم و هم چشمی به یکدیگر فشار نیاوریم و این شب را با شادی در کنار یکدیگر سپری کنیم.

چند مدل جدید تزیینات شب یلدا سفره و میزه یلدایی عروس

%D8%A2%D8%AC%DB%8C%D9%84-%D8%B4%D8%A8-%DB%8C%D9%84%D8%AF%D8%A7.jpg

آجیل آرایی شب یلدایی عروس

%D8%B3%D9%81%D8%B1%D9%87-%DB%8C%D9%84%D8%AF%D8%A7-%D8%B9%D8%B1%D9%88%D8%B3-600x600.jpg

تزیین میز شب یلد یا شبه چله معروف به یلدایی عروس

y-2.jpgایده برای تزیین میز شب یلدا %DB%8C%D9%84%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B9%D8%B1%D9%88%D8%B3-672x600.jpgتزیین میز یلدای عروس و هدایا به شکل ساده و بدور از تجملات

در رابطه با این موضوع بخوانید:انواع مدل های گیفت عروسی و نکات مهم در مورد آنها

اگه خواستید تالار عروسی یا باغ تالار رزرو کنید از سایت تالارکده اقدام کنید و از تخفیفات همه مجموعه ها با خبر بشید.

*** لیست تالارهای عروسی تهران ***

*** لیست باغ تالارهای تهران ***

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر