موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

تحقیق درباره سعدی(کوتاه )

تحقیق درباره سعدی(کوتاه )

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 25 اسفند 1399 ساعت 23:14

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

تحقیق کوتاه در مورد سعدی

تحقیق در مورد سعدی

سعدی

ابومحمد مُصلِح‌الدین بن عَبدُالله نامور به سعدی شیرازی و مشرف الدین (۵۸۵ یا ۶۰۶ – ۶۹۱ هجری قمری، برابر با: ۵۶۸ یا ۵۸۸ – ۶۷۱ هجری شمسی) شاعر و نویسنده پارسی‌گوی ایرانی است.

آوازه او بیشتر به خاطر نظم و نثر آهنگین، گیرا و قوی اوست. جایگاهش نزد اهل ادب تا بدان‌جاست که به وی لقب استاد سخن و شیخ اجل داده‌اند. آثار معروفش کتاب گلستان در نثر و بوستان در بحر متقارب و نیز غزلیات و دیوان اشعار اوست که به این سه اثر کلیات سعدی می‌گویند.

کودکی و تحصیلات:

سعدی در شیراز زاده شد. وی کودکی بیش نبود که پدرش در گذشت. در دوران کودکی با علاقه زیاد به مکتب می‌رفت و مقدمات دانش را می‌آموخت. هنگام نوجوانی به پژوهش و دین و دانش علاقه فراوانی نشان داد.

سعدی در حدود ۶۲۰ یا ۶۲۳ قمری از شیراز به مدرسه نظامیه بغداد رفت و در آنجا از آموزه‌های امام محمد غزالی بیشترین تأثیر را پذیرفت (سعدی در گلستان غزالی را «امام مرشد» می‌نامد).

تحقیق کوتاه در مورد سعدی

آثار

از سعدی آثار بسیاری در نظم و نثر برجای مانده‌است:

بوستان: منظومه‌ای است حاوی حکایات اخلاقی.
گلستان: به نثر مسجع.
دیوان اشعار: شامل غزلیات و قصاید و رباعیات و مثنویات و مفردات و ترجیع‌بند و غیره (به فارسی) و چندین قصیده و غزل عربی.
مواعظ: کتابی است چون دیوان اشعار.
صاحبیه: مجموعه چند قطعه فارسی و عربی است که سعدی در ستایش شمس‌الدین صاحب دیوان جوینی، وزیر اتابکان سروده‌است.

قصاید سعدی:

قصاید عربی سعدی حدود هفتصد بیت است که بیشتر محتوای آن غنا، مدح، اندرز و مرثیه‌است. قصاید فارسی در ستایش پروردگار و مدح و اندرز و نصیحت بزرگان و پادشاهان آمده‌است.

مراثی سعدی:

قصاید بلند سعدی است که بیشتر آن در رثای آخرین خلیفه عباسی المستعصم بالله سروده شده‌است و در آن هلاکوخان مغول را به خاطر قتل خلیفه عباسی نکوهش کرده‌است.

مفردات سعدی:

مفردات سعدی شامل مفردات و مفردات در رابطه با پند و اخلاق است.

رسائل نثر:

  • کتاب نصیحةالملوک
  • رساله در عقل و عشق
  • الجواب
  • در تربیت یکی از ملوک گوید
  • مجالس پنجگانه
  • هزلیات سعدی

بوستان

بوستان کتابی است منظوم در اخلاق در بحر متقارب (فعولن فعولن فعولن فعل) و چنان‌که سعدی خود اشاره کرده‌است نظم آن را در ۶۵۵ ه‍. ق. به پایان برده‌است. کتاب در ده باب تألیف و به ابوبکر بن سعد زنگی تقدیم شده‌است. معلوم نیست خود شیخ آن را چه می‌نامیده‌است. در بعضی آثار قدیمی به آن نام «سعدی‌نامه» داده‌اند.

تحقیق کوتاه در مورد سعدی

بعدها، به قرینه نام کتاب دیگر سعدی (گلستان) نام بوستان را بر این کتاب نهادند.

باب‌های بوستان از قرار زیر است:

  • عقل و تدبیر و رای
  • احسان
  • عشق و مستی و شور
  • تواضع
  • رضا
  • قناعت
  • عالم تربیت
  • شُکر بر عافیت
  • توبه و راه صواب
  • مناجات و ختم کتاب

آنچه عیان است اینکه بوستان بر سبک مثنوی حماسی سروده شده و احتمالاً سعدی آن‌را به تقلید از فردوسی و بر وزن شاهنامه سروده‌است.

غزلیات

غزلیات سعدی در چهار کتاب طیبات، بدایع، خواتیم و غزلیات قدیم گردآوری شده‌است.
نمونه‌هایی از غزل‌های سعدی

نه طریق دوستانست و نه شرط مهربانی

که به دوستان یک‌دل، سر دست برفشانی

نفسی بیا و بنشین، سخنی بگو و بشنو

که به تشنگی بمردم، برِ آب زندگانی

دل عارفان ببردند و قرار پارسایان

همه شاهدان به صورت، تو به صورت و معانی

آرامگاه

سعدی در خانقاهی که اکنون آرامگاه اوست و در گذشته محل زندگی او بود، به خاک سپرده شد که در ۴ کیلومتری شمال شرقی شیراز، در دامنه کوه فهندژ، در انتهای خیابان بوستان و در کنار باغ دلگشا است. این مکان در ابتدا خانقاه شیخ بوده که وی اواخر عمرش را در آنجا می‌گذرانده و سپس در همان‌جا دفن شده‌است.تحقیق کوتاه در مورد سعدی

تحقیق در مورد سعدی


لینک دانلود 3 تحقیق آماده ورد


نقش سعدی در سخنوری، زبان معیار و غزل فارسی

سعدي را بي اغراق مي توان در زمره بزرگمرداني دانست که از ابتداي شکل گيري زبان و ادبيات فارسي تا به امروز از جايگاه ويژه اي درجهت حفظ و گسترش زبان فارسي برخوردار بوده اند. شاعري که با وجود گذشت ساليان دراز هنوز لقب استاد سخن را از دست نداده و کسي هم ياراي همانندي با او را نيافته است.

زبانی که صحبت می کنیم

به عقيده بسياري از کارشناسان و صاحبنظران در حوزه زبان و ادبيات فارسي، زبان فاخري که ما ايرانيان امروز به آن سخن مي گوييم، مرهون خدمات بي دريغ اين استاد و شاعر فارسي گوست.

واکاوی سخنوری سعدی

سعدی عشق را در زبان معیار بر کرسی نشانده و سکه سخن را در غزل، مثنوی، قصیده و حتی نثر موزون به نام خود زده است.
شاید بهترین این باشد که گفته آید، شعر فارسی در همه زمینه‌ها به نام او سکه زده شده است و او الفت‌دهنده قلوب همه فارسی‌زبان‌هاست.

هنرمندی در بکار بردن کلمات عربی

سعدي با هنرمندي تمام کلمات عربي را در زبان فارسي جاسازي کرد. تلفيقي هنرمندانه از زبان دري و عربي که توسط استاد سخن صورت گرفت. تحولي که در زبان فارسي اتفاق افتاد که به حق مي توان نام زبان سعدي را بر آن نهاد.

در مقدمه ديباچه گلستان مي توان به وضوح ديد که سعدي چگونه همچون گوهرتراشي قدر، زبان فارسي را مزين به نگين کلمات عربي مي کند.

ترکیب کلمات عربی در ادعیه:

«منت خداي را عزوجل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزيد نعمت٬ هر نفسي که فرو مي رود ممد حيات است و چون برون مي آيد مفرح ذات پس در هر نفس دو نعمت موجود است و بر هر نعمت شکري واجب.»

اين نمونه اي از نثري است که سعدي در گلستان به کار برده است. اين زبان، زبان اديبي است که به زيبايي هرچه تمام تر به فارسي تکلم مي کرده است. گلستاني که کوتاه ترين داستاني که از بشر به صورت مکتوب باقي مانده، در آن نوشته شده است.

هنرمندی در بیان داستان:

«هندويي نفط اندازي همي کرد. حکيمي گفت: تو را که خانه نيين است، بازي نه اين است.»
يا درجاي ديگري مي گويد: «يکي برنمي خاست تا دوگانه اي (اشاره به نماز صبح) گذارد يگانه را»

زبان سعدی

اين زبان سعدي در مرحله اي از کار اوست که در نهايت در ديباچه گلستان نمايان مي شود. بايد گفت که سعدي با خلق «گلستان» و بسياري از غزليات و ديگر آثارش، زبان نويني اختراع کرد که شايد بد نباشد آن را زبان سعدي بناميم.

سخن پایانی

اگر به مطالعه زبان و ادبيات فارسي در دوره هاي مختلف بپردازيد، متوجه اين مطلب خواهيد شد که زبان و ادبيات فارسي بسياري از داشته هاي امروزش را مرهون قلم و تفکر سعدي، شاعر بلندآوازه کشورمان است.

به هر تقدير او با زبان شعر و نثر ابداعي خويش در جهت تحکيم زبان فارسي گام برداشته و به آن خدمت بزرگي کرد. خدمتي که منجر به ماندگاري اين زبان با وجود گذشت سالياني دراز شد.


لینک دانلود 3 تحقیق آماده ورد

پاورپوینت درس چهاردهم مطالعات اجتماعی پنجم دبستان

پاورپوینت درس سیزدهم مطالعات اجتماعی پنجم دبستان

پاورپوینت درس دوازدهم مطالعات اجتماعی پنجم دبستان

پاورپوینت تصفیه آب


منبع : KelaseDarsi.ir

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر