موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

آموزش عمران

آموزش عمران

نویسنده : مسعود زمانی | زمان انتشار : 23 دی 1399 ساعت 11:39

1 FVMSP9803-svg.svg

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

آموزش نرم افزار Microsoft Project 2019

نرم افزار Microsoft Project، یکی از نرم افزارهای مجموعه آفیس است که برای اصول برنامه ریزی و کنترل پروژه استفاده می شود. محیط کاربرپسند، یادگیری آسان، امکان تعریف تاریخ های شمسی و بازگشت به عقب (Undo)، از مزایای این نرم افزار به شمار می رود. همچنین تنوع گزارش گیری در نسخه های اخیر این نرم افزار، بر محبوبیت آن افزوده است. در این فرادرس سعی بر آن است که ضمن پرهیز از مطالب اضافی و بدون کاربرد یا کم کاربرد، مطالب مهم و ضروری و در عین حال کاربردی که در حال حاضر در اکثر پروژه از آن استفاده می شود و مورد تایید مدیران پروژه است، ارائه گردد. مدرس با توجه به آگاهی خود از روش های صحیح و ناصحیح به روزرسانی برنامه زمان بندی و تهیه گزارشات پیشرفت، روش کار با نرم افزار را به صورت کاربردی آموزش داده است.

مدرس: مهندس مسعود امینی مدت زمان آموزش: ۵ ساعت و ۳۳ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 2 fvatcd9408-svg.svg

آموزش ترسیمات ۲ بعدی با اتوکد (AutoCAD)

اگر بخواهیم ترسیماتی دقیق، فنی و مهندسی داشته باشیم، قطعا نام نرم افزاری همچون اتوکد (AutoCAD) در صدر لیست قرار خواهد گرفت. نرم افزاری که سال ها است به عنوان نرم افزار شماره یک دنیا در طراحی های مهندسی و معماری مورد استفاده قرار می گیرد. قطعا یادگیری چنین نرم افزاری برای تمام مهندسین عمران، معمار، مکانیک و سایر رشته های مرتبط با ترسیمات فنی یک ضرورت محسوب می گردد. در این فرادرس، دانشجو بدون هیچ پیش زمینه ای می تواند یادگیری را شروع کرده و در انتهای آموزش، توانایی انجام ترسیماتی دقیق را داشته باشد. در انتهای آموزش نیز یک پروژه کاربردی با موضوع پیاده سازی یک نقشه ساختمانی و با هدف به کارگیری آموخته های دروس در پروژه کاربردی جز به جز اجرا و به انجام رسیده است.

مدرس: مهندس مهدی جنگجو مدت زمان آموزش: ۱۰ ساعت و ۵۸ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 3 FVTIMEC122-svg.svg

آموزش مکانیک سیالات ۱

امروزه مسائل مربوط به حوزه مکانیک سیالات، درک و دریافت مفاهیم آن در رشته های مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی و سایر گرایش های مهندسی حائز اهمیت بسیار است، از این جهت که هر کدام به نسبت موارد کاربرد و نیاز، از مطالعات در حوزه مکانیک سیالات بهره می برند. این نیاز می تواند به مسائل تحلیلی و طراحی خلاصه شود و یا به منظور بسط دادن این شاخه از علم، فراتر رفته و دستاوردهای نوینی را در این زمینه حاصل سازد. در این آموزش در ابتدای هر درس مقدمه و تعاریفی از روند کلی درس و آنچه که نیاز است تا مخاطبین گرامی با آن ها آشنا شوند، ارائه می گردد. سپس آموزش بخش های مختلف در حوزه مکانیک سیالات را آغاز می کنیم و پس از بیان چگونگی مساله و تشریح آن، به حل مثال های مرتبط می پردازیم.

مدرس: مهندس سید مهران احمدی مدت زمان آموزش: ۵ ساعت و ۱۸ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 4 fvarch9610-svg.svg

آموزش نقشه کشی صنعتی (رسم فنی عمومی)

در این فرادرس، نقشه کشی دستی یا همان رسم فنی عمومی آموزش داده می شود. درس هایی چون: مفاهیم نقشه کشی، ترسیمات هندسی، رسم سه نما، رسم تصویر مجسم، رسم نمای مجهول، اندازه گذاری و انواع برش در این آموزش بیان شده است. این آموزش مناسب برای دانشجویان رشته های فنی از جمله: مکانیک، عمران، برق، ماشین ابزار، نقشه کشی، قالب سازی، ماشین های کشاورزی، صنایع، مدیریت اجرایی، مهندسی صنایع غذایی و ... می باشد. درک نقشه و به عبارتی نقشه خوانی یکی از الزامات در رشته های فنی می باشد و از سویی ترسیم با رایانه در صورتی که با تسلط بر اصول ترسیم دستی پایه گذاری شده باشد، یادگیری موثرتری را در بر خواهد داشت.

مدرس: مهندس علی شیرافکن مدت زمان آموزش: ۵ ساعت و ۵۸ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 5 FVTICVL9701-svg.svg

آموزش طراحی شالوده (فونداسیون) سطحی با نرم افزار SAFE

در این فرادرس ابتدا به بررسی انواع شالوده ها و ضوابط آیین نامه ای طراحی آن ها پرداخته شده است، سپس قابلیت های نرم افزار SAFE معرفی شده و شالوده یک پروژه واقعی مدل سازی و طراحی شده است. در این فرادرس سعی شده است تا در مدت زمان کم، تمامی اطلاعات مفید برای طراحی شالوده به دانشجو منتقل شود، بنابراین با دیدن این آموزش، دانشجو قادر خواهد بود یک شالوده سطحی را از ابتدا تا انتها طراحی نماید.

مدرس: مهندس سهند سلیلی مدت زمان آموزش: ۲ ساعت و ۵۴ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 6 fvcvl94102-svg.svg

آموزش پروژه محور AutoCAD Civil 3D - راه سازی

نرم افزار AutoCAD Civil 3D برنامه ای ویژه مهندسین عمران هست  از آن در تمامی کشورهای پیشرفته به منظور مدل سازی اطلاعاتی و طراحی و تدوین پروژه های عمرانی و  از این دست استفاده می شود. Civil 3D با امکان طراحی بر اساس مدل پویا در کنار تشابهات محیط نرم افزار با محیط آشنای AutoCAD و به همراه داشتن راهنمای کامل نرم افزار توانسته است جایگزین نرم افزار Land Desktop شود. هدف این فرادرس معرفی بخش های مختلف نرم افزار، مراحل یک پروژه کامل راه سازی را از ابتدا تا انتها است که مراحل اساسی یک پروژه راه سازی را در طی یک آموزش در زمان کوتاه تشریح نماید.

مدرس: مهندس محمود شفیع پور بروجنی مدت زمان آموزش: ۳ ساعت و ۳۹ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 7 fvcvl94062-svg.svg

آموزش نرم افزار ETABS

ETABS نرم افزاری پر کاربرد در رشته های مرتبط سازه است که جهت تحلیل و طراحی سازه های ساختمان به کار می رود. اهمیت و ضرورت یادگیری این نرم افزار از این رو بالا است که امروزه زمان و دقت، آیتم بسیار مهمی در زندگی محسوب می شود و امکان طراحی سازه ها به صورت دستی برای سازه های کوچک بسیار زمان بر بوده که همین امر برای سازه های بلند مرتبه تقریبا ناممکن می شود. هدف از این فرادرس تدریس این نرم افزار، آشنایی کاربران و مهندسین با نقشه های فاز ۲ معماری و تبدیل این نقشه ها با استفاده از تحلیل ها و طراحی ها به نقشه های فاز ۲ سازه ای و تحویل به کارفرما جهت شروع پروژه ساخت است.

مدرس: مهندس امین خدارحمی مدت زمان آموزش: ۹ ساعت و ۴۶ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 8 FVTIOR98051-svg.svg

آموزش مدیریت پروژه های ساختمانی با نرم‌ افزار MSP

یکی از قدرتمندترین برنامه های زمان بندی پروژه ها در حوزه های مختلف، برنامه Microsoft Project (مایکروسافت پراجکت) است که محیطی کاربرپسند دارد. با توجه به محبوبیت این نرم افزار در شرکت های پیمانکار، مشاور و کارفرما، تسلط به آن برای مهندسین یک وجه تمایز محسوب می شود و هر شخصی که به برنامه ریزی، مدیریت و کنترل پروژه علاقه ‎مند است باید به خوبی بتواند با آن کار کند. هدف از این فرادرس، تهیه برنامه زمان بندی یک پروژه ساختمانی با استفاده از نرم افزار Microsoft Project است که کلیه فرایندهای لازم جهت تهیه یک برنامه زمان بندی کامل و اصولی را به صورت کاربردی شامل می ‎شود. با توجه به موارد مطروحه، این آموزش یک فرصت بسیار مناسب برای تسلط به نرم افزار برای شاغلان و علاقه مندان به پروژه است.

مدرس: مهندس محمد فیروزی مدت زمان آموزش: ۱ ساعت و ۵۲ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 9 FVATCD9704-svg.svg

آموزش نقشه کشی سازه های بتنی با نرم افزار اتوکد (AutoCAD)

یکی از نرم افزارهای پرکاربرد در کشور ما در زمینه تهیه نقشه های سازه ای، اتوکد (AutoCAD) است. در این فرادرس با فرض بر این که دوستان علاقه مند با این نرم افزار آشنایی دارند، به آموزش اصول ترسیمی نقشه های سازه بتنی یک ساختمان و انجام پروژه عملی در قالب ترسیم نقشه های ساختمان بتنی، می پردازیم.

مدرس: دکتر هاشم بهمن یار مدت زمان آموزش: ۸ ساعت و ۴ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 10 fvatcd9503-svg.svg

آموزش اتوکد سه بعدی (AutoCAD 3D)

در میان نرم افزارهای موجود در زمینه نقشه کشی با رایانه، نرم افزار اتوکد محصول شرکت Autodesk، با توجه به پیشگام بودن، به روز بودن و بهره مندی از فضای مناسب طراحی و قابلیت های بالای ترسیم به ویژه در محیط دوبعدی (۲D) از مقبولیت و عمومیت بالاتری برخوردار است. در این دوره آموزشی، نسخه ۲۰۱۷ نرم افزار اتوکد تدریس و حل مثال ها در این نسخه انجام می شود.

مدرس: مهندس علی شیرافکن مدت زمان آموزش: ۱۱ ساعت و ۳۳ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 11 fvcvl9412-svg.svg

آموزش پروژه محور ETABS - مدل سازی، تحلیل و طراحی سازه های فولادی

برنامه ETABS ابزار پیشرفته و کاملی برای مدل سازی و طراحی قاب های ساختمانی به صورت یکپارچه است و یادگیری و تسلط بر این برنامه یکی از ملزومات هر مهندس عمران است. در همین راستا در این آموزش سعی بر آن است که مدل سازی، تحلیل و طراحی یک سازه فولادی به صورت گام به گام و مطابق با آخرین ویرایش استاندارد ۲۸۰۰، مبحث ششم و دهم مقررات ملی ساختمان صورت پذیرد.

مدرس: مهندس فرشاد پاسبانی مدت زمان آموزش: ۴ ساعت و ۵۵ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 12 fvcvl103-svg.svg

آموزش مقاومت مصالح

هدف اصلی درس مقاومت مصالح این است که یک مهندس بتواند سازه های تحت بارگذاری را تجزیه و تحلیل کند. اکثر سازه های مهندسی که در صنعت و زندگی روزمره به کار می روند، مانند: شفت ها، فلنج ها و آرماتور در سازه های بتنی، تحت تنش، خمش و پیچش هستند و دانستن این که آیا این سازه ها توانایی تحمل بارهای وارده را خواهند داشت، از اهمیت بالایی در زمینه طراحی و بهره برداری از سازه های مذکور برخوردار است.

مدرس: مهندس حمیدرضا اکرمی فرد مدت زمان آموزش: ۹ ساعت و ۴۲ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 13 FVARCH98112-svg.svg

آموزش مقدماتی طراحی تاسیسات ساختمان در نرم‌ افزار رویت

طراحی MEP (مکانیک، الکتریک و تاسیسات)، یکی از اصلی ترین اجزای زنجیره طراحی ساختمان به روش (BIM (Building Information Modeling است و نرم افزار Revit برنامه ای کامل برای طراحی ساختمان در این زنجیره محسوب می شود که ابزارهای فوق العاده ای برای نشان دادن طرح های پیشنهادی و شبیه سازی ساخت و ساز ارائه می کند. در نتیجه طراح تاسیسات می تواند در هماهنگی کامل با طراح معماری و سازه پروژه، طراحی تاسیسات، برق و مکانیک را نیز انجام داده و پروژه را به مراحل اجرایی برساند.

مدرس: مهندس آرمان حسن زاده مدت زمان آموزش: ۲ ساعت و ۴۷ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 14 fvarch9505-svg.svg

آموزش کاربردی رویت (Revit) برای مهندسین عمران

نرم افزار Revit برنامه ای کامل برای مهندسی سازه است که ابزارهای فوق العاده ای برای نشان دادن طرح های پیشنهادی و شبیه سازی ساخت و ساز ارائه می کند. در این فرادرس تمرکز ما روی ابزارهای اصلی مهندسی سازه در ۲۰۱۷ Revit است.

مدرس: مهندس آرمان حسن زاده مدت زمان آموزش: ۳ ساعت و ۵۱ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 15 fvsap9403-svg.svg

آموزش نرم افزار SAP

نرم افزار SAP با داشتن فضایی گرافیکی و ارتباط مناسب با کاربر، از جمله نرم افزارهای محبوب در تحلیل ها و طراحی های مهندسی است. در این آموزش، سعی شده است که با بیان کاربردی مطالب از اضافه گویی ها پرهیز کرده و در محیطی مهندسی در حین مدل سازی سازه ها و مسائل مختلف، به آموزش کاربردی از نرم افزار SAP 2000 ورژن ۱۷ پرداخته و استفاده از منوها و امکانات مختلف نرم افزار، آموزش داده شود. مسائل و نکات مختلف نرم افزار، در خلال آموزش و در بخش های مجزا در حین مدل سازی های مختلف بیان شده است.

مدرس: مهندس سید فرزاد مدرسی زاده مدت زمان آموزش: ۸ ساعت و ۴۳ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 16 FVTIARCH115-svg.svg

آموزش طراحی فنی

از دیرباز تمامی موجوادت به دنبال ساخت سرپناهی برای محافظت از خود بوده اند. از این رو با پیشرفت تکنولوژی، ساخت مسکن که از نیازهای اولیه هر انسان است به سطح امروزی رسیده است. هدف از این فرادرس، درک جایگاه مسائل فنی و اجرایی در فرایند عملی شدن یک طرح معماری است. تمامی جزییات لازم برای اجرای یک پروژه، با اجرایی نمودن یک طرح معماری و ترسیم نقشه های فاز دو معماری بررسی می شود. طراحی فنی به منظور آشنایی دانشجو با نقشه های سازه ای، تاسیسات مکانیکی، الکتریکی و در کل برای آشنایی با جزئیات ساختمانی و اجرایی تمامی قسمت ها در ساختمان است. این آموزش از ابتدایی ترین تا پیچیده ترین مسائل اجرایی که شامل شناخت زمین و خاک برداری تا سازه ساختمان و تاسیسات آن است را در بر می گیرد.

مدرس: مهندس نگار امین الرعایایی مدت زمان آموزش: ۶ ساعت و ۱۱ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 17 FVMEC115-svg.svg

آموزش مقدماتی مکانیک سیالات ۲

در بین مباحث پدیده های انتقال، درس مکانیک سیالات از اهمیت بالایی برخوردار است، به طوری که بسیاری از عملیات مربوط به صنعت نیاز به محاسباتی دارند که در مکانیک سیالات ۲ مطرح می شوند. هدف اصلی این آموزش، ارائه اصول و روابط مربوط به محاسبات سیال های تراکم پذیر، بسترهای سیال، توربوماشین ها و...، هم از دیدگاه تئوری و هم صنعتی، مطابق با منابع معتبر دانشگاهی و صنعتی است. در این آموزش ابتدا به معرفی جریان های لایه مرزی و روابط مربوط به آن پرداخته می شود و هندسه های مختلف شامل: سطح صاف، استوانه و کره مورد بررسی قرار می گیرد، سپس به مباحث مربوط به توربوماشین ها و پدیده مهم کاویتاسیون (Cavitation) پرداخته می شود.

مدرس: دکتر محمدحسین اقبال احمدی مدت زمان آموزش: ۵ ساعت و ۴۵ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 18 FVCVL9607-svg.svg

آموزش مدل سازی سه بعدی سازه ها با نرم افزار تکلا استراکچر (Tekla Structures)

نقشه های ساخت ارسال از دستگاه مشاور و یا کارفرما، برای همه گویا و خوانا نیست و به صورت کلی کلیه اتصالات و نماها توضیح داده شده است. لازم است تا این نقشه ها توسط مهندسینی که در دفتر فنی مشغول به کار هستند، به نقشه های کارگاهی تبدیل شود تا برای همه به ویژه کارگران خط تولید، گویا و مشخص باشد. در همین راستا نقشه های کارگاهی با استفاده از نرم افزار تکلا (Tekla Structures) طراحی می شود.

مدرس: مهرداد تقی نژاد مدت زمان آموزش: ۱۱ ساعت و ۱۶ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 19 fvcvl94121-svg.svg

آموزش بارگذاری سازه ها با اکسل

قدم اول محاسبات هر ساختمان اعم از فولادی، بتنی و صنعتی و غیره بارگذاری آن است. قسمت بارگذاری باید توسط مهندس محاسبه و به صورت دستی انجام گیرد. یادگیری این آموزش با قابلیت فرمول نویسی در اکسل، سبب می شود دانشجویان و مخاطبین محاسبات بارگذاری پروژه های خود را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهند. هدف این فرادرس سعی بر بیان به  زبان ساده برای تسهیل انجام این محاسبات با استفاده از نرم افزار بسیار کاربردی و ساده اکسل است.

مدرس: مهندس مریم سینایی نژاد مدت زمان آموزش: ۹ ساعت و ۷ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 20 FVARCH9811-svg.svg

آموزش پروژه محور تری دی مکس - مدل سازی معماری نماهای آپارتمانی

نرم افزار تری دی مکس (3DS Max) در زمینه های مختلف، از جمله مدل سازی معماری کاربردهای فراوانی دارد. امروزه یکی از مهارت های لازم برای جذب و اشتغال در بازار کار معماری، تسلط داشتن به شبیه سازی معماری است. شبیه سازی معماری عموما شامل دو مرحله مدل سازی و رندرینگ است که هر کدام برای خود مباحث گسترده ای دارند. در این آموزش ابتدا با بررسی اصول مقدماتی مدل سازی تخصصی معماری در نرم افزار تری دی مکس، به مدل سازی چندین صحنه خارجی معماری به ترتیب از ساده به پیچیده می پردازیم تا به صورت تخصصی آنچه که جهت مدل سازی در نرم افزار تری دی مکس برای معماران نیاز است را بازگو نماییم. هدف از این آموزش این است که هنرجویان بتوانند طرح های مدنظر خود جهت ورود به بازار کار را به راحتی در محیط نرم افزار تری دی مکس مدل سازی نمایند.

مدرس: دکتر هاشم بهمن یار مدت زمان آموزش: ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 21 FVCVL98041-svg.svg

آموزش سابروتین UMAT در آباکوس برای تعیین رفتار مکانیکی مواد

سابروتین UMAT جامع ترین روش تعیین رفتار مکانیکی مواد مختلف جهت استفاده در حلگر عددی ABAQUS/Standard است که از طریق آن می توان رفتار الاستیک، پلاستیک، وابسته به زمان و آسیب یک ماده را به نرم افزار معرفی کرد، ولیکن استفاده از این سابروتین نیازمند دارا بودن دانش کافی در این زمینه است. در این فرادرس ابتدا مقدمه ای از تئوری الاستیسیته و پلاستیسیته مواد مرور شده و سپس روش های بنیادی حل مسائل و انواع آن مورد بررسی قرار می گیرند. سپس به آموزش سابروتین UMAT و نحوه استفاده آن در نرم افزار ABAQUS در قالب ارائه چند مثال پرداخته می شود.

مدرس: مهندس کیان آغنی مدت زمان آموزش: ۲ ساعت و ۳۹ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 22 FVTICVL126-svg.svg

آموزش روش اجزای محدود

روش اجزای محدود، یک روش عددی برای حل مسایل مهندسی و فیزیکی است. مسایل رایج فیزیکی و مهندسی که با کمک این روش حل می شوند، شامل: تحلیل سازه ها، انتقال حرارت، مکانیک سیالات، انتقال جرم و پتانسیل الکترومغناطیس هستند. با توجه به اینکه در تحلیل و طراحی سیستم های مهندسی نیاز به برآورد دقیقی از پاسخ آن ها در برابر آثار شرایط محیطی است، یادگیری روش های عددی تحلیل آن ها کاملا ضروری است. روش اجزای محدود یکی از قدرتمندترین روش های عددی تحلیل این گونه مسایل است. با توجه به اینکه برای یادگیری کامل این درس به مطالعه کتب مختلف نیاز است در این آموزش سعی شده است تا مطالب ارائه شده به صورت یکپارچه تدریس گردد.

مدرس: مهندس حسین خرازی مدت زمان آموزش: ۷ ساعت و ۴۶ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 23 FVAIM9811-svg.svg

آموزش نرم افزار Aimsun برای شبیه سازی سیستم های ترافیکی و حمل و نقل

امروزه توسعه حمل و نقل شهری و برون شهری از یک طرف و افزایش روزافزون جمعیت و همچنین افزایش نیاز به تسهیلات از طرف دیگر، نیاز به یک شبکه راه وسیع و کارآمد را در کل کشور، بیش از پیش نمایان می سازد که مستلزم رفع آن وجود مهندسان و متخصصان ترافیکی و مدیریت حمل و نقلی خبره و ماهر است. نرم افزار Aimsun یک نرم افزار قدرتمند در زمینه مدل سازی و شبیه سازی شبکه راه ها است که برای مطالعات ترافیکی شبکه راه ها قبل و بعد از اجرا در فاز صفر و یک مورد استفاده قرار می گیرد. هدف Aimsun بررسی و ارزیابی شبکه راه ها با توجه به مطالعات ترافیکی و احجام شمارشی و تحلیل ظرفیت راه ها، زمان بندی تقاطع ها و... است.

مدرس: مهندس سینا موسوی راد مدت زمان آموزش: ۳ ساعت و ۲۶ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 24 FV3DM9803-svg.svg

آموزش پروژه‌ محور تری دی مکس (3DS MAX) - مدل‌ سازی ساختمان

هدف از ارائه این آموزش، بالا بردن توانایی کاربران رشته های معماری و عمران در ساخت مدل های سه بعدی ساختمان و اجزای مختلف آن در حداقل زمان ممکن و ساخت متریال مناسب به کمک موتور رندر V-Ray برای اجزای ساختمان است. با استفاده از این آموزش، ایجاد رندرهای (Render) واقعی از نمای بیرونی و فضای داخلی ساختمان با متریال و نور مناسب، از صحنه دید دوربین امکان پذیر خواهد بود. استفاده از نرم افزار تری دی مکس (3DS MAX) به دلیل نیاز به مدیریت و ارائه طرح های واقعی و کاربردی برای مهندسین معماری و ساختمان بسیار ضروری است. قابلیت هایی که امروزه در این نرم افزار وجود دارد، باعث می شود تا هنرجویان و دانشجویان رشته های معماری، عمران و سایر رشته های مرتبط از قابلیت های آن در ارائه طرح ها و مدل های سه بعدی واقعی استفاده نمایند.

مدرس: مهندس محمد دیدبان مدت زمان آموزش: ۱۲ ساعت و ۴ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 25 FVCVL9703-svg.svg

آموزش طراحی سازه های بتن آرمه ۱ (بتن مسلح)

سازه های بتنی همواره به عنوان یکی از پرکاربردترین سازه ها در میان مهندسان، شناخته شده است، بنابراین بررسی و شناخت مصالح و المان های ساخته شده از بتن مسلح ضروری است. مهمتر از آن، شناخت نحوه رفتار اعضای مختلف بتن مسلح تحت نیروهای مختلف برای تعیین استراتژی مناسب جهت مقاومت در برابر این نیروها کاملا حیاتی است. هدف از این فرادرس، طراحی اعضای مختلف یک سازه بتنی شامل: تیر، ستون، دیوار برشی و فونداسیون تحت بارهای مختلف اعمالی اعم از: بار محوری، برشی، پیچشی و خمشی است. قطع و وصل آرماتورها و نیز بررسی شرایط خدمت پذیری یک سازه بتنی از دیگر مفاهیمی است که در این درس به آن پرداخته خواهد شد.

مدرس: دکتر احسان عمرانیان مدت زمان آموزش: ۵ ساعت و ۴۷ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 26 FVATCD9709-svg.svg

آموزش ترسیم نقشه های سازه فلزی با نرم افزار اتوکد (AutoCAD)

در پس سازه های فلزی احداثی در زمان حال، محاسباتی براساس آیین نامه ها و اصول سازه ای نهفته است. حال آنکه این محاسبات از طریق نرم افزارهای تخصصی رشته های سازه ای انجام می گردد، بحث وسیعی است و انتقال و تبدیل این اعداد و محاسبات بر روی کاغذ به گونه ای که برای مجری و شخص کارفرما قابل خواندن و درک باشد نیاز به یادگیری و داشتن مهارت در انجام این کار دارد. یکی از نرم افزارهای پرکاربرد در کشور ما در زمینه تهیه نقشه های سازه ای، اتوکد (AutoCAD) است. در این آموزش، با فرض بر این که مخاطبین با این نرم افزار آشنایی دارند، به آموزش اصول ترسیمی نقشه های سازه فلزی یک ساختمان و انجام پروژه عملی در قالب ترسیم نقشه های ساختمان فلزی می پردازیم.

مدرس: دکتر هاشم بهمن یار مدت زمان آموزش: ۱۴ ساعت و ۲۹ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 27 FVCVL9805-svg.svg

آموزش تحلیل دینامیکی طیفی و تاریخچه زمانی ساختمان ها در ETABS

در این فرادرس، نحوه اعمال روش های دینامیکی در ETABS و انجام کنترل های لازم مانند کنترل دریفت (Drift) و… به روش دینامکی ارائه شده است. استفاده از روش های دینامیکی برخلاف روش های استاتیکی که فقط برای ساختمان های کوتاه مرتبه و منظم قابل استفاده اند، هیچ محدودیتی نداشته و لذا استفاده از آن ها نه تنها برای ساختمان نامنظم و بلندمرتبه اجباری است بلکه باعث اقتصادی شدن پروژه نیز می شود، بنابراین با توجه به اینکه در اکثر شهرهای کشور تمایل به بلندمرتبه سازی ساختمان ها وجود دارد و از آنجایی که محدودیتی در اعمال روش تحلیل دینامیکی نسبت به تحلیل استاتیکی وجود ندارد و همچنین با عنایت به زلزله خیزی کشور، لازم است تمامی مهندسان عمران به روش دینامیکی به خوبی مسلط بوده و در طراحی خود از آن استفاده کنند. از این رو، هدف این آموزش بیان روش اجرای تحلیل های دینامیکی در ETABS به عنوان روشی پیشرفته در کنار بیان مباحث تئوریک و حل مثال عددی مرتبط با آن است.

مدرس: مهندس معید ذهبیون مدت زمان آموزش: ۴ ساعت و ۳۳ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 28 FVARCH9803-svg.svg

آموزش پروژه‌ محور اتوکد (AutoCAD) - طراحی و ترسیم پروژه‌ های آپارتمانی

هنرجو با تهیه و استفاده از این فرادرس، علاوه بر یادگیری طراحی پروژه های مسکونی در زمین های محدود، دانش خویش در زمینه نرم افزار اتوکد (AutoCAD) که یکی از نرم افزارهای معروف و پر استفاده در زمینه مهندسی است را نیز، ارتقا خواهد بخشید. به وفور مشاهده می شود که فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با ساختمان پس از اتمام تحصیلات، همچنان در طراحی و ترسیم چنین پروژه هایی دارای مشکل هستند و به وجود آموزشی در این زمینه، احساس نیاز می کنند. در این فرادرس، با استفاده از نرم افزار اتوکد ورژن 2019، به طراحی و ترسیم پلان های معماری پروژه های مختلف آپارتمانی در زمین های مختلف محدود به همراه مقاطع و نماها، بسته به نیاز پروژه پرداخته خواهد شد تا علاوه بر آشنایی با روند تقسیم بندی فضایی پلان های مسکونی در زمین های محدود با ابعاد مختلف، توانایی کار با نرم افزار اتوکد هنرجویان نیز ارتقا یابد.

مدرس: دکتر هاشم بهمن یار مدت زمان آموزش: ۱۹ ساعت و ۱۲ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 29 fvatcd9712-svg.svg

آموزش ترسیم جزئیات ساختمانی با اتوکد (AutoCAD)

معماری، یک دانش بین فن و هنر است. چنانچه که به وضوح مشاهده می شود، آن دسته از معمارانی که آشنایی و تسلط بیشتری به مبحث فنی دارند، به علت آشنایی با اجزا و عناصر مختلف ساختمانی، در بخش هنری موفق تر عمل می کنند و برآیند کار آن ها نیز به جهت داشتن پتانسیل اجرایی از ارزش والاتری برخوردار است، لذا نباید از کنار جزییات و دیتیل های ساختمانی به راحتی گذشت. این فرادرس، آموزشی متنوعی از دیتیل های مختلف ساختمانی است که به ترسیم و بررسی اجزای مختلف ساختمان به کمک نرم افزار اتوکد (AutoCAD)، به عنوان یکی از قدرتمندترین نرم افزارها در زمینه تهیه نقشه های مهندسی در کشور ما می پردازد. در این آموزش با فرض این که دوستان علاقه مند به این نرم افزار آشنایی دارند، ترسیم و تهیه عناصر و دیتیل های مختلف ساختمانی به کمک نرم افزار مذکور ارائه داده می شود.

مدرس: دکتر هاشم بهمن یار مدت زمان آموزش: ۱۸ ساعت و ۴۰ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 30 fvcvl9504-svg.svg

آموزش سازه های فولادی ۱ - بخش اول

با توجه به این که بخش اعظمی از سازه های مسکونی، تجاری و صنعتی کشور عزیزمان از فلز استفاده می شود، نظر به در دسترس بودن منابع و سرعت عملیات اجرایی، اکثر مهندسان و کارفرمایان محترم را به اتفاق نظر می رساند که از این قبیل سازه ها استفاده کنند. در این آموزش پس از آشنایی با مقدمات و مشخصات مقاطع فولادی، به طراحی اعضای کششی پرداخته و در ادامه، مقاطع خمشی یا تیرها بررسی می شوند و طراحی ستون ها و اتصالات، موارد دیگری هستند که در این آموزش با استفاده از آیین نامه طراحی سازه های فولادی (آیین نامه مبحث ۱۰) بررسی و ارائه می گردد.

مدرس: مهندس علی قاسمی مدت زمان آموزش: ۶ ساعت و ۱۴ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 31 FVCVL98051-svg.svg

آموزش نرم‌ افزار WaterGEMS برای شبیه‌ سازی شبکه‌ های توزیع آب

نرم افزار WaterGEMS (واترجیمز) یکی از جدیدترین و پیشرفته ترین نرم افزارهای مهندسی آب است که به وسیله آن متخصصان، دانشجویان و مهندسین قادر خواهند بود با استفاده از نتایج به دست آمده از نرم افزار، با ضریب اطمینان بسیار بالا اقدام به طراحی شبکه های آبیاری، آبرسانی و انتقال آب نمایند. یکی از نقاط قوت واترجیمز، قدرت این برنامه در همسو شدن با ArcGIS است و در خود واترجیمز نیز پاره ای از توابع مبتنی بر GIS حضور پررنگ دارند. در این آموزش یک پروژه کوچک به صورت قدم به قدم آموزش داده می شود و کاربر در انتهای آموزش با مهم ترین و اصولی ترین مفاهیم نرم افزار آشنا شده و قادر به تحلیل و طراحی شبکه آبرسانی خواهد بود. در این آموزش کلیه نکات مورد نیاز در قالب حل یک مثال بیان می گردد و پس از پایان این فرادرس قادر خواهید بود بخش زیادی از نیازهای مهندسی خود را در زمینه شبکه برطرف کنید.

مدرس: مهندس آرش سليمانی مدت زمان آموزش: ۳ ساعت و ۳۹ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 32 FVCVL9702-svg.svg

آموزش روش های اجرای سازه های بتنی و فولادی و مدیریت مصالح ساختمانی

امروزه با افزایش تعداد و حجم ساخت و سازها و پروژه های عمرانی و همچنین مرتفع سازی آن ها، نیاز به مدیریت جامع برای فازبندی پروژه ها و نحوه اصولی اجرای آن ها احساس می شود. اصول اجرای پروژه ها بر اساس برنامه ریزی از پیش تعیین شده است، به طوری که شخص سرپرست کارگاه موظف به اجرای هر بخش در زمان مقرر به خود است. با این توضیحات اهمیت موضوع روش اجرا روشن می شود. در این فرادرس تمامی نکات و روش های اجرایی سازه های بتنی و فولادی و همچنین نگهداری و عمل آوری مصالح ساختمانی مورد توجه قرار گرفته است به طوری که روش های اجرای سازه ها و مصالح به تفکیک و با توضیحات بیان می شود.

مدرس: مهندس مجیدرضا آخوندان مدت زمان آموزش: ۲۳ ساعت و ۲۹ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 33 FVTICVL118-svg.svg

آموزش مقاومت مصالح پیشرفته (مقاومت مصالح ۳)

با توجه به نیاز دانشجویان کارشناسی ارشد برای گذراندن درس الاستیسیته و دروس جامداتی و همچنین نیاز دانشجویان کارشناسی برای گذراندن درس مقاومت مصالح 3، بر خود لازم دانستیم برای آشنایی دانشجویان با مباحث پیشرفته تنش، کرنش، پیچش، خمش و روابط تنش - کرنش و حل مسائل دوبعدی با شرایط مرزی و تحلیل مقاطع با تقارن محوری، درس مقاومت مصالح پیشرفته را ارائه دهیم که خلا فکری برای دانشجویان در تحلیل مسائل پیشرفته مقاومت که با دانش مقاومت مصالح ۱ و ۲ نمی توان آن را پر کرد، مرتفع سازیم.

مدرس: مهندس مجتبی زارع مدت زمان آموزش: ۵ ساعت و ۵۹ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 34 FVTICVL136-svg.svg

آموزش پایش سلامت سازه ها

با اندازه گیری دائم پاسخ سازه ها در طول زمان و تحت شرایط مختلف بارگذاری، اطلاعات قابل اعتمادی از وضعیت و عملکرد سازه ها در اختیار قرار می گیرد. بر اساس این اطلاعات می توان نظارت دقیق تری بر نحوه بهره برداری از سازه داشت. در ادامه جهت اطمینان از ایمنی و دوام سازه در طول خدمت آن، کمیت های مختلفی نظیر: شتاب، فرکانس، اشکال مودی و غیره را با استفاده از سنسورهای نصب شده روی سازه شناسایی کرده و نحوه ابزاربندی، تعداد و موقعیت سنسورها نیز مورد بررسی قرار می گیرد. از آنجایی که خصوصیات دینامیکی سازه پس از ایجاد آسیب تغییر می کند، با استفاده از روش های شناسایی سیستم، تبدیل فوریه، تبدیل موجک و تبدیل هیلبرت - هوآنگ به برآورد پارامترهای مودال و شناسایی آسیب در سازه پرداخته می شود.

مدرس: مهندس آرش رحیمی مدت زمان آموزش: ۷ ساعت و ۳۹ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 35 FVATCD9809-svg.svg

آموزش پروژه‌ محور اتوکد - طراحی و ترسیم پروژه‌ های ویلایی

داشتن تخصص در زمینه طراحی ویلا و یا باغ می تواند در بازار کار برای دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های ساختمانی همچون: عمران، معماری، نقشه کشی و… یک امتیاز محسوب شود. در این آموزش، در محیط نرم افزار اتوکد به طراحی و ترسیم تعدادی پروژه های مختلف ویلایی در متراژهای مختلف پرداخته می شود تا در نهایت استفاده کنندگان از این فرادرس، قابلیت تجزیه و تحلیل، طراحی و ترسیم ویلاهای مختلف در متراژها، فرم ها و حالت های گوناگون را به دست آورند.

مدرس: دکتر هاشم بهمن یار مدت زمان آموزش: ۱۱ ساعت و ۲۳ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 36 FVCVL9806-svg.svg

آموزش پروژه ‌محور ETABS - مدل‌ سازی پله، آسانسور و مقاطع دست ‌ساز

معمولا در مدل سازی نرم افزاری سازه ها توسط نرم افزار ETABS، قسمت راه پله و آسانسور توسط طراح مدل سازی نمی شود و ترجیح مهندسین بر این است که این قسمت ها به صورت دستی طراحی شده و به نقشه های نهایی اضافه شوند. دلیل این کار عموما این است که طراحان گمان می کنند که این نرم افزار توانایی مدل سازی این بخش از سازه را ندارد، حال اینکه با مقداری دقت و شناخت ابزارهای این نرم افزار، می توان راه پله و آسانسور را با دقت خوبی مدل سازی، تحلیل و در نهایت طراحی کرد. در این آموزش هر سه فاز مدل سازی، تحلیل و طراحی راه پله و آسانسور به صورت جامع و براساس یک پروژه واقعی آموزش داده می شود و طراح با دانشی که در انتهای این آموزش به دست می آورد، تقریبا می تواند تمامی انواع مرسوم پله و آسانسور در ساختمان های با اسکلت بتنی و یا فولادی را به صورت کامل مدل سازی، بارگذاری، تحلیل و در نهایت طراحی کند.

مدرس: مهندس فرشاد پاسبانی مدت زمان آموزش: ۲ ساعت و ۵۶ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 37 FV3DM9811-svg.svg

آموزش مدل سازی سه بعدی با تری دی مکس (3DS MAX) - تکمیلی

امروزه همه شرکت های بزرگی که در زمینه مدل سازی سه بعدی، هنرهای دیجیتال، انیمیشن سازی و معماری فعالیت می کنند، یک تیم تخصصی نرم افزار دارند که افراد در بین آن ها باید از دانش و تخصص لازم برای مدل سازی سه بعدی برخوردار باشند تا بتوانند نیازهای شرکت را برآورده سازند. نرم افزارهای مختلفی در این شرکت ها به کار برده می شود که از مهم ترین آن ها می توان به تری دی استودیو مکس اشاره کرد که طرفداران بسیاری دارد، چرا که یکی از اساسی ترین و کاربردی ترین نرم افزارهایی است که در همه جای دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

مدرس: دکتر هاشم بهمن یار مدت زمان آموزش: ۹ ساعت و ۷ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 38 fvcvl106-svg.svg

آموزش تحلیل سازه ها ۱ – مقدماتی

تحلیل سازه ها یا آنالیز سازه ها (Structural analysis) یا تئوری سازه ها (Theory of Structures) یکی از زیر رشته ها و زمینه های عمده و مدرن در مهندسی عمران و مهندسی هوافضا است که با استفاده از قوانین ریاضی و فیزیک به تحلیل و پیش بینی رفتار سازه ها می پردازد.

مدرس: مهندس فرشید حقی مدت زمان آموزش: ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 39 FV3DM9802-svg.svg

آموزش V-Ray (وی‌ ری) در تری دی مکس 3DS MAX | ساخت متریال تخصصی معماری

در این فرادرس، مسیر آموزش به این صورت خواهد بود که ابتدا در ۶ درس تکنیک های لازم برای ساخت مپ های مختلف آموزش داده می شود و در مابقی جلسات به ساخت متریال های تخصصی معماری پرداخته می شود. روند آموزش کاملا به صورت عملی و در محیط نرم افزار خواهد بود تا هنرجو به طور کامل در جریان انجام کار و ساخت مواد مورد نظر قرار گیرد و از هر گونه مطالب تئوری خسته کننده پرهیز شده است. سعی بر آن است تا تمامی آنچه که برای انجام پروژه های معماری در زمینه متریال سازی و مواد تخصصی با پلاگین V-Ray لازم است، به هنرجو انتقال داده شود.

مدرس: دکتر هاشم بهمن یار مدت زمان آموزش: ۱۷ ساعت و ۵۲ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 40 FVATCD9602-svg.svg

آموزش اتوکد ۲ بعدی (AutoCAD) با حل مثال های عملی

با توجه به تعدد دستورات در محیط دو بعدی بهترین و مناسب ترین روش برای تسلط بر دستورات، انجام یک سری تمرین های مناسب و متناسب با نیاز افراد است. چه بسیار دستوراتی که در این نرم افزار موجود می باشد اما اپراتور در طی سال ها کار کردن با این نرم افزار نیاز جدی برای مراجعه به آن ها نداشته است، پس یاد گرفتن این دستورات ضرورتی نخواهد داشت. در این فرادرس تمریناتی رسم شده که هم در حوزه های مختلف چون نقشه های عمومی، نقشه کشی صنعتی، نقشه کشی معماری، تاسیسات (برق ساختمانی) کارایی داشته باشد و هم از سوی دیگر، دستورات پرکاربرد در منوهای Dimension، Modify، Draw و Format مرور می شوند.

مدرس: مهندس علی شیرافکن مدت زمان آموزش: ۶ ساعت و ۳۳ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 41 FVCVL9610-svg.svg

آموزش روش تحلیل ساختاری در آینده پژوهی با نرم افزار MICMAC (میک مک)

آینده نگاری از بخش‌ های مهم برنامه ریزی است و با پیچیده شدن روابط بین پدیده‌ ها، تحلیل آن مشکل شده است. بنابراین به نرم افزارهایی نیاز است تا این کار را ساده نمایند. از طرفی زمینه تدوین سناریو و مبنای تحلیل برنامه ریزان و مدیران شهری را در مراحل بعدی برنامه ریزی فراهم می‌ کند. هدف از این فرادرس، آشنایی با علم آینده پژوهی و یادگیری چگونگی آینده نگاری با استفاده از نرم افزار میک مک (MICMAC) است.

مدرس: مهندس زهرا سوادکوهی مدت زمان آموزش: ۱ ساعت و ۵ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 42 FVGIS9805-svg.svg

آموزش کاربرد نقشه های اتوکد (AutoCAD) در ArcGIS

نرم افزارهای اتوکد و GIS، در رشته ها و علوم مختلفی همچون: عمران، راه سازی، شهرسازی، معماری، جغرافیا و حوزه های نظامی کاربرد بسزایی دارند. اما از آنجایی که نقشه های شهری و فضایی بیشتر در رشته های: شهرسازی، راه سازی، جغرافیا و علوم نظامی کاربرد دارند و حائز اهمیت هستند، سعی می شود از نرم افزار اتوکد برای نقشه های دوبعدی خطی (برای نمایش جزییات) و از GIS برای تولید نقشه های گرافیکی یا وکتوری (برای نمایش جزئیات و اطلاعات بیشتر همراه با بافت و متریال) استفاده شود. ضرورت یادگیری این آموزش، تکمیل اطلاعات و سهولت در طرح های مهندسی شهرسازی، اعم از: طرح های ملی منطقه ای، طرح های ناحیه شهری، طرح های توسعه و عمران روستایی، طرح توسعه عشایری و سایر طرح ها که مورد نیاز مهندسین شهرسازی، مشاورین طرح و دانشجویان شهرسازی و جغرافیا خواهد بود، است.

مدرس: مهندس سجاد محمدی فر مدت زمان آموزش: ۵ ساعت و ۲۵ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 43 FVSNP9801-svg.svg

آموزش نرم افزار SNAP برای پردازش تصاویر ماهواره ای

از مزایای نرم افزار SNAP می توان به: رایگان بودن، متن باز بودن و قابلیت استفاده از آن در نوشتن مقالات معتبر، امکان کار با نرم افزار تحت سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و macOS و همچنین امکان کار آن با هر دو نوع داده رستر و بردار اشاره کرد. بدین ترتیب با وجود مزایای نام برده شده از نرم افزار پرکاربرد SNAP، امروزه در اکثر سازمان های دولتی، استفاده از این نرم افزار در سطوح مختلف پردازش داده و تصویر به منظور کسب اطلاعات قابل اعتماد از اشیا و پدیده های سطح زمین ضرورت یافته است.

مدرس: مهندس مهرنوش امتی مدت زمان آموزش: ۸ ساعت و ۱۸ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 44 FVCVL112-svg.svg

آموزش تحلیل سازه ها - پیشرفته

تحلیل سازه ها یکی از دروس اصلی رشته مهندسی عمران و هوافضا می باشد که به بررسی، تحلیل و پیش بینی نیروهای داخلی، عکس العمل های تکیه گاهی و تغییر شکل های سازه ها با استفاده از قوانین ریاضی و فیزیک می پردازد. در این فرادرس تلاش گردیده است تا بررسی پیشرفته تر و کامل تر عناوین این درس به خوبی پوشش و توضیح داده شود، تا علاوه بر فراهم آوردن آمادگی لازم برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد، برای یادگیری دانشجویان در طول ترم نیز کارآمد باشد.

مدرس: مهندس سید مسعود شیرخورشیدی مدت زمان آموزش: ۱۵ ساعت و ۳۱ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 45 fvgis9404-svg.svg.svg

آموزش مقدماتی کاربرد آرک جی ای اس (ArcGIS) در شهرسازی

نرم افزار ArcGIS ابعاد گسترده ای دارد و در رشته های مختلف دارای کاربرد فراوان است. خوشبختانه نرم افزار ArcGIS بخش اعظمی از نیازهای رشته شهرسازی را می تواند برآورده کند، لذا یادگیری این نرم افزار برای کسانی که می خواهند در این رشته به صورت تخصصی تر و فنی تر عمل نمایند می تواند بسیار مؤثر باشد. لازم به ذکر است که می توان گفت برای تخصص شهرسازی، این نرم افزار مهم ترین نرم افزاری است که باید در میان سایر نرم افزارها بیاموزند. یکی از ویژگی های این آموزش این است که تدریس به صورت پروژه محور می باشد و شما بسیار کاربردی تر به هدف هر یک از ابزارها آشنا می شوید.

مدرس: مهندس امین رضاپور آهنگر مدت زمان آموزش: ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 46 FVTICVLE98021-svg.svg

آموزش سازه های فولادی ۲ (مرور و حل تست کنکور ارشد)

درس سازه های فولادی یکی از مباحث بسیار مهم رشته عمران است که فراگیری مباحث این درس بسیار حیاتی و مورد نیاز، چه در بحث طراحی ساختمان فولادی و چه در بحث کار در پروژه های واقعی، لازم و ضروری است. معمولا در برخی دروس، تئوری نقش بسیار مهمی در واقعیت های عملی دارد و همیشه برای انجام یک کار دانستن تئوری ها می تواند کمک بسیار زیادی در پروژه های عملی داشته باشد. در این فرادرس قصد داریم با آموزش نکات کنکوری و حل تست یک سری مباحث تئوری درس سازه های فولادی ۲ که مربوط به بخش دوم مباحث مربوط به درس طراحی سازه فولادی است، بپردازیم.

مدرس: مهندس امیدرضا چرخی مدت زمان آموزش: ۶ ساعت و ۵۷ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 47 FVTIARCH102-svg.svg

آموزش مبانی نقشه‌ برداری عمومی (General Surveying)

به طور کلی می توان نقشه برداری را علم و فن اندازه گیری دانست که این کار با شیوه های مختلف و با ابزارهای متفاوتی صورت می پذیرد و به طور معمول به تهیه نقشه می انجامد. پس می توان گفت کلیه فعالیت هایی که برای تهیه نقشه صورت می پذیرد، در حوزه عملکرد نقشه برداری قرار دارد. در این فرادرس با مبانی نقشه برداری عمومی آشنا می شویم. مباحث اصلی نقشه برداری عمومی، مانند: طول یابی، ترازیابی و زاویه یابی به صورت ساده آموزش داده می شود. همچنین مباحث مهمی مانند پیمایش در نقشه برداری، نیمرخ های طولی و عرضی، تفکیک و تسطیح به صورت خلاصه ارائه می گردد.

مدرس: مهندس محمدرضا زمانی مدت زمان آموزش: ۲ ساعت و ۳۸ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 48 FVCVL9406-svg.svg

آموزش نرم افزار OpenSees

در این آموزش سعی شده است با زبانی ساده نرم افزار OpenSees آموزش داده شود. از دانلود و نصب نرم افزار گرفته تا انجام تحلیل که شما بعد از مشاهده این فیلم قادر خواهید بود که انواع سازه های دو بعدی و سه بعدی (فولادی و بتنی) رو مدل سازی، بارگذاری و تحلیل (پوش آور - تاریخچه زمانی - ثقلی) کنید و همچنین توانایی انتقال مدل از سپ به اپنسیس را پیدا می کنید و با نرم افزارهای جانبی TCL Editor و ++Notepad و Excel برای مدل سازی راحت تر و دقیق تر آشنایی پیدا می کنید.

مدرس: مهندس احسان عرفانی مدت زمان آموزش: ۷ ساعت و ۶ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 49 FVMEC98081-svg.svg

آموزش مقدماتی نرم افزار ANSYS ICEM برای ترسیم هندسه و تولید شبکه های محاسباتی

در این آموزش ابتدا نحوه ترسیم هندسه و فراخوانی آن از دیگر نرم افزارها آموزش داده می شود و سپس نحوه تشکیل شبکه به صورت سازمان یافته در هندسه های مختلف بررسی می شود. با توجه به توانایی این نرم افزار در تشکیل شبکه سازمان یافته می توان آن را بهترین نرم افزار در این زمینه معرفی کرد. همچنین استفاده از شبکه سازمان یافته سبب کاهش زمان حل شبیه سازی عددی می شود و از این رو، یادگیری این نرم افزار مورد توجه بسیاری از مهندسان است. در این نرم افزار، شبکه سازمان یافته با ایجاد بلاک تشکیل می شود.

مدرس: مهندس حسن نجفی خبوشان مدت زمان آموزش: ۵ ساعت و ۱۴ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 50 FVTICVL111-svg.svg

آموزش سیستم های انتقال آب

پروژه های آبرسانی شهری معمولا پرهزینه و زمان بر هستند. به همین علت، مساله طراحی صحیح سیستم های انتقال و پخش آب، اهمیتی دوچندان می یابد. در یک پروژه آبرسانی تخصص های مختلفی درگیر می شوند و در این میان مهندسین مکانیک یا مهندسین عمران، یکی از وظایف مهم یک پروژه آبرسانی، شامل طراحی تاسیسات ورودی آب به تلمبه خانه ها، سیستم های پمپاژ، طراحی شبکه لوله و خط انتقال آب را بر عهده دارند. این فرادرس، به مبحث آموزش طراحی تاسیسات مکانیکی در انتقال و توزیع آب می پردازد.

مدرس: دکتر مهدی صاحبی مدت زمان آموزش: ۳ ساعت و ۵۴ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 51 FVCVL96071-svg.svg

آموزش بارگذاری سازه (ویژه آزمون نظام مهندسی)

در طراحی یک سازه که نمونه بارز آن یک ساختمان می‌ باشد، تعیین نیروهای اعمالی به آن از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است. تعیین نیروهای اعمالی تحت عنوان بارگذاری سازه در جامعه مهندسی عمران تعریف می‌ شود. درس بارگذاری در مقطع کارشناسی به عنوان درس اختیاری تعریف می‌ شود که در بیشتر مواقع کم اهمیت شمرده شده و از چارت دروس حذف می‌ گردد. علاوه بر این در سال‌ های اخیر آیین‌ نامه‌ های مربوط به این بحث به روز شده و مباحث جدیدی را معرفی کرده‌ اند که نیاز است تا فارغ‌ التحصیلان دانشگاهی نیز دوباره مطالب را مورد بازنگری قرار دهند.

مدرس: مهندس هادی سرمستی مدت زمان آموزش: ۸ ساعت و ۱۴ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 52 fvcvl102-svg.svg

آموزش زبان تخصصی مهندسی عمران

در این فرادرس سعی شده که تمامی مباحث پایه ای در زمینه زبان انگلیسی عمران آموزش داده شود و مطالبی مانند درک مطلب یا دروسی همچون مدیریت ساخت را شامل شود. استفاده از این فرادرس این امکان را به دانشجو می دهد که اطلاعات جامعی را کسب کرده و در زمینه خواندن متون تخصصی عمران به مشکل برنخورد. خصوصیت این فرادرس فشرده بودن و کاملا گویا بودن آن است.

مدرس: مهندس مجیدرضا آخوندان مدت زمان آموزش: ۱۹ ساعت و ۳۷ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 53 FVTICVL113-svg.svg

آموزش دینامیک خاک

دینامیک خاک یا به بیانی ژئوتکنیک لرزه ای در قیاس با سایر گرایش های مهندسی عمران، گرایشی نوپا به شمار می آید. از دیرباز تا کنون، این امر که زلزله موجب خسارت های غیرقابل کتمانی شده است بر کسی پوشیده نیست، اما این مطلب حائز اهمیت که نقش پر رنگ خاک در میزان اثرات زمین لرزه ها چگونه است، به زمان های نزدیک برمی گردد. در این آموزش سعی شده است تا با بیانی روان، مطالب مذکور شرح داده شوند و با ذکر مسائل، سوالات و تست های کنکور، چالش های پیش رو در زمینه دینامیک خاک مورد بررسی قرار گیرند. امید است با مطالعه این آموزش به درک کاملی نسبت به مفاهیم، فرضیات، متدها، روش های حل مساله دینامیک خاک دست یابیم.

مدرس: مهندس سینا فدایی مدت زمان آموزش: ۷ ساعت و ۵۵ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 54 FVCVL116-svg.svg

آموزش مبحث ۶ مقررات ملی ساختمان همراه با حل تست

آزمون نظارت از جمله آزمون هایی است که مهندسین به دلیل زیاد بودن منابع آزمون و نداشتن زمان کافی، همواره با مشکلاتی رو به رو هستند. مبحث ۶ مقررات ملی ساختمان یکی از مباحث مهم آزمون نظارت است که تعداد سوالات زیادی از آزمون را به خود اختصاص داده است و از این جهت، تسلط بر مبحث ۶ حائز اهمیت است. هدف از این فرادرس این است که مهندسین بتوانند به سوالات آزمون نظارت پاسخ دهند و با توجه به این که مبحث ۶ مقررات ملی مهم ترین منبع برای این آزمون است در این فرادرس بندهای مهم برای آزمون نظارت را توضیح داده و تست های سال های گذشته را حل کرده ایم که داوطلبین، تسلط کافی پیدا کنند و با حل نمونه تست ها آشنا شوند.

مدرس: مهندس احسان عرفانی مدت زمان آموزش: ۳ ساعت و ۴ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 55 fvcvl96014-svg.svg

آموزش تکنولوژی بتن و اختلاط آن

بتن از جمله پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که با توجه به رشد روزافزون سازه های بتنی دارای اهمیت فراوانی گردیده است. با توجه به این که نحوه ساخت و میزان ترکیبات استفاده شده در ساخت بتن مهم ترین نقش را در میزان مقاومت و باربری بتن خواهد داشت، لذا در این آموزش ابتدا به معرفی و تشریح بتن و اجزای تشکیل دهنده آن پرداخته می شود و در ادامه موارد مضاف در بتن و شرایط استفاده از هر کدام بررسی می گردد و سپس روش های مراقبت از بتن به منظور رسیدن بتن ساخته شده به مقاوم نهایی مدنظر ارائه می گردد. در انتها طرح اختلاط بتن با روش های آیین نامه ACI-211 و آیین نامه BS آموزش داده می شود.

مدرس: مهندس علی قاسمی مدت زمان آموزش: ۴ ساعت و ۱۲ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 56 FVTIMEC101-svg.svg

آموزش مقاومت مصالح - ویژه رشته عمران

مقاومت مصالح، درسی بنیادین در علوم مهندسی است. این شاخه از مهندسی به بررسی نیروها و تغییر شکل های تحمیل شده به جسم می پردازد و ابزارهایی در اختیار مهندسان می گذارد که با استفاده از آن ها می توان سازه را به نحوی طراحی کرد که توان مقاومت در برابر آن نیروها و تغییر شکل ها را داشته باشد. از این رو در درس مقاومت مصالح دو موضوع اهمیت ویژه ای دارند که شامل: کنش های وارد شده به جسم و واکنش جسم در برابر آن ها است.

مدرس: مهندس سهند سلیلی مدت زمان آموزش: ۶ ساعت و ۲۳ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 57 FVCVL96012-svg.svg

آموزش فرایند قرارداد پروژه های عمرانی

هدف اصلی در آموزش حاضر آشنایی با انواع سیستم های قراردادی در پروژه های عمرانی می باشد. علاوه بر این، انواع روش های پرداخت در قراردادها را نیز مورد بررسی قرار می دهیم و با توضیحات مناسب تطابق بین روش های قراردادی و روش های پرداخت را توضیح خواهیم داد. یکی از مهم ترین نقاط قوت این آموزش توضیح روش های تأمین مالی در پروژه ها است که می تواند در جهت آشنایی افراد با سیستم های تأمین مالی مانند PPP، فاینانس و اعتبار اسنادی کمک شایانی کند.

مدرس: دکتر حمیدرضا عباسیان جهرمی مدت زمان آموزش: ۴ ساعت

یادگیری را شروع کنید 58 FVCVL97021-svg.svg

آموزش اجرای انواع راه پله در ساختمان

هدف از ارائه این فرادرس، آموزش نحوه اجرای دقیق و اصولی پلکان‌ ها بوده و اهمیت این موضوع تا آنجایی است که حتی در تکنولوژی جدید ساختمان‌ ها، پلکان جزئی از بخش‌ های سازه‌ ای یک سازه تلقی می‌ شود و اجرای دقیق آن نیازمند هم تجربه و هم مقداری علم هندسه است. اجرای پلکان‌ ها به‌ صورت دقیق، همیشه دغدغه پیمانکاران بوده است، مخصوصا مواردی مانند: حفظ شیب استاندارد و ارتفاع استاندارد هر تک پله، لذا در این فرادرس توضیحاتی را در این زمینه ارائه خواهیم داد.

مدرس: مهندس مجیدرضا آخوندان مدت زمان آموزش: ۹ ساعت و ۴۲ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 59 FVECO101-svg.svg

آموزش اقتصاد حمل و نقل

اقتصاد حمل و نقل یکی از شاخه های کاربردی علم اقتصاد است که به بررسی ابعاد گوناگون حمل و نقل در زندگی بشری می پردازد. مسائلی همچون: گسترش تجارت، شهرنشینی، گردشگری و زیرشاخه های مربوط به آن ها، نیاز به اجرای سیاست های درست در این زمینه را به امری اجتناب ناپذیر تبدیل کرده است. از این رو در این فرادرس سعی داریم تا با ارائه مفاهیم پایه و مباحث دانشگاهی این درس، به شناسایی ويژگی های نظری و كاربردی اقتصاد حمل و نقل در ابعاد گوناگون و ارتباط آن با سایر بخش ها با بیانی ساده بپردازیم. در این راستا مطالب همراه با مثال ارائه شده است که انتظار می رود بخش عمده ای از نیاز دانشجویان و مدیران بخش حمل و نقل در کشور را برآورده سازد.

مدرس: دکتر ابراهیم حاج خان میرزای صراف مدت زمان آموزش: ۳ ساعت و ۴۰ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 60 fvcvl107-svg.svg

آموزش هیدرولیک برای مهندسین عمران

درس هیدرولیک از جمله دروس مهم و پایه ای در گرایش های عمران آب است و دانشجویان گرامی که علاقه مند هستند تا در آینده در این زمینه عمرانی فعالیت کنند بایستی به خوبی این درس را فراگیرند. از سوی دیگر درس هیدرولیک در کنکور کارشناسی ارشد سراسری و دانشگاه آزاد نیز مطرح می گردد و از جمله دروسی است که با در دست داشتن منبعی مناسب می توان به راحتی تست های مربوط به آن را زد. در این فرادرس هدف آموزش کامل مباحث هیدرولیک با استفاده از مدرسین متخصص در این زمینه می باشد.

مدرس: مهندس ارسلان بهزادی پور مدت زمان آموزش: ۵ ساعت و ۲۵ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 61 FVCVL9508-svg.svg

آموزش مدل سازی سه بعدی به روش فتوگرامتری با Agisoft PhotoScan

در این آموزش به روند مدل سازی سه بعدی اجسام، از بسیار کوچک در حد یک کفش یا ساختمان تا بسیار بزرگ در حد یک شهر یا یک معدن با استفاده از نرم افزار Agisoft PhotoScan خواهیم پرداخت. با استفاده از این آموزش شما در نهایت قادر خواهید بود صورت و بدن خود را به راحتی سه بعدی کنید، با استفاده از چند عکس از نمای یک ساختمان به نقشه نمای آن دست پیدا کنید، با گرفتن چندین عکس به صورت هم مکان به پانورامای ۳۶۰ درجه بسیار دقیق برسید.

مدرس: مهندس صالح شاه حسینی مدت زمان آموزش: ۲ ساعت و ۸ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 62 FVCVL97031-svg.svg

آموزش مدل سازی بارش و رواناب با نرم افزار HEC-HMS

امروزه در انجام محاسبات مهندسی منابع آب نرم افزارهای متنوعی وجود دارد، ولی برای دستیابی به نتایج مطمئن نیاز به تسلط مهندس به فرضیات و مراحل محاسباتی موجود در نرم افزار است و مضاف بر این باید تجربه عملی نیز در به کارگیری آن ها داشته باشد. یکی از این نرم افزارها HEC-HMS است که به طور مستقل یا در تلفیق با نرم افزارهای دیگر، هیدروگراف هایی را محاسبه می کند که برای اهداف مختلف مطالعات نظیر: آبرسانی، زهکشی شهری، پیش بینی سیل و دبی جریان، تاثیر تغییر کاربری اراضی، طراحی سرریز سدها، مطالعات کنترل سیلاب و بهره برداری از سیستم مخازن به کار می رود.

مدرس: مهندس مصطفی جمشیدی مدت زمان آموزش: ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 63 FVCVL96091-svg.svg

آموزش فتوگرامتری ۱ (مبانی)

درس مبانی فتوگرامتری از جمله مهم ترین دروس دوره کارشناسی رشته عمران-نقشه برداری است که پیش نیاز بسیاری از دروس دوره کارشناسی از جمله فتوگرامتری 2، ۳ و ۴ محسوب می شود. این درس به بیان نقشه برداری هوایی و مفاهیم پایه فتوگرامتری می پردازد که دریچه ورود به علم فتوگرامتری به شمار می روند. در این آموزش، مفاهیم پایه فتوگرامتری از جمله: تعریف فتوگرامتری، انواع خطاها، توجیهات، درک مفهومی انتقال مختصات از عکس به زمین توضیح داده می شود. البته با توجه به گستردگی علم فتوگرامتری، برای تسلط و پیشرفت در این زمینه نباید صرفا به مبانی آن بسنده کرد و نیاز به طی دوره های بالاتر است. این فرادرس امکان ورود به علم فتوگرامتری را مهیا کرده و در مدت زمان کوتاهی یادگیری جامع و پایه ای از فتوگرامتری را خواهید داشت.

مدرس: مهندس پرستو افراسیابی مدت زمان آموزش: ۱ ساعت و ۲۹ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 64 FVMME98061-svg.svg

آموزش آزمون های غیرمخرب (NDT) به روش رادیوگرافی (RT)

روش رادیوگرافی در بازرسی قطعات مختلفی نظیر: قطعات جوشکاری شده، ریخته گری شده، مونتاژ شده و… مورد استفاده قرار می گیرد و آگاهی از مکانیزم عملکرد و تفسیر تصاویر آن برای بازرسین و علاقه مندان به این روش، حائز اهمیت بسیار است. علاوه بر این، دانشجویان مقاطع مختلف رشته هایی نظیر: مهندسی مواد، مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع، مهندسی شیمی و… به دلیل در ارتباط بودن با مراحل ساخت و نگهداری قطعات و تجهیزات صنعتی، متقاضی یادگیری این مبحث آموزشی هستند. در این فرادرس سعی شده که ضمن آموزش اصول و مکانیزم حاکم بر این روش، با ارائه مثال های متعدد، درک آن برای علاقه مندان ساده تر گردد.

مدرس: مهندس امین ربیعی زاده مدت زمان آموزش: ۲ ساعت و ۳۶ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 65 fvcvl105-svg.svg

آموزش اصول دینامیک سازه ها

دینامیک سازه ها شاخه ای از علم مکانیک سازه ها است که به بررسی رفتار ارتعاشی سازه ها می پردازد. در دینامیک برخلاف استاتیک، سازه در شرایطی بررسی می شود که در حال حرکت (و نه سکون) است. در یک نگاه کلی، تفاوت اصلی دینامیک سازه ها در مقابل استاتیک سازه ها، وارد شدن اینرسی در معادلات حاکم بر رفتار سازه است؛ موضوعی که در مسائل استاتیک وارد نمی شود. امروزه در طرحی سازه های مهندسی، نقش درک رفتار دینامیکی سازه ها بر کسی پوشیده نیست.

مدرس: دکتر مهدی علیرضایی مدت زمان آموزش: ۵ ساعت و ۳۳ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 66 FVTIMEC117-svg.svg

آموزش دینامیک محرکه های دریایی (دریامانی شناورها)

علم دینامیک متحرکات دریایی یا دریامانی به بررسی دینامیک سازه های دریایی در حضور امواج دریا می پردازد. دریامانی شاخه ای از علم هیدرودینامیک شناورها است که جایگاه مهمی در چرخه طراحی و بهینه سازی آن ها دارد. در این درس ابتدا به بررسی امواج دریا و تئوری های مختلف برای امواج منظم و نامنظم پرداخته می شود و بعد از آن معادلات حرکت شناورها برای حرکات هیو، پیچ و رول مورد بررسی قرار می گیرد. در بخش بعدی به بررسی معیارهای دریامانی و عملیات پذیری شناور می پردازیم که در آن پاسخ شناور نسبت به امواج برخوردی در شرایط دریایی و دریانوردی مختلف مطالعه می گردد. فراگیری این آموزش همراه با یادگیری نرم افزارهای مکسرف (Maxsurf) و FLOW-3D است که علاوه بر مثال های متعدد در حین آموزش، دانش پژوهان به صورت کاربردی نحوه مدل سازی شناور و استخراج پاسخ آن را آموزش ببینند.

مدرس: مهندس امین ناظمیان مدت زمان آموزش: ۱۰ ساعت و ۱۹ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 67 FVATCD9803-svg.svg

آموزش رندرگیری در اتوکد (AutoCAD)

در این فرادرس در مورد رندرگیری با استفاده از نرم افزار اتوکد (AutoCAD) صحبت می کنیم که تقریبا کمتر کسی از این قابلیت اتوکد اطلاع دارد و همچنین فرایند بسیار ساده، سریع و لذت بخشی را برای طراحان ایجاد می کند. از رندرگیری اتوکد برای شاخه های عمران، معماری، طراحی صنعتی، تبلیغاتی، هنری و… می توان بهره برد. در این فرادرس با یکی از جالب ترین بخش های طراحی، یعنی رندرینگ در اتوکد آشنا می شویم. تقریبا کمتر کسی می داند که در اتوکد قابلیت تنظیم نورپردازی، متریال دهی، تعیین دوربین و... وجود دارد و خود را متحمل هزینه و زمان زیادی برای یادگیری نرم افزارهای تخصصی دیگر مانند: Maya, 3ds Max, Blender, Sketch Up و… می کنند که اصلا نیازی به آن نیست و می توان اکثر نیاز خود را با نرم افزار اتوکد مرتفع نمود. رندرگیری یکی از مهم ترین مراحل طراحی است و عملا در این مرحله است که تمام زحمات و ایده طراح نشان داده می شود.

مدرس: مهندس محمدرضا سعادتی مدت زمان آموزش: ۲ ساعت و ۵۲ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 68 FVCVL95101-svg.svg

آموزش آشنایی با مصالح ساختمانی

در گذشته انسان برای ساختن سر پناه خود از مواد و متریالی استفاده می نمود که در نزدیکی خود آن ها را به سهولت یافته یا اینکه توان بکارگیری از آنها را داشت. ولی با پیشرفت هایی در قرن اخیر و با ورود به عصر تکنولوژی، موضوع ساخت و تولید مصالح جدید و همچنین استفاده از طبیعت مطرح گردید. با توجه به پیشرفت های عنوان شده، اهمیت شناخت علم مصالح روشن می سازد. در این فرادرس اهمیت این موضوع به شکل مناسب روشن شده است زیرا در فصول مجزا به ابعاد مختلف مصالح ساختمانی پرداخته می شود.

مدرس: مهندس مجیدرضا آخوندان مدت زمان آموزش: ۱۸ ساعت و ۲۲ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 69 FVTIAGR110-svg.svg

آموزش هیدرولوژی مهندسی

در این آموزش مهم ترین مباحث کاربردی در پنج بخش آب و هوا و پدیده های جوی، نفوذ و ربایش آب در خاک، آب های زیرزمینی، جریان های سطحی و هیدرولوژی آماری به طور کامل ارائه شده است. ما معتقدیم یادگیری عمیق و کاربردی با انجام تمرینات بیشتر و حل مسائل مختلف میسر می شود، از همین منظر تلاش شده تا هم راستا با مطالب ارائه شده، مثال ها، تمرینات متعدد و مسائل کاربردی با داده های واقعی به همراه پاسخ و حل مسائل جهت درک بهتر موضوع ارائه گردد. با توجه به ارائه مفاهیم هیدرولوژی مهندسی با زبانی ساده جهت درک بهتر موضوع، حل مسائل کاربردی و دیدگاه تحلیلی، این آموزش به دانشجویان و محققان عزیز و علاقه مند در حوزه آب شناسی توصیه می شود.

مدرس: دکتر زهرا عبداللهی مدت زمان آموزش: ۴ ساعت و ۳۶ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 70 FVTICVL140-svg.svg

آموزش طرح هندسی راه پیشرفته

طرح هندسی راه به عنوان اولین و مهم ترین مرحله احداث پروژه های راه سازی، علاوه بر ایجاد ارتباط، باید تضمین کننده ایمنی و راحتی کاربران (رانندگان) نیز باشد. طرح هندسی مسیر با بهره گیری از علوم هندسه و ریاضی به شناخت کامل و طراحی اجزای مختلف مسیر در سه بعد: پلان، پروفیل طولی و مقاطع عرضی پرداخته است تا در نهایت بتوان به برآوردی از کل احجام و هزینه های مسیر دست یافت. در بخش های ابتدایی این آموزش تلاش بر این است تا پس از بررسی معیارهای طراحی مسیر بر مبنای مراجع و آیین نامه های معتبر، به آموزش طراحی اجزای مختلف مسیر پرداخته شود و در ادامه، مثال هایی از سطوح ساده تا دشوار با همراه با توضیح حل گردد.

مدرس: دکتر ساناز کاظم زاده آزاد مدت زمان آموزش: ۷ ساعت و ۴۴ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 71 fvmec9801-svg.svg

آموزش پروژه محور آباکوس (ABAQUS) - تحلیل و مدل سازی دال تخت بتنی مسلح

یکی از نرم افزارهای قدرتمند در حوزه تحلیل به روش اجزاء محدود، آباکوس (ABAQUS) است. این نرم افزار، قابلیت انجام تحلیل های قدرتمند در زمینه های مکانیک جامدات و سیالات را با داشتن یک رابط کاربری ساده جهت انجام هر پروژه ای، دارا می باشد. در این فرادرس قصد داریم تا پس از معرفی اجمالی در مورد نرم افزار آباکوس، با استفاده از پروژه های کاربردی، تحلیل و طراحی دال تخت با بتن مسلح در نرم افزار آباکوس را به کاربران آموزش دهیم و همچنین می بینیم که چطور نتایج گرفته شده از نرم افزار را جهت اطمینان از صحت نتایج، با یک مقاله معتبر مقایسه و صحت سنجی کنیم. در پایان آموزش شما می توانید علاوه بر دال تخت، هر سازه بتن مسلح دیگر را مدل سازی و آنالیز کنید.

مدرس: مهندس محمدرضا عبدزاده سراج منیر مدت زمان آموزش: ۱ ساعت و ۵۹ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 72 fvtimng121-svg.svg

آموزش برنامه ریزی حمل و نقل

از زمان های اولیه، حمل و نقل برای اهداف مختلفی مطرح بوده است و پیشرفت های گسترده در زمینه های مختلف بر پیچیدگی مسائل حمل و نقلی افزوده و این مساله را تبدیل به یک عامل بسیار مهم در پیشرفت جوامع کرده است. کشورها با توجه به امکاناتی که در اختیار دارند همواره تلاش برای افزایش دانش فنی و فراهم کردن تسهیلاتی برای دستیابی به شبکه هایی با ظرفیت کافی و باکیفیت می کنند. از اهداف برنامه ریزی حمل و نقل، بهبود امکانات فعلی و یا ارائه طرحی مناسب برای آینده است که عوامل مختلفی در این زمینه تاثیر دارند.

مدرس: مهندس هادی فرشی مدت زمان آموزش: ۳ ساعت و ۲۷ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 73 fvcvl9708-svg.svg

آموزش پروژه محور آباکوس (ABAQUS) - مدل سازی سازه های بتنی

به منظور انجام مدل سازی عددی از نرم افزارهای مختلفی استفاده می شود که انتخاب هر یک از آن ها بستگی به نوع سازه، میزان دقت مورد نیاز و… دارد. نرم افزار آباکوس (ABAQUS) کاربردهای زیادی در حوزه مهندسی دارد و با استفاده از آن می توان جزییات رفتار سازه ها، قطعات مکانیکی، سیالات و… را بررسی نمود. در حوزه مهندسی عمران از نرم افزار آباکوس به منظور بررسی دقیق رفتار اجزای مختلف سازه ها استفاده می گردد، به طوری که امکان مطالعه رفتار قسمت های مختلف سازه تحت بارگذاری های مختلف با استفاده از این نرم افزار میسر می گردد.

مدرس: مهندس محمدرضا بابادایی سامانی مدت زمان آموزش: ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 74 FVTIMEC9803-svg.svg.svg

آموزش پروژه محور آباکوس (ABAQUS) - مدل سازی اجزای اصلی جرثقیل

جرثقیل ها با توجه به نیاز، انواع مختلفی دارند که از جمله آن ها می توان به نمونه دروازه ای اشاره کرد که بیشتر در فضاهای باز برای بارگیری از کشتی ها و همچنین در بنادر برای تخلیه بار استفاده می شوند. پس شناسایی و طراحی مناسب این ماشین ها جهت ساخت، از اهمیت زیادی برخوردار است تا بتوان با صرفه جویی در وقت و هزینه بهترین عملکرد ارائه شود. در این فرادرس مدل سازی اجزای اصلی جرثقیل دروازه ای به تفکیک با سه نوع المان مختلف آموزش داده می شود و در ادامه کار، مونتاژ این قطعات و پارتیشن بندی برای اعمال شرایط مرزی و نیروها بر روی جرثقیل به طور مفصل توضیح داده می شود.

مدرس: مهندس مهشاد فانی مدت زمان آموزش: ۱ ساعت و ۴۳ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 75 FVCVL95082-svg.svg

آموزش تحلیل پایداری شیب با نرم افزار Slide

نرم افزار Slide یکی از جامع ترین نرم افزارهای تحلیل پایداری شیب به همراه تحلیل آب زیرزمینی به روش های: المان محدود، تحلیل نفوذپذیری، افت ناگهانی سطح آب، طراحی سیستم نگهداری، تحلیل احتمالاتی و تحلیل حساسیت است. تمامی انواع شیب های خاکی و سنگی، سدهای خاکی، خاکریزها، دیواره های حائل، می توانند در این نرم افزار مورد تحلیل قرار گیرند. در آموزش نرم افزار Slide 6.0 سعی شده همراه با مثال های ساده، اکثر جنبه های آموزش مقدماتی این نرم افزار پوشش داده شود.

مدرس: مهندس ایوب حاذق کوچه باغی مدت زمان آموزش: ۵ ساعت

یادگیری را شروع کنید 76 FVTICVL142-svg.svg

آموزش تحلیل و مدیریت سیستم های منابع آب ۱

در این فرادرس ابتدا به یادگیری مباحث بنیادی سیستم های منابع آب می پردازیم و پس از تعریف مفاهیم کلی، ضرورت مدیریت جامع منابع آبی را بررسی می کنیم و سپس به تعریف کلیه المان های سیستم های منابع آب در قالب یک مجموعه نظام مند که باید آن را به صوت ریاضی مدل سازی و حل کرد، می پردازیم. پس از بیان روش های مدل سازی و حل آن ها، مخاطب قادر خواهد بود تا در مواجهه با مسائل و چالش های مربوط به سیستم های منابع آب، ابزار و روش حل مناسب را اتخاذ کرده تا به تحلیل سیستم های منابع آب بپردازد و با حل مساله بتواند مدیریت و برنامه ریزی قابل قبولی را برای آن ارائه کند.

مدرس: مهندس سید پدرام جزائری فارسانی مدت زمان آموزش: ۷ ساعت و ۵۸ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 77 FVCVLE113-svg.svg

آموزش مهندسی پی (مرور – تست کنکور ارشد)

در سال های اخیر، یکی از اصلی ترین دروس کنکور کارشناسی ارشد عمران برای تمامی گرایش ها، درس مهندسی پی بوده است که اهمیت مطالعه و تسلط بر این درس را برای تمامی داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد عمران، و نه فقط داوطلبان گرایش ژئوتکنیک، بالا برده است. ما در این فرادرس می خواهیم با بهره گیری از بهترین تکنیک های مؤثر یادگیری و حذف روش های طولانی سنتی، به آموزش مباحث درس مهندسی پی و همچنین به بررسی نکات کلیدی و با اهمیت برای موفقیت در تست های مطرح شده از این درس در کنکور کارشناسی ارشد عمران بپردازیم.

مدرس: مهندس فاطمه ولیخواه مدت زمان آموزش: ۹ ساعت و ۴ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 78 FVTIMEC9809-svg.svg

آموزش پروژه محور آباکوس (ABAQUS) - شبیه سازی مباحث ژئوتکنیک

در این آموزش سعی شده است خلاهای موجود در مدل سازی مباحث حساس و مهم ژئوتکنیکی در نرم افزار آباکوس بر طرف شود. این مباحث تحت عنوان ۶ درس در قالب توزیع تنش در خاک در شرایط اشباع، خشک، تنش نرمال و تفاضلی، مفاهیم تحکیم و شرایط عادی تحکیم یافته و پیش تحکیم یافته، مفاهیم و فرمول‌ های مربوطه، مدل‌ های رفتاری Cam-Clay و Cap و مدل سازی خاک رس در حالت تک لایه و چند لایه و دو حالت عادی و پیش تحکیم یافته تدریس شده است. در پایان و در دو درس آخر به ترتیب به محاسبه ظرفیت باربری پی سطحی، نظریه ترزاقی، مفاهیم شمع و گروه شمع، تفاوت رادیه شمع با گروه شمع و همینطور مدل سازی آن ها پرداخته شده است و جزئیات مربوط به مدل سازی آن‌ ها به طور کامل ذکر شده است.

مدرس: مهندس شایان قادری مدت زمان آموزش: ۴ ساعت و ۵۹ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 79 FVATCD9509-svg.svg

آموزش پروژه محور اتوکد (AutoCAD) – طراحی پلان مدرسه

اتوکد ابزار بسیار قدرتمندی برای طراحی و نقشه کشی است که اولین بار توسط شرکت آمریکایی به نام Autodesk عرضه گردید و هر ساله نیز به توانایی های آن افزوده گردید. نرم افزار اتوکد یک برنامه کامل و جامع برای ترسیم اشکال هندسی اعم از دو بعدی (مانند: پلان، نما، برش و …) و سه بعدی است. این نرم افزار فرامین و دستورات زیادی را در خود جای داده است و با توجه به اینکه موضوع های آن فرار است و به محض دور شدن از برنامه به مدت طولانی، دستورات و نحوه اجرای آن ها به مرور زمان از حافظه کاربر پاک می شود، نیاز است که به صورت مکرر با آن کار کرده و دستورات آن را تکرار و تمرین کرد.

مدرس: آرمین ابراهیمی مدت زمان آموزش: ۳ ساعت و ۴۲ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 80 FVGEO101-svg.svg

آموزش سنگ شناسی آذرین

سنگ های آذرین دارای متنوع ترین کانی ها و بلورها هستند که به عنوان سنگ معدن، منبع مواد معدنی و عناصر کمیاب و ارزشمند به شمار می روند که ماگماهای تشکیل دهنده آن ها، فرایندهای فیزیکی و شیمیایی مختلفی را طی می کنند. ژنز و فرایندهای تبلور سنگ های آذرین، یکی از مهم ترین پدیده های مورد بررسی علاقه مندان رشته های مختلف، مانند: زمین شناسی، مهندسی معدن، ژئوفیزیک و ژئوشیمی محسوب می شود که در زیرساخت های عمرانی، مهندسی و شهرسازی نیز کاربردهای وسیعی دارند. بخش اصلی کره زمین را سنگ های آذرین، رسوبی و دگرگونی تشکیل می دهند. سنگ های آذرین دارای متنوع ترین کانی ها و بلورها هستند و بنابراین سنگ معدن و منبع مواد معدنی و عناصر کمیاب و ارزشمند به شمار می روند که ماگماهای تشکیل دهنده آن ها، فرایندهای فیزیکی و شیمیایی مختلفی را طی می کنند.

مدرس: دکتر فرشته بیات مدت زمان آموزش: ۷ ساعت و ۴۰ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 81 FVCVL97022-svg.svg

آموزش مقدماتی انواع کف ها و سقف های سازه ای و غیر سازه ای

در این فرادرس سعی شده است که تعداد زیادی از انواع کف ها و نوع اجرا و عملکرد آن ها تشریح شود به طوری که تمامی نیازهای مخاطبین در این زمینه را برآورده کند. این فرادرس شامل توضیحات تکنیکی هم به صوت نوشتاری و هم به صورت شفاهی است که همین امر باعث درک بهتر موضوع تدریس می شود، همچنین به علت آموزش پایه ای، در این فرادرس مخاطبین نیازی به پیش نیازی برای درک مطالبی که مدرس تدریس می کند، ندارند.

مدرس: مهندس مجیدرضا آخوندان مدت زمان آموزش: ۱۸ ساعت و ۸ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 82 fvcvl9503-svg.svg 83 fvcvl113-svg.svg

آموزش مقدماتی بهسازی خاک

درس بهسازی خاک از جمله دروس تخصصی مقطع کارشناسی ارشد رشته عمران - ژئوتکنیک (Geotechnics) است که از مباحث بسیار کاربردی این گرایش است. هر مهندس ژئوتکنیک برای ارائه طرحی بهینه در اجرای فونداسیون های سطحی و عمیق، پایه های پل ها، پی سازی سازه های عظیم دریایی، پایداری شیروانی ها، گودبرداری های شهری و به طور کلی طرح و اجرای تمامی سازه های ژئوتکنیکی، نیازمند تسلط بر مباحث بنیادین بهسازی خاک است. در این فرادرس، علاوه بر تشریح مفصل روش های مختلف بهسازی خاک، نکاتی کاربردی برای انتخاب روش مناسب بهسازی با توجه به نوع خاک و شرایط پروژه ارائه شده است و همچنین نمونه هایی از پروژه های اجرا شده بهسازی خاک در سراسر دنیا در این آموزش ارائه شده است که به درک بهتر مفاهیم کمک شایان توجهی می کند.

مدرس: مهندس فاطمه ولیخواه مدت زمان آموزش: ۷ ساعت و ۵۵ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 84 FVTICVL97121-svg.svg

آموزش مدل سازی شیروانی و خاکریز مسلح در ABAQUS (آباکوس)

آباکوس (ABAQUS)، نرم افزار مدل سازی و تحلیل المان محدود در قالب دو بعدی و سه بعدی برای گستره زیادی از رشته ها به کار می رود. در این آموزش با استفاده از نرم افزار آباکوس، شیروانی و خاکریز مسلح شده با نیل و ژئوسنتتیک (Geosynthetics)، شبیه سازی و مورد بررسی قرار گرفته است که شاخه ای از حوزه پایدارسازی به شمار می رود. نیل ها و ژئوسنتتیک ها به عنوان عواملی برای تسلیح خاک و کمک به رفع ضعف خاک در کشش، مورد استفاده قرار می گیرند که در حال حاضر استفاده از دسته دوم (ژئوسنتتیک) در دنیا رو به افزایش است.

مدرس: مهندس شایان قادری مدت زمان آموزش: ۲ ساعت و ۴۴ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 85 FVMEC98021-svg.svg

آموزش آشنایی با صنعت Heavy Lift و تهیه نقشه Lifting Plan با اتوکد

جرثقیل ها همواره در ساخت و سازها به کار گرفته می شوند. از سبک ترین آن ها که به فراوانی در سطح شهر دیده می شوند (۱۰ تن، ۵۰ تن و ۱۰۰ تن) تا سنگین ترین آن ها که شامل: جرثقیل های ۴۵۰ تن، ۶۰۰ تن، ۱۲۵۰ تن و… هستند، در نصب تجهیزات فوق سنگین پالایشگاهی به کار گرفته می شوند. جرثقیل ها همواره از صفر تا صد پروژه حضور دارند اما متاسفانه در کشور ما توجه ویژه به این بخش نشده است و دائما شاهد واژگون شدن جرثقیل ها هستیم و بعضا به دلایلی، شرکت های لیفتینگ حتی از آموزش به نفرات خود سر باز می زنند چه برسد به این که بخواهند به نفرات خارج از سیستم خود آموزش دهند و تعداد بسیار محدودی از نفرات در کمپانی ها هستند که به معنای واقعی توانایی برنامه ریزی برای عملیات Lifting را دارند.

مدرس: مهندس علی نوری شمیرانی مدت زمان آموزش: ۳ ساعت و ۵۴ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 86 FVCVL96013-svg.svg

آموزش مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان

با گسترش ساختمان ها، تاسیسات حرارتی و برودتی و تهویه مطبوع، نیاز به وجود قوانین، روز به روز بیشتر احساس می شود. هر کدام از این قوانین توسط موسسات معتبر دنیا تهیه می شود و در اختیار مهندسان قرار می گیرد و هر مهندس تاسیسات برای طراحی و اجرا باید به این مقررات مراجعه کند. در این فرادرس قوانین به شکل مصور و کامل تهیه شده و می توان با مجموعه قوانینی که در مبحث چهاردهم بیان شده است، آشنا شد و در هر بازه زمانی به آن مراجعه نمود. لازم به ذکر است که این آموزش منطبق با مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان ویرایش سال ۹۱ است.

مدرس: علی آخوندان مدت زمان آموزش: ۱۱ ساعت و ۴۰ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 87 FVTICVL102-svg.svg

آموزش کنترل لرزه ای سازه ها با اپنسیس و سیمیولینک

تغییرات لحظه ای پارامترهای میراگر نیاز به کدنویسی در محیط نرم افزارهای قدرتمند مهندسی نیز دارد. OpenSees و Simulink دو نرم افزار کدنویسی هستند که قابلیت های هر یک موجب محبوبیت این دو نرم افزار در بین محققین این زمینه شده است. در این فرادرس میراگر جرمی به عنوان یک ابزار کاهنده ارتعاشات در حالات غیرفعال، نیمه فعال و فعال با استفاده از دو الگوریتم تصمیم گیری گرند هوک و فازی در نرم افزارهای OpenSees و Simulink مدل سازی می شود و مزایای هر یک مورد بررسی قرار می گیرد. این آموزش کمک خواهد کرد تا امکان نیمه فعال و فعال کردن هر ابزار غیرفعالی را توسط این دو نرم افزار داشته باشید.

مدرس: مهندس میثم رمضانی مدت زمان آموزش: ۳ ساعت و ۱۰ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 88 FVTICVLE9706-svg.svg

آموزش هیدرولیک (مرور و حل تست کنکور ارشد)

از آنجا که درس هیدرولیک جز منابع آزمون ارشد رشته مهندسی عمران است و لذا تلاش شده است که به یادآوری مطالب اصلی و مهم درسی و مرور تست های کنکور در چند سال اخیر پرداخته شود. با توجه به تست های سال های ۹۰ - 97 کنکور ارشد عمران، سوالات بیشتر جنبه مفهومی دارند و طراحان سوال به گونه ای سوالات را طراحی کرده اند که نیاز است دانشجو مسلط به تمام مفاهیم اولیه و پایه هیدرولیک باشد و توانایی آنالیز مسائل را با در نظر گرفتن تمام جزییات داشته باشد. از این رو در این آموزش تلاش شده است تا با تکرار راه حل های مناسب و سریع جهت حل مسائل و تمرین، این امکان برای دانشجو فراهم شود.

مدرس: مهندس شبنم وکیلی مدت زمان آموزش: ۶ ساعت و ۱۶ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 89 fvarch9801-svg.svg

آموزش نرم‌ افزار CloudCompare برای پردازش ابر نقاط

ابر نقاط، مجموعه سه بعدی از نقاطی هستند که خصوصیات سطح خارجی یک شی را توصیف می کنند. امروزه روش های مختلفی جهت به دست آوردن ابر نقاط سه بعدی از اشیا وجود دارد که از جمله روش های مورد استفاده برای تهیه آن، روش های فتوگرامتری و سنجش از دور را می توان نام برد. با توجه به کاربردهای متفاوت ابر نقاط در حوزه های مختلف، نیاز به پردازش های گوناگون آن و با توجه به اینکه در دروس مختلف دانشگاهی مربوط به ابر نقاط، حداقل نیاز به کار با یک نرم افزار ضروری است، بنابراین در این فرادرس به بررسی برخی کاربردهای پایه و اساسی نرم افزار CloudCompare در پردازش ابر نقاط پرداخته می شود.

مدرس: مهندس ملیکا رستمی جاوید مدت زمان آموزش: ۱ ساعت و ۲۵ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 90 fvtiarch106-svg.svg

آموزش روش های پیشرفته ساخت در معماری

براساس سیستم آموزشی کشور در رشته های ساختمان سازی از جمله معماری و عمران، مقوله صنعتی سازی و به نوعی روش های پیشرفته ساخت در سطح تحصیلات تکمیلی ارائه می گردد تا مهندسان را بر آن دارند نحوه نگرش خود را از سیستم های رایج ساختمانی به سمت روش های نوین و پیشرفته معطوف دارند، بنابراین لازم دانستیم تا مباحثی براساس مصوبه های مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و همچنین براساس تحقیقات صورت گرفته توسط اشخاص صاحب نام و مدرسین دانشگاه های تهران، شرح دهیم.

مدرس: مهندس عاصم شعرباف مدت زمان آموزش: ۱۱ ساعت و ۸ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 91 FVCVL95102-svg.svg

آموزش مهندسی تونل

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و نیاز به داشتن شبکه حمل و نقل با کیفیت بالا، اهمیت تونل دو چندان شده است. با افزایش جمعیت و با زیاد شدن درخواست برای داشتن شبکه حمل و نقل با کیفیت، علم مهندسی تونل نیز پیشرفت داشته است. در این آموزش ویدئویی سعی شده است از معرفی تونل و مکانیک سنگ تا طراحی تونل ها و روش های حفاری و همچنین مراقبت از آنها مطالبی آموزش داده شود. لذا دانشجویان به منبع غنی و کاملی از علم مهندسی تونل دست می یابند.

مدرس: مهندس مجیدرضا آخوندان مدت زمان آموزش: ۱۹ ساعت و ۵۶ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 92 FVCVL98021-svg.svg

آموزش شبیه سازی جریان رودخانه در نرم افزار IHACRES (مدل بارش - رواناب)

مدل هیدرولوژیک IHACRES یک مدل یکپارچه و مفهومی متریک است که برای اجرا در حوضه های بزرگ و اکثر شرایط آب و هوایی کاربرد دارد. بزرگ ترین مزیت این مدل نسبت به سایر مدل های شبیه سازی که اکثرا ساختار پیچیده ای دارند، دقت قابل قبول نتایج آن در عین استفاده از کم ترین اطلاعات ورودی و ساختار ساده آن است. در سال های اخیر، مقالات متعددی با استفاده از مدل IHACRES در بهترین نشریات انگلیسی زبان به چاپ رسیده اند که یکی از دلایل آن کاربرد این مدل در شبیه سازی جریان تحت شرایط تغییر اقلیم است.

مدرس: مهندس احمد فردوسی مدت زمان آموزش: ۱ ساعت و ۳۴ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 93 FVCVL9606-svg.svg

آموزش کاربردی برنامه ریزی راهبردی شهر

در این آموزش، مبانی تئوریک برنامه ریزی راهبردی، تشریح و فرایندها و گام های تبیین آن مورد بررسی قرار گرفته شده است. محتوای این آموزش، شرح انواع رویکردهای سیستمی، مشارکتی، فرایندی و آینده پژوهی و مفاهیم سناریو نگاری و کاربرد آن ها در تدوین برنامه راهبردی، روش های تبیین مساله توسعه، چشم انداز سازی بر اساس سناریو و معرفی روش های مختلف مورد استفاده در فرایند برنامه ریزی، که به عنوان ابزارهای تصمیم سازی عمل می کنند، مانند روش ها و مدل های تصمیم گیری همچون: SWOT، چارچوب مفهومی DPSIR، روش QSPM، روش دلفی، جداول ابتکاری و …. را شامل می گردد.

مدرس: مهندس سینا عطائی مدت زمان آموزش: ۷ ساعت و ۱۱ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 94 FVCVL96082-svg.svg

آموزش کاربرد مدل های کمی در شهرسازی

در این فرادرس مدل ها و روش های کمی کلاسیک کاربردی در پیش بینی های جمعیتی، برنامه ریزی حمل و نقل و کاربری زمین، مدل های اقتصادی و پیش بینی اشتغال و برنامه ریزی خطی معرفی شده و زمینه برای آشنایی با مدل های پیچیده تر مدرن را فراهم می آورد.

مدرس: مهندس سینا عطائی مدت زمان آموزش: ۶ ساعت و ۱۶ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 95 FVCVL9801-svg.svg

آموزش طراحی و ساخت مدل های سه بعدی (3D) با ContextCapture Center

در این آموزش، یک نرم افزار معتبر و معروف فتوگرامتری، به نام ContextCapture Center به صورت گام به گام در جهت مدل سازی مبتنی بر واقعیت ارائه شده است. در این نرم افزار، ابتدا تصاویر اخذ شده توسط دوربین ها یا ابر نقاط اخذ شده توسط پویشگرهای لیزری وارد می شوند و پس از پردازش های ماشین بینایی و فتوگرامتری به مدل سه بعدی مبتنی بر واقعیت و سایر محصولات فتوگرامتری، نظیر مدل رقومی ارتفاعی و ارتوفتو تبدیل می شوند.

مدرس: مهندس آرمین مقیمی مدت زمان آموزش: ۳ ساعت و ۴۹ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 96 FVCVL95103-svg.svg

آموزش زمین شناسی مهندسی

از دیرباز انسان به دنبال شناخت محیط زندگی و همچنین هر آنچه که زیر پای خود بوده است، می باشد. گاهاً در قرون گذشته این امر به سبب اطلاعاتی کم و بیش به دست آمده از برداشت های کم عمق صورت گرفته است. ولی امروزه این امر به موضوعی حیاتی تبدیل گشته است، زیرا سازه ها و ارزش زندگی بالا رفته و اهمیت حفظ آن دو چندان شده است. برای همین انسان نیازمند شناخت کره زمین می باشد. در این فرادرس سعی شده است هر آنچه که در مورد زمین و ساختار آن نیاز است در اختیار دانشجویان قرار داده شود تا مسیری هموار در جهت ارتقا کیفیت قضاوت مهندسی آنها بازگشاید.

مدرس: مهندس مجیدرضا آخوندان مدت زمان آموزش: ۲۰ ساعت و ۲۵ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 97 fvcvl9405-svg.svg

آموزش کاربرد متلب در دینامیک سازه ها

در این فیلم آموزشی، ابتدا مروری بر مفاهیم سیستم های سازه ای یک درجه آزادی و چند درجه آزادی انجام شده و سپس به تشکیل معادلات حاکم بر حرکت سازه های یک درجه آزادی و سپس حل تحلیلی و عددی آن ها، پرداخته شده است.

مدرس: مهندس جواد پالیزوان زند مدت زمان آموزش: ۱۱ ساعت و ۳۵ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 98 FVGIS9807-svg.svg

آموزش تهیه طرح هادی روستایی

طرح هادی روستایی با هدف فراهم ساختن زمینه توسعه و عمران روستایی توسط مشاورین حقیقی و حقوقی تحت مدیریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تهیه و اجرا می شود. این فرادرس در واقع یک کارگاه کارآفرینی برای دانشجویان و دانش آموختگان رشته های مرتبط است، چرا که پس از کسب توانایی لازم در تهیه طرح هادی روستایی، قادر خواهند بود به عنوان مشاورین حقیقی و یا در همکاری با شرکت های مهندسی مشاور حقوقی در فرایند تهیه چنین طرح هایی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همکاری نمایند.

مدرس: دکتر سید رامین غفاری مدت زمان آموزش: ۵ ساعت و ۱۱ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 99 FVCHE106-svg.svg

آموزش آشنایی با مهندسی واکنش های فوتوکاتالیستی

نزدیک به دو دهه است که واكنش های فوتوكاتالیستی (Photocatalysis) در امور تصفیه آب و فاضلاب، هوا، رنگ ها، سطوح خود تمیزكن و…  به کار می روند. این فرایندها به عنوان یک تکنولوژی نویدبخش در راه حذف آلاینده ها از آب و هوا ظاهر شده اند و برای اینکه موفقیت این فرایند بیش از پیش نمایان شود و کاربردهای آن گسترش یابد، پیشرفت های مهمی در این عرصه لازم است. اکنون که سخت گیری های زیست محیطی و نگرانی های اجتماعی در حال تغییر دادن نگرش و تکنولوژی هستند، بسیاری از اصول مهندسی واکنش ها تحت بازنگری مجدد قرار دارند. در این دوران تغییرات، کاربرد تکنولوژی فرایندهای فوتوکاتالیستی نوید روزهای روشنی را می دهد و با توجه به اهمیت این تکنولوژی و همچنین محدود بودن منابع مطالعاتی و آموزشی آن، امید است به کمک این فرادرس بتوان گام مثبتی در جهت توسعه استفاده از این تکنولوژی برداشت.

مدرس: مهندس سهراب نیک آذر مدت زمان آموزش: ۱ ساعت و ۳۸ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 100 FVCVL9602-svg.svg

آموزش هندسه دیفرانسیل برای عمران و نقشه برداری

هندسه دیفرانسیل، از جمله دروسی است که از جنبه تکنیکی نیاز به دانستن جزئیات بسیاری دارد. آموختن این درس بخصوص برای دانشجویانی که رشته اصلی آن ها ریاضی نیست، می تواند تبدیل به موضوعی بغرنج شود. در این درس، سعی می کنیم اصول بنیادی هندسه دیفرانسیل را به شکلی روان و ساده و متناسب با اطلاعات دانشجویانی که در رشته عمران یا نقشه برداری تحصیل می کنند، عرضه کنیم.

مدرس: محمد غمگسار ناصری مدت زمان آموزش: ۱۱ ساعت و ۲ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 101 FVCVL122-svg.svg

آموزش مهندسی ترابری

درس مهندسی ترابری یکی از دروس کارشناسی رشته عمران است که در سال های گذشته کمتر به آن پرداخته شده است، اما با افزایش اهمیت روزافزون توجه به سیستم حمل و نقل و مدیریت عرضه و تقاضا، به جای احداث عرضه های جدید، در سال های اخیر توجه زیادی به این درس و گرایش های مرتبط با آن از قبیل: گرایش حمل و نقل و گرایش راه و ترابری شده است. در واقع درس ترابری به نوعی پیوند دهنده محل زندگی و کار و همچنین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است. در این آموزش سعی شده است درس ها به گونه ای باشد تا دانشجویان دانشگاه های مختلف بتوانند از این آموزش استفاده کنند، همچنین مطالب به صورت کامل مفهومی و به ساده ترین شکل بیان می شود تا دانشجویان بتوانند به درک بهتری نسبت به این درس برسند. لازم به ذکر است در دروسی که نیاز به حل مساله برای درک بهتر مبحث مربوطه دارد، به حل مثال مرتبط نیز پرداخته می شود.

مدرس: مهندس مهران مهتابی مدت زمان آموزش: ۳ ساعت و ۳۵ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 102 fvticvl124-svg.svg

آموزش ماشین آلات ساختمانی در راه سازی

اهمیت تاثیر ماشین آلات در یک پروژه عمرانی در هر ابعاد و اندازه ای بر کسی پوشیده نیست و این موضوع در پروژه های بزرگتری مانند: راه سازی، سدسازی و ساخت ابرسازه ها نمود بیشتری دارد و انتخاب و به کارگیری صحیح ماشین آلات کمک شایانی به پیشبرد اهداف طرح خواهد نمود و از طرف دیگر، عدم شناخت و به کارگیری ناصحیح این ابزار در بسیاری از پروژه ها منجر به شکست آن پروژه می شود. در این فرادرس سعی بر آن است تا مخاطبین ضمن شناخت انواع ماشین آلات ساختمانی و راهسازی مرسوم در ایران با نحوه انتخاب، بهره برداری و سرویس و نگهداری آن ها نیز آشنا شوند.

مدرس: مهندس مصطفی قاسملو مدت زمان آموزش: ۴ ساعت و ۵۹ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 103 FVCVL120-svg.svg

آموزش مدل های فیزیکی و هیدرولیکی

عمده سازه های هیدرولیکی قبل از رسیدن به مرحله اجرایی شدن، بنا به دلایل گوناگون باید در داخل محیط آزمایشگاه با ابعاد کوچکتر مدل سازی شوند. اختصاص هزینه های بسیار بزرگ برای ساخت و اجرای آن ها و احتمال وجود آسیب های مالی و خطرات جانی در شرایطی که این سازه ها به شکل مناسبی طراحی و اجرا نشوند، از جمله این دلایل است. لذا بسیار حائز اهمیت است که به منظور جلوگیری از آثار زیان بار اقتصادی و غیراقتصادی، مهندسان حوزه هیدرولیک بر قوانین و معیارهای حاکم بر مدل سازی آزمایشگاهی (هیدرولیک) تسلط دقیق داشته باشند. این آموزش با بیانی روان و زبانی ساده با حل مسائل متنوع به درک عمیق تر مفاهیم مدل سازی هیدرولیکی کمک شایانی می کند و بنابراین مشاهده آن به دانشجویان و پژوهشگران مهندسی هیدرولیک توصیه می گردد.

مدرس: مهندس امیر کرمی متین مدت زمان آموزش: ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 104 fvticvl120-svg.svg

آموزش زبان تخصصی مهندسی شهرسازی

با توجه به اهمیت و ضرورت آشنایی با متون دست اول در رشته شهرسازی جهت پیشبرد دانش در این رشته و انگلیسی بودن اکثر این منابع، توانایی خواندن و برداشت درست از این متون، از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این فرادرس، ضمن بررسی لغات تخصصی در رشته شهرسازی به ارائه نکاتی در جهت چگونگی خواندن یک متن پرداخته می شود. با توجه به این که کاربران، فرصت کافی را برای گوش دادن و بررسی متن داشته و می توانند مجددا به بررسی آموزش بپردازند، این فرادرس چنین فرصتی را در اختیار آنان قرار خواهد داد. امید است که بتوانیم گامی موثر در جهت ارتقای دانش شهرسازی کشور و کمک به دانشجویان در جهت پیشبرد توانمندی های آنان برداریم.

مدرس: مهندس فاطمه فرجام طلب مدت زمان آموزش: ۷ ساعت و ۳۲ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 105 fvticvl9712-svg.svg

آموزش تحلیل پاسخ دینامیکی ساختگاه خاکی به امواج زلزله با نرم‌ افزار DEEPSOIL

در این آموزش سعی داریم به محاسبه پاسخ ساختگاه های مختلف تحت بارگذاری زلزله و وقوع پدیده هایی در این جهت همچون تشدید را با استفاده از نرم افزار DEEPSOIL بررسی کنیم. این نرم افزار رایگان که در دانشگاه ایلینوی تهیه شده است، تحلیل پاسخ ساختگاه را با در نظر گرفتن یک ستون خاکی یک بعدی به روش غیرخطی و شبه خطی برای ما انجام خواهد داد. این نرم افزار همانند دیگر نرم افزارهای تحلیل ساختگاه، داده هایی همچون رکوردهای زلزله و مشخصات خاک ساختگاه را دریافت می کند و با انجام محاسبات پارامترهای دینامیکی، پاسخ دریافتی را ارائه می دهد. در نهایت از این پارامترها برای تحلیل پاسخ استفاده شده و در صورت نیاز در محاسبات لرزه ای سازه ها به کار گرفته می شوند.

مدرس: مهندس بهزاد کریم‌ پور مدت زمان آموزش: ۴ ساعت و ۵۳ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 106 FVCVL9809-svg.svg

آموزش نرم‌ افزار RocSupport برای طراحی سیستم ‌های نگهداری تونل

در این آموزش به بررسی نرم افزار RocSupport و کاربرد آن در پیش طراحی انواع مختلف سیستم های نگهداری برای تونل های دایروی (و یا نزدیک به مقطع دایروی) در محیط های سنگی پرداخته می شود. هدف از این آموزش، آشنایی مخاطبان با مفهوم منحنی پاسخ زمین – سیستم نگهدار، کاربرد آن در طراحی اولیه تونل و پیاده سازی آن به دو روش تعینی و احتمالاتی در محیط نرم افزار است که با تشریح نکات تئوری و استفاده از مثال های کاربردی ارائه می گردد. انتظار می رود که این فرادرس برای دانشجویان ژئوتکنیک و مهندسین مشغول در زمینه طراحی و مشاوره پروژه ‌های عمرانی و معدنی مفید بوده و بتواند ابزاری مناسب جهت برآورد سریع از رفتار مدل را در اختیار کاربران قرار دهد.

مدرس: دکتر مهدی شاداب فر مدت زمان آموزش: ۲ ساعت

یادگیری را شروع کنید 107 FVTIENG101-svg.svg

آموزش اخلاق مهندسی

هدف از درس اخلاق مهندسی، ارائه کاربردی اصول حاکم بر مبانی اخلاقی در زمینه مهندسی و تدوین بایدها و نبایدها در حوزه اخلاق علمی است. لازم به ذکر است که مفاهیم گسترده این آموزش، تمامی ارکان اخلاقی بسیاری از حوزه ها را پوشش داده شده است و راهنمای تخصصی بسیاری از مسائل محسوب می شود. همان طور که می دانید یادگیری دروس صرفا عمومی به تمرین، تکرار و زمان زیادی نیاز دارد. از این رو می توانیم بهترین شیوه یادگیری این دروس را از طریق این فرادرس پیاده سازی کنیم چون هم زمان کمتری نیاز دارد و هم مطالب گسترده تری ارائه می دهد و در نهایت با دیدن این آموزش، مطالب به راحتی و بدون تکرار اضافی در ذهن مخاطب تثبیت می شوند.

مدرس: مهندس حسام عبدی مدت زمان آموزش: ۶ ساعت و ۳۸ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 108 fvspg9311-svg.svg

آموزش ساخت پل ماکارونی و نحوه بارگذاری آن

یکی از مراحل مقدماتی برای ساخت انواع سازه های فولادی تحلیل و بررسی آزمایشگاهی آن ها قبل از ساخت است. برای این کار روش های مختلفی وجود دارد که یکی از آن ها مدل سازی سازه در ابعاد کوچک، با استفاده از ماکارونی و برخی مواد دیگر نظیر چسب و نخ است. مدرس، در این آموزش ضمن معرفی اجمالی سازه های ماکارونی، به انتقال تجربه خویش در زمینه ساخت این سازه ها می پردازد. در مراحل اولیه شما با نحوه ساخت و بارگذاری دو سازه ساده آشنا می شوید و سپس نحوه ساخت پل ماکارونی را مشاهده خواهید کرد. تمرکز این آموزش روی مهارت ساخت سازه ماکارونی است و نه تحلیل و طراحی آن. این ویدئو برای همه دانش آموزان، دانشجویان و علاقمندان به این موضوع، قابل استفاده است.

مدرس: مهندس مازیار ابوالحسنی مدت زمان آموزش: ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 109 fvticvl9707-svg.svg

آموزش تحلیل پاسخ دینامیکی ساختگاه خاکی به امواج زلزله با نرم افزار EERA

در این آموزش، نرم افزار EERA که با استفاده از تحلیل شبه خطی به بررسی پاسخ زمین در برابر زلزله می پردازد، معرفی می شود. پاسخ زمین و اثر ساختگاه، یکی از پدیده های مهم دینامیکی خاک است که برای بررسی زلزله وارده بر ساختمان اهمیت زیادی دارد. برای تحلیل این اثر نرم افزارهای مختلفی وجود دارد که یکی از پرکاربردترین و ساده ترین آن ها، EERA نام دارد. این آموزش با دربرگرفتن خلاصه ای از مباحث دینامیک خاک، ابتدا به بررسی تمامی پارامترهای دینامیکی خاک و زلزله پرداخته و در انتها وارد خود نرم افزار می شود. پس اگر با مباحث دینامیکی خاک و زلزله آشنایی کاملی ندارید، استفاده از این آموزش می تواند کمک فراوانی به شما بکند.

مدرس: مهندس بهزاد کریم‌ پور مدت زمان آموزش: ۴ ساعت و ۱۵ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 110 fvbcad9711-svg.svg

آموزش مقدماتی نرم‌ افزار BricsCAD (بریکس کد) برای نقشه‌ کشی

BricsCAD (بریکس کد)، نرم افزار قدرتمند نقشه کشی و جایگزین ساده و سبک اتوکد (AutoCAD) است که برنامه ای بر اساس کار با فایل های DWG است و امکانات کامل و پیشرفته ای برای کاربران حرفه ای فراهم می کند. هدف از این فرادرس، آموزش تمامی نکات کاربردی ضروری و مهارت های عملی لازم برای ترسیم دو بعدی نقشه های ساختمانی و صنعتی با استفاده از نرم افزار BricsCAD است. یادگیری این نرم افزار برای تمامی دانشجویان، هنرجویان و مهندسین رشته های: عمران، معماری، مکانیک و سایر رشته های مرتبط با ترسیمات فنی، ضروری محسوب می شود. در پایان هر درس این آموزش، از فراگیران آزمونی از محتوای تدریس شده گرفته می شود.

مدرس: مهندس حبیب رسا مدت زمان آموزش: ۳ ساعت و ۵۹ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 111 FVARCH98061-svg.svg

آموزش کاربردی نقشه کشی دو بعدی در BricsCAD و سایر نرم افزارهای CAD

در این فرادرس سعی کردیم روش های صحیح استفاده از فرامین در ترسیم دو بعدی را در قالب یک آموزش ارائه کنیم. هدف اصلی از ارائه این آموزش، استفاده کاربردی، پروژه محور و بهینه از دستورات و تکنیک های موجود در نرم افزار BricsCAD و سایر نرم افزارهای CAD بعد از آموزش مقدماتی ترسیم دو بعدی آن است که شامل دو بخش عمومی و تخصصی است. در بخش اول به استفاده کاربردی از کمک رسم ها و دستورات در ترسیمات عمومی پرداخته می شود که وابسته به رشته خاصی نیست، اما در بخش دوم استفاده از فرامین و تکنیک های ترسیم در رشته های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد. مسیر ارائه به این صورت است که ابتدا یک ترسیم نمایش داده می شود و سپس بهینه ترین روش ترسیم، مرحله به مرحله به صورت عملی و با بیان جزئیات تدریس می شود.

مدرس: مهندس حبیب رسا مدت زمان آموزش: ۴ ساعت و ۴۳ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 112 fvticvl114-svg.svg

آموزش تئوری انتشار امواج کشسان (Elastic)

در این آموزش، نگاه مفیدی برای درک صحیح امواج الاستیک (انرژی لرزه ای که وارد محیط می شود و به همان صورت هم در محیط منتشر می شود)، خواهیم داشت. اصولا می توان گفت آن چه که در این درس بیان شده، از مهم ترین مباحث برای فهم امواج لرزه ای به شمار می رود. هنگامی که یک موج لرزه ای از کانون منتشر می شود به طور کلی از سه مورد تاثیر می پذیرد که عبارتند از: اثرات چشمه، محیط انتشار و سایت (ایستگاه) که در اینجا ما اثرات چشمه را نادیده می گیریم چرا که شکستگی های دائمی داریم و نمی توان آن محیط را الاستیک فرض کرد و در ادامه مسیر، حرکت موج در محیطی الاستیک نیز بررسی می شود.

مدرس: نیما فیض آقایی مدت زمان آموزش: ۴ ساعت و ۴۱ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 113 FVCVL9710-svg.svg

آموزش مقدماتی شبیه‌ سازی کیفی آب‌ های سطحی با مدل Qual2kw

این فرادرس به منظور آموزش شبیه سازی کیفی آب های سطحی با مدل Qual2kw تهیه شده است. این مدل، مدلی یک بعدی است و برای شبیه سازی کیفی رودخانه ها و کانال ها به کار می رود. شناخت و آگاهی از فرایندهای شناخته شده در مباحث کیفیت آب از جمله موضوعات مهمی است که در تفسیر نتایج آنالیز کیفی آب، کمک شایانی می کند. از این رو، در این فرادرس در کنار آموزش این مدل، درس جداگانه ای با عنوان مفاهیم پایه نیز تهیه شده که در آن هر یک از پارامترهای کیفی مدل و فرایندهای مرتبط با آن ها، با بیانی ساده و با استفاده از تصاویر متعدد تشریح شده است.

مدرس: مهندس محمدمهدی عظیمی مدت زمان آموزش: ۵ ساعت و ۴۶ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 114 FVCVL96021-svg.svg

آموزش آزمایش های صحرایی در مهندسی ژئوتکنیک

با توجه به پیشرفت علم ژئوتکنیک از یک سو و همچنین مرتفع سازی سازه ها و اعمال بارهای فزاینده به سطح زمین، نیازمند به دانستن مشخصات باربری خاک و سطح باربر زمین پروژه هستیم. عدم قطعیت هایی که در آزمایش های آزمایشگاهی در علم ژئوتکنیک داریم، ما را ناگزیر مجبور به تعیین این خواص در محل پروژه به صورت درجا کرده است. در این فرادرس سعی شده است ۸ آزمایش پر تکرار و مهم در این زمینه آموزش داده شود که نکات، روش انجام و همچنین تجهیزات هر کدام از آن ها تشریح می شود.

مدرس: مهندس مجیدرضا آخوندان مدت زمان آموزش: ۱۲ ساعت و ۴۰ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 115 FVTIAGR101-svg.svg

آموزش مبانی فیزیک خاک

خاک تنها یک بستر کاشت برای گیاه نیست بلکه یک محیط متخلخل همراه با ویژگی های منحصر به فرد است. اهمیت فیزیک خاک در این است که بدون شناخت خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و هندسی خاک، نمی توان فرایندهایی که در خاک به وقوع می پیوندد را پیش بینی کرد. علم فیزیک خاک به ما شناخت کافی در مورد رفتار خاک را خواهد داد. هدف از این فرادرس، شناخت الگوهای رفتاری خاک در مواجهه با پدیده های مختلفی از جمله: ورود و خروج آب، پسماند رطوبتی، زهکشی، انتقال املاح و گرما است.

مدرس: سحر پلنگی مدت زمان آموزش: ۲ ساعت و ۳۸ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 116 FVCVL96022-svg.svg

آموزش تشریح آزمایش ژئوفیزیک (Geophysical Experiment)

با توجه به حرکات دائمی زمین و مخاطراتی که میتواند ایجاد کند مانند زلزله، نیاز است تا این حرکات و همچنین محیط تحت تاثیر آن، زمین اطراف گسل و صفحات تکتونیکی را شناسایی کنیم تا تخمین مناسبی از عملکرد آن داشته باشیم. هدف از این فرادرس تشریح کامل روش هایی برای انجام آزمایش ژئوفیزیک به منظور اطلاع از شرایط و ضخامت لایه ها و همچنین ناپیوستگی های درون آن است.

مدرس: مهندس مجیدرضا آخوندان مدت زمان آموزش: ۲ ساعت و ۵ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 117 FVMEC9603-svg.svg

آموزش شبیه سازی رشد ترک در مخلوط های آسفالتی با آباکوس (ABAQUS)

در این آموزش، با استفاده از نرم افزار آباکوس (ABAQUS) رشد ترک در مخلوط های آسفالتی به کمک مدل ناحیه چسبناک (CZM) در مودهای یک خالص و دو خالص به صورت دقیق شبیه سازی و مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا، قبل از طراحی و تحلیل با مفاهیم آسفالت بر اساس استاندارد ملی ایران و همچنین نمونه (SCB)، انواع روش های حل، انواع مودهای بارگذاری و مدل ناحیه چسبناک (CZM) آشنا می شویم، سپس مرحله به مرحله و به صورت کامل و دقیق مود یک را شبیه سازی می کنیم و در انتهای حل، مسأله را به صورت انیمیشن و نمودار می بینیم.

مدرس: مهندس هژیر رحمانی مدت زمان آموزش: ۱ ساعت و ۱۸ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 118 fvticvl101-svg.svg

آموزش ساختمان های انتقال و توزیع آب (مرور و حل تست)

این درس یکی از اصلی ترین دروس رشته های مهندسی آب است که دانشجویان علوم و مهندسی آب و عمران با آن سر و کار دارند. در کنکور کارشناسی ارشد رشته علوم و مهندسی آب در گرایش سازه های آبی، ضریب این درس ۳ است، بنابراین تاثیر بسیار زیادی در قبولی گرایش سازه های آبی دارد. این فرادرس شامل مفاهیم اولیه و کامل درس ساختمان های انتقال و توزیع آب است و مطالب به گونه ای ارائه شده است که تمامی نیازهای دانشجویان متقاضی شرکت در کنکور کارشناسی ارشد رشته علوم و مهندسی آب گرایش سازه های آبی را برطرف کند. در هر درس تمام مطالب به صورت کنکوری بیان شده است و در هر مبحث تست هایی نیز از کنکور کارشناسی ارشد برای یادگیری و فهم بیشتر درس حل و توضیح داده شده اند.

مدرس: مهندس امیر رجائی مدت زمان آموزش: ۷ ساعت و ۳۴ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 119 FVTICVL129-svg.svg

آموزش زبان تخصصی مهندسی آب

از آنجایی که یادگیری زبان انگلیسی تخصصی مرتبط با هر رشته تحصیلی دانشگاهی بالاخص در مقاطع تحصیلات تکمیلی و دکتری به سبب نیاز به مطالعه مقالات و کتب مرجع که اغلب به زبان انگلیسی به نگارش در آمده اند، بسیار حائز اهمیت است، لذا در این فرادرس تلاش بر این است که مخاطب پس از گذراندن آموزش مورد نظر به راحتی بتواند مقالات و کتب مرجع گرایش و رشته تحصیلی خود را مطالعه نماید. در این فرادرس ضمن آموزش مباحث و واژگان اصلی تخصصی مربوط به هر گرایش تحصیلی به برخی از ساختارهای دستوری زبان انگلیسی که ممکن است مخاطبان گرامی در حین آموزش به آن نیاز پیدا کنند به صورت جزیی پرداخته خواهد شد.

مدرس: مهندس سید مهران احمدی مدت زمان آموزش: ۳ ساعت و ۴۹ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 120 FVCVL96023-svg.svg

آموزش نقش ابزار دقیق در مهندسی ژئوتکنیک

با پیشرفت تکنولوژی و صنعت، نیاز بشر به ایجاد فضاهایی با عرض و ارتفاع و همچنین عمق بیشتر افزایش یافته است. برای این منظور سازه های مرتفع و همچنین عمیق که جزء سازه های ژئوتکنیکی دسته بندی می شوند، بصورت فزاینده  ای در حال ساخت هستند. با توجه به شرایط داخل زمین و عدم قطعیت های فراوانی که در آن موجود است ساخت این قبیل سازه ها نیازمند پیشروی گام بندی شده و با دقت بالا می باشد. لذا استفاده از وسایلی تحت عنوان ابزار دقیق ضروری به نظر می رسد. با توجه به این موضوع در این فرادرس سعی شده است تا این ابزارآلات به دروس مجزا ارائه شوند و هر کدام به تفکیک توضیح داده شوند. برای درک بهتر کارکرد و جایگاه استفاده از این ابزارهای مختلف، به تفکیک پروژه های مختلف ژئوتکنیکی تدریس شده اند.

مدرس: مهندس مجیدرضا آخوندان مدت زمان آموزش: ۷ ساعت و ۴۵ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 121 fvticvl9711-svg.svg

آموزش ارزیابی ریسک امنیتی زیرساخت به روش FEMA (فما)

امروزه در پروژه ها و طرح های صورت گرفته یا در حال انجام به دست طراحان، مشاوران و پژوهشگران مربوطه در حوزه حفاظت از زیرساخت ها و دارایی ها، ارزیابی آسیب پذیری و ریسک نقش مهمی در جهت گیری طرح به سمت اهداف تعیین شده، دارد. لازمه رسیدن به این اهداف، آشنایی با مبانی و مفاهیم مربوط به ارزیابی ریسک و انتخاب روش متناسب مربوط هر پروژه و طرحی است که با توجه به گسترش روزافزون تهدیدات متحمل زیرساخت ها و دارایی ها، یادگیری و استفاده از این روش ها از اهمیت فراوانی برخوردار است.

مدرس: مهندس سعید غلامی مدت زمان آموزش: ۲ ساعت و ۱۱ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 122 fvtigis102-svg-1.svg

آموزش بررسی و تحلیل توسعه نظام شهری در ایران

آنچه تاکنون در نظام توسعه شهری ما بسیار اهمیت داشته است، جنبه های سودآوری رشد شهری بوده که تنها سبب رشد کمی شهرها گردیده و جنبه های کیفی (جنبه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حقوقی) آن به فراموشی سپرده شده است. این آموزش در سه درس ارائه شده است که در درس یکم، چالش های توسعه شهری در ایران مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته است. در درس دوم، راهبردهای کارآمد و موفق تجربه شده جهانی برای حل این مشکلات شهری ارائه خواهد شد و در درس سوم، به تشریح و تفسیر الگوهای نوین توسعه شهری در جهان اشاره شده است که بستری مناسب برای اجرای بهینه راهبردهای توسعه شهری است.

مدرس: دکتر مصطفی خزایی مدت زمان آموزش: ۱۰ ساعت و ۳ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 123 fvimg9309-svg.svg

آموزش نرم افزار eCognition

در این فرادرس، نرم افزار eCognition برای قطعه بندی تصویر آموزش داده می شود. استخراج عارضه، قطعه بندی و طبقه بندی و ... از کاربردهای این نرم افزار است. هدف از این آموزش، آشنایی با این نرم افزار و انجام قطعه بندی می باشد. بدین منظور در ابتدا یک سری مفاهیم و مقدمات ارائه شده و در ادامه به مروری بر روش های شی مبنا، مفاهیم مقدماتی در روش های شی مبنا، انواع روش های قطعه بندی و پارامترهای موثر بر آن، دلیل استفاده و خواستگاه روش های شی مبنا پرداخته شده است و پس از ارائه این مطالب، بر روی خود نرم افزار مراحل مربوطه به صورت مفصل توضیح داده شده است.

مدرس: مهندس سعید امینی مدت زمان آموزش: ۷ ساعت و ۲۱ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 124 FVCVL96025-svg.svg

آموزش رفتار قاب با مهاربند زانویی (KBF) در برابر زلزله در سازه ها

یکی از مسائلی که در استحکام لرزه ای سازه مورد توجه می باشد مسأله مهاربندی قاب های سازه می باشد، زیرا وجود مهاربند در یک قاب سازه ای باعث بهبود پارامترهای لرزه ای آن می شود. در بین مهاربندهای مختلف در این فرادرس سعی شده است تا مهاربند زانویی به عنوان یکی از مهاربندهای کمیاب و کمتر شناخته شده مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. هدف اصلی از این فرادرس ارائه نکات مبسوطی در زمینه پارامترها و عملکرد لرزه ای این مهاربند بوده است.

مدرس: مهندس مجیدرضا آخوندان مدت زمان آموزش: ۱۰ ساعت و ۱۷ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 125 FVCVL99032-svg.svg

آموزش نرم افزار LinPro برای مدل سازی سازه ها و مسائل استاتیک

در این فرادرس انواع سازه‌ها از قبیل: تیر، قاب با اتصالات صلب و مفصلی، خرپا و… مورد مدل‌سازی و بارگذاری قرار می‌گیرند و چگونگی ترسیم دیاگرام‌های برشی، خمشی، محوری، مقادیر عکس‌العمل های تکیه‌گاهی و همینطور تغییر شکل سازه به همراه نکات مهم نرم‌افزار شرح داده می‌شود و دانشجویان قادر خواهند بود تا انواع مسائل استاتیک و تحلیل سازه‌ها را مدل‌سازی و آنالیز کنند.

مدرس: مهندس آرش سليمانی مدت زمان آموزش: ۱ ساعت و ۲۱ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 126 FVCVL98121-svg.svg

آموزش الزامات فنی و حقوقی مهندس ناظر و مجری ساختمان

باید بدانیم که نظارت ساختمان امری چند وجهی است و مهندسین ناظر باید اطلاعات نسبی در زمینه طراحی نیز داشته باشند که تقریبا در طی تحصیل در دانشگاه، دانش نسبی را به دست می آورند ولی مشکل اصلی این جا است که عموما مهندسین ناظر در طی دوره دانشگاه با موارد اجرایی سر و کار ندارند و کمتر فرصت آشنایی با آن ها را می یابند و در زمانی که پا به عرصه این رشته در یک پروژه واقعی به عنوان شخصی که باید پاسخگوی کیفیت اجرای ساختمان باشد، می گذارند، با چالش های زیادی رو به رو شده و در بسیاری از موارد به دلیل ماهیت اجرایی پروژه ها و اصرار مالکان ساختمان بر اجرا شدن سریع پروژه، مهندس ناظر جوان در زمان برخورد با یک مشکل، فرصت کافی برای پرسش از مراجع ذی صلاح و تصمیم گیری به موقع را ندارد و همین مساله می تواند سبب گرفتاری وی شود. در این فرادرس بسیاری از نیازهای مهندسین ناظر و مجری برای آگاهی از مواردی که تخلف محسوب می شوند و همچنین نحوه صحیح برخورد با این تخلفات رفع می گردد.

مدرس: مهندس معید ذهبیون مدت زمان آموزش: ۸ ساعت و ۱۸ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 127 FVTIGIS103-svg.svg

آموزش مبانی و روش های برنامه ریزی شهری (رایگان)

هدف از آموزش این رشته، تربیت متخصصانی است که ضمن کسب اطلاعات فنی، روحیه پویایی را نیز در خود گسترش دهند. به همین دلیل این فرادرس علاوه بر اینکه به آموزش دانش فنی می پردازد، بلکه به فراگیری علوم اجتماعی نیز تکیه دارد تا توسعه اقتصادی و منطقه ای به عنصری پایدار به نام توسعه انسانی، بدل شود. با توجه به اینکه هدف و رسالت برنامه ریزی شهری ایجاد محیط هایی با کیفیت و با سلامت بالا در همه ابعاد است، لذا ضرورت و اهمیت ترویج این رشته و مضامین آن برای مسئولین و علاقه مندان این حوزه بسیار بالا است و در صورت افزایش عمومی و تخصصی این دانش و علم می توان از پیامدهای مثبت آن نهایت بهره را در راستای تولید و نگهداری فضاهای خوب شهری برد.

مدرس: دکتر مصطفی خزایی مدت زمان آموزش: ۴ ساعت و ۴۹ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 128 FVTICVL116-svg.svg

آموزش کیفیت آب (Water Quality) - رایگان

منظور از کیفیت آب، مطلوب بودن آن برای مصارف کشاورزی و آبیاری است. همانطور که می دانیم نمی توانیم بدون انجام آزمایش های کیفی آب، آن را در طرح های آبیاری به مصرف برسانیم. در اینجا است که اهمیت مطالعه و تعیین کیفیت آب بیشتر مطرح می شود. در این درس در مورد خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی آب و آزمایش هایی در مورد نحوه تعیین املاح و تعیین سختی آب، نحوه تصفیه فاضلاب و استفاده از آب های نامتعارف بحث می شود. همچنین سعی شده به نحوه ای ساده در مورد اهمیت کیفیت آب و آزمایش هایی که در این حیطه وجود دارد، بحث شود و آزمایش های گام به گام ارائه گردد.

مدرس: مهندس فاطمه آخونی پورحسینی مدت زمان آموزش: ۶ ساعت و ۲۶ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 129 FVIT9811-svg.svg

آموزش سیستم حمل و نقل هوشمند (ITS)

حمل و نقل هوشمند (Intelligent Transportation System) به سیستم هايي گفته مي شود كه از ارتباطات و فناوری اطلاعات برای کنترل و اداره شبکه حمل و نقل استفاده می کنند. استفاده از این سیستم ها باعث بهبود عملکرد شبکه حمل و نقل، جلوگیری از اتلاف وقت، حفظ جان انسان ها و بسیاری از منافع دیگر می گردد. سیستم حمل و نقل هوشمند (ITS) فقط یک فناوری و ابزار جدید نیست، بلکه فناوری های مختلفی در این سیستم استفاده می شود که در نهایت باعث تعامل و یکپارچه سازی بخش های مختلف حمل و نقل می گردد. در این آموزش قصد داریم به بررسی سیستم های هوشمند حمل و نقل (ITS) بپردازیم. در درس یکم، اصلی ترین مفاهیم ITS را آموزش داده و در درس های دیگر آموزش، هوشمندی قسمت های مختلف حمل و نقل را مورد بررسی قرار می دهیم.

مدرس: مهندس امیرحسین بهبودی مدت زمان آموزش: ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 130 FVMEC99031-svg.svg

آموزش محاسبه بارهای حرارتی و برودتی با نرم افزار Carrier HAP - مقدماتی

اخیرا همراه داشتن فایل خروجی نرم افزار کریر (Carrier HAP)، جزو چک لیست سازمان نظام مهندسی ساختمان محسوب می شود که خود گواه بر اعتبار این نرم افزار در بین مهندسان طراح و مشاور است که فراگیری آن، هم در زمینه انجام محاسبات و طراحی و هم در زمینه توانایی مشاهده و چک کردن فایل های ارائه شده توسط دیگر مهندسان، امری الزامی به شمار می رود. نرم افزار کریر (Carrier HAP)، نرم افزاری مفید و کاربردی در زمینه محاسبات بارهای حرارتی و برودتی است که در این فرادرس سعی شده علاوه بر توضیح جزئیات نرم افزار در هر قسمت، مخاطب با تجهیزات تهویه مطبوع و نحوه محاسبات بارهای حرارتی و برودتی به صورت دستی و همچنین مبحث سایکرومتری (Psychrometric) که یکی از ابزارهای مهم مهندسان طراح در زمینه تاسیسات و تهویه مطبوع است، آشنا گردد.

مدرس: مهندس محمدحسن فخاران مدت زمان آموزش: ۶ ساعت و ۴۵ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 131 FVCVL9510-svg.svg

آموزش مهندسی زلزله - رایگان (یادبود ریحانه و زهرا)

در گذشته انسان برای این که از خود در برابر شرایط جوی نگهداری کند، سرپناه هایی می ساخت که نوعاً از مواد و مصالح ساده تر و سبک تر استفاده می شدند، لذا عوامل طبیعی مانند زمین لرزه اثر خاصی روی آن ها نداشت و موضوع مهمی تلقی نمی شد. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و همچنین با مرتفع سازی سازه ها، عامل زلزله حائز اهمیت شد و باید محل اسکان خود را در برابر این عامل طبیعی مصون سازیم. در این فرادرس سعی شده است که در ابتدا از شناخت ماهیت این نیروی زمین شروع کنیم، سپس به تشدید آن و خرابی هایی که احتمالا در سازه ها ایجاد می کنند، بپردازیم و در درس های بعدی به نحوه محاسبه این نیرو و طراحی سازه در برابر آن نیز می پردازیم.

مدرس: مهندس مجیدرضا آخوندان مدت زمان آموزش: ۲۱ ساعت و ۱۱ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 132 FVLS9906-svg.svg

آموزش مدل سازی عددی انفجار با نرم افزار LS-DYNA

 یکی از نرم‌افزارهای المان محدود کارآمد در شبیه‌سازی مسائل با نرخ کرنش بالا (High Strain Rate)، نرم‌افزار LS-DYNA است. کاربرد ویژه این نرم‌افزار در شبیه‌سازی پدیده‌های ضربه (Impact / Crash) در صنایع خودروسازی با وجود مدل‌های آدمک مصنوعی (Dummy)، پدیده‌های نفوذ (Explosion) و انفجار (Blast) است. در این آموزش ضمن معرفی تئوری‌های مدل‌سازی عددی انفجار، به صورت عملی موج شوک ناشی از انفجار و تخریب سازه پیرامونی، شبیه‌سازی می‌گردد.

مدرس: دکتر احمد رحمتی علائی مدت زمان آموزش: ۲ ساعت و ۴۸ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 133 FVCVL9409-svg.svg

آموزش نرم افزار SAFE برای طراحی دال ها و پی های بتن مسلح

با توجه به رشد سریع و شتاب‌دار دانش بشری در قرن حاضر و لزوم دستیابی هر چه سریع‌تر به حل مسائل به خصوص در رشته‌های فنی و مهندسی، استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی جهت آنالیز و طراحی مدل‌ها، امری اجتناب ناپذیر محسوب می‌شود. مهندسان ساختمان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و جهت آنالیز و طراحی دقیق و سریع ساختمان‌ها، ناگزیر از نرم‌افزارهای تخصصی نظیر: ETABS, SAFE, SAP, STAAD.Pro و… استفاده می‌کنند. در این میان، با توجه اینکه سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان جهت آنالیز و طراحی ساختمان‌ها، نرم‌افزارهای ETABS و SAFE را تایید می‌نمایند، فراگیری این نرم‌افزارها برای مهندسین عمران حائز اهمیت بسیار است.

مدرس: دکتر احسان عمرانیان مدت زمان آموزش: ۵ ساعت و ۳۱ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 134 FVARCH99024-svg.svg

آموزش اصول طراحی ساختمان های انرژی صفر (ZEB)

در این فرادرس شما با اصول و مبانی طراحی ساختمان های انرژی صفر آشنا شده و در یک روش گام به گام، مفهوم و تاثیر اقلیم در طراحی ساختمان صفر انرژی به شما آموزش داده می شود که از این پس می توانید این اصول را برای طراحی هر نوع کاربری، مانند: مسکونی، آموزشی، اداری و… به کار ببرید. همچنین به شما نشان داده می شود که در یک رویکرد یکپارچه، چگونه از راهکارهای غیر فعال خورشیدی، همچون: عایق حرارتی، سایه اندازی، دریافت مستقیم نور خورشید و همچنین روش های فعال خورشیدی، مانند: آبگرمکن و سلول های فتوولتاییک، استفاده کنید تا بهترین نتیجه را به دست آورید. در این مسیر، به مرور و بررسی نمونه های اجرا شده در جهان می پردازیم و با این گونه ساختمان ها آشنا می شویم. این آموزش برای تمامی افراد علاقه مند به افزایش بهره وری انرژی در ساختمان، می تواند مفید واقع شود.

مدرس: مهندس میلاد حیرانی پور مدت زمان آموزش: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 135 FVCVL9904-svg.svg

آموزش نرم افزار LARS-WG - مولد مصنوعی داده های آب و هوایی

این نرم‌افزار، یک ابزار کارا برای شبیه‌سازی اقلیم آینده زمین تحت سناریوهای مختلف انتشار گازهای گلخانه‌‏ای است. از جمله نکات برجسته در این آموزش، می‌توان به نحوه تحلیل عملکرد و آنالیز خروجی مدل و همچنین مقایسه آن با دوره مشاهداتی اشاره کرد. گفتنی است که در دیتابیس LARS-WG تعدادی مدل GCM از سری CMIP5 موجود است، اما نحوه ساخت سناریوی اقلیمی با استفاده از جدیدترین مدل‏‌های GCM (مدل‏‌های CMIP6 و سناریوهای Shared Socioeconomic Pathways یا به اختصار SSP) به طور کامل آموزش داده شده است. امید است این آموزش بتواند مورد پسند و استفاده علاقه‏‌مندان و محققین تغییرات اقلیمی قرار بگیرد و گامی مثبت در جهت افزایش آگاهی و توانمندی دانش‌پژوهان این حوزه بردارد.

مدرس: مهندس امین صادقی مدت زمان آموزش: ۱ ساعت و ۵۱ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 136 FVCVL9906-svg.svg

آموزش پروژه محور ETABS - طراحی و مدل سازی استخر

کاربرد نرم‌افزار ETABS تنها برای تحلیل و طراحی ساختمان نیست و با این نرم‌افزار می‌توان سازه‌های خاصی همچون استخر را در آن مدل‌سازی، تحلیل و آنالیز کرد. در این آموزش، ما به ارائه روش آنالیز و مدل‌سازی یک استخر بتنی در نرم‌افزار ETABS می‌پردازیم. امروزه با گرایش مردم به سمت ورزش‌های آبی و جذابیت فوق‌العاده آن، اهمیت طراحی سازه‌ای آن دوچندان شده و به یکی از جذاب‌ترین شاخه‌های طراحی سازه تبدیل شده است. در این فرادرس، به صورت عملی نشان داده شده است که چگونه می‌توان یک استخر بتنی را در نرم‌افزار ایتبس مدل‌سازی و تحلیل کرد و در انتها بر اساس خروجی‌های نرم‌افزار، طرح سازه‌ای آن را انجام داد.

مدرس: مهندس محمدحسن سیفی مدت زمان آموزش: ۱ ساعت و ۸ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 137 FVEE99021-svg.svg

آموزش مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان

یکی از شاخه های مهندسی برق که می تواند بازار کار مناسبی را برای متقاضیان فراهم آورد، برق ساختمان است. ارتقای كیفیت ساختمان ها پس از تدوین مقررات ملی ساختمان كاملا مشهود بوده است. مبحث سیزدهم از مقررات ملی ساختمان، مربوط به برق ساختمان است كه یكی از مهم ترین مباحث در جهت تامین جان و مال افراد محسوب می شود. پایبندی به مقررات ملی ساختمان نه تنها باعث حفظ امنیت و آرامش افراد می شود، بلكه موجب صرفه جویی اقتصادی و افزایش بهره وری نیز می گردد.

مدرس: مهندس سيد محمدحسين جعفری مدت زمان آموزش: ۳ ساعت و ۲۹ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 138 FVCVL9804-svg.svg

آموزش سازه های فولادی ۱ - بخش دوم

در این فرادرس پس از آشنایی با مقدمات و مشخصات مقاطع فولادی، به طراحی اعضای کششی می پردازیم و در ادامه، مقاطع خمشی یا تیرها را بررسی می کنیم و همچنین طراحی ستون ها و اتصالات، موارد دیگری هستند که در این آموزش با استفاده از آیین نامه طراحی سازه های فولادی (آیین نامه مبحث 10)، به بحث و بررسی آن ها می پردازیم. در این آموزش تلاش بر این است که با استفاده از فلسفه های مختلف طراحی، مثل: ASD و LRFD به طراحی قسمت های اعضای مختلف سازه های فولادی پرداخته شود و تفاوت این روش ها با یکدیگر در هر کدام از اعضا تشریح گردد. در این آموزش به رفتار سازه های فولادی در ناحیه غیر خطی شدن و تغییر شکل های پلاستیک توجه بیشتری شده است.

مدرس: مهندس علی قاسمی مدت زمان آموزش: ۵ ساعت و ۵۷ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 139 FVARCH99023-svg.svg

آموزش آشنایی با اصول دکوراسیون داخلی

در این آموزش، دکوراسیون داخلی با نرم افزار اتوکد پیاده سازی شده است. این آموزش با در نظر گرفتن مبانی و اصول فنی و اجرایی، ارائه و پیاده سازی شده است. در این درس نشان داده شده است که چگونه می توان از اتوکد برای پیاده سازی نقشه های معماری در کامپیوتر، استفاده نمود. دکوراسیون داخلی با نرم افزار اتوکد، یکی از موارد حرفه و تخصص معماری در پیاده سازی نقشه های اجرایی محسوب می شود. در این فرادرس، مبانی و اصول اجرایی دکوراسیون داخلی با نرم افزار AutoCAD آموزش داده می شود. این نرم افزار، زمینه های مختلفی از پروژه های دانشجویی و حرفه مهندسی را در بر می گیرد که می توان از آن در هر یک از حوزه های تخصصی، از قبیل: مهندسی معماری، عمران، نقشه فازهای مختلف پروژه های ساختمانی و همچنین زمینه های فنی و اجرایی، آن هم به صورت تکنیکی و دقیق و در کمترین زمان ممکن، بهره برد.

مدرس: دکتر حدیث داوده مدت زمان آموزش: ۲ ساعت و ۱۴ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 140 FVNEST9904-svg.svg

آموزش نرم افزار NEST برای آنالیز و پردازش داده های SAR

امروزه نرم‌افزار (NEST (Next ESA SAR Toolbox، به عنوان یک نرم‌افزار کاربردی در پردازش انواع تصاویر حاصل از سنجنده‌های راداری به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است. در سالیان اخیر، این نرم‌افزار قدرتمند و متن باز توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) و به منظور آنالیز، پردازش و بصری‌سازی انواع داده‌های SAR توسعه یافته است. از مزایای این نرم‌افزار می‌توان به: رایگان و متن باز بودن آن، قابلیت استفاده از آن در نوشتن مقالات معتبر، سازگاری با سیستم عامل‌های مختلف ویندوز، لینوکس و Mac OS X و همچنین امکان کار آن با هر دو نوع داده رستری و برداری به منظور کسب اطلاعات قابل اعتماد از اشیا و پدیده‌های سطح زمین، نام برد.

مدرس: مهندس مهرنوش امتی مدت زمان آموزش: ۵ ساعت و ۳۹ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 141 FVENP9905-svg.svg

آموزش مقدماتی نرم افزار EnergyPlus برای شبیه سازی انرژی در ساختمان

بحران انرژی در قرن اخیر، از مهم ترین مسائل حائز اهمیت بشر است. به منظور غلبه بر این بحران، صنایع مختلف باید سیاست های کاهش انرژی را در راس کار خود قرار دهند. ساختمان ها از بزرگ ترین مصرف کنندگان انرژی در جهان محسوب می شوند. به منظور کاهش اتلاف انرژی در ساختمان ها، نیازمند شناخت و اصلاح رفتار آن ها به واسطه شبیه سازی انرژی هستیم. نرم افزار EnergyPlus که یک نرم افزار همه جانبه در حوزه شبیه سازی انرژی ساختمان به شمار می رود، با موتور محاسباتی قدرتمند خود، موتور شبیه سازی بسیاری از نرم افزارهای دیگر مثل DesignBuilder است که عمل شبیه سازی را با سرعت و دقت بالا انجام می دهد.

مدرس: مهندس رضا مختاری مدت زمان آموزش: ۳ ساعت و ۳۹ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 142 FVMEC960731-svg.svg

آموزش تئوری الاستیسیته ۱ - بخش دوم

هدف اصلی درس تئوری الاستیسیته این است که یک مهندس بتواند به محاسبه کرنش ها و تنش ها در یک جسم که تحت نیروهای مکانیکی و حرارتی قرار دارد، بپردازد. این تغییر شکل های کوچک در بسیاری از سازه های مهندسی مانند: تیرها، ورق ها و پوسته ها اهمیت داشته و از این رو تحلیل رفتار مکانیکی آن ها از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این آموزش تمرکز اصلی بر روی تغییر شکل های بی نهایت کوچک خطی است و در نتیجه جا به جایی ها و تنش ها به صورت خطی متناسب با نیروهای اعمالی بوده و جا به جایی ها در مقایسه با بعد مشخصه کوچک هستند. امید بر این است که با تقسیم بندی انجام گرفته و نیز مروری بر مفاهیم مورد نیاز از درس مکانیک محیط های پیوسته، تئوری الاستیسیته به طور کامل و سریع فرا گرفته شود.

مدرس: دکتر برهان روستا ناوی مدت زمان آموزش: ۱۱ ساعت و ۲۲ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 143 FVMEC96073-svg.svg

آموزش تئوری الاستیسیته ۱ - بخش اول

هدف اصلی درس تئوری الاستیسیته این است که یک مهندس بتواند به محاسبه کرنش ها و تنش ها در یک جسم که تحت نیروهای مکانیکی و حرارتی قرار دارد، بپردازد. این تغییر شکل های کوچک در بسیاری از سازه های مهندسی مانند: تیرها، ورق ها و پوسته ها اهمیت داشته و از این رو تحلیل رفتار مکانیکی آن ها از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این آموزش تمرکز اصلی بر روی تغییر شکل های بی نهایت کوچک خطی است و در نتیجه جا به جایی ها و تنش ها به صورت خطی متناسب با نیروهای اعمالی بوده و جا به جایی ها در مقایسه با بعد مشخصه کوچک هستند. امید بر این است که با تقسیم بندی انجام گرفته و نیز مروری بر مفاهیم مورد نیاز از درس مکانیک محیط های پیوسته، تئوری الاستیسیته به طور کامل و سریع فرا گرفته شود.

مدرس: دکتر برهان روستا ناوی مدت زمان آموزش: ۸ ساعت و ۴۵ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 144 FVCVL9812-svg.svg

آموزش کاربرد اکسل Excel در شهرسازی

هدف از این فرادرس، ترسیم و بیان یک نقشه کلی از فرایندهای شهری است که با استفاده از سندهای متفاوت در اکسل انجام می شود. اهمیت این آموزش این است که ما بر اساس کاربردها و با ترسیم یک قاعده کلی (شهرسازی)، به رفع نیازها و کمبودهای رشته شهرسازی می پردازیم و قابلیت محاسبات آنی را پیدا می کنیم. یادگیری این فرادرس، سهولت در پروژه های شهری و مدیریتی است که در سریع ترین زمان ممکن به جواب ها و نیازها که شامل: فرم ها، شیت ها، جداول، نمودارها، درصدها، مساحت ها و سایر موضوعات است، می رسیم.

مدرس: مهندس سجاد محمدی فر مدت زمان آموزش: ۴ ساعت و ۱۵ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 145 FVCVL124-svg.svg

آموزش زلزله شناسی ۱

درس زلزله شناسی ۱ یکی از مهم ترین دروس اختصاصی مربوط به کارشناسی ارشد رشته ژئوفیزیک (گرایش زلزله شناسی) و همچنین پیش نیاز درس زلزله شناسی ۲ است. در این درس دانشجویان با مفاهیم اولیه زلزله شناسی، پارامتر پرتو و تعیین پارامترهای مبنایی آن مانند: مختصات مکان، زمان وقوع و بزرگی زمین لرزه و همچنین تشخیص فازهای متداول روی لرزه نگاشت آشنا می شوند.

مدرس: کورش امامی مدت زمان آموزش: ۵ ساعت و ۱۹ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 146 FVMNG9811-svg.svg

آموزش مدیریت تشکیلات کارگاهی

پس از تهیه نقشه‌های اجرایی یک پروژه عمرانی، مهم‌ترین بخش از پروژه، اجرای صحیح و اصولی آن نقشه در محل مورد نظر است. برای اجرای صحیح و رعایت جنبه‌های مختلف مهندسی، از قبیل: جنبه‌های فنی، اقتصادی، زیست محیطی و پدافند غیر عامل، نیاز به مدیریت بهتر عوامل موجود در کارگاه عمرانی است. مدیریت هر چه بهتر این تشکیلات می‌تواند به اجرای صحیح و کاهش هزینه‌ها، کمک شایانی نماید. چنانچه این مسائل در کارگاه‌های ساختمانی به شکل مناسب مدیریت نگردند، موجب وارد آمدن آسیب‌های جبران‌ناپذیری به تمامی عوامل پروژه می‌گردد.

مدرس: دکتر هاشم بهمن یار مدت زمان آموزش: ۹ ساعت و ۴۳ دقیقه

یادگیری را شروع کنید 147 FVCHE107-svg.svg

آموزش آشنایی با اصول تصفیه آب و پساب های صنعتی

آب که ارزشمندترین ماده در زندگی انسان است، از دیرباز نقش مهم و بی بدیلی در زندگی انسان داشته است. انسان در تاریخ حیات خود ضمن آشنایی با آب خواص آن را نیز شناسایی کرده است. با رشد روزافزون جمعیت دنیا و صنایع، انواع فاضلاب های خطرناک شهری و صنعتی وارد آب رودخانه ها و دریاها شد و زندگی موجودات زنده را به خطر انداخت. امروزه میزان آلودگی رودخانه‌ ها و دریاها تا حدود زیادی بیش از توان خودپالایی طبیعت شده است که این امر انسان را به این فکر واداشته است که باید فاضلاب را پیش از ورود به طبیعت تصفیه کرد تا از زیان و آلودگی آن کاسته شود. هدف از ارائه این فرادرس، معرفی فرایند تصفیه آب و فاضلاب و مباحث لازم آن با تاکید بر اصول اساسی و طراحی مفهومی سیستم های تصفیه فاضلاب شهری، صنعتی و آب آشامیدنی است.

مدرس: مهندس سهراب نیک آذر مدت زمان آموزش: ۴ ساعت و ۱۲ دقیقه

یادگیری را شروع کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر