موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

نکات مهم درس دوم علوم نهم

نویسنده : معین | زمان انتشار : 07 فروردین 1401 ساعت 12:55

اگر اتم ها در شرایط مناسب در کنار هم گیرند، یک واکنش شیمیایی بین آنها رخ می دهد و مواد جدیدی تولید می شود. به طوری که خواص فرآورده ها و واکنش دهنده ها تفاوت دارد.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

- فلز براق سدیم با مولکول های گاز واکنش داده و نمک سدیم کلرید تولید می شود. دراین نمک، یون های مثبت و منفی کنار هم قرار گرفته اند.

Na+Cl=NaCl

Na= سدیم

Cl= کلر

NaCl= سدیم کلرید(نمک طعام)                                                                                                                        

- برخی اتم ها با از دست دادن الکترون به یون مثبت(کاتیون) و برخی دیگر با گرفتن به یون منفی(آنیون) تبدیل می شوند.

کدام الکترون از دست می دهد: فلز

کدام الکترون می گیرد: نافلز 

- وقتی اتم های فلز کنار اتم های نافلز قرار می گیرند، اتم های فلز با از دست دادن الکترون به کاتیون تبدیل می شوند و اتم های نافلز با گرفتن الکترون به آنیون تبدیل می شوند. همچنین در مدار آخر یون های سدیم و کلر 8 الکترون وجود دارد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که اتم ها میل دارند با انجام واکنش شیمیایی به ذره هایی تبدیل شوند که در مدار آخر 8 الکترون دارند.

 وظیفه اصلی یون سدیم

یون سدیم در حالت محلول رسانای جریان الکتریکی است. یکی از وظایف اصلی این یون ایجاد جریان الکتریکی در مغز و اعصاب و ماهیچه های بدن به ویژه قلب است.

نکته: اگر مقدار نمک موجود در رژیم غذایی ما به مقدار زیادی کاهش یا افزایش یابد، فعالیت سلول های بدن مختل می شود. به همین دلیل باید مقدار نمک خوراکی موجود در مواد رژیم غذایی را کنترل کرد.                                                                               

نقش آهن در هموگلوبین خون:

گلبول های قرمز خون به دلیل داشتن اتم های آهن می توانند گاز اکسیژن را از شش ها بگیرند و به همه سلول های بدن برسانند و گاز کربنیک تولید شده در سلول های بدن را به شش ها برگردانند                                                                                         

سوال: بدن آهن مورد نیازش را چگونه تامین می کند؟

 بدن ما برای ساختن هموگلوبین، به یون آهن(+Fe2) نیاز دارد. آهن مورد نیاز بدنمان را می توانیم با مصرف مواد پروتئینی مانند گوشت، جگر و سویا و... تامین کنیم.

ترکیب یونی

یک ترکیب یونی از کنار هم قرار گرفتن یون های مثبت و منفی پدید می آید. مثال: در نمک طعام، یون های سدیم و کلرید بر یکدیگر جاذبه وارد می کنند و همدیگر را می ربایند. ترکیبات یونی در مجموع از نظر بار الکتریکی خنثی هستند.

- ویژگی های ترکیبات یونی:

برخی ترکیبات یونی درآب حل می شوند. سدیم کلرید نیز درآب حل می شود. حل شدن نمک ها درآب رسانایی الکتریکی آب را افزایش می دهد و برخی خواص فیزیکی مانند نقطه جوش، نقطه انجماد و چگالی را تغییر می دهد.

پیوند یونی

به جاذبه بین یون های کاتیون آنیون، پیوند یونی می گویند.                                                                                       

- آب برخی دریاچه ها مانند دریاچه ارومیه بسیار شور است. به طوری که در این دریاچه ها به راحتی می توان شناور ماند. چرا؟

زیرا دراین دریاچه ها به مقدار زیاد نمک حل شده است و چگالی آب آن ها بیشتر از چگالی بدن انسان شده است.

پیوند کووالانسی

وقتی که اتم های دو نافلز کنار یکدیگر قرارمی گیرند، یک اشتراک الکترونی بین آنها رخ می دهد. در این حالت اتم ها با هم ترکیب می شوند و پیوند کووالانسی تشکیل می دهند. برای مثال، در مولکول آب دو پیوند کووالانسی وجود دارد. هر پیوند کووالانسی شامل دو الکترون است که هر یک از اتم های هیدروژن و اکسیژن، یک الکترون به اشتراک گذاشته اند.

 درهنگام تشکیل و مولکول ها چه واکنشی بین اتم ها رخ می دهد؟

هنگام تشکیل مولکول ها، اتم ها به جای داد و ستد الکترون، با یکدیگر الکترون به اشتراک میگذارند؛ به طوری که در اثر این اشتراک هیچ یک از اتم ها الکترونی از دست نمی دهند یا به دست نمی آورند. بلکه، تعدادی از الکترون های خود را با یکدیگر به اشتراک می گذارند.

- اتم هایی را نام ببرید که یک پیوند کووالانسی و اتم هایی را نام ببرید که چند پیوند کووالانسی ایجاد می کنند.

در مولکول اکسیژن، اتم های اکسیژن با دو پیوند به هم متصل شده اند. همچنین وقتی اتم ها با هم ترکیب می شوند، برخی مانند اتم هیدروژن فقط یک پیوند می دهند؛ در حالی که برخی دیگر مانند کربن، نیتروژن و اکسیژن می توانند بیش از یک پیوند تشکیل دهند.

 گاهی مواقع بین اتم ها تعداد پیوند کووالانسی بیشتری ایجاد می شود. مثلا: 

در مولکول اکسیژن: 2 پیوند

در مولکول متان: 4 پیوند

 در مولکول گاز کربنیک: 4 پیوند

پایان فصل دوم




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر