سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

کاربرد سنگ های آذرین در زندگی

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 02 اسفند 1399 ساعت 13:18

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

کاربرد سنگهای آذرین بسته به ترکیب مواد معدنی، سختی و بافت متفاوت آن دارد . تا آنجا که به بافت سنگ ها مربوط می شود، هر چقدرسریع تر ماگما به یک سنگ آذرین تبدیل  شود،بافت آن بهتر خواهد شد. از سوی دیگر، هر چقدر فرایند سرد شدن طولانی تر باشد بافت سنگ آذرین، درشت تر و سنگین تر خواهد بود  نمونه هایی از سنگ های آذرین واستفاده هایی که ار آنها می شود

بازالت


اکثر سنگ های بازالتیک آتشفشانی و بیرونی هستند،  بازالت بیرونی  بسیار نادر است. همچنین شواهدی برای حضور سنگ های بازالت در ماه وجود دارد. این نوع سنگ آذرین توسط سایه تاریک و بافت ریز دانه شناسایی شده است. این به عنوان کفپوش، سنگ اهک، در پروژه های ساختمانی استفاده می شود. همچنین سنگهای خرد شده بازالت را در بالستیک راه آهن خواهید یافت.

پومیسPumice( سنگ پا)


این سنگ های آتشفشانی همان سنگ پا است که عموما در محصولات خانگی (سنگ شکن)، لوازم آرایشی و بهداشتی (کارد و چنگال) و کارهای ساختمانی (که به جای سیمان برای ساخت بتن استفاده می شود) استفاده می شود. سبک،  تخلخل بالا، به عنوان مثال، وجود حفره ها، قابلیت شناسایی پومیس است.گدازه ای که در طول فوران آتشفشانی از بین می رود، هوای اتمسفر را تسخیر می کند و سپس در زمان تراوشش آزاد می شود.

                                                    know271z1.jpg

گابرو


 بیایید به کاربردهای گابرو نگاه کنیم. این سنگ آذرین تیره رنگ زیر مجموعه پلوتونیک گروه بندی می شود. ترکیب مواد معدنی گابروی شبیه بازالت است. آنها بافت متفاوت دارند؛ گابرو یک سنگ آذرین درشت دانه است، در حالی که بازالت یک نوع دانه ریز است. پس از پرداخت، آن را برای ساختن سطح کار، کاشی های کف، سنگی و نشانگرهای گورستان استفاده می شود.

سنگ گرانیت


گرانیت یک سنگ بیرونی است که حاوی فلدسپات و کوارتز به عنوان مواد معدنی اولیه است. محبوبیت گرانیت جلا در کاشی های کف و کاشی دیوار است  بنابراین کاربرد آن در ساخت روکش های آشپزخانه است. در حالی که سنگهای بزرگ گرانیتی در سنگ های تزئینی، پل ها و ساختمان های تجاری استفاده می شود. در واقع، گرانیت یکی از مصالح ساختمانی است که اغلب استفاده می شود.

دیوریت


جزو سنگهای آذرین بسیار سنگین است که حاوی فلدسپات می باشد استفاده از دیوریت می تواند به زمان های قدیم باز گردد. این سنگ تیره رنگی و سنگین برای کتیبه، مجسمه ها و برای کارهای حکاکی استفاده شد. در حال حاضر استفاده از دیوریت محدود به کارهای کفپوش و محوطه سازی است. به عنوان یک سنگ سخت، به مواد منفجره مقاوم است، و به عنوان یک اسلب بسیار سنگین برای محوطه سازی بکار می رود

ریولیت


 اسيديته بالاریولیت  قابل توجه است. این سنگ های آتشفشانی اکسترودر شامل کریستال های رنگی به رنگ های مختلف است که با چشم های  ما شناسایی می شوند. با این حال، برخی از سنگهای ریولیت حاوی بلورهای مختلف هستند، بنابراین بافت بلورین را به وجود می آورند. به دلیل ظاهر مشخصه آن به عنوان یک سنگ زینتی استفاده می شود. علاوه بر این، کاربرد سنگ آذرین رئولیت می توان به عنوان یک سنگ ساینده استفاده کرد.

 یا سنگ آتش فشانیObsidian

سنگ اُبسیدین از طریق خنک سازی سریع گدازه خارج شده شکل می گیرد و از این طریق امکان کریستال شدن را کم می کند. این یک شیشه طبیعی است که در ارتباط با ریولیت نیز اتفاق می افتد. کاربرد این سنگ آذرین در زندگی روزمره می توان به  ساخت تیغه های چاقو، سنگ های تزئینی اشاره کرد  با توجه به خواص آن، سنگ ابسیدین در زیر کانی شناسی طبقه بندی می شود، به این معنی یک ماده معدنی مانند است که فاقد بلورهای متمایز است.

                                                     know2712.JPG

این یک مرور کلی از کاربرد سنگ های آذرین در زندگی روزمره بود. از انواع سنگ های آذرین، بازالت و گرانیت فراوان در پوسته زمین یافت می شود. در واقع، بازالت معمولترین شکل جامد گدازه است. علاوه بر لیست فوق، دیگر سنگ های آذرین شامل اسکوریا، پریدوتیت، پگماتیت و آندزیت می باشند. و انتظار می رود، استفاده از سنگ های آذرین با توجه به تنوع انواع سنگ ها متفاوت باشد .

مطالب مرتبط:

سنگ چیست؟

سنگهای آذرین

چگونه سنگهای آذرین را تشخیص دهیم؟

هسته درونی زمین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: dordanam.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر