موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

تعریف فرهنگ به زبان ساده

تعریف فرهنگ به زبان ساده

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 29 بهمن 1400 ساعت 18:54

image-loader.gif

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

فرهنگ چیست؟ ضد فرهنگ چیست؟ واژه فرهنگ واقعا به چه معناست؟ منظور از Culture چیست؟ عادت ندارم در نوشته های خودم از واژه های قلمبه و سلمبه استفاده کنم و سعی می کنم تا جای ممکن مفاهیم را ساده بیان کنم به همین دلیل همیشه در پاراگراف های اول مطالب خودم آن چیزی که به زبان عامیان از مفهوم مورد نظر وجود دارد را ابتدا تشریح می کنم و سپس به سراغ تعاریف دیگری می روم که بصورت استانداردتری وجود دارند. اما فرهنگ چیست ؟ ابتدا به رفتارهای زیر کمی فکر کنید :

  1. یک نفر در تاکسی با تلفن همراه با صدای بسیار بلند صحبت می کند
  2. یک نفر در خیابان فحش و ناسزا می گوید و دوستانش را حتی با فحش صدا می کند
  3. یک نفر از خودروی شخصی زباله در خیابان پرتاب می کند
  4. یک نفر آب دهانش را بر روی زمین می اندازد
  5. یک نفر صف نانوایی را رعایت نمی کند
  6. یک نفر در آپارتمان ساعت 2 بامداد صدای موسیقی را بلند می کند
  7. یک نفر در خیابان با خودرو به هر خانمی که می رسد ترمز می کند و بوق می زند !
  8. یک نفر از کنار هر خانمی که رد می شود به او یک متلک می اندازد
  9. یک نفر سرعت مجاز رانندگی را رعایت نمی کند
  10. یک نفر خودروی خود را پیاده رو پارک می کند
  11. یک نفر به یک گربه یا سگ لگد می زند !
  12. و ...

image-loader.gif

خوب طبیعتا هر کدام از رفتارهای بالا را اگر یک شخصیت با فرهنگ ببیند تنها چیزی که با خودش می گوید این است که !! چه آدم بی فرهنگی !! بنابراین داشتن فرهنگ در یک جامعه باعث زیباتر شدن روش زندگی و البته به دست آوردن آرامش و نظم بیشتر اجتماعی می شود. شاید بتوانیم بگوییم که این فرهنگ است که تعریف کننده نحوه رفتار انسان ها با دیگران است ، هر چقدر فرهنگ یک جامعه بالاتر باشد جامعه سالمتر و زیباتر می شود اما باید به این نکته هم توجه کنیم که فرهنگ در یک جامعه بایستی تعریف شده باشد و به مردم آموزش داده شده باشد و از طرفی از آنها خواسته شده باشد.

برای مثال همیشه به این موضوع احتمالا فکر کرده اید که چرا وقتی کسی از ایران خارج می شود و برای مثال به یک کشور اروپایی می رود در خصوص فرهنگ بالای آنها تعریف می کند ! برای مثال آنها منظم و مرتب هستند ، زباله نمی ریزند ، مدت زمان مفیدتری را کار می کنند و ... طبیعی است که رفتار این مردم بر اثر آموزشها و برخورد متقابل افراد جامعه با آنها بوده است که کم کم تبدیل به یک قانون و فرهنگ در جامعه شده است ، حالا به سراغ تعاریف استاندارد فرهنگ در جامعه می رویم.

image-loader.gif

فرهنگ چیست؟

فرهنگ فارسی شده واژه Culture ( کالچر ) است و یک مفهوم در بحث انسان شناسی است. فرهنگ تعریف کننده رفتارها ، برخوردها و در اصطلاح فنی تر هنجارهایی است که مردم در یک جامعه انسانی آنها را انجام می دهند. فرهنگ گستره بسیار زیادی دارد و در هر جایی به نوعی تعریف شده است. بحث در مورد فرهنگ و تمدن بسیار زیاد است اما بصورت خلاصه برای داشتن فرهنگ بایستی تمدنی وجود داشته باشد اما یک تمدن چند هزار ساله بعضا به دلیل داشتن تعداد سالهای زیاد استمرار الزاما یک تمدن با فرهنگ بالا نیست.

فرهنگ را می توان مجموعه ای از آداب و رسوم دانست که در یک جامعه اعم از یک گروه یا یک قوم یا حتی یک ملت از آنها به عنوان ارزش یاد شده است و طبیعتا کسیکه ارزش ها را رعایت کند دارای مرتبه بالاتری از لحاظ فرهنگ است. فرهنگ مجموعه ای از دانش هاست که در تعامل انسان هایی با تمدن های مختلف کسب می شود و طبیعتا برای اینکه بتوانیم دانشی را به دست بیاوریم نیازمند آموزش دیدن ، مطالعه ، برخورد و تعامل با افرادی هستیم که آن دانش را دارند. به دست آوردن فرهنگ به یکباره حاصل نمی شود و حاصل یک مدت بعضا طولانی برای نهادینه شدن است. این فرهنگ و درجات آن است که جوامع بشری را از همدیگر متمایز می کند.فرهنگ آن چیزی است که مردم با آن زندگی می کنند.

image-loader.gif

آیا ضد فرهنگ هم داریم؟

همانطور که گفتیم فرهنگ اصلا یک چیز ساده و قابل درک قطعی نیست ، اتفاقا مفهومی کاملا پیچیده است و این به دلیل وجود دانش ها ، باورها ، قوانین ، هنرها ، اخلاقیات و عادات یک جامعه انسانی است. برخی اوقات افرادی که خودشان را از نظر اجتماعی بالاتر از دیگران می دانند باعث به وجود آمدن فرهنگ های اشتباهی می شوند که از نظر جامعه و قشر عامی تر ضد فرهنگ محسوب می شود اما در میان خودشان این را فرهنگ می دانند که به این نوع فرهنگ ضد فرهنگ گفته می شود.

در واقع وقتی صحبت از فرهنگ می شود یعنی این رفتار از نظر همه سطوح جامعه و از نظر بیشتر تمدن ها قابل قبول و محترم است. از انواع ضد فرهنگ می توانیم به ضد فرهنگ برهنگی ، ضد فرهنگ مادی گرایی ، ضد فرهنگ تجمل گرایی ، ضد فرهنگ های دینی و اعتقادی و ... امیدوارم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد بی صبرانه منتظر نظرات و انتقادات شما عزیزان در این خصوص هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر