موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

اسم های زیبا برای سایت

اسم های زیبا برای سایت

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 24 اسفند 1400 ساعت 18:32

اولین و مهمترین کار برای ایجاد یک کسب و کار اینترنتی انتخاب نام دامنه برای فروشگاه اینترنتی و ثبت آن است. اگر تجربه‌ای برای ثبت دامنه داشته باشید، حتما می‌دانید که اکثر نام‌هایی که در مرحله اول انتخاب می‌کنید قبلا به ثبت رسیده است. در این مقاله روش‌ها و راهکارهایی برای انتخاب نام دامنه ارائه شده است.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

برخی مواقع امکان این وجود دارد که نام های درجه دوم در ذهن شما نیز قبلا به ثبت رسیده باشد و در مرحله شما دچار مشکل خواهید شد و ذهنتان بسیار درگیر انتخاب نام ثبت نشده می‌شود. در این مقاله راه های کاربردی انتخاب اسم برای سایت فروشگاهی یا سایت را به شما آموزش خواهیم داد که بعد از خواندن آن شما دیگر مشکل انتخاب نام برای سایت خود را نخواهید داشت.

وقتی اسم های زیبا برای سایت خود انتخاب کرده و موفق نمی‌شوید، احتمالا این به فکر به ذهنتان خطور می‌کند که نامی دیگر باقی نخواهد ماند و شما نمی توانید نام مناسب سایت خود را داشته باشید، اما این فکر اشتباه است. در این مقاله راهکاری عملی را به شما ارائه خواهیم کرد، تا شما با استفاده از آنها بتوانید در انتخاب نام دامنه  مناسب برای سایتتان موفق شوید، پس نگران نباشید و تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.


اگر فرصت کافی برای مطالعه ندارید پیشنهاد میکنم پادکست صوتی زیر را در مورد انتخاب دامنه سایت گوش بدهید:


 چرا نام دامنه (نام سایت) مهم است؟

انتخاب نام مناسب برای دامنه وب سایت همانند انتخاب نامی مناسب برای فرزندتان است؛ مهم و سخت. همانطور که شما قبل از به دنیا آمدن فرزند خود برای انتخاب نام او بسیار تحقیق می‌کنید تا نامی مناسب و با معنی برای او  پیدا کنید، برای انتخاب نام دامنه سایتتان هم باید به همین اندازه وسواس و دقت به خرج بدهید و تمامی جوانب را در نظر بگیرید. 

اگر در اولین مرحله بر اساس راهکارهایی که با خواندن این مقاله یاد خواهید گرفت، نامی مناسب برای سایت خود انتخاب کنید خواهید توانست یک ابزار قوی بازاریابی برای خود مهیا کرده و در دیگر هزینه‌هایی که قرار است در زمینه بازاریابی در آینده انجام دهید تا حد زیادی صرفه جویی کنید. زیرا انتخاب اسم سایت اگر که اصولی و حرفه‌ای انجام گیرد، می‌تواند در جذب مشتری نیز مفید باشد.

با انتخاب نام غیر مناسب برای سایت دچار چه مشکلاتی خواهید شد؟

اگر کسب و کار شما تازه تاسیس بوده و هنوز به برندی مطرح تبدیل نشده باشید، پس فقط هزینه ثبت و خرید دامنه را ضرر می‌کنید. اما اگر در سایتتان محصولاتی متنوع قرار داده باشید و با صرف هزینه و زمان بسیار آن را رتبه بندی  کرده باشید، دارای شبکه‌های اجتماعی فعالی باشید، با تغییر نام دامنه خسارت بسیار زیادی به شما وارد خواهد شد از جمله به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  1. لوگویی که متناسب با نام سایت خود ساخته و طراحی کرده‌اید، تغییر خواهد کرد.
  2. باید با صرف وقت و زمان بسیار تمامی سایت‌ها را جستجو کرده و هر جا که نام دامنه قبلی شما در سایت ثبت شده آن را تغییر دهید.
  3. با صرف هزینه بسیار زیاد باید اعتباری که از نام دامنه قبلی بدست آورده‌اید را مجددا برای نام جدید بدست آورید.
  4. با صرف زمان و هزینه زیاد بای دوباره کلیه بسته بندی‌ها و کارت ویزیت‌ها و تراکت‌هایی که برای بازاریابی با نام قبلی خود تهیه کرده بودید را تغییر دهید و مجدد به چاپ برسانید.
  5. بزرگترین و مهمترین ضرری که خواهید دید مربوط به اعتبار شما در نزد مشتریان قبلیتان نسبت به برند و محصولات شما است و امکان رشد را برای رقبای شما فراهم خواهد کرد.

در نتیجه باید برای انتخاب اسم برای سایت خود عجله نکنید و با در نظر گرفتن تمام جوانب و ضررهایی که تغییر نام برای شما به دنبال خواهد داشت، برای انتخاب نامی مناسب کوشا باشید. در ادامه به بهترین راهکارها و شیوه‌ها برای ارائه ایده برای اسم سایت و انتخاب اسم مناسب اشاره خواهیم کرد.

مواردی که برای انتخاب نام دامنه باید آنها را رعایت کنید

  1. نام دامنه انتخابی شما نباید بیش از حد بلند و طولانی باشد. نام دامنه باید راحت تایپ شود، پس بهتر است از انتخاب نام‌هایی با بیش از 14 کاراکتر جدا خودداری کنید تا کاربر برای به ذهن سپردن و تایپ دچار مشکل نشود. کاربران نام‌های کوتاه را راحت‌تر به ذهن می‌سپارند و برای مدت طولانی می‌توانند بدون جستجو مستقیما وارد سایت شما شوند.
  2. نام دامنه باید به گونه ای انتخاب گردد که هنگام معرفی به مشتری به راحتی آن را فهمیده و بتواند بدون اشتباه آن را تایپ کند. سعی کنید نام دامنه انتخابی شما دارای حالت‌های مختلف برای تایپ نباشد. مثل yarane  و yaraneh
  3. باید در نظر داشته باشید که اکثر کلمات فارسی و انگلیسی تک بخشی تا به امروز به ثبت رسیده‌اند و حداقل پسوند دات کام یا آی آر آنها ثبت شده است. پس اگر به دنبال  ثبت نام دامنه‌ای کوتاه و تک بخشی برای وب سایت خود هستید، باید کمی خلاقیت به خرج داده و یک کلمه جدید ابداع کنید. (دقت کنید که با این کار، نامی که انتخاب یا ابداع کرده‌اید معنی بدی نداشته باشد، پس حتما معنی آن را چک کنید و با توجه به آن نام خود را انتخاب کنید.)
  4. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که اگر می‌خواهید دامنه ثبت کنید، باید بتوانید پسوندهای مختلف آن را به ثبت برسانید. (حداقل دو پسوند دات کام و دات ای ار را ثبت کنید) و اگر دیدید که دامنه مورد نظر شما  با پسوند .com قبلا به ثبت رسیده و با پسوند .ir خالی است (و یا حتی اگر .ir ثبت شده و .com خالی است) از آن نام صرف نظر کنید. زیرا امکان سئو استفاده سودجویان با استفاده از نامی که برای شما نیست و با پسوند دیگری به ثبت رسیده مهیا خواهید شد و با رونق کسب و کارتان شما را دچار مشکل خواهند کرد.
  5. نام دامنه خود را به یک مکان یا به یک محصول خاص محدود نکنید، بهتر است نام‌های کلی در نظر بگیرید تا بتوانید در همه موارد کسب کارتان از آن استفاده کنید.
  6. از خط تیره و عدد به هیچ عنوان در ثبت نام دامنه خود استفاده نکنید. (به استثنا حالتی که عدد بتواند بیانگر یک حرف خاص باشد) مثلا p30download.com نمونه ای از کاربرد صحیح عدد در نام سایت است و alireza24.com نمونه ای از کاربرد غلط است.
  7. هنگام دادن ایده برای اسم فروشگاه اینترنتی می‌توانید، از کلمات لاتین هم استفاده کنید ولی باید در نظر داشته باشید که اگر سایت شما قرار است در زمینه بین المللی فعالیت کند، خیلی مهم است، نامی که به لاتین انتخاب کرده‌اید، دارای معنا باشد.
  8. یکی از بدترین کارها در انتخاب نام دامنه مخفف کردن عبارات و کلمات است. نام دامنه شما، برای کسی که برای اولین بار آن را می‌شنود، باید دارای معنا باشد و به راحتی به ذهن سپرده شود.
  9. به تداعی ذهنی نام دامنه خود در ذهن مخاطب توجه داشته باشید. اگر نام سایت شما مفهوم بد و ناخوشایندی را در ذهن مخاطب تداعی کند، مطمئن باشید که نام خوبی نخواهد بود. پس برای آن که نظری در رابطه با تداعی نام خود در ذهن مخاطب داشته باشید، قبل از ثبت نام آن را با چند نفر در میان بگذارید و نظر آنها را بخواهید. مثلا نام شما نباید تداعی گر نام یک بیماری یا حرف نامربوطی باشد.
  10. نام انتخابی شما بهتر است، اشاره‌ای به فعالیت مورد نظر شما داشته باشد. با این کار قدم بزرگی  برای بازاریابی و تبلیغات خدمات و محصولات خود برداشته‌اید. به دلیل اینکه هر جا نام سایت شما برده شود، مخاطبان می‌توانند فعالیت و خدمات سایت شما را درک کنند.
  11. نام انتخابی شما باید با نام دامنه سایت‌های رقیبتان متفاوت باشد. برای این کار قبل از ثبت نام دامنه، سری به سایت‌های رقیب خود بزنید. (بر اساس یک اصل در بازاریابی، با این کار مشتری سایت شما را که اسمی متفاوت دارد، به سایت‌هایی با اسم مشابه ترجیح می‌دهد.)
  12. بهتر است نام انتخابی شما یک  تصویر ذهنی در ذهن ایجاد کند. با این ترفند نام سایت شما خیلی سریع می‌تواند به شهرت دست پیدا کند، مثل apple.com 
  13. بهتر است نام انتخابی مورد نظر شما هم به یک شکل خوانده شود، هم به یک شکل تایپ گردد. با این کار مشتری سریع‌تر می‌تواند به سایت شما دست پیدا کند.
  14. انتخاب اسم تک بخشی کار بسیار دشواری خواهد بود و پیشنهاد ما این است که برای اینکه بتوانید نام مناسب‌تری را برای سایتتان انتخاب کنید، به سراغ نام‌های دو یا چند بخشی بروید اما دقت کنید طبق اصول گفته شده نام شما از 14 کاراکتر عبور نکند و طولانی نشود.
  15. کسب و کار خود را با نام دامنه محدود نکنید، برای مثال taghvim99 باعث میشود کسب و کار شما به سال 99 محدود شده و بعد از آن از بین برود. یا  با پسوند apk نشان میدهد که کسب و کار شما محدود به دانلود اپلیکیشن است. این محدودیت ها برای کسب و کار مناسب نمیباشد.
  16. با انتخاب نام مناسب، آن را برند کنید. اگر در زمینه شکلات فعالیت دارید میتوانید از chocolate_shop استفاده کنید، اما ممکن است کاربر خط تیره را فراموش کند. یا chocolatefrance.com نیز به سبب طولانی بودن و تلفظ دشوار آن، ممکن است فراموش شود. بنابراین نام سایت خود را به گونه ای انتخاب کنید که در ذهن بماند.
  17. سعی کنید نام دامنه و نام صفحات شبکه های اجتماعی شما یکسان باشد. با این کار کاربران راحت تر شما را در همه فضا ها پیدا میکنند. بنابراین علاوه به بررسی اسم مورد نظر در وب سایت ها، شبکه های اجتماعی را نیز چک کنید.
  18. اگر نام دامنه برای یک شرکت و یا سازمان انتخاب میشود، باید نوع فعالیت آن را نشان دهد. برای مثال اگر بانک میباشد باید کلمه بانک در نام سایت آن دیده شود.
  19. برای اینکه مطمئن شوید، نامی که انتخاب کرده اید به راحتی تایپ میشود، از چند نفر بخواهید با شنیدن نام دامنه آن را بنویسند و با مشاهده نوع نگارش هرکدام به این نکته پی خواهید برد.

نکات مهم درانتخاب اسم برای فروشگاه اینترنتی :

همانطور که قبل تر گفتیم، تنها راه اندازی فروشگاه اینترنتی کافی نیست. انتخاب  فروشگاه ساز ، نام زیبا و جذاب، تنوع محصولات و ... در پیشرفت و موفقیت شما بسیار اهمیت دارد. در ادامه چند نکته مهم برای انتخاب نام را بیان کرده ایم.

  • اسم فروشگاه باید تا حد امکان کوتاه باشد.
  • باید در ذهن کاربران بماند و سخت نباشد.
  • از انتخاب اسم هایی که ممکن است از نظر املایی به چند شکل نوشته شود خودداری کنید.
  • اسم فروشگاه باید تلفظ آسانی داشته باشد
  • اسم دامنه ای را برای سایتتان انتخاب کنید که در نمایان گر نوع فعالیت کاری شما باشد.
  • اگر کاربران شما عمدتا در ایران هستند دامنه با پسوند .ir می توانید برایتان بهترین گزینه باشد.

معرفی ابزار و سایت هایی برای پیدا کردن اسم سایت:

با رعایت مواردی که در بالا اشاره شده شما می توانید اسم هایی را حدس بزنید اما اینجا یک ابزار آنلاین را به شما معرفی می کنیم که به شما پیشنهاد اسم سایت می دهد. در زیر لیست بهترین سایت های پیشنهاد اسم برای سایت آمده است:

ابزار ایرانی برای پیدا کردن اسم سایت

۱ - سایت اسم یار
سایت اسم یار سرویس آنلاین پیشنهاد دهنده نام دامنه برای کسب و کارهای ایرانی به نشانی www.esmyar.ir می باشد.
اسم یار یک سرویس آنلاین انتخاب نام دامنه می باشد و حاوی دیتابیسی کامل از بهترین اسامی مناسب برای انتخاب به عنوان دامنه سایت می باشد.

ابزار انگلیسی برای پیدا کردن اسم سایت

https://domainsbot.com

https://leandomainsearch.com

http://www.bustaname.com

https://www.nameboy.com

https://www.namemesh.com

http://domize.com

http://www.namestall.com

https://www.panabee.com

http://www.domainpuzzler.com

https://namestation.com

https://domainr.com

https://namesmith.io

https://wordoid.com

تاثیر مدت زمان ثبت دامنه در سئو

زمانی که دامنه مناسب برای سایت خود انتخاب کردید حتما آن را برای مدت طولانی ثبت کنید مثلا 5 ساله یا بیشتر، به این دلیل که این مورد یکی از پارامتر های سئو است و به موتورهای جستجو اعلام می کنید که می خواهید مدت زمان زیادی در فضای اینترنت حضور داشته باشد. در این حالت کسب و کار شما می تواند جدی تر گرفته شود. ضمن اینکه اگر هر سال یکساله دامنه خود را تمدید کنید در صورت خطای انسانی و فراموشی بالاتر می رود و ممکن است سایت شما با قطعی مواجه شود یا دامنه سایتتان را از دست بدهید.

کدام پسوند دامنه برای سایت مناسب است؟

در زیر می توانید کاربرد عمومی پسوند دامنه ها را مشاهده کنید و متناسب با نوع کسب و کار کار پسوند درست را برای وب سایت خود انتخاب نمایید. البته اگر در ایران هستید پیشنهاد می کنیم یکی از پسوند های اصلی شما .ir باشد و در کنار آن در صورت تمایل یک یا دو  پسوند دیگر را هم ثبت کنید تا بعدا رقیبان شما از نام سایت سوء استفاده نکنند.

پسوندنوع فعالیتمعادل
com.تجاری (هر نوع فعالیت)commerical
ir.مختص ایران (هر نوع فعالیت)iran
net.شبکهnetwork
info.اطلاعاتیinformation
gov.دولتیgovernment
edu.آموزشیeducation
biz.تجارتbusiness
org.ارگان‌هاorganization
jobs.استخدامEmployment

 انتخاب کلمات ترکیبی یا چند بخشی برای انتخاب اسم سایت

اصول انتخاب کلمات دو یا چند بخشی را با در نظر گرفتن موارد بالا در نکات زیر برای شما بیان خواهیم کرد. 

  1. نام چند بخشی باید طوری انتخاب شود که تک تک کلمات آن در ذهن مخاطبتان نقش ببندد و مهمتر از آن باید کلمات طوری انتخاب شود که مخاطب بتواند توالی و ترتیب کلمات را درست به یاد بیاورد.
  2. هنگام انتخاب اسم پیشنهادی برای سایت خود حتما نوآوری به خرج داده و از سایت‌های مشابه کپی برداری نکنید.
  3. سعی کنید یکی از کلمات را طوری انتخاب کنید که با زمینه کاری شما مرتبط باشد و کلمه دیگر را یک کلمه مفهومی یا خاص انتخاب کنید، طوری که وقتی مخاطب نام دامنه شما را می‌شنود، به آن فکر کند.  معمولا کلماتی با مفاهیم انتزاعی یا غیر فیزیکی گزینه خوبی هستند.
  4. بهتر است کلمات انتخابی شما آهنگ موزونی داشته باشد، به طوری که وقتی کلمات را پشت سر هم ادا می‌کنید یک آهنگ در ذهن شنونده ایجاد گردد. مثل دیجی پی یا هفت هشتاد
  5. در صورتی می‌توانید از اسم خودتان به عنوان نام سایتتان استفاده کنید که همیشه خودتان سایتتان را مدیریت کنید و حتما باید خودتان به سوالات مخاطبانتان پاسخ دهید. اگر قرار است در آینده کسب و کارتان گسترش پیدا کند، به دنبال ثبت یک برند متفاوت باشید. 

 

8 مرحله مهم و موثردر انتخاب نام برای سایت

تا اینجا امیدوارم معیارهای کافی برای انتخاب نام دامنه سایت به شما معرفی شده باشد. اکنون گام‌های عملی برای کشف نام دامنه مناسب را به شما گوشزد خواهیم کرد. برای این کار به نکات زیر توجه کنید: 

  1. نام حداقل پنجاه سایت متفاوت را پیدا کرده و در دفتری یادداشت کنید و سعی کنید از ساختار اسم آنها الگو برداری کرده و حتی اگر زمان بیشتری صرف کنید، خودتان هم می‌توانید یک الگوی جدید بسازید. (نکته اینکه نام‌ها باید متفاوت باشند، مثلا نام‌هایی مثل alirezaweb.com و amirweb.com هر دو شبیه به یکدیگر بوده و ذکر یکی از آنها برای شما کفایت می‌کند.)
  2. با قرار گرفتن در فضایی مناسب و خلوت تمرکز خود را دو چندان کنید. 
  3. حداقل 200 کلمه که تمایل دارید ترکیبی از آنها را در نام دامنه سایتتان استفاده کنید، پیدا کرده و روی کاغذ بنویسید. این کلمات می‌توانند مرتبط با هر چیزی مانند اعضای بدن (مثل مغز یا …) مرتبط با گیاهان (مثل گلها، دانه‌ها و…) مرتبط با طبیعت (مثل غروب، رنگین کمان، ...) مرتبط با دریا (مثل موج، صدف، ساحل و…) حروف ربط و مخصوصا کلمات انتزاعی که ترکیب آنها با کلمه ای دیگر در ذهن خواننده ایجاد معما می‌کنند (مثل خیال، فکر و …) باشند.
  4. بعد از اینکه کلمات را نوشتید باید بنشینید و کلمات مختلف را باهم ترکیب کرده و ترکیب مناسب را پیدا کنید. سعی کنید این ترکیب‌ها را به صورتی تعجب برانگیز و تا حد امکان مرتبط با فعالیت مورد نظر خود و خدمات و محصولاتی که ارائه می‌دهید باشد.
  5. اگر بعد از طی کردن موارد گفته شده در بالا نتوانستید نام مورد نظر خود را پیدا کنید باید موارد ذکر شده را با دامنه لغات بیشتری انجام داده و تکرار کنید.
  6. نام‌هایی را که به عنوان نمونه اسم برای فروشگاه در فهرست انتخاب خود قرار داده‌اید، در یک سایت معتبر (مثل namemesh.com و ایرنیک  nic.ir برای پسوندهای ir (بررسی کنید و مطمئن شوید که قبلا ثبت نشده باشند.
  7. قبل از ثبت دامنه به شبکه‌های مجازی هم مانند اینستاگرام، تلگرام و فیس بوک نیز مراجعه کرده و مطمئن شوید که با نام انتخابی شما صفحه‌ای ساخته شده نباشد تا بتوانید فعالیت و بازاریابی خود را در این شبکه‌ها هم دنبال کنید.
  8. قبل از ثبت نام دامنه از چند نفر افراد مورد اعتماد خود نظر سنجی کنید و بعد اقدام به ثبت نام دامنه خود کنید.
  9. دیر زمانی است که امکان ثبت نام دامنه فارسی نیز به وجود آمده است و شما می توانید دامنه سایتتان را با کلمات فارسی نیز به ثبت برسانید. اما این روش دارای مشکلاتی است، از جمله اینکه نام دامنه فارسی بین کاربران اینترنتی جا نیفتاده است و بعدها که شما در سایتتان محتوای زیادی قرار دادید و خواستید آن را رتبه بندی کنید، در مبحث ساخت بک لینک ممکن است دچار مشکلاتی شوید. به همین دلیل بهتر است نام دامنه خود را با حروف انگلیسی ثبت کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: www.webpouya.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر