سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

برای ساخت و ساز

برای ساخت و ساز

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 20 اسفند 1398 ساعت 02:30

لیست ابزار و وسایل موردنیاز در ساختمان سازی نظیر سنگ تراشی، آجرکاری، گچ کاری، کارهای چوب و کارهای کف در این مقاله قابل بررسی است. وجود ابزار ساختمانی مناسب در هر پروژه برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب الزامی است. همراه با این وسایل کارگران ساختمانی هم باید از ابزار و وسایل ایمنی استفاده کنند، تا از حوادث غیرمنتظره جلوگیری کنند. در اینجا به معرفی برخی از ابزار و کارآیی آنها در صنعت ساخت و ساز می پردازیم.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

Ma-5-1.jpg

بالستر

بالستر همانند اسکنه است، از بالستر برای برید آجر استفاده می شود. لبه ی آن که برای برش دادن بکار می رودپهن تر از عرض آجر است. این وسیله برای برش دقیق آجر کاربرد دارد.

Ma-5-2.jpg

میله T

اینها از جنس چوب و به شکل T هستند. از آنها برای اندازه گیری عمق حفره در طول مورد استفاده قرار می گیرند. حداقل ۳ مدل از میله T مورد نیاز است تا سطح حفره را اندازه گیری کند.

Ma-5-3.jpg

چکش مخصوص آجر

چکش آجر برای برش آجر کاربرد دارد و همچنین برای فشار دادن و قرار دادن آجر ها در یک ردیف نیز استفاده می شود، البته در صورتیکه نظم آنها بهم خورد.

Ma-5-4.jpg

دستگاه برش ناهمواری

از این ابزار برای برش ناهمواری های سطوح بتونی نظیر کف بتونی و فوندانسیون استفاده می شود، همچنین به آن اسکرید نیز می گویند.

Ma-5-5.jpg

زنجیر و میخ لوئیس

زنجیر و میخ لوئیس دو ابزار متفاوت هستند که برای بلند کردن سنگ های سنگین به وِیژه در مقوله ی سنگ تراشی بکار می روند.

Ma-5-6.jpg

اسکنه یا قلم درز

اسکنه عمدتا در کارهای چوبی مورد استفاده قرار می گیرد، پس این ابزار می تواند برای صاف کردن سطوح بتونی و سطوح سخت بکار رود.

Ma-5-7.jpg

اره گرد

اره دیسکی یا گرد برای برش تخته های چوبی، قاب ها و غیره استفاده می شود. این ابزار زمانی بکار می رود که به یک برش دقیق در زمان کم نیاز داریم و بدون شک از اره دستی ایمن تر است.

Ma-5-8.jpg

مخلوط کن بتون

این وسیله در واقع ماشینی است که برای ترکیب کردن موادی نظیر آب، دانه های ریز و درشت و سیمان جهت تهیه بتون و مخلوط کردن کامل آن بکار می رود.

Ma-5-9.jpg

دیلم

دیلم برای حفاری زمین ، زدودن ریشه های درختان و میخ ها کاربرد دارد.

Ma-5-10.jpg

میله های کاوش

میله های کاوش، میله های فولادی سخت هستند که در ناحیه پایین همانند میخ می باشند. از اینها برای حفاری سطوح سخت زمین استفاده می شود.

Ma-5-11.jpg

مته

مته یا دریل برای ایجاد سوراخ در دیوار، قطعات سنگی، در و قاب های پنجره استفاده می شود.

Ma-5-12.jpg

چهارچوب L

استفاده از آنها مشابه کاربرد سیم و میخ است، اما به جای میخ از فریم هایی که به شکل L هستند در انتهای ردیف آجرها استفاده می شود تا آجر را بطور درست نگه دارد و تراز بندی آن با دقت صورت گیرد.

Ma-5-13.jpg

شناور

شناورها از جنس چوب هستند و برای صاف کردن سطوح بتونی استفاده می شوند. در قسمت بالای این وسیله دستگیره ی آن و در قسمت پایینی یک سطح صاف چوبی قرار دارد.

Ma-5-14.jpg

دستکش

استفاده از دستکش جهت ممانعت از تماس مستقیم دست با سیمان، رنگ و سایر مواد ضروری است. همچنین برای جلوگیری از آسیب دیدگی در حین استفاده از ماشین آلات و ابزارها نیز پوشیدن آن لازم است.

Ma-5-15.jpg

اره دستی

اره دستی برای برش موادی از جنس چوب نظیر درها، پنجره ها و پانل ها استفاده می شود.

Ma-5-16.jpg

کاسه مخصوص

این ظرف از آهن ساخته شده که برای خاک های حفاری شده، سیمان یا بتون به محل کار مورد استفاده قرار می گیرد. این ظرف بیشتر در ساخت و ساز کاربرد دارد.

Ma-5-17.jpg

کج بیل

از این وسیله برای حفاری در خاک استفاده می شود، همانطور که در تصویر مشاهده می کنید ورقه فلزی با زاویه حاد به دسته ی چوبی متصل شده است.

Ma-5-18.jpg

جک پلین

جک پلین در کارهای چوبی برای صاف کردن سطوح درب و پنجره مورد استفاده قرار می گیرد.

Ma-5-19.jpg

نردبان

برای ساخت و ساز به نردبان نیز نیاز است، برای بررسی کار قطعات، انتقال مواد به طبقه های بالاتر و برای رنگ کردن دیوارها می توان از آن استفاده کرد.

Ma-5-20.jpg

سیم و میخ

سیم و میخ دارای رشته ای هستند که انتهای آن دو با میله فلزی جامد به نقاطی از میخ متصل می شود. از این وسیله برای هم تراز کردن آجرها در حین چیدن استفاده می شود.

Ma-5-21.jpg

گوشه دار میسون

مربع میسون برای رسیدن به زاویه مناسب و کامل در گوشه دیوار سنگ تراشی استفاده می شود. شکل آن شبیه L است و ابتدا باید آن را بدرستی قرار داد و سپس بررسی را براساس لایه های باقی مانده آجر انجام داد.

Ma-5-22.jpg

جعبه اندازه گیری

جعبه اندازه گیری برای اندازه گیری مقدار شن و ماسه مورد استفاده برای ساخت بتون است. ابعاد آن ثابت است بنابراین هربار نیازی به وزن کردن نیست. ابعد کلی یک جعبه اندازه گیری ۳۰۰ میلی متر در ۳۰۰ میلی متر در ۴۰۰ میلی متر است. ( طول * عرض * عمق )

حجم این جعبه بطور کلی یک فوت مکعب است که باعث می شود اندازه گیری نسبت بتون یا ملات با آن آسان باشد.

Ma-5-23.jpg

نوار اندازه گیری

از این نوع متر برای بررسی ضخامت، طول و عرض دیوارها سنگ تراشی، تخته های پایه و حفاری گودال استفاده می شود.

Ma-5-24.jpg

چرخ اندازه گیری

چرخ اندازه گیری برای اندازه گیری فاصله یا طول کاربرد دارد. این دستگاه از یک چرخ با قطر ثابت تشکیل شده که اعداد فواصل را ثبت می کند و از این طریق کار آسانتر می شود.

Ma-5-25.jpg

کلنگ

برای حفاری درون خاک می توان از کلنگ استفاده کرد البته این وسیله برای خاک های سخت که حفاری با بیل یا کج بیل در آنها مشکل است، کاربرد دارد.

Ma-5-26.jpg

گلوله شاقول

از این وسیله برای بررسی ساختارهای عمودی استفاده می شود که شامل یک فلز است که به انتهای یک طناب متصل است. همچنین برای مساحی کردن استفاده می شود تا سطح دستگاه را تنظیم کند.

Ma-5-27.jpg

قاعده عمود

قاعده عمود برای بررسی خط عمودی دیوار استفاده می شود که آیا عمودی است یا خیر؟! این وسیله شامل یک تخته چوبی صاف با لبه های یکنواخت می شود. در مرکز آن یک شیار قرار دارد که گلوله شاقول در آن قرار می گیرد. زمانیکه این قاعده موازی با دیوار بطور عمود قرار گرفت، شاقول نیز باید بطور عمودی باشد در غیر اینصورت دیوار صاف و عمود نخواهد بود.

Ma-5-28.jpg

دستگاه پولیش

دستگاه پولیش برای تمیز کردن سطوح کاشی ها و کارهای چوبی مورد استفاده قرار می گیرد. صاف کردن آنها باعث می شود تا درخشش خاصی پیدا کنند و فرآیند پرداخت بر روی آنها انجام گیرد.

Ma-5-29.jpg

کاردک

کاردک برای پرداخت سطوح کاربرد دارد و همچنین برای کاهش ضخامت سطح زمانیکه بیشترین ضخامت را دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

Ma-5-30.jpg

رامر زمین

پس از حفاری زمین، سطوح پایین تر ممکن است ناهموار باشند برای همین از رامر زمین استفاده می شود. این دستگاه شامل یک بلوک به شکل مربع بزرگ در انتهای آن است که از طریق آن زمین سطح بندی می شود.

Ma-5-31.jpg

چکمه های لاستیکی

در طول کارهای ساختمانی، پاها ممکن است بعلت تماس با مواد شیمیایی مانند سیمان آسیب ببیند یا حوادث فیزیکی رخ بدهد، بنابراین برای ایمنی بیشتر بهتر است از این نوع کفش ها استفاده شود.

Ma-5-32.jpg

عینک ایمنی

برای محافظت چشم ها از گردوغبار و فعل و انفعالات شیمیایی مواد بهتر است از عینک ایمنی استفاده نمایید.

Ma-5-33.jpg

کلاه ایمنی

وجود کلاه ایمنی در کارهای ساختمانی ضروری است، زیرا هرگونه مواد و مصالح ممکن است در طول ساخت و ساز از نواحی مرتفع به زمین افتد، بنابراین برای محافظت سر از آسیب دیدگی و یا هر حادثه ی مرگبار پوشیدن کلاه ایمنی ضروری است.

Ma-5-34.jpg

ماشین غربالگری شن و ماسه

دانه های موجود در بتون نباید دارای ناخالصی یا ذرات درشت باشد. این دستگاه همانند الک عمل می کند و شن و ماسه خوب را قبل از مخلوط شدن با بتون جدا می کند. همچنین از این صفحه برای گچ کاری نیز استفاده می شود.

Ma-5-35.jpg

خراش دهنده

گچ کاری یا بتون کاری یک سطح باید به خوبی انجام گیرد بطوریکه حداقل ۲ لایه برای پوشش دهی لازم است. برای اینکه پیوستگی یکسانی میان لایه ها برقرار شود، لایه زیرین با وسیله ای بنام خراش دهنده، خراش می دهیم.

Ma-5-36.jpg

چکش آهنگری

زمانیکه زمین سخت باشد و دارای لایه های سنگ باشد از این نوع چکش استفاده می کنیم. سر بزرگ فلزی آن به یک دسته ی چوبی متصل است که می تواند لایه های سخت را خرد کند و حفاری را آسان می نماید.

MA-5-37.jpg

بیل

بیل برای حفاری در خاک مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله یک صفحه ی فلزی صاف دارد که به یک دسته چوبی بلند متصل است.

Ma-5-38.jpg

سطح سنج

سطح سنج از چوب یا پلاستیک سخت ساخته شده است که یک لوله حبابی در وسط آن قرار دارد.قسمتی از این لوله با الکل پر شده است، تا حباب هوا در آن تشکیل شود.

از این دستگاه در آجر چینی برای سنجیدن سطح آجر استفاده می شود. سطح سنج را بر روی سطح قرار داده و حباب آن را بررسی می کنیم، زمانیکه حباب ها در وسط لوله قرار بگیرند، مقیاس سطح بدست می آید.

Ma-5-39.jpg

برس سر صاف

برس لبه صاف زمانی استفاده می شود که گچ کاری یا بتون کاری به پایان رسیده و جهت پرداخت نواحی مرکزی و لبه های دیوار استفاده می شود.

Ma-5-40.jpg

دستگاه برش کاشی

از این دستگاه برای برش کاشی استفاده می شود. گاهی اوقات اندازه کاشی ها بزرگتر از گوشه های موردنیاز در کف یا دیوار است، در این صورت باید آن را در مقیاسی دقیق برش زد تا کاربرد داشته باشد.

Ma-5-41.jpg

ماله کش

ماله کش برای برداشتن سیمان در مقادیر و گذاشتن آن روی کار و همچنین صاف کردن ملات استفاده می شود. این وسیله از دسته فولادی و چوبی ساخته شده است و در انتها نازک می شود.

Ma-5-42.jpg

ویبراتور

ویبراتور برای فشردن بتون استفاده می شود بطوریکه شکاف های هوا با آب پر می شوند و قابلیت کارکرد بدون افزودن آب به آن تغییر می کند.

Ma-5-43.jpg

گوه

گوه یک تیغه فلزی سخت است که همراه با چکش آهنگری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

Ma-5-44.jpg

فرقان

از فرقان برای حمل مواد و مصالح ساختمانی در کارگاه استفاده می شود و از یک یا دو چرخ در جلو و دو دسته در انتها برای فشار وارد کردن و به حرکت درآوردن آن تشکیل شده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر