موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

مهندسی عمران برای خانم ها

مهندسی عمران برای خانم ها

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 01 اسفند 1399 ساعت 20:10

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

تاریخ انتشار ۱۰ بهمن ۱۳۹۸

در بسیاری از رشته های مهندسی بخصوص مهندسی عمران تعداد خانم ها و البته بازار کار برای آن ها کمتر است. با این حال مهندسان عمران زن هم در جاهایی تونستن جایگاه خودشون رو پیدا کنن و راه موفقیت رو پیش بگیرند. اگر خانم هستید و دوست دارید به مهندسان عمران زن موفق ملحق بشید حتما توصیه های زیر رو مطالعه کنید.

بازار کار مهندسی عمران برای خانم ها

با توجه به اینکه فضای کارگاهی فضایی مردانه و خشن هست، کار کردن خانم ها در این فضا با سختی های زیادی همراه میشه. البته این مورد منکر توانایی خانم مهندس ها در اجرا نیست، بلکه فضای این کار به این شکل است. حتی در خارج از کشور هم بر اساس آمار ۱۴ درصد از مهندسان سازه استخدام شده خانم هستند. حالا راه حل چیست؟

در کل راه حل های زیادی برای کار مهندسان عمران خانم در این رشته وجود داره. مهم اینه که باید این راه ها رو بشناسید و در این مسیر تلاش کنید.

کار در کارگاه ها

به دلیل اینکه اکثر کارفرماها در برابر حضور خانم ها در کارگاه ها مقاومت دارند، بهتره که شما برای ورود به کارگاه یکی از دو کار زیر رو انجام بدید:

۱- اگر می تونید جایی رو برای کارآموزی پیدا کنید، خیلی سریع سراغش نرید. به همون دلیلی که چندین بار گفتم کار خانم ها برای اثبات خودشون در کارگاه سختتره پس بهتره اول یکسری آموزش کارگاهی ببینند تا در کارگاه مشکل کمتری داشته باشید. درسته شاید بعضی موارد باشه که تو کارگاه باهاش مواجه بشید، ولی اگر یکسری جزئیات و نکات رو بلد باشید، میتونید خیلی سریع توی همون کارآموزی خودتون رو نشون بدید. این میتونه به شما در کار آینده کمک کنه. در صورتی که این نکات رو بلد نباشید ممکنه خیلی سریع قضاوت بشید و دیگه بهتون اعتماد نکنن، مسئله ای که شاید برای آقایون کمتر پیش بیاد.

۲- اگر جایی برای کارآموزی در کارگاه پیدا نکردید، باز هم راه وجود داره. برای این مسئله ابتدا بهتره وارد کارهای دفتری و دفتر فنی بشید. این بخش رو در قسمت بعد بیشتر توضیح میدیم، ولی یکی از راه ها برای راه پیدا کردن به کارگاه برای مهندسان عمران زن، شروع از قسمت های دیگه ست. البته باز هم برای ورود به کارگاه از این طریق، ابتدا شما نیاز دارید که در کارهای دفترفنی متخصص باشید و از طرفی دیگه در همون بخش اطلاعات کارگاهی تون به قدری خوب باشه که بعدا حتی خودشون ازتون درخواست کنن تا در کارگاه کار کنید. پس هیچوقت غیرممکن وجود نداره.

کار در دفتر فنی

یکی از بهترین بخش ها برای خانم ها در مهندسی عمران ، کار در بخش دفتر فنی هست. این کار به دلیل نیاز به دقت و حوصله ی زیاد، می تونه برای خانم ها گزینه ی مفیدی باشه. البته برای کار در این بخش به فهم کارگاهی نیاز دارید. حال اینکه خیلی ها شاید امکان حضور در کارگاه رو ندارن. حالا راه حل چیه؟

یکی از نکاتی که خیلی مهمه اینه که حضور در کارگاه شرط نیست، بلکه فهم نسبت به نکات کارگاهی نیازه. آموزش هایی که فهم نسبت به نکات کارگاهی ایجاد می کنن، میتونن خیلی کمک کننده باشن. آموزش هایی که شاید از حضور در کارگاه هم برای درک کارگاهی مفیدتر باشه.

نیازهای کارگاهی دفترفنی

یک مهندس عمران نیازی نداره خودش ملات درست کنه، خودش جوشکاری کنه، خودش قالب بندی کنه، اما باید همه نکات لازم برای اجرای صحیح اون کار رو بدونه و این برای کار در دفترفنی کفایت می کنه.

وقتی از کار در دفتر فنی صحبت می کنیم یعنی یک دنیا کار… یعنی متره کردن، برآورد یک پروژه رو انجام دادن، صورت وضعیت کارکرد و تعدیل نوشتن، آنالیز قیمت انجام دادن و شرکت در مناقصه ها، پی گیری امور اداری بین پیمانکار، مشاور و کارفرما مثل ارسال و دریافت نامه ها، دستورکارها، ابلاغ صورتجلسات و غیره. خلاصه کلی کار هست که اگر کمی آموزش های اولیه رو دیده باشید می تونید به شغل ها و حقوق های خوبی دست پیدا کنید. اما شرطش تلاش کردن، تمرین کردن و آموزش دیدنه. 

در این بخش، در کارهای دولتی هم میشه به حضور پررنگ خانم ها اشاره کرد. اگر به ادارات مربوط به عمران رفته باشید مثل شهرداری، وزارت راه و سازمان راهداری، می تونید تعداد زیادی از کارشناسان خانم رو ببینید که هم رده و گاهی بالاتر از مهندسین مرد مشغول به کار هستند و جای خود را در بازار کار مهندسی عمران پیدا کردند.

کار در بخش تحلیل و طراحی

بخش طراحی هم یکی از بخش هایی هست که در بازار کار مهندسی عمران میشه جایگاه خوبی رو برای خانم ها در نظر گرفت. در این قسمت هم به دلیل دقیق بودن خانم ها میشه روی آن ها حساب ویژه ای باز کرد. در این بخش هم مثل بخش دفتر فنی نیاز به داشتن فهم کارگاهی هست که با همون آموزش ها در دسترس خواهند بود.

یک طراح با گرفتن اطلاعات کامل از محل پروژه و یک بازدید ساده می تونه محاسبات عظیمی همچون ساخت ساختمان های بلند مرتبه، پل ها، تونل ها و پایدارسازی گودها را انجام بده. داشتن دانش کافی محاسبات و تسلط بر نکات ابتدایی اجرایی به سرعت فرد را به یک طراح قدرتمند تبدیل می کنه. شاید در ابتدای کار محاسبات کوچکی انجام بدید ولی اطمینان داشته باشید که در محاسبات نیز بازار کار مهندسی عمران برای خانم ها فراهم است و به سرعت رشد خواهید کرد. 

بازار کار مهندسی عمران برای خانم ها هم جا دارد

در نهایت باید گفت که آدم تو محدودیت ها ستاره میشه. اگرچه تعداد خانم های شاغل در بازار کار مهندسی عمران کمتر از مردها است اما این دلیل بر برتری مردها در این رشته نیست. هرخانمی با کمی تمرین و آموزش می تونه به جایگاه هایی دست پیدا کنه که مهندسین بدون دانش باید در خواب ببینند. نکته مهم انتخاب جایگاه مناسب شما در این بازار کار است. از دوستانتان بپرسید، به دفاتر و شرکت های مختلف سر بزنید و با مهندسین خانم آن ها صحبت کنید تا متوجه بشید در کدوم بخش می تونید عملکرد بهتری داشته باشید و با روحیه شما سازگارتره. وقتی حوزه کاریتون رو مشخص کردید از یادگیری و تلاش دست برندارید و مطمن باشید که موفقیت نزدیک شماست. شاید زود بهش نرسید اما حتما بهش می رسید.

خوشحال میشیم که نظرات و تجربه هاتون رو با ما به اشتراک بذارید. این نظرات میتونه به بقیه در انتخاب راهشون کمک کنه.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: academyofcivil.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر