سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

فرهنگ بومی در مورد وطن

فرهنگ بومی در مورد وطن

نویسنده : معین | زمان انتشار : 20 آبان 1399 ساعت 16:24

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی
  1. صفحه اصلی
  2. سیاسی
  3. فرهنگ ایران به مثابه مام وطن

259322.jpg

احسان تاجیک مدرس علوم سیاسی دانشگاه پیام نور

هر ملتی بر اساس فرهنگ خویش نسبت خود را با دیگر ملیت‌ها مشخص می‌کند، چرا که فرهنگ هر ملت مجموعه فضایل ملی ان است. ایران کشوری با قدمت تاریخی کهن و جزو تمدن‌های برتر و غنی جهان می‌باشد که در میان کشورها و ملل متمدن جهان بر اساس فرهنگ خود، رسمیت پیدا کرده است.

ایران آنلاین / مجموعه آداب و رسوم، ارزش‌ها و هنجارهای ملی و مذهبی یک ملت، فرهنگ آن ملت محسوب می‌شود. ایران نیز متشکل از آداب و رسوم ملی، قومیت‌ها و صبغه تاریخی و از همه مهمتر زبان پارسی به عنوان میراث ملی ایرانیان فرهنگ ایران را تشکیل داده است.
زبان پارسی به‌عنوان میراث تاریخی و غنی ایرانی در کنار گویش‌های‌ غنی قومیت‌های ایران جنبه هویت ملی ایرانیان را در طول تاریخ تداوم بخشیده است. با وقوع حوادث و اتفاقات بزرگ تاریخی، جنگ‌ها و حملاتی که از جانب دولت ها و اقوام مختلف بر ایران شده، مجموعه این تحولات و حوادث نتوانسته زبان پارسی و فرهنگ ایران را دست‌خوش تغییرات بنیادین و به نابودی بکشاند.
ایرانیان در مواجهه با ملت‌های دیگر همواره به ارتباط و تفاهم زیست جمعی معتقد بوده و عمل کرده‌اند و در مقوله فرهنگ به پرورش و زایش فرهنگی در برخورد با فرهنگ و ملیت‌های دیگر حیات فرهنگ ایران را تداوم بخشیده‌اند. فرهنگ ایران صرفا بر اساس خاک و تمامیت ارضی ایران قابل شناسایی نیست بلکه بر اساس تاثیرات و تغییرات در دیگر فرهنگ‌ها و ملیت‌ها قابل باز تعریف است و این شناخت در مواجهه تغییری با فرهنگ‌های دیگر به رویکرد تاثیرپذیری فرهنگ ایران از دیگر فرهنگ‌ها اگر رسیده، به جنبه‌های توسعه و رویکرد انسانی فرهنگ‌های دیگر ایرانیان اندیشیده‌اند و در طول تاریخ نگاه توسعه، بازسازی و زایش فرهنگ ایران در بعد ملی و مذهبی را مد نظر داشته‌اند. در نوع مواجهه فرهنگی در پدیده هنجار شکنی و آسیب‌های فرهنگی نیز فرهنگ ایران قابلیت بازسازی فرهنگی در رقابت با فرهنگ‌های ملل دیگر داشته است.
آداب و رسوم ملی ایرانیان مانند جشن‌های کهن ایرانی، زبان و ادبیات پارسی و گویش‌های محلی و قومیتی، تغذیه و غذاهای سنتی ایرانی، لباس و صنایع دستی و هنری منبت کاری، معرق کاری، خوشنویسی، مینیاتور، موسیقی‌های سنتی، محلی و قومیتی و... در گستره فرهنگ ایران صرف‌نظر از تمامیت ارضی مجموعه سرمایه فرهنگی است که به مثابه شعاع وطن ما ایرانی‌ها است که در ارتباط با خاک و تمامیت ارضی ایران فرهنگ ایرانشهری ما را در طول تاریخ شکل داده است. حال انسان ایرانی در هر کجای جهان باشد، وقتی خود حافظ و اشاعه دهنده فرهنگ ایرانی است، همان جایی که در نقطه‌ای از جهان ایستاده، فرهنگ ایران وطنش است.

کپی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر