موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

نمونه گانت چارت پروژه نرم افزاری

نمونه گانت چارت پروژه نرم افزاری

نویسنده : مسعود زمانی | زمان انتشار : 26 اسفند 1400 ساعت 13:06

گانت چارت (نمودار گانت) چیست؟ – چه کاربردی دارد؟

گانت چارت (Gantt Chart) که معمولاً در مدیریت پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکی از محبوب‌ترین و موثرترین روش‌های نمایش فعالیت‌ها (وظایف یا رویدادها) در طول زمان است. در سمت چپ نمودار، لیستی از فعالیت‌ها و در قسمت بالا مقیاس زمانی مناسبی قرار می‌گیرد. هر فعالیت با یک نوار نشان داده می‌شود. موقعیت و طول نوار تاریخ شروع، مدت زمان و تاریخ پایان فعالیت را منعکس می‌کند. با استفاده از نمودار گانت در یک نگاه می‌توانید:

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی
  • فعالیت‌های مختلف مربوط به یک پروژه،
  • تاریخی که هر فعالیتی شروع می‌شود و یا پایان می‌یابد،
  •  مدت زمانی که هر فعالیت به طول می‌انجامد،
  • زمان‌هایی که فعالیت‌ها با یکدیگر همپوشانی دارند و مدت زمان این همپوشانی،
  • تاریخ شروع و پایان کل پروژه،

را مشاهده کنید.

به طور خلاصه، نمودار گانت به شما نشان می‌دهد که چه کاری (فعالیت‌ها) و در چه زمانی (زمانبندی) باید انجام شود.

نمودار گانت

تاریخچه گانت چارت

اولین نمودار گانت در اواسط دهه 1890 توسط Karol Adamiecki، مهندس لهستانی که یک کارخانه فولاد را در جنوب لهستان اداره می‌کرد و به فنون مدیریت علاقه‌مند شده بود، ابداع شد. حدود 15 سال پس از Adamiecki، Henry Gantt مهندس آمریکایی و مشاور مدیریت پروژه، نسخه خود را از نمودار ابداع کرد و همین نسخه بود که به طور گسترده‌ای در کشورهای غربی شناخته و محبوب شد و باعث شد که نام هنری گانت با نمودارهایی از این نوع همراه شود.

در گذشته نمودارهای گانت دستی رسم می‌شدند و از آنجا که تغییر مستمر از ویژگی‌های بیشتر پروژه‌ها است، هر بار که یک پروژه تغییر می‌کرد، اصلاح یا ترسیم مجدد نمودار زمانبر بود و این موضوع کارایی آن‌ها را محدود می‌کرد. امروزه به کمک نرم افزارهای مدیریت پروژه، نمودارهای گانت می‌توانند به راحتی ایجاد، بروزرسانی و چاپ شوند.

نرم افزار گانت چارت

با ظهور این نرم افزارها، مدیران پروژه دریافتند که می‌توانند با نرم افزارهای گانت چارت راحت‌تر نمودارهای گانت خود را ایجاد و بروزرسانی کنند.
در ابتدا بسیاری از مدیران پروژه از برنامه‌های دسکتاپ استفاده می‌کردند و بسیاری هنوز هم این کار را می‌کنند. اما امروزه نرم افزارهای گانت چارت آنلاین ایجاد شده‌اند.

نرم افزار گانت چارت آنلاین

نرم افزارهای نمودار گانت نسخه دسکتاپ مناسب مدیرانی هستند که دوست دارند به صورت جداگانه و بدون به اشتراک‌گذاری برنامه و زمانبندی، پروژه را برنامه‌ریزی کنند.

اما نرم افزارهای گانت چارت آنلاین موجب سهولت در اشتراک‌گذاری می‌شوند و از برنامه‌ریزی مشترک پروژه پشتیبانی می‌کنند. با استفاده از نرم افزارهای آنلاین می‌توانید با دادن دسترسی لازم به افرادی که در نظر دارید، بدون پرداخت هزینه اضافی برای لایسنس، به آن‌ها اجازه دهید تا برنامه پروژه را ببینند و آن را بروز کنند. بنابراین هزینه‌ها در مقایسه با نسخه‌های دسکتاپ به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

اضافه شدن گانت چارت به بهتایم در آخرین بروزرسانی – برنامه‌ریزی و زمانبندی دقیق‌تر با گانت چارت بهتایم

به کمک نمودار گانت بهتایم وظایف و فعالیت‎های خود را به موثرترین شکل ممکن مدیریت کنید، از پروژه‌های خود تجسم روشنی داشته باشید و وظایف و منابع خود را بر اساس آن سازماندهی کنید. گانت چارت بهتایم به شما کمک می‌کند دریابید کدام وظایف باید قبل از بقیه انجام شوند، همچنین به روشنی وابستگی بین وظایف را مشخص می‌کند تا دریابید که چگونه هر تأخیر ممکن است بر کل پروژه تأثیر بگذارد.

گانت چارت بهتایم را با داشتن مجوز مدیریت پروژه‌ها و فعالیت‌ها می‌توانید در منوی پروژه و با کلیک بر روی نام هر پروژه و سپس با کلیک بر روی آیکن نمودار گانت فعالیت‌ها مشاهده کنید. (مانند ویدئو)

ویژگی‌های گانت چارت بهتایم:

  • تنها فعالیت‌های دارای تاریخ سررسید در گانت چارت مشاهده می‌شوند.
  • به آسانی و با Drag and drop (کشیدن و رها کردن) می‌توانید، تاریخ شروع، پایان و بازه انجام هر فعالیت را تغییر دهید، سپس به طور خودکار این تغییرات در سایر فرم‌ها هم اعمال می‌شوند.
  • نمودار دارای tooltip (راهنما) است و با نگه داشتن موس بر روی هر نمودار تاریخ شروع، پایان و درصد پیشرفت آن فعالیت نمایش داده می‌شود.
  •  نمودار گانت بهتایم قابلیت زوم دارد، با استفاده از ابزار زوم پایین صفحه و یا با کلیک بر روی صفحه نمودار گانت می‌توانید زوم کنید تا به مقیاس مورد نظر خود برسید و سپس با کلیک بر روی آیکن زوم منفی که پس از زوم کردن در بالای نمودار ظاهر می‌شود، به حالت پیش فرض برگردید.
  •  به کمک تنظیمات گانت چارت می‌توانید تعیین کنید فعالیت‌های کامل شده در جدول نشان داده شوند یا خیر، همچنین می‌توانید ستون‌هایی را که تمایل دارید در نمودار به نمایش درآیند انتخاب کنید.
  • فعالیت‌ها در گانت چارت به همان ترتیبی است که شما در نمایش جدولی فعالیت‌ها آن‌ها را قرار داده‌اید.

ثبت نام  رایگان در نرم افزار مدیریت پروژه رایگان بهتایم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: behtime.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر