موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

نور برای گیاهان

نور برای گیاهان

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 02 اسفند 1399 ساعت 17:34

تکنولوژی نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی به خصوص در آپارتمان هایی که نورگیر خوبی ندارند بسیار مهم است. از آن جایی که نور برای رشد گیاهان لازم است، نور مصنوعی برای گیاهانی که در محیط های سرپوشیده قرار دارند بسیار ضروری است.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

با خرید چراغ رشد گیاه  کمبود نور را در محیط پرورش گیاه از بین ببرید. با مراجعه به بخش دسته بندی محصولات می توانید انواع لامپ های مخصوص رشد گیاه (نور مصنوعی برای رشد گیاهان) را در فریم های قابل استفاده ( خانگی - گلخانه ای) مشاهده نمایید.

Keep-Your-Apartment-Building-001.jpg

جهت آگاهی بیشتر در زمینه نور مصنوعی برای رشد گیاهان و  تاثیر نور در کشت بافت و نور گیاه شوید کلیک نمایید.

نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی از مهمترین لازمه های حیات این جاندار است و در رشد و حیاط گیاه بسیار تاثیرگذار است. این مطلب بر آن است نور مصنوعی و فواید آن برای گیاهان را به طور کامل توضیح دهد.

برای مطالعه در زمینه ساخت نور مصنوعی برای گیاهان کلیک نمایید.

اصول نگه داری از گیاهان آپارتمانی و نور گیاهان آپارتمانی

در هنگام خرید هر نوع گیاه باید به شرایط محیطی آپارتمان توجه کنید. برای مثال شخصی که دوست دارد گل سنگ را در منزل نگهداری کند باید بداند این گل نیازی به نور شدید ندارد و همین که محیطش نور کافی داشته باشد و روشن باشد رشد می کند.

در شرایطی که گیاهی که می خواهید از آن نگه داری کنید نیاز به نور دارد می توانید با استفاده از نور گیاهان آپارتمانی میزان نور لازم را برای رشد گیاه آماده کنید.

اکثر گیاهان آپارتمانی به دلیل ناآگاهی از شرایط پژمرده می شوند و از بین می روند ولی در صورتی که اصول و شرایط نگه داری از آن ها را بدانیم می توانیم به درستی از آن ها نگه داری کنیم.

رعایت چند نکته مهم در نگه داری از گیاهان آپارتمانی در ذیل آمده است:

میزان نور: نور مورد نیاز گیاهان آپارتمانی غیر مستقیم است. معمولاً گیاهان در محیط تاریک و بدون نور رشد نمی کنند. دیوارهای رنگ روشن سبب رویش بهتر گیاهان می شود.

هم چنین از نور گیاهان آپارتمانی هم می توان به عنوان منبع کمکی برای نور مصنوعی استفاده کرد. نور مستقیم آفتاب برای گیاهان آپارتمانی که تازه جوانه زده ضرر دارد و نباید مستقیم از پشت پنجره به گیاه بتابد.

تنظیم درست نور گیاهان آپارتمانی تاثیر زیادی در شرایط نگه داری این نوع گیاهان دارد.

هوای مورد نیاز: باید گیاه را از وزش مستقیم باد حفظ کرد. تعویض هوای اتاق برای رشد گیاه تاثیر زیادی دارد. هوای تازه سبب رسیدن اکسیژن کافی به گیاهان می شود در نتیجه ساقه گیاه بهتر رشد می کند و مقاومت بیشتری پیدا می کند.

آبیاری: طبق آمار به دست آمده اکثر گیاهان آپارتمانی به دلیل افراط در آبیاری از بین می روند و این به دلیل عدم آگاهی مردم است. در مورد نحوه آبیاری گیاهان آپارتمانی به دقت مطالعه کنید تا در نگه داری آن ها دچار مشکل نشوید.

از دیگر عوامل موثر در نگه داری گیاهان آپارتمانی می توان به زمان آبیاری ، نوع گلدان ، کود ، خاک گلدان ، درجه حرارت و رطوبت هوا و موارد دیگر اشاره کرد.

نور مصنوعی چیست ؟

مصنوعاتی که به دست انسان ساخته می شوند و نور تولید می کنند یا به عبارتی دیگر به کلیه نورهایی که غیر از نور خورشید یا انعکاس و بازتاب آن (مانند نور ماه) باشد نیز گفته می‌شود.

تعداد و تنوع آن به تعداد مصنوعات بشر در این زمینه بازمی‌گردد.

تاریخچه پیدایش آن :

تاسیس اولین گلخانه به سال 1600 میلادی در هلند باز می گردد که سبب آن مرکزیت هلند در بازار گل و گیاه جهانی و در نتیجه پرورش گل های بهاری در زمستان بود.

از همان زمان بود که نور نیز به عنوان عضوی از گلخانه مورد توجه قرار گرفت و تا سال های سال و با وجود اختراع نور ال ای دی و تا همین چند سال گذشته از لامپ های متال هالید و بخار سدیم و یا اخیراً از فلروسنت استفاده می شد .

اولین ال‌ ای دی‌های تولید صنعتی در ۱۹۶۲ میلادی و تنها با رنگ قرمز (ترکیب آلمینیوم، گالیم و آرسناید) وارد بازار شدند. ال‌ئی‌دی‌های سبز، آبی، زرد و نارنجی در دههٔ ۷۰ میلادی تولید شدند.

بهره ی نوری ال‌ئی‌دی‌ها رفته‌رفته افزایش یافت تا اینکه در دهه ی  ۸۰ و اوایل دهه ی ۹۰ میلادی ال‌ئی‌دی‌ها به صورت گروهی و با کارآیی بسیار بالا وارد بازار شدند.

ال‌ئی‌دی‌های اولیه به علت بهره ی  پایینشان تنها در مدارات الکترونیکی استفاده می‌شدند. اثرگذاری نوری ال‌ئی‌دی‌های سفید امروزی تا ۳۰ لومن بر وات و ال‌ئی‌دی‌های رنگی تا ۵۰ لومن بر وات است و پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰۰ لومن بر وات نیز برسد.

Keep-Your-Apartment-Building-002.jpg

نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی :

همواره با توجه به زندگی روزمره ماشینی در جوامع بشری و بخصوص در مورد کشور عزیزمان ایران باتوجه به فرهنگ و سنت های مردم و عجین شدن آن با طبیعت و مرغزار علاقه و نیاز به گیاهان را در محیط داخلی آپارتمان بیشتر کرده است.

اما از عوامل مهم در رشد گیاه دریافت نور و ایجاد عمل فتوسنتز در گیاه می باشد که در محیط های آپارتمانی این امکان وجود ندارد ولی با نورهای مصنوعی گیاه که ال ای دی در آن به کار رفته ، و تکنولوژی دقیق و مطابق با استاندارد نوری گیاه است، می توان به راحتی تمامی شرایط نوری برای هر گیاهی را در آپارتمان ایجاد کرد.

مزایای نور مصنوعی گیاه و بهترین نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی چه نوری است ؟

 ال ای دی از چندین لحاظ مناسب ترین نور برای گیاهان آپارتمانی می باشد. از جمله این دلایل می توان به مصرف انرژی پایین ،سرعت رشد بسیار بالا ، ایجاد طیف های مفید فتوسنتز در اندازه یک نانومتر ، عدم تولید گرما ، حداکثر توان نوری از انرژی ، طول عمر بالا ال ای دی و عدم افت نوری اشاره کرد که در ادامه به صورت مشروح به آن می پردازیم. 

معایب نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی ؟

تنها ایرادی که می توان به این نوع لامپ ها گرفت هزینه اولیه تولید آن و تکنولوژی آن در دنیا می باشد که البته این نسبت در ایران بسیار کمتر از سایر کشور ها است .  

باید توجه داشت که متاسفانه افرادی صرفاً باحضور در بازارهای عامی و بدون اطلاع از نانومترهای دقیق و نمایش این نانومتر ها به مشتریان باعث ایجاد خلل در این تجارت می شوند.

پیشنهاد ما به استفاده از نورهای شرکت های ثبت شده و با گارانتی معتبر و خواستار شدن نمایش دقیق نانومترهای ال ای دی گیاهان با دستگاه به مشتریان می باشد. 

کاربردهای نور مصنوعی برای گیاهان چیست ؟

علاوه بر موارد ذکر شده در همین مقاله روی تازگی و شادابی گیاه و حتی محصول نهایی و چیده شده بسیار تاثیر دارد و بعضاً دیده شده که گل های شاخه بریده.

در این روش ماندگاری بسیار بالاتری نسبت به گلها با پرورش نور طبیعی دارند و به عنوان مثال در زمینه دامپروری در آخرین تحقیقات دانشگاه های آمریکایی نور ال ای دی با نانومترهاییی نزدیک به 460 نانومتر نوری است که مرغ قادر به دیدن آن نمی باشد و به همین دلیل سبب سکون مرغ و در جمع آوری آن به دامدار کمک می کند.

و یا در زمان شیردوشی از گاو با تاثیر نور ال ای دی و ایجاد نوری آرامش بخش می توان بهترین شرایط را برای گرفتن بیشترین شیر استفاده کرد . هم چنین با قرار دادن طیف های مختلفی از نور در نانومترهای مختلف روی بدنه میوه بتوان از درون میوه و از میزان رسیدگی آن مطلع شد .

که این تکنولوژی می تواند آینده ای بسیار نزدیک در گوشی های موبایل داشته باشد و حتی از این موارد جالبتر می توان به پرورش پرندگان تزئینی با رنگ های اعجاب آور با تابش طیف های خاص نور در زمانی خاص در رشد ژنتیکی آن اشاره کرد.  

 آیا نور گیاهان آپارتمانی از نوع خاصی است ؟

این نورها دارای طیف هایی بخصوصی می باشند و مطمئناً انواع گیاهان گرایش هایی خاص و با اندازه هایی متفاوت به طیف های نوری دارند که در ذیل بیشتر به آنها می پردازیم. 

Keep-Your-Apartment-Building-004.jpg

نور گیاهان آپارتمانی چه مقدار باشد ؟

این نوع گیاهان از نظر نور به سه دسته تقسیم می شوند که دسته اول با نور کم و یا اصطلاحاً سایه دوست می باشند که این نوع مناسب ترین برای فضای داخلی منازل هستند.

که البته با در نظر گرفتن این مورد که نور تنها نیاز گیاه نمی باشد و اما نور گیاهان آپارتمانی در دسته دوم  با گیاهان نور شدید و یا اصطلاحاً گیاهان آفتاب دوست گفته می شود که می توان گفت تمامی گل های زینتی در این دسته قرار دارند و دسته سوم نور خنثی می باشند .

در واقع باید گفت که لوکس نوری در دسته اول از 200 لوکس نوری تا 2000 لوکس نوری و در دسته دوم از 5500 تا حتی در بعضی گیاهان استوایی 15000 لوکس نوری و در دسته سوم بین 2000 تا 6000 لوکس نوری می باشد.

روش ایجاد نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی

می توان از روش های مختلف در ایجاد نور در گلخانه ها و آپارتمان ها به استفاده از نورهای متال هالید برای رشد گیاهان یا نورهای بخار سدیم برای پرورش آن ها و یا لامپ های فلروسنت اشاره کرد.

که در واقع هیچ کدام از این موارد قابل مقایسه با ال ای دی رشد گیاه نیستند و تمامی موارد قبل از این ، در واقع منسوخ شده می باشند. و می توان در ذیل به کمترین مزایای ال ای دی نسبت به نورهای مصنوعی دیگر اشاره کرد.

توانایی LED نسبت به HPS:

الف. طیف نوری مناسب:  لامپ­های LED فقط نانومترهای مفید برای رشد گیاه را ایجاد می­کنند. یک لامپ LED با مصرف 200 وات به اندازه یک لامپ 1000 وات HPS در فرایند فتوسنتز توانا خواهد بود.

ب. راندمان نوری بالا:  از دیگر حسن های چراغ های LED می توان به راندمان نوری (lum/watt) بالای این چراغ ها اشاره کرد. امروزه چراغ هایled راندمانی بین 74 تا 180 لومن بر وات را دارا هستند.

این در حالی است که این مقدار برای لامپ‌ معمولی 10 تا 15 لومن بر وات، برای چراغ های فلروسنت 45 تا 65، برای چراغ های بخار جیوه 35 تا 60، برای چراغ های بخار سدیم 60تا 130 و برای لامپ‌های متال هالید 75 تا 85 لومن بر وات می‌باشند.

ج. عدم تولید حرارت :  اگر شما در گلخانه از چراغ های متال هالید بهره می برید حتما متوجه شعاع حرارتی بسیار بالای این چراغ ها شده­اید. این حرارت سبب تبخیر آب برگ­ها و گلبرگ­ها شده و به همین دلیل لامپ­های HPS نباید در نزدیکی گیاه قرار گیرند .

در جایی که چراغ های LED شعاع حرارتی بسیار کمی دارند و در نتیجه می­توان آنها را در نزدیک ترین حالت ممکن به گیاه نصب کرد.

د. انتقال گرمای کمتر :  بهره بردن از چراغ های LED به دلیل راندمان بالاتر و در نتیجه ایجاد حرارت کمتر، در مصرف انرژی تجهیزات تهویه ای گلخانه نیز صرفه جویی خواهید شد.

ز. سازگاری کامل با محیط زیست:  چراغ های HPS، فلورسنت و متال هالید دارای موادی مانند جیوه و سرب می باشند که وجود آنان برای محیط زیست مضر می باشد اما لامپ‌های ال ای دی سازگار با طبیعت بوده و حتی در صورت خرد شدن کوچکترین آسیبی به محیط زندگی و طبیعت وارد نمی کنند.

ل. طول عمر:   چراغ های ال ای دی از لحاظ مدت عمر خود حداقل به طور متوسط 5 برابر دیگر لامپ ها عمر می کنند.

م. تفاوت در زوایای تابشی و لوکس نوری:  در چراغ های ال ای دی با مصرف لنزهای گوناگون می­توان به سادگی زاویه پرتاب نور و گستردگی نور را تغیر داد . به همین شکل لوکس نوری چراغ های LED با مصرف ترانس های متغیر به سادگی قابل کنترل می­باشد.

ن. یکنواختی نور محیط:  به سبب زاویه پرتاب اشعه های نور ال ای دی بصورت مستقیم و برخلاف اشعه های زیکراگ دیگر نوع چراغ ها چراغ های رشد ال ای دی یکنواختی بهتری و موثرتری در این زمینه ایجاد می کنند.

و. افت ولتاژ نا چیز:  افت نوری در ال ای دی با مصرف طولانی مدت بسیار کم می باشد. و اما در مقابل دیگر نوع چراغ ها در طول زمان دچار افت شدید شدت نور می‌شوند.

ی. استفاده از باتری های خورشیدی در گلخانه ها:  در ایجاد روشنایی در باتری های خورشیدی ، بیشترین توجیح را لامپ­های LED دارا می باشند. این را می توان به خاطربازده بالا و همچنین مقدار ولتاژ کم چراغ های ال ای دی دانست که از اصراف انرژی ایجاد شده بوسیله­ی سلول­های خورشیدی به شدت جلوگیری می­کند.

Keep-Your-Apartment-Building-003.jpg

روشهای استفاده از نور مصنوعی برای گیاهان

الف.  پرژکتورهای ال ای دی که بیشتر برای محیط های پوشش دهی شده با گیاهان حداقل 1 متر مربع می باشد و بیشتر برای گیاهانی که احتیاج با لوکس نوری بالا دارند مفید است.

ب.  والواشر ها که بیشتر مفید برای محیط هایی با پوشش دهی و کاشت گیاهان به صورت خطی و یا گلخانه های طبقاتی می باشند.

ج.  سرپیچ دار ها که تنها برای محیط منازل استفاده میشود و هر کدام با توان های متفاوت مناسب یک گیاه با حجم های متفاوت می باشد.

نکات استفاده از نورمصنوعی

در استفاده از این نور در توان های متفاوت می بایست به نکاتی از قبیل فاصله گیاه تا منبع نور که در اکثر موارد فاصله مورد نیاز 40 تا 60 سانت می باشد . بررسی لومن منبع نوری بررسی لوکس نوری مورد نیاز گیاه و تطابق با محصول خریداری شده بررسی و توجه به جدول نانومترهای پرتابی از منبع نوری و مقایسه با نیاز های گیاه  

نور گیاهان آپارتمانی از کجا قابل خرید است ؟

مهمترین نکته در خرید تکنولوژی نور گیاهان آپارتمانی ، مطمئن شدن از صداقت فروشنده و هم تراز بودن محصول ارائه شده با استاندارد های دنیا و شرکت های بزرگ می باشد.

در این جهت بهتر است بجای خرید نورهایی صرفاً آبی و قرمز در چیدمان کنار یکدیگر از فروشنده درخواست کنید تا با دستگاه ، نمودار نانومترهای به کار رفته در منبع نوری را به شما نشان دهد و از شرکت هایی تهیه کنید که اساس کار آن ها بر اصول کشاورزی بوده و همچنین به صورت ثبت شده و با گارانتی معتبر از آنها خریداری کنید.

شرکت پرتو رشد نوین (سهامی خاص) با گارانتی بی قید و شرط تعویض محصولات و همچنین دستگاه های مجهز و پیشرفته در زمینه تکنولوژی و کشاورزی در نمایش تمام نیازهای نوری ، شما را به بازدید از شو روم خود دعوت می نماید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر