موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

جاهای دیدنی قشم در زمستان

جاهای دیدنی قشم در زمستان

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 23 اسفند 1399 ساعت 10:39

درست در جنوبی‌ترین نقطه‌ی ایران و در دل آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس، جزیره‌ای با عجایب هفتگانه به نام قشم وجود دارد که هر چه از زیبایی‌اش بگوییم کم است. جاهای دیدنی قشم دلیل اصلی نام‌‌گذاری این بهشت رنگین است؛ جاذبه‌هایی گردشگری که دیدن‌شان شما را مات و مبهوت می‌کند و زیبایی‌اش هوش از سر شما می‌برد.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

این جزیره زیبا در استان هرمزگان واقع شده است و بزرگ‌ترین جزیره‌ ایران و تنگه هرمز به شمار می‌آید. اگر بخواهیم به دورانی برگردیم که سرآغاز تاریخی قشم از آن شروع شده است، باید بگوییم کمربند‌هایتان را محکم ببندید تا به دوران ساسانیان سفر کنیم!

جدا از جاهای دیدنی قشم و پیشینه‌ی تاریخی آن، قشم سرزمینی بهشتی برای خرید کردن محسوب می‌شود. در قشم مراکز خرید جذاب و رنگارنگ به وفور پیدا می‌شود و از این جهت هر گردشگری را به خود جذب می‌کند!

در این مقاله علاوه بر آشنایی با ۲۰ جاذبه دیدنی و مراکز خرید قشم، با اقامتگاه‌های مختلف این جزیره نیز آشنا خواهید شد.

1-11.jpg

چرا قشم؟

اگر همچنان قانع نشده‌اید که چرا باید قشم را به عنوان یکی از مقاصد سفرهای زمستانی در نظر گرفت، فکت‌های زیر را با دقت مطالعه کنید.

  • عنوان بزرگ‌ترین جزیره ایران ازآن قشم است.
  • جاهای دیدنی قشم به عجایب هفتگانه شهرت دارد.
  • نخستین ژئوپارک خاورمیانه در دل این جزیره است.
  • قشم، مراکز خرید‌ فراوان و اجناسی با قیمت مناسبی دارد.
  • قشم، از معدود مکان‌های باقی‌مانده در ایران است که بافت سنتی خود را حفظ کرده است.
  • تفریحات دریایی این جزیره در ایران لنگه ندارد.

2-12.jpg

درباره قشم

ابرکاوان دیگر نام ساسانی جزیره قشم بوده است که با توجه به اسناد تاریخی در طی سالیان دراز، فراز و نشیب‌های فراوانی را طی کرده است.

اکثر مردمان این جزیره پیرو مذهب تسنن هستند. شیعیان نیز در این جزیره زندگی می کنند؛ اما درصد کمتری نسبت به سنی‌ها دارند.

گویش مردم قشم بندری است، که وزن و آوای آن شیرین است و به راحتی می‌توان متوجه آن شد. اما دیگر گویش‌ها و زبان‌هایی مانند: عربی، هندی، بندری و انگلیسی نیز در این جزیره یافت می‌شود.

آب و هوای قشم

آب و هوای قشم کاملا وابسته به هدفی است که برای آن سفر به قشم را انتخاب کرده‌اید.

  • اگر هدف شما از سفر به قشم تجربه تفریحات دریایی مانند غواصی است، فصل بهار و پاییز بهترین انتخاب برای شما عزیزان است زیرا دمای آب در این دو فصل بسیار معتدل و لذت‌بخش است.
  • اگر هدف شما از سفر به این جزیره، سر زدن به جاهای دیدنی قشم است، زمستان پاییز و زمستان بهترین زمان است که بار سفر ببندید و دل راهی جزیره عجایب هفتگانه شوید.
  • اگر هدف شما از سفر به قشم، خرید است، بهترین تخفیف‌ها را می‌توانید در تابستان به دست آورید؛ اما فراموش نکنید که آب و هوای این جزیره در تابستان بسیار گرم و شرجی می‌شود.

3-12.jpg

راه‌های دسترسی به قشم

در کل ۳ نوع روش برای رسیدن به جزیره قشم وجود دارد:

  • اگر مبدا سفر شما تهران باشد، با یک سفر هوایی دسترسی سریع و آسان به این جزیره را تجربه خواهید کرد که متوسط زمان پرواز ۲ ساعت است.
  • اگر بخواهید با قطار به قشم روید، باید بلیط قطار تهران-بندرعباس را تهیه کنید. پس از رسیدن به بندرعباس، به اسکله شهید حقانی بروید. از آن‌جا فاصله شما با قشم کمتر از ۱ ساعت است.
  • راه سوم، سفر با خوردو شخصی به قشم است. پس از رسیدن به بندرعباس، به اسکله بندر پل بروید و از آنجا فاصله شما با جزیره ۲ ساعت است.

جاهای دیدنی قشم

تا به اینجای کار از آب و هوای قشم و نحوه دسترسی به آن برایتان سخن گفتیم؛ اما حال می‌خواهیم ۲۰ جاذبه دیدنی قشم با عکس و آدرس دقیق را برای شما عزیزان شرح دهیم تا در سفر به قشم به دیدن این جاذبه‌ها بروید و سلام گرم ما را به آن‌ها برسانید.

۱- دره ستارگان

فرسایش شن‌ها وصخره‌ها در طی سالیان دراز، در ضلع جنوب شرقی جزیره قشم، دره‌ای را پدید آورده که امروزه با نام «دره ستارگان» می‌شناسیمش. این دره زیبا و پهناور بخشی از ژئوپارک و جاهای دیدنی قشم محسوب می‌شود و افسانه‌های فراوانی را در دل خود جای داده است.

گوشه‌ای از این افسانه‌ها حاکی از برخورد ستاره‌ای با این نقطه از زمین و به وجود آمدن خاک رنگی قشم است.

آدرس دره ستارگان: دره‌ی ستارگان در ضلع جنوب شرقی جزیره‌ی قشم در مجاورت روستای برکه خلف قرار دارد.

۲- دره تندیس‌ها

خیلی از فراد دره تندیس‌ها را با دره ستارگان، اشتباه می‌گیرند اما این دوره کاملا از هم مجزا هستند و در شکل ظاهری با هم تفاوت‌های فراوانی دارند.

این دره به دلیل وجود تندیس‌های بسیار بزرگ به دره تندیس‌ها مشهور شده است و وسعتش از دره ستارگان بیشتر است. همچنین در این دره به وفور فسیل‌های ماهی‌ها و صدف‌ها یافت می‌شود که حاکی از تاریخ این دره دارد. کی باورش می‌شود که روزی تمامی این جزیره زیر آب‌ بوده است!

آدرس دره تندیس‌ها: از مرکز قشم به سمت جنوب حرکت کنید و سپس به غرب بروید تا تابلوی ۵ کیلومتر مانده به روستای برکه خلف را مشاهده کنید.

4-11.jpg

۳- جزیره ناز

جزیره ناز از آن دست جزیره‌های‌ست که نامش برازنده آن است. در اینجا تمامی قوانین طبیعت بهم می‌خورد و می‌توان بر روی آب راه رفت!

برای بازدید از این جزیره نیازی به قایق و لنج نیست بلکه تنها صبر و یک وسیله نقلیه تنها چیزهایی‌ست که به آن‌ها احتیاج دارید.

برای از بازدید از این جزیره‌ی زیبا تنها حدود ۳ ساعت بعد از شروع جزر وقت دارید و بهتر است اگر تصمیم بازگشت به قشم را دارید هر چه سریع‌تر اقدام کنید.

آدرس جزیره ناز: ۳۲ کیلومتر از قشم را با ماشین به سمت جنوب بروید و تا مد دریا صبر کنید.

۴- تنگه چاهکوه

جاهای دیدنی قشم در زمستان، جذابیت بیشتری پیدا می‌کند زیرا آب و هوا معتدل‌تر است. تنگه چاهکوه نیز از آن دست جاهای دیدنی قشم به شمار می‌آید که با شیارها و شکاف‌های عجیبش شما را مدهوش می‌کند.

داستان نام‌گذاری این تنگه نیز به سالیان پیش و درست زمانی بازمی‌گردد که باران در این منطقه به ندرت ولی با حجم زیاد می‌بارید. مردم در کف این تنگه چاه‌هایی را حفر کرده بودند تا در صورت بارش باران برای روز‌های آینده و حتی ماه‌ها آب داشته باشند.

آدرس تنگه چاهکوه: از مرکز قشم به سمت بخش غربی ساحل شمالی جزیره روید، جنب روستای چاهکوی شرقی، تنگه را مشاهده خواهید کرد.

5-10.jpg

۵- جنگل حرا

شیرینی خدادادی آب‌های شور درست در این منطقه با وجود جنگل‌های حرا رخ می‌دهد!

شاید از خود بپرسید مگر ممکن است آب شور دریا خود به خود و بدون دخالت آدمی شیرین شود؟! باید در پاسخ بگوییم بله، با هر جزر و مدی که به وجود می‌آید، درختان جنگل حرا یک‌بار به زیر آب می‌روند و درست در همین موقع است که معجزه رخ می‌دهد؛ ماده معدنی خاصی که در پوسته تنه درختان حرا وجود دارد سبب شیرین شدن آب شور می‌شود.

آدرس جنگل حرا: برای بازدید جنگل‌های حرا، باید به سراغ اسکله‌هایی مانند: اسکله سهیلی، بندر لافت، روستای طبل و … بروید.

۶- روستای لافت

اگر به بافت سنتی و تاریخی خانه‌ها و عمارت‌های ایرانی علاقه دارید، در سفر خود به قشم روستای لافت را فراموش نکنید.

این روستا از کهن‌ترین مناطق باقی‌مانده جنوب ایران به شمار می‌آید که بادگیرهای کاهگلی‌اش چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. این مکان نیز یکی از بهترین جاهای دیدنی کیش است.

آدرس روستای لافت: اگر مبدا شما قشم باشد به وسیله تاکسی با ماشین فاصله شما از این روستا تنها ۱ ساعت رانندگی است البته اگر از جاده شمالی جزیره را مد نظر بگیرید.

6-8.jpg

۷- درگهان

بدون دیدن جاهای دیدنی درگهان قشم، از این جزیره خارج نشوید!

درگهان با داشتن مراکز و بازار‌های خرید فراوان، بهشتی برای خرید دوستان محسوب می‌شود. اگر بخواهیم نام معروف‌ترین این بازارها را برای شما عزیران نام ببریم تا پاسی از شب باید به خواندن این مقاله ادامه دهید!

آدرس درگهان قشم: درقشم از هر که بپرسید آدرس دقیق درگهان را به شما می‌دهد، اما بدانید که فاصله شما با درگهان کمتر از ۲۰ دقیقه است.

۸- جزیره هرمز

یکی از اصلی‌ترین جاهای دیدنی بندعباس و قشم،جزیره رنگارنگ هرمز است. این جزیره بیش از ۷۰ نوع کانی رنگی که در هیچ جای دنیا پیدا نمی‌شود دارد و همین امر سبب جذب گردشگران فراوانی به این منطقه شده است.

اگر به این جزیره سفر کردید، حتما از کلمبا و هواری سنتی هرمز مزه کنید، زیرا در هیچ جای جنوب ایران همچین طعم و رنگی را تجربه نخواهید کرد. این مکان نیز یکی از بهترین جاهای دیدنی کیش است.

چطوری بریم هرمز: برای آنکه به جزیره هرمز بروید، باید قبل از ۷ صبح خود را به اسکله ذاکری برسانید و از آنجا با شناورها به هرمز روید.

7-10.jpg

۹- ژئوپارک قشم

ژئوپارک قشم از سال ۱۳۸۵ به عنوان یکی از ژئوپارک‌های تحت حمایت یونسکو شناخته می‌شود. (تعریف ژئوپارک در یک جمله به معنای منطقه‌ای خاص با ویژگی بارز زمین‌شناسی است.) همچنین این منطقه یکی از خاص‌ترین ژئوپارک‌های دنیا نیز محسوب می‌شود. این مکان نیز یکی از بهترین جاهای دیدنی کیش است.

آدرس ژئوپارک قشم: از مرکز قشم به سمت جنوب حرکت کنید و سپس به غرب بروید تا تابلوی ۵ کیلومتر مانده به روستای برکه خلف را مشاهده کنید.

۱۰- بام قشم

درست در بالاترین نقطه‌ی ژئوپارک قشم، منظره‌ای مملو از رقص صخره‌ها و ماسه‌های مارگون رو به رو‌یتان است. این منطقه به بام قشم معروف است و بر فراز آن می‌توان جاذبه‌های دیدنی همچون جنگل حرا و دره تندیس‌ها را تماشا کرد. این مکان نیز یکی از بهترین جاهای دیدنی قشم است.

آدرس بام قشم: فاصله بام قشم تا مرکز جزیره زیاد است و برای رسیدن به آن باید به سمت روستای طبل و سلخ بروید.

8-8.jpg

۱۱- چاه‌های تل آب یا طلا

در مناطق گرمسیری، آب حکم طلا را دارد و نگه‌داری از این طلا، بسیار مهم است. این مکان نیز یکی از بهترین جاهای دیدنی کیش است.

در روستای لافت چاه‌هایی وجود دارد که کف آن را با گچ پر کرده‌اند. هنگام بارش باران آب در این چاه‌ها جمع می‌شود و تا مدت‌ها خنک و قابل شرب است. همچنین منظره‌ی جذابی را به وجود می‌آورد که اگر به روستای لافت سر بزنید قطعا این چا‌ه‌ها را خواهید دید.

آدرس روستای لافت: از مرکز قشم با وسیله نقلیه به جاده شمالی را پیش بگیرید تا پس از ۱ ساعت رانندگی به روستای لافت برسید.

۱۲- غار خربس

این بخش از جزیره تاریخی را در لا به لای تار و پود خود پنهان کرده است که به دوران مادها بازمی‌گردد!

بله غار خربس یکی از جاهای دیدنی قشم است که با توجه به نقوش یافته شده در آن، تاریخ تولدش به دوران مادها برمی‌گردد.

همچنین غار خربس میزبان گونه‌های نادری از عقاب‌های ماهیگیر و خفاش‌های دم موشی است.

آدرس غار خربس: در ۱۵ کیلومتری شهر قشم، غار خربس قرار دارد. برای رسیدن به غار خربس باید وارد جاده قشم به روستای رمچاه شوید و پس از طی کردن ۱ ساعت تابلو راهنما را مشاهده کنید.

9-6.jpg

۱۳- جزیره لارک

لارک یکی از جزایر بی‌نهایت زیبای خلیج فارس است که شاید تا سال ۲۰۱۵ معدود گردگشری از آن خبر داشت! این مکان نیز یکی از بهترین جاهای دیدنی کیش است.

حتما شما تصویر ساحلی که در شب به رنگ آبی فیروزه‌ای می‌درخشد را دیده‌اید، این تصویر در سال ۲۰۱۵ و توسط مجله معتبر نشنال جئوگرافی جزء عکس‌های منتخب طبیعت جهان شناخته شد و همین امر سب رشد گردشگران در این منطقه شده است.

چطور به لارک برویم: فاصله لارک با قشم ۱۶ کیلومتر است. برای آنکه به این جزیره برسید باید قبل ساعت ۷ صبح خود را به اسکله ذاکری برسانید.

۱۴- غار نمکدان

غار نمکدان قشم یکی از زیبا‌ترین جاذبه‌های دیدنی این جزیره است که با وجود رگه‌های سفید نمکی چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این مکان نیز یکی از بهترین جاهای دیدنی کیش است.

البته بازدید از این غار کار هر کسی نیست! زیرا این غار آمادگی بدنی شما را به چالش می‌کشد. نور موجود در این غار بسیار کم است پس اگر می‌خواهید از این غار دیدن کنید، وسایل کوهنوردی فراموش‌تان نشود.

آدرس غار نمکدان: برای دیدن غار نمکدان، مسیر طبل و باسعیدو را پیش بگیرید. از قشم به سمت باسعیدو بروید و از آنجا تابلوهای راهنما، شما را هدایت می‌کنند.

10-6.jpg

۱۵- کاسه سلخ

در جنوبی‌ترین نواحی قشم، منطقه‌ای با وسعت ۷ کیلومتر وجود دارد که فاقد هرگونه پوشش گیاهی‌ است. به عبارتی برهوت را می‌توانید در این‌جا تجسم کنید. این مکان نیز یکی از بهترین جاهای دیدنی کیش است.

یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن کاسه سلخ، منجمد شدن گدازه‌های جوشیده از زمین است که همین موضوع باعث پیدایش چشمه درمانی گوگردی این منطقه نیز شده است. جدایی از این‌ها، کاسه سلخ یکی از مناطق زیبای عکاسی است.

آدرس کاسه سلخ: برای آنکه به این منطقه برسید باید ۸۰ کیلومتری را به سمت جنوب طی کنید تا به روستایی با نام سلخ برسید.

۱۶- جزیره هنگام

جزیره هنگام از ۳ روستای زیبا با نام‌های هنگام قدیم یا کهنه، هنگام نو یا جدید و غیل تشکیل شده است. اصلی‌ترین جاذبه‌ی جزیره هنگام که گردشگران را به خود جذب می‌کند، شن نقره‌فام ساحل آن است که چهره‌ای جادویی و رمزآلود به این جزیره بخشیده است.

البته چنین پدیده‌ای در ۲ ساحل دیگر با نام‌ها مالدیو و کالیفرنیا نیز رخ می‌دهد. دلیل علمی این پدیده وجود فیتوپلانکتون‌های دریایی است که در هنگام شب از خود نور ساطع می‌کنند. این مکان نیز یکی از بهترین جاهای دیدنی کیش است.

چطور به جزیره هنگام برویم: باید پیش از ساعت ۷ صبح خود را به بندر کندالو برسانید و از آنجا با شناورها به جزیره هنگام بروید.

11-5.jpg

۱۷- سنگ مادر و دختر

در سفر به قشم اگر از جزیره هنگام بازدید کردید، دیدار با سنگ مادر و دختر را از یاد نبرید. این سنگ در روستای غیل واقع شده است و افسانه‌هایی را به همراه دارد.

مردمان هنگام می‌گویند که در زمان‌های دور هنگامی که زورگویانه زمانه در پی تصرف جزیره بودند، این مادر دختر از آن‌ها فرار می‌کنند و از خدا می‌خواهند که آن‌ها را از درست این ظالمان نجات دهد، از آن پس این مادر و دختر به شکل سنگ درآمده‌اند.

۱۸- پارک کروکودیل‌های قشم

یکی از جاذبه‌های جذاب و حتی شاید کمی ترسناک که روزگاری در جزیره هنگام وجود داشت، پارک کروکودیل‌هاست. این پارک در سال ۱۳۸۹ و در این جزیره به منظور تکثیر کروکودیل‌ها راه‌اندازی شد اما از سال ۱۳۹۰ به جزیره قشم منتقل شده است. این مکان نیز یکی از بهترین جاهای دیدنی کیش است.

آدرس پارک کروکودیل‌های قشم: از مرکز قشم به سمت بزرگ‌راه قشم-درگهان بروید، در میانه راه تابلو بزرگی را خواهید دید.

12-6.jpg

۱۹- روستا و سد گوران

در شمالی‌ترین نقطه جزیره قشم سدی به نام گوران وجود دارد که هر قسمت‌اش در سده خاصی ساخته شده است!

ساخت پی این در سده دوره هخامنشیان، تاج آن در دوران ساسانیان و خود سد بالاخره در دوره‌ی پهلوی‌ها ساخته شده است. این مکان نیز یکی از بهترین جاهای دیدنی کیش است.

علاوه بر این، با رفتن به روستایی که در چند کیلومتری این سد است، می‌توانید از نزدیکه نحوه ساخت لنج‌ها و قایق‌ها را مشاهده کنید.

آدرس روستای گوران: از مرکز جزیره و در جهت غرب ۸۷ کیلومتر را طی کنید تا به روستای گوران برسید.

۲۰- قلعه پرتغالی‌ها

گوشه به گوشه جزایر خلیج همیشه فارس را که بنگرید، دیوار‌های بلندی را می‌بینید که داد می‌زنند: «ما یادگاری استعماریم!»

قلعه‌ پرتغالی‌ها که امروزه یکی از جاهای دیدنی قشم محسوب می‌شود نیز، یکی از این یادگاری‌هاست. این مکان نیز یکی از بهترین جاهای دیدنی کیش است.

این قلعه توسط آلفونسو آلبرکرک که دریانوردی مشهور و پرتغالی بود ساخته شد که وجود همین قلعه سبب تسلط پرتغالی‌ها به مدت ۱۱۰ سال بر روی دهانه خلیج فارس شد.

آدرس قلعه پرتغالی‌ها: در شمالی‌ترین ناحیه‌ی قشم می‌توانید قلعه پرتغالی‌ها را در ساحل این جزیره ببینید.

13-3.jpg

سوغاتی‌های قشم

در این جزیره تا می‌توانید بچرخید و از جاهای دیدنی آن لذت ببرید اما سوغاتی را فراموش نکنید!

قشم دارای یک فرهنگ بومی کهن است که بخشی از آن در قالب اشیاء و خوراک سنتی این جزیره تداعی شده است پس چه بهتر از آنکه برای عزیزان خود هدیه‌ای از فرهنگ زیبای قشم ببرید. این مکان نیز یکی از بهترین جاهای دیدنی کیش است.

صنایع دستی حصیری

یکی از کالاهایی که به دلیل آب و هوای گرم قشم به وفور در این جزیره یافت می‌شود، حصیر است. حصیرها در انواع مختلفی مانند سینی، گلدان حصیری، ظرف نگه‌داری از غذا و …، در قشم یافت می‌‌شوند. مواد اصلی این حصیرها از درخت خرما تهیه می‌شود.

14-4.jpg

گلیم‌ و رودوزی

با خرید گلیم‌ها و رودوزی‌های سنتی قشم، نه تنها هنر دستان مردمان قشمی را به خانه‌های خود خواهید برد، بلکه در راستای رونق اقتصادی این منطقه کمک شایانی را انجام داده‌اید.

ادویه‌جات

جنوب است و عطر ادویه‌های خوش‌رنگ و بویش.

یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های خطه‌ی جنوب همین ادویه‌های خوش عطری‌ست که استفاده از آن در هر غذایی، طعم آن را دلپذیر می‌کند.

صنایع دستی دریایی

یکی از صنایع دستی که در قشم به وفور یافت می‌شود، صنایع دستی دریایی است. به هنگام جز رو مد دریا، تعداد زیادی از بقایای آبزیان و صدف‌ها در ساحل به یادگار می‌ماند؛ بومیان این منطقه با جمع‌آوری هدایای دریا آن‌ها را تبدیل به سوغاتی‌هایی در قالب تابلوهای برجسته می‌کنند.

15-4.jpg

کیک سنتی هلر

در ۱۸ کیلومتری قشم، روستایی وجود دارد که یکی از خوشمزه‌ترین و تازه‌ترین کیک‌های اسفنجی را تولید می‌کند.

هلر نام روستایی‌ست که معروف‌ترین سوغاتی‌اش کیک اسفنجی است. این کیک اسفنجی ترکیبی از آرد، شکر، وانیل و تخم مرغ است که لنگه‌ی آن را حتی در معروف‌ترین شیرینی‌فروشی‌های پاریس نیز پیدا نمی‌کنید.

نان‌های محلی قشم

در قشم بیش از ۲۰ نوع نان وجود دارد که طعم هر کدام شما را با خود به دنیایی از عطر و بو می‌برد.

یکی از این نان‌ها تموشی نام دارد که دستور پختش همانند کرپ است، با این تفاوت که بر روی این نان پنیر یا تخم‌مرغ می‌ریزند و به همراه سس ماهی نوش جان می‌کنند.

خرما

خرما یکی از اصلی‌ترین و خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های خطه جنوب به شمار می‌رود که در بازارهای قشم می‌توانید در انواع و اقسام مختلف تهیه کرده و با خود سوغاتی بیاورید.

16-4.jpg

در سفر به قشم این نکته را فراموش نکنید

یکی از ارکان مهم سفر، اقامتگاهی‌ است که بتوانید پس از یک روز پر هیجان در آنجا آسوده استراحت کنید.

ما در وب‌سایت جاباما برای شما عزیزان بیش از ۲۰ نوع واحد اقامتی اعم از هتل، سوئیت، بوم‌گردی و آپارتمان‌ را تدارک دیده‌ایم تا با هر میزان بودجه‌ای که دارید، اقامت خوشی را در قشم رقم بزنید.

اگر تجربه خوبی در رابطه با جاهای دیدنی قشم و سفر به این جزیره دارید، حتما خاطراتتان را در بخش نظرات بگویید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: www.jabama.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر