موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

چند مورد از محصولات جالیزی کشورمان را نام ببرید

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 12 آذر 1399 ساعت 21:12

animaatjes-eten-74501.gif

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

3- محصولات جالیزی :

جالیز یا پالیز به کشتزاری گفته می‌شود که محصولاتی از رده صیفیجات مانند خربزه و هندوانه و خیار در آن کاشت و برداشت می‌شوند. در شهرهای قدیمی ایران جالیز را، جیلیز می‌نامیدند. نام عمومی برخی محصولات گیاهی خوراکی و اغلب پختنی است. تره‌بار انواع سبزی‌های خوردنی و میوه‌است. بیشتر در گفتار روزمره آن را سبزیجات نیز می‌نامند، گرچه رنگ بسیاری از تره‌بار، مانند هویج، سبز نیست. سیب زمینی، گوجه فرنگی، کدو، بادمجان و هویج از رایج‌ترین انواع تره‌بار است. زمانی که در شمال غرب ایران هوا سرد و برفی است در جنوب کشور امکان کشت و برداشت سیفی جات و محصولات جالیزی وجود دارد و برعکس.

گلخانه :

گلخانه محلی برای کشت گیاهان است. که به وسیله پوشش‌های شفاف پوشیده شده‌است. پوشش گلخانه یاعث ایجاد اثر گلخانه‌ای و محبوس شدن انرژی خورشیدی درون گلخانه می‌گردد. گلخانه‌ها که از نظر اندازه متغیرند گیاهان را از سرمای بیش از حد زمستان یا گرمای بیش از حد تابستان حفظ می‌کنند.

هر یک از گیاهان برای داشتن رشد مطلوب نیاز به شرایط خاصی از نظر شدت نور، دمای روزانه، دمای شبانه، میزان رطوبت نسبی هوا و رطوبت خاک دارند. برای تولید و پرورش تجاری گیاهان با کیفیت بالا و در تمام طول سال باید شرایط محیطی مطلوب به همراه کنترل عوامل خسارت زا نظیر باد، طوفان‌های ویرانگر، سرما و یخبندان و..... از طریق ساختمانی بنام گلخانه هستیم که به عنوان محیط کنترل شده مطرح می‌گردد و با توجه به نیاز روزافزون بازار، چه از نظر تولید گل و گیاهان زینتی و چه از نظر سبزیجات و صیفی جات خارج از فصل این روش تولید امروزه به یکی از سود آورترین بخشهای کشاورزی تبدیل شده‌است که البته سرمایه گذاری اولیه فراوانی را نیز طلب می‌کند. با توجه به سرمایه گذاری زیادی که در این زمینه صورت می‌گیرد فقدان مدیریت صحیح در احداث گلخانه، انتخاب مکان، نوع گلخانه و پوشش آن باعث عدم بهره وری مناسب از سرمایه و امکانات خواهد شد.

نگه داشتن میوه در سردخانه ها :

وجود سردخانه ها و انبارهاي مجهز امكاني است كه در دنياي امروز با رشد روزافزون جمعيت مي تواند زمينه دسترسي به همه محصولات را صرف نظر از فصل و مكان توليد فراهم كند. كشور ما در حال حاضر در توليد بسياري از محصولات كشاورزي و دامي علاوه بر تامين مايحتاج داخلي قادر است مازاد آن را به بسياري از كشورها صادر كند، اما به دليل عدم ارتباط مناسب بين حلقه هاي توليد و نگهداري محصول، هر سال شاهد ضايعات بالاي مواد غذايي هستيم و گاهي با كمبود محصول و افزايش قيمت ها مواجه مي شويم.

مثلا در مورد میوه­جات گاهی كشاورزان به دلیل افزایش بی رویه كشت و نبود بازار مصرف و نداشتن امكانات نگهداری و همچنین فسادپذیری محصول متضرر می شوند و در دور بعد به علت كاهش كشت از سوی كشاورز با افزایش قیمت ها مواجه می شویم. در حالی كه در صورت روزآمد كردن اطلاعات و اطلاع یابی از میزان ظرفیت خالی سردخانه ها، انبارها و برنامه ریزی صحیح می توان از وارد شدن خسارت به كشاورزان جلوگیری كرد. حدود ۴۰ درصد ظرفیت سردخانه ای كشور در استان تهران قرار دارد و سردخانه ها به طور میانگین در طول سال با ۷۰ درصد ظرفیت مشغول به كار هستند.

n00005626-b.jpg

+

نوشته شده در جمعه هشتم آبان ۱۳۹۴ ساعت 11:35 توسط مرجان صنعتی مقدم  | 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر