موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

مقاله تاثیر آلودگی هوا بر انسان

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 29 دی 1400 ساعت 10:53

تاثیرات آلودگی هوا بر انسان

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

pollution.jpg

آلاینده های موجود در هوا آثار زیان بار متعددی بر جسم و روح افراد بر جای می گذارد ، و گاهی این عوارض تا سال ها افراد را درگیر خواهد کرد.
به گفته متخصصان پدیده آلودگی هوا بر دستگاه های داخلی بدن و حتی اندام های خارجی که به طور مستقیم در وعرض آلودگی هوا قرار می گیرند اثرات مخربی دارد.در ادامه مقاله با رازی افزار سیستم همراه باشید تا به چند مورد از این عوارض بپردازیم .
بروز یک سری از بیماری ها همچون آسم – آلرژی های پوستی و بعضی بیماری های صعب العلاج مانند سرطان از تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت افراد جامعه است.

india-air-pollution.jpg

دستگاه قلبی و عروقی
آلودگی هوا بر دستگاه قبلی همچون سایر دستگاه های داخلی بدن اثرات مخرب کوتاه و دراز مدتی دارد و حتی ممکن است این بیماری تا چند برابر افزایش می دهد. آلودگی هوا و ذرات ریز کمتر از 2/5 میکرون قادرند با بر هم زدن نظم عملکرد قلب، موجب بروز ضربان های نا به جا و ایجاد اختلال در ضربان قلب شوند. و سایر دستگاه های بدن انسان نیز اط طریق سیستم تنفسی آلودگی ها را وارد ریه می کنند و الودگی ها وارد خون می شوند که برای سلامتی بسیار مضر است .

Air-pollution-and-apartment-living-increase-the-risk-of-hypertension.jpg

دستگاه تنفسی
این قسمت از ارگان بدن با ذرات معلق در هوا ارتباط مستقیم دارد و این عضو از بدن نخستین مرکز تماس با الودگی های مرتبط با هوا است. الودگی هوا سبب تشدید بیماری تنفسی در افراد مبتلا و ایجاد بیماری در افراد سالم است. در زمان آلودگی هوا ساختار گرده گیاهان معلق در هوا که در شرایط عادی آلرژی زا نیستند ممکن است ، تغییر یابد و تبدیل با آلرزی شود ،حتی افرادی که این آلرژی را ندارند نیز ممکن است دچار شوند. طبق یک تحقیق و نظر سنجی 35 درصد کودکان در کلان شهر تهران دارای علایم بیماری آسم هستند.
به دلیل اینکه ساکنان شهر بیشتر عمر روزانه خود را در محیط های سر پوشیده می گذرانند و از سوی دیگر غلظت آلودگی هوا در محیط های سر پوشیده به نسبت محیط های باز به دلیل عدم جریان هوا و تهویه مناسب بیشتر است. بر اساس آخرین مطالعات در مورد وضعیت ابتلا به بیماری آسم در جهان که در سال 2008 میلادی انجام شد حدود 10 تا 15 درصد کودکان 10 تا 15 ساله ایرانی دچار علایم شروع آسم هستند و در سنین پایین تر حدود 13 درصد این علایم را دارند .
آمار جهانی نشان می دهد که آسم های آلرژیک روز به روز در سراسر دنیا به ویژه در کشور های توسعه یافته و در حال توسعه رو به افزایش است و مبتلا به آلرژی در ایرانیان در مقایسه با سایر کشورها در حد متوسط است.

images.jpg

چشم ها
چشم ها از جمله اندام های خارجی بدن است در معرض مستقیم این ذرات آلاینده قرار می گیرد مشکلاتی چون سوزش و آیزش می شود . الودگی هوا در افزایش سندرم خشکی چشم نیز موثر است و این نوع بیماری برای ساکنان شهر های بزرگ با سطوح بالای آلودگی هوا بیشتر از دیگران است.

images-1.jpg

پوست و مو
پوست پوشش و در واقع لباس بدن است و بدن را در برابر ورورد میکروب ها و مواد ضر محافظت می کند . محققان پوست و مو رابطه مستقیم میان شیوع بیماری ها به ویزه حساسیت با میزان سرب و آلاینده های موجود در هوا وجود دارد.
بروز چین و چروک و پیری زودرس به دلیل تولید رادیکال های آزاد در هوای الوده و ریزش مو از دیگر عوارض ناشی از آلودگی هوا به شمار می رود.

سرطان
محققان بر این باورند یکی از عوامل اصلی ایجاد سرطان زندگی در شهر های بزرگ و مناطق دارای آلودگی است . افراد که در هولای آلوده زندگی می کنند 20 درصد بیشتر از سایر افراد که در هوای پاک هستند مبتلا به سرطان می شوند .
شواهد بسیاری وجود دارد که قرار گرفتن در معرض ذرات ریز هوا می تواند سبب التهاب ریه ها و آسیب زدن به DNA افراد شود و در نهایت بروز انواع سرطان ها به ویژه سرطان ریه شود. و این الودگی ها حتی در روح و روان و شادی افراد تاثیر زیادی دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: razysoft.net



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر