موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

لیست معادن کرومیت ایران

لیست معادن کرومیت ایران

نویسنده : معین | زمان انتشار : 21 بهمن 1400 ساعت 21:56

جهت درج تبلیغات با قیمت مناسب در این سایت میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



در این پست یک مطلب با عنوان لیست معادن کرومیت ایران را مطالعه خواهید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، استان کرمان را بهشت معادن ایران زمین می نامند به همین دلیل در زمینه تولید ثروت و درآمد ملی به شدت مورد توجه دولت قرار دارد و به همین دلیل پس از تحریم های نفتی استخراج معادن کرمان به صورت چشمگیری افزایش یافته است.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

معادن بزرگ مس به خصوص مجموعه عظیم معدنی مس سرچشمه و صنایع وابسته به آن در صدر معادن و صنایع درامدزای کرمان قرار دارد و پس از آن معادن بزرگ سنگ آهن گل گهر سیرجان و جلال آباد زرند قرار دارند که البته سعی شده صنایع وابسته نیز در کنار آن توسعه یابد، معادن عظیم زغالسنگ کرمان نیز از جمله داشته های استان است نقش این معادن در کرمان آنچنان مهم است که بسیاری از شهرستانهای شمالی استان کرمان برپایه این معادن بنا گذاشته شده و شهرهای بسیاری نیز منشاء اجتماع کارگران معدنی دارند.

اما سوالی که مطرح می شود این است سهم استان کرمان از این بهشت چیست؟ پاسخ این است که کرمان در دو زمینه تاکنون متاثر بوده است اول ایجاد اشتغال و برخی زیر ساختهای عمرانی و البته آلودگیهای شدید ناشی از این معادن، که همگی ناشی از خام فروشی است.

معادن مس سرچشمه از قدیمی ترین معادن در استان است که در اکثر شهرستانهای استان کرمان گسترده هستند و صنایع وابسته به مس نیز در برخی از شهرها و شهرستانها از جمله رفسنجان، کرمان، شهربابک و سرچشمه در حال فعالیت هستند و پس از تولید ورقه های مس این محصول از کشور صادر می شود و البته حسابهای بانکی این شرکت در کرمان وجود ندارد.

مجتمع بزرگ دیگر مجتمع های بزرگ معدنی صنعتی گل گهر سیرجان و جلال آباد زرند است که یکی از عظیم ترین ذخایر سنگ آهن جهان هستند هر چند سعی شده سرمایه گذاری در راستای ایجاد چرخه فولاد در کرمان انجام شود اما همچنان محصولات کارخانه های مجتمع های صنعتی کرمان برای تولید فولاد به سایر استانها منتقل می شود و کارخانه های فولاد کرمان همچنان در انتظار اختصاص بودجه برای تکمیل هستند.

به این صورت سنگ آهن و محصولات تولیدی کارخانه های جانبی پائین دستی فولاد کرمان همچنان به صورت خام صادر می شود که البته حسابهای این شرکت نیز در بانکهای کرمان وجود ندارد.

گنجی از کرومیت در جنوب کرمان

در مورد معادن زغالسنگ کرمان نیز که اصولا برای تامین زغالسنگ کارخانه های فولاد استانهای دیگر به خصوص اصفهان ایجاد شده اند نیز همین مسئله وجود دارد!

IMG08515246.jpg

اما شاید کمتر کرمانی بداند که یکی از بزرگترین معادن کرومیت جهان نیز در استان کرمان واقع است اما نام معدن فاریاب را بسیاری شنیده اند این معدن عظیم 70 درصد کرومیت موجود در ایران را در خود جای داده است و بیشترین تولید کرومیت در ایران را دارا است.

این معدن برای هزاران نفر از هم استانیهای جنوب کرمان در شهرستان فاریاب را اشتغال ایجاد کرده است در واقع شهرستان فاریاب مملو از معادن کرومیت بسیار غنی است ثروتی با خلوص بسیار بالا که میتواند در توسعه استان کرمان نقش قابل توجه ایفا کند.

خام فروشی در این معادن نیز ادامه دارد و بخش قابل توجهی از کرومیت استخراج شده به چین صادر می شود.

چین مشتری کرومیت خام ایران/ لزوم جلوگیری از خام فروشی

علی دارابی، کارشناس معدنی در استان کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: کرومیت یکی از کالاهای مورد توجه چین است زیرا 85 درصد از کرومیت موجود درجهان هم اکنون در صنایع متالورژیکی و در صنعت فولاد به کار می رود و چین یکی از غولهای تولید فولاد درجهان است پس نیاز این کشور به کرومیت و فروکروم روز افزون شده است.

دارابی گفت: در این میان سنگهای معادن فاریاب نیز پس از استخراج و فعالیتهای محدود صنعتی به چین صادر می شود.

این کارشناس تصریح کرد: این درحالی است که با توجه به خشکسالی و بیکارهای متاثر از آن در جنوب کرمان توسعه صنعتی و معدنی در این شهرستان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: در صورت ایجاد صنایع تبدیلی در جنوب کرمان می توان زمینه را برای اشتغال بیشتر و تولید ثروت در ابعاد چشمگیر را در جنوب استان کرمان ایجاد کرد.

دارابی گفت: در حال حاضر با وجود معادن گسترده مس و کرومیت و سنگهای قیمتی در جنوب استان کرمان کمتر شاهد فعالیت کارخانه های صنعتی در این مناطق هستیم که دلیل اصلی آن نیز عدم سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی در این معادن است که در صورت معرفی مناسب این قابلیتها امکان توسعه جنوب کرمان و خروج از اقتصاد تک قطبی برپایه کشاورزی این مناطق فراهم می شود.

وی خاطرنشان کرد: در این میان باید این نکته را نیز در نظر گرفت که شهرستانهای جنوبی استان کرمان از محرومیت ریشه ای رنج می برند و ایجاد زیر ساختهای اقتصادی در این شهرستانها در توسعه اقتصادی بسیار تاثیر گذار است.

IMG11215440.JPG

لزوم احداث صنایع بالای دستی کرومیت و جلوگیری از صادرات

فرماندار فاریاب نیز در گفتگو با مهر در خصوص این معادن گفت: شهرستان فاریاب بزرگترین ذخیره گاه سنگ کرومیت در کشور است و ذخایر قابل توجه در معادن کرومیت این شهرستان وجود دارد.

غلامرضا پهلوانی گفت: 70 درصد مجموع معادن کرومیت کشور در معدن فاریاب قرار دارد و بیش از چهار هزار نفر در این معادن در بخشهای مختلف در حال فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: این معدن نقش قابل توجهی در ایجاد اشتغال در منطقه دارد و در صورت توسعه فعالیتهای معنی می توان پوشش اشتغالزایی که نیاز اصلی منطقه است را افزایش داد.

پهلوانی گفت: هم اکنون خام فروشی از این معادن صورت می گیرد و محصول معادن به صورت خام به چین فروخته می شود و در نهای چینی ها سنگهای معادن ما را در کشورشان به مواد با ارزش افزوده بسیار بیشتر از سنگهای معادن تبدیل می کنند و سود قابل توجهی به جیب می زنند.

وی افزود: علم لازم برای فراوری این محصول باید به کارگیری شود و سود افزوده کرومیت در فاریاب ایجاد شود و حداقل اشتغال ناشی از آن عاید شهرستان محروم فاریاب شود.

IMG11325132.jpg

وی خواستار سرمایه گذاری بخش خصوصی در این معادن شد و گفت: حمایت لازم برای سرمایه گذاری در شهرستان فاریاب انجام خواهد گرفت.

تولید سالانه 260 هزار تن کرومیت و ارزاوری 52 میلیون دلاری

اسکندری نسب رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان نیز در خصوص این معادن به خبرنگار مهر گفت: سالانه 260 هزار تن سنگ کرومیت از جنوب کرمان صادر می شود که ارز آوری معادل 52 میلیون دلار به همراه دارد.

اسکندری نسب گفت: فاریاب قطب کرومیت کشور است و مجموعه معادن کرومیت فاریاب شامل معدن اصلی و دهها معادن فرعی است.

وی تصریح کرد: عیار سنگ معدن صادراتی کرومیت استخراجی از معادن فاریاب نیز بالا و در حد 50 درصد است.

اسکندری نسب خواستار احداث کارخانه های بالا دستی این معادن در جنوب کرمان شد و سرمایه گذاری در این زمینه را ضروری دانست.

وی همچنین از توسعه معادن کرومیت جنوب کرمان در قالب صدور 50 پروانه بهره برداری خبر داد.

هر چند طی سالهای اخیر شعار جلوگیری از خام فروشی در کرمان بارها داده شده است اما به نظر می رسد مدیریت جدید استان کرمان باید با دلیل عملی تری در این راستا گام بردارد تا ضمن دوری از اقتصاد نفتی زمینه ایجاد اشتغال و ایجاد سود افزوده در استان کرمان فراهم شود.

مساله مهم دیگر در زمینه معادن استان کرمان انتقال حسابهای معادن و صنایع موجود در کرمان به بانکهای کرمان است تا حداقل مردم و استان کرمان بتوانند از گردش سرمایه بانکها بهره مند شوند.

..............................

گزارش: اسما محمودی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: www.mehrnews.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر