آرشیو مقالات و تحقیقات
maghale.wikibix.ir

برای ساخت و ساز

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 20 اسفند 1398 ساعت 02:30

لیست ابزار و وسایل موردنیاز در ساختمان سازی نظیر سنگ تراشی، آجرکاری، گچ کاری، کارهای چوب و کارهای کف در این مقاله قابل بررسی است. وجود ابزار ساختمانی مناسب در هر پروژه برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب الزامی است. همراه با این وسایل کارگران ساختمانی هم باید از ابزار و وسایل ایمنی استفاده کنند، تا از حوادث غیرمنتظره جلوگیری کنند. در اینجا به معرفی برخی از ابزار و کارآیی آنها در صنعت ساخت و ساز می پردازیم.

بالستر

بالستر همانند اسکنه است، از بالستر برای برید آجر استفاده می شود. لبه ی آن که برای برش دادن بکار می رودپهن تر از عرض آجر است. این وسیله برای برش دقیق آجر کاربرد دارد.

میله T

اینها از جنس چوب و به شکل T هستند. از آنها برای اندازه گیری عمق حفره در طول مورد استفاده قرار می گیرند. حداقل ۳ مدل از میله T مورد نیاز است تا سطح حفره را اندازه گیری کند.

چکش مخصوص آجر

چکش آجر برای برش آجر کاربرد دارد و همچنین برای فشار دادن و قرار دادن آجر ها در یک ردیف نیز استفاده می شود، البته در صورتیکه نظم آنها بهم خورد.

دستگاه برش ناهمواری

از این ابزار برای برش ناهمواری های سطوح بتونی نظیر کف بتونی و فوندانسیون استفاده می شود، همچنین به آن اسکرید نیز می گویند.

زنجیر و میخ لوئیس

زنجیر و میخ لوئیس دو ابزار متفاوت هستند که برای بلند کردن سنگ های سنگین به وِیژه در مقوله ی سنگ تراشی بکار می روند.

اسکنه یا قلم درز

اسکنه عمدتا در کارهای چوبی مورد استفاده قرار می گیرد، پس این ابزار می تواند برای صاف کردن سطوح بتونی و سطوح سخت بکار رود.

اره گرد

اره دیسکی یا گرد برای برش تخته های چوبی، قاب ها و غیره استفاده می شود. این ابزار زمانی بکار می رود که به یک برش دقیق در زمان کم نیاز داریم و بدون شک از اره دستی ایمن تر است.

مخلوط کن بتون

این وسیله در واقع ماشینی است که برای ترکیب کردن موادی نظیر آب، دانه های ریز و درشت و سیمان جهت تهیه بتون و مخلوط کردن کامل آن بکار می رود.

دیلم

دیلم برای حفاری زمین ، زدودن ریشه های درختان و میخ ها کاربرد دارد.

میله های کاوش

میله های کاوش، میله های فولادی سخت هستند که در ناحیه پایین همانند میخ می باشند. از اینها برای حفاری سطوح سخت زمین استفاده می شود.

مته

مته یا دریل برای ایجاد سوراخ در دیوار، قطعات سنگی، در و قاب های پنجره استفاده می شود.

چهارچوب L

استفاده از آنها مشابه کاربرد سیم و میخ است، اما به جای میخ از فریم هایی که به شکل L هستند در انتهای ردیف آجرها استفاده می شود تا آجر را بطور درست نگه دارد و تراز بندی آن با دقت صورت گیرد.

شناور

شناورها از جنس چوب هستند و برای صاف کردن سطوح بتونی استفاده می شوند. در قسمت بالای این وسیله دستگیره ی آن و در قسمت پایینی یک سطح صاف چوبی قرار دارد.

دستکش

استفاده از دستکش جهت ممانعت از تماس مستقیم دست با سیمان، رنگ و سایر مواد ضروری است. همچنین برای جلوگیری از آسیب دیدگی در حین استفاده از ماشین آلات و ابزارها نیز پوشیدن آن لازم است.

اره دستی

اره دستی برای برش موادی از جنس چوب نظیر درها، پنجره ها و پانل ها استفاده می شود.

کاسه مخصوص

این ظرف از آهن ساخته شده که برای خاک های حفاری شده، سیمان یا بتون به محل کار مورد استفاده قرار می گیرد. این ظرف بیشتر در ساخت و ساز کاربرد دارد.

کج بیل

از این وسیله برای حفاری در خاک استفاده می شود، همانطور که در تصویر مشاهده می کنید ورقه فلزی با زاویه حاد به دسته ی چوبی متصل شده است.

جک پلین

جک پلین در کارهای چوبی برای صاف کردن سطوح درب و پنجره مورد استفاده قرار می گیرد.

نردبان

برای ساخت و ساز به نردبان نیز نیاز است، برای بررسی کار قطعات، انتقال مواد به طبقه های بالاتر و برای رنگ کردن دیوارها می توان از آن استفاده کرد.

سیم و میخ

سیم و میخ دارای رشته ای هستند که انتهای آن دو با میله فلزی جامد به نقاطی از میخ متصل می شود. از این وسیله برای هم تراز کردن آجرها در حین چیدن استفاده می شود.

گوشه دار میسون

مربع میسون برای رسیدن به زاویه مناسب و کامل در گوشه دیوار سنگ تراشی استفاده می شود. شکل آن شبیه L است و ابتدا باید آن را بدرستی قرار داد و سپس بررسی را براساس لایه های باقی مانده آجر انجام داد.

جعبه اندازه گیری

جعبه اندازه گیری برای اندازه گیری مقدار شن و ماسه مورد استفاده برای ساخت بتون است. ابعاد آن ثابت است بنابراین هربار نیازی به وزن کردن نیست. ابعد کلی یک جعبه اندازه گیری ۳۰۰ میلی متر در ۳۰۰ میلی متر در ۴۰۰ میلی متر است. ( طول * عرض * عمق )

حجم این جعبه بطور کلی یک فوت مکعب است که باعث می شود اندازه گیری نسبت بتون یا ملات با آن آسان باشد.

نوار اندازه گیری

از این نوع متر برای بررسی ضخامت، طول و عرض دیوارها سنگ تراشی، تخته های پایه و حفاری گودال استفاده می شود.

چرخ اندازه گیری

چرخ اندازه گیری برای اندازه گیری فاصله یا طول کاربرد دارد. این دستگاه از یک چرخ با قطر ثابت تشکیل شده که اعداد فواصل را ثبت می کند و از این طریق کار آسانتر می شود.

کلنگ

برای حفاری درون خاک می توان از کلنگ استفاده کرد البته این وسیله برای خاک های سخت که حفاری با بیل یا کج بیل در آنها مشکل است، کاربرد دارد.

گلوله شاقول

از این وسیله برای بررسی ساختارهای عمودی استفاده می شود که شامل یک فلز است که به انتهای یک طناب متصل است. همچنین برای مساحی کردن استفاده می شود تا سطح دستگاه را تنظیم کند.

قاعده عمود

قاعده عمود برای بررسی خط عمودی دیوار استفاده می شود که آیا عمودی است یا خیر؟! این وسیله شامل یک تخته چوبی صاف با لبه های یکنواخت می شود. در مرکز آن یک شیار قرار دارد که گلوله شاقول در آن قرار می گیرد. زمانیکه این قاعده موازی با دیوار بطور عمود قرار گرفت، شاقول نیز باید بطور عمودی باشد در غیر اینصورت دیوار صاف و عمود نخواهد بود.

دستگاه پولیش

دستگاه پولیش برای تمیز کردن سطوح کاشی ها و کارهای چوبی مورد استفاده قرار می گیرد. صاف کردن آنها باعث می شود تا درخشش خاصی پیدا کنند و فرآیند پرداخت بر روی آنها انجام گیرد.

کاردک

کاردک برای پرداخت سطوح کاربرد دارد و همچنین برای کاهش ضخامت سطح زمانیکه بیشترین ضخامت را دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

رامر زمین

پس از حفاری زمین، سطوح پایین تر ممکن است ناهموار باشند برای همین از رامر زمین استفاده می شود. این دستگاه شامل یک بلوک به شکل مربع بزرگ در انتهای آن است که از طریق آن زمین سطح بندی می شود.

چکمه های لاستیکی

در طول کارهای ساختمانی، پاها ممکن است بعلت تماس با مواد شیمیایی مانند سیمان آسیب ببیند یا حوادث فیزیکی رخ بدهد، بنابراین برای ایمنی بیشتر بهتر است از این نوع کفش ها استفاده شود.

عینک ایمنی

برای محافظت چشم ها از گردوغبار و فعل و انفعالات شیمیایی مواد بهتر است از عینک ایمنی استفاده نمایید.

کلاه ایمنی

وجود کلاه ایمنی در کارهای ساختمانی ضروری است، زیرا هرگونه مواد و مصالح ممکن است در طول ساخت و ساز از نواحی مرتفع به زمین افتد، بنابراین برای محافظت سر از آسیب دیدگی و یا هر حادثه ی مرگبار پوشیدن کلاه ایمنی ضروری است.

ماشین غربالگری شن و ماسه

دانه های موجود در بتون نباید دارای ناخالصی یا ذرات درشت باشد. این دستگاه همانند الک عمل می کند و شن و ماسه خوب را قبل از مخلوط شدن با بتون جدا می کند. همچنین از این صفحه برای گچ کاری نیز استفاده می شود.

خراش دهنده

گچ کاری یا بتون کاری یک سطح باید به خوبی انجام گیرد بطوریکه حداقل ۲ لایه برای پوشش دهی لازم است. برای اینکه پیوستگی یکسانی میان لایه ها برقرار شود، لایه زیرین با وسیله ای بنام خراش دهنده، خراش می دهیم.

چکش آهنگری

زمانیکه زمین سخت باشد و دارای لایه های سنگ باشد از این نوع چکش استفاده می کنیم. سر بزرگ فلزی آن به یک دسته ی چوبی متصل است که می تواند لایه های سخت را خرد کند و حفاری را آسان می نماید.

بیل

بیل برای حفاری در خاک مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله یک صفحه ی فلزی صاف دارد که به یک دسته چوبی بلند متصل است.

سطح سنج

سطح سنج از چوب یا پلاستیک سخت ساخته شده است که یک لوله حبابی در وسط آن قرار دارد.قسمتی از این لوله با الکل پر شده است، تا حباب هوا در آن تشکیل شود.

از این دستگاه در آجر چینی برای سنجیدن سطح آجر استفاده می شود. سطح سنج را بر روی سطح قرار داده و حباب آن را بررسی می کنیم، زمانیکه حباب ها در وسط لوله قرار بگیرند، مقیاس سطح بدست می آید.

برس سر صاف

برس لبه صاف زمانی استفاده می شود که گچ کاری یا بتون کاری به پایان رسیده و جهت پرداخت نواحی مرکزی و لبه های دیوار استفاده می شود.

دستگاه برش کاشی

از این دستگاه برای برش کاشی استفاده می شود. گاهی اوقات اندازه کاشی ها بزرگتر از گوشه های موردنیاز در کف یا دیوار است، در این صورت باید آن را در مقیاسی دقیق برش زد تا کاربرد داشته باشد.

ماله کش

ماله کش برای برداشتن سیمان در مقادیر و گذاشتن آن روی کار و همچنین صاف کردن ملات استفاده می شود. این وسیله از دسته فولادی و چوبی ساخته شده است و در انتها نازک می شود.

ویبراتور

ویبراتور برای فشردن بتون استفاده می شود بطوریکه شکاف های هوا با آب پر می شوند و قابلیت کارکرد بدون افزودن آب به آن تغییر می کند.

گوه

گوه یک تیغه فلزی سخت است که همراه با چکش آهنگری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

فرقان

از فرقان برای حمل مواد و مصالح ساختمانی در کارگاه استفاده می شود و از یک یا دو چرخ در جلو و دو دسته در انتها برای فشار وارد کردن و به حرکت درآوردن آن تشکیل شده است.