موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

روش های نوین اجرایی

روش های نوین اجرایی

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 01 اسفند 1399 ساعت 17:58

          در مقالات پیشین سایت در رابطه با روشی نوین در اجرای سازه های بتنی یعنی قالب بندی پلاستیکی در اجرای سازه های بتنی صحبت کردیم. در این مقاله در DREAM DESIGN قصد داریم تا شما را با سیستم اجرای تیلت آپ آشنا سازیم. تیلت آپ (Tilt-Up) روشی جدید در اجرای سازه های بتنی می باشد.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

– سیستم اجرای تیلت آپ چیست؟

C65-1-1024x591.jpgسیستم اجرای تیلت آپ

          سیستم اجرای تیلت آپ روشی است که در آن با سرعت هرچه تمام می توان عملیات ساخت را انجام داد.

در این روش معمولا دیوارهای باربر از بتن ساخته می شوند، به این صورت که در محل اجرای پروژه، دیوارها به صورت افقی بتن ریزی شده و پس از اتمام کار و به اصطلاح بسته شدن بتن، به وسیله جرثقیل، دیوارهای بتنی را در محل خود نصب می کنند.

از این روش برای ساخت ساختمان هایی مانند مراکز خرید، انباریها، ساختمان های اداری و … استفاده می شود که در آنها سرعت بالای ساخت سازه، به دلیل مسائل اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است.

همچنین از این روش برای ساختمان های کوتاه مرتبه حداکثر تا چهار طبقه استفاده می شود. البته باید بدانید که ساختمان های بالای چهار طبقه هم با این روش ساخته شده که تعداد بسیار کمی را دارا هستند.

– تاریخچه سیستم تیلت آپ

C65-2.jpgسیستم اجرای تیلت آپ

          این روش در اوایل قرن بیستم میلادی معرفی شد و در اواسط قرن بیستم پس از جنگ جهانی دوم به اوج شکوفایی خود رسید.

در آن زمان پس از اتمام جنگ به دلیل ویرانی های وارد شده و نیاز به بازسازی و ساخت با سرعت بالا، نیاز به روشی بود که بتوان با آن با سرعت هرچه تمام عملیات ساخت را انجام داد.

جالب است بدانید که ایده ساخت اجزای ساختمان برروی زمین به صورت افقی و سپس برپایی و اتصال آن به اجزای دیگر، از دیرباز در بشر وجود داشته است تا جایی که می توان در اسناد و تاریخ روم باستان و خاورمیانه آن را مشاهده کرد.

حتی در آمریکا نیز، در اوایل قرن 19 میلادی، این کار با دیوارهای چوبی انجام می شده است.

– اولین اجرای سیستم تیلت آپ

C65-3.jpgسیستم اجرای تیلت آپ

          اولین اجرای این سیستم یعنی تیلت آپ، در دهه اول قرن 20ام میلادی توسط شخصی با نام کلنل رابرت آیکن صورت گرفته است.

اولین بار از این روش در ایالتهای اوهایو و ایلینوی استفاده می شده که تمام مراحل ساخت تنها توسط یک قالب با ارتفاع 2.8 متر در عرض 23 متر انجام می شده است.

یکی از معروف ترین این سازه ها که در سال 1910 ساخته شده است، کلیسای یادبود زایون میباشد.

البته باید گفت که این روش تا اوایل قرن بیستم از محبوبیت بالایی برخوردار نبوده تا اینکه سروکله جرثقیل های متحرک و پیشرفته پیدا شد و امروزه در هر سال، هزاران ساختمان در صدها کشور دنیا، در حال استفاده از روش تیلت آپ در ساخت می باشند.

کشورهایی که در استفاده از این روش مشهور هستند آمریکا، استرالیا، نیوزلند بوده که در سالیان اخیر کشورهایی مانند انگلستان و ایرلند نیز به این سیستم روی آورده اند.

– انواع روش ها در اجرای سیستم تیلت آپ

          اجرای سیستم تیلت آپ در روش های مختلفی صورت می پذیرد که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

– اجرای تیلت آپ به روش جعبه ای

C65-4.jpgسیستم اجرای تیلت آپ

          امروزه اکثر ساختمان ها از روش جعبه ای در سیستم تیلت آپ استفاده می کنند. این روش شکل گرفته از دیافراگم سقف و دیوار بتن مسلح می باشد.

در این روش دیوارهای بتنی مسلح، به صورت دیوارهای برشی ساخته شده و در محل خود نصب می شوند. همچنین نکته مهمی که در روش جعبه ای وجود دارد این است که دیافراگم های سقف، بارهای وارد شده بر ساختمان را برروی دیوارهای بتنی مسلح انتقال می دهند.

– اجرای تیلت آپ به روش قاب صلب

C65-5.jpgسیستم اجرای تیلت آپ

          سیستم قاب صلب تشکیل شده از چند عدد قاب خمشی بتنی مسلح می باشد و در دو جهت، به صورت عمود برهم قرار می گیرند.

باربری جانبی و ثقلی ساختمان را همین قاب ها انجام می دهند. جالب است بدانید که دیوارها در این روش، غیر سازه ای بوده و به صورت دیوار نما اجرا می شوند. همچنین اتصالات در این دیوارها به صورت اتصالات خشک می باشند.

یکی از برتری های این روش نسبت به روش جعبه ای، آسان بودن تغییر و توسعه سازه در مرحله بهره برداری است.

– اجرای تیلت آپ به روش ترکیبی

C65-6.jpgسیستم اجرای تیلت آپ

          این روش تلفیقی از دو روش ذکر شده در بالا می باشد. در این روش در راستای اصلی پلان از دیوار برشی و در راستای عمود بر دیوارها همانند روش قاب صلب، از قاب خمشی بتن مسلح استفاده می گردد.

– مزایای روش تیلت آپ در اجزای سازه های بتنی

1 – طراحی مدولار:

یکی از مزایای این روش در اجرای سازه های بتنی، فراهم بودن امکان طراحی مدولار توسط سیستم تیلت آپ است. همچنین در زمان هایی که توان استفاده از قطعات آماده جهت قالب بندی موجود بوده و قطعات به کار رفته، مشابه یکدیگر باشند، می توان سرعت اجرای کار را افزایش داده و باعث کاهش هزینه ها به طور چشمگیری شد.   

2 –  قالب بندی آسان بازشو در دیوارهای بتنی:

          در روش تیلت آپ می توان بازشو را به راحتی در دیوارهای بتنی قالب بندی کرد، البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که در دیوارهای باربر، در مقدار بازشدگی، محدودیت سطح وجود دارد.

3 – عدم وابستگی به فناوری خارجی:

          در این روش، در مواردی مانند مواد اولیه، قطعات و تجهیزات، نیاز و وابستگی زیادی به فناوری خارجی نیست.

4 – آسان بودن در اجرا:

          در این روش، نیروی انسانی مربوطه می تواند با طی کردن دوره آموزشی بسیار ساده و کوتاه، اقدامات بسیاری را جهت اجرای سازه های بتنی انجام دهد.

در این روش هیچ گونه نیازی به ابزارهای کمکی خاصی وجود ندارد و تمامی ابزار مورد نیاز به راحتی در دسترس می باشد. همچنین در می توان به راحتی از بابت یکنواختی در بتن ریزی اطمینان حاصل نمود.

5 – عدم نیاز به داربست نما:

          در این روش به دلیل اجرای امور مربوط به نمای سازه برروی زمین و در هنگام بتن ریزی، هیچ گونه نیازی به داربست نما وجود ندارد.

6 – ضایعات کمتر نسبت به روش های سنتی:

          در سیستم تیلت آپ که روشی نوین در اجرای سازه های بتنی است، شاهد ضایعات کمتری نسبت به روش های گذشته می باشیم.

7 – سازگاری مواد با محیط زیست:

          مواد به کار رفته جهت بتن ریزی در این روش مشکلی در محیط زیست ایجاد نمی کند.

8 – صرفه جویی در هزینه ها:

          در روش تیلت آپ به دلیل کاهش نیاز به قالب و عملیات قالب بندی بتن، عدم نیاز به حمل و نقل پانل ها، و همچنین اجرا و ساخت نما هنگام بتن ریزی و ساخت دیوار اصلی، می توان در هزینه ها به طرز چشم گیری صرفه جویی کرد و بودجه ساخت را کاهش داد.

9 – مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی:

          در روش تیلت آپ، بتن سازه در برابر عواملی همچون تابش شدید نور خورشید، محیط های خورنده، هوازدگی، سرمای شدید و … از مقاومت بسیار بالایی برخوردار می باشد. البته این مورد تنها در صورتی است که عملیات اجرای لایه های بتنی به صورت دقیق و استاندارد صورت گرفته باشد.

10 – آسان سازی اجرای نما:

          در این روش می توان هنگام بتن ریزی و ساخت دیوار اصلی، نمای ساختمان را به وسیله قالب های آماده ای که جهت این کار ساخته شده است، به مرحله ساخت رسانده و همچنین به دلیل عدم نیاز به کارگران مربوطه جهت اجرای نما و عدم نیاز به نمای آجری، هزینه ساخت نما را کاهش داد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: dreamdsn.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر