موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

مراحل تشکیل سنگ های رسوبی علوم پنجم

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 02 اسفند 1399 ساعت 17:36

مراحل تشکیل سنگ های رسوبی کلاس پنجم را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

فصل 5 علوم کلاس پنجم "تاریخچه علوم"

کامل‌ترین فسیل دایناسور جهان

طبیعت - فسیل این تروپد جوان که تا 98% کامل است، در جنوب آلمان پیدا شده و کامل‌ترین نمونه کشف‌شده از دایناسورها در طول تاریخ از نظر شفافیت و کامل بودن محسوب می‌شود.

-کتاب تاریخ زمین شناسی چیست؟ سنگ های رسوبی

2- زمین شناسان درباره گذشته زمین از چه راه هایی اطلاعات زیادی به دست می آورند؟ با استفاده از آثاری که در سنگ ها وجود دارد

3- زمین شناسان با مطالعه سنگ های رسوبی به چه اطلاعاتی دست پیدا می کنند؟ درباره آب و هوای گذشته زمین، محل دریا ها،نوع گیاهان و جانورانی که زمانی روی زمین زندگی می کردند و امروزه از بین رفته اند

4- سنگ های رسوبی چگونه تشکیل شده اند؟ وقتی گل و خاک رودها وارد آب دریا ها شده و ته نشین می شدند،بر اثر فشار لایه های بالاتر و در طی سالیان دراز به سنگ های رسوبی تبدیل شده اند

5- چرا بعضی از لایه های سنگ های رسوبی از بعضی از دیگر نازک تر هستند؟ چون در زمان تشکیل شدن،خاک و گل کمتری در کف دریا ته نشین شده است

6- کدام لایه های سنگ های رسوبی قدیمی ترند؟ لایه های زیرین

7- فسیل چیست؟ به آثاری که از جانداران بسیار قدیمی در سنگ ها باقی مانده است

8- فسیل از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟ یا از استخوان و دندان و صدف ها که قسمتی از بدن موجود زنده بوده است یا مانند رد پا، اثری از بدن جاندار بوده است

9- برای تشکیل بعضی از فسیل ها چه قدر زمان لازم است؟ میلیون ها سال

10- فسیل ها ازچه چیز هایی تشکیل شده باشند؟ گیا هان و جانوران بسیار قدیمی

11- چرا از همه قسمت های بدن جانوران فسیل درست نمی شود؟ بعضی از قسمت های بدن جانوران نرم است و خوراک جانوران دیگر می شود و یا می پوسد

12- کسی که فسیل ها را مطالعه می کند چه آگاهی هایی باید داشته باشد؟ باید درباره جانوران و گیاهان امروزی، محل زندگی آن ها،نوع غذا و رفتا رهای آن ها آگاهی داشته باشد

13- زمین شناسان گذشته را با چه زمانی مقایسه می کنند؟ امروز

14- اگر در بالای کوهی فسیل ماهی پیدا شود نشانه چیست؟ در گذشته در آن محل دریا بوده است

15- زندگی از کجا آغاز شد؟ از دریا

16- موجودات کره زمین را به ترتیب پیدایش آن ها بنویسید. در دریا ها : موجودات تک سلولی- بی مهرگان- مهره داران /در خشکی ها : خزندگان- پرندگان- پستانداران

17- چگونه زندگی بر روی خشکی ها آغاز شد؟ با پیدایش گیاهان بر روی خشکی ها

18- با پیدایش گیاهان آب و هوای کره زمین چه تغییری کرد؟ چنان دچار تغییر شد که شرایط برای زندگی و رشد خزندگان به وجود آمد

19- طول بعضی از خزندگان قدیمی به چند متر می رسید و به آن ها چه می گفتند؟ 30 متر – دایناسور

20- دایناسور چه معنایی دارد؟ سوسمار ترسناک

21- دایناسور ها در حدود چند میلیون سال قبل از میان رفتند؟ 65 میلیون سال قبل

22- پس از نابودی دایناسورها چه گروهی از جانوران زیاد شدند؟ پرندگان و پستانداران

23- با زیاد شدن پرندگان و پستانداران، گیاهان دچار چه تغییراتی شدند؟ گیاهان هم زیادتر شده و جنگل های وسیعی به وجود آمد

24- عقیده زمین شناسان درباره وضعیت خشکی ها و دریا های زمان های بسیار قدیم  زمین چیست؟آن هاعقیده دارند که در ابتدا فقط یک خشکی وسیع و یک اقیانوس بسیار وسیع وجود داشته است

25- در چند میلیون سال قبل خشکی قدیمی بزرگ شروع به تقسیم شدن کرد؟ در حدود200میلیون سال قبل

26- در ابتدا خشکی قدیمی بزرگ چگونه تقسیم شد؟ تقریبا از وسط شکاف برداشت و دو قسمت شمالی و جنوبی به وجود آمد

27- قاره ها چگونه به وجود آمدند؟ دو خشکی شمالی و جنوبی چند میلیون سال قبل به قطعات کوچک تری تقسیم شده و قاره ها به وجود آمدند

منبع مطلب : schoolrahnama.blogfa.com

مدیر محترم سایت schoolrahnama.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

کلاس پنجم

سوالات فصل چهارم علوم تجربی: برگی از تاریخ زمین

  با یاد و نام خدا

  سوالات فصل چهارم : برگی از تاریخ زمین

=============

1- اگر در محلی فسیل ماهی پیدا شود نشانه ی چیست؟ نشان می دهد که آن محل در گذشته در آن محل دریا بوده است.

2- فسیل چیست؟ به آثار و بقایایی که از گیاهان و جانوران بسیار قدیمی در سنگ ها باقی مانده است، فسیل می گویند.

3- فسیل از چه تشکیل شده است؟ فسیل یا قسمتی از بدن موجودات زنده مانند استخوان، دندان و صدفها است و یا از اثری از بدن جانداران مانند ردّ پای آنها تشکیل شده است.

4- چرا از همه ی قسمت های بدن جانوران فسیل درست نمی شود؟ بعضی از قسمت های بدن جانوران نرم است و خوراک جانوران دیگر می شود و یا می پوسد.

5- در کجاها فسیل بیشتری درست شده است؟ در دریاهای کم عمق و گرم.

6- چرا در دریاهای کم عمق و گرم فسیل بیشتری درست شده است؟ به علت عمق کم آب، جسد موجود زودتر به ته آب می رسد وروی آن را گل و لای می پوشاند. در این مناطق نور خورشید سبب رشد گیاهان شده و جانوران زیادی را جذب می کند.

7- اگر به ترتیب قرار گرفتن لایه ها توجه کنیم، کدام لایه ی سنگ های رسوبی قدیمی ترند؟ لایه های زیرین، زیرا زودتر تشکیل شده اند..

8- برای تشکیل بعضی از فسیل ها چه مقدار زمان لازم است؟ میلیون ها سال.

9- فسیل چگونه تشکیل می شود؟ وقتی جانوری می میرد جسدش در ته دریا قرار می گیرد. بخشهای نرم بدن جانور تجزیه یا توسط جانداران دیگر خورده شده اما قسمتهای سخت باقی می ماند. روی قسمتهای باقیمانده توسط گل و لای یا رسوبات پوشیده می شود.لایه های بالایی روی لایه های پایینی فشار آورده و اثری از اسکلت جانور روی لایه های رسوبی باقی می ماند که توسط املاح معدنی موجود در آب دریا که مانند سیمان محکم است، پر می شود و فسیل جانور در بین سنگها به وجود می آید. فسیل گیاهان نیز مانند جانوران تشکیل می شود.

10- علاوه بر دریاها در کجاها فسیل تشکیل می شود؟ در یخچالهای طبیعی، غارها، معادن نمک، زیر خاکسترهای آتش فشانی و در شیره ( صمغ ) درختان.

11- سنگ های رسوبی چگونه تشکیل شده اند؟ گل و خاک رودها وارد آب دریا ها شده، ته نشین شده، و بر اثر فشار لایه های بالاتر و در طی سالیان دراز به سنگ های رسوبی تبدیل شده اند.

12- چرا بعضی از لایه های سنگ های رسوبی از بعضی از دیگر نازک تر هستند؟ چون در زمان تشکیل شدن لایه، خاک و گل کمتری در کف دریا ته نشین شده است و یا از رسوباتدانه ریز مانند خاک رس درست شده اند.

13- چرا در بین رسوبات دانه ریز مانند خاک رس، فسیل بهتری تشکیل می شود؟چون در بین این رسوبات طرح بهتر و کاملتری از بدن جانداران ساخته می شود.

14- حشرات از دیگر جانوران بیشترهستند. چرا از حشرات فسیل کمتری یافت می شود؟ زیرا بدن حشرات اسکلت استخوانی ندارد و بدنشان زود تجزیه شده واز بین می رود.

15- در کجاها فسیل هایی از حشرات باقی مانده است؟ در شیره ( صمغ ) درختان.

16- دایناسور چه معنایی دارد؟ سوسمار ترسناک.

17- دایناسور ها در حدود چند میلیون سال قبل از میان رفتند؟ 65 میلیون سال قبل.

18- از ردپای جانوران چه اطلاعاتی به دست می آوریم؟ نوع جانور یعنی پرنده بوده یا پستاندار یا ...، محل زندگی آن، نوع غذایش که گوشتخوار بوده یا گیاهخوار، بزرگی و کوچکی جثه ی حیوان، نحوه ی حرکت کردن آن، وزن جانور و .....

19- اگر در محلی فسیل برگ درخت خرما پیدا شود، نشانه ی چیست؟ آن محل قبلا آب و هوای گرمسیری داشته است.

20- اگر در محلی فسیل صدف پیدا شود، نشانه ی چیست؟ آن محل قبلا دریای کم عمق و گرم بوده است.

21- اگر در محلی فسیل سرخس پیدا شود، نشانه ی چیست؟ آن محل قبلا ناحیه ی گرم و مرطوب بوده است.

22- به چه چیزی کتاب تاریخ زمین می گویند؟ سنگ های رسوبی.

23- زمین شناسان درباره گذشته زمین از چه راه هایی اطلاعات زیادی به دست می آورند؟ با استفاده از آثاری که در سنگ ها وجود دارد.

24- چرا زمین شناسان لایه های رسوبی را مطالعه می کنند؟ زیرا لایه های رسوبی در دریاها تشکیل می شوند و بیشترین تعداد فسیلها نیز از جاندارانی درست می شود که در دریاها زندگی می کرده اند.

25- زمین شناسان با مطالعه ی فسیل ها چه اطلاعاتی به دست می آورند؟ اطلاعاتی درباره ی تغییرات آب و هوا، شکل و وضعیت خشکی ها و دریاهای زمین، محل دریا ها، نوع گیاهان و جانورانی که زمانی روی زمین زندگی می کرده و امروزه از بین رفته اند و نوع غذایشان، به دست می آورند.

توجه : تنها به این سوالات اکتفا نکنید و حتما کتاب درسی خود را نیز به دقت بخوانید.

منبع مطلب : kelase5-5.blogsky.com

مدیر محترم سایت kelase5-5.blogsky.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

نمونه سوال وجواب علوم فصل پنجم تاریخچه ی زمین

نمونهسوالات بخشپنجم علوم (تاریخچه ی زمین)

1- بامطالعه ی تاریخ باچه چیزهایی آشنامی شویم؟ بامطالعه ی تاریخ (دردرس تاریخ)بانوع زندگی واتفاقاتی که برای ملّت های مختلف افتاده است آشنامی شویم ونکات زیادی درباره ی گذشته ی انسان می آموزیم.

2- تاریخ نویسان اطلاعات خودراچگونه به دست می آورند؟بامطالعه ی کتاب ها،آثارگذشته ،ازروی سنگ نوشته هاومحل های تاریخی.

3- زمین شناسان چگونه اطلاعات زیادی ازگذشته ی زمین جمع آوری می کنند؟زمین شناسان بااستفاده ازآثاری که درسنگ ها وجود دارد اطلاعات زیادی درباره ی گذشته ی زمین جمع آوری می کنند.

4- بامطالعه ی سنگ های رسوبی چه اطلاعاتی می توان به دست آورد؟بامطالعه ی سنگ های رسوبی می توان اطلاعاتی درباره ی آب وهوای گذشته ی زمین ،محل دریاهاوخشکی ها،نوع گیاهان وجانورانی که زمانی روی زمین زندگی می کرده اندوامروزازبین رفته اندبه دست آورد.

5- مراحل تشکیل سنگ های رسوبی (طرزتشکیل سنگ های رسوبی) رابنویسید؟

1-حمل رسوبات همراه آب 2- ته نشین شدن رسوبات 3- فشرده شدن رسوبات وتشکیل سنگ رسوبی.

6- لایه های یک سنگ رسوبی رادرنظربگیرید وبه این سوالات پاسخ دهید:    الف)چرابعضی لایه هاازبعضی دیگرنازک ترند؟    چون رسوب گذاری (رسوبات همراه آب)درلایه های نازک کمترودرزمان کوتا ه تری (کمتری ) انجام گرفته .

ب) کدام لایه هاقدیمی ترند؟لایه های زیرین

ج) طرزتشکیل این لایه هارابنویسید؟ براثرته نشین شدن رسوبات درمدت طولانی اول لایه های پایین تشکیل می شود ازلایه های بالا(براثرسنگینی لایه های بالا)مقدارفشاری که براین رسوبات واردمی شودلایه های پایین تبدیل به سنگ می شود.

7- سنگواره (فسیل)چیست ؟به آثاری که ازجانداران بسیارقدیمی درسنگ هاباقی مانده است سنگواره یافسیل می گویند.   سنگواره هایاماننداستخوان ودندان ،قسمت هایی ازبدن جاندارقدیمی اند یامانندردّپا ،اثری ازبدن جاندارهستند.

8- برای تشکیل بعضی ازسنگواره ها.................سال لازم است. (میلیون ها)

9- بیشترسنگواره هامربوط به دندان ،صدف یااستخوان های جانوران قدیمی اند،چراازهمه ی بدن موجودات سنگواره تشکیل نمی شود؟ چون دندان وصدف واستخوان محکم ترازسایراجزای بدن هستند.اعضای دیگربدن نرم هستندوآب دارندوبه وسیله ی عوامل تجزیه کننده مثل باکتری ها وگرمابه زودی ازبین می روند.

10- چه قسمتی ازبدن محکم است وازبین نمی رود؟چرا؟دندان ، به علت داشتن مینا ازبین نمی رودوبه صورت سنگواره درمی آید.

11- چراازبدن جانداران ساکن خشکی ها،خیلی کم سنگواره تشکیل می شود؟ چون درخشکی عوامل تجزیه کننده بیشتروجودداردوباعث ازبین رفتن اجسادجانداران خشکی می شود.جانداران خشکی غذای جانداران دیگرنیزمی شوند.

12- دانشمدان بامطالعه ی سنگواره هاچه اطلاعاتی به دست می آورند؟ آن هابامطالعه ی سنگواره هادرباره ی گذشته ی زمین وتغییرات آن اطلاعات زیادی به دست می آورندوگذشته راباامروزمقایسه می کنند.

13- کسی که سنگوارههارامطالعه می کندچه اطلاعاتی بایدداشته باشد؟ بایددرباره ی جانوران وگیاهان امروزی ، محل های زندگی آن ها،نوع غذاورفتارهای آن هاآگاهی داشته باشد.

14- اگردربالای کوهی سنگواره ی ماهی یافت شودنشانه ی چیست؟ نشانه ی آن است که درگذشته آن محل دریا(درزیردریا) بوده است.

15- در دو محل سنگواره های زیرپیداشده اندچه اطلاعاتی درباره ی گذشته ی این محل هامی توان به دست آورد؟

1- برگ درخت خرما؟ آن محل گرم وخشک بوده که نخلستان های خرمادرآن جاوجودداشته است.

2- صدف؟آن محل دریا ( دریای کم عمق ) بوده که محل زندگی صدف هاست.

16- ابتدازندگی در...................شروع شده است.(دریا)

17- ابتداچه موجوداتی دردریاهافراوان شدند؟ ابتداموجوداتی که بدن آن هافقط یک سلول داشت (تک سلولی ها) دردریا هافراوان شدند.

18- پس ازموجودات تک سلولی نوبت به جانوران..بی مهره.رسید .پس ازمیلیون هاسال اوّلین .مهره داران..یعنی .ماهی ها..به وجودآمدند.

19- باپیداشدن .....گیاهان.....زندگی برروی خشکی هاآغازشد.

20- ازکدام یک ازجانداران زیرسنگواره های بهتری درست می شود؟چرا؟     کرم خاکی          ماهی           حشره

کرم خاکی فسیل نمی شودچون اندام سخت ندارد.   ماهی احتمال فسیل شدنش زیاداست چون بدنش سخت است ورسوب گذاری دردریا بیشترانجام می شود.    حشره احتمال فسیل شدنش بسیارکم است.

21- چراتمام سنگواره های یک محل رانبایدجمع آوری کرد؟ برای اینکه محققین ودانشمندان ودانش آموزان دیگرهم بتواننددرآینده ازسنگواره های آن محل استفاده کنند.

22- چه وقتی پرندگان وپستانداران فراوان شدندوجنگل های وسیعی به وجودآمد؟بعدازنابودی خزندگان بزرگ (داینوسورها)

23- داینوسورهادرحدود...........65....میلیون سال پیش ازبین رفتند.

24- داینوسوربه چه معناست؟ به معنای سوسمارترسناک

25- بعدازنابودی داینوسورها چه تغییراتی دروضع جانوران وگیاهان به وجودآمد؟ چرا؟پرندگان وپستانداران وگیاهان زیادشدندوجنگل های وسیعی به وجودآمدچون دیگرخزندگان بزرگ نبودندتاازآن هاتغذیه کنند.

26- چراسنگ های رسوبی باارزش هستند؟ چون دارای فسیل می باشند.

27- پیدایش جانوران به ترتیب: ماهی ها ، خزندگان ، پرندگان ، پستانداران

28-سیرپیدایش موجودات زنده دردریا: ابتداتک سلولی ها ،سپس جانداران بی مهره وپس ازمیلیون هاسال اولین مهره داران یعنی ماهی ها دردریاپیداشدند.

29- سیرپیدایش موجودات زنده درخشکی ها: زندگی باپیدایش گیاهان آغازشد سپس جانداران واولین آن هاخزندگان وبعدازنابودی داینوسورها،پرندگان وپستانداران فراوان شدند.

داینوسورهااولین خزندگان بزرگی بودندکه روی خشکی هابه وجودآمدند.

30- قاره های امروزی چگونه بوجودآمدند؟ درطی میلیون هاسال دوخشکی شمالی وجنوبی هریک به قطعات کوچک تری تقسیم شدندوقاره های امروزی رابوجودآوردند.

31- اولین خشکی زمین ابتدابه دوخشکی شمالی وجنوبی تقسیم شد.

32- حاشیه غربی آفریقا مشابه ..شرق آمریکای جنوبی..است.

منبع مطلب : mahdavipooya.blogfa.com

مدیر محترم سایت mahdavipooya.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

جواب کاربران در نظرات پایین سایت

مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: ask98.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر