موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

آموزش بازیافت زباله به کودکان

آموزش بازیافت زباله به کودکان

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 26 اسفند 1399 ساعت 10:19

waste-management-for-kids.jpg

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

clock.svg 1399/05/01

همه ما به کودکان خود اهمیت می‌دهیم تا هر چیزی که نیاز دارند را دریافت کنند. اما اگر هر چیزی که می‌خواهند را بدون محدودیت به آن‌ها بدهیم، آیا آن‌ها فکر نمی‌کنند که منابع بی حد و حصر هستند و هیچ محدودیتی برای استفاده از آن‌ها وجود ندارد؟ برای جلوگیری از ایجاد چنین تفکری در کودکانمان، از همان ابتدا باید به آن‌ها آموزش دهیم که هیچ چیزی نامحدود نیست و منابع مورد استفاده ما محدود هستند و محیط زیست در معرض خطر جدی قرار دارد. با ما همراه باشید تا روش های آموزش بازیافت و تفکیک زباله به کودکان و اهمیت آن را بیشتر بدانیم.

باید به کودکان بگوییم که چگونه یک زندگی سازگار با محیط زیست داشته باشند و آن‌ها را با اهمیت بازیافت آشنا کنیم. فراموش نکنید که اگر کودکی عادت تفکیک زباله را به آن‌ها آموزش دهیم، این عادت تا سال‌های سال با آن‌ها خواهد بود و اثرات شگرفی بر فرایند بازیافت، کاهش تولید زباله و البته حفظ محیط زیست می‌گذارد. در ادامه همراه باشید تا درباره آموزش تفکیک زباله به کودکان به شما بیشتر بگوییم.

چرا باید بازیافت و جداسازی زباله‌ها را به کودکان آموزش دهیم؟

با افزایش بی‌رویه زباله‌ها شاهد افزایش گرمایش جهانی و آلودگی بر سطح کره زمین و جو هستیم. تخمین زده می‌شود که سالانه ۲/۱ میلیارد فاضلاب تصفیه نشده به اقیانوس‌ها ریخته می‌شود. این میزان آلودگی، تهدیدی جدی برای آینده نسل ما و کودکانمان به شمار می‌رود.

آلودگی ناشی از زباله‌ها را می‌توان بزرگ‌ترین قاتل جهان دانست که بر زندگی بیش از ۱۰۰ میلیون انسان اثر خواهد گذاشت. برای مقابله با تهدیدات این آلودگی، باید آموزش تفکیک زباله به کودکان را در اولویت بگذاریم.

همان‌طور که گفتیم آموزش جداسازی زباله به کودکان می‌تواند از دوران خردسالی در آن‌ها نهادینه شده و تا سال‌های آینده با آن‌ها همراه باشید. ک

ودکی که از همان سال‌های ابتدایی زندگی‌اش متوجه محدودیت منابع، اهمیت بازیافت زباله و آسیب‌های زیست محیطی ناشی از مصرف‌گرایی می‌شود، همیشه این دغدغه را خواهد داشت تا کمتر زباله تولید کند و زباله‌های خودش را به درستی تفکیک کند.

فراموش نکنید که این ما هستیم که با تفکیک صحیح زباله‌هایمان می‌توانیم زمین را از غرق شدن در زباله‌ها نجات دهیم.

چند روش ساده برای آموزش تفکیک و بازیافت زباله به کودکان

برای آموزش جداسازی زباله به کودکان نیازی به رفتارهای پرخاشگرانه، دعوا یا تنبیه نیست. تنها با چند روش ساده و سرگرم‌کننده می‌توانیم آن‌ها را دلباخته و عاشق بازیافت و تفکیک زباله‌ها کنیم تا خودشان با خواست و علاقه خود این کار را انجام دهند. در ادامه پنج روش سرگرم‌کننده برای آموزش تفکیک زباله به کودکان را به شما معرفی می‌کنیم:

۱. به او ساخت کاردستی از زباله‌ها را یاد دهید

کودکان به طور ذاتی خلاق و کنجکاو هستند. بنابراین سوق دادن آن‌ها برای ساخت کاردستی از زباله‌های قابل بازیافت می‌توانید بهترین راهکار برای آموزش جداسازی زباله به کودکان و مدیریت پسماند باشد.

بهتر است برای او یک جعبه در نظر بگیرید و از او بخواهید تا زباله‌های خشک و قابل بازیافت مثل بطری، کاغذ و مقوا را در آن بریزد. سپس او را تشویق کنید که با کمک این زباله‌ها برای خود کاردستی درست کند.

برای مثال می‌توانید به او یاد دهید تا با بطری‌ها برای خود گلدان درست کند و در آن‌ها گیاه بکارد. همچنین می‌توانید از لوله‌های دستمال کاغذی برای او تسلکوپ درست کنید. این کار علاوه بر اینکه آن‌ها را سرگرم می‌کند، به آن‌ها یاد می‌دهد که به راحتی زباله‌ها را دور نریزند و به بازیافت و به استفاده مجدد آن‌ها هم فکر کنند.

۲. او را با محیط زیست آشنا کنید

کودک خود را دوستدار محیط زیست کنید. برای اینکه او را با محیط زیست آشنا و دوست کنید، می‌توانید کتاب قصه‌های مرتبط برای او بخرید، یا کارت‌های مسابقه‌ای درست کنید که روی آن‌ها اثر رفتارهایش بر محیط زیست را نقاشی کنید تا ببیند که کدام رفتارش می‌تواند محیط زیست را نجات دهید و کدام یکی می‌توان آن را به خطر بیندازد.

با او درباره اهمیت تفکیک زباله‌ها صحبت کنید و به او یاد دهید که آلودگی می‌تواند بدترین دشمن ما و محیط زیست می‌تواند بهترین دوست ما باشد.

شاید آموزش عملی به کودکان بتواند به شناخت و درک بهتر آنها از اهمیت تفکیک زباله کمک کند. برای این کار چند نوع از زباله را که خودش تولید کرده، انتخاب کنید مثلا پوست میوه، ظرف پلاستیک بستنی‌اش. با کمک خودش آنها را در خاک حیاط دفن کنید و طی چندین روز با بیلچه از او بخواهید ببیند چه اتفاقی برای زباله‌های دفن کرده‌اش افتاده است. به این ترتیب او متوجه خواهد شد برخی از زباله‌ها تجزیه پذیر و برخی دیگر تجزیه ناپذیر هستند. بنابراین از آزمایش‌های عملی برای فراگیری اهمیت احترام به محیط زیست غافل نشوید.

۳. به آن‌ها نشان دهید که زباله‌ها کجا می‌روند

یکی از بهترین راهکارها برای آموزش جداسازی زباله به کودکان، این است که به آن‌ها نشان دهید که زباله‌ها به کجا می‌روند.

بگذارید کودکانتان با رفتگران محله صحبت کنند، با آن‌ها دوست شوند و بشنوند که عاقبت زباله‌ها کجاست. حتی می‌توانید آن‌ها را به بازدید از کارخانه‌های بازیافت و دفع زباله‌ها بروید. اگر آن‌ها با چشمان خود، فرایند بازیافت و دفع زباله‌ها را ببینند، اهمیت بیشتری برای تفکیک زباله‌ها قایل شده و با دقت بیشتری آن را انجام می‌دهند.

۴. آن‌ها به رفتار شما نگاه می‌کنند

فراموش نکنید که کودکان به رفتار شما نگاه می‌کنند و از شما الگو می‌گیرند. بنابراین هنگام خرید تصمیمات عاقلانه‌ای بگیرید و محصولاتی را بخرید که با محیط زیست سازگار بوده و زباله کمتری تولید می‌کنند. درنتیجه او هم یاد خواهد گرفت که بی دلیل خرید نکرده و حتی در هنگام خرید هم به فکر محیط زیست باشد.

همچنین در خانه سطل‌های مجزا برای زباله‌های تر و خشک در نظر بگیرید و در خانه زباله‌ها را تفکیک کنید. او با دیدن رفتار شما، یاد خواهد گرفت که زباله‌های خشک را از زباله‌های تر تفکیک کرده و در سطل‌های مجزا بریزد. هرچقدر شما به محیط زیست اهمیت بدهید، او هم اهمیت می‌دهد. بنابراین تفکیک زباله خانگی را خودتان انجام دهید تا کودکان یاد بگیرد.

۵. آموزش تفکیک زباله به کودکان خود را متوقف نکنید

آموزش تفکیک زباله به کودکان را باید به یک عادت تبدیل کنید. مدام باید به آن‌ها درباره اهمیت بازیافت و تفکیک پسماندها بگویید. گفتن این مورد باعث می‌شود که تفکیک زباله و اهمیت محیط زیست در خاطر او نهادینه شود و همیشه در ذهنش باقی بماند.

فراموش نکنید که آموزش تفکیک زباله به کودکان یک فرایند چند روزه نیست و همیشه باید همراه شما باشد، از دوران خردسالی تا جوانی.

کلام آخر

آموزش تفکیک زباله به کودکان تنها بر عهده مدارس، مهدکودک‌ها، کارتون‌ها و تلویزیون‌ها نیست. کودک اولین کسانی را که می‌بیند والدینش است و به همین دلیل این آموزش باید از خانه شما آغاز شود. به رفتار خود توجه کنید، با او صحبت کنید و او را با بازیافت خلاقانه زباله‌ها شگفت‌زده و سرگرم کنید. فراموش نکنید کودکی که از بچگی به محیط زیست اهمیت بدهد، در هنگام بزرگسالی هم دغدغه‌مند خواهد بود.

منبع

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: legacy.jaroob.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر