موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

پروژه در مورد آلودگی هوا

پروژه در مورد آلودگی هوا

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 30 بهمن 1399 ساعت 20:57

توضیحات

 عنوان فارسی: آلودگی هوا

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی
  • مقدمه
  • تعریف آلودگی هوا(Air Pollution)
  • حوادث تاریخی آلودگی هوا
  • منابع آلودگی هوا
  • عوامل موثر بر آلودگی هوا
  • طبقه بندی آلاینده های هوا
  • اهمیت آلودگی هوا و اثرات آن
  • راهكارهای مقابله با آلودگی هوا
  • منابع

مقدمه

هوا یكی از پنج عنصر ضروری (هوا، آب ، غذا ،گرما ، نور) برای ادامه حیات انسان است . هر فرد روزانه نزدیك به 22000 بار تنفس می­کند و تقریبا به 15 كیلوگرم هوا در روز نیاز دارد. معمولاً انسان می­تواند به مدت 5 هفته بدون غذا و مدت 5 روز بدون آب زنده بماند . اما نمی­تواند بدون هوا حتی 5 دقیقه زنده بماند. اگر چه هوا در سطح زمین به فراوانی موجود و قابل دسترس است. اما حاوی مقادیر زیادی ناخالصی است. تمام ناخالصی­هایی كه در هوای استنشاق شده وجود دارد به سلامت انسان آسیب نمی­رساند و این بستگی به چند عامل دارد از جمله نوع ناخالصی و درصد آن در هوا و……. . انواع متعددی از آلاینده­ها در اثر فعالیت­های طبیعی و مصنوعی (ناشی از فعالیتهای بشر) كه در زمین انجام می­گیرد وارد اتمسفر می­گردند. بنابراین به طور كلی آلودگی هوا به معنی حضور یك ماده خارجی در هواست. از زمان برپایی آتش، آلودگی هوا با انسان بوده است ولی در دوران­های مختلف به جنبه­های متفاوتی از آلودگی اهمیت داده شده است. در مقیاس كوچك، آلودگی­های محلی كه اثراتی از مزاحمت­های ساده تا بیماری­های خطرناك و دیرعلاج را باعث می­شوند، مورد توجه می­باشند و در حد جهانی مسائلی مثل تخریب لایه اوزن، بارانهای اسیدی و گرمایش زمین مورد توجه و بحث است. منشاء آلودگی­های هوا در اوایل انقلاب صنعتی عمدتاً صنایع و سوخت زغال سنگ بوده است و در قرن بیستم و بیست و یكم مسئولیت آلودگی هوا در شهرها با حمل و نقل درون شهری می­باشد. سوختهای فسیلی در حمل و نقل صنعت از یك طرف و فرآیندهای صنعتی با مصرف مواد خام و محصولات تولیدی از طرف دیگر از عوامل عمده آلودگی­های دست ساز می­باشند. سالانه 3میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می­دهند كه 20 در صد آنان در كشورهای توسعه یافته هستند. در بعضی كشورها تعداد افرادی كه در اثر همین عامل جان خود را از دست می­دهند  بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است. این مرگ میر به طور خاص مربوط به برونشیت، تنگی نفس، حملات قلبی و آلرژی­های مختلف تنفسی است.

2- تعریف آلودگی هوا(Air Pollution)

مؤلفین و مؤسسات متعددی آلودگی هوا را تعریف نموده­اند كه بعضی از آنها به قرار زیر است:

انجمن پزشكی آمریكا (AMA)  و انجمن بهداشت صنعتی (COH)  آلودگی هوا را به عنوان افزایش غلظت مواد خارجی در هوا كه اثرات مضر بر زندگی راحت افراد دارد یا سبب آسیب به اموال می­گردد، تعریف نموده­اند.

اداره استاندارد هند   (The       Bureau of Standards Indian)  آلودگی هوا را به صورت زیر تعریف می­کند: آلودگی هوا عبارت است از حضور مواد در هوای آزاد، عموماً ناشی از فعالیتهای انسان، در غلظت و زمان ماند كافی و تحت شرایطی كه عمدتاً مانع سلامت عمومی یا رفاه اشخاص یا استفاده كامل و لذت بخش اموال می­گردد. از تعاریف بالا آلودگی هوا چنین تعریف می­شود كه عبارت است از حضور آلاینده­ها در هوا به مقدار و زمان ماند كافی كه بر سلامت و استفاده درست و مطلوب از اموال زندگی انسان، حیوانات و گیاهان اثر زیان آور دارد.به طور کلی، وجود یک یا چند آلاینده در غلظت و مدتی كه برای زندگی انسان، حیوان یا گیاه مضر باشد، یا به اشیاء و متعلقات انسان آسیب برساند، و یا اینکه در راحتی و آسایش انسان اختلال ایجاد نماید.

3-حوادث تاریخی آلودگی هوا

3-1-لندن (انگلستان)

از 5 تا 9 دسامبر سال 1952 یك توده هوای پرفشار موجب بروز وارونگی دما و مه بر فراز شهر لندن گردید. به علت وارونگی حرارتی در سطح پائین، سكون هوا، دود و دی اكسید گوگرد 4000 نفر از مردم مردند و چندین نفر به علت ابتلا به بیماریهای تنفسی بستری شدند. به طور مشابه در ژانویه سال 1956 و دسامبر سال 1962 پیشامدهای ناگوار آلودگی هوا در لندن اتفاق افتاد و صدها نفر از مردم مردند.

3-2- لوس آنجلس (USA)

شهر لوس آنجلس بر روی یك دشت در ساحل رودخانه در قسمت جنوبی ایالت كالیفرنیا قرار گرفته است. ارتفاع زمین به تدریج از خط ساحلی به طرف كوههای شرقی افزایش می­یابد به طوریكه در فاصله 50 كیلومتری دارای ارتفاع 600 متر می­باشد. گازهای زیان آور كه از هزاران دستگاه اتومبیل آزاد شده­اند به علت هوای پایدار در اتمسفر محبوس شدند. پدیده وارونگی حرارتی غلظت گازهای خروجی اتومبیل را در هوا افزایش داد كه در نهایت منجر به تشكیل مه دود فتوشیمیائی و پراكسی استیل نیترات (PAN) گردید كه باعث كاهش میزان دید، تحریك و سوزش چشمها و صدمه به گیاهان گردید.

3-3-توکیو (ژاپن)

در بامداد هجدهم ژوئن سال 1970 مه غلیظی كه بر فراز شهر توكیو تشكیل شده بود منجر به افزایش مقدار اكسیدان­های اتمسفر شد. در اثر این پدیده 6000 نفر از مردم دچار سوزش چشم، زخم گلو و مشكلات تنفسی شدند. اكسیدان فتو شیمیائی با دی اكسید گوگرد واكنش داده كه باعث تشكیل مه اسیدی شده كه سبب تحریك و سوزش چشم شد.

3-4-بوپال هند

در بامداد روز سوم دسامبر سال 1984 ، 30 تن گاز سمی ایزوسیانات (MIC) از تانك ذخیره به علت نقص سیستم  به اتمسفر آزاد شده بود. بیش از 2500 مورد مرگ اتفاق افتاد و یك صد هزار نفر از مردم بشدت دچار سرفه ، تورم ملتحمه ، مشكلات تنفسی و نارسائی قلبی شدند. با توجه به موارد ذكر شده، برای جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار یا به حداقل رساندن وقوع آنها مراقبت ویژه مسئولین با در نظر گرفتن توپوگرافی ، اوضاع جوی ، انسان و محیط زیست و حفظ جوانب ایمنی مكانهائی كه صنایع واقع می­شوند ضروری است.

4-منابع آلودگی هوا

آلوده كننده­های هوا ممكن است به شكل جامدات، مایعات و گازها باشند كه در اثر فعالیت­های طبیعی و مصنوعی تولید می شوند. فرآیندهائی كه به طور طبیعی اتفاق می افتد مانند طوفان های گرد و غبار ، فوران های آتشفشان­ها و غیره سبب آلودگی هوا می­گردند. همچنین فعالیت های مصنوعی مانند، صنایع و عملیات ساختمان سازی آلودگی ایجاد می نمایند . برای سهولت مطالعه منابع مختلف آلودگی به صورت ذیل دسته بندی می­شوند.

4-1-منابع طبیعی

4-1-1- طوفانهای گردوغبار

طوفان­های گرد و غبار به علت حركت باد در اطراف زمین تشكیل می­شود و در بعضی از مناطق فرآیندهای جوی جهانی سبب آلودگی محیط به گردوغبار می­گردد.

4-1-2-آتش سوزی جنگلها

مقادیر عظیمی از دود (ذرات كربن) در هنگام آتش سوزی جنگلها به هوا منتشر می­شود.

4-1-3-اسپری دریا (Sea Spary)

اسپری دریا، یك پدیده دائمی است كه منبع اصلی انتشار ذرات معلق (قطرات مایع) در اتمسفر می­باشد.

4-1-4-آتشفشان­ها

آتشفشان­ها (فوران گدازه از هسته زمین) مقادیر زیادی ذرات جامد و گازهائی مانند دی اكسید گوگرد و اشعه به بیرون پرتاب می نمایند. انرژی گرمائی ممكن است به چند كیلومتر دورتر پخش شود. مناطق اطراف به شدت تحت تأثیر آلودگی گرمائی و گردوغبار زیاد قرار می­گیرند.

توجه:

  • برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.

به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: 123project.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر