موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک ppt

اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک ppt

نویسنده : معین | زمان انتشار : 21 دی 1400 ساعت 23:23

خانهعناوین مطالبتماس با من

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

دانلود فایل های پاورپوینت و ppt pptx doc docx df مقاله

دانلود فایل های پاورپوینت و ppt pptx doc docx df مقاله

ابر برجسب

سایت فروشگاهی کامپیوتر به زبان P دبیرخانه . فروشگاه . بانک با زبا تعیین واحد دانشگاهی به زبان PHP سایت دانشگاه به زبان PHP سایت زبانکده به زبان PHP رایانش ابری فروشگاه ساز فروشگاه ساز فول شاپ دانلود سورس سایت دانشگاه به زبان دانلود اکسل داده های ترازنامه ای دانلود داده های ضریب بتا شرکتهای تبلیغات در تلگرام تلگرام معاینه فنی خودرو به زبان PHP نرم افزار ارسال انبوه تلگرام

جدیدترین یادداشت‌ها

همه

بایگانی

جستجو

آمار : 10427 بازدید Powered by Blogsky

اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک

موضوع : اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک

تعداد صفحات: 7

این مطلب در مورد اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک و در 7 صفحه می باشد و در آن به تعریف و ویژگی های اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک پرداخته شده است و در ادامه مطلب قسمتی از متن آورده شده است:

سیستم عصبی اتونوم یا خودمختار از نظر آناتومیکی و عملکردی به دو بخش سمپاتیک و پاراسمپاتیک قابل تقسیم میباشد که فعالیت آنها اغلب مخالف هم است. تارهای عصبی که از مغز و از پایینترین بخش نخاع منشعب میشوند، اعصاب پاراسمپاتیک را تشکیل میدهند و تارهایی که از قسمت میانی نخاع شوکی منشا میگیرند، اعصاب سمپاتیک را بوجود میآورند.
اطلاعات اولیه
بافت عصبی کل سیستم عصبی بدن را شامل میشود که از سلولهای عصبی یا نورون (Neuron) و سلولهای پشتیبان به نام سلولهای گلیال یا نوروگلی (neuroglia) تشکیل شده است. نورون واحد ساختمانی و عملکردی دستگاه عصبی است که در مرحله جنینی از اپیاتلیوم پوشاننده لوله عصبی منشا میگیرد. ویژگیهای اصلی نورونها تحریک پذیری و تولید تکانهها یا ایمپالسهای عصبی و انتقال این تکانه است. هر نورون از جسم سلولی و دو نوع زایده به نامهای دندریت و اکسون تشکیل شده است. جسم سلولی حجیمترین قسمت سلول و حاوی هسته و عمده ارگانلهای سلول عصبی است.
دندریتها که به صورت زوایدی کوتاه و بلند ، منشعب و متعدد دیده میشوند و گیرنده تحریکات هستند. اکسون (axon) ، زایدهای است بلند و منفرد که انتقال تحریکات را از جسم سلولی به سلولهای سایر بافتها بر عهده دارد. محل تماس سلولهای عصبی با یکدیگر و یا با سلولهای سایر بافتها جهت انتقال تحریکات ، اصطلاحا سیناپس نامیده میشود. دستگاه عصبی شامل دستگاه عصبی محیطی و دستگاه اعصاب مرکزی است. دستگاه عصبی محیطی متشکل از گانگلیونها و اعصاب محیطی است. گانگلیونها یا عقدههای عصبی ساختمانهایی هستند که محل قرار گیری جسم سلولی نورونها در خارج از سیستم اعصاب مرکزی میباشند.

اعصاب محیطی
دستگاه عصبی محیطی از گانگلیونها و اعصاب محیطی تشکیل شده است که اعصاب محیطی خود شامل دو نوع حسی و حرکتی میباشند. اعصاب حرکتی و حسی در حالت کلی به دو دسته سوماتیک و احشایی تقسیم میشوند. آن دسته از اعصاب حرکتی که عضلات مخطط را عصب دهی میکنند و عمل آنها ارادی است، اعصاب حرکتی سوماتیک نامیده میشوند. دستهای از اعصاب حرکتی که صاف جدار احشا و سلولهای مترشحه را عصب دهی میکنند اعصاب حرکتی احشایی یا غیر ارادی نامیده میشوند که دسته اخیر تحت عنوان دستگاه عصبی اتونوم هستند.
اعصاب حسی ، تحریکات دریافتی از قسمتهای مختلف بدن را به مغز و نخاع منتقل میکنند. آن دسته از اعصاب حسی که تحریکات دریافتی از پوست را به سیستم عصبی مرکزی انتقال میدهند به اعصاب حسی سوماتیک موسوم هستند. آن دسته از اعصاب حسی که تحریکات دریافتی از ارگانهای احشایی را به سیستم عصبی مرکزی منتقل مینمایند، اعصاب حسی احشایی نامیده میشوند. تحریکات دریافتی توسط اعصاب حسی احشایی بدون آگاهی انسان انجام میگیرد و از این نظر ، جز سیستم عصبی خودکار یا اتونوم محسوب میگردد.
دستگاه عصبی اتونوم یا خودمختار
آن دسته از نورونهای حرکتی که فعالیت عضلات صاف ، ترشح غدد ، ریتم قلب و در مجموع فعالیت ارگانهای احشایی را تنظیم میکنند تحت عنوان سیستم عصبی اتونوم شناخته میشوند. دستگاه عصبی اتونوم از تعداد زیادی گانگلیون اتونوم و دو نورون حرکتی در هر زنجیره به نام نورونهای پیشگانگلیونی و پس گانگلیونی تشکیل شده است. نورنهای پیش گانگلیونی ، نورونهایی هستند که جسم سلولی آنها در سیستم عصبی مرکزی قرار گرفته و اکسون آنها برای سیناپس با نورون بعدی تا گانگلیون امتداد یافته است.

نورونهای پس گانگلیونی ، نورونهایی هستند که جسم سلولی آنها در گانگلیونی واقع شده و اکسون آنها تا ارگان عامل امتداد یافته و پایانه عصبی را تشکیل داده است. در نورون پیش گانگلیونی و پس گانگلیونی در محل گانگلیون با یکدیگر سیناپس مییابند. اعصاب حرکتی سیستم عصبی اتونوم از دو بخش سمپاتیک و پاراسمپاتیک تشکیل شده است.
اعصاب سمپاتیک
در بخش سمپاتیک ، جسم سلولی نورون پیش گانگلیونی در شاخ جانبی (Lateral horn) نخاع قرار گرفته و اکسون آن به نام رشته پیش گانگلیونی پس از خروج از نخاع وارد گانگلیون سمپاتیک در مجاور مهرهها یا نزدیک احشا شده و با نورون پس گانگلیونی سیناپس حاصل میکند. اکسون نورون پس گانگلیونی به نام رشته پس گانگلیون به ارگان عامل ختم می‌‌گردد. در اعصاب سمپاتیک رشته پیش گانگلیونی معمولا کوتاه بوده رشته پس گانگلیونی بلند میباشد.
از آنجایی که اعصاب سمپاتیک در ناحیه سینهای - کمری از نخاع خارج میشوند، به بخش سینهای - کمری نیز موسوم هستند.در اعصاب سمپاتیک نوروترنسمیتر مترشحه از رشته پیش گانگلیونی استیل کولین و از رشتههای پس گانگلیونی ، نوراپینفرین میباشد (مادهای که از بخش مرکزی غدد فوق کلیوی نیز ترشح میشود) و به همین دلیل اعصاب سمپاتیک را اعصاب آدرنرژیک نیز مینامند.
اعصاب پاراسمپاتیک
در بخش پاراسمپاتیک ، همانند بخش سمپاتیک ، جسم سلولی نورون پیش گانگلیون در شاخ جانبی نخاع قرار گرفته و اکسون آن به نام رشته پیش گانگلیونی وارد گانگلیون پاراسمپاتیک (معمولا در مجاورت یا دیواه ارگان عامل) شده و با نورون پس گانگلیونی سیناپس حاصل میکند. اکسون نورون پس گانگلیونی به نام رشته پس گانگلیونی به فاصله کوتاهی پس از ترک گانگلیون به ارگان عامل ختم میگردد.
 

img_3_70089075_ealbz.jpg&checksum=74db5297b6e8c8ebbef116271c1c34e6خرید و دانلود | 700 تومانگزارش تخلف به پلیس سایت

نورون پیش گانگلیوناعصاب سمپاتیک

M شنبه 23 بهمن 1395 ساعت 10:14

نظرات 0 + ارسال نظر

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.

"; window.location.href = window.location.href.split("#")[0] + "#comment-form-box"; } blogsky.ajax.onCommentSubmitFailure = function (data) { document.getElementById("comment-submit-button").classList.remove("loading"); document.getElementById("comment-submit-button").removeAttribute("disabled"); document.getElementById("comment-errors-message").innerHTML = data.error; } blogsky.ajax.onCommentRateBegin = function (data) { document.getElementById("comment-rate-plus-button-" + data.id).setAttribute("disabled", "disabled"); document.getElementById("comment-rate-minus-button-" + data.id).setAttribute("disabled", "disabled"); document.getElementById("comment-rate-wrapper-" + data.id).classList.add("loading"); switch (data.rateType) { case "plus": var commentRatePlus = document.getElementById("comment-rate-plus-count-" + data.id); commentRatePlus.innerHTML = parseInt(commentRatePlus.innerHTML) + 1; break; case "minus": var commentMinusPlus = document.getElementById("comment-rate-minus-count-" + data.id); commentMinusPlus.innerHTML = parseInt(commentMinusPlus.innerHTML) + 1; break; } } blogsky.ajax.onCommentRateFailure = function (data) { switch (data.rateType) { case "plus": var commentRatePlus = document.getElementById("comment-rate-plus-count-" + data.id); commentRatePlus.innerHTML = parseInt(commentRatePlus.innerHTML) - 1; break; case "minus": var commentMinusPlus = document.getElementById("comment-rate-minus-count-" + data.id); commentMinusPlus.innerHTML = parseInt(commentMinusPlus.innerHTML) - 1; break; } var commentRateErrorMessage = document.getElementById("comment-rate-error-message-" + data.id); commentRateErrorMessage.innerHTML = data.error; commentRateErrorMessage.style.display = "block"; setTimeout(function () { commentRateErrorMessage.style.display = "none"; }, 3000); } blogsky.ajax.onCommentRateComplete = function (data) { document.getElementById("comment-rate-plus-button-" + data.id).removeAttribute("disabled"); document.getElementById("comment-rate-minus-button-" + data.id).removeAttribute("disabled"); document.getElementById("comment-rate-wrapper-" + data.id).classList.remove("loading"); }

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر