موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

بیماری اوتیسم+عکس

بیماری اوتیسم+عکس

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 17 مهر 1400 ساعت 17:27

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

چکیده:
اختلال اتیسم(اوتیسم)طیفی از اختلالات رشدی عصبی است که عمدتا با علائم نقص در مهارتهای اجتماعی،مهارهای کلامی و غیر کلامی،اصرار بر یکنواختی و علایق محدود،حرکتهای تکراری و کلیشه ای،عدم همدلی و ارتباط چشمی و گستره دیگری از علائم و نشانه ها مشخص میگردد.این علائم در کودکان دارای اوتیسم به شکل و شدت متفاوتی مشاهده میگردد و همین امر نیز می تواند منجر به تشخیص سطح اختلال اوتیسم گردد.

اهمیت آگاهی ازنخستین نشانه ها و علائم اختلال طیف اوتیسم

علی رغم افزایش آگاهی در مورد اختلال طیف اوتیسم(اتیسم) بسیاری از کودکان اوتیستیک در کشورمان تا سن 6 یا 7 سالگی تشخیص درستی دریافت نمی کنند و یا اصلا تشخیص داده نمی شوند و از انجایی که مداخله بهنگام

 

نتایج مثبت فراوانی در روند بهبودی کودک اوتیستیک دارد 

تشخیص اوتیسم 

در اسرع وقت الزامی و حیاتی است. امید بر این است که دریافت خدمات بهنگام کودکان اوتیستیک در سنین پایین و در زمانی که مغز کودک بیشتر مستعد یادگیری و تغییر و به اصطلاح 

پلاستیسیته 

است بتواند تا حدودی مسیر اوتیسم را تغییر دهد.خانواده و متخصصان گرامی برای دانستن همه چیز درباره اختلال اوتیسم مطالعه مقاله اوتیسم چیست؟انواع،علت ها و درمانها.. را پیشنهاد می کنیم.در این مقاله شما می توانید کامل ترین اطلاعات و اخرین یافته های اوتیسم را مطالعه کنید.


برای مثال در حال حاظر کودکان خرد سالی حتی یک سال و نیمه در حال دریافت خدمات به هنگام با استفاده از 

رویکرد ABA

 و 

رویکرد دنور

 در مرکز اردیبهشت هستند و با دریافت این خدمات در سنین پایین شاید بتوانند عملکرد خود را در منطقه تقریبی رشد عادی نگه دارند و در غیر این صورت پسرفت و آسیبهای جبران ناپذیر به ازای هر روز و هر ماه برای کودک اجتناب ناپذیر است.متاسفانه در کشور ما برخی افراد و مراکز که خود را متخصصین این امر معرفی می کنند به علت عدم توانایی و یا داشتن تخصص لازم در کار با کودک  نوپای اوتیستیک، با ارائه مشاوره های اشتباه خانواده ها را از دریافت خدمات بهنگام منصرف می کنند و این مهم وقفه ای بزرگ در فرایند رشد کودک ایجاد می کند و کودک 2 ساله مشکوک به اوتیسم را پس از وقفه ای چند ساله تبدیل به یک کودک 5 یا 6 ساله اوتیستیک می کنند. با این تفاوت که این کودک تقریبا سنین طلایی تغییر و یادگیری و بهبود خود را از دست داده است و این تاخیر به هیچ عنوان در مراحل رشد کودک جبران نمی گردد و به همین علت است که مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های امریکا(cdc) به خانواده ها پیشنهاد می کند در زمانی که حتی در زیر 2 سالگی مشکوک به اوتیسم گردیدند سریعاً برای دریافت خدمات اقدام نمایند.

در حال حاضر تنها راه تشخیص اختلال طیف اوتیسم در اطفال از طریق مشاهده رفتار کودک و بررسی علائم است. مدت زمان فراوانی است که پژوهشگران و دانشمدان غربی در حال مطالعه اولین نشانه های اختلال طیفاوتیسمدر کودکان نوپا هستند تا با ارائه نتایج بررسی های خود به پزشکان و متخصصان آنها را در جهت تشخیص هرچه سریعتر این اختلال یاری رسان باشند. از انجایی که در حدود 6 تا 9 درصد از خواهران و برادران کودکان اوتیستک ممکن است به اوتیسم مبتلا گردند این محققان به بررسی رفتارهای این کودکان در سنین نوپایی می پردازند و از این طریق به جمع آوری داده های مطمئنی در جهت تشخیص به موقع اوتیسم هستند. وآنچه که توسط این محققان به دست آمده علائمی است که در دوره تقریبی 12 تا 18 ماه قابل مشاهده است
تشخیص علائم اولیه اوتیسم در نوزادی بسیار دشوار است ولی نوزادان مبتلا به اوتیسم در مواردی از دیگر نوزادان متفاوت اند.در سال نخست زندگی ارتباطات اجتماعی از مهم ترین محدوده ها برای مشاهده اولین نشانه های اختلال طیف اوتیسماست. انجام یا عدم انجام رفتار هایی مانند لبخند زدن،ارتباط چشمی و ایما و اشارات به ما نشان می دهد که آیا یک کودک در حال گذراندن دوران رشدی عادی است یا غیر عادی.
برخی از نشانه های اولیه اختلال طیف اوتیسم معمولاً در دو سال اول زندگی در کودکان مشاهده می گردد و برخی از کودکان ممکن است این علائم اولیه هشدار دهنده را از خود نشان بدهند ودر مواردی هم ممکن است در کودکان این علائم دیده نشود.برخی از این علائم در اثر افزایش سن تغییر می کنند یا اینکه واضح تر می گردند و در این مقطع سنی است که نقصان های مهارتهای اجتماعی و زبانی برای والدین نگران کننده می گردد.ولی تعداد علائم مشاهده گردیده در هر کودک بسته به سن و شدت اختلال، متفاوت است.برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال طیف اوتیسم مطالعهمقاله خانه مناسب برای کودک مبتلا به اوتیسم چگونه است را پیشنهاد می کنیم.

در ادامه علائم در دو دسته بندی ارائه می گردد نخست بر اساس تجلی رفتاری و دوم بر اساس ماه مشاهده علامت و در پایان نیز مراحل رشد عادی کودک برای مقایسه و اخرین دستاوردهای پزشکی در زمینه تشخیص نشانه های نخستین اختلال اوتیسم ارائه می گردد.

نخست: نوع تجلی

تعاملات اجتماعی

کودک:

  • به اشیاء اشاره نمی کند تا آنها را به دیگران نشان دهد یا بخواهد.برای مثال کودک به عروسک نگاه نمی کند یا به آن اشاره نمی کند تا شما متوجه شوید که آن را می خواهد بلکه او به شما نگاه می کند تا مطمئن گردد که شما آن عروسک را دیده اید و آن را دراختیارش می گذارید.و یا به جای اینکه یک اسباب بازی را بالا نگه دارد و به شما نگاه کند آن را بر روی زانوهای شما می اندازد و به طرفی می دود.
  • به نام خود پاسخی نمی دهد.
  • وقتی با او صحبت می کنید به نظر نمی رسد که به شیوه غان و غون به شما پاسخ می دهد.
  • کپی کردن شنیده های دیگران یا تلویزیون.برای مثال وقتی از او می پرسید که نوشیدنی بیشتری می خواهید به جای پاسخ بله تکرار می کند “نوشیدنی بیشترمی خواهی”

ارتباط غیر کلامی

کودک :

  • نمی تواند از ایما و اشارات استفاده کند برای مثال بدون اینکه به او بگویند خداحافظ یا برایش دست تکان دهند برای خداحافظی دست تکان نمی دهد.
  • از تماس چشمی برای نگه داشتن توجه کسی استفاده نمی کند.برای مثال در زمان غذا خوردن از دست والدین خود، ارتباط چشمی برقرار نمی کند تا نشان دهد چیزی را می خواهد.
  • به مراقبین و والدین خود تا زمانی که به او لبخند نزنند و یا به این کار تحریک نشود، لبخندی نمی زند.

روابط و بازی

کودک:

  • علاقه ای به دیگر کودکان نشان نمی دهد.
  • بازی های ابتدایی مانند اتل متل و یا دالی موشه را انجام نمی دهد یا در انجام ان با دیگران از خود رغبتی نشان نمی دهد  و آن را پیگیری نمی کند.
  • بازی های وانمودی را انجام نمی دهد.برای مثال به عروسک خود غذا نمی دهد.

محدودیت در علایق

کودک:

  • علاقه به اشیاء خاص و اصرار بر اسباب بازی هایی خاص برای مثال خاموش و روشن کردن کلید برق به طور مکرر یا اصرار بر بازی کردن با یک ماشین خود.
  • ارتباط با اسباب بازی تنها با یک شیوه خاص نه به واسطه استفاده معمول از آن نوع اسباب بازی برای مثال بازی کردن با چرخ های یک ماشین نه تظاهر به راندن آن در یک جاده.
  • علاقه مندی به فعالیت های خاص برای مثال تمایل به تماشای آگهی های تلویزیونی و آن هم برخی از انها.
  • تمرکز دقیق بر روی اشیاء و فعالیت ها مانند به خط نمودن اشیاء.

فعالیت های روزمره:

کودک در اثر تغییر به راحتی پریشان می شود و نیازمند این است که از یک روال خاص هر روز و شب پیروی کند برای مثال  خواب بعد از ظهر، غذا خوردن و پس از آن به بیرون رفتن از خانه در یک زمان مشخص.

حرکتهای تکراری و کلیشه ای:

کودک حرکتها و رفتار های کلیشه ای و تکراری و یا حرکات غیر طبیعی با بدن خود دارد مانند راه رفتن روی(پنجه پا) انگشتان پا،کمانی کردن کمر، تکان دادن دستها و….

حساسیت های حسی

حساسیت فراوان به تجربیات حسی برای مثال ناراحت شدن در اثر صداهایی خاص و یا اینکه تنها غذاهایی با بافتهای خاص را می خورد.

جستجوی تحریک حسی

کودک به دنبال تحریک حسی می گردد برای مثال اشیاء را به دهان یا صورت می مالد و از اشیاء و وسایل ارتعاشی خوشش می آیید مانند ماشین لباسشویی و دوست دارد آن را در زمان کار کردن لمس کند و یا اینکه دست خود را به صورتی جلوی چشمانش می گیرد تا رد شدن پرتوهای نور و رنگ را از بین انگشتانش ببیند(اختلال پردازش حسی).

والدین گرامی در صورت مشاهده علام ذکر شده ،میتوانید با مطالعه مقاله  ماساژ و تمرینات حرکتی برای نوزادان در خطر اختلال رشد (تمرینات مادر و کودک زیر یک سال) و اجرای دستورالعمل های کاربردی در این متن شرایط بهتری را برای کودک خود ایجاد کنید.

دوم :ماه مشاهده رفتار

در12 ماهگی

  • عدم توجه یا ترس از چهره های جدید.
  • عدم لبخند.
  • دنبال نکردن حرکت اشیاء با چشم.
  • عدم غان و غون و خنده و دشواری در بردن اشیاء به دهان(غان و غون- به صداهایی که نوزادان قبل از شروع صحبت کردن از خود ایجاد می کنند اشاره دارد مانند حروف صدادار و ترکیبهایی مانند “گاگاگاگا””دا دا دا دا”کودک 12 ماهه می بایستی با نگاه کردن به مراقبین یا والدین خود با همین غان و غون صحبت کند)
  • عدم بیان تک کلمات
  • برنگرداندن سر به سمت منبع صدا و واکنش نشان ندادن به صداهای بلند. (عدم واکنش به نام خود-برخی از والدین کودکان اوتیستیک در ابتدا گمان می کنند که کودک آنها شنوایی درستی ندارد. البته کودکان درگیر با تاخیر کلامی حتما می بایستی یک تست شنوایی انجام دهند که اگر این تاخیر کلامی در اثر کم شنوایی و یا ناشنوایی باشد بتوان آن را برطرف نمود.ولی کودکانی که مبتلا به اوتیسم  هستند به نام خود واکنشی نشان نمی دهند که این امر نه در اثر مشکلات شنوایی که در اثر مشکلاتی در درک و توجه است.)
  • در زمانی که پاهای او بر روی یک سطح ثابت قرار می گیرد بر روی پاهای خود فشاری وارد نمی کند.
  • عدم واکنش به مراقبین اولیه خود و عدم تمایل به درآغوش گرفته شدن.
  • سینه خیز نرفتن و نایستادن در زمانی که ترغیب به این کار می شود.
  • از فعالیتها یا صداها تقلید نمی کنند-کودک اوتیستیک در این سنین از فعالیتهایی مانند دست زدن یا ضربه زدن به یک ظرف و یا اواهای دیگران تقلید نمی کنند.
  • نشان ندادن اشیاء به دیگران-در 12 ماهگی کودکان با نگه داشتن اشیاء در دستان خود انها را به دیگران و مراقبین خود نشان می دهند (به این معنی که مامان بابا به این نگاه کن)و اگر کودکی چیزی را به دیگران نشان نمی دهند می تواند یکی از نشانه های اولیه اوتیسم باشد.
  • فقدان حرکات ایما و اشاره– علاوه بر نشان دادن اشیاء در 12 ماهگی، کودک بایستی حرکاتی مبنی بر ایما و اشارات از خود نشان دهد برای مثال برای نشان دادن نه یا بله سر خود را تکان دهد.(اشاره نکردن-مانند اشاره کردن برای درخواست چیزی(  اشاره کردن به بسته کلوچه که در دسترس او نیست) یا اشاره کردن به چیزی که توجه او را جلب کرده مانند اشاره به یک هواپیما در اسمان یا یک گربه در خیابان)
  • دنبال نکردن انگشت اشاره بزرگسالان-نگاه نکردن به جهتی که فرد بزرگسال با انگشت آن را نشان می دهد . برای مثال کودک دارای رشد عادی در 12ماهگی زمانی که با انگشت به او اسباب بازی را نشان می دهند به آن و به سمت آن نگاه می کند .
  • عدم وجود لذت و شادی ارتباط-این میل به لذت بردن کودک در ارتباط با دیگران اشاره دارد و اگر کودکی این نوع از تعامل را دنبال نمی کند و یا در هنگام بازی به مراقب خود لبخند نمی زند این می تواند یکی از نشانه های اولیه اوتیسم باشد.
  • حرکات و فعالیتهای تکراری-چرخاندن مکرر چرخ ماشین به جای استفاده معمول از ماشین اسباب بازی و یا تکان دادن دست ها به صورت مکرر درحالتی خاص.برخی از کودکان به طور معمول در فرایند رشد خود این نوع از فعالیت را یک بار و در یک زمان انجام می دهند ولی کودک اوتیستیک این نوع فعالیت را اغلب از خود نشان می دهند.
  • توجه بیشتر به اشیاء به نسبت انسانها-به طور معمول کودکان در این سنین متمایل به کار کردن با اشیاء هستند ولی کودکان اوتیستیک تمایل دارند زمان بیشتری را با اشیائ سپری کنند تا با انسانها.
  • بازی محدود با اسباب بازی ها – کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم با تعداد کمی از اسباب بازی ها ارتباط برقرار می کنند یا تنها با یک بخش از یک از یک اسباب بازی بازی می کنند تا با کل آن شی مانند بازی کردن با چرخ های ماشین اسباب بازی.

در 24 ماهگی

  • عدم توانایی راه رفتن تا 18 ماهگی  و یا تنها نوک پنجه را رفتن و یا عدم توانایی در استفاده از روروک.
  • عدم توانایی درصحبت کردن و تقلید فعالیتها و پیگیری دستورالعملهای ساده.
  • تا 15 ماهگی نشان نمی دهد که کاربرد برخی وسایل مشترک و عادی خانواده مانند تلفن را می داند.
  • از دست دادن مهارتهای اجتماعی ،ارتباطی و کلمات-این نوع پسروی در همه کودکان اوتیستیک اتفاق نمی افتد ولی  20 تا 50 درصد از والدین کودکان اوتیستیک گزارش می کنند که کودکشان در 18 تا 24 ماهگی  یا در کل در سال دوم زندگی مهارتهای خود را از دست داده اند.

در 36 ماهگی

  • گفتار بسیارمحدود،عدم استفاده از عبارات حتی کوتاه،داشتن مشکلاتی در فهم دستورالعمل های ساده و به طور کلی عدم رشد زبان و گفتار متناسب با سن.
  • تمایل کمتری به دیگر کودکان دارد و مشکل میتوان از مادر یا مراقب اولیه او را جدا نمود.
  • دشواری در دستکاری اشیاء کوچک.
  • تمایل کم به بازی های وانمودی.
  • زمین خوردن های مکرر ومشکلاتی در بالا و پایین رفتن از پله ها.

والدین گرامی برای دریافت تمرینات و فعالیت های روزانه بهبود عملکرد مغزی نوزادان، مطالعه متن فعالیتها و تمرینات والدین برای بهبود عملکرد مغز کودکان 0 تا 6 ماه(به همراه مایل استون ها و تمرینات مادر و کودک)را به شما پیشنهاد می کنیم.این متن حاوی راهکار های عملی و کاربردی برای بهبود عملکرد مغزی کودکان است.

سوم: رشد عادی

در 3 ماهگیدر7ماهگیدر12 ماهگیدر24ماهگیدر36ماهگی

جدول فرایند رشد عادی برگرفته ازAutism Advocate • SECOND EDITION 2009 -شروع به لبخند اجتماعی می کند
-آغاز به ارتباط با صورت و بدن
-وقتی بر روی شکم خوابیده اندسر و سینه خود را بالا می گیرند
-دست به دهان می برند
-چنگ زدن و تکان دادن اسباب بازی ها
-نگاه معنی دار به چهره ها
-دنبال کردن حرکت اشیاء
-شناسایی اشیاء و افراد اشنا
-آغاز غان و غون
-شروع به تقلید برخی صداها
-حرکت سر به سمت صدا -از بازی اجتماعی لذت می برد
-علاقه مند به دیدن تصاویر در اینه است
-برای بدست اوردن اشیاء خارج از دست رس خود تقلا می کند
-پاسخ به نام خود
-شروع به پاسخ نه دادن
-زنجیره سازی غان و غون ها
-غلتیدن به هر دو حالت(پشت به رو و رو به پشت)
-نشستن بدون حمایت دستها
-دستکاری و گرفتن با یک دست
-جابجایی اجسام از یک دست به دست دیگر -در حضور غریبه ها خجالت می کشد یا گریه می کند
-وقتی والدین او می روند او گریه می کند
-زمانی که دیگران را در بازی تقلید می کند از آن لذت می برد
-تکرار صدا و یا ایما و اشارات دیگران برای جلب توجه
-مکیدن انگشت
-اشیاءپنهان را براحتی می یابد
-اغاز  استفاده درست از اشیاء(نوشیدن از لیوان،برس زدن مو،شماره گیری باتلفن)
-غان وغون با تغییر تن صدا
-گفتن “دادا” “ماما” “بابا”
-نشان دادن تعجب با گفتن آواهایی مانند  “اِه اِه” یا “آه آه”
-تلاش برای تقلید کلمات
-حرکت سینه خیز
-بالا کشیدن خود برای ایستادن
-به هم زدن دو شی به یکدیگر
-قرار دادن اشیاء داخل و خارج از ظرف
-با انگشت اشاره نشان دادن
-واکنش نشان دادن زمانی که به نام صدایشان می کنند -تقلید رفتاری از دیگران بویژه بزرگسالان و دیگر کودکان
-در مشارکت با دیگر کودکان بسیار هیجان زده می گردد
-نشان دادن افزایش استقلال
-آغاز نشان دادن رفتار های اشتباه
-پیدا کردن اشیاء زمانی که در زیر دو یا سه پوشش مختلف قرار می گیرند
-آغاز مرتب کردن بر اساس شکل یا رنگ
-آغاز بازی های وانمودی
-اشاره به اشیاء یا تصاویر و قتی نام انها برده می شود
-گفتن چندین کلمه(15 تا 18 ماهگی)
-استفاده از جملات ساده (18 تا 24 ماهگی)
-دستورالعمل های ساده را دنبال می کند
-تکرار کردن کلمات مکالماتی که شنیده است
-به تنهایی راه رفتن
-کشیدن اسباب بازی ها به دنبال خود در زمان راه رفتن -تقلید از بزرگسالان  و همسنان خود
-نشان دادن عواطف به صورت خود به خود برای همسنان آشنا
-رعایت نوبت در بازی
-درک مفاهیم “من” و “او”
-نشان دادن عواطف به طور آشکار
-نشان دادن طیف گسترده ای از احساسات
-به راحتی جدا شدن از والدین
-بازی وانمودی باعروسکها ،حیوانات و افراد
-اشیاء را از روی شکل و رنگ مرتب می کند
-پازل های 3 یا 4 قطعه ای را کامل می کند
-جملات را می فهمد ودرک می کند
-از جمله های 4 تا5 کلمه ای استفاده می کند
-میتواند نام ،سن وجنس خود را بگوید
-بالا و پایین رفتن از پله و نردبان
-به راحتی دویدن
-پدال زدن با 3چرخه
-مداد را در حالت نوشتن در دست نگه می دارد

دستاورد های پزشکی در بررسی نشانه های نخستین اختلال طیف اوتیسم

در کنار علائمی که به عنوان علائم نخستین اوتیسم و پرچم های قرمز مشاهده می گردند برخی شواهد و بررسی های پزشکی نیز می تواند در این مسیر برای ما متخصصان و خانواده ها، کمک کننده باشد، که تعدادی از انها به قرار زیر است:

بررسی امینوتیک هورمون جنسی مردانه در دوران جنینی برای تشخیص اوتیسم

اختلال اوتیسم در پسران چهار برابر بیشتر از دختران است به همین دلیل متخصصان بر این باورند که جنسیت و عوامل ژنتیکی ممکن است در ایجاد اوتیسم نقش داشته باشند.به همین خاطر است که محققان در مقاله ای که در molecular psychiatry به چاپ رسیده عنوان می کنند که تستوسترون که هورمون جنسی مردانه است را میتوان از طریق مایع امینوتیک بررسی نمود و سطح بالاتری از این هومون میتواند نشان دهنده احتمال بالاتربروز اختلال اوتیسم نیز باشد.در این پژوهش که بر روی متولدین  93 تا 99 میلادی دانمارکی مطالعه شده است 128 پسر پس از تولد دارای اوتیسم تشخیص داده شدند ودرهمین فرزندان در دوران جنینی محققان سطوح بالاتری از هورمون های مردانه را نسبت به 217 نفر پسر دیگر در گروه کنترل که دارای اوتیسم نبودند،مشخص نمودند.

افزایش مایع مغزی نخاعی میتواند پیش بینی کننده اوتیسم در کودکان باشد

3 تصویر بالا از ام ار ای یک کودک در 6 ماهگی ،12 ماهگی و 24 ماهگی است با مایع مغزی نخاعی عادی.3 تصویر ام ار ای پایین از یک کودک مشکوک به اتیسم در 6 ،12 و 24 ماهگی است با میزان مایع مغزی نخاعی بالا.این کودک در 24 ماهگی تشخیص قطعی اتیسم دریافت نموده است.

محققین موسسه دیویس و دانشگاه کارولینا شمالی در سه مطالعه بررسی نموده اند که افزایش مایع مغزی نخاعی در مغز می تواند نشان دهنده اوتیسم در کودکان باشد و نتایج خود را در مجلهthe lancet psychiatry منتشر نمودند.در مطالعه نخست مشخص گردید که MRI در 6 ماهگی میتواند با مشخص کردن افزایش مغزی نخاعی در مغز پیش بینی کننده اوتیسم باشد.در مطالعه دوم و سوم نیز مجموعه گسترده تری از افراد مورد بررسی قرار گرفتند.پیش از این تصور می شد که مایع مغزی نخاعی کارکرد جذب ضربات به سر را دارد اما یافته های جدید نشان داده است که این مایع می تواند در زمان خواب به عنوان یک تمیز کننده عمل کند و ملکول های مضر را از بین ببرد.این مطالعه 159کودک دارای اوتیسم 3 ساله را از 236 کودک با دقت 83 درصد متمایز می کند.این مطالعه مشخص می کند که مایع مغزی نخاعی به طور غیر طبیعی تا 3 سالگی نیز افزایش داشته است و این چیزی است که در کودکان دارای ریسک اوتیسم دیده می شود. در این مطالعه همچنین مشخص گردید که کودکان درای مایع مغزی نخاعی بیشتر، مشکلات خواب بیشتری نیز دارند. و این بسیار مهم است چراکه گردش مایع مغزی نخاعی بویژه در زمان خواب کودک، برای سلامت مغزضروری است.وقتی کودک دارای اوتیسم خواب کافی نداشته باشد پروتئین های زیان اوری تولید می گردد که می تواند بر یادگیری،حافظه، و عملکرد کلی مغز او تاثیر گذار باشد.

غلظت بالای نمک در سلولهای عصبی نوزادان تازه متولد شده می تواند از نشانه های نخستین اختلال طیف اوتیسم باشد

دانشمندان و محققین معتقدند که غلظت بالای کلرید (یون نمکی با بار منفی که به صورت معمول در سلولهای عصبی یافت می شود)می تواند باعث قرار گرفتن  مغزنوزاد در مسیر اوتیسم گردد.تقریبا تمامی دانشمدان اوتیسم معتقدند که اوتیسم از اوایل کودکی و یا در نوزادی وجود دارد و تقریبا همگی عنوان می کنند که هنوز منشاء اوتیسم مشخص نشده است.برخی پژوهشگران معتقدند که در ازمایشاتشان به شواهدی دست پیدا نموده اند که نشان می دهد چگونه اوتیسم در اثر عدم پایین امدن سریع سطوح یون های کلرید در سلولهای عصبی مغز هنگام تولد به وجود می آید.

یونهای کلرید در حالی که جنین در رحم در حال رشد است بالا می مانند. اما در شرایط عادی تولد میزان کلرید به سرعت در طی زایمان پایین می اید و تحت تاثیر اکسی توسین (هورمونی که درهنگام زایمان در بدن مادر ترشح می گردد)کنترل می شود.اکسی توسین مانند یک دیورتیک عمل می کند و سطح کلرید درون نورون ها را کاهش می دهد.ولی تیمی از محققین فرانسوی دریافتند که پس از مسدود شدن ترشح اکسی توسین در بدن نوزاد، یونهای کلرید پس از تولد همچنان زیاد باقی می مانند که می تواند منجر به اختلالات رشدی و عصبی و اوتیسم گردد.و همچنین این گروه محقق دریافتند که با تجویز یک داروی دیورتیک به موشهایی که تجمع یونهای کلرید در مغز خود داشتند و از دست دادن این یونها در ادرار بطور قابل توجهی اختلالات مغزی در انها کاهش یافته است.دکتر بن اری از محققین این مطالعه عنوان می کند که در هنگام زایمان و تولد یونهای کلرید در اثر ترشح اکسی توسین کاهش می یابند و اگر مکانیسم ترشح اکسی توسین در هنگام زایمان مهار گردد مکانیسمی محافظ در بدن این کودکان مسدود می گردد. این پروفسور انستیتو ملی فرانسه عنوان می کند که میزان کلرید در حین زایمان از عوامل تعیین کننده اختلال طیف اوتیسم است.پروفسور بن اری در 2012 داروی بومتانید را برای 50 کودک دارای اوتیسم استفاده نمود و این دارو باعث گردید این کودکان یونهای کلرید خود را از طریق ادرار از دست داده و علائم اوتیسم در انها در اثر گذر زمان کاهش یابد.هرچند که پروفسور بن اری عنوان می کند که مسدود شدن اکسی توسین موجب افزایش یونهای کلرید در مغز و بروز علائم و نشانه های اوتیسم در بدو تولد می گردد و استفاده از دارو های ادرارآور می تواند در درمان این شرایط بسیار موفق باشد اما این شرایطی کاملا پزشکی است و الزاما بایستی توسط متخصص اگاه از این فرایند استفاده گردد پس خود درمانی و خود دارو درمانی ممنوع!

بیماری نوروفیبروماتوزنوع1 و نشان دادن نشانه های نخستین اختلال اوتیسم

بر اساس مطالعاتی که تاکنون صورت گرفته است نوزادانی که به نوروفیبروماتوز نوع 1 که یک بیماری ژنتیک است و با اوتیسم نیز مرتبط است مبتلا هستند در 10 ماهگی دچار تاخیر و مشکلات حرکتی و ارتباطی می گردند.پژوهشها نشان می دهد که مشکلات حرکتی برای نوروفیبروماتوزنوع 1یا NF1اساسی است و این یکی از وجه اشتراکات این دو اختلال است.در حدود یک درچهار کودک دارای نوروفیبروماتوز نیز دارای اوتیسم اند یعنی 25 درصداز این کودکان به طور قطع مبتلا به اوتیسم هستند. نوروفیبروماتوز با تومورهای خوش خیم اعصاب مشخص می گردد. علائم این بیماری اغلب در بدو تولد یا کمی بعد از تولد به شکل لکه های مشخص بر روی پوست مشاهده می گردد.بر اساس مطالعات این کودکان دارای چالشهای رشدی از دوران شیرخوارگی می گردند.امیلی جونز ،استاد دانشگاه لندن می گوید:ما این اطلاعات را در ارزیابی های خود و از گزارشهای والدین بدست اوردیم و اطلاعات به دست امده با فنوتیپ اوتیسم مطابقت دارد.نوروفیبروماتوز بسیار زودتر از اوتیسم تشخیص داده می شود و پیگیری تاخیرهای رشدی این کودکان را اسان می کند.
آنانتا شِخاراستاد روانپزشکی دانشگاه ایندیانا در ایندیانا پولیس میگوید بر این اساس روشی جدید برای تشخیص اتیسم به وجود می اید از طرفی مطالعه نوروفیبروماتوز1 به نسبت اوتیسم اسان تر است زیرا بر اثر یک جهش ژنتیک بوجود می اید و این ژن شناخته شده است.اگر این دو اختلال اشتراکاتشان بررسی گردد می توان ژن نوروفیبرو ماتوز1 را دریچه ای برای شناخت اوتیسم در ازمایشات اینده دانست.جونز و همکارانش در مطالعه ای یافته های شش دختر و چهار پسر را که مبتلا به نوروفیبروماتوز1 بودند را در 10 ماهگی بررسی نمودند. این محققان ویژگی های اوتیسم نوزادی،عملکرد شناختی،مهارتهای زبانی و تعامل اجتماعی را ارزیابی نمودند.این پژوهشگران نمرات بدست امده را با 238 کودک دیگر،از جمله 166 کودک در معرض ابتلا به اوتیسم مقایسه نمودند.نوزادان مبتلا به NF1 تاخیر در زبان و مهارتهای شناختی نشان می دادند درست مانند نوزادانی که در 2 سالگی اوتیستیک تشخیص داده می شوند.برای نمونه نوزادان به نام خود یا درخواستهای ساده مانند پاسخ به درخواست اسباب بازی پاسخ نمی دادند.برخی از نوزادان این مطالعه نمی توانستند در حالت نشسته اشیاء را در دست بگیرند و یا انها را دستکاری کنند (به مانند کودکان غیر اوتیستیک که در 10 ماهگی هستند)البته کودکان دارای اوتیسم در اثر دریافت مداخله به موقع،سریعتر می توانند به مانند کودکان دارای NF1 به مهارتهای زبانی دست یابند.

پیشنهادات مهم به خانواده ها

  • منتظر ماندن و صبر کردن را قبول نکنید.

به والدین گفته می شود که “نگران نباشید صبر کنید حالا خیلی زوده بگذارید زمان بگذرد تا ببینیم چه چیزی پیش می اید”!!!!!!! اما انتظار و صبر کردن بد ترین کاری است که شما می توانید برای فرزندتان انجام دهید. فرزند شما در هر سنی باشد فرصت بهبودی و کسب اینده ای بهتر را دارد.زمان با ارزش فرزند خود را از دست ندهید.اگر علائم را مشاهده نمودید و نگران شدید این نشان می دهد که یک جای روند رشد کودک دچار مشکل است و نیازمند مداخله.امروزه در هیچ کجای دنیا در پاسخ به نگرانی های یک مادر یا پدر از جملات صبر کنید،اجازه بدهید 3 ساله یا 4 ساله و یا بزرگتر بشود، نمی دهند و فورا مداخله می کنند.

  • به غرایز خود اعتماد کنید.

در حالتی ایده ال ممکن است پزشک و یا متخصصی به صحبت ها و نگرانی های شما گوش دهد و کودک را مورد بررسی قرار دهد اما ممکن است از روی خوش قلبی نخواهد شما را ناراحت کند و به علائم و پرچم های قرمز اوتیسم بی توجهی کند و انها را نادیده بگیرد. در اینجا اگر احساس می کنید که لازم است با فرد دیگری هم صحبت کنید حتما از یک متخصص دیگر نوبت ارزیابی بگیرید.

  • تست های اوتیسم را امتحان کنید.

امروزه در تمام دنیا تمام متخصصان پزشکان روانشناسان از تست ها برای تشخیص اوتیسم استفاده می کنند و یا کودک را به موسسات و یا سازمانهایی که تست های تشخیصی اوتیسم را انجام می دهند ارجاع می دهند اما متاسفانه در برخی مواقع در ایران این اتفاق نمی افتد و پزشک با یک معاینه و چند سوال که شاید چند دقیقه یا حد اکثر 10 دقیقه بطول بیانجامد کودک را مورد ارزیابی قرار می دهند .این امر بر طرف کنند نیاز شما و کودکتان نیست و الزاما باید کودکتان مورد ارزیابی و تست های استاندارد قرار بگیرد سامانه غربال سازمان بهزیستی و همچنین مراکز اتیسم که پایگاه غربال اوتیسم هستند، بهترین گزینه اند.

  • اوتیسم پسرونده را جدی بگیرید.

اگر کودک شما در 12 تا 24 ماهگی با کلماتی مانند مامان ،بابا ،اب ،دَ دَ با شما و جهان اطراف ارتباط داشته است و این مهارتها متوقف شده اند حتما برای ارزیابی اوتیسم اقدام نمایید و به این گفته که اگر قبلا کلام داشته پس مشکلی وجود ندارد و نگران باشید دوباره حرف می زند نداشته باشید و توجه نکنید.این یک نشانه جدی در وجود اختلال رشد است.

5-برای تشخیص اوتیسم به هرکس و هر موسسه ای مراجعه نکنید.

الزاما اولین مراجعه های شما مسیر درست فعالیت برای فرزندتان را مشخص می کند. اگر اولین افراد متخصص را اشتباه انتخاب کنید مطمئنا مسیر اشتباهی را هم برای درمان و بهبودی فرزند خود طی می کنید.امروزه بیشتر روانشناسان و متخصصان …..خود را متخصص اوتیسم معرفی می کنند. پیشوند ((استاد برجسته اوتیسم،متخصص اوتیسم،جادوگر اوتیسم،عجوبه اوتیسم ووو……))را درمورد افرادی می شنوم که نه من و نه هیچ کدام از همکارانم که سالهاست در زمینه اوتیسم فعال هستند نشنیده اند.در این صورت است که کودکی دارای علائم واضح اوتیسم را بیش فعال و کودکی دارای اختلال نافرمانی مقابله ای را دارای اوتیسم تشخیص می دهند.شما با یک جستجو در اینترنت و یا مراجعه به مراکز سازمان بهزیستی می توانید بهترین و درست ترین انتخاب را داشته باشید.همچنین می توانید با تماس با متخصصین مرکز اردیبهشت با مشاورین و کارشناسان ما تمامی نگرانی و پرسشهای خود را مطرح کنید.

مارا در اینستاگرام دنبال کنید و با ما در ارتباط باشید.ادرس ما ordibeheshtautism

والدین گرامی در صورت مشاهده هر گونه علائم گفته شده در این مقاله و یا برای بررسی صحت و درستی تشخیص ارائه شده به شما در مورد کودکتان می توانید در ساعات اداری با شماره تلفن های 33364601-031 و 33360159-031 تماس حاصل نمایید و یا اینکه از طریق بخش دیدگاه ها با متخصصین ما مکاتبه نمایید.

مهدی فولادگر

مدت زیادیست که با کودکان اتیسم آشنا هستم اما هنوز احساس می کنم باید انها را بهتر بشناسم. البته نه علائم و رفتار های آنها را، بلکه خوبی و پاکی شان را. اموری که امروزه همه با آنها غریبه ایم.

تنها راه غلبه بر اختلال اتیسم دانش و آگاهی از این اختلال است!

والدین گرامی در صورت نیاز به مشاوره در موارد ذکر شده در مقاله می توانید با شماره 03133364601 تماس حاصل نمایید.

استفاده از کلیه مطالب این وبسایت بدون اجازه ممنوع است.

224 پاسخ

  1. سلام اطلاعات این متن به اندازه تمام دکتر هایی که رفتم ارزش داشت

    1. درود بر شما و ممنونم

      1. سلامم میشه ب من کمک کنید؟
        پسرم 14 ماهشه قبلا کلماتی میگفت ک الان نمیگه الان ممه ماما بابا میگه ارتباط چشمی داره ب صداها واکنش نشون میده تنها نگرانی من اینه ک دستورات را انجام نمیده میگم تومو بیار نمیاره اصلا متوحه نمیشه ولی مثلا گوشیو میده بهم ک براش اهنگ بزارم یا مهرو میده نماز بخونم ولی بگم ی جیزیو بده نمیده
        و اعضای بدنشم نمیشناسه وگرنه اشاره و اینا رو داره
        بنظرتون مشکلی داره

        1. سلام مادر نگران و مهربان
          موارد بسیار کمی رو اشاره کردید و لی با این حال فرزند شما علائم کمی رو از اختلال اتیسم نشان میده ولی الزاما باید توسط یک متخصص اتیسم مورد ارزیابی قرار بگیره.ایا فرزند شما تلوزیون خیلی دیده؟

        2. سلام پسر من ۱۳ ماهشه به اسمش واکنش نمیده اما بصورت شعر اسمشو صدا میزنی نگات میکنه علاقه ی شدیدی به تلویزیون داره با گوشی بازی میکنه حرف نمیزنه حتی یک کلمه هم نمیگه با کمک راه میره علاقه شدید به بعضی اهنگا و تبلیغات داره …چندین ازمایش و ام ار ای انجام دادیم تا الان هیچ گونه مشکلی تو ازمایشات نبوده ازمایشات متابولیک انجام داده همه نرمال بنظرتون اتیسم داره ؟

          1. سلام محمد عزیز
            در وحله نخست باید خدمتتون عرض کنم اتیسم رو با ام ار ای و ازمایش و این گونه موارد تشخیص داد این موارد تنها به صورت کمکی برای تشخیص استفاده میشه. اما فرزندتون برخی علائم رو نشون میده و باید توسط یک متخصص کودکتون رو ارزیابی کنید.اما پیش از این باید تلوزیون و موبایل رو برای کودکتون قطع کنید به صورت کامل و پس از اون نتیجه رو به ما اعلام کنید تا ببینیم چه شرایطی برای فرزندتون پیش میاد و من احتمال میدهم که برخی علائم فرزندتون کاهش پیدا می کنه

  2. سلام خسته نباشید مقاله بسیار مفیدی بود. ببخشید یه سوال داشتم اگه کودکی 19 ماه به تلویزیون فقط پیام های اگهی علائم نشون بده اتیسم داره؟! و بعضی کودکان دیر شروع به حرف زدن میکنن اونم نشانه اتیسم هست؟! و کودک در 19 ماهگی باید چه کارهای انجام بده

    1. سلام ممنونم از شما.نه این مورد توجه به اگهی های تلوزیون نمی تونه به تنهایی نشونه اتیسم باشه.دیر حرف زدن هم نمی تونه نشانه اتیسم باشه. و این رو هم در نظر بگیرید که اتیسم یک نشانه ندارد و باید مجموعه ای از علائم در نظر گرفته شود.پس با دیدن یک علامت یا دو علامت نمیشه به اتیسم مشکوک بود. کودک 19 ماه به طور مختصر می تواند
      به افراد اشنا محبت خود را نشان دهد اما از افراد غریبه دوری کند،
      بازی وانمودی را انجام دهد یعنی وانمود کند که به عروسک خود غذا می دهد،
      می تواند به اشیا مورد علاقه اش اشاره کند،
      می تواند چند کلمه را بدون کمک بیان کند،
      می تواند با تکان دادن سر بگوید نه
      می تواند با نشان دادن چیزی ان را درخواست کند
      میداند که برخی اشیاء ساده چه کار بردی دارند مانند تلفن لیوان کنترل و…
      می تواند دستورالعمل های تک مرحله ای را به راحتی و بدون کمک درک کند و انجام دهد
      اندام خود را می شناسد
      می تواند برای دیگران جلب توجه کند
      می تواند با طی کردن چند گام شروع به دویدن کند
      می تواند در هنگام راه رفتن اشیاءرا دنبال خود بکشد
      می تواند با لیوان اب بخورد
      می تواند با قاشق غذا بخورد
      والبته موارد بسیار زیاد دیگه ای هم وجود داره که ذهن یاریم نکرد اما اگر باز هم سوالی بود بفرمایید

      1. باسلام پسرمن دقیقا دوسال ونیمشه .اصلا حرف نمیزنه بعضی مواقع حین بازی حروف وکلمات کمی به صورت نامفهوم میگه مثل نانانا یا دیگ دیگ دیگ .ازنه ماهگی راه رفت ولی میگم حرف نمیزنه به من نمیگه مامان یا به پدرش بابا نمیگه .مثلا اب میخواد نمیگه اب دست منو میگیره میبره کنار شیرآب یا لیوان رو میده دستم که بفهمم تشنشه .با دست وانگشت اصلا اشاره به چیزی یا کسی نمیکنه .بچه هارو دوست داره توکوچه میبینه بچه ها بازی میکنن میره سمتشون وشادی میکنه منو خیلی بغل میکنه و ارتباط چشمی باهامون داره مثلا داییش رو میبینه میشناسه نگاهش میکنه لبخند میزنه ولی درعین حالی که منو دوست داره وهمیشه میاد کنارم ولی ازغریبه ها نمیترسه بره بغل یه عریبه نمیفته گریه از کوچیکترهم بود اینجوری بود .ولی خب با عریبه ها گرم نمیشه براشون نمیخنده .بچه شادیه بازی کردن خیلی دوست داره مخصوصا با پدرش که بندازش بالا وقلقلکش بدی .خیلی پرجنب وجوشه جای جدید بره دیگه بند نمیشه میخواد همه چی رو ببینه ودست بزنه .دردوزخمی شدن بدنش رو میفهمه سردی وداغی رو میفهمه نزدیک بخاری واجاق نمیره میترسه از بلندی افتادن رو میترسه .بالا وپایین رفتن زیاد دوست داره ولی ازپله ها با احتیاط میره ومیاد تعادل بدنش رو خیلی خوب بلده حفظ کنه .خودش شلوار میپوشه جوراب میپوشه بگی برو کفشات بیار میاره .مثلا پیش پدرشه من توآشپزخونه صداش میکنم میاد منتها باید چندبار بگم تابهم گوش بده ولی چیز جالبی بگی که دوست داشته باشه مثلا بگم بیا بریم دد فوری میاد وگوش میده .تیکه های پازل رو بهم میچسبونه بلوک رو هم میذاره عادت غذاییش اشتهاش خوبه .عاشق اب بازی وحمومه .مبا ماشین کوچیک ماشین بازی نمیکنه فقط میگیره دستش چرخاشو درمیاره ولی با کامیون بزرگش اونو هول میده وماشین بازی میکنه .خط خطی میکنه مداد وبلد نیست درست دست بگیره چون تازه یکی دوماهه کاغد ومداد رو میشناسه .دقتش خیلی بالاست کوچکترین تغییر رو میفهمه من روسریمو عوص کنم چندثانیه نگام میکنه میفهمه تغییر کردم .وارد کوچمون میشیم بدومیره درخونه وایمسه میفهمه کدوم خونه ماست .ولی چون تا به حال به خاطر یه سری مشکلات خانوادگی کسی باهاش بازی نکرده مثلا بیا به عروسک غدا بدیم یا بیا ماشین بازی کنیم ….فقط جلوی تلویزیون بوده فقط برای همین پازل بلد نیست حتی دوتیکه چون تاحالا پازل نداشته که یادبگیره رنگارو تفکیک نمیکنه چون تاحالا این کارو نکرده تقلید داره تاحدی ولی نه اینکه هرکاری یا هرچیزی رو تقلید کنه ازاشیش هفت ماهگی ازاون صبح که بیدارمیشده جلوی تلویزیون بوده ویا خودش با خودش بازی میکرده کسی باهاش کار نکرده براش وقت نذاشته با بچه های همسن خودش ارتباط نداره .خیره به پنکه یا لباسشویی نمیشه دورخودش مثل بازی چنددور میچرخه ومیخنده ولی زود خسته میشه دیگه نمیچرخه بچه پرجنب وجوش وشادیه ازاین اتاق به اون اتاق میدوه وشادی میکنه قربون صدقش میری میفهمه میخنده به نظرشما آیا این بچه اتیسم داره یا مشکل دیگه ای داره ؟ممنونم ازاینکه جواب میدین دعاگویتان هستم

        1. سلام
          فرزند شما به نسبت دو سال و نیمه بودنش مهارتهای خیلی خوبی و علائم مثبت خیلی زیادتری نسبت به چند علام هشداری که فرمودید نشون میده اما شما می فرمایید که فرزندتون طولانی مدت تلوزیون نگاه می کرده و می کنه و این خیلی خطرناکه برای رشد گفتار و مهارتهای ارتباطی و اجتماعی کودکان.در مورد اتیسم نمی شه به این صورت حرفی زد اما باید فرزندتون تست بشه چون برخی علائم مرتبط را به صورت خفیف داده نشون میده.باید بررسی بشه و ببینیم تاثیر تخریبی تلوزیون روی فرزند شما تا چه حدی بوده پس الزاما با خط مشاوره ما و یا با نزدیک ترین مرکز اتیسم محل زندگی تون ارتباط برقرار کنید و از اونها مشاوره بگیرید بهترین و تنها توصیه من به شما و تمام مادران اینه که تلویزیون را خاموش کنید و برای کودکتون کتاب بخونید شعر بخونید و…..لطفا با شماره تماس مشاوره مرکز تماس بگیرید

          1. سلام
            پسر من ۲ سال و ۹ ماهشه
            حرف زدن و راه رفتنش که به موقع بود خداروشکر از یک سالگی شروع کرد به قدم برداشتن و کلمات و هم از ۸ ماهگی بابا و آب و … رو میگفت تا الآن که کلا هم پله رو بالا و پایین میکنه و هم شعر و داستان و تا حدودی حفظ میکنه فقط از کوچیکی علاقه ی زیادی به چرخوندن چرخ ماشیناش داشت و خیلی وقت مینشست و میچرخوندشون البته الآن دیگه باهاشون بازی میکنه و سوارشون هم میشه ولی هنوز به چیزایی که میچرخن علاقه داره و هرچی به دستش میاد به قول خودش مثل لباسشویی میچرخونه
            بازی های دیگه هم میکنه مثل توپ بازی یا خونه سازی با لوگو و کتاباش و برمیداره ورق میزنه و هرچیش و حفظه میخونه
            تو آشپزخونه با قابلمه ها آشپزی میکنه و ظرفا رو از کمد میاره ادای ظرف شستن درمیاره
            با حیووناش بازی میکنه و صداشون و بلده
            اما دومینو و بقیه اسباب بازیاش و بعضی وقتا قطاری میچینه
            و اینکه به صداها حساسه هم بلند و هم آهسته.از اسباب بازی های صدادار خوشش نمیاد یا اینکه یه بچه جیغ بکشه فوری میچسبه به من و پدرش
            با بچه های خواهرم بازی میکنه و خیلی هم بهونه میگیره که بریم پیششون اما با بچه های دیگه خیلی بازی نمیکنه مخصوصا اگه یه وقت هلش بدن یا چیزی ازش بگیرن دیگه اصلا باهاشون بازی نمیکنه در صورتی که با بچه های خواهرم دقیقا برعکسه حتی خودش اسباب بازی ازشون میگیره و دنبالشون میدوه و با پسرش که ۵ سالشه کشتی هم میگیرن
            البته پسر من ۱ سال و نیمش که بود۲۰روز بیمارستان بستری شد و یه عمل آبسه چرکی تو پاش داشت که جراحی عمیقی بود و آمپول و سرم و شستشوی زخم داشت تا چند ماه خیلی اذیت شد بیشتر ترس از کسی داره فکر میکنه میخوان بهش آسیب بزنن بقیه
            به نظرتون مشکوک به اوتیسم هست خدایی نکرده؟

        2. پسر من هم دقيقا همين شرايط را داره و تو همين سن و سال هست.
          ما كانادا هستيم و همه برنامه هاي تلوزيوني را به زبان انگليسي نگاه كرده و هرچي كلمه بلده انگليسي هست. كه اون را هم از تلوزيون ياد گرفته.
          واقعا نميدونم الان اين تاخير ها و علائمي كه داره به خاطر شرايط محيطي بوده يا اينكه مشكل اوتيسم هست؟

          1. لطفا توضیح بیشتری بفرمایید. برای نمونه از نگرانی هاتون بهم بگید.

      2. سلام،وقت بخیر،پسر ۱۹ ماهه دارم،چهارده ماهگی بدون هیچ کمکی راه افتاد،نشستن رو خودش یاد گرفت،با روروئک رفتن رو همینطور،خیلی خنده رو و آرامه،به وقتش هیجان زده میشه،مخصوصا اگه تبلیغات تلویزیون رو ببینه یا آهنگ های کارتونی ببینه یا حتی موزیک های مورد علاقش رو بشنوه،وقتی هیجان زده میشه دستهاش رو به صورت بال بال زدن تکون میده،علاقه به وسایل خونه و سیم داره،ارتباط چشمی با ما برقرار میکنه،به ما خیلی لبخند میزنه،قادر هست با اسباب بازی بازی کنه اما محدود وقت میزاره برای این کار،تنها مشکلم اینه که تا چند وقت پیش کلماتی مثل بابا ماما دد آجی علی رو میگفت اما الان دو سه ماهه دیگه نمیگه و فقط به زبون خودش حرف میزنه،یکدفعه میبینم دو سه دقیقه پشت سر هم با خودش داره حرف های نامفهوم میزنه،حقیقتش من تا الان باهاش اصلا کار نکردم،هیچ آموزشی هم بهش ندادم،اشاره به چیزی نمیکنه،اگه چیزی رو بخواد برای به دست آوردنش تلاش میکنه، اگه چند بار تلاش کرد و نتونست به دست بیاره گریه میکنه و با نگاه کردن به اون وسیله یا دستشو دراز کردن من متوجه میشم که چی میخواد،حتی اگه غذا بخوادمیاد پیش ما می ایسته و نگاه به اون غذا میکنه،من که بهش لقمه بخوام بدم سریعا دهنشو باز میکنه، البته بیشتر مواقع خودش دست میبره و برمیداره و میخوره،کلا به دو تا چیز خیلی علاقه داره و اصلا از خودش دور نمیکنه، یکی پتوش هست و یکی پستونک،هر جا میره با خودش میبره،من خیلی نگرانم،ممکنه علائم اوتیسم باشه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

        1. سلام و روز بخیر
          برخی علائم رو نشون میده ولی باید کودکتون ارزیابی بشه تا مشخص بشه این علائم معنی دار هست یا نه. ممکنه اصلا این علائم ارزش تشخیصی نداشته باشه.
          لطفا بفرمایید اسا واکنش به نام داره و اینکه با اسباب بازی چطور بازی می کنه و ارتباط چشمیش چطور هست ایا رفتار تکاری دیگری داره؟

    2. با سلام .مطالبتون خیلی عالی بود .یه سوال دارم .پسر من الان دو سال و نه ماهشه.تقریبا هر کلمه ای که میشنوه رو تقلید میکنه و جمله های دو کلمه ای میکه اما جملات بلند رو نمیکه.با عشاره و کلمات منظورش رو‌میفهمونه.تقریبا همه ماراش رو مشتقل انجام میده.تو علایم اتیسم خوندم تماس چشمی.ایا وقتی از کسی خوشش نیاد براژ اولین بار و هیچ اعتنایی بهش نکنه میتونه علامت اتیسم باشه.اتفاق افتاذه کسی رو‌مثل دکتر دیده و اصلا تو صورتش نگاه نمیکنه و جوابش رو‌نمیده و برعکسش هم شده بعضی ها رو میبینه و حای تمایل داره ببوسه صورتشونو .باهاشون خدافظی میکنه و به صورتشون توجه داره.ممنون میشم جوابم رو بدین

      1. سلام ممنونم. اینکه کودک شما در یک شرایطی خاص تمایل به ارتباط چشمی با فردی رو نداره ولی با دیگران ارتباط چشمی داره مبحث جدایی از اتیسم خواهد داشت. اما برای اینکه بتونیم بهتر بهتون کمک کنیم لطفا تماس بگیرید و اطلاعات بیشتر از کودکتان را بدهید.

  3. سلام و خسته نباشید.
    با خواندن مطالب فئق در خصوص پسرم نگران شدم . لطفا جواب من رو بدید.
    پسری 22 ماه دارم. هنوز حرف نمیزنه . چند کلمه در حد 7 یا 8 کلمه بلده . ولی خیلی کم استفاده میکنه . از یک سالگی راه رفت . مشکلی در مسیر رشد نداشت . دستورات را به خوبی میفهمه . هر کاری بهش بگم انجام میده . هر وسیله ای که ازش بخوام برام میاره . منظورش رو با اه اه گفتن و نشون دادن به من میفهمونه . اعضا بدنش رو میشناسه و وقتی که ازش میپرسم بهم نشون میده . خیلی ماشین بازی رو دوست داره . با چرخ های ماشین خیلی بازی میکنه . وقتی لباسشویی روشنه خیلی جذبش میشه و از نگاه کردنش لذت میبره . وقتی کارش تموم شد و صدا میده با دست به من میگه که تمومه . بیشتر وقت ها خودش لباس ها رو میبره و داخل لباسشویی میذاره بعدش مایع رو میاره میگه بریز . کارش رو دقیق بلده . از دیدن آگهی تلویزیونی لذت میبره و خودش میگه آگه . با توپ خوب بازی میکنه . با لیوان به راحتی آب میخوره . با نی هم به راحتی آب میخوره . خوابش خوبه . از روشن و خاموش کردن کلید برق خوشش میاد . بعضی وقت ها وسط بازی با خواهرش موهای خواهرش رو چنگ میزنه ولی وقتی من میگم نازش کن میره نازش میکنه و بوسش میکنه . بعضی وقت ها که عصبانی میشه با دست توی سر خودش میزنه . به نظرتون با توجه به این علایم و اینکه هنوز حرف نمیزنه ، نیاز به بررسی از نظر اتیسم داره ؟ لطفا جواب من رو بدین . ممنون.

    1. سلام مادر گرامی علائمی رو که شما در این پیام و پیام قبلی برای ما فرستادید در تعداد اندکی از موارد میتونه جای نگرانی باشه مانند اینکه کودکتون هنوز در 22 ماهگی با چرخهای ماشین بازی می کنه اما باید دراین مورد بیشتر توضیح بدید.بیشتر مواردی که شما ذکر کردید نشون دهنده عملکرد خوب و نمرمال کودکتون هست.این چند مورد هم ممکنه نشانه ای از تاخیر در روند رشد کودک باشه نه اختلال رشد. اما برای اطمینان از این امر بهتون پیشنهاد می کنم از مشاوره تلفنی مرکز استفاده کنید و در صورت نیاز کودکتون ارزیابی بشه.سپاس

    2. با سلام من یک پسر 7 ساله دارم که یک روند رشد طبیعی داشت ولی الان نزدیک 1 سال هست که مرتب راه میره با خودش حرف میزنه و مرتب با دست هاش بازی میکنه خیلی نگرانم میشه راهنمایی کنید

      1. لطفا بیشتر توضیح دهید یا اینکه سریعا تماس تلفنی برای مشاوره داشته باشید

  4. سلام خسته نباشید پسر۲۳ ماهه ای دارم که حدود ۶۰ کلمه میتونه بگه همه چیش نرماله فقط اینکه گوشه چشمشو نگاه میکنه دور خودش میچرخه و با چرخای ماشین بازی میکنه البته ب طور صحیح هم با ماشین بازی میکنه و صداشو درمیاره و هیجان زده میشه جیغ میزنه ‌. تقلید داره. واکنش ب اسم داره . ارتباط چشمی داره.خیلی با محبته منو و داداشش رو بغل میکنه بوس میکنه . و اینکه خیلی سعی داره جلب توجه کنه که تشویق بشه

    1. سلام مادر عزیز و گرامی
      عملکرد بسیار خوبی داره کلمات خوبه. تلاش برای جلب توجه،دوست داره تشویق بشه واکنش به اسم داره ارتباط چشمی و…..تمام این موارد خوبه اما باید برای چند موردی که فرمودید ارزیابی و مشاوره دریافت کنید.لطف کنید در صورت تمایل و در صورتی که نگرانی در مورد اتیسم دارید با مرکز تماس حاصل کنید.

    2. سلام دکتر همه مطلب های زیبای شما را خواندم مه پسرم بزرگ ام اوتیسم دارد
      پسر دوم ام پانزده ما اش است همه رفتار هایش خوب و نورمال است مگگ زیاد با تایر موترک و چهار طرف یگان شی می چرخه زیاد به تشویش شان هستم ممنون

      1. سلام
        ممنونم
        لطفا در مورد فرزندتون بیشتر توضیح دهید.

  5. از میان مقالاتی که در مورد اوتیسم موندم این یکی از کاملتریناش بود.ممنونم.

    1. از شما بسیار بسیار ممنونیم که نظرتون رو به اعلام می کنید.

      1. سلام.مخلصم.با پسر پنج ساله اوتیسمیم چکار کنم.دوساله کار درمانی وگفتار میرم.هیچی،جسمی سالمه.حرفم گوش میده عمل میکنه،ولی صحبت نمیکنه،دستش رو گوشش میزاره.میخنده،تازگی گریه میکنه،بی خودی،البته کتکم میخوره وقتی اشتباهی میکنه،دیگه تکرار نمیکنه

        1. پدر بزرگوار و مهربان
          سلام
          در حدود 40 تا 50 درصد از کودکان دارای اتیسم ممکن است هیچگاه به کلام نرسند. بهتراست به جای تاکید بر کلام از جایگزین های ارتباطی مانند پکس یا سیستم تبادل تصاویر استفاده کنید.درضمن چرا کودک شما در هیچ کدام از مراکز سازمان نیست؟مورد دیگر اینکه کودکان دارای اتیسم به هیچ عنوان کتک را متوجه نمی شوند. و تنها اثر این تنبیه خدشه یا است که بر روان وادین ایجاد می گردد. تنبیه حتی اخرین راه اموزش به کودکان هم نیست. تنبیه را ترک کنید.تلاش کنید از متخصصین این امر برای ارتباط بهتر با فرزندتان بهره ببرید.سپاس.

          1. سلام دکتر روزتون بخیر من یه خواهر زاده چهار ساله دارم همه کاراش رو خودش انجام میده اما با اطرافیانش حرف نمیزنه هر چی سوال میپرسیم جواب نمیده ولی گاهی اوقات جواب میده و خودشم سوال میپرسه ولی خیلی به ندرت این اتفاق میوفته با اینکه کامل میتونه صحبت کنه گاهی حرفایی که قبلا شنیده رو تکرار میکنه و بعضی حرف ها رو هم با فواصل زمانی هی تکرار میکنه خیلی شیطونه ولی رنگ ها و اشکال هندسی رو تشخیص نمیده یعنی هر چی سعی میکنیم بهش اموزش بدیم توجه ای نمیکنه ولی بعد متوجه میشیم توجه میکرده ولی نسبت به ما اون لحظه عکس العمل نشون نداده خیلی به رفتار ما اطرافیانش دقت میکنه و بعد اونا رو تقلید میکنه …من الان نگران شدم ممکنه اوتیسم یا بیماری نگران کننده دیگه باشه

          2. سلام روزتون بخیر
            مواردی که فرمودید بایستی به صورت تلفنی به شما راهنمایی بدهم.لطفا تماس تلفنی داشته باشید.

  6. با سلام کودک ۲۰ ماهه ای دارم که به بیماری نادر هایپراکپلکسیا مبتلاست در طول این مدت حدود ده بار تشنج کرده آخرین تشنجش ۹/۹/۹۸ بود خیلی مشکلات تو این مدت براش پیش اومده و خیلی سختی کشیده خیلی از علائم اوتیسم که گفتید رو داره مثل نداشتن اشاره و دنبال نکردن اشاره دیگران کلام نداره هنوز راه نمیره و مستقل سرپا نمی ایسته خیلی به تلویزیون و آهنگ های گوشی نگاه میکنه به خودی خود لبخند نمیزنه با وسایل بازی اونجور که متناسب اون وسیله هست بازی نمیکنه توجهش خیلی کمه وقتی داره آهنگ یا تلویزیون میبینه به هیچ وجه صداش کنیم واکنش نشون نمیده تقلید نمیکنه هنوز دست دستی و بابای و شونه کردن موها و ….. رو بلد نیست به نظر ضما به اوتیسم مبتلا هست یا اینکه فقط تأخیر داره به خاطر تشنج هایی که داشته؟

    1. مادر عزیز سلام
      بله میتونه این موارد نشانه ای از اتیسم باشه اما به دلیل سن پایینی که داره بایستی در برچسب زدن احتیاط کرد.همانطور هم که خودتون فرمودید میتونه این موارد در اثر تشنج های مکرر هم باشه. 10 بار تشنج کم نیست در این سن.اما بهتون پیشنهاد می کنم تلفنی از خدمات مشاوره ما استفاده کنید . به این شکل خیلی بیشتر می تونیم در خدمتتون باشیم.در اخر اگر کودک شما در طیف اتیسم باشه باید سریعا برای دریافت مداخله اقدام کنید و لحظه ای رو از دست ندید.

    2. سلام وقتتون بخیر من یک دختر یک ساله دارم که هنوز درکی از کلمه مامان نداره با اینکه میتونه این کلمه رو بگه ولی من و باباش رو صدا نمیکنه و وقتی کسی بهش میگه این وسیله رو به مامان بده به سمت ما نمیاد تا اونو به ما بده در صورتی که اگه چیزی دستش باشه و خودم بهش بگم اینو بده میفهمه و اون وسیله رو به من میده من و پدرش رو به اسم ماما وبابا صدا نمیزنه ولی اعضای بدنش مثل گوش وبینی ،زبان ،دست وپارو میشناسه و اگه ازش بپرسیم گوشت کو گوشش رو نشون میده یا مثلآ بهش بگم بیا تلوزیون برات روشن کنم به تلوزیون نگاه میکنه و منتظر میشه که روشنش کنم با اسبابازیاش خوب بازی میکنه ماشین که دستش میدم اونو رو زمین میکشه و صدای ام ام مثل ماشین در میاره میتونه اشیاء رو داخل ی ظرف بریزه یا از ظرف خارج کنه به موسیقی خیلی خوب واکنش نشون میده و میرقصه بعضی کلمه هارو مثل دد ماما ،اب،حتی کلمه شیر رو که بهش شی میگه و میدونه چی هست رو میگه خیلی خوب ادای عطسه کردن رو در میاره ولی وقتی بردمش بهداشت و فهرستتی به من دادن برا تشخیص اوتیسم دو سه مورد از سوالارو که دختر من نمیتونست انجام بده مثل لباس پوشیدن که نمیتونه دستش رو از حلقه استین رد کنه در صورتی که جورابش رو میشناسه و سعی میکنه اونو پاش کنه و یا خط خطی کردن کاغذ که البته تا حالا جلوش انجام ندادم و من و باباش رو صدا نمیکنه به من گفتن مشکوک به اوتیسم هست و باید ببریمش برا تست در ضمن دختر من خیلی خوب با ما و حتی غریبه ها رابطه چشمی بر قرار میکنه و به هر وسیله جدیدی واکنش نشون میده و کنجکاوی میکنه خیلی هم شیطون و پر تحرک هست از مبل و صندلی بالا میره و اگه هواسش نباشه میتونه حدود سی تا چهل ثانیه رو پاهاش وایسه ولی اگه هواسش باشه میترسه و دستش رو به چیزی که نزدیکش باشه میگیره ولی به تنهایی نمیتونه راه بره به زنگ تلفن واکنش نشون میده و میپرسه کیه حتی گوشیه تلفن رو کنار گوشش میزاره و بعضی مواقع کلمه هایی رو که بلده میگه ولی بعضی وقتا کلمای رو بلد میشه و چند روز تکرارش میکنه ولی بعد از ی مدتی دیگه اونو به زبون نمیاره و اگه خیلی تکرار کنیم براش یک یا دو بار اون کلمه رو میگه بعضی مواقع هم نمیگه ببخشید که پیامم طولانی شد من به خاطر حرفی که تو بهداشت در مورد اوتیسم زدن نگران هستم لطفا من رو راهنمایی کنید ازتون متشکرم

      1. سلام روز بخیر عملکرد مراکز بهداشت جای تقدیر و تشکر داره ولی دقیق نیست به همین خاطر شما رو ارجاع دادند.بیشتر علائمی که شما فرمودید مثبت بود و جای نگرانی نداره . بایستی خدمتتون عرض کنم که اتیسم یک طیف گسترده ای از علائم داره و با یک یا دو مورد نمی توان به یک کودک برچسب زد.اما فکر می کنم راه حل شما در بازی های 3 نفره با کودکتون باشه یعنی شما کودکتون و پدرش

  7. سلام خسته نباشیدمن خیلی نگرانم لطفا جواب سوالم رو بدین خواهرشوهرمن اوتیسم داره،من دوتا پسردوقلو دارم6ماه و29روزشونه،یکی ازپسرام اسمش روصدامیزنم برنمیگرده و همچنین جغجغه یا هیچ چیزی دستش میدم سمت دهنش نمیبره اما وقتی بهش لبخندمیزنم زودجواب میده یا اول اون به من لبخندمیزنه،آهنگ میزارم گوش میده حتی باآهنگ براش ادا درمیارن دوس داره،جغجغه رو دستش میگیره تکون میده،سینه خیز میره،وقتی راه میرم مسیر رو دنبال میکنه فقط اینکه چیزی رو سمت دهنش نمیبره و صداش میکنم برنمیگرده نگرانم کرده بخصوص چون خواهرشوهرم اوتیسم داره توروخدا جواب بدین تو سن بچه ی من این چیزا طبیعیه؟؟؟؟اما اون قل هرچیزی میدم دستش میزاره دهنش و اینکه صداش میکنم برمیگرده و همه کارا رو زود ترازاون یکی انجام میده مثلا این چهار دست وپاه میره اما اون یکی سینه خیز لطفا راهنماییم کنیدباتشکر

    1. سلام مادر عزیز و گرامی
      نخست اینکه در برخی مواقع ممکنه یک قل از دیگری کمی کند تر باشه البته این یک قاعده کلی نیست اما مشاهده و گزارش شدست.اما شمابیشتر به نکات مثبت اشاره کردید و تنها عنوان نمودید که فرزندتون به اسم واکنشی نشون نمیده و اینکه چیزی رو سمت دهنش نمی بره.این تاخیر و کندی ممکنه تا یک تا دو ماه دیگه برطرف بشه. باید بهش زمان بدید. اما ایا در منزل شما همیشه تلوزیون روشن است؟اگر هست ان را برای همیشه تا 2 سال دیگر خاموش کنید.برای فرزند شما محرک صوتی تنها باید صدای شما و انسانهای دیگر باشد که با او در تماسند.برای به دهان بردن اشیاء هم کمی صبر کنید اگر تا یک ماه دیگر پیشرفتی حاصل نشد دوباره تماس حاصل کنید.

      1. تشکرازپاسخگویی شما،بله فرزندم فقط همین دومورد رو ازدیدگاه من نگران کننده داره،هرچقدرصداش میزنم نگاهم نمیکنه و همچنین اسباب بازی اش رو به سمت دهنش نمیبره همین دونکته هستن و همچنین بچه های من یک ماه زود متولد شدن یعنی نارس هستن در33هفتگی بدنیا اومدن

      2. سلام پسر بچه ای ۲۵ ماهه دارم روند رشدش عادی بوده
        در ۱۳ ماهگی به راه افتاد اولین کلمه هاش این چیه و ساعت در ۱۰ماهگی بود جوری که انواع ساعت رو تشخیص میداد و علاقه نشون میداد
        تلوزیون خیلی نگاه میکنه و بیشتر کارتون های آموزشی زبان رو براش میذارم
        تقریبا از یکسال و ۴ ماه توانایی خوندن اعداد و حروف انگلیسی داره
        جوری که الان که ۲۵ ماهشه تمام حروف انگلیسی و الفبای فارسی رو به ترتیب بلده بگه و بخونه از روی کتاب و حتی چند کلمه هم مثل اسم خودش و آب و … رو بلده بخونه
        تمایل زیادی به یادگیری و آموزش داره جوری که مشتاقانه دفترشو میاره تا براش بنویسم.از نظر من و بقیه خیلی باهوشه
        با ماشین بازی میکنه و به عروسکاش
        تمایل به غذا دادن و وانمود کردن رو داره خیلی کم پیش میاد تنهایی مشغول به بازی بشه اکثرا من رو هم صدا میزنه کنارش باشم.اسامی نزدیکان رو بلده و صدا میزنه و میشناسه
        بدون من جایی میمونه و ترسی از این بابت نداره
        خوب تقلید میکنه فقط توی بازیاش خیلی وسایل ها رو پرت میکنه و هر چی بهش میگم پرت کردن کار خوبی نیست اونکار رو انجام میده و اگه واکنش نشون بدم و دعوا کنم ذوق میکنه و میخنده
        اکثرا یا گوشی دستشه یا تلوزیون تماشا میکنه
        از خواب که بیدار میشه سریع حروف رو مرور میکنه .
        آیا ممکنه مشکلی داشته باشه؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

        1. سلام
          نخست اینکه نباید در زیر دو سال اصلا تلوزیون نگاه می کرد
          دوم اینکه الان هم نباید بیشتر از 20 دقیقه نگاه کنه
          زبان انگلیسی را باید با تعامل و ارتباط یاد بگیره نه با cd یا نرم افزار.
          پرت کردن در این سنین طبیعی هست و لی باید به جای نکن شی مناسب پرت کردن رو بدستش بدید و بهش بگید این رو پرت کن.
          متاسفانه من نتیجه خوبی از اموزش زبان انگلیسی به این شیوه که الان در ایران داره با کودکان کار میشه ندیدم و مراجعین زیادی دارم که الان مشکل پیدا کردند. حروف رو میشناسن کلامات رو میشناسن اما در خیلی از موارد از همسنان خودشون عقب تر هستند

          1. سلام پسر من ۹ سالشه حرف گوش نمیده ، چنگال دست چپ نمیگیره ، با اینکه خیلی بهش میگم ، دوست داره حالت کوچه بازاری صحبت کنه ، درس خان هم نیست ، نظر شما در این رابطه چیه؟ البته خیلی مهربانه، خیلی بهم ابراز علاقه میکنه و بغلم میکنه و وقتی دعواش میکنم کارهاشو انجام میده ، به نوعی تنبله ، و ریاضیش هم خوبه ، فقط تنبله
            ممنون میشم راهنماییم کنین

          2. سلام . باید توضیحات بیشتری بفرمایید

  8. سلام،من چند وقته خیلی نگرانم،پسر هفده ماه و نیمه ای دارم که در یازده ماهگی رو پای خودش ایستاد و در یکسال و ۱۹ روزگی قدم برداشت و راه رفت،هفت ماهگی اولین دندونش در اومد،از لحاظ خواب و تغذیه همیشه عالی بوده از بدو تولد،خواب شبانه خوبی داره،از دو ماهگی کاملا مشخص بود که لبخند میزنه و پسر خوش اخلاق و خوش خنده ای هست،واسش شکلک در بیاریم یا زیادی بوسش کنیم از ته دل میخنده،اما اول اینکه فقط در حد بابا،ماما میگه که بنظرم میرسه معنیش رو هم نمیدونه چون گاهی بی دلیل به زبون میاره،قبلا دادا رو می‌گفت اما الان نشنیدم که بگه، اما اصوات بی معنی زیاد میگه،مثلا موقع دست زدن میگه نانا،یا گوشی موبایل رو که خاموش شده میاره جلومون ،دستمون رو میگیره میزاره رو موبایل و میگه بیزه،فک کنم ینی روشن کن.تا دو سه هفته پیش اصلا دستور پذیری نداشت انگار اصلا متوجه نمیشه،مثلا بهش بگیم توپ رو بیار بهمون نگاه می‌کنه و لبخند میزنه،اما به توپ نگاه نمیکنه حتی اگه با دست اشاره کنیم خیلی کم پیش میاد برگرده نگاه کنه،اما جدیدا یه کم باهاش کار کردیم،میگیم بای بای یا خداحافظ،خودش دست تکون میده و بای بای میکنه،یا بگیم بزن قدش اول خودش دستش رو میاره جلو،یا بگیم دست بزن،دست میزنه و میگه نانا نانا،اما مثلا بگم در رو ببند متوجه نمیشه انگار،البته باهاش اینو کار هم نکردیم.چون تک فرزند هم هست اکثرا تو خونه با اسباب بازی هایش بازی میکنه،جغجغه ها و اسباب بازی های موزیکال رو دوست داره،دکمه شو میزنه تا آهنگش تموم بشه دوباره سریع میره دکمه شو میزنه،گاهی با آهنگا میرقصه،کنترل تلویزیون رو دوست داره،چون دکمه میزنم و تو صفحه تلویزیون تغییر میبینه خیلی خوشش میاد،گوشی تلفن خونه رو دوست داره ولی معمولا میاره میچسبونه به گوش ما و صبر می‌کنه تا ما حرف بزنیم با گوشی،اما خودش گوشی رو رو گوش خودش بزاره یا سکوت می‌کنه یا فقط میگه« دیگیییی» ،بخاطر کرونا نمیبریم که با همسالان خودش بازی کنه اما چند بار تو خیابون یا پارک اتفاقی بچه های ۳/۴ ساله رو دیده خیلی ذوق کرده و سعی می‌کنه بره جلو و بهشون دست بزنه، می‌خنده و به بچه ها لبخند میزنه،پسر مهربونیه،اما خب ما اجازه نمی‌دهیم زیاد به بچه ها نزدیک بشه بخاطر کرونا.تقریبا تحرکش زیاده و دوست داره همش مبل بالا بره،در حین بالا رفتن اگه اسمشو صدا کنیم به هیچ عنوان جواب نمیده اما اگه بهش در همون حین بگیم دست بزن یا خداحافظ ،انجام میده ولی به بالا رفتنش هم ادامه میده.در موقع بازی هم صداش کنیم خیلی کم پیش میاد برگرده طرفمون و نگاهمون کنه،مثلا از هر پنج بار،دو بار برمیگرده.
    کتاب داستان میبینه تمام تلاششو می‌کنه از دست ما بگیره،نگاش کنه،پاره کنه و بخوره،هر چی توضیح بدیم که بشین برات داستان بخونیم اصلا توجه نمیکنه فقط میخواد هر طور شده کتاب رو از ما بگیره
    راستش ما خیلی نگرانیم مخصوصا از کلمه نگفتنش و دستور پذیری نداشتنش،به یک مرکز مشاوره کودک زنگ زدیم گفتن ما زیر دو سال ویزیت نمیکنیم،به یک روانپزشک کودک بردیمش،اولش گفت چرا بچه ۱۷ ماهه رو پیش من آوردین ،من روانپزشکان دارو میدم اما این کم سنه،گفتیم خب دکتر حداقل رفتارش رو برسی کنین،نگاه کرد گفت چرا داره راه می‌ره لبخند میزنه،این غیر عادیه،در صورتی که بچه از اینکه تو اتاق دکتر آزادانه راه می‌رفت وبرگه های رو میز رو برمیداشت خوشحال بود ،کاملا مشخص بود که دکتر اصلا تبحری رو رفتار کودکان نداره،میگفت شاید اتیسم داره چون من به بچم گفتم کاغذهایی رو که برداشتی بده،بچه کلمه بده رو تکرار کرد دو بار گفت بیده بیده،گفت داره یه کلمه رو هی تکرار می‌کنه پس اوتیسمه،هیچ راه حلی هم بهمون نداد،گفت دو ماه دیگه حتما دوباره بیارین پیشم،خیلی از حرفای دکتر ناراحت و افسرده شدم،میخوام یکی مطمئنم کنه که اوتیسم داره،اما اون دکتر بدون برسی دقیق رفتار بچه گفت اوتیسمه،میگفت چرا تو چشمم نگاه نمیکنه،هر چقدر می‌گفتیم دکتر این بچه تو خونه همیشه تو چشممون نگاه می‌کنه و لبخند میزنه،حتی بیرون با غریبه ها هم تو چشمشونو نگاه می‌کنه و میخنده،حتی تو چشم خود دکتر هم چند بار نگاه کرد و خندید،ولی بیشتر مشغول گشتن تو اتاق دکتر بود
    ببخشید پیامک طولانیه،شرمنده،نگرانم،لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام مادر عزیز و دل نگران
      پیام کاملی بود. فرزند شما علائم مثبت زیادی را نشون میده حتی دستور پذیری رو هم که در موردش نگرانید شما با تقلید بهش اموزش دادیداینکه کودک شما به اسمش واکنش نشون نمیده و تعدادی دیگه از علائم رو داره باید با تست بررسی بشه. احتمال کمی وجود داره که تشخیص اتیسم دریافت کنه اما باز هم باید بررسی بشه چون ممکنه در تست موارد دیگه ای از رفتار کودک شما عیان بشه.برای نمونه اینکه ایا اگر افراد دیگری به جز شما و پدرش صداش کنن باز هم واکنش نشون نمیده؟لطف کنید با شماره مشاوره تلفن مرکز تماس حاصل کنید تا شما رو راهنمایی کنیم.چون در اینجا مجالی برای توضیحات نیست.سپاس

  9. سلام خسته نباشین
    من پسر 14ماهه دارم. تلوزیون خیلی نگاه میکنه دقیقا از 9صبح تا 9شب رو برنامه کودک هستش
    وقتی میشینه حالت خمیده میگیره کمرش. چندتا حرکت بلده فقط اونارو تکرار میکنه هرچی میخوام بهش کلمه یا چیزی یاد بدم دقت نمیکنه و از پیشم فرار میکنه
    خیلی میترسم
    ولی سعی میکنه بخندونه،به آشنا و غریبه واکنش نشون میده. عاشق بچه های خردسال و کوچیکه اشیا رو بهم میزنه تا صدا بده
    با هرچیزی بازی میکنه و واسش جالب هست
    چیزی تو دهانش نمیزاره حتی قاشق بلد نیست دست بگیره
    نمیدونم از کم کاری منه یا روند رشدش کم هست
    میشه کمکم کنید

    1. سلام ممنونم مادر گرامی
      شما قطعا نگران فرزند خود هستید پس اولین کاری که باید انجام دهید این است که تلوزیون را برای مدت زمانی طولانی خاموش کنید.فرزند شما تخت تاثیر مخرب تلوزیون قرار دارد. کم کاری شما قطعا در روند رشد کودکتون تاثیر داشته اما برای بررسی روند رشد و برای دریافت مشاوره در مورد بهبود عملکرد کودکتون لطفا تماس تلفنی داشته باشید.

      1. +سلام پسرمن 14 ماهه هست خیلی خوب تا الان راه میرفت و اهنگ وا کردنی میرقصید اما حدودا سه هفته هست وقتی راه میره انگار پاهاش قوت نداره پاهاش انگار بی جونه به هم میپیچن میخوره زمین دیگه نمیتونه زیاد تعادلش حفظ کنه علتش چی میتونه باشه

        1. سلام.در مورد کودک تون به نظر میرسه باید سریعتر به یک متخصص یل یک کار درمانگر مراجعه کنید.متاسفانه نمیتونم به این شکل کمکتون کنم و بایستی کودکتون رو می دیدم

  10. پسرمن الان دوسال ونیمشه واز همون نوزادی شبانه روز تلویزیون روشن بوده وهمیشه درحال تماشای تلویزیون بوده الان متاسفانه نه میتونه حرف بزنه ویه متخصص نظرداده که علائم شبه اتیسم رو داره .من وپدرش واقعا ناراحتیم وعداب وجدان داریم به خاطر اینکه ندانسته بچمون رونسبت به همسالانش ازهمه چی عقب انداختیم .ولی الان خیلی داریم براش وقت میذاریم تلویزیون کلا خاموش شده ومدام باهاش بازی میکنم وکتاب قصه میارم وخیلی علاقه پیداکرده به تصاویرکتاب .البته به توصیه دکتر کلاس های کاردرمانی ذهنی وگفتار درمانی هم قرارهست ببریمش .به نظرشما آیا این بچه عقب افتادگی هاش جبران میشه با این کارا ومثل بقیه بچه ها عادی میشه ؟؟

    1. سلام متاسفانه تلوزیون تاثیر مخربی بر ذهن کودکان داره.اما تاخیر به وجود امده با برنامه ریزی و مداخله قابل جبرانه.کارهایی که دارید انجام میدید خیلی خوبه.در ضمن شبه اتیسم واژه ای ساختگی است.یک کودک یا دارای اتیسم هست یا نیست.و تفاوت بود یا نبود این اختلال میتونه خیلی زیاد باشه.گفتن شبه اتیسم تنها میتونه از متخصصی که تخصصی در زمینه اتیسم نداره سلب مسئولیت کنه.

  11. سلام و ممنون از وبسایت خوب و مقاله های جامع و کاملتان. دختری ۳۲ ماهه دارم که بزرگترین مشکلش با توجه به این مقاله این هست که بجز با والدینش با هیچکس ارتباط چشمی نمیگیره.در کنار کودکان دیگه ممکنه بازی کنه اما با کودکان دیگه اصلا. حاضره کمی با کودکان چند سال بزرگتر بازی کنه. از نظر کلامی بسیار جلو هست و انواع شعر و اهنگ و جمله سازی های متنوع همراه با استدلال و منطق انجام میده. هیچوقت بیشتر از نیم ساعت در روز اون هم بعد از دو سالگی تلویزیون ندیده. به کتاب خوندن علاقه زیاد داره. بییار به پدر و مادر وابسته هست و تغییراتی مثل مهدکودک رو بعد از یک ماه هم هنوز به سختی میپذیره. لطفا راهنمایی بفرمایید. متشکرم

    1. سلام ممنونم.بابت این مشکل شما باید بر روی روابط بین فردی کودکتون کار کنید البته دخترتون هنوز سن کمی داره که بخواهید تاکیدی بر این مورد داشته باشید اما توصیه من ادامه دادن همون مهد و حضور در میان بستگان هست.البته بیشتر توصیه های بنده ممکنه به بعد از کرونا برگرده. اما هیچ وقت کودکتون رو مجبور به ارتباط چشمی با دیگران نکنید و اجازه بدید در موقع مناسب خود کودکتون این کار رو انجام بده. در منطقه ای که هستید کلاس های بازی موسیقی گروهی پیدا کنید حتی به صورت انلاین

      1. متشکرم. آیا اوتیسم هنوز یک احتمال هست؟

        1. متوجه پرسش شما نشدم.مظورتان در تشخیص هست یا درمان؟

          1. عرض کردم با توجه به توضیحاتی که دادم و توضیحات مفید جنابعالی، احتمال اینکه فرزندم به اوتیسم مبتلا باشه چند درصد هست؟

          2. گفتن این مورد بدون دیدن کودکتون خیلی دشواره اما مواردی که شما فرمودید نکات مثبتی داشت که این احتمال رو کمتر می کنه اما بایستی فرزندتون رو ببینم و شاید یک هفته ارزیابی حضوری کودکتون طول بکشه.عذر می خوام که نتونستم کمکتون کنم

    2. سلام و وقت بخیر
      ببخشید من کودک ۱۷ ماهه دارم ک خیلی واکنش ب اسمش نداره
      و مثلا اگر برنامه خاصی از تلویزیونی را دوست نداشته باشه کنترل میده ب دستمون تا عوض کنیم . یا روسری ام را ب دستم میده برای بیرون رفتن. برج حلقه هاشو مرتب میچینه.تو نشانه هایی ک خوندم بیشتر بی توجهی ب اسم و نگاه ب اشارات ما
      روی مبل ها میره. دست ب کلید چراغ ها میزنه.شعر براش بخونی اروم میشه.
      بگی چنگال بده میده
      گوشی بخواد گوشی دستمون میده و تا روشن نکنی دست بردار نیست با گوشی کار میکنه
      درصورتی ک دعواش کنی تو صورتت نگاه میکنه و میگه بابا و میخنده تا ما هم بش بخندیم
      ممنون میشم راهنماییون کنید

      1. سلام و وقت شما هم بخیر لطفا در مورد نگرانی هاتون بیشتر بفرمایید

      2. سلام ،متن خیلی خوبی بود ،پسر ۱۷ ماهه ای دارم ،که به خاطر کرونا حدودا ۳ ماه از فاصله ۱۰ تا ۱۴ ماهگی در خونه با من و پدرش حبس بوده و اصلا بیرون نرفته بعد از اون به بعد هم فقط هر سه چهار هفته یکبار تونسته یکی دو روز پدر بزرگش اینا رو ببینه ،متاسفانه من هم زیاد فرصت نداشتم باهاش بازی و تمرین کنم وو بیشتر پیش پرستار بوده ،از ۱۱ ماهگی راه میرفت ،از ارتفاع میترسه اما نحوه پایین اومدنش رو یاد گرفته ،جنب و جوش زیادی داره و دوست داره از همه چی بالا بره و دستش به هرچی نمیرسه تقلا میکنه که بگیرتش،ارتباط چشمی برقرار میکنه ،وقتی اسمش رو صدا میزنی با “هوم” جواب میده البته بعضی وقتا نه ، ماما ،بابا، آب ،تب تب (تاب تاب) رو میگه ولی نه همیشه ،فقط آب رو هروقت تشنش باشه میگه ولی بقیه کلمات رو گاهی به کار میبره ، بیشتر از بازی با اسباب بازی دوست داره به وسایل خونه دست بزنه و جنب و جوش داشته باشه ،جنب و جوشش بسیار زیاده ،از اسباب بازی ها به چرخ ماشین ها علاقه داره و با دقت نگاهشون میکنه ،به حرکات لباسشویی علاقه داره ، اوایل از پنکه میترسید اما الان میاسته و با دقت نگاهش میکنه شاید ۳ دقیقه ،وقتی باهاش بازی میکنی میخنده ،یا اگه از بیرون بیاد و فرضا بابابزرگش رو ببینه بهش میخنده و خوشحال میشه ،زیاد بغل شدن رو دوست نداره مخصوصا وقتی وسط بازی اش هست اما اگه برا بیرون رفتن از محیط خونه باشه خیلی استقبال میکنه ، اشاره رو متوجه نمیشه ،مثلا اگه بخوایم عکسای یک کتاب رو بهش نشون بدیم ،وقتی با اشاره میگیم گربه ،دوباره انگشت ما رو میگیره و میزاره روی اون شکل تا براش تکرار کنیم ،خودش به هیچ چیز اشاره نمیکنه ،اگر چیزی بخواد با کشیدن دستت سعی میکنه بهت بفهمونه ، بله و نه رو با سر نشون نمیده ،دستورات رو بعضی متوجه میشه بعضی نه ،مثلا بگی نکن ،دست نزن ، بیا، بشین رو متوجه میشه ،یا یه کلید که باباش وقتی میبرتش بیرون برمیداره بهش بگه برو بیار با اشتیاق میره میاره ولی بقیه وسیله ها رو نه ،اجزای بدنش رو نمیشناسه البته ما هم هیچوقت باهاش کار نکردیم ، آب رو با لیوان میخوره ولی قاشق دست نمیگیره ، هنوز غذا به شکل میکس میخوره و غذاهای درشت تر رو قورت نمیده ،من چند بار تلاش کردم به قاشق و غذای درشت تر ولی نشد ، بعد از اون دیگه تلاش نکردم ،وقتی کاری رو دوست نداره یا تعجب میکنه “اه اه ” میکنه ،با کنترل و آشناست ،شونه هم کاربردش بلده ولی نه درست ، تلفن هم فقط میدونه باید بزاری روی گوش، وسایل رو از توی جعبه درمیاره ولی سرجاش برنمیگردونه ،ماشین ،موتور و وسایل اینطوری رو با چشم دنبال میکنه ،دوست داره دور خودش بچرخه و میخنده اما بعد از چند دور میخوره زمین و دیگه ادامه نمیده ، همه چیز رو تو دهن میکنه ، یکی دوبار سعی کردم خودکار و کاغذ بدم دستش برا خط خطی کردن بعضی وقتا خودکارو برعکس میگیره ، وقتی سعی میکنی چیزی رو باهاش کار کنی انگار زود خسته میشه یا نمیخواد گوش کنه پا میشه میره، وقتی بهش بگیم خداحافظ یا بای بای ،با دست بای بای میکنه البته طوری که کف دستش سمت خودشه ،دست میزنه موقع خوشحالی ،وقتی بهش بگیم افرین برا خودش دست میزنه ، بازی قایم موشک رو دوست داره و بازی میکنه ،البته باید صدا بدی تا بتونه پیدات کنه ،الان چندین ماهه که دیدن خودش رو در آینه دوست داره ،پدرش بره گریه میکنه اما با غریبه ها بد نیست ، نوار مغزش خوب بوده ، از یکماه پیش که متوجه اختلالاش شدم به شدت نگرانم و دارم گریه میکنم ،یه پرسشنامه اوتیسم بهم دادن متعلق به ۱۸ ماهگی (خودش ۱۷ ماهه هست) که پر کردم و امتیازش بین ۵ و ۶ شد ، نمیدونم به خاطر اینکه به شدت ایزوله شده بود در محیط منزل و با هیچ بچه ای و به ندرت بزرگسالان در تماس بوده و ما باهاش زیاد کار نکردیم این اتفاق افتاده یا واقعا اوتیسمه ، میخوام ببرمش کاردرمانی چون در شهر کوچیکم و دسترسی هام محدوده ،مهد رفتن کمکش میکنه ؟؟ اونقد گریه کردم که حتی شبها نمیتونم بخوابم

        1. مادر مهربان و دلسوز
          سلام
          ارامش اولین چیزی هست که میتونه به شما و فرزندتون کمک کنه.پس ارامش داشته باشید چراکه کودک شما بیشتر از خود شما به ارامش نیاز داره.برای هر مشکلی راه حلی وجود داره البته اگر واقعا مشکل واقعا وجود داشته باشه. پس ارامش داشته باشید و به موارد زیر توجه کنید.
          ایا به شما تشخیص اتیسم دادن برای این کودک 17 ماهه؟
          ایا تستی که کار شده استاندارد هست؟ و اسم اون چیه؟
          لطف می کنید در یک پیام دیگه مجدد تمام مواردی که نگرانتون کرده رو تنها برام بفرستید تا بتونم کمکتون کنم.ببینید برای نمونه بازی با چرخ ماشین و یا علاقه مندی به پنکه و یا لباس شویی در بیشتر بچه هایی دارای عملکرد عادی هستند هم دیده میشه.اتیسم مجموعه علائم هست که باید در کنار هم دیده بشه و البته در موقعیت زمانی مناسب.پس لطفا مجدد مواردی که نگرانتون کرده رو برام بفرستید.

          1. خیلی ممنونم که دارین رایگان راهنمایی میکنید و وقت میذارید ، اسم پرسشنامه رو نمیدونم ،به کلینیک تکامل تو شیراز بردیمش ،اونجا بهمون دادن و گفتن مال ۱۸ ماهگیه و غربالگری اوتیسمه ،برامون توضیح دادن امتیاز ۳ تا ۸ مشکوک به اوتیسم هست که امتیازش ۶ شد ولی گفتن نمیشه اصلا نظر داد فعلا ،ممکنه فقط اختلال تکامل باشه ،خواستن که ما همونجا ببریمش کاردرمان که برای ما امکان موندن در شیراز نبود، اشاره بلد نیست نه خودش اشاره میکنه ،وقتی هم ما اشاره میکنیم نوک انگشت ما رو نگاه میکنه ،بله و نه رو با سر انجام نمیده ، فقط چهار پنج تا کلمه میگه ، خیلی از دستورات مثل لباست رو بیار یا اینو بده بابات رو متوجه نمیشه یا شایدم گوش نمیده ،بلد نیست با قاشق غذا بخوره و غذاهای درشت تر از غذای میکس شده رو نمیتونه قورت بده ، خدا خیر مضاعف به شما بده بابت راهنمایی تون

          2. پرسشنامه غربال ارزش تشخیصی نداره.که البته خودشون هم بهتون گفتن.لطف می کنید در مورد غذا خوردن و نحوه غذا خوردن و توانایی های دهانی کودکتون بهم بفرمایید.

  12. متشکرم از اینکه و قت و تخصصتون رو به رایگان و با حوصله در اختیار افراد میگذارید.

  13. درود و خسته نباشید خدمت دکتر فولادگر
    پسرم دقیقا 3 ساله هست و دارای رفتارهایی هست که مارا نگران کرده که مهمترین نکات مشکوک عبارتند از:تماس چشمی بسیار کمی برقرار میکنه/گاها به شنیدن اسمش توجه نمیکنه البته اگر همان لحظه بهش بگی نکن یا… متوجه میشه/اجسام(سفت و نرم) رو زیاد داخل دهنش میزاره و آب از دهنش میاد/روزانه پتو میگیره دور خودش و روی زمین دراز میکشه و خودش رو به زمین میماله/بعضی از کلماتی که قبلاً میگفته رو دیگه تکرار نمیکنه/با صدای بلند و یکباره وسایل برقی پرسروصدا صدا مثل جاروبرقی و آبمیوه گیری میترسه البته اگر قبلش بهش گفته بشه هیچ ترس و عکس العملی نداره/گاها به نشانه خداحافظی دست تکون نمیده ولی گاها هم براحتی خودش دست تکون میده/زیاد نمیتونه صحبت کنه البته میتونه منظورش رو برسون مثلا میگه داشی ماشینو برد و..(در حد 4 الی 5 کلمه)/گاها اسباب بازی هاش رو بی هدف میریزه ولی گاها هم باهاشون بازی میکنه و… که مهمترین و تکراری ترین هاش اینها هستند.
    بد نیست گفته بشه که:اسباب بازی خاصی نداره و به جدیدها سریع ارتباط برقرار میکنه/از لحاظ هوشی متوجه هیچ کاستی نشده ایم مثلا بهش بگی دست بزن،بزن قدش،فلان وسیله رو بده و.. کامل متوجه میشه/گوشه گیر نیست و دایی و عمو و.. رو میشناسه و باهاشون ارتباط برقرار میکنه و به من و پدرش تنها وابسته نیست و مثلا بیاریمش پیش شما و برویم گریه نمیکنه/اگه دستش داغ بشه یا کوچکترین دستی بهش بزنی عکس العمل نشون میده/اگر کاری خلاف میلش کنی مثلا چراغ هایی که خاموش کرده رو دوباره میره و روشن میکنه و بالعکس/اگه بوسش کنی یا باهاش بازی و… کنی خوشش میاد و باهات بازی میکنه البته چون خیلی سریع حروفی رو پشت سرهم میگه متوجه منظورش نخواهی شد مثلا هههخخ ههییشش و… /مثلا اگر برویم جایی که دوست داره و بخواهیم برگردیم گریه میکنه و../براحتی میدوه و با توپ بازی میکنه و میتونه از پله بالا بره/میتونه آب بخوره و غذا و دفتر بهش بدی برات خط خطی میکنه/کاربرد کنترل تلویزیون و تلفن و موبایل و… رو میدونه/بیخودی و بی دلیل نمیخنده یا گریه نمیکنه مثلا اگر طنز ببینه و بقیه بخندن اونم میخنده و اگر داخل اون انیمیشن یا.. دعوا بشه ناراحت میشه و میگه نه و.. /بازی خشن نمیکنه و بسیار به ندرت چیزی پرت میکنه/استراحتش درسته و بسیار به ندرت شب بیدار میشه و بد خواب نیست و یبوست نداره و بدغذا هم نیست/دور خودش نمیچرخه یا ما متوجه نشده ایم و..
    ارزیابی خودم اینکه متاسفانه باهاش از لحاظ گفتار و شعر و کتاب و بازی و.. اصلا خوب کار نشده بخاطر… و این شش ماهه اخیر بخاطر کرونا ارتباطش با جهان بیرون کلا قطع شده که باعث شده تعامل اجتماعی اش هیچ پیشرفتی نکنه و روزی چند ساعت انیمیشن دیده که گاها اصلا مناسب سنش نبوده(مرد عنکبوتی و..)که در عدم پیشرفت گفتاری و روحی اش اثر داشته و در منزل گاها با دو الی سه زبان محلی و رسمی آشنا شده(فارسی، لری، زبان شهر محل سکونت) که در تاخیر گفتارش تاثیر داشته و…چون برخی از رفتارهای ذکر شده در ابتدا نگران کننده میباشند لطف و مرحمت نموده و نظر کارشناسی و مثل همیشه دقیق خود را بیان دارید.تشکر از حسن توجه جنابعالی

    1. سلام و ممنونم
      علائمی که شما فرمودید میتونه نشونه اتیسم باشه اما علائم مثبت بیشتری رو فرمودید که میتونه نشونه این باشه که فرزندتون اگر خوب باهاش کار بشه میتونه تغییر زیادی بکنه در ابتدا ببینید علت اب ریزش دهانش چیه و به یک گفتار درمان ماهر باید مراجعه کنید چون پیش از کار بر روی کلام ابتدا باید بر روی ابریزش دهان کار کنید.البته با نظر گفتار درمان هم میتونه همزمان کار بشه.از نظر حسی باید توسط یک کار درمان مورد بررسی قرار بگیره چون به نظر میرسه تحریک حسی داره. برخی از موارد گفته شده میتونه در اثر زیاد دیدن تلوزیون باشه اما باید کودکتون رو در اولین فرصت تست اتیسم بگیرید.

  14. سلام وقت بخیر.
    شرمنده من دو تا پسردوقلو دارم که حالا سه سال و ده ماهشونه .علاقه زیادی به وسایل برقی و وسایل سیم دار دارن مثل سه راهی مخلوط کن اتو و… .وهمیشه گریه میکنند که اونا رو دراختیارشون بزاریم و حتی خودشون صندلی میارن که دستشون به وسیله برسه واونو برای بازی کردن پایین بیارند.از بچگیشون چیزی یادم نیست زیاد.ولی این علاقه به وسایل از حدو د یک سالگی تا الان ادامه داره.روی نوک پا کمی راه میرن.وبسیار شیطون اند .ارتباطشون با بچه ها بد نیست ولی با
    بعضی غریبه ها زیاد ارتباط نمیگیرن و روشونو اونور میکنن وبهش نگاه نمیکنن ولی ممکنه کم کم باهاش ارتباط برقرار کننو نسبت به قبل از دوسالشون خیلی بهتر شدن. یادمه تو بچگی هر جای غریبه ای میرفتیم خیلی گریه میکردن خیلی .به موقع حرف زدند وراه رفتند .ارتباط چشمی هم داشتن.واکنش به اسمشون رو یادم نیست به موقع بود یانه.الان فقط خیلی شیطون اند مثلا مخلوط کن رو اب توش میریزن و دستمال کاغذی یا چیز دیگه توش میریزن و صداش رو در میارن و مثلا میگن ما شیر موز درس میکنیم واب رو از مخلوط کن به پارچ میریزن و هی اب رو جابه جا میکنن.یا وسایل رو ردیف میکنن بالای اپن و میگن که اینجا بالا حمامه و وسایل رو گذاشتیم که تو دستت نرسه .همیشه رو اپن راه میرن.فعالیتشون خیلی زیاد و هر وسیله ای رو بخوان اگه یه کم ارتفاع باشه با کمک صندلی و..میارنش.اول که میخوایم مخلوط کن و جارو برقی رو روشن کنیم گوشاشونو میگیرن و وقتی روشن شد دستشونو برمیدارن.باتشکر از لطف شما

    1. سلام وقت شما هم بخیر
      لطفا اگر مشکلی هست برای من بنویسید.برای نمونه اینکه فرمودید روی نوک پنجه راه میرن و علاقه زیاد به اشیا و یا وسایل برقی دارن. با توضیحات شما متوجه شدم که سطح عملکرد کودکانتون چطور هست اما حالا انچه شما را بیشتر نگران کرده بفرمایید

      1. سلام .ممنون از حسن توجه شما.من نگران بیش فعال بودن یا اوتیسم داشتنشون هستم .این علاقه زیاد به وسایل برقی من رو نگران کرده میخوام ببینم این علاقه طبیعیه اگه طبیعیه تا کی ادامه داره.در ضمن روابط اجتماعی خود ما محدود هست وبه
        خاطر شاغل بودن من وهمسرم بچه ها بیشتر خونه پدر بزرگ و مادربزرگشون میرن و روابطشون با اونها خوبه و مهد هم تا به حال نفرستادیمشون.فعالیتشون زیاده .ساعت خوابشون هم خوب و تقریبا کافیه.و تغذیشون هم خوبه.به ابزار مثل اچار و پیچ ودریل و..هم علاقه زیاد دارن مثلا سشوار رو برمیدارن رو به دیوار میگیرن و صدای دریل رو درمیارن و میگن این دریله.مدام ازما وسایل برقی خو نه رو میخوان قبلا خیلی کم تی وی میدیدن و خودمون هم زیاد براشون تلوزیون روشن نمیکردیم اما الان بیشتر نگاه میکنند.به قصه هم علاقه دارن و تا اخر گوش میکنن به خصوص اگر درمورد وسایل برقی براشون بگیم.هوششون خوبه.توی خیابون از صدای موتورهایی که صداشون خیلی بلنده و به سرعت میرن گوششون رو میگیرن وبا حرفایی مثل اقای بی ادب ابراز ناراحتی میکنن.اگه توپی رو خیلی محکم شوت کنیم ناراحت میشن وخودشون رو روی زمین میندازن و گریه میکنن.همیشه در حال جنب وجوش و خرابکاری اند و به کمک هم به خواسته هاشون مرسن و همکاریشون باهم خوبه.با تشکر از لطف شما.

        1. پدر مهربان
          رفتار فرزند شما نشانه بیش فعالی نیست. کودکان شما به نظر خیلی پویا هستند و این ضرورتا جای نگرانی نداره. اما تلوزیون را تا حد امکان کم کنید و به جای ان قصه شعر و بازی را جایگزین کنید. در مورد نگرانی شما در باره وسایل برقی هم این رفتار به مرور کمتر میشه و مورد دیگری جایگزین ان می شود.اما باز هم هشیار باشید

  15. سلام. ممنونم از سايت شما و مقاله كامل و دقيق كه گذاشتيد.
    پسر من دو سال و چهار ماهشه.
    در بدو تولد به علت دكولمان يا همان جدا شدن جفت يك هفته در ان آي سي يو بستري بود. چون عفونت ريه گرفته بود. البته در آخر هفته ٣٩ متولد شد. يعني كامل بود.
    از دو ماهگي لبخند ميزد. ارتباط چشمي خوبي داره.
    يكم دير راه افتاد. ١٩ ماهگي.
    البته قبلش كامل ميتونست راه بره. ولي دستش رو ول نميكرد.
    الان زياد صحبت نميكنه. ولي همه اطرافيان رو ميشناسه.
    مامان بزرگ بابا بزرگ دايي و كسايي كه روزمره ميبينه رو صدا ميكنه. مامان بابا هم ميگه. با ليوان باده آب بخوره از يك سالگي. قاشق ميتونه بگيره دستش. با خودش تنهايي بازي نميكنه خيلي. تا يكسالگي اصلا تلويزيون نديده. ولي الان كارتون اينا نگاه ميكنه. البته نه همه چي رو. كامل هر چي بخواد اشاره ميكنه. درك كامل از حرفاي ما داره. هر چيزي رو بگيم بيار بلده. عاشق آب و حموم و آب بازيه.
    همه اعضاي بدنش رو ميشناسه. بازي هاي تقليدي دوست داره. بله رو با اشاره سر ميگه. يعني سرش رر تكون ميده به معني بله. نه رو كامل ميگه. به اسمش از همون چند ماهگي كاملا عكس العمل نشون ميداد. عاشق حيووناس. تو خيابون گربه ببينه ميگه پيشي و ذوق ميكنه. چون نميتونه خيلي صحبت كنه بيشتر پانتوميم اجرا ميكنه. ولي مثلا بهش ميگيم رفتي پارك تعريف كن چيا ديدي يه حوفاي نامفهومي ميگه ولي با حركاتش كاملا منظور رو ميرسونه.
    كاري كه ميكنه كه من نگرانش هستم بال بال زدنه. وقتي يه چيزي ميبينه كا خيلب ذوق ميكنه شروع ميكنه بال بال زدن.
    خواستم بدونم روي يك نشونه بايد خساس بود. يا بابد حتما مجموعه اي از نشونه ها باشه.
    خيلي ممنونم ازتون

    1. مادر عزیز اتیسم طیفی از علائم دارد و تنهانباید با یک علامت نگران شد و از طرفی من در کار خود کودکانی دیده ام که کاملا عادی اند اما در 5 سالگی هم در زمان هیجان رفتار بال بال زدن رو دارند.یک علامت ملاکی برای تشخیص اتیسم نیست.

  16. سلام
    بهبودی مشکل اوتیسم به دیر یا زود بودن زمان تشخیص نیست باور کنید به سطح اوتیسمه
    خدا نکنه سطح اوتیسم بچه بالا باشه و مغز هم قسمت شناختیش مشکل داشته باشه توانبخشی و همه چی بی فایده
    مثل پسر من که زود تشخیص اوتیسم گرفتیم واسش و زیر دو سال سن داشت و خودمونو به آب و آتیش زدیم اما نشد که نشد…
    داشت خوب پیشرفت میکرد اما حالا 6 سالشه و دو ساله رفته تو پسرفت و نمیشه کاری کنیم

    1. سلام مادر گرامی
      با صحبت شما در خصوص سطح اختلال موافق هستم چون سطح اختلال در عملکرد کودک کاملا تعیین کننده است که کودک در اینده چه شرایطی داشته باشد. اما این نکته را نیز تاکید می کنم که قطعا مادران و پدران شریفی چون شما تمام تیلاش خود را برای کودک خود انجام می دهند و برای این شما را تحسین می کنم.

  17. خیلی ممنون از مطالبتون و خدا قوت
    سوال من اینه که پسر بچه ۱۸ ماه و چند روزه هنوز نمیتونه یه کلمه رو درست ادا کنه، برای حرف زدن تلاش میکنه اما خیلی از کلمه ای نمیتونه بگه فقط چن حرف یا آوا رو پشت سر هم تکرار میکنه مثلا ۱۰ بار میگه بَ .بای بای هم نمیکنه .دست هم نمیزنه.اما باهاش بازی کنی خوب میخنده و رشد بدنیش خوبه به موقع راه افتاد و الان میدوئه با لیوان آب میخوره ولی با حرکات سر هم نه یا ارع نمیگه خیلی نگرانشیم
    احتمال اوتیسم وجود داره ؟چقدر حدودا ؟ نوار مغز از لچه گرفتیم مشگلی نداشت

    1. سلام مادر گرامی
      حتما بهمون تلفن بزنید تا بتونیم موارد دیگر رو نیز بررسی کنیم و در صورت وجود نگرانی بهتون اعلام می کنیم.

  18. سلام آقای دکتر
    پسرم ۲۰ ماهشه و یکسری علائم مثبت و منفی رو نشون میده. مثلا اصلا به اسمش واکنش نمیده و برنمیگرده و منو هم مامان صدا نمیکنه ولی وقتی باباش میاد خونه میبینتش زود میگه بابا. اگه پارچه ای چیزی پهن کنیم زمین یا فرشی رو از جاش برداریم تو محلی که تغییر کرده چند دقیقه دور خودش میچرخه و بارها زمین میخوره و بازم بلند میشه ادامه میده. با ماشین هم عادی بازی میکنه هم گاهی وقتا چرخاشو میچرخونه. با بچه های همسن خودش بازی نمیکنه و اگه نزدیکش بشن میاد بغلم ولی با یکی دو سال بزرگتر خوب بازی میکنه. لباسشویی که کار کنه صداشو که میشنوه زود زود میره سر میزنه بهش و هربار یکی دو دقیقه نگاش میکنه و با دکمه هاش بازی میکنه و برمیگرده. خیلی چیزی رو با انگشت نشون نمیده و فقط بعضی وقتا اگه خیلی خیلی جالب باشه نشونم میده و میگه اون. آب بخواد دستمو میکشه میبره سر شیر میگه آب. ولی ارتباط چشمی خیلی خوبی داره و نگاهمون میکنه. خودش آب میخوره ولی تا حالا قاشق ندادیم دستش. تقلید میکنه و بازی و بدو بدو رو دوست داره. یادگیریش عالیه و هرچیزی بگیم فورا یادمیگیره. کلمات زیادی بلده ولی جمله نه هنوز. مثلا میوه یا حیوونی رو ببینه زود اسمشو میگه. کاربرد وسایلی مثل تلفن و کنترل رو خوب بلده و حتی پشت فرمان ماشین کامل ادای رانندگی درمیاره و لذت میبره و زود زود به من هم نگاه میکنه و میخنده و جلب توجه میکنه. یکبار هم پیش مشاور بردیمش گفت اوتیسم یا حتی بیماری ضعیفتری که مشابه اوتیسم هست هم نیست و خیالتون راحت باشه چون به احساسات واکنش میده و اگه عصبانی بشیم و بلند حرف بزنیم میترسه یا گریه میکنه و با شادی و بازی ما میخنده و لذت میبره. ولی من همچنان نگران علائم منفیش هستم. نظر شما چیه؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. این رو هم اضافه کنم روزی ۲-۳ ساعت کارتون میبینه و ادای شخصیتاشونو درمیاره و حرفاشونو حفظ میکنه و تکرار میکنه. و هر شب ۲۰ دقیقه کتاب میخونم و عاشق کتاباشه وقتی بگم بریم کتاب بخونیم هر چی دستش باشه میندازه میره سر کتاباش ولی به دستورای دیگه اصلا اعتنا نمیکنه و انگار که اصلا حرفمو نمیشنوه که فلان کارو بکن. عاشق نوشتن و نقاشی و قلم کاغذه. وقتی هم میبرمش پارک تا از دوچرخه پیاده میشه فقط میدووه و هیچ جارو نگاه نمیکنه و فقط میره. و تا میریم تو کوچه گریه میکنه و برمیگرده و نمیخواد بره خونه. ببخشید خیلی طولانی شد

      1. اون مورد ارتباط با همسنها رو هم نمیتوان بخ صورت مستقیم به اتیسم مربوط دانست چون ایسم یک طیفی از علائم هست اما میتونید برای مشاوره بیشتر تماس بگیرید

    2. سلام روز بخیر شما بجز واکنش به اسم مورد دیگری رو اشاره نکردید. اما یک نکته منفی وجود داره و اون هم تماشای تلوزیون برای یک کودک 20 ماهه در حدود 3 ساعت هست.لطف کنید تلوزیون رو به صورت کامل حذف کنید و مجدد یک ماه دیگه وضعیتش رو گزارش بدید.

      1. باسلام،بنده یک دختر دارم که الان یه ماهه وارد ۵ سالگی شده .دخترم از بدو تولد مشکل شنوایی براش تشخیص دادند وبا ABRهای انجام شده تو مراکز مختلف گفتند دارای افت شنوایی ۵۰ دس بل هست دخترم همه کارهاش رو به موقع انجام داد. استفاده از رورو ئک رو تو هفت یا هشت ماهگی بلد بود اما زیاد سوارش نمیشد اما به جاش با پایه های میز عسلی خونمون رو برمی داشت وبا هل دادن اون مثل واکر راحت راه میرفت به موقع شروع به راه رفتن کرد اوایل رو نوک پنجه راه میرفت فکر کنم تا ۱۸ ماهگی یا ۲۰ ماهگی اما بعدا راه رفتنش درست شد.با دیگران ارتباط چشمی داره و کارهای تقلیدی رو به خوبی انجام میده در ۲ سالگی همراه بچه های آمادگی مهدکودکشون برای یک آهنگ نمایشی با حرکات دست و بدن به صورت رقص هماهنگ با اونا انجام داده بود .بازی های فکری و پازل های دوتکه ای رو که از دو سالگی براش تهیه میکردم کاملا درست انجام میداد اشکال رو از همون دوسالگی تشخیص میداد رنگ ها رو کاملا میشناسه ولی گاهی وقت برای رنگ قرمز و زرد رو اشتباه میگه اما بقیه رنگ مثل سبز و صورتی و بنفش بقیه رو کاملا بلد هست با اسباب بازی هاش به خوبی بازی میکنه و روش استفاده از اونا رو بلد هست اما مشکلی که من رو با خواندن مطالبتون نگران کرد صحبت کردن دخترم هست دخترم در ۱۱ ماهگی اولین کلمه را گفت کلمات زیادی رو تا دو سالگی بلد بود اما زیاد از آن ها در صحبت کردن استفاده نمیکرد در یادگیری کلمات بهتر بود اما وقتی وارد جمله سازی شد با تاخیر این کار رو انجام داد الان صحبت می کنه ولی از ضمایر به خوبی نمی تونه استفاده کنه از ضمیر من برای خودش کمتر استفاده میکنه ۲/۵تا۳سالگی هر چی می گفتیم همون رو عین طوطی تکرار میکرد بلد نبود بهش جواب بده اما الان دیگه اون کار رو نمیکنهاونایی رو که درک میکنه بهشون پاسخ میده تکرار طوطی وار خیلی کم شده فقط اونی رو تکرار میکنه که در موردش نمیدونه اون واژه رو بلد نیست و مفهومش رو نمی فهمه هنوز هم از لحاظ کلامی از بچه های هم سن و سالش عقب تر هست از تو جمع بودن از همون نوزادی خوشش میومد البته به افراد غریبه مخصوصا مرد ها هم واکنش نشون میده به وسایل چرخان زیاد توجه نمیکنه اما وقتی براش دو چرخه خریده بودیم۳سالگی اویل با چرخ هاش بازی میکرد اما بعد یه مدت دیگه سوارش شد و باهاش راحت پدال میزد بازی کردن با بچه ها رو خیلی دوست داره اما به علت همین مشکل کلامی و گفتاری که داره ‌کمی با مشکل مواجه میشه به کارتون خیلی علاقه داره مخصوصا کارتون السا نقش های اونو تو خونه بازی میکنه دیالوگ هاش رو میگه میخواستم ببینم مشکل دخترم به خاطر افت شنوایی هست یا مشکل دیگه ای هم میتونه داشته باشه

        1. سلام مادر مهربان و گرامی
          خیلی ممنونم که کامل توضیح دادید.
          دخترتون مشخص هست که از نظر گفتاری از همسنان خودش عقب تر هست ولی ایا براش خدمات گفتار درمانی خاص کودکان کم شنوا رو هم مهیا کردید و اینکه ایا با دیگر کودکان به صورت مستمر در ارتباط بوده و اینکه ایا شما این نقص شنوایی رو جبران کردید ایا مشاوره گرفتید و از متخصصان کمک دریافت کردید . فرزندتون به نظر نمی رسه که اختلال در رشد رو نشون بده ولی باید این تاخیر کلامی رو به صورت جدی بهش توجه کنید چراکه دختر شما در محیط های اموزشی ممکنه در اینده کمی مشکل پیدا کنه.بهترین کار اینه که سریعا به یک گفتار درمان در منطقه خودتون مراجعه کنید و الزاما ارتباطات فعال کودکتون با دیگر کودکان رو هم مهیا کنید

  19. سلام.فرزند من 2سال نیمه هست در راه رفتن مشکلی ندارد .ولی جمله رو نمیتونه بیان کنه کلامات رو میگه حتی عکسهای کارت رو بهش نشون بدی اسمشون رو میگه .ولی ارتباط چشمی خیلی کم میگیره .علاقه زیادی به جارو برقی و ماشین لباسشویی داره .علاقه شدیدی به بازی کردن با ماشین داره .زمان دیدن برنامه مورد علاقش رفتار هیجان شدید داره .در کل چندتا از علائمی که در متن بالا بود رو داره .ممنون میشم تا حدودی راهنمایی کنید.با تشکر

    1. سلام.لطف کنید علائم رو کامل مطالعه کنید و مواردی که در کودکتون مشاهده کردید رو ثبت کنید بهمون تلفن بزنید

  20. سلام استاد مقاله ای عالی بود
    استاد پسر دوساله و نیم دارم که شعر میخونه تمام کلمات و وسایل خونه رو اسمش میدونه.
    علاقه ای به تلویزیون و غیره نداره .
    بازی های وانمودی مث موبایل دس گرفتن و شردع کردن به حرف زدنش عالیه .
    حافظه اش عالیه .
    واکنش به اسمش داره .
    تنها مشکلی که خیلی نگرانشم هرجا میریم چه پارک چه بیرون.یه خط مستقیم مثلا کنار جدولا و جوی آب پیدا میکنه شردع میکنه دویدن کنارش و دوباره برمیگرده .
    مثلا توماشین همش به تیر چراغ برق توجه میکنه که جلوش رد میشن ‌.کلا به چیزا که جلو چشمش رد بشن علاقه داره .تو خونه هم کنار فرش رو میگیره میره و میاد
    البته این حرکتش هم زیاد نیستا ولی واقعا نگران کننده هس .
    از پله ها خوب بالا میره .چیزای سرد و گرم رو متوجه میشه .غذاش خوبه .از ارتفاع و چیزا خطرناک دوری میکنه .متوجه حرفام و اخمام و خنده هام میشه .
    استاد دلیل این حرکت که سرش میندازه پایین شروع میکنه از کنار جدولا یا فرشا یا خط مستقیما میره و میاد چیه؟؟

    1. سلام ممنونم
      ایا پسر شما حرکت های بی هدف در خونه داره برای نمونه بدون دلیل در خانه دور فرش راه میره و یا بدوه بدون اینکه شما متوجه هدف خاصی برای این حرکت بشید؟

  21. استاد تنها هدفش اینه همه چی به سرعت جلو پاش رد بشن .مثلا همین کنار فرش دویدنا به خاطر اینه سرعت کف زمین که جلوش رد میشه ببینه .بله بی هدف هستن .
    تست کامل اوتیسم هم براشون انجام دادم گفتن نمیشه گف اوتیسم .ممکنه حرکت قالبی باشه .آیا این درسته؟؟

  22. سلام ممنون از سایت خوبتون
    ببخشید دختر من سه سال و نیمشه. دختر من یک سری علایم رو داره که ما رو نگران اوتیسم کرده مثلا گاهی صداهای گوش خراش و نامفهوم رو چند بار تکرار میکنه . تا الان کمتر از 20 کلمه رو بلده ولی خب توانایی ترکیب کردنشون رو داره مثلا میگه بابا بیا. از یه سری چیزا مثل سیاهی و تاریکی و حیوانات بزرگ و صداهای بلند و جیغ میترسه .بیشتر اوقات یبوست داره ولی خب پودری که توی خوراکش میریزیم مشکلش رو رفع میکنه. اگه ما خودمون یه شعر رو براش بخونیم خیلی بدش میاد و دستشو میزاره رو گوش و سرش ولی خب عاشق شعر های تو تلویزیونه.خود ادراری داره ولی گاهی خودش میره دستشویی و کارش رو انجام میده اما اکثر اوقات اینکارو نمیکنه. توی شهرستان بردیمش پیش فوق متخصص که یه بار گفتن مشکوکه به اوتیسم و یه بار هم یه روانپزشک گفت که مقدار کمی اوتیسم داره البته وقتی که جنب و جوش و کنجکاوی دخترم رو میدیدن اینو میگفتن و زیاد سوال خاصی درباره رفتار هاش نمیپرسیدن. ولی خب دخترم نقاط قوت زیادی هم داره.مثلا اسم اشخاص رو میشناسه و میدونه منظورمون از اون فرد کیه. اصلا به ماشین لباس شویی و یا چرخ ماشین علاقه ای نداره.دور خودش هم نمیچرخه. علاقه زیادی به پوشیدن لباس های تازه داره و هر بار که میپوشه میره جلوی آینه و خودشو میبینه.تماس چشمی کاملی داره. وقتی اسم اعضای بدنش رو میگیم همه رو بلده که اشاره کنه.کاربرد همه وسایلا و اسباب بازیا مثل قاشق و عروسک و کنترل و… رو میدونه کاملا متناسب با خودشون عمل میکنه. راه رفتنش هم کاملا عادیه . خیلی به همسن و سالانش علاقه داره ولی اگه هر کدوم جیغ یا گریه کنن به شدت ازشون میترسه. به اسم خودش واکنش نشون میده و بیشتر اوقات دستورات رو انجام میده.حرکات کلیشه ای و تکراری رو که توی سایتتون گذاشتین هم اصلا نداره. اگه چیزی رو کابینت باشه میره چهارپایه یا صندلی میاره که از طریق اون بتونه بگیرتش. البته کودک من تا الان دو بار تشنج کرده که دو بار هم نوار مغز گرفتیم که سالم بود. دو ماه پیش هم اوردیمش پیش فوق متخصص در تهران که گفت فقط تاخیری داره و البته یه مقدار پیش فعالی هم داره. با این وجود ما خیلی نگرانشیم .خواستم نظر شما رو هم بدونم؟

    1. سلام مادر مهربان
      روز و شبتون بخیر
      ممنونم بابت تعریفتون
      باید بهمون تلفن بزنید تا در مورد مسائل حسی با شما صحبت کنیم البته در مورد علائم اتیسم هم باید سوالاتی بپرسم که در این متن مجال اون نیست.

      1. سلام،خسته نباشید ،ببخشید من یه دختر دوساله دارم که 5ماهگی چهاردست و پا میرفت و یکسالگی دیگه کامل راه رفت جوری که می دوید ،یکسالگی بابا ،مامان و چند کلمه میگفت ،بازی کردنش هم خوبه مثلا به عروسکش غذا میده یا خاله بازی میکنه اما بیشتر خودش تنهایی البته اینم بگم که همیشه تنها بودیم و چندماه هم که قرنطینه بودیم بخاطر کرونا جایی نبردیمش ،الان صحبت نمیکنه بجز چندکلمه البته تا حالا بیشتر از 50،60کلمه به زبون آورده اما تکرارشون نمیکنه خیلی محدود میگه ،یکمم بی توجه هست مثلا اسمشو صدا بزنیم اگه مشغول بازی یا تلویزیون دیدن باشه بار اول جواب نمیده تا دوسه بار تکرار کنیم ،البته خیلی هم بازیگوشه ممکنه این بی توجهی از بازیگوشیش باشه ؟خیلی نگرانم الان دوسالشه و دستشویی رو نمیگه خودم باید چندبار ببرمش در طول روز ،افراد رو تشخیص میده اما اسم نمیگه مثلا خاله ،دایی ،عمه نمیگه ،اما جایی بریم سلام میکنه و موقع رفتن خداحافظی میکنه البته واضح نمیگه کلماتو ،اینکه کلماتی که بلده رو تکرار نمیکنه یعنی فراموششون میکنه یا خودش تلاش نمیکنه واسه حرف زدن ؟گاهی اوقات کارایی انجام میده که خودمون تعجب میکنیم مثلا مهمونی بریم کفشاشو جا بذاریم خودش ببینه میاره بهمون میده گاهی هم مثلا بهش میگم فلان چیزو بیار یا فلان کارو انجام بده توجهی نمیکنه اما بعد خودش میره انجام میده نمیدونم چیکار کنم ،در ضمن بیشتر اوقات اسباب بازیها رو به خط میچینه با دقت یا اینکه برج میسازه با دقت زیاد این علامت میتونه خطرناک باشه ؟تورو بهم زودتر جواب بدید شهر ما کوچیکه دکتر متخصص خوب هم نیست ببرمش

        1. سلام مادر مهربان خدمت به مادران سرزمینم خستگی نداره.لطف می کنید بیشتر از موارد نگرانیتون بفرمایید و اگر علائم اتیسم رو مطالعه کرده اید بفرمایید کدامیک از علائم رو شما در فرزندتون مشاهده کردید؟

          1. سلام مجدد ،از علایم که بالا اشاره شده فقط تاخیر گفتاری که البته در خونواده ما این مورد بوده و کم توجهی اینکه گاهی باید چندبار صداش بزنیم تا جواب بده البته در مواقعی که مشغول بازی یا تماشای تلویزیون باشه اما در حالت عادی که مثلا تو بغلم باشه یا روبروم جواب میده ،وقتی هم شعر براش میخونم مستقیم تو چشمام نگاه میکنه، و اینکه تا حالا حدود صد کلمه رو به زبون آورده اما هر کلمه رو فقط یه مدت میگه و وقتی کلمات جدید میگه دیگه اون قبلی هارو تکرار نمیکنه،مثلا من باهاش همه رنگها رو کار میکنم اما فقط میگه سبز ،آبی بقیه رو نمیگه وقتی هم کلمه ای یاد میگیره مدام تکرارش میکنه ،به نظرتون این علایم نگران کنندست ،البته متخصص کودکان که بردمش گفتن احتمالا بیش فعالی خفیف از نوع نقص توجه باشه که اونم نمیشه تا قبل سه سالگی نظر قطعی داد ،اما من نمیتونم تا سه سالگی صبر کنم خیلی نگرانم و استرس دارم ،خصوصا اینکه دوران بارداری خیلی سختی داشتم و میترسم اثری روی مغز بچه ام گذاشته باشه

          2. مادر نگران و مهربان لطفا تماس بگیرید تا راهنمایی تون کنم. در این متن مجال گفتن نیست. سپاس

  23. با سلام پسری دارم دو ساله به اسمش واکنش نشان می دهد از یازده ماهگی به راه افتاد و مشکل رشدی تا الان نداشته است میخندد ارتباط چشمی کامل برقرار میکند و بازی های فکری اش مثل ساختن برج انداختن حلقه به ترتیب از بزرگ به کوچک روی هم قرار دادن مکعب و غیره را عالی انجام میدهد تمام کارهایی که ازش بخوام رو انجام میده و من و پدرش رو بسیار دوست داره بغلمون میکنه بوسمون میکنه غذاش رو خودش کامل با چنگال میخوره اما هنوز با قاشق نمیتونه غذا بخوره میدوه شادی میکنه با نادربزرگش و خاله اش ارتباط خوبی داره اما تا الان بیشتر از ۲۰ کلمه نگفته است و اونها رو هم بهش بگیم بگو میگه و مشکل دیگه اینکه تقلید نمیکنه و بازی های وانمودی انجام نمیده مثل به عروسک غذا دادن باهاس بازی کردن و با تلفن صحبت کردن اما نحوه کار کردن با تلویزیون و اوردن کارتون های مورد علاقه اش رو داره آیا مشکل اوتیسم دارد؟

    1. فراموش کردم که بگم رنگ ها و شکل ها را همگی یاد گرفته و کتاب خواندن و اهنگ گوش دادن رو دوست داره اما آواها رو تکرار نمیکنه و روزی حدود دو تا سه یاعت در معرض کارتون های انگلیسی زبان بوده چون فقط آنها رو دوست داشته و به کارتون های فارسی علاقه ای نشان نمیدهد

      1. سلام لطف می کنید بفرمایید از چه زمانی تلوزیون نگاه می کرده است؟

        1. از ۱۴ ماهگی تقریبا قبلش هم براش میگذاشتم فقط گوش میکرد

  24. از ۱۴ ماهگی تقریبا قبلش هم براش میگذاشتم فقط گوش میکرد

    1. در مورد فرزندتون حتما تماس تلفنی داشته باشید ا بتونم راهنمایی کنم چون ممکنه نیاز به اطلاعات بیشتری باشد

  25. سلام من حدود چهار ماه پیش به شما تلفن زدم و شما من رو راهنمایی کردید و زندگی بچه من تغیر پیذا کرد.دکتر صابر و پور اعتماد گفتند پسر من اتیسمه اماشما نظر دیگه ای داشتید و با تشخیص درست و پیشنهاداتی که اقای فولادی و خانم اسدی به من داشتند زندگی بچم رو عوض کردند.اون روزی که بهتون تلفن زدم رو فراموش نمی کنم.چون اون روز در اوج نا امیدی و پریشانی با شما تماس گرفتم و یک هفته بعدش دیگه این حس رو نداشتم.الان بچه من جمله سه کلمه ای میگه.بچه ای که حتی یک تک کلمه نداشت

    1. سلام مادر مهربان بسیار بسیار خوشحالم که تونستیم خدمتی به شما کرده باشیم

  26. سلام وقت بخیر …پسرم سه سالشه ارتباط چشمی کمی داره گفتار هم شعر تا حدودی میخونه و شپردن و حیوانات و یه سری از کلمات ولی اگه آب بخواد خیلی کم پیش میاد بکه خودش انجام میده یا با اشاره و بردن پیش بطری منظورشو میرسونه اسم شو صدا بزنیم خیلی کم واکنش نشون میده گفتار درمانی هم رفتیم گفتن اول کاردرمانی انجام شه بعد جلسات گفتار رو شروع کنن در مورد اتیسم خیلی نگرانم بنظرتون این نشانه ها میتونه اتیسم باشه ممنون از لطف تون

    1. سلام و روز و شبتون بخیر
      لطفا علائم اتیسم رو در همین سایت بخونید و علائم رو بیشتر برام توضیح بدید و یا تماس تلفنی داشته باشید تا بتونم راهنماییتون کنم

  27. سلام ممنون از مطالب خوبتون من پسر ۲۲ ماهه ای دارم که اصلا حرف نمیزنه لازم به ذکر است که از نوزادی از رو ناآگاهی روزی چند ساعت میزاشتمش جلو تلویزیون و به شدت وابسته تلویزیون بود و از دنیای اطرافش غافل بوده و چیزی یاد نگرفته. ما از خانواده دور زندگی میکنیم و توی جمع نبوده زیاد. سه چهار ماه پیش یه بچه همسن خودش اومد خونمون دیدم خیلی با اون فرق داره هیچی یاد نگرفته حرف هم نمیزنه. تلویزیون رو بستم کلا براش و تا حدودی که بتونم براش وقت گزاشتم خیلی بهتر شده دستورات ساده رو متوجه میشه وقتی میگم توپتو بیار میاره. پدرش میاد خونه خیلی ذوق می‌کنه ولی حتی بلد نیست بگه بابا مامان. یا حتی وقتی آب میخواد اسمشو نمیگه میره تو آشپزخونه نق میزنه که من بفهمم تشنه س. از اشاره استفاده نمیکنه پاسخ به اسمش داره خیلی زود با غریبه ها جور میشه و می‌خنده براشون.به موسیقی هم خیلی علاقه داره و آهنگ تکراری رو با شوق میشینه گوش میده. با چرخای ماشین خیلی بازی می‌کنه ولی در حد چند ثانیه زیاد نه. باهمه اسباب بازیاش بازی می‌کنه . گاهی اوقات اشغال رو زمین باشه برمیداره میخوره این خیلی عصبیم می‌کنه.لازم به ذکر است که مراحل رشدش نرمال بوده و ۱۴ ماهگی پا گرفت. به صدای لباسشویی جذب میشه ولی در حد چند ثانیه نگاش می‌کنه و میره . گاهی اوقات رو پنجه پاهاش راه میره اونم زیاد نه در حد چند ثانیه. جدیدا از صدای جاروبرقی و سشوار گوشاشو میگیره نمیدونم چرا. با توجه به نگرانی هام به روانپزشک کودک مراجعه کردم و گفت بچه تون به هیچ عنوان اوتیسم نداره چون ارتباط چشمی و لبخند اجتماعی رو داره بقیه چیزا مال سنشه و گذراس. و گفت که صحبت نمیکنه دلیلش اینه که شما فقط گزاشتید جلو تلویزیون و باهاش کار نکردید و چیزی ازش نخواستید بچه از کجا چیزی یاد بگیره گفت که روزی ۷ ساعت باید باهاش حرف بزنم و کتاب اینا براش بخونم بچه تون تاخیر کلامی داره اونم بخاطر فقدان توجه نه تاخیر رشدی نه اوتیسم. میخواستم نظر شمارو بدونم نظر شما چیه با توجه به علایمی که پسرم داره؟؟

    1. سلام و روزتون بخیر
      مادر مهربان و گرامی
      تلوزیون یکی از مخربترین محرکات برای کودکان زیر دو سال و البته زیر 5 سال است. و متاسفانه کودکان زیر دو سال که در معرض تلوزیون باشند علائم اتیسم رو نشون مید. بیبینید فرزند شما علائم اتیسم رو بدون اینکه اونها رو مشاهده کنم و با گفته شما نشون میده اما تشخیص اتیسم مشاهداتی است و بایستی کودکتون رو ببینم تا بتونم بهتون کمک کنم. اما علائمی که شما می فرمایید بر اساس کلام نشانه اتیسم میتونه باشه البته این موارد در کمییت هست ولی کیفیت رفتار باید بررسی شود.این صحبت من اصلا دلیلی بر اتیستیک بودن کودک شما نیست چون بایستی اتیسم رو بر اساس مشاهده تشخیص داد نه نقل قول.

  28. سلام، وقت بخیر، دختر ۱۷ ماهه ای دارم، که جدیدا از بعضی حرکاتش نگران میشم، مثلا اینکه حدود دو تا سه ماه پیش کلمات بابا، ماما، یا آواهایی رو تکرار میکرد اما الان اصلا نمیگه فقط دد اونم خیلی کم، کلا ارتباط چشمی بسختی برقرار میکنه، اسمش رو کاملا میشناسه، چیزی دستش باشه بگیم بده میده، اگه در حال خوردن چیزی باشیم و بخواد با صدا و حرکتاش نشون میده که میخواد مثلا اب یا شیر یا میوه، و اینکه علاقه شدیدی به کارتون داره بخصوص یک کارتونی هست که خیلی دوست داره یعنی اگر یک ساعتم روشن باشه از جاش تکون نمیخوره و با دقت نگاه می‌کنه البته عکس العمل نشون میده و می‌خنده به تصاویر کارتون، حرکات تقلیدی انجام میده مثلا مهر ببینه بر میداره و ادای نماز خواندن در میاره، روسری ببینه سرش می‌کنه یا کفش و جوراب رو سعی در پوشیدنش میکنه
    و اینکه حدودا سه ماهی میشه که راه رفتنش بیشتر روی پنجه پاش هست، همیشه نه ولی اکثرا روی پنجه راه میره، بشدت به افراد غریبه واکنش نشون میده، یه مدت از حمام بشدت میترسید که خوب شده بود الان یکی دوهفته ای میشه دوباره می‌ترسه بشدت و حسابی گریه می‌کنه وقتی داخل حمام میشه.
    آیا از نظر شما نیازی هست که بررسی انجام بشه روی دخترم؟

    1. سلام روزتون بخیر بله با مواردی که شما می فرمایید حتما یاستی یک ارزیابی انجام بدید.از طرفی ممکن هست به شما گفته بشه که صبر کنید و سن کودکتون کمه اما توجهی نکنید و به کسی مراجعه نمایید که در این سن هم ارزیابی رو انجام بده. حت اگر خواستید مجموعه ما هم میتونه این کار رو براتون انجام بده.

  29. با سلام
    دوبار مقاله تون رو خوندم خدا خیرتون بده ک بزرگترین نگرانی خانوادها رو جواب میدید خدا قوت
    از جدول رشد عادی که سنین مختلف رو نشون داده دخترم من ک چند ماه دیکه ۳ سالش میشه فقط یک گزینه رو انجام نمیده و اون اینه ک اگر ازش اسمشو سوال کنیم بلد نیس جواب بده سن و چیزای دیگه ک بماند. وضوح کلامی ندارد و مثلا کارت رو نشون بدیم بگیم چیه پاسخ نمیده.اصلا دستشویی رواعلام نمیکنه بسیار بازیگوش و تو همه وسایل و کمد وکشوها هم سرک میکشه تازگی ها کلمات رو تکرار میکنه اونم نه خیلی واضح.شنواییش هم مشکل نداره.هیچکدوم دیگه از علایم و مشکلاتی ک تو مقاله فرمودید رو نداره میشه خواهش کنم نظرتون رو بفرمایید.

    1. سلام مادر گرامی و ممنونم
      لطف می کنید در مورد نگرانی های خودتون بیشتر توضیح بدید؟

  30. سلام خسته نباشید
    ممنون ک رایگان کمک میکنید
    من پسر ۲ سال و ۲ ماهه ای دارم ک حدود ۲۰ تا کلمه بلده
    مامان بابا میگه ولی ب من یا پدرش نمیگه .منو ب اسم صدا میکنه وقتی چیزی و بدم ک ببر بده ب بابا بعضی وقتا میبره میده
    بگم چراع و روشن کن میکنه.کفشاتو بیار میاره.برسمو بیار میاره.بشین میشینه.دستور پذیری خوبی داره.گوشی و میذاره رو گوشش ولی حرف نمیزنه انگار ک از ما خجالت میکشه.پیش کسی بای بای نمیکنه با اینکه بلده .اگرم پیش خودمون بای بای کنه زود خجالت میکشه و سرشو قایم میکنه
    محل غریبه ها نمیده یعنی اصلا نگاشون نمیکنه.گاهیم با بعضی کسایی ک تازه اولین باره دیده زود گرم میشه و میره بغلشون
    از تاریکی نمیترسه احساس میکنم از ارتفاع کم میترسه.دس دسی میکنه .اعداد تا چهار و میشناسه و میگه ولی تازگیا ۴ و نمیگه
    بیش از اندازه لجبازه.حتما باید چراغ و خودش روشن کنه .در و خودش ببنده.هرجا ک باشیم کسی حق نداره در ببنده چون ب گریه میفته و خودش باید ببنده
    ب اسمش واکنش نشون میده .تماس چشمی خیلی خوبی با خودمون و اطرافیانمون داره .خشم و محبت و میشناسه..زود واکنش نشون میده.قهر و بلده .با بچه های همسنش زیاد بازی نمیکنه ولی عاشق بدو بدو عه.چون زیاد تنها مونده احساس میکنم اصلا بلد نیس بازی کنه.خواب خوبی داره غذا خوب میخوره .من گریه کنم میفهمه میاد نق میزنه تا اینکه بخندم
    ماشینارو رو زمین میکشه ولی گاهی با چرخاشم بازی میکنه
    آقای دکتر پسر من خیلی تو خونه با من تنها مونده چون کرونا بوده جایی نرفتیم و زیاد کسیو ندیدیم .احساس میکنم تاخیر داره ن اوتیسم.چون بچه باهوشیه اگر چیزی بهش یاد بدی زود یاد میگیره ولی اگر دوس داشته باشه انجامش میده اگر نه انجام نمیده.خیلی تنها مونده بچه ندید منم از سر نادانی تلویزیون روشن میکردم تا سرش گرم شه .احساس میکنم تاخیر در کلامشم ب خاطر دو زبانه بودنمونه.تلویزیون فارسی خودمون ترکی
    وقتی بهش میخندی میخنده اخم کنی اخم میکنه .تقلید خیلی خوبی داره .ولی اشاره نمیکنه بای بای نمیکنه .انگار ک اصلا بلد نیست .ولی بای بای و احساس میکنم خجالت میکشه .چیزی و نمیبره دهنش.از آب بازی خوشش میاد .فقط حس میکنم بچم یا وسواسه یا لجباز..لباساشو تازگیا ب زور عوض میکنم تا ادای گریه درمیارم میاد میشینه جلوم و منتظر میشینه عوض کنم.من یا باباش بریم حموم باید خودش بیاد لباس بده .و یه عادتی هم ک داره در کمد و میکوبه فقط .باز میکنه میکوبه

    دکتر من از وقتی واژه اوتیسم و شنیدم حالم خیلی بده شبا خواب ندارم دارم دق میکنم توروخدا بگین ک احتمالش کمه

    1. سلام مادر مهربان و نگران
      دلنگرانی شما از پیامتون مشهود هست اما ذکر نکردید که فرزندتون چقدر تلوزیون دیده. لطف کنید بفرمایید چقدر تلوزیون دیده و از چه سنی؟تا بتونم بهتون کمک کنم.

      1. سلام من دوباره پیاممو با یه ایمیل دیگه میذارم ببخشید سلام خسته نباشید
        ممنون ک رایگان کمک میکنید
        من پسر ۲ سال و ۲ ماهه ای دارم ک حدود ۲۰ تا کلمه بلده
        مامان بابا میگه ولی ب من یا پدرش نمیگه .منو ب اسم صدا میکنه وقتی چیزی و بدم ک ببر بده ب بابا بعضی وقتا میبره میده
        بگم چراع و روشن کن میکنه.کفشاتو بیار میاره.برسمو بیار میاره.بشین میشینه.دستور پذیری خوبی داره.گوشی و میذاره رو گوشش ولی حرف نمیزنه انگار ک از ما خجالت میکشه.پیش کسی بای بای نمیکنه با اینکه بلده .اگرم پیش خودمون بای بای کنه زود خجالت میکشه و سرشو قایم میکنه
        محل غریبه ها نمیده یعنی اصلا نگاشون نمیکنه.گاهیم با بعضی کسایی ک تازه اولین باره دیده زود گرم میشه و میره بغلشون
        از تاریکی نمیترسه احساس میکنم از ارتفاع کم میترسه.دس دسی میکنه .اعداد تا چهار و میشناسه و میگه ولی تازگیا ۴ و نمیگه
        بیش از اندازه لجبازه.حتما باید چراغ و خودش روشن کنه .در و خودش ببنده.هرجا ک باشیم کسی حق نداره در ببنده چون ب گریه میفته و خودش باید ببنده
        ب اسمش واکنش نشون میده .تماس چشمی خیلی خوبی با خودمون و اطرافیانمون داره .خشم و محبت و میشناسه..زود واکنش نشون میده.قهر و بلده .با بچه های همسنش زیاد بازی نمیکنه ولی عاشق بدو بدو عه.چون زیاد تنها مونده احساس میکنم اصلا بلد نیس بازی کنه.خواب خوبی داره غذا خوب میخوره .من گریه کنم میفهمه میاد نق میزنه تا اینکه بخندم
        ماشینارو رو زمین میکشه ولی گاهی با چرخاشم بازی میکنه
        آقای دکتر پسر من خیلی تو خونه با من تنها مونده چون کرونا بوده جایی نرفتیم و زیاد کسیو ندیدیم .احساس میکنم تاخیر داره ن اوتیسم.چون بچه باهوشیه اگر چیزی بهش یاد بدی زود یاد میگیره ولی اگر دوس داشته باشه انجامش میده اگر نه انجام نمیده.خیلی تنها مونده بچه ندید منم از سر نادانی تلویزیون روشن میکردم تا سرش گرم شه .احساس میکنم تاخیر در کلامشم ب خاطر دو زبانه بودنمونه.تلویزیون فارسی خودمون ترکی
        وقتی بهش میخندی میخنده اخم کنی اخم میکنه .تقلید خیلی خوبی داره .ولی اشاره نمیکنه بای بای نمیکنه .انگار ک اصلا بلد نیست .ولی بای بای و احساس میکنم خجالت میکشه .چیزی و نمیبره دهنش.از آب بازی خوشش میاد .فقط حس میکنم بچم یا وسواسه یا لجباز..لباساشو تازگیا ب زور عوض میکنم تا ادای گریه درمیارم میاد میشینه جلوم و منتظر میشینه عوض کنم.من یا باباش بریم حموم باید خودش بیاد لباس بده .و یه عادتی هم ک داره در کمد و میکوبه فقط .باز میکنه میکوبه

        دکتر من از وقتی واژه اوتیسم و شنیدم حالم خیلی بده شبا خواب ندارم دارم دق میکنم توروخدا بگین ک احتمالش کمه
        گفتین ک چن وقتی تلویزیون دیده ..متاسفانه یک سالی شایدم بیشتر جلو تلویزیون برنامه کودک دیده ولی الان روشن نمیکنم اصلا .ولی گاهی اذان و قران روشن میکنم
        دکتر من احساس میکنم با بچم کار نکردم ک اینطوری شده امروز ک با عروسکش بازی میکردیم بهش یاد دادم عروسکشو ناز کنه زود یاد گرفت وقتیم میگم بوسش کن صورتشو میبره جلو عروسک ک بوسش کنه…دستشو میگیره گوشش میگه آیو شنا(الو سلام)تا میبینا نگاش میکنیم فوری صورتشو قایم میکنه و دگ نمیگه…اصلا هر چی سعی میکنم صدام کنه مامان نمیگه ولی اگه قایم شم زودی با حالت گریه اسممو صدا میکنه البته نامفهوم صدا میزنه کامل اسممو نمیگه …تازگیام مثل من ادای گریه درمیاره تا الکی گریه میکنم ک لجبازی نکنه اونم دستشو میبره جلو صورتش ادای گریه درمیاره.خیلی خیلی وابسته س به من.وقتی میریم بیرون گاهی داخل مغازه ها نمیشه گریه میکنا برمیگرده..البته پدرش میگه اصلا پیش من اونطوری نیس میگه وقتی تورو میبینه از این رو ب اون رو میشه..عاشق بیرون رفتنه ..کوچمونو میشناسه تا نزدیک درمون میشیم خودش میتونه بدوعه بره جلو در با اینکا در خونمونو نمیبنه او ازونجا ولی میدونه بعد پیچ خیابونه.تو باغ سگ داریم میره پیش اون خوشش میاد ازش اون ادا درمیاره این میخنده ..عکس بابامو میبنه میگه آبابا..تازگیا یاد گرفته بند کفششو از سوراخش رد کنه البته خیلی تلاش میکنه اگرم نتونه ردش کنه باز ول کنش نیست دگ آخرش میاره پیش من ک براش ببندم کفششو اونم باز میکنه ک خودش ببنده.توپ بازی بلده میتونه توپ شوت کنه..بره از زیر مبلا درش بیاره .عاشق جارو برقیه حتما باید خودش روشنش کنه اگر من خودم روشن کنم ب گریه میفته مجبورم خاموش کنم تا بیاد خودش دکمشو بزنه..قد و هیکلش نسبت ب هم سناش بزرگتره سر وقت دندون دراورد سر وقت راه رفت اصلا تاخیر نداشته ..بلده از پله بالا پایین بره .گاهی صداش میکنم میگه (ها )خیلی کوتاه و گاهی..آقای دکتر امکانش هس از کمبود آهن باشه ؟خیلی پسر باهوشی بود ی مدت خونمون اوضاعش خوب نبود احساس میکنم بخاطر اونه بچم ضربه روحی خورده..ب همچی فک میکنم نمیدونم دگ چیکار کنم از زندگی ناامیدم همش میگم اگر اوتیسم باشه چی؟آقای دکتر خدا اجرتون بده خدا عزیزتون کنه میشه کامل جوابمو بدین؟من خودم دگ خواب درس حسابیم ندارم همش فکر و خیال..گاهی میگم امگا۳ بخرم برلش بدم گاهی میگم نکنا کم خونی داره فروگلوبین بخرم..نکنه ویتامین بدنش کمه ک تمرکز نداره..گاهی میگم نکنه اوتیسه
        زندگی خیلی داره سخت میگذره …تو فامیل چند تا از هم سن و سالاش هس اونا نسبت ب پسر من خیلی فرز و زرنگترن…نمیدونم دگ چیکار کنم خیلی خستم کمکم کنین

        1. سلام و روز تون بخیر
          مادر نگران و گرامی
          از پیامتون مشهود هست که چه میزان شما نگران هستید
          فرزندتون برخی علایم ابتدایی رو نشون میده اما نشانه های مثبت در فرزند شما بسیار بسیار بشتر از نشانه های نگران کننده هست اینکه در ها رو باز می کنه و به هم می کوبه ،اینکه داخل مغازه ها نمیشه و گریه می کنه البته باشما. اینکه خودش اصرار داره برخی کارها رو انجام بده و برخی موارد دیگه. در اینجا یک اما وجود داره. این موارد بایستی ماهیت و کیفیت و کمیت انها بررسی بشه. برخی مواقع این رفتار ها نگران کننده نباشه و حتما باید توسط یک متخصص بررسی بشه.نگرانی شما قابل درک اما نباید فرزندتون رو با دیگران مقایسه کتنید چراکه همیشه بچه هایی بالاتر از فرزندان ما هستند و بچه هایی هم هستند که اونها پایین ترند از همه لحاظ.اگر فکر می کنید که لازم هست برای نگرانی های خودتون فرزندتون رو ارزیابی کنیم بهمون تلفن بزنید تا وضعیت کودکتون رو بررسی کنیم و پاسخ رو بهتون بدیم.در ضمن تلوزیون هم زیاد دیده و این میتونه در نگرانی های شما تاثیر کذار باشه بجه هایی که زیر یک سال زیاد تلوزیون دیده باشند متاسفانه علائم تاخیری رو نشون میدن که با قطع شدن تلوزیون این علائم تا حدودی بر طرف میشه.اما بهمون تلفن بزنید تا بتونیم بیشتر کمکتون کنیم.

  31. سلام اقای دکتر
    من پسر دوساله ای دارم و یه پسر 5 ماهه.پسر بزرگم حدود 30 تا35 تا کلمه میگه از بین اینا فقط چندتاشو هدفمند و با اشاره به چیزی میگه مثلا گربه یا سگ یا هر حیوون دیگه ای ببینه میگه هاپو مگه بگم مثلا ببعی مامان نه هاپو گاهی اصرار بر همون هامو میکنه گاهیم میگه مثلا ببعی یا ایشا.بپرسم هاپو چی میگه میگه و خروس.فقط همین دوتا.امروز به ماشین ها اشاره میکرد و میگف ماشین .از بین رنگ ها فقط زرد رو بلده و هرچیو بپرسیم چه رنگیه میگه زرد.
    دستوراتو انجام میده هرچی بگم بهم بده میده از کنترل و بالش و لباس گرفته تا هرچیز دیگه که حداقل یبار اسمشو بهش گفته باشیم مثلا بهش بگم برو دستمال از رومیز بردار بینیتو تمیز کن میره و انجام میده لازم میدونم که بگم منو پدرشواصلا صدا نمیزنه ولی بابا میگه و بمنم اگر نباشم میگه بابان.
    تمام این کارهارو هم از بعد از دنیا اومدن برادرش انجام میده.
    من واقعا مادر بدی بودم چون خیلی پای تلویزیون نشوندمش و اینم بگم که پسرم مشکل قلبی داره و فقط اینکارو کردم که تحرکش کم بشه تا وزن بگیره.اینطور بگم که از صب تا شب نگاه میکنه ینی جوری شده که حتی اگر نگاهم نکنه تی وی باید روشن باشه حتی سریال هم میشینه و نگاه میکنه من هی بلندش میکنم ولی غر میزنه جیغ میکشه و هرطور شده میشینه پای تی وی .عاشق تبلیغاتم هست.
    و یچیز دیگم اینکه یه شعر بود که به یه جمله خاص تو شعره وقتی پخش.میشد واکنش خشنی نشون میداد مثلا تا اون میگف من گشنمه این چیزی دستش بود پرت میکرد ولی کم کم خوب شد ینی من اون شخصیت کارتونیو دعوا کردم و پسرم خوشحال شد و دیگه واکنش خشن نشون نداد.
    عاشق ماشینه و عاشق نگاه کردن به چرخیدن چرخ ماشین ینی حتی وقتی سور ماشینش میشه خم میشه و چرخاشو نگاه میکنه نه همیشه ولی اکثر مواقع .
    با بچه ها و کلا همه خیلی زود دوست میشه از بچه ها اصلا خجالت نمیکشه ولی وقتی بزرگتری که خیلی وقته ندیدتش یا اصلا ندیده رو ببینه میاد بعلمون یا دراز میکشه و چشماشو میبنده و وقتی میبینه کسی بهش نگاه نمیکنه پا میشه و کم کم با طرف ارتباط برقرار میکنه.
    به موقع راه افتاد چهاردستوپا و همه چیزش به موقع بود
    از خاموش روشن کردن چراغا لذت میبرغاولی بهش بگم دیگه نکن تمومش میکنه.
    عاشق انداختن قند توی چایی سنگ توی ابه.بزاش ماسه اوردیم که بازی کنه عاشق اینه که ماسه توی مشتش کنه کم کم بریزه توی یه ظرف باز دوباره پر کنه و خالی کنه
    با همه اسباب بازیاش بازی مبکنه بلده با لگو هاش شکل های مختلف بسازه ولی دوسه تا از ماشیناشو خیلی بیشتر دوست داره و حتما باید همیشه روی میز توی هال باشن حتی جمع کنم میره میاره همون حالت میچیندشون.
    بلده مداد دستش بگیره به حالت مشت شده دستش میگیره.و بیشتر دایره وار نقاشی میکشه از همه رنگام استفاده میکنه و فقطم روی کاغذ سفید نقاشی میکشه.
    داغ یا سرد بودن خوراکیش براش مهمه خیلی سرد باشه نمیخوره داغ باشه هم همینطور.به هیچ عنوان چیز خشک سفت نمیخوره مثلا نون برشته اگه گوشه لقمش باشه تف میکنه.بلده با قاشق غذا بخوره ولی خب خیلیش میریزه چون از اول با شیشه شیر بهش چیزی دادم با نی بلد نیس بخوره ولی جدیدا یاد گرفته با لیوان چیزی میخوره.
    این بچه کلا هیچ همبازی غیر برادر 5 ماهش و منو پدرش نداره منم نمیتونم به اندازه پدرش سربسرش بزارم ولی تا بتونم بهش واکنش نشون میدم و بازی میکنماوقتی حرف میزنه بهش دقت میکنم اخر حرفاشو با هیجان میگه ولی تمام کلماتش بی معنیه.
    اسباب بازی جدیدشو تا چندساعت به همه اسباب بازیاش ترجیح میده وفقط بااون بازی میکنه.وسایل خودشوبه هیچکس نمیده و یه تعداد خاصیشو به برادرش میده فقط ولی با بچه ها مخصوصا دختربچه ها خیلی رابطه ی خوبی داره.
    تا دوسه ماه پیش عصبانی که میشد سرشو میکوبید به دیوا ولی الان دیگه این کارو نمیکنه .
    عاشق انیمیشن ها و کلا برنامه های موزیکاله .ترانه براش میخونیم میرقصه و اگه ریتمو کند و تند کنیم حرکاتش به طبع اروم و سریع میشه.
    خیلی رفتار هاش بزرگانس مثلا من سبزی پاک کنم میاد کمکم جاییو مرتب کنم کمکم میکنه مثلا پتو جمع کنم اینم تند تند بالشارو جمع میکنه لباس میزاره توی کشو .
    بگیم برو فلانیو قلقلک بده میره یا بگیم بترسونش میره از تاریکی یبار ترسید براش شمع روشن کردم ترسش ریخت خیلی راحت میدوه از پله پایین میره بدون مشکل
    دندون قروچه زیاد میکنه و وقتی من کنارش نخابم خیلی تو خاب گریه میبنده
    در هرچیزی باز باشه چه خونه چه قابلمه زود میبنده.
    اگر توی فیلم با واقعیت دونفر بلند حرف بزنن میترسه یا دادمیکشه و اعتراض میکنه که اروم حرف بزنین و دعوا نکنین.
    وسایل خودشو کامل میشناسه .

    فقط حرف نمیزنه با حرکاتش منظورشو میرسونه.از چرخ خوشش میاد حرکات تکراری با خاک که گفتم خدمتتون.

    1. سلام مادر مهربان و گرامی
      روز و شبتون خوب و خوش
      پیامتون رو کامل خواندم مواردی را که مکطرح کردید بیش از هر چیزی اشاره به کودکی داره که دچار فقر محیطی هست و تحریکات کمی دریافتد کرده و البته زیاد تلوزیون دیده. . شما باید سریعا تلوزیون تبلت و موبایل رو قطع کنید .براش جایگزینهایی مانند کتاب و داستن و شعر و…ر و اضافه کنید یک ماه این کار رو انجام بدید و گزارش عملکردش رو یک ماه دیگه بهم بدید . بیشتر مواردی که گفتید موارد مثبت و خوبی بودند و من فکر می کنم باید در ابتدا تلوزیون رو کم کنید تا اثر این عامل سمی رو بر مغز کودکتون بررسی کنیم.لطفا فایل بهبود عملکرد مغز کودک 1 تا 5 سال رو از همین سایت تهیه کنید و دستورالعمل هاش رو دقیق اجرا کنید در ضمن بهتر می دونم که از نظر حسی هم یک گزارش بهم بدید.

      1. سلام مجدد خدمتتون
        ممنون از پاسختون.منظورتون ازینکه گفتید از نظر حسی گزارشی بهتون بدم چیه

        1. منظورم این بود که از واکنشهای حسیش برام گزارشی بفرستید.از واکنش به نور واکنش به لمس واکنش به صدا و….

  32. با سلام و وقت بخیر
    سوالی داشتم سپاسگذار خواهم شد لطف نمایید و راهنمایی نمایید:
    یکی از آشنایان ازدواج بسته و فامیلی داشته و اکنون که دارای فرزند شده اند ، فرزندان آنها دچار اختلال و علایم مشکوک به عامل ژنی بوده اند ، بدین صورت که فرزند اول(پسر) دیر شروع به صحبت نمود و فرزند دوم(پسر) هنوز پس از گذشت 7 سال تکلم نداشته ولی ارتباط چشمی معمولی دارد، در راه رفتن و سایر حواس بدون مشکل و از لحاظ جسمی و تارهای صوتی هنجره و یا نقص در حفره دهانی و تنفسی و شنوایی دچار علامتی نمی باشد، تنها با مراجعه به سازمان گزارش با درجه پایین و تشخیص مشکوک به احتمال اوتیسم بوده ولی قطعی نمی باشد، صحبت نکردن انتخابی فرزندشان از احتمال خارج می باشد چراکه در محیط استاندارد پروش یافته و سن فرزند جهت این عملکرد از استاندارد زمان اقدام به عدم تکلم هوشیارانه و دلخواه خارج می باشد ، به کلینیک های تخصصی اعصاب و روان نیز مراجعه نموده اند و طبق بیان خدا را شکر فرزندشان از این جهت نیز مشکلی نداشته است.
    سپاس گذار خواهم شد بیان نمایید که احتمال شروع به تکلم و یا ایجاد صدا از هنجره چند درصد می باشد_ شوک محیطی و یا تست غربالگری ژنی نیاز می باشد؟ روان درمانی و یا سایر گزینه های جهت درمان وجود دارد؟

    1. سلام وقت شما هم بخیر
      دوست گرامی من
      به این مورد باید توجه نمود که در خانواده کودکی هست که 7 ساله هست و گفتار ندارد. بایستی موارد ژنتیک در این دو کودک بررسی گردد.در حدود 40 درصد از کودکان دارای اتیسم اصلا به گفتار نمی رسند. بایستی تشخیص قطعی در مورد هر دو کودک دریافت کنید تا بتوانید درمان مناسب را انتخاب کنید.در غیر اینصورت ممکن است انتخاب اشتباه داشته باشید.

  33. با سلام. پسر من سه ماه دیگر سه سالش تمام می شود و وارد چهار سال میشود. دایره لغات خیلی محدودی دارد (در حد ۲۰ یا ۳۰ لغت) جمله نمی گوید. کلمات جدید را تکرار می کند ولی نه کلمه کامل بیشتر اصوات آن ها را. علاقه زیادی به ماشین لباس شویی دارد و دوست دارد همزمان با آن پارچه یا چیزهای دیگری را بچرخاند و دقیقا صداهای تولید شده توسط ماشین لباس شویی را تکرار کند. کلا به چرخاندن هر جسمی که قابل چرخاندن باشد علاقه دارد. ولی خوش رو است و با بچه های دیگر بازی می کند. تا دو سالگی منحنی رشد دور سر روی مرز بود. رشد داشت ولی رشد آن کم بود. الان بیشترین نگرانی را نظر تکلم او یا ابتلا به اوتیسم داریم. ممنون میشوم راهنمایی کنید.

    1. سلام دوست خوبم
      لطف می کنید اطلاعات بیشتری در خصوص کودکتون بفرمایید؟

      1. ممنون از شما. بله حتما.
        کلمه ای مانند بابا را به تازگی استفاده می کند ولی مثلا هنوز مامان را ادا نمی کند. برای اینکه چیزی از ما بخواهد به آن اشاره می کند و جیغ میزند (ولی نه جیغی که حالت عصبی داشته باشد فقط برای جلب توجه ما برای اینکه آن شیء را به او بدهیم). حرکات برادر بزرگترش را تقلید می کند (که ۸ سال دارد). به نظر میرسد به آب داغ خیلی مقاوم است به راحتی به آب داغ حمام که برای ما قابل تحمل نیست دست میزند. جذب برخی از پیامهای بازرگانی عادی تلوزیون می شود. برخی را نزدیک می شود و به نظر می بوسد. شاید فقط یک نوشته باشد. با افراد بزرگسال زیاد ارتباط چشمی برقرار نمی کند. بیشتر تمایل دارد در اتاقی با پدر خانواده باشد و دیگران نباشند. می تواند حتی نیم ساعت با ماشین اسباب بازی که در حد ۱۰ سانت آنرا جلو و عقب می برد بازی کند. به نحوی که میخوابد و از افق به آن نگاه می کند. کلا دوست دارد بسیاری از وسایل و اسباب بازی ها را از زاویه افق (از پهلو) نگاه کند. به ماشین لبسا شویی بسیار بسیار علاقه دارد. به جارو برقی، چرخ گوشت، گوشت کوب برقی و پنکه نیز علاقه دارد و با علاقه آن ها را نگاه میکند. همان طور که قبلا عرض کردم کلمات کمی می تواند بیان کند که اکثرا کامل نیستند. بیشتر تقلید می کند تا بخواهد منظور خودش را با کلمات بیان کند. وقتی ناراحت می شود هر حرفی می شنود را تکرار می کند.
        کلا بچه آرامی است. خوش خنده و خوش برخورد است. مشکلی با خواب ندارد. خورد و خوراک مناسبی دارد. البته کمی رفلاکس هم دارد. بیشتر دوست دارد از بشقاب برادرش غذا بر دارد و بخورد.
        آب بازی را بسیار دوست دارد و می تواند ساعت ها در حمام یا وان حمام باشد.
        به چیزهایی که در دسترس نیستند هم علاقه دارد مانند ساعت، لوستر و … که به نحوی به آنها دست بزند یا با وسیله ای مثل توپ به سمتشان پرتاب کند.
        نکته دیگری به ذهنم نمی رسد. اگر راجع به موضوع خاصی باید اشاره کنم بفرمایید تا خدمتتان عرض کنم. باز هم ممنون از توجه شما. سپاس

        1. پدر مهربان
          ممنونم که پیام کامل تری فرستادید
          مواردی که شما فرمودید نشانه های اختلال اتیسم و اختلال پردازش حسی هستند و حتما و سریعا برای کودک خود خدمات تخصصی اتیسم را مهیا کنید. البته پیش از همه از یک متخصص در زمینه اتیسم برای تشخیص نهایی کمک بگیرید و البته از مجموعه ما هم میتوانید برای در یافت کمک و راهنمایی کمک بگیرید. با ما تماس تلفنی داشته باشید.تهیه فایل بهبود عملکرد مغزی کودکان 1 تا 5 سال رو هم به شما پیشنهاد می کنم.

          1. بسیار متشکر و ممنون از زمانی که صرف کردید و راهنمایی کردید. آیا در این وضعیت کرونا امکان بهره مندی از خدمات تخصصی که فرمودید به صورت غیر حضوری وجود دارد. یا حتما بایستی مراجعه حضوری صورت بگیرد؟

          2. فعلا در شرایط کرونا تمام خدمات ما به صورت غیر حضوری هست

  34. من یه مشکلم دارم
    سلام
    من یه پسر ۲ سال و ۴ ماهه داره ک رو هم رفته پسر خوبیه و زیاد اذیت نداره اذیتش فقط و فقط اینه کا هر وقت میریم بیرون کوفتمون میکنه از ماشین ک پیاده میشه میدوعه طرف ماشینا.میریم سمت پیاده رو میشینه رو زمین نمیاد داخل مغازه نمیشه فقط میگه ولم کنین بدوعم..ی بار کوچه خلوت بود ولش کردم ببینم چیکار میکنه تند دویید اونطرف ی ذره رف بعد برگش بازم پیش خودم..نمیدونم چیکار کنم بیرون رفتن برام شده کابوس چون هنوز کامل زبون باز نکرده نمیتونم بفهمم منظورش چیه..هر چی باهاش آروم حرف میزنم میگم مامان از اینطرع اونطرف نه بیا بریم مثلا مغازه یا اینور لج میکنه و منو سمتی ک خودش میخواد میکشه اخرش میشینهرو آسفالت خیلییییی خیلییییی تلاش میکنم چیزی نگم و آروم حلش کنم ولی با اینکاراش با جیغهاش و گریه هاش نشستنش رو زمین اعصابم خورد میشع و تنبیهش میکنم…اونوخ دگ درس میشه و با گریه دنبالم میاد ..تورو خدا کمکم کنین دگ خسته شدم

    1. سلام
      لطفا یفرمایید در خونه وضعیتتون چطوره؟

      1. با عرض سلام خدمت جناب فولادگر

        دختر من ۱۴ماهشه علائم و کل مجله رو مطالعه کردم و شرحی از وضعیتش عرض میکنم ممنون میشم تونستین جواب بدین

        صدا ها و آوا ها رو هجی میکنه مثل مامان بابا ، عمه ، عمو و حتی اسم خودم رو هم صدا میزنه ، بعنوان مثال وقتی خوابم میاد و دست بهم میزنه و به اسم صدام میزنه که بیدار بشم.
        وقتی تشنشه میگه آب بده و وقتی بهش میگم نمیدم میگه نده و وقتی بهش میگم میدم میگه بده
        وقتی احساس گرسنگی میکنه با دهانش حالت جویدن رو نشون میده و میگه نم نم ، خیلی هم اصرار داره لقمه رو خودش بگیره بزاره داخل دهانش
        با کمک به راحتی راه میره و خودش چهار دست و پا از پله بالا و پایین میره و دست تز اجسام میگیره و بلند میشه

        صداش که میزنی واکنش نشون میده و اگر ازش بخوای بیاد با دست حالت بیا رو نشون میده و میگه بیا بیا و بعدش اگر بخواد میاد و اگر نخواد میگه نه

        وقتی ازش بخوای کاری رو نکنه با انگشت میگه نه و نمیکنه

        نگرانیم از راه رفتنشه که یه مقدار داره دیر میشه ، واسش روروک گرفتم راحت داخلش راه میره ولی وقتی خودش مثلا با استفاده از مبل می ایسته بعضی وقتا نوک پنجه میمونه و بعضا با شکمش به مبل ضربه میزنه

        ممنون میشم تونستی جواب بدی در این باره

        1. سلام
          عملکردش خوبه اما برای راه رفتن کمی تاخیر داره. اما باز هم جای نگرانی نیست. برخی از بچه ها ممکنه کمی دیر تر راه بیفتن. اما از نظر من یک متخصص رشد کودکتون رو بررسی کنه بهتره شاید از نظر فاکتور های خونی کمبودی داشته باشه.

  35. سلام و خدا قوت به شما.
    دخترم 19ماهشه.ارتباط چشمی داره.دایره کلماتش خوبه و اسم من و مادرشو میدونه.تقریبا اسم 50تا از وسایلو میدونه و کاربرد خیلیاشو بلده.صداش که میکنیم نگاه میکنه.مثلا اگه بهش بگم لیوان آبو بیار و یا اینکه کنترلو بده میاره برامون.اگه بهش بگیم فلان چیزو بده به مامان یا بابا میاره برامون.خودش با لیوان آب میخوره،قاشق دستش میگیره ولی هنوز خوب بلد نیست با قاشق غذا بخوره و بیشتر میریزشون. وقتی ازش میپرسیم باباجون یا مادرجون یا دایی چی میگن اون کلمه ای که اونا بهش میگفتنو به زبون میاره(با اینکه 2ماه هست ندیدشون).آهنگ های مورد علاقشو که میذاریم بعضی از کلماتشو تو آهنگ بلده و به زبون میاره.اسم همه عروسکاشو بلده و وقتی بهش میگیم فلان عروسکو بیار و یا اینکه فلان عروسکو بوس کن بغلش میکنه و بوسش میکنه.بهش بگم بابارو بوس کن بوس میکنه.دالی موشه رو بلده.اتل متل هم که براش میخونم برا منم انجام میده.
    مشکلات: 1-با اسباب بازی خیلی خیلی کم بازی میکنه.و وقتی براش یه اسباب بازی تازه میخریم بهش واکنش نشون میده ولی در حداکثر نیم ساعت و بعدش براش تکراری میشه و به ندرت باهاش بازی میکنه.
    2-چون ما تو شهرستانی غیر از شهر خودمون زندگی میکنیم زیاد دورش شلوغ نبوده و بچه که میبینه خیلی کم ارتباط برقرار میکنه.
    3-وقتی یه کاری که من یا مادرش انجام بدیم دوست داشته باشه و یا اینکه خودش یه چیزی ببینه که دوس داشته باشه،ذوق که میکنه دهنشو باز میکنه به حالت خمیازه و با دستاش بال بال میزنه و یه لرزش کمی هم تو بدنش میده اگه که مرتب از یه چیزی خوشش بیاد و خیلی ذوق بکنه مرتب بال بال زدنو انجامش میده ولی در حالت عادی این کارو انجام نمیده و کاملا عادی هست.
    4-تقریبا هر 2روز یک بار یه کارتن 40دقیقه ای با تلویزیون براش میذاشتیم که نگاه کنه. و در حالت عادی هم تلویزیون در طول روز 2ساعت روشن هست که سر جمع از این دو ساعت یکم توجه میکرد به تی وی.
    آیا ما باید نگراان اتیسم باشیم؟؟؟؟؟؟
    خواهش میکنم که جواب بدید و مارو راهنمایی کنید؟

    1. سلام و ممنونم
      عملکرد کودک شما خوب هست
      در مورد حرکتی که شما نگرانش هستید باید خدمتتون عرض کنم که این حرکت باید با فراوانی مشخص مورد ارزیابی قرار بگیره ولی با یک علاوت نمی توان تشخیص اتیسم رو انجام داد و بایستی علائم دیگر هم دیده شود تا بتوان احتمال اتیسم را بررسی نمود.

  36. لازم میدونم اینم اضافه کنم که از ارتفاع خیلی میترسه و با اینکه 19ماهش هست از یک پله 10سانتی هم بالا نمیره و حتما باید دستاشو بگیریم و ردش کنیم.اما تو راه رفتن عادی و دویدن ساده خیلی خوب هست.

    1. فکر می کنم باید از یک کار درمانگر مشاوره بگیرید.ببینید بر اساس علائمی که شما فرمودید فرزندتون در شرایط خطر قرار نداره چون تنها یک علامت رو نشون میده مگر اینکه علائم دیگری هم وجود داشته باشه که شما بهش توجه نکرده باشید. برای همین پیشنهاد می کنم به یک کار درمانگر مراجعه کنید.

  37. سلام و عرض ادب خدمت شما. ببخشی دختر سه سالو پنج ماهه ای دارم که از طرف روانپزشکش تشخیص اوتیسم گرفته ولی چیزی درباره سطحش نگفت. اگه میشه لطف کنید نظر بدید. دخترم تقلید کردنش خوبه و میتونه حرکات رو همونطور که انجام دادیم انجام بده . دستوپذیری خیلی خوبی داره مثلا میگم بخند/گریه کن/لالا کن/سرفه کن/عطسه کن و… رو به صورت تخیلی انجام میده. بازی های نمادین و تخیلی با عروسکاش داره و بهشون محبت میکنه. حالات صورت ما رو متوجه میشه . اشاره های ما رو متوجه میشه و حتی اگه با چشم اشاره کنم , رد اشاره رو دنبال میکنه.تماس چشمی داره ولی نمیدونم کافیه یا نه اما تا حالا ندیدم که عمدا نگاهشو بدزده و هر وقت ارتباط برقرار کرده به چشامون نگاه کرده. وقتی هم که عکس میگیرن توی دوربین نگاه میکنه. نسبت به محیط بی تفاوت نیست یعنی مهمه که ما کنارش باشیم یا نه. به بچه ها علاقه داره و دوست داره که باهاشون وارد بازی بشه ولی از نظر اجتماعی زیاد خوب نیست . به بازی های قایم موشک/دالی موشه/قطار بازی علاقه داره ولی توی بعضی از قوانین مشکل داره. وسایل رو ردیف نمیکنه. بال بال زدن نداره. با انگشتاش بازی نمیکنه. وسایل رو بو نمیکنه. مشکلی با تماس فیزیکی نداره. وقتی دعواش میکنم بهم محبت میکنه مثلا بغلم میکنه و یا میاد بوسم میکنه تا دیگه ناراحت نشم. حرفامونو متوجه میشه ولی مثل همسناش نیست. حساسیت غذایی نداره و اغلب غذا ها رو میخوره. اشخاص و همه ما رو میشناسه ولی زیاد اسممونو نمیگه . اما وقتی عکسای خانوادگی رو نشونش میدم اسم هممونو میبره. خوابش خوبه.به ماشین لباسشویی علاقه نداره. وسایل رو نمیچرخونه. جدیدا یاد گرفته دور خودش میچرخه قبلا اصلا همچین رفتاری نداشت ولی الان روزی یه بار انجام میده. میتونه اسم خوراکی ها رو بگه و درخواست کنه .حرکت روی پنجه پا نداره. حرفا و عبارات رو اکو نمیکنه البته وقتی میگم اب میخوری دخترم میگه آب . ولی مطمعنم که بدون شناخت این حرفو نمیزنه .خنده بی دلیل چندبار داشت و اخرین بار که زد زیر قهقهه دو ماه پیش بود ولی لبخند بی دلیل به صورتی دندوناش معلوم نشه داره. میتونه رنگ ها رو جداسازی کنه ول اسمشونو بلد نیست گریه بی دلیل اصلا نداره. سرما و گرما رو حس میکنه و مثلا گاهی میره به شوفاژ دست میزنه و میگه داته(داغه) و متوجه میشه. درد رو متوجه میشه. کار تکراری فکر نکنم داشته باشه. با تغییرات مشکلی نداره. جیغ نمیزنه. میتونه خودش غذا بخوره هم با چنگال و هم با قاشق البته کمی ضعف نشون میده. میتونه بستنی شو به درستی بخوره. واکنش به اسم داره ولی گاهی دیر برمیگرده. گفتار درمانگراش توجه اشتراکی و توجه انتخابی ( که گفتن از منظر اوتیسم خیلی مهمه) رو امتحان کردن و گفتن خوبه. صدای 12 تا حیوان رو بدون انکه شکلشون رو ببینه میتونه بگه. شناخت کامل از اعضای بدن داره. خودازاری و پرخاشگری و قشقرق به پا کردن نداره. تاخیر کلامی شدید داره( 60 الی 70 تا کلمه میتونه بگه) جمله نداره. جفت پا نمیتونه بپره. اشیا رو میزاره دهنش البته گاهی. یبوست داره. نمیاد چیزی رو با ذوق به ما نشون بده. به ندرت پیش میاد که غیرعادی حرف بزنه .کاربرد وسایل رو میدونه و تنها استفاده غیرعادش از اشیا همون به دهان گذاشتنه . سابقه تشنج داره . امیدوارم که توضیحاتم براتون واضح باشه و میشه لطف کنید بگید که خفیف یا متوسطه ؟ و اینکه امیدی هست که وارد جامعه بشن بدون اینکه به عنوان افراد استثنایی شناخته بشن؟ و لطف کنید بگید که طیف خفیف همون عملکرد بالاس؟

  38. ببخشید اقای فولاد گر این رو هم اضافه کنم دخترم از صدای وسایلی مثل جارو برقی و سشوار و چرخ گوشت میترسه ولی اگه کنارش باشیم دیگه نمیترسه. و اینکه از بعضی از صحنات تلویزیون که شاید فقط یه کم ترسناک باشن میترسه

    1. سلام و عرض احترام
      لطف کنید بفرمایید روانپزشک چه چیزی رو مشاهده کرد و تشخیص اتیسم داد؟

      1. ممنون . روانپزشک دید دخترم داره به وسایل دست میزنه و ارتباط باهاش برقرار نمیکنه یعنی توی چشماشون نگاه نمیکنه همچین تشخیصی دادن. ما خودمون یه لیست از علایم رو نوشتیم و بهشون دادیم که یه لبخندی زدن و کلا ده ثانیه به اون لیست نگاه نکردن و همون حرفو زدن. ببخشید یعنی امکان داره که دخترم اصلا اوتیسم نداشته باشه؟؟؟
        ببخشید اینو هم اضافه کنم که دخترم متوجه خطراتی مثل ارتفاع و چیز داغ و تنهایی در اتاق تاریک هست. تولد گرفتن رو دوست داره. از غریبه ها نمیترسه و حتی چندبار دیدم که دخترم خودش رفت بغلشون . جاهای شلوغ مثل فروشگاه رو دوست داره.

  39. البته اینم بگم پسرم تقریبا همه ی رنگا رو بلده اسم ماشینا رو خیلیاشو بلده از ماشین سنگین تا سواری و صدای همه چی رو تقلید میکنه از حیوانات و موتور و ماشین و لباسشویی گرفته تا صدای زنگ گوشی و آیفون و…کوچیکتر که بود خیلی دور خودش میچرخید مخصوصا وقتی خونه ی کسی میرفتیم که ذوق میکرد همونطور که نشسته بود دور خودش میچرخید و بعدا که میتونست راه بره هم ایستاده میچرخید و گوشه چشمش و نگاه میکرد اما الآن دیگه تقریبا اصلا این کار و نمیکنه فقط بعضی وقتا که یادش میاد میگه مامان میتونم بچرخم اگه اجازه بدم همون نشسته میچرخه و چرخ ماشیناش هم خیلی کم پیش میاد که مثل اول بشینه و بچرخونه
    الآن تنها نگرانیم اینه که به خاطر چرخوندن پارچه و … که خودش میگه لباسشویی میچرخونم و اینکه از بعضی صداها میترسه ممکنه اختلال باشه یا نه؟

    خیلی ممنون میشم پاسخ بدین بهم

    1. سلام مادر گرامی
      روز بخیر
      شما کامل در مورد توانایی ها صحبت کردید
      لطف می کنید نگرانی هاتون را بیشتر توضیح بدید. برای مثال از فراوانی رفتار ها برام بگید و اگر علائم شک برانگیز دیگه هم هست بفرمایید

      1. ممنونم از پاسخگوییتون
        یه کامنت دیگه گذاشتم کاملتر بود فکر کنم اشتباهی رو پاسخ یه کامنت دیگه زدم دیشب.
        نگرانیم درمورد اینه که علاقه داره به چرخوندن وسایلی که دستش میاد و به لباسشویی و چرخ ماشینا هم خیلی نگاه میکنه و اینکه رو صدای اسباب بازی و آیفون و زنگ واحد حساسه.با همه ی بچه ها هم بازی نمیکنه مثلا اگه بچه ای باشه که قبلا یه بار هلش داده باشه یا اذیتش کرده باشه دیگه سمتش نمیره ولی با خواهرزاده هام و من و باباش و پدربزرگش خوب بازی میکنه از فوتبال و ماشین بازی گرفته تا آشپزی خیالی با قابلمه ها
        رفتار شک برانگیز دیگه ای نداشته تا حالا هم از لحاظ احساسی و بوس کردن ابراز علاقه میکنه به من و پدرش و بچه های خواهرم هم از لحاظ حرکتی و صحبت کردن هم تا حالا نفهمیدم که مشکلی داشته باشه فقط لباساش و خودش نمیپوشه که کلا لباس عوض کردن و دوس نداره خودمون باید سرش و گرم کنیم و لباسش و عوض کنیم

  40. این توضیحات اولی بود که زیر کامنت ۸ مرداد اشتباهی ریپلای کرده بودم
    سلام
    پسر من ۲ سال و ۹ ماهشه
    حرف زدن و راه رفتنش که به موقع بود خداروشکر از یک سالگی شروع کرد به قدم برداشتن و کلمات و هم از ۸ ماهگی بابا و آب و … رو میگفت تا الآن که کلا هم پله رو بالا و پایین میکنه و هم شعر و داستان و تا حدودی حفظ میکنه فقط از کوچیکی علاقه ی زیادی به چرخوندن چرخ ماشیناش داشت و خیلی وقت مینشست و میچرخوندشون البته الآن دیگه باهاشون بازی میکنه و سوارشون هم میشه ولی هنوز به چیزایی که میچرخن علاقه داره و هرچی به دستش میاد به قول خودش مثل لباسشویی میچرخونه
    بازی های دیگه هم میکنه مثل توپ بازی یا خونه سازی با لوگو و کتاباش و برمیداره ورق میزنه و هرچیش و حفظه میخونه
    تو آشپزخونه با قابلمه ها آشپزی میکنه و ظرفا رو از کمد میاره ادای ظرف شستن درمیاره
    با حیووناش بازی میکنه و صداشون و بلده
    اما دومینو و بقیه اسباب بازیاش و بعضی وقتا قطاری میچینه
    و اینکه به صداها حساسه هم بلند و هم آهسته.از اسباب بازی های صدادار خوشش نمیاد یا اینکه یه بچه جیغ بکشه فوری میچسبه به من و پدرش
    با بچه های خواهرم بازی میکنه و خیلی هم بهونه میگیره که بریم پیششون اما با بچه های دیگه خیلی بازی نمیکنه مخصوصا اگه یه وقت هلش بدن یا چیزی ازش بگیرن دیگه اصلا باهاشون بازی نمیکنه در صورتی که با بچه های خواهرم دقیقا برعکسه حتی خودش اسباب بازی ازشون میگیره و دنبالشون میدوه و با پسرش که ۵ سالشه کشتی هم میگیرن
    البته پسر من ۱ سال و نیمش که بود۲۰روز بیمارستان بستری شد و یه عمل آبسه چرکی تو پاش داشت که جراحی عمیقی بود و آمپول و سرم و شستشوی زخم داشت تا چند ماه خیلی اذیت شد بیشتر ترس از کسی داره فکر میکنه میخوان بهش آسیب بزنن بقیه
    به نظرتون مشکوک به اوتیسم هست خدایی نکرده؟

    1. ایا حالا واکنش به نام داره؟ ایا ارتباط چشمی داره؟ در محیط های شلوغ چطور رفتار می کنه؟به صدای جارو برقی چه واکنشی داره؟

      1. بله اسمش و صدا میزنیم راحت متوجه میشه و جواب میده و حتی بپرسیم اسمت چیه هم اسم و فامیلش و میگه.ارتباط چشمی هم بله داره از همون کوچیکی حتی انگشت و دست مارو دنبال میکرد.محیط های شلوغ اولش سختشه بریم تو یه جمعی ولی ۱۰ دقیقه بعد از وارد شدن راحته اینم فکر میکنم بعد از بستری شدن تو بیمارستان اینجوری شد. تو خیابون و فضای باز هم مشکلی نداره.جارو برقی هم کوچیکتر که بود با صداش میترسید و گریه میکرد اما الآن روشنش که میکنم میاد لوله جارو رو میگیره و جارو میزنه فقط دکمه روشن و خاموش و خودش نمیزنه

        1. ببینید کودک شما بیشتر موارد کلاسیک رو نشون نمی ده اینکه به اشیا چرخان علاقه ممند هست درسته یک علامته ولی دیگر علائم هم باید وجود داشته باشن البته واکنش حسی هم داره ولی با این دو مورد نمی توان به اتیسم اشاره داشت فرزندتون توانایی های داره که خوب هستند اما از نظر من اگر به صورت تلفنی تماس داشته باشید بهتر می تونم در جریان وضعیت فرزندتون قرار بگیرم و کمکتون کنم.پس لطفا تماس تلفنی داشته باشید

          1. بسیار ممنونم با کدوم شماره باید تماس بگیرم که خودتون راهنماییم کنین؟

          2. 03133364601

          3. و اینکه چه ساعتهایی پاسخگوی تماس تلفنی هستید؟

          4. 9 صبح الی 20شب

  41. سلام و وقت بخیر
    پسر من دو سال ۹ ماه هست
    راه رفتن و دندون دراوردن و … همه چیز به موقع بوده ولی هنوز به صورت خاص حرف نمیزنه…
    ما انگلیس زندگی میکنیم
    فقط abcd رو بلده بگه ، از یک تا ده انگلیسی ، از ده به یک انگلیسی ، فقط 7 seven نمیتونه بگه / توی الفابت هم w رو نمیگه ، یک تا ده فارسی هم بلده
    ولی به طور خاص کلمه ای نمیگه
    خیلی به تبلتش علاقه داره قبلا خیلی خونه سازی دوست داشت الان خیلی تمایل نداره
    هر چیزی که میخواد با اشاره به من می‌فهمونه، مثلا اب میخواد دست منو میگیره میبره کنار یخچال …
    ولی گاها پیش میاد ک بگه شیر میخواد کلمه شیر میگه
    توی هر اتاقی میره حتما باید در رو ببنده
    بعصی وقتها هر چقدر صدا کنم یا دیگران توجهی نداره
    لاستیک بیشتر ماشیناش دراورده
    دوست نداره اتاقش مرتب باشه همیشه بهم ریخته اس هر بار مرتب کنم خیلی زود دوباره همه چیز میریزه کف اتاق
    با انگشت اشاره نمیکنه به طور خاص بگه اون…
    من بهش دستوری بگم فلان چیز بیار اصلا توجه نشون نمیده و نمیاره
    با بچه ها بازی نمیکنه
    هربار و الفابت میخونه میگه دست بزنید خودش شروع میکنه دست زدن
    کلمات نامفهوم زیاد میگه
    میشه خواهش کنم کمکم کنید . ایران هم که اومدم دکتر بردمش هر دکتر ی حرفی زد…‌ ممنونم برای سایت خوبتون

    1. سلام و روز و شبتون بخیر
      مادر گرامی و مهربان
      در مورد تاخیر گفتار بفرمایید روزانه چند ساعت تلوزیون دیده و با تبلت و موبایل کار کرده. بفرمایید ایا رفتار تکراری یا کلیشه ای داره. ایا مات میزنه و یا با انگشت هاش بازی می کنه؟

  42. سلام استاد عزیز. دخترم یکسری از علایم اوتیسم رو داره و روانپزشک شهرمون تشخیص اوتیسم خفیف داد اما وقتی بردیم پیش روانپزشک در شهر تهران ایشون تشخیص اختلال یکپارچگی حسی دادن و گفتن به هیچ وجه اوتیسم نیست. در ضمن دخترم سه سالو 6 ماهشه و خوشحال میشم شما هم نظر بدید. دختر 17 ماهگی پا گرفت و توی 13 ماهگی اولین کلماتو گفت. لبخند اجتماعی و تماس چشمی به موقع داشت و داره. تقلید کردن خوبی داره. خیلی دوست داره که پیش بچه ها باشه و باهاشون ارتباط برقرار کنه اما خب زیاد موفق نیست. اگه یه جا بچه ها باشن حتی اگر من نیام اونجا خودش میره پیششون . حرکاتی که بچه های عادی رو به خنده میاره دختر منم خوشش میاد. دستور پذیریش خوبه و کار های وانمودی زیادی میتونه انجام بده مثلا میگم لالا کن دستشو میزاره کنار سرش و خروپف میکنه. میگم گریه کن دستشو میزاره روی چشماش و آه و ناله میکنه . و خیلی دستور های دیگه رو میتونه انجام بده.شناخت کامل از اعضای بدن داره. به صورت طبیعی راه میره و حرکت روی پنجه پا نداره. اکولالیا نداره . شناختش از محیط بد نیست اما تاخیر داره. میتونه اشاره های ما رو دنبال کنه حتی اگر با چشم اشاره کنیم. با تغییرات کنار میاد. نسبت به رفت و امد بقیه بی تفاوت نیست. مثلا یکبار که خواهرم خونمون بود و منو شوهرم مجبور شدیم بریم بیرون و دخترمو پیش خالش جا گذاشتیم بعد از ده دقیقه از رفتن ما , دخترم متوجه عدم حضور ما شد و امد پیش خالش و اوردتش پیش پنجره و میگفت بابا و در نهایت گریه کرد. زبان بدنش خوبه موقع خداحافظی دستاشو تکون میده و یا وقتی چیزی تموم شه دستاشو بهم میکوبه که یعنی تموم. با عروسکاش بازی نمادین داره. چیزی رو بو نمیکنه. حالات چهره ما رو متوجه میشه. بغل کردن و بوس کردن رو دوست داره. میتونه رنگ ها رو جداکنه. خوابش کم نیست و خوبه. ترس از خطراتی مثل ارتفاع و … داره . معمولا اغلب غذاها رو میخوره. گریه ها و خنده های بی دلیل نداره (البته چند مورد خنده بی دلیل هم داشت).صدای خیلی از حیوانات رو میتونه بگه . خیلی از خوراکی ها رو میتونه بگه و درخواست کنه. یادگیریش خوبه . گفتار بسیار محدودی داره به صورتی که به ندرت پیش میاد که جمله دو کلمه ای هم بگه. خود ازاری و پرخاشگری نداره. وقتی وارد محیط جدید میشیم خیلی دوست داره به همه چیز دست بزنه و بررسی کنه. اشیا رو میزاره دهنش که البته جدیدا خیلی کمتر شده . از اینکه موهاشو شونه کنم متنفره ولی اگه وعده چیزی بهش بدم تو اون لحظه تحمل میکنه. لی لی نمیتونه انجام بده. نمیتونه با دو پا بپره. اما از پله میتونه رفت و امد کنه. چندبار پیش اومد که به لامپ نگاه کنه و چشماشو بهم بماله. چرخش داره که البته جدیدا به سراغش اومده و روزی یک تا سه بار انجام میده و که البته کمتر از ده ثانیه طول میکشه(بیشتر حرکات کلیشه ای مثل حرکت کردن در یک مسیر مشخص و بازی با انگشتان و بال بال زدن و ردیف کردن اشیا نداره). وقتی صدای نویز میشنوه سرشو تکون میده. گاهی وسایل و اجسام به سطح صاف رو داخل دهانش میزاره و که الان خیلی این رفتارش کمتر شده. شلوار های تنگ نمیپوشه که اگه به زور تنش کنم دیگه کوتاه میاد. از صدای جارو برقی و چرخ گوشت و سشوار میترسه ولی در صورتی که بیاد بغلمون و احساس امنیت کنه دیگه نمیترسه و درکل دستاشو نمیزاره رو گوشش. وقتی رو تشکشه دست یا پاشو خیلی به تشک میمالونه. وقتی یه صحنه ای رو میبینه و میخواد عصبی شه دستاشو میزاره زیر بینیش و انگار میخواد خودشو چنگ بزنه که البته همیشه هم این اتفاق نمی افته.قبلنا خیلی کارتون میدید. همچنین یکسال پیش دو بار تشنج کرد. ازمایش های متابولیک و نوار مغز و mri گرفتیم که نرمال بودن. ببخشید کمیسیون پزشکی هم تشکیل دادن براشکه گفتن اختلال زبان گفتار و صرع یعنی نه چیزی از اوتیسم گفتن نه از اختلال یکپارچگی حسی . سوال دیگه هم داشتم اینکه گفتن در سایت بهزیستی یک پرسشنامه غربالگری اوتیسم گذاشتن خواستم بدونم شما به این پرسشنامه اعتماد دارید؟ میشه برای تشخیص قطعی اوتیسم روش حساب باز کرد؟

    1. سلام و ممنون از اعتمادتون
      کودک شما بیشتر علائم حسی رو نشون میده البته این گفته من بر اساس مطالب شماست نه مشاهده های من . شاید اگر می دیدمش بهتر میتونستم کمکتون کنم.اما با گفته های شما نظر من هم siهست ودر مورد اون سامانه غربال هم بهتون باید بگم بله قابل اطمینان هست. البته تست گار کمی هم به ارزیابش بستگی داره که چقدر مهارت و تجربه د اشته باشه

  43. سلام خسته نباشید پسر من چهار روز دیگه پنج سالش تمام میشه حدود ۴ هفته است متوجه تغییر رفتارش شدم روزی پنج شش ساعت تلویزیون نگاه کرده تو این چهار هفته اول که خیلی از همه چیز ترس داشت بعد غذا نمیخورد دهانش رو میبست حتی میخواست گاهی حرف بزنه یا در گوشی میگفت یا جلوی دهانش رو می گرفت حرف میزد خیلی تو خودشه خیلی با خودش حرف میزنه و کلا هر چی صداش میزنم جوابم رو نمیده در یخچال رو باز میزاره هر چی تو کمده قاطی میکنه شلوارش رو جدیدا خیس میکنه و همش دختر خالش رو صدا میزنه و اگر کنارش باشه باهاش بازی میکنه هر چی میریزه جمع نمیکنه خیلی کم توجه شده و زمان طولانی یک کار رو انجام میده خواهش میکنم دنبال چه درمانی باشم خیلی نگرانم

    1. سلام و ممنونم .لطفا بیشتر توضیح بدید

  44. سلام وقتتون بخیر
    برادر کوچک من۲ سال و ۵ ماهشه و تا چند وقت پیش حرف میزد مثلا از یک تا ده به صورت اصوات میشمرد ولی از یک جایی به بعد صحبتش خیلی کم شد و دیگه صحبت نکرد اسمشو صدا میکنیم زیاد اهمیت نمیده و وقتی هیجان زده میشه بال بال میزنه و رو پنجه هاش راه میره امکانش هست که اوتیسم باشه؟

    1. سلام وقت شما هم بخیر
      بله این موارد که فرمودید میتونه نشونه اتیسم باشه اما باید بیشتر بررسی بشه و حتما باید برادر شما مورد ارزیابی قرار بگیره.

  45. باسلام استاد من یه پسر24ماهه دارم حرف نمیزنه کلماتی مثل بابا ماما الو رو میگه ولی وقتی خودش میخاد میگه بابا بابا ماماما صدای حیوانات رو‌در میاره راه رفتنش به‌موقع بود دقت بالایی داره تقلید فوق العاده ای ارتباط چشمی عالی داره به حالت های ما واکنش نشون میده نیازهاشو از طریق اشاره و گریه کردن ازمون میخاد با اسباب بازی ها درست بازی میکنه تفکیک رنگ داره با بچه ها بازی میکنه کارای دستوری رو خوب انجام میده اما نگرانی من زمانی که‌وقتی هیجانی میشه به مدت چند ثانیه رو پنجه راه میره و دیگه ادامه نمیده وعادی راه میره وقتی میخاد جلب توجه کنه یا شادی کنه دورخودش میچرخه در حد یکی دو دقیقه طوری که حالت چشماش به یه‌گوشه متمرکز میشه ولی وقتی میگیم بس کن ادامه نمیده خوابش عالی تغذیش خوب اینم بگم اورهان زمان زیادی جلوی تلوزیون بوده ازر۱۲ماهگی تا ۲۰ماهگی خیلی کارتون نگا میکرد از طریق موبایل و‌تلوزیون بازی تقلیدی با گوشی موبایل انگار داره باتل حرف میزنه انجام میده دالی موشه خوشش میاد از دوماه گذشته که تلوزیون رو‌ تقریبا حذف کردیم خیلی بهتر شده لطفا نظرتون رو بگید واگه فیلم یا پیجی هست که بتونم رفتارهای کودک های اتیسمی رو ببینم خوشحال میشم معرفی کنیدممنونم

    1. سلام و ممنونم
      ببینید برخی رفتارها رو کودک شما بخوبی انجام میده اما کلامش در حد سن تقویمیش نیست از طرفی برخی رفتارها رو هم می فرمایید در موقع هیجان نشان میده. لطف می کنید بفرمایید ایا به جایی مات میزنه یا نه و یا حرکت های تکراری داره یا نه و یا تکرار کلام داره یا نه و یا اینکه تماس تلفنی داشته باشید برای مشاوره.در ضمن این فیلمها رو با سرچ کلمه autism signs در یوتوب مشاهده کنید.

      1. استاد حرکات تکراری خاصی نداره ازاب نمیترسه حموم‌کردن رو دوست داره فقط وفقط موقع هیچان یا سرشو تکون میده یا شرومیکنه به چرخیدن با سرعت کم که اونم چندبار امتحان کردم‌ وقتی چشاش میاد یه گوشه صداش میزنم میگم بس کن بس میکنه خودش غذاشو با قاشق میخوره سابقه تشنج نداره بصورت نامفهموم حرف میرنه با گوشی مثلا بازی میکنه یبوست نداشته اشاره میکنه قبلا دوست داشت ظرفشویی رو روشن خاموش کنه که الان دیگه اینکارو نمیکنه اگه واتساپ دارین یه پیام بدین هزینه مشاوره هم پرداخت میکنم فیلم هاشون رو بفرستم تا خودتون مشاهده کنید ۰۹۱۴۴۴۵۷۲۷۴اینم شماره واتساپ من هستش ممنونم

    2. باسلام خدمت آقای دکتر
      خواهرزاده ۳ساله ای دارم که حرف نمیزنه جز چند کلمه محدود مثل ماجون (مامان جون) یا داش (داداش) ، اسم پدرش ، ماست، آب ،سلام خوبی و واسه منه و چند کلمه دیگه .صدای حیوانات رو درمیاره اما با با حیوانات اشنایی نداره نمیدونه گربه چیه سگ چیه فقط صداشو درمیاره اونم چون بهش یاد دادیم . از ۱۰ماهگی راه افتاده هیچ مشکلی تو راه رفتن نداره .به راحتی و سریع پله رو بالا و پایین میکنه . بچه پرجنب و جوشیه ارین اتاق ب اون اتاق .درمورد هرچیزی کنجکاوه به همه چی دست میزنه از هیچ چیزی نمیترسه فقط از تاریکی میترسه . به بخاری دست نمیزنه اما به شیر گاز دست میزنه و کم و زیادش میکنه . به شیر سماور دست میزنه و بازش میکنه .وقتی چیزی میخواد بهش اشاره نمیکنه مثلا آب ک میخواد میره تو آشپزخونه شیرآبو نگا میکنه یا لیوان میگیره دستش ک ما بفهمیم تشنشه یا ماست ک میخواد رو سفره کاسه ماستو میگیره یا اگه نتونه با چشاش نگاش میکنه و سعی میکنه ک بگیرتش. بااسباب بازیاش بازی میکنه با ماشین کوچیک و بزرگ . نخ کامیونو میکشه و دنیال خودش میکشونه . اسباب بازی ارگ داره دکمه هاشو میزنه و باهاش بازی میکنه .با حیووناش بازی میکنه همه اسباب بازیاشو شلخته وارمیزیه رو زمین .دوسداره دور و برش همیشه بهم ریخته باشه .پاشو رو پدال سه چرخه میذاره اما پدال نمیزنه . نمیتونه تیکه های پازلو جورکنه چون تاحالا یادش ندادیم اصلا پازل نداشته ک یاد بگیره . مداد رو با حالت نوشتن تو دستش میگیره و خط خطی میکنه . اسمشو ک صدا میزنیم توجه نمیکنه مخصوصا اگه سرگرم بازی و تلویزیون باشه . خیلی تلویزیون میبینه از صبح ک پامیشه تا شب مشغول تلویزیون دیدنه .برنامه های مورد علاقشو میبینه و بلند میخنده از یسری از برنامه ها میترسه و میره پشت کسی قایم میشه . خیلی به مادرش وابسته نیست و پیش هرکسی میمونه احساس غریبگی نمیکنه میاد تو بغلمون بغلمون میکنه یا باباشو ک میبینه با خوشحالی میدوئه میره سمتش . دعواش ک میکنن گریه میکنه و میره بغل داداشش اما کاری ک ازش منعش کردیمو بازم انجام میده .خیلی با بچهای دیگه ارتباط برقرار نمیکنه یعنی درواقع خیلی با بچهای دیگه نبوده . گاهی با دخترخاله کوچیکتر از خودش ک یجا باشن میره سمتش و میزنتش اما بعدش میگیم زشته نازش کنه نازش میکنه . خودش میتونه شلوار بپوشه جورابشم سعی میکنه بپوشه و گاهی از پسش برمیاد .بگیم کفشاشو بیاره میاره .بهش میگیم بیاد پیشمون نمیاد اما کاری ک دوسداره رو بهش بگیم یا چیزیو ک دوسداره بهش بدیم فورا میاد مثلا بگیم بیا بریم بیرون زودی میاد . الان حدود ۳ماهه ک از پوشک گرفتیمش اما چون نمیتونه حرف بزنه نمیگه ک دستشویی داره خودش میدوئه میره سمت دستشویی . تغییر رو خیلی زود متوجه میشه مثلا لباسمونو ک عوض میکنیم چن لحظه نگامون میکنه یا حتی لباس خودشو ک عوض میکنیم چنبار رو لباس خودش دست میکشه و نگاش میکنه انگار خوشس اومده یا گاهی ک قراره بریم بیرون لباسمونو ک عوض میکنیم متوجه میشه ک قراره بریم بیرون و دروبرمون میپلکه . باهاش دو سه تا شعر کار کردیم اخر بعضی از شعرارو میگه اما کامل بلد نیست
      ایا بنظر شما این بچه اوتیسم داره؟ ممنون ک باحوصله میخونید و جواب میدید . موفق باشید

      1. بای بای نمیکنه مگه اینکه بهش بگیم بای بای تا بای بای کنه . اما بوسیدن چندبار پیش اومده ک خودش اومده و صورتمونو بوسیده . اشتهای خوبی داره و خوب غذا میخوره . به چرخش لباسشویی علاقمند نیست اما گاهی بهش دست میزنه . تلفن ک زنگ میخوره خودش میره و گوشی رو میاره دستمون میده . گاهی ادای گریه کردن درمیاوردیم میاد پیشمون میگه چیشد؟
        صدای منو ک پشت گوشی میشنوه واکنش نشون میده . صدای بلند و ناهنجاری ک میشنوه بهش توجه میکنه .

        1. ببخشید آقای دکتر یچیرایی دوباره یادم میفته ک بنظرم لازمه بگم . خواهرزادم کارهای تقلیدی خوبی داره مثلا وقتی نماز میخونیم مهر برمیداره و عین حرکتمونو انجام میده یا تو تلویزیون ورزش های صبحگاهی یا یسری حرکتای دیگه رو انجام میده .گوشی رو برمیداره و به حالت حرف زدن دم گوشش میذاره . تا ۱۰ بلده بشماره. میره رو بلندی و تا ۳ میشماره و خودشو میندازه پایین . با انگشتاش بازی نمیکنه . خواب خوبی داره و همیشه سروقت خوابیده .

      2. سلام و ممنونم
        بله برخی از وموارد که فرمودید میتونه به اتیسم اشاره داشته باشه . اما به این موارد هم پاسخ بدید یا تلفنی تماس داشته باشید
        ایا بی هدف راه میره؟
        ایا مات میزنه و خیره نگاه کنه؟
        ایا گفتار تکراری داره و جملات خودش رو پرسشی ادا می کنه؟ ارتباط چشمیش به چه صورت هست؟

        1. ممنون از پاسخگویی شما آقای دکتر
          برای هرقدمی ک برمیداره هدف داره درمورد هرچیزی کنچکاوه و ب همه چی دست میزنه
          . به جایی خیره نمیشه . گفتار تکراری نداره درواقع زیاد حرف نمیزنه ک حرفیو تکرار کنه .گاهی چیزیو ک میخواد و از دستش میگیریم و منع میشم میگه من میخوام اما تکرار نمیکنه یا باحالت پرسشی نمیگه .درمورد ارتباط چشمی دقیقا نمیدونم ‌منظورتون چیه اگر ممکنه بیشتر توضیح بدید.
          یچیزای دیگه ایم ک به ذهنم اومده اینکه سوار دوچرخه ک میشه میگیم بوق بزن میگه بیب بیب یا میره نزدیک لونه مرغ و میدونه غذای مرغ کجاست و ب مرغا غذا میده . با داداش و دخترخاله بزرگترش باهم بازی میکنه و ارتباط خوبی باهاشون داره .

          1. الزاما تلوزیون رو قطع کنید و به هیچ عنوان تبلت و یا موبایل و یا هیچ صفحه نمایش در اختیارش نباشه. باید در عرض یک ماه شرایطش با این کار تغییر کنه ولی باز هم باید از خدمات گفتار درمانی کمک بگیرید اما قطعا باید تلوزون براش به طور کامل قطع بشه تا از نظر گفتاری وضعیتش تغییر کنه.میتونید بعد از یک ماه که تلوزون رو قطع کردید بهم اطلاع بدید تا وضعیتش رو بررسی کنم.در مورد اتیسم خیلی سخت هست بدون مشاهده خود کودک بتونم نظر بدهم پس حتما یا باید توسط خود من یا دیگر همکاران مورد ارزیابی قرار بگیره

        2. بله حتما تمام سعیمونو میکنیم .
          بنظر شما بچه ما مشکوک به اوتیسمه ؟؟

          1. برخی علائم به صورت مشکوک وجود داره که پرچم قرمز اتیسم رو به ما نشون میده ولی اگر تشخیص قطعی در این زمینه می خواهید باید ایشون رو ارزیابی کنم تا بهتون بتونم پاسخ بدم . اما میخوام حد اقل یک هفته تا دو هفته لوزیون رو قطع کنید و نتیجه اون رو ببینید. بعد از اون می تونید تماس بگیرید برای ارزیابی.

  46. سلام.
    یه پسر28ماهه دارم.عاشق آهنگ موسیقی.از ده روزگی آهنگای انیمیشنی انگلیسی میدید.الانم فارسیشو دوست نداره.حرف نمیزنه.دور هودش خیلی میچرخه.اسباب بازیای چرخنده شو برمیگردونه و با چرخیدن موتورشون دست وپا میزنه مثل پرنده.میره و وسایل بی ربطی رو سرهم میکنه میده دست ما میگه بالا بگیرید و میره از هزارتا زاویه نگاهشون میکنه.مسیرارو خوب بلده او جاده و یه سری مسیرای خاصو بیشتر دوست داره.یبوست داشت بخاطر شیر خشک خوردن.برای با تی خوردن علاقه ای نشون نمیده.میوه و آب میوه به سختی میخوره
    خودش باتری وسایلو جامیزنه.میدونه چه وسایلی باتری هورن.رنامه های مورد علاقه ش که شروع میشن میدوه جلو تلویزیون.کتاباشو تا قبل یک سالگی که مدام پیش خودم بود دوست داشت الان نه.دستورهای ساده رو خوب میفهمه ولی لجبازه و اگر دلش نخواد اهمیت نمیده.بندرت بای بای میکنه.مجبورش کنی اه اه میکنه.وقتی تو بازی زخمی میشه اگر دردش کم باشه خودشو جمع وجور میکنه و به مانمیگه.متوجه دردش میشه ولی تا حایی که بتونه بروز نمیده.خیلی مستقل رفتار میکنه حتی دوست نداره تو خیابون دستشو بگیریم دوست نداره عملکرد وسایلو براش توضیح بدیم خودش باید پیدا کنه.توپ بازی و کشیدن کامیونش رو زمین رقصیدن با یه سری آوازای من و پدرش وبازی با اسباب بازیای پر سر وصداشو دوست داره.پیش اومده از یه آهنگی خیلی خوشش میاد و میگه برگرد عقبم فرداش تا میزاریم انگار ازش بترسه جیغ میزنه.از یه گفتار درمانم مشورت گرفتم گفت تا 3سالگی صبر کن.پیش اومده از بگه بابا بیا.نرو.بده.بزن بعدی و…ولی خیلی محدود.این روزا بیشتر حرف میزنه حتی باریتمترانه ولی من متوجه نمیشم آدم بدبینی هستم و الان از نگرانی خواب از چشمام رفته.همه ی رفتار های عجیب غریبی که ازش سراغ داشتمو گفتم.اون راحت بابزرگتر از خودش ارتباط غیر کلامی میگیره چون یه نوزاد دوماهه دارم الان 11ماهی میشه ازم خیلی دور شده و عذاب وجدان دارم.اون واقعا باهوشه.کار با وسایلو زود یاد میگیره.به گوشی و تلویزیون بی میل شده لباسشویی براش جذاب نیست همون دوسه بار اول چک کرد که چی به چیه.هرروز دنبال بازیای جدیده.20.30تا کلمه رو میتونم بشمرم که ازش شنیدم.پله ها رو مثل فرفره میره بالا پایین.کلی نکته ی خوبم دارم که بگم ولی پرچم قرمزا رو براتون گفتم.واقعا کوچولوی باهوش من اوتیسم داره؟؟؟

    1. سلام
      مادر یا پدر مهربان و نگران
      متاسفانه برخی از علائم اختلال اتیسم رو فرزندتون نشون میده و همینطور برخی از علائم اختلال پردازش حسی رو اما این گفته من بر اساس مشاهدات من نیست و بر اساس فرموده های شما است و برای نتیجه قطعی باید حتما فرزندتون رو ارزیابی کنم تا بتونم به صورت قطعی مشکل رو بیان کنم .برای همین لطفا با شماره 03133364601 تماس حاصل نماید

  47. سلام . دختر من دوسال و نه ماهشه.تو یک سالگی میگفت مامان .بابا. بهش میگم چشمک بزن میزد.میگفتم بوس بده انجام میداد.میگفتم دست بزن انجام میداد.ولی کم‌کم بحای اینکه کلماته بیشتری بگه مامان و باباهم دیگه نگفت یا بجای بابا میگه با،بجای مامان میگه ما، اونم خیلی کم، و الان حرف نمیزنه،کلمه نمیگه چه برسه به جمله. باهاش بازی کلاغ پر با انگشت و انجام میدم ولی هیچ وقت انجام نمیده .حتی من انگشتش و میزارم روزمین چند بار انجام میدم ولی باز دستشو میکشه و میخنده. بیشتر وقتها از دیدن بعضی از کساییکه قبلا هم دیده میترسه. بهش میگم جورابت و بیار.گوشی موبایل و بیار، پستونک و بیار ،انگار اصلا نمیفهمه من چی میگم. یا از صد بار ۱ بار پستونکشو میاره تازه اگه پستونکش تو دستش باشه اگه جای دیگه باشه نمیفهمه .احساس میکنم بدنش نسبت به درد قوی هستش. باهاش دالی بازی میکنم فقط از دور نگاه میکنه میخنده ولی خوش انجام نمیده.توپ بازی میکنم یه بار توپ و میندازه بعد پامیشه میره.نزدیک به دوسالش بود تازه راه رفت . وقتی کوچیک بود چهار دست و پا نرفت ،به کمک دستش با باسن حرکت میکرد.بیشتر وقتها یه چشمشو چپ میکنه.تقریبا بیستر وقتها وقتی صدا میکنم اسمشو میگم بیا میاد.اما میگم کاری و انجام بده متوجه نمیشه.میگم میخوری جواب نمیده فقط اگه خیلی گرسنه باشه میاد میچسبه با ثان و قون کردن میگه غذا بده. انگار واسه هیچی ذوق نمیکنه.وقتی یه چیزی براش میخریم میاریم خونه ذوق نمیکنه.

    1. درود مادر گرامی و مهربان
      برخی از علائمی که شما می فرمایید میتونه نشانه هایی از اتیسم باشه لطفا تماس تلفنی داشته باشید تا شما رو در این خصوص راهنمایی کنیم. سپاس

      1. باعرض پوزش این موردرادرپیام قبلی ذکرنکردم
        صدای موسیقی رامیشنود فورا شروع به رقصیدن باحرکت دستهاوبالاپایین کردن خودش ابراز میکند
        درضمن علاقه زیادی به توپ بازی ویا ماشین ندارد آگرکارش
        نداشته باشند بایک اسباب بازی مدتها مشغول میشود
        همیشه سعی میکند دست پدرومادرش رابگیرد بیارد کنارش بشینن وخودش میره وسط انها یابغل مادرش محکم میچسبه

  48. سلام آقای دکتر ممنون از پاسخگویی شما که به همه کامنت ها توجه میکنید.
    پسر ۴ ساله ای دارم که از دو سالگی حرف نمیزد . از دو سال و پنج ماهگی تحت اموزش گفتار درمانی قرار گرفت و زمانی که اموزش رو شروع کردم خیلی زود به حرف اومد و سریع یاد گرفت و توی ۵ ماه اموزش سریع به جمله سازی رسید یعنی در سن ۲ سال و ده ماهگی بچه جمله میگفت پیشرفتش عالی بود ولی بعد کم کم متوجه شدم پژواک گویی داره و جای ضمایر و فعل وفاعل رو اشتباه میگفت تا اینکه با گفتار درمانی مشکل پژواک گویی حل شد و الان که ۴ سالشه به مراحل اخر گفتاردرمانی رسیدیم داریم رو دستور زبانش کار میکنیم و همه مفاهیم گفتار درمانی رو یاد گرفته الان دیگه رنگها رو میشناسه مفهوم بزرگتر و کوچکتر و شمارش اعداد و شناخت احساسات . چندین نوع شعر میخونه. و بلده .
    یادگیری و حافطه و هوش خیلی خوبی داره.
    اینم بگم وقتی صداش میکنیم کاملا برمیگرده و پاسخ میده. وقتی بگم یه چیزی بیار میره میاره. ارتباط چشمیش خوبه . واینکه مثلا بگم بزن قدش میزنه چه با من و افراد دیگه ارتباطش خوبه. و موقع خداحافطی دست تکون میده .
    همه درخواست هاشو عنوان میکنه مثلا اینکه اسباب بازی بخواد اب بخواد غذا بخواد.
    حتی خونه مادرم برم به مادرم میگه مادر جون آدامس بده خواسته هاشو عنوان میکنه.
    ولی یه سری رفتاراش برامون آزار دهنده هست.
    مثل این که همش دستشو تو دهنش میکنه . یا اسباب بازی ها رو تو دهنش میکنه . ابریزش دهان نداره. لجبازه. و تمرکزش کمه. اسباب بازی هاشو یه جا تلمبار میکنه . البته نه اینکه بگم با اسباب بازی بازی نمیکنه ها . بازی میکنه . ولی این عادت رو داره. حرف شنویش کمه. هنوز پوشک میزنه و استرس و وسواس هم داره . که با کاردرمانی کمی حرف شنو و استرسش کم شد ولی به محض اینکه شروع میکنم از پوشک گرفتن بهش استرس وارد میشه و رفتار های قبلی رو دوباره نشون میده .اینم بگم تازه مداد دست گرفتن رو دست گرفته ولی هنوز دایره نمیتونه بکشه . دکتر های زیادی رفتیم دارو هم خورده نتیجه نگرفتیم تا اینکه یه دکتر گفت این نیاز به دارو نداره با گفتار درمانی و کار درمانی خوب میشه .
    لطفا راهنمایی کنید مشکل بچه من چیه ؟

    1. سلام مادر مهربان و نگران. دلواپسی شما برای کودکتون بسیار ارزشمند و سازنده هست.
      مادر مهربان مواردی که در مورد کودکتان فرمودید به نشون میده نیاز به بررسی بیشتر دارهو این بررسی رو باید متخصص اشنا به اختلالات کودکان انجام بده اگر لطف مکنید در مورد کودکتون بیشتر توضیح بدید ممنون میشم. مثلا در مورد حس هاش برام توضیح بدید ایا از حمام خوشش میاد ؟ ایا وقتی پوشکش کثیف میشه به شما اعلام می کنه و اذیت هست؟ ایا رفتار عادتی خاصی داره ؟ این رفتار وسواسی که فرمودید چیه ؟ این رفتار مهمه و باید بهش توجه بشه

      1. به متخصص های زیادی مراجعه کردم ولی همشون اوتیسم رو رد کردن ولی گفتاردرمانگر
        شک داره .منم همینطور همش مشکوکم به بچه .
        بله به حمام و اب بازی علاقه داره.
        زمانی که مدفوع میکنه اعلام میکنه و عمل دفع رو در دستشویی انجام میده.
        ولی ادرار رو نمیگه یعنی متوجه میشه که ادرار داره من فکر میکنم نمیتونه کنترل کنه.
        و هر وقت شروع میکنم به تمرین کردن برا از پوشک گرفتن چون بهش استرس وارد میشه کلا منصرف میشم بخاطر اینکه اروم بمونه.
        رفتار عادتی هم اینه که همش دستش رو تو دهنش میکنه بعد دستش رو میزنه به پاش و اسباب بازی رو تو دهنش میکنه.
        رفتار وسواسی هم اینه که وسواس نظم و ترتیب و تمیزی داره.
        مثل اینکه جعبه دستمال کاغذی صاف رو اوپن بمونه و سر سفره آشغال نباشه .
        ولی یادگیریش عالیه و حافظه خوبی داره.
        بطوریکه گفتاردرمانگرش گفته که این بچه راحت سوالات سنجش رو جواب میده .

  49. سلام.
    من امروز سوال پرسیدم و ارسال کردم میخواستم بدونم چرا سوالم ثبت نشده ؟؟
    ایا سوالم ثبت شده من نمیبینم.؟؟

    1. بله پرسش شما به دستم رسید

  50. به متخصص های زیادی مراجعه کردم ولی همشون اوتیسم رو رد کردن ولی گفتاردرمانگر
    شک داره .منم همینطور همش مشکوکم به بچه .
    بله به حمام و اب بازی علاقه داره.
    زمانی که مدفوع میکنه اعلام میکنه و عمل دفع رو در دستشویی انجام میده.
    ولی ادرار رو نمیگه یعنی متوجه میشه که ادرار داره من فکر میکنم نمیتونه کنترل کنه.
    و هر وقت شروع میکنم به تمرین کردن برا از پوشک گرفتن چون بهش استرس وارد میشه کلا منصرف میشم بخاطر اینکه اروم بمونه.
    رفتار عادتی هم اینه که همش دستش رو تو دهنش میکنه بعد دستش رو میزنه به پاش و اسباب بازی رو تو دهنش میکنه.
    رفتار وسواسی هم اینه که وسواس نظم و ترتیب و تمیزی داره.
    مثل اینکه جعبه دستمال کاغذی صاف رو اوپن بمونه و سر سفره آشغال نباشه .
    ولی یادگیریش عالیه و حافظه خوبی داره.
    بطوریکه گفتاردرمانگرش گفته که این بچه راحت سوالات سنجش رو جواب میده .

    1. لطفا در مورد رفتار عادتی بیشت توضیح بدید و ایا این رفتار عادتی و وسواسی توسط کار درمانگر بررسی شد. ایا کودکتان رفتار تکراری خاصی را بر اساس عادت انجام میده که مشخصه کودک شما باشه؟ ایا این رفتار در دهان بردن اشیا توسط گفتار درمان بررسی شده و یای پردازش حسی هم مورد بررسی قرار گرفته ؟
      کودک شما به نظر میرسه در جایی از فرایند رشد دچار مشکلاتی هست و حتما باید مورد بررسی قرار بگیره چون این موارد میتونه در اینده برای کودکتون کمی دردسر ایجاد کنه بخصوص در نوجوانی و بلوغ.بیشتر و بیشتر باید در مورد کودکتون توضیح بدید و یا تماس تلفنی داشته باشید.

  51. سلام خدا قوت . پسری سه ساله و نیم دارم . تمام کارهای تکاملی ایشان به موقع انجام شده است. اما حرف زدن ایشان کند است . کارهای پسرم .۱. دستشویی را خودش می رود. ۲. غذا یش را خودش می خورد. ۳. شلوار و جوراب را خودش می پوشد ۴. به توپ علاقه دارد. ۵. وقتی هیجانی می شود دست هایش را مشت می کند و حر کت میدهد ۶ . صدای حیوانات را می شناسد ۷. شب و روز را تشخیص می دهد ۸ . کلمات را اگر بگویم تکرار می کند . ولی بیان نمی کند ۹. میوه ها را می شناسد ۱۰. به راحتی حمام می رود ۱۱.شناخت از محیط دارد۱۲.جملاتدو کلمه ایی را می گوید ۱۲. به خوبی می خوابد ۱۳.دستور پذیری خوبی دارد۱۴. به اسمش واکنش می دهد ۱۵ در پارک با دوستان ارتباط برقرار می کند ۱۶. اگر از عکس های کتاب ازش سوالی پرسیده شود پاسخ می دهد

    1. سلام ممنونم مادر نگران
      لطفا به جز تاخیر کلام از دیگر نگرانی هاتون بفرمایید

  52. سلام
    پسر من سه سال و شش ماهش هست ، ما در کانادا زندگی می‌کنیم . ما در خانه فارسی صحبت می‌کنیم اما یک دختر حدود ۹ ساله دارم که بعضی وقت ها انگلیسی حرف میزند . ما در حدود چهار ماه پیش پسرم را به مهدفرستادیم . اما متاسفانه با بچه ها ارتباطی برقرار نکرده و اینکه انگلیسی را نیز یاد نگرفته فقط به صورت محدود تا ۲۰ یا سی کلمه انگلیسی بلد هست . فارسی را به صورت تا ۵ کلمه جمله می‌گوید . در تشخیص پسر و دختربودن دیگران دچار سردر گمی می‌شود و اصولا حفظ می‌کند . تفاوت روزی شب و بعضی چیز های دیگر را هم تا چند هفته قبل نمی دانست . و کارتون های بچه گانه میبرند مثل cocomelon و کارتون های شعر خواندن و کارتون های توپ و رنگ ولی علاقه ای به کارتون های دیگر ندارد‌
    ارتباط چشمی خوبی با بقیه بر قرار می‌کند . راه ها را می شناسد . با پدر بزرگ و مادر بزرگ و عمو و خاله ها هم ارتباط‌ خوبی دارد . اهل دعوا هم نیست . فقط بعضی اوقات موی دختر من را می‌کشد ولی با بقیه بچه ها هیچ مشکلی ندارد . بازی قایم موشک و پازل را دوست دارد . ماشین بازی با من می‌کند اما به چرخ های اون نگاه نمی کند . ازجارو برقی و دوش حمام می ترسد اما از دوشی که خودش استفاده می‌کند نمی ترسد . اسکوتر سواری را هم جدیدا یاد گرفته ولی فقط مسیر مستقیم می رود . دوچرخه سواری را هم شروع کرده و علاقه دارد . اعداد انگلیسی را تا ۲۰ بلد هست هم خواندن و هم از روی پازل ها انتخاب کند . حروف انگلیسی را هم بلد بخونه و هم از روی پازل انتخاب درست داشته باشد . بعضی شعر های انگلیسی را بلد هست . رنگ ها را کامل به فارسی و انگلیسی بلد است . عاشق بازی است هم با من و خانمم و حتی با دخترم
    با بچه های دیگه هم که فارسی می دونند ارتباط می گیره و اینکه چند وقت پیش که خونه یکی از دوستان بودیم با بچه ها به طبقه زیر زمین رفت و بازی کرد بدون این که به ما بگوید که با من بیایید .
    با شوهر خاله و بردار من هم خیلی بازی میکنه .

    من نگران یادگیری اون هستم که هنوز تفاوت دختر و پسر را نمی دونه و یا فرق روز و شب
    حافظه خوبی دارد ، اسم های ما را بلد هست ولی وقتی می گویم بابات کیه نمی دونه ولی من را بابایی صدا می زنه ،

    من بردمش برای speechtorapy
    خانمی که انجام می داد به من کفت این اتویسیم نیست اما باید با speech torapy بچه را به بقیه برسونیم وگرنه مشکل دار میشه اما من نگران یادگیری اون هم هستم
    ممنون میشوم که به من در این مورد کمک کنید

    1. سلام. مواردی که شما فرستادید نمی تونه به اتیسم اشاره داشته باشه ولی باید بررسی بشه که چرا این شرایط رو داره.آیا فرزندتون کانادا به دنیا اومده؟ ایا فرزندتون مات میشه و خیره نگاه می کنه؟ چقدر تلوزیون دیده؟

      1. فرزندم کانادا به دنیا آمده است . تلویزیون هم دیده است به دلیل اینکه ما یک دختر بزرگ‌تر داریم و یا اینکه ما اهمال کردیم. اما اخیرا زیاد دوست نداره فقط چند تا کارتون به خصوص را دوست داره( مثل old McDonald و cocomelon ( و یک شعر
        jingle bell که موزیک هست
        بعضی وقت ها موبایل ما را بر میداره و عکس میبینه و فیلم های مهد کودک خودش را

        با بچه ها که فارسی بلد هستند هم رابطه خوبی داره
        ولی با بچه های انگلیسی زبان نمیتونه ارتباط بگیره
        اخیرا ما تمام وقت خودمان را برای اون گذاشتیم تا خیلی چیز ها را بهش یاد بدهیم

        خیره هم نمیشه
        خیلی ممنون از وقتی که گذاشتید

  53. سلام و تشکر از مطالب بسیار بسیار خوبتون
    من یک دختر سه سال و سه ماهه دارم که نشستن و راه رفتنش نسبت به هم سناش عقب بود مثلا ۱۸ ماهگی راه افتاد و در ۲.۵ متوجه شدیم که فتق دیافراگم داشته و عملش کردیم و خدا رو شکر خوبه الان. بعد از عمل غذا خوردن جنب و جوش و و زنش بسیار خوب شد.اما متاسفانه جمله نمیگه .البته یکساله عمل شده و در طول این یکسال بسیار از لحاظ شناخت اطراف و حرف زدن پیشرفت داشته. تا ۳۰ براش تکرار می کنیم همه رو میگه بابا مامان بیا پاشو اسم تعدادی غذا و میوه رو میگه اما جمله نمیگه.گفتار درمان بردیمش که گفت اوتیسم نداره و خوب میشه دوسه جلسه رفتیم اما بدلیل کرونا تعطیل شد.آب یا غذا بخواد میگه آب یا غذا یا دوغ یا گوشی .عمو عمه ماشین و چیزای دیگه رو میگه که پارسال اصلا نمی گفت. اخیرا دوس داره دریارو خاموش کنه و برای اینکار ذوق و شادی میکنه .به گوشی و برنامه کودک بسیار علاقه داره و تعدادی از کلمات اونا رو قبل از تلویزیون تکرار میکنه . وقتی از میخوایم چیزی رو تکرار کنه اونو از داخل حلقش و بصورت نامفهوم تکرار میکنه .از دوماهگی شیر مادرش و نخورد و الان به شیر پاستوریزه بسیار علاقه داره و شیشه شیر میخوره و تا صبح شیشه دهنشه .به کتاب خیلی علاقه داره و ما احساس می کنیم که داره حرف زدنش خوب میشه اما سرعتش کنده .با بچه ها هم بازی میکنه. اخیرا خیلی دوس داره اجسام رو دهنش بذاره .بعضی وقت ها هم جمله های کاملا نامفهوم میگه

  54. البته فک پایینش نسبت به بالایی مقداری عقبه.
    دوس داره کلید برق خاموش کنه و براش ذوق میکنه

  55. لطفا ارزیابی خودتون بفرمائید
    ما از تاخیر کلامش نگرانیم

    1. سلام لطفا بفرمایید چقدر تلوزیون دیده؟
      ایا واکنش به نام داره؟
      ایا رفتار هایی تکراری داره؟ ایا مات می زنه و خیره نگاه کنه؟
      ایا ارتباط چشمی خوبی داره؟
      با اسباب بازی ها چطور بازی می کنه

  56. سلام بر شما.شاید بگم خیلی دیده و متاسفانه همیشه تلویزیون و براش روشن می کردیم.
    بله به اسمش واکنش میده و میگه بله.
    نه مات نمی زنه و خیره نگاه نمیکنه اگرم باشه خیلی خیلی کمه.میشه گفت زیاد با اسباب بازیا بازی نمیکنه و البته دوس داره هر شی جدیدو بدست بگیره .شاید رفتار تکراریش این باشه که اجسامو به دهن میذاره.ارتباط چشمی خوبی داره
    اسباب بازیا رو به هم می ریزه.گاهی اوقات با خودکار دیوار و خط خطی میکنه.مثلا اسباب و عروسک بقیه بچه ها رو پیش خودش نگه میداره.

    1. مادر عزیز الزاما تلوزیون رو براش حذف کنید و خودتون هم تلوزیون نبینید به نظر می رسه که کودکتون کمی تاخیر رشدی هست ولی این نظر براساس گفته های شماست و باید یک نفر متخصص اختالات رشد کودکتون رو ببینه لطفا تلوزیون رو حذف کنید و بعد از یک ماه مجدد گزارش بهم بدید . در ضمن با حذف کردن تلوزیون باید باهاش بیشتر بازی های غیر ابزاری کنید و بازی های مبتنی بر بدن و حس انجام بدید

  57. پسر 2 سال و 11 ماه، مدت ها ی طولانی به دور خود میچرخد. البته در این مدت میخندد، دست ها را بالا و پایین می برد. گاهی اوقات صبح ها که از خواب بیدار میخندد. وقتی صداش میکنم، جواب نمیده. البته اگر در ادامه بگویم بیا مثلا کیک بخور، سریع میاد. تقریبا سایر علایم گفته شده ندارد. خیلی تلویزیون می دید، یک ماه و نیم است کامل قطع کردم. سایر علایم برطرف شد، جز همین 3 مورد بالا. ایا اوتیسم داره؟ ممنون.

  58. کاش هیچ وقت این اختلال رو نمیشناختم.من از یک سالگی هرجا بردم دخترم رو گفتن اتیسم نیست ولی بنظرم اشتباه میکردن و من از همون اول شروع کردم به گفتار درمانی و کاردرمانیش
    دخترمن که کلاس سوم دبستان و مدرسه ی عادی میره ولی حرف نمیتونه بزنه.کارهاشو خودش انجام میده دسشویی میره راحت به چیزی که بخاد اشاره میکنه میگه اه یعنی بده
    درس میخونه و هوش ریاضی فوقالعاده ای داره.وقتی اسمشو صدا میزنم برمیگرده ولی تماس چشمی ضعیفی داره.اما دقیقا همینطور ک گفتین گاهی دستشو جلوی چشماش میگیره یا ساعت ها توی گوگل تبلیغات مواد غذایی رو سرچ میکنه و تماشا میکنه.یا گاهی صورت خودشو به بالش فشار میده یا سرشو تکون میده تند و تند ولی وقتی بهش میگم اینکارو نکن سعی میکنه کنترل کنه یا اگر حواسشو پرت کنم کمتر تکرار میکنه.گاهی یه بسته ماکارونی رو میگیره و ساعت ها باهاش سرگرمه و تماشا میکنه.خیلی حساسه و باکوچیکترین تنبیهی گریه میکنه.بنظرتون اتیستیک هست درسته؟؟؟

  59. پسر 2 سال و 11 ماه، مدت ها ی طولانی به دور خود میچرخد. البته در این مدت میخندد، دست ها را بالا و پایین می برد. گاهی اوقات صبح ها که از خواب بیدار میخندد. وقتی صداش میکنم، جواب نمیده. البته اگر در ادامه بگویم بیا مثلا کیک بخور، سریع میاد. تقریبا سایر علایم گفته شده ندارد. خیلی تلویزیون می دید، یک ماه و نیم است کامل قطع کردم. سایر علایم برطرف شد، جز همین 3 مورد بالا. ایا اوتیسم داره؟ ممنون.ij

  60. سلام عرض تشکر
    نوه ای دارم پسرحدودا۲۷ماهه است
    حرف نمی زند ارتباط چشمی کم دارد صدایش میزنیم پاسخ نمی دهد ازنظرشنوایی مشکلی ندارد
    قبلابه بعضی ازکارها پاسخ میدادولی الان کمتر است
    ازهیچگونه صدایی نمی ترسد بازی بصورت انفرادی بااسباب بازیش میکند فاضل راخوب انجام می داد
    به جهت شاغل بودن پدر ومادراکثراباتلوزیون ومبایل که فیلمهای خودش راضبط کرده بودن سرگرم میکردن
    جدیداحدود۲۰روزاست که رفتارهای مشکوک مثل چرخیدن به دورخود وخندیدن بدون دلیل وسط بازی خودش دارد
    به دستورات جواب خیلی کم میدهد
    ارتباط چشمی کم دارد
    فقط چندکلمه من وبابا ومامان راباتکرارمیگوید
    به‌علت وضعیت کرونا الان حدود ۱۰ماه است که ارتباط
    باکودک همسن سال خودش نداشته است
    من پدربزرگش هستم حدودابعداز ۸ماه به خونه انها امدم من راشناخت بسمت من آمد وابرازاحساسات کرد
    پیش روانپزشک بردن تجویز بازی درمانی واآسیب تلوزیون رامطرح کرد که ماهم شروع کردیم دریکی ازکاینیکها
    دربعضی مواقع جدیداوسط بازی بلند میشود دورخودش می گردد می خندد یا دست دوگوشهایش رامیگیردویااینکه برای خودش کفمیزند ازماهم میخواهد همراهی کنیم
    اگربگوییم میخواهیم بریم بیرون فوقالعاده میشود وحتی گاهی لباسهایش را می آورده بپوشد
    خواهشمندم شماهم راهنمایی بفرمایید چون پدرومادر اظطراب شدید دارند
    باتشکر

    1. سلام پدر بزرگ مهربان .برخی موارد که شما عنوان نمودید میتونه از پرچم های قرمز اتیسم باشه و برای این امر حتما حتما باید فرزندتون رو مورد ارزیابی قرار بدهم تا بتونم با قطعیت مشخص کنم در طیف اتیسم هست یا نه. اما در مورد تلوزیون الزاما باید حذف بشه به صورت کامل

      1. سلام وعرض تشکراستاد بزرگوار
        ازاینکه پیام بنده رام‌الله فرمودید وپاسخ فرمودید سپاسگذارم
        نوه من درتهران زندگی میکند خودمن دراستان شمالی
        عرضم این بود چگونه می‌توانیم خدمت برسیم کجا
        برای بررسی وضعیت بچه
        ممنون

        1. شما میتونید از خدمات غیر حضوری ما به صورت کامل استفاده کنید هم در مورد ارزیابی و هم در زمینه اموزش و درمان پروتکل های کاملی وجود داره که میتونه به نوه عزیز شما کمک کنیم. لطفا با شماره 03133364601 تماس حاصل کنید تا راهنماییتون کنیم.سپاس

      2. باسلام وخسته نباشید دختر من الان دوسال ونیم شه البته این سن واقعیش چون 29 هفته بدنیا اومد و دوماه ان آی سیو بود دیر راه افتاد دیر نشست ودکتر هم بردم آزمایش هم گرفت گفتن بخاطر نارس بودنش کارهاش دیرانجام میشه حتی زیاد کلمه نمی‌گفت که اون هم گفتن طبیعیه بخاطر شرایطی که داشته عاشق تلویزیونه چون سرگرمی جز اون نداره من براش آهنگ کودکانه هم میزارم دوست داره خیلی کنجکاو وسایل کابینت هارو درمیاره زبان انگلیسی رو حروفشو میشناسه وهرجا که این حرو ف رو ببینه میشناسه ومیگه حوف الفبای فارسی روهم میشناسه اعداد رو هم به انگلیسی هم به فارسی بلده بگه رنگها رو بلده بگه اینهارو تواین دوماه که بحرف زدن افتاده یاد گرفته علاقه ای به عروسک نداره حلقه هاشو که رنگین روهم میزاره رنگاشونو درست میگه ولی جمله نمیگه اسم حیوانارو بلده صداشون بلده فقط چون زیاد پای تلویزیون بوده ارتباط خوب برقرار نمیکنه چون بچه ای هم نبوده که باهاش بازی کنی ولی سعی میکنم بیرون ببرمش آب میخاد نمیگه دستمو میگیره طرف آب وقتی میخاد توپ بازی کنه دست منو وباباشه میگیره میبره تواتاق وتوپشم میاره که باهاش بازی کنیم ولی باحرفزدن نمیگه بریم توپ بازی خط خطی بلده اشیا رو تو دهنش زیاد میبره ولی یه ترسی تو وجودم هست برای اوتیسم چون با حرف زدن اشیاشو نمیخاد ولی من اشاره کنم میدونه که مثلا ابر یا خرسه یا اسب میشناسه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید ببخشید طولانی شد

        1. باسلام مجدد شرمنده این رو هم یادم رفت بگم شعر هم وقتی من میخونم اونم بامن میخونه وحفظه ولی کلماتشو واضح نمیگه به ماشین علاقه بیشتری داره تا عروسک قاشق خودش دست میگیره ولی هنوز خوب وارد نیست کلمات رو هرچی تو تلویزیون تکرار کنه اونم تکرار میکنه کتاب بهش میدم پاره میکنه ومیخاد بخورش نمیزاره براش بخونم نسبت به صداحساس نیست که جیغ بزنه بترسه از آدمای غریبه یکم می‌ترسه شنواییش هم خداروشکر مشکلی نداره میخاستم ببینم من الان باید نگران باشم درمورد اتیسم دوماه ونیم زودتر به دنیا اومده ممنون از لطف شما

          1. لطفا اطلاعات بیشتری بهم بدید از فعالیتهای روزانه

        2. سلام و شما هم خسته نباشید مادر مهربان و گرامی
          در مورد فرزند شما دو اشتباه بزرگ اتفاق افتاده یکی اینکه بعد از تولد زود رس باید تحت پروتکل های ارتقای رشدی قرار می گرفته که در ایران این موارد بهش توجه نمیشه و زمان و دوره حساس یک سال اول زندگی که فوق العاده برای کودکان زود رس حساس هست رو از دست داده و اشتباه دوم اینکه این طفل معصوم نباید در معرض تلوزیون قرار می گرفت حتی یک ثانیه.در مورد اتیسم باید موارد بیشتری رو بفرمایید ولی یک پیشنهاد حیاتی برای شما دارم مهم نیست که زبان انگلیسی بلده یا نه و یا چقدر از تلوزیون یاد گرفته . حتما و حتما و حتما ازهمین حالا تلوزیون رو قطع کنید و ارتباطات انسانی رو براش مهیا کنید

  61. باعرض پوزش این موردرادرپیام قبلی ذکرنکردم
    صدای موسیقی رامیشنود فورا شروع به رقصیدن باحرکت دستهاوبالاپایین کردن خودش ابراز میکند
    درضمن علاقه زیادی به توپ بازی ویا ماشین ندارد آگرکارش
    نداشته باشند بایک اسباب بازی مدتها مشغول میشود
    همیشه سعی میکند دست پدرومادرش رابگیرد بیارد کنارش بشینن وخودش میره وسط انها یابغل مادرش محکم میچسبه

  62. عرض سلام و وقت بخیر و تشکر بسیار از راهنمایی‌های خوبتون،
    من فرزند۲۰ماهه دارم، از یکماهگی اش با توجه به اینکه خودم پزشک عمومی هستم و طبیعتا دقت زیادی روی تغییرات فرزندم داشتم، احساس کردم رشد دور سر کودک و میزان بازبودن فونتانل قدامی سرش نسبت به اعداد و نمودارهای نُرم کمی بالاتره، در۴۰روزگی مراجعه به یکی از اساتیدم که فوق اعصاب کودکان بودن داشتم و ایشون رفلکسها و معاینات رو انجام دادن و گفتن فعلا نیاز به مداخله‌ای نیست. همواره کودکم در سیر تکاملی در حیطه حرکات درشت تاخیر داشت اما فاین‌موتور حتی زودتر از موعدش انجام میداد، مجدد در ۹ماهگی مراجعه کردم سونو از فونتانل انجام شد و تشخیص هایپرپلازی خوش‌خیم ساب‌آرکنوئید گذاشتن. من بسیار در موردش سرچ کردم و مقاله خوندم، تا حدیکه من اطلاعات کسب کردم این بود که پاتولوژی در سیر تکامل ویلی‌های داخل کانال نخاعی‌است که فشار csf رو بالا میبره و فونتانل با تاخیر بسته میشه و تاخیر در حرکات درشت و در زمینه وربال دارند اما بعد از سن ۲الی۴ سالگی پروگنوز عالی و out come نهایی با کودکهای دیگر مشابه خواهد بود. الان کودکم دقیقا مطابق مطالب فوق، چهاردست‌وپا و ایستادن و زاه رفتن رو همگی با تاخیر چندماهه انجام داد و با نظر استادم چند جلسه کاردرمانی بردمش، بزرگترین نگرانی من اینه که این تشخیص مانع از دیدِ درست نباشد و ذهنمون رو منحرف نکنه و زمان از دست نره.هرچند هیچ‌کس از اطرافیان میزان نگرانی من رو تایید و درک نمیکنن. الان در زمینه کلام پسرم ((بابا_دد_هوا (منظور هواپیما)_یک_دو_دَه_توتو_اینا (وقتی چیزی پیدا میکنه)_کیه_ چی‌شد)) میگوید، مامان رو به هیچ وجه نمیگ! علی‌رغم اینکه کاملا تواناییش رو داره و با اصرار فراوان و با تشویق چندباری گفته ولی یک مهارِ خودخواسته‌ای روی گفتنش داره و عملا با اصرار ما برای گفتنش مشخصا حواسمون رو با ذکاوت پرت میکنه!! در مورد ارتباط چشمی هیچ مشکلی ندیدم، از غریبه‌ها تا مدتی در مهمانی دوری میکنه و بعد گذر زمانی کم‌کم فاصله‌اش رو از ما بیشتر میکنه، به بازی و شیطنت با بچه‌های از خودش بزرگتر بسیار علاقه داره اما به کوچکترها تمایلی نداره، تلویزیون در حد گذرا و شنیدن موسیقی‌ها و تبلیغات که بسیار علاقه‌داره میبینه و شاید روزی یک‌ساعت با دقت به کارتونها توجه کنه، بیشتر موسیقی دوست داره. در رفتارش چیزی که نگرانم میکنه اینه که خیلی علاقه‌مند به بازی با تمام وسایل خودش و وسایل منزل روی سرامیکها دارد!! همه بازیهاش رو به روی سرامیک منتقل میکنه و حرکت چرخاندن توپ حول محورش، یا به اینکه هر بطری یا درب قابلمه رو روی سرامیک بچرخاند به شدددت علاقه داره، البته بعد از ۱۰_۱۵ دقیقه دلزده میشه.
    از موارد دیگر مورد نگرانی من اینه که گاها خیلی آرام و نه به قصد آزار رساندن بلکه بیشتر در مواقع بروز محبتش با حالت خوشحال سرش رو به عروسکهاش و من و پدرش میزنه و دندانهاش رو به هم فشار میده،
    بدترین چیزی که الان ازاردهنده هست عدم بیان نیازهاش با کلماته و اینکه زیاد جیغ میزنه در مواقعی که خواسته‌ای داره یا ناراحته و با تمام صبری که سعی میکنیم داشته باشیم واقعا از تحمل خارج میشه و همینطور کم‌خوابی‌های مکرر شبانه خودم چون دقیقا مطابق فرمایش جنابعالی در متن، پسرم خواب شبانه مقطع‌مقطع دارد و با انواع روشها مثل قطع شیرشب و استامینوفن و ملاتونین هم موفق نشدم برای ۷_۶ساعت پیاپی بدون هیچ بیدارشدنی در طول شب ایشون رو بخوابونم،
    برای همین همپوشانی‌ای که برخی از علایم اوتیسم با تشخیصی که برای پسرم مطرح شده دارد، در تشخیص موقعیتی که توش قرار دارم ناتوان هستم. بسیار محبت میکنید همکار عزیز اگر من رو راهنمایی بفرمایید، سپاس فراوان🌷🌷

    1. سلام مادر مهربان و نگران
      و ممنونم از لطف فراوان شما همکار گرامی و گرانقدر
      خوب در ابتدا شما رو تحسین می کنم که اینقدر موشکافانه همه چیز رو در مورد پسر دلبندتون بررسی می کنید و به این شکل شناخت کاملی از کودکتون پیدا کرده اید خوب پسر شما در عملکرد کورتکس مشخص هست که کاستی هایی داره و الان به عنوان یک کودک 20 ماهه عملکرد کلامی پایینی داره/ارتباط چشمی خوبی داره / اما در مورد واکنش به نام صحبتی نکردید که لطفا در موردش توضیح بدید؟مشخصا کودک شما از نظر پردازش حسی باید مورد بررسی قرار بگیره در مورد اتیسم و تشخیص این اختلال باید فرزندتون رو ببینم و تست کنم تا بتونم به صورت دقیق خدمتتون عرض کنم که فرزندتون در چه سطحی هست و ایا اصلا در طیف هست یا اینکه تئوری پردازش حسی مطرح هست . البته این هایپر پلازی خوش خیم میتونه در عملکرد فرزندتون تاثیر گذار باشه و این مشکلات قابل پیشبینی رو در مهارتهای کورتیکال فرزندتون به وجود اورده . پیشنهاد من به شما اینه که یا بنده و یا یکی از همکاران دارای شناخت از اتیسم فرزندتون رو مورد بررسی قرار بدهند.از نظر من نگرانی شما باید بررسی بشه تا زمان حساس فعلی از دست نره. امید وارم تونسته باشم به شما مادر گرامی کمکی کرده باشم.

  63. سپاسگزارم
    واکنش به نام کاملا و به سرعت دارد، اشاره به اشیای مورد نیازش دارد، دستورات ساده رو اجرا میکنه بعضا حتی وقتی بصورت پسیو صحبت من و پدرش رو درمورد مثلا تاریک بودن خونه و اینکه نیاز به روشن کردن لامپ هستش میشنوه، برای انجامش پیشقدم میشه و بدون دستور انجام میده‌. بطور کلی منهای زمینه وِربال، سایر فاکتورهایی که در جدول سنی مطرح کردید رو انجام داده

    1. باتشکر و احترام فروان،
      من مشهد هستم، آیا مرکز مورد تایید و پیشنهادی دارید؟ همونطور که فرمودید به شدت یافتن محل و فرد باتوانایی و مورد تایید سخت و گمراه کننده است

    2. خوب این خیلی خوبه

  64. باعرض پوزش من دیشب پاسخ سوالتون رو ثبت کردم اما الان قابل رویت نیست، نمیدونم مشکل کجاست.
    عرض کردم خدمتتون که بله واکنش به اسمش کاملا داره. ارتباط چشمی داره. اشاره به مواردیکه میخواد دارد. دستورات ساده رو به راحتی و سرعت انجام میده و حتی وقتی شنونده پسیو مکالمات من و پدرش هم باشد مثلا در زمینه روشن گردن چراغ، بدون دستور خودش میره و برق رو روشن میکنه، واینکه عرض کردم من مشهد هستم ایا مرکز یا فرد مورد تاییدی معرفی میکنید که فرزندم حضوری بررسی بشود یا راه دیگری هست؟

    1. همکارانی هستند در مشهد که بتونن بهتون کمک کنند برای نمونه مرکز اتیسم اوا رو میتونید مراجعه کنید ولی واقعا شناخت زیادی از دیگر همکارانم ندارم و سخته بتونم کسی رو بهتون معرفی کنم چون معرفی کردن برای من مسئولیت ایجاد می کنه

  65. سلام خسته نباشید ببخشید من یه دختر پانزده ماهه دارم
    نه حرف میزنه نه راه میره نه چهار دست و پا میره بعضی وقتا که دوست داره فقط سینه خیز میره ولی اگه نخواد اصلا از جاش جم نمیخوره
    از دستاش خیلی استفاده نمی کنه ولی میتونه بشینه و اگه تکیه بده میتونه وایسه
    تلوزیون نگا میکنه و دوست داره
    آهنگ خیلی دوست داره
    وقتی یه چیزی دستشه اگه ازش بگیری اصلا گریه نمی کنه
    غذا درست حسابی نمیخوره
    عاشق بچه هاست و دوستشون داره
    روروئک میزارمش لم میده انگار نه انگار
    اخه این بچه چشه چرا هیچ کاری نمی کنه کار درمانی میبرمش دکتره میگه وضعش خوبه خیلی کارها رو میتونه بکنه ولی خودش نمیخواد بکنه😭 ولی با دستش خیلی کم وسیله ها رو میگیره ولی بعد از گرفتن بلافاصله میگیره سمت دهنش
    دستش داعم تو دهنشه
    ارتباط چشمیش خیلی زیاد نیست
    اسمش رو میشناسه ولی بعضی وقتا واکنش نشون نمیده
    چهارتا دندون داره
    نظر شما چیه ؟؟بچه من مشکلی داره؟؟؟؟
    اگه مشکلی داره پس چرا این همه آزمایش و ام ار ای و… دکترا میگن خوبه
    من واقعا دارم دیونه میشم خسته شدم از بس به این و اون به خاطر راه نرفتن و حرف نزدنش ج پس دادم

    1. سلام مادر مهربان و نگران
      از گفته های شما میشه متوجه شد که کودک شما اختلالی در فرایند رشد خودش داره. که حتما باید مورد بررسی قرار بگیره. مادر عزیز ام ار ای و اسکن و موارد دیگه در همه موارد موفق نیست برای نمونه برخی مواقع اصلا در ام ار ای کودکان دارای اتیسم هیچ مشکلی مشاهده نمیشه.لطفا توضیحاتتون رو بیشتر کنید

  66. سلام دکتر عزیز خسته نباشید
    دخترم ۱۷ ماه و ۱۰ روزه هست.
    نارس به دنیا اومد و همیشه عقب بودن مراحل رشدش رو پای نارس دنیا اومدنش گذاشتم.
    متاسفانه تا امروز از طیف اوتیسم در بچه های زیر ۲ سال اطلاعی نداشتم و برای دخترم برنامه های آموزشی هرروز پخش میکردم.
    دخترم ۱۷ ماهگی تازه کلمه ماما و بابا و دادا رو میگه،نمیدونم درکی از معنیشون داره یا نه ولی زیاد میگه و آواهای دیگه رو هم با صدایه بلند میگه..اکثر اوقات که اسمش رو صدا میکنم نگام میکنه ولی پیش میاد که اصلا نگاه نکنه حتی گاهی اوقات با شنیدن اسمش لبخند میزنه ولی نگاه نمیکنه.
    غذا خوردنش خوب بود تا وقتی که از دست خودم غذا میخورد اما الان چند ماهی هست که فقط دوست داره خودش غذا بخوره و به هیچ وجه اجازه نمیده من غذا بهش بدم و بخاطر همین کمتر میخوره.
    تا قبل از اینکه چهار دست و پا راه بیفته با روروئک خوب میچرخید اما از وقتی خودش میتونست حرکت کنه دیگه قبول نکرد که سوارش بشه.
    الان برای حرکت کردن چهاردست و پا نمیره و روی زانوهاش راه میره.
    با کمک می ایسته ولی وقتی راه میبرمش با پنجه حرکت میکنه حتی وقتی دستاش رو رها میکنم روی پنجه پاش با سرعت به سمتم قدم بر میداره. تازگیا شاید یک یا دو قدم روی پاشنه بره ولی تمایلش بیشتر روی پنجه پا هست حتی با کفش روی پنجه راه میره البته نه به تنهایی باید دستاشو بگیرم.
    غذا یا نون یا هرچیزی دستش باشه رو میاره سمت دهن من که من بخورم و خیلی ازین کار خوشش میاد .
    بخاطر کرونا با من تو خونه بوده و فقط به خودم وابسته هست و حتی با پدرش ارتباط نزدیکی نداره اگر من نباشم پیشش گریه میکنه حتی تو بغل باباش.
    دائما دوست داره تو بغلم باشه حتی اگه بره و چرخی بزنه برمیگرده هرچند دقیقه یکبار پیشونیش رو میاره جلو که ببوسمش.
    با خواهرزاده هام خیلی رابطه خوبی داره وقتی باهاش بازی میکنن با صدای بلند میخنده و فقط مطمعن باشه که منم اونجا هستم میره و بازی میکنه.
    وقتی میبرمش تو باغچه بازی کنیم سنگ و چوب و برگ و اینچیزارو یکی یکی برمیداره و میده دستم.
    کتاب دوست داره و مثل بقیه وسایل سریع میبره سمت دهنش .
    حرکت دستش خوبه خالی کردن رو خوب انجام میده ولی علاقه ای به پر کردن نداره.
    تازگیا علاقه به بازکردن درب وسایل داره . تلاش میکنه حلقه هوش رو سرجاش بزنه.
    کنترل رو میگیره سمت تلوزیون.
    دائما درحال خالی کردن وسایل توی کشو و کابینت ها هست.
    متوجه شده که عروسکایه سوتیش رو فشار بده صدا میدن و اینکار رو انجام میده‌.
    از لباسشویی خوشش میاد ولی تایم زیادی رو نگاه نمیکنه همون شاید یک دقیقه اولش بعد میره.
    با توپ بازی میکنه. ولی شاید اسباب بازی هاش تکراری میشن نمیدونم علاقه بیشتری به وسایل آشپزخونه داره.
    دست نمیزنه ولی وقتی میگم دست بزن دستامو میگیره و میزنه به هم.
    بای بای نمیکنه و مجددا دست من رو تکون میده.
    کلا خنده رو هست و ارتباط چشمی داره و به آشناها لبخند زیاد میزنه.
    لیوان رو سمت دهنش میبره.
    اگر بگم نه اینکار رو نکن متوجه منظورم میشه و گاهی با نق زدن اعتراض میکنه.
    متوجه شدم گاهی پشتش رو میکنه به تلوزیون و تلاش میکنه که برعکس تماشا کنه کامل کمرش رو قوس میده.اما برای چند ثانیه. تقریبا هر روز یک یا دوبار اینکار رو انجام میده.
    خیلی زیاد نوشتم.چیزایی که به نظرم مهم بود و کمک میکرد تا شما نظرتون بگید.آیا جای نگرانی هست؟!
    ممنون از وقتی که میزارید.🌹🙏

    1. سلام مادر مهربان
      مواردی که شما فرمودید همگی نشان دهنده تاخیر در رشد هست و بایستی خیلی زودتر از این برای فرزندتون مداخله ایجاد می کردید هرچند هنوز هم دیر نیست . شما باید سبک زندگی خودتون رو تغییر بدید و با محور قرار دادن کودکتون بر روی فرزندتون متمرکز بشید و پر فشار باهاش در ارتباط باشید و الزاما خدمات کار درمانی رو برای فرزندتون مهیا کنید. و دو ماه دیگه بهم مجدد گازش فرزنئدتون رو بدید .این تاخیر نیاز به مداخله داره

      1. ممنون از اینکه پاسخ دادید ،از نگرانیم کم شد.
        از روزی که مقاله ی شما رو خوندم خیلی خیلی بیشتر باهاش وقت گذروندم ، با پدرش هم صحبت کردم که ایشون هم تا جایی که مقدوره کمک کنن.
        فقط متوجه الزام خدمات کاردرمانی نشدم،آیا باید به جایی مراجعه کنم؟
        بازهم ممنونم💐🙏

  67. با سلام دکتر گرامی، کودکی 2 سال و 2 ماهه داریم که صبحت کردنش زود شروع کرد و حتی نسبت به همسنهاش خوب بود، تو یک سالگی راه رفت، وقتی صداش می زنیم جواب میده و ارتباط به خوبی با ما برقرار می کنه، عمو؛ دایی و عمه و خاله و و حتی مادر بزرگ و پدر بزرگ خوب می شناسه و با ها شون ارتباط برقرار می کنه، البته از همان اوایل تولد متوجه شدیم که دارای سوراخی در دهلیز قلبش است و دکترش امیدوار است که به صورت طبیعی بسته خواهد شد به همین خاطر تو دوره کرونا با کسی زیاد ارتباط نداشتیم، نگرانی ما از این است که از همن اوائل که سینه خیز رزفتن را یاد گرفت سرش همیشه پایین می انداخت رو زمین و می کشید که الان هم بعضی وقت ها این کارو انجام میده؛ بعضی وقت ها خیلی زیاد به دور خود ش می چرخه، یک مدتی است علاقه به ماشین لباسشویی پیدا کرده، می شینه و نگاهش می کنه، لباسشویی کوچک های خودش داره دوست داره روشن باشه لباس بذاتوش و حتی هنگام چرخیدن دست می بره توش، خودش لباس را بعد از تمام شدن از لباسشوییش دمیاره و میزاره داخل سبد و حتی بعضی وقت ها پهنشون می کنه و می خواهد که خشک بشن، اوائل خیلی به جارو برقی علاقه داشت اما الان ازش می ترسه و اصلاً نمی ذاره روشنش کنیم، چند ماهی هم هست که از صدای بلند می ترسه، نکته قابل ذکر این است که بعد از 18 ماهگی یادگفته بود که قبل از ادارش هشدار می داد و مارا خبر می کرد اما مدتی اصلاً حرفی نمی زنه و اصلاً هشدار نمی ده که ببریمش دستشویی، رنگ ها را 18 ماهگی خوب یادگرفته بود اما الان بعضی ها را قاطی می کنه ، هنوز از ضمیر من استفاده نمی کنه و بیشتر اسمش رو می گه و برای گفتن چیزی که مال خودش از خودتان استفاده می کند، آیا جای نگرانی داره واقعاً باید چکار کنیم، فرزندت اول هم هست و همیشه با نگرانی خاصی همه چیزش و دنبال کردیم

    1. سلام و روزتون بخیر و شاد
      پدر گرامی و عزیز
      مواردی که شما فرمودید میتونه برای اختلال پردازش حسی و همینطور اختلال اتیسم نگران کننده و هشدار دهنده باشه. از این رو الزاما و سریعا با متخخصص اتیسم که در منطقه خودتون هست تماس حاصل کنید و فرزندتون رو مورد اریابی قرار بدید و البته میتونید از خدمات غیر حضوری ما نیز استفاده کنید . درخدمت شما هستم

  68. یادم رفت این نکات را هم اضافه کنم زیاد دوست نداره با بچه های همسنش بازی کنه، بیشتر با بزرگترها و بچه های بزرگتر دوست داره بازی کنه مثلاً بردار خانمم یک دختر 5 ساله داره همیشه بهانه می گیره که بریم پیشش تا اسمش میاد که بریم خونه اونها فوری می ره سرکمدش و لباساش و درمیاره و می گه بریم، با غریبه ها از نزدیک دوست نداره ارتباط چشمی برقرا کنه، زیاد با یک اسباب بازی ور نمی ره، اما هر یک مدتی به یک اسباب بازی بیشتر بازی می کنه و بعد از چند روزی دیگه سراغش نمیره و می ره سراغ یک اسباب بازی دیگر، تا یک مدتی دوباره میاد سراغش، به قلم در دست گرفتن و خط خطی کردن زیاد علاقه داره، به اینکه از روی کتاب و تصویر براش داستان بگی خیلی علاقه داره و می شینه کاملاً گوش می ده و بعضی وقت ها ازت می خواد که چندین بار داستانو براش تکرار کنی، با حلقه وقت بازی می کنه اگر اندازه ش درست نباشه در میاره و یکی دیگه را جاش می ذاره تا مناسب پیدا می کنه اما یک مدتی هست کمتر سراغش میره،

  69. با سلام ببخشید به نظرتون ممکنه که یک بچه اوتیسم خفیف و با عملکرد بالا ( که 4 سالشه و جمله دو کلمه میگه) روزی همسطح اسپرگر باشه و در جامعه قابل تشخیص نباشه؟؟ شما همچین افرادی رو در ایران دیدید؟؟

    1. سلام مادر امیر طاها جان
      در وحله نخست خدمت شما عرض می کنم که دیگه سندروم اسپرگر در دسته بندی ها وجود نداره اما اگر اتیسم سطح یک با عملکرد بالا منظورتون هست بله من بسیار اینچنین مواردی رو دیدم که هم زندگی خوبی دارند و هم افراد موفقی در تحصیل بوده اند اما متفاوت هم هستند.

      1. ببخشید میشه راجبه این متفاوت بودن توضیح بدید؟؟ همه ما متفاوتیم . این متفاوت بودن افراد اتیسم فرقی میکنه؟؟ ببخشید سوال دیگه ای داشتم . بنده عضو کانال دکتر اخلاقی روانشناس( نمیدونم میشناسید یا نه؟ )هستم که ایشون یه برنامه شش گانه که شامل غلتیدن پریدن سینه خیز رفتن و … میدن به والدین که در شش ماه تموم میشه و خیلیا معجزه دیدنئ. به طوری خودم با افراد زیادی صحبت کردم که بچشونو با این برنامه جلو بردن و الان حتی از طیف خارج شدن. واقعا باور کردنش سخته که پریدن و همچین حرکاتی بتونه انقد روی کلام و درک و ارتباط اجتماعی تاثیر بزاره. به نظرتون میشه اعتماد کرد به این برنامه و رویکرد؟؟

        1. بله حتما
          ببینید ممکن هست کودک شما به دانشگاه بره و حتی ازدواج کنه و بچه هایی هم داشته باشه ولی در اینده ممکنه فردی گوشه گیر و یا افسرده تشخیص داده بشه که رفتار های عجیبی داره و یا ممکن نتونه در جمع حضور پیدا کنه ممکنه اگر کسی بهش سلام کنه بهش پاسخی نده و یا ممکنه در موضوعاتی خاص وسواس پیدا کنه و ووووو. خوب اگر متوجه شده باشید این موارد رو ممکنه افراد غیر اتیسم هم در اینده داشته باشند اما نوع فکمیت و کیفیت این موارد در فرد دارای اتیسم متفاوت است . در مورد دکتر اخلاقی تنها راهنمایی که می تونم بهتون داشته باشم این هست که با همکارم خانم دکتر خاندانی در مرکز اتیسم فریحا تماس داشته باشید و از ایشون اطلاعاتی رو بگیرید. راستش رو بخواهید من اصلا و ابدا شناختی نسبت به ایشون ندارم همانطور که ایشون بنده حقیر رو نمی شناسن.در خدمت شما مادر مهربان و گرامی هستم

  70. با سلام و تشکر از پاسخگویی
    خواهرزاده من 4 سالش و پسر هست و از بازیهایی که فعالیت زیادی داره خوشش میاد و اهل بازی با اسباب بازی نیست و در صحبت کردن و ادای کلمات مشکل داره و جمله ها رو خلاصه و درهم ادا میکنه (در تلفظ کلمه های س ، ب و… مشکل داره بیشتر کلماتو د میگه) و از یادگیری فراریه و بهانه میاره موقع یادگیری. در کتاب خوندن گوش نمیکنه و فقط دنبال بازی گوشیه. باهاشم کار میشه ولی یادگیری ضعیفه.
    1-میتونه از علائم اوتیسم باشه؟
    2-برای پیشرفت در صحبت کردنش چه پیشنهادی دارین؟
    ممنون

    1. سلام دایی مهربان
      لطفا از نحوه بازی کردن با اسباب بازی ها و دیگر کودکان و ارتباطات خواهر زادتون هم برامون توضیحاتی بفرمایید.

  71. سلام ممنون از مقاله عالیتون
    اقای دکتر برادر زاده پسر دارم که ۳سالش تموم شد
    ولی یه کلمه هم حرف نمیزنه صداهای نامشخصی از خودش درمیاره که از توس هیچ کلمه ای درنمیاد فقط به مادرش میگه ما. همین
    اصلا به اسمش واکنش نشون نمیده ده بار با تن صدای مختلف هم صداش کنیم نگاه هم نمیکنه بهمون
    ولی اگه همون لحظه از تلویزیون پیام بازرگانی پخش شه بر میگرده سمت صدا
    نمیتونیم بغلش کنیم گریه میکنه جیغ میزنه با اینکه همش مارو میبینه
    اصلا به چیزی اشاره نمیکنه دست مامان باباشو میگیره میبره سمت شیر اب یا چیزی که میخاد رو نگاه میکنه تا متوجه بشن
    اگه بخوایم بهش چیزی رو نشون بدیم اشاره کنیم که مثلاااا اون گربرو نگاه کن اصلا متوجه انگشت اشاره نمیشه
    اصلا به حرف توجه نمیکنه نگاهمونم نمیکنه که بخاد متوجه اشاره به شی بشه.
    اگه در واحد روبرو باز باشه بیاد بیرون میره خونه همسایه
    عروسی بریم توی شلوغی نگران گم کردن مادرش نیست میره وسط جایگاه رقص برا خودش میچرخه با نورهای روی زمین بازی میکنه
    از مای بیبی گرفتنش ولی جیشش رو نمیگه باید خودشون ببرنش دستشویی اگه نبرن خودشو خیس میکنه متوجه هم نمیشه
    اگه بچها باهم بازی کنن سروصدا جیغ اصلا متوجه نمیشه
    نگاه به این نمیکنه چرا بچها دارن بازی میکنن صدا دارن
    به طور ناگهانی از وسطشون رد شه ببینه دارن بازی میکنن وایمیسته ذوق میکنه بالا پایین میپره بال بال میزنه
    شرو میکنه دور خودش چرخیدن معلومه سرش گیج میره چشماش رو میبنده
    البته مثلا وسط بالش بازی شاید واسته چندتا بالش پرت کنه
    ولی بیشتر درحال چرخیدن بال بال زدنه…
    به غذاهای محدودی علاقه داره مثل سیب زمینی سرخ کرده
    نون اصلا نمیخوره حتی صبحانه باید پلو بخوره
    از خواب بیدار میشه میره حمام لامپو روشن میکنه
    هرچقد خاموش کنن لج میکنه
    میخواد بخوابه به شکل خاصی میخوابه مثلا مادرش باید حصار کنه خودشو براش بخوابه
    بیرون بریم اصلا ترس از جاده نداره همینطور میره تو جنگل میره برا خودش باید دنبالش برن
    فقط دوست داره تو خونه باشه که پدرمادرشو اذیت نکنه
    بیرون از خونه لج میکنه گریه میکنه تفریحو عذاب میکنه به پدرمادرش
    مثلا اگه سگ واگرد ببینه اصلا نمیترسه ازش انگشت تو چشمش میکنه
    مرغو خروس رو دنبال میکنه تا گیرشون بندازه بگیره
    اینها علائم اتیسم میتونه باشه؟
    از طرفی نمیدونم چرا مادرش وسواس رو این رفتاراش نیست و اصلا بیخیال به این موارد.با اینکه یه دختر دوسال بزرگتر هم داره
    همش میگه پسر با دختر فرق داره
    خداروشکر دخترشون سالمه
    ولی حرکات این بچه طبیعی نیست انگار
    یا شایدم من خیلی حساسم….
    ممنون میشم جوابمو بدید

    1. سلام و ممنونم
      نه نگرانی شما بی مورد نیست و قطعا این شرح حال که فرمودید میتونه نشانه هایی از اختلال اتیسم باشه و الزاما باید این کودک مورد بررسی قرار بگیره . نشانه به میزان بالایی هشدار دهنده هستند و نگذارید سن این کودک از این هم بیشتر بشه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: autism-clinic.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر