موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

آلودگی هوا دلایل و راه حل ها

آلودگی هوا دلایل و راه حل ها

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 02 اسفند 1399 ساعت 09:36

هر سال با شروع فصول سرد هوای آلوده مهمان شهرهای پرجمعیت می شود و باعث مختل شدن زندگی شهروندان، آسیب های مختلف به سلامتی و حتی مرگ و میر آنها می شود.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام مرکز کنترل ایران، عوامل مختلفی برای بروز آلودگی هوا در شهرها وجود دارد. در صورت مقابله با این عوامل می توان به برخورداری از هوای پاک حتی در پاییز و زمستان امیدوار بود.

آلودگی هوا چیست؟

هوا زمانی دچار آلودگی می شود که غلظت گازها و ذرات مضر برای سلامت انسان و سایر موجودات زنده در هوای مورد تنفس آنها افزایش یابد. مهمترین آلاینده ها هوا عبارتند از:

· کربن دی اکسید

· کربن مونوکسید

· اکسیدهای نیتروژن

· ترکیبات آلی فرّار

· گرد و غبار

· ازون و ...

برخی از آلاینده بصورت عادی در هوا وجود دارند اما برخی دیگر از ترکیب با سایر عناصر بوجود می آیند. هر کدام از این ذرات معلق باعث آسیب های جبران ناپذیری به سلامتی انسان ها و همچنین محیط زیست می شوند.

عوامل آلودگی هوا

آلودگی هوا عوامل مختلفی دارد که می توان گفت اکثریت آن ها مربوط به فعالیت های انسانی است. هوای هر منطقه با توجه به موقعیتی که دارد با عوامل مختلفی آلوده می شود. برخی از عوامل آلودگی هوا عبارتند از:

سوخت های فسیلی

شاید بتوان گفت مهمترین عامل آلودگی هوا در سراسر جهان، استفاده از سوخت های فسیلی از جمله بنزین است. با افزایش روزافزون استفاده ی مردم از خودروهای شخصی، آلودگی ناشی از احتراق سوخت آنها به یک معضل بزرگ برای شهرها تبدیل شده است. گسترش سفرهای هوایی و صنعت گردشگری نیز از جمله علل افزایش استفاده از سوخت های فسیلی هستند.

کارخانه ها و نیروگاه ها

یکی دیگر از عوامل اصلی آلوده کردن هوا، کارخانه ها و صنایعی هستند که از سوخت های فسیلی برای ادامه فعالیت خود استفاده می کنند. انتشار گازها و مواد شیمیایی از این کارخانه ها صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می کند. اما کشورهای مختلف جهان برای رونق اقتصاد خود، سخت گیری های لازم را بر فعالیت این کارخانه ها اعمال نمی کنند. در کشور ما پالایشگاه ها و نیروگاه هایی که از سوخت های دیزلی استفاده می کنند از جمله عوامل مهم آلودگی هوا و محیط هستند.

کشاورزی و استفاده از کودهای شیمیایی

کودهای شیمیایی که بطور معمول در کشاورزی استفاده می شوند علاوه بر آلودگی محیط زیست و آب های سطحی و زیرزمینی، باعث آلوده شدن هوا نیز می شوند.

آلودگی هوای داخل خانه ها

61763106.jpg

بسیاری از فعالیت های خانگی نیز باعث آلودگی هوا می شوند. پخت و پز، عطر و ادکلن ها، گرد و خاک و ... مواردی هستند که باعث آلودگی هوای خانه می شوند.

روش های مقابله با آلودگی هوا

برای کاهش آلودگی هوا در شهرها و خانه ها روش های گوناگونی پیشنهاد می شود.

افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی

با کاهش حضور خودروهای شخصی در خیابان، میزان غلظت آلاینده های ناشی از احتراق بنزین در هوا نیز کمتر می شود. در صورتی که سیستم حمل و نقل عمومی از سوخت های پاک بهره بگیرد، آلودگی هوا تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد.

الزام کارخانه ها به رعایت استانداردهای آلایندگی

پالایش و فیلتر گازها و فاضلاب خارج شده از کارخانه ها یکی از روش های موثر در کاهش آلودگی هوای محیط است.

روش های حفاظت از خود در برابر آلودگی هوا

هر چند شهروندان در تعیین سیاست های کلی برای کاهش آلودگی نقشی ندارند، اما با رفتار مناسب می توانند از میزان آلاینده های هوا بکاهند. با این حال همه افراد بخصوص کسانی که دارای بیماری های تنفسی و ریوی هستند باید روش هایی را برای حفاظت از خود در برابر آلودگی هوا به کار گیرند. برخی از این روش ها عبارتند از:

استفاده از ماسک در فضای باز

ماسک های مختلفی تولید شده اند که قادرند هوای محیط را پیش از تنفس پالایش کنند. با این حال این ماسک ها که مصرف عمومی دارند نمی توانند بطور کامل از ورود آلاینده ها به دستگاه تنفسی انسان جلوگیری کنند.

تغذیه مناسب

با مصرف برخی از خوراکی ها می توان با آلودگی هایی که از طریق تنفس و جذب در خون وارد بدن می شوند مقابله کرد. همچنین برای کاهش آسیب های ناشی از این آلودگی از جمله برای درمان سرفه و آلرژی تنفسی می توان از این مواد غذایی استفاده کرد.

شیر و لبنیات، مواد غذایی حاوی ویتامین سی مانند پرتقال و سیب، امگا ۳ که در ماهی و زیتون به وفور یافت می شود، کلم بروکلی و سایر مواد غذایی سرشار از ویتامین بی می توانند در حفظ سلامتی موثر باشند.

نگهداری از گیاهان تصفیه کننده هوا

برخی از گیاهان خانگی می توانند تا حدی هوای داخل خانه را تصفیه کنند. نگهداری از این گیاهان علاوه بر کاهش میزان آلاینده ها باعث مطبوع شدن هوا نیز می شود.

استفاده از دستگاه تصفیه هوا

61763107.jpg

استفاده از دستگاه تصفیه هوای خانگی بهترین روش برای محافظت از افراد خانواده در برابر آلودگی هواست. یک دستگاه تصفیه هوا می تواند تا ۹۹.۹۷% آلاینده های موجود در هوای خانه را تصفیه کند. بطور معمول این دستگاه ها از فیلترهای هپا و کربن اکتیو بهره می گیرند که هیچ گونه ضرر و عوارضی ندارد.

کمپانی هانیول نیز یکی از شرکت های بزرگی است که اقدام به تولید تصفیه کننده های هوا می کند. فیلتر HiSiv به کار رفته در دستگاه های تصفیه هوای هانیول از فناوری مورد استفاده در شاتل های ناسا بهره می گیرد.

انتهای رپرتاژ آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: www.isna.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر