موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

پلان فونداسیون اتوکد

پلان فونداسیون اتوکد

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 30 بهمن 1400 ساعت 23:20

جهت درج تبلیغات با قیمت مناسب در این سایت میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



در این پست یک مطلب با عنوان پلان فونداسیون اتوکد را مطالعه خواهید کرد.

پلان فونداسیون یکی از نقشه های اصلی برای ساختن یک سازه هست که در آن اطلاعاتی مثل نوع فونداسیون ساختمان مثلاً فونداسیون منفرد، نواری، گسترده یا … و همچنین تعداد و ابعاد دقیق فونداسیون های منفرد مشخص می شود. در این مقاله نحوه ی ترسیم پلان فونداسیون منفرد، نواری و گسترده را یاد می گیرید.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

توی دهه ی اخیر بیشتر از فونداسیون نواری و گسترده برای ساخت ساختمان های مسکونی استفاده می شود پس باید با نحوه ی ترسیم این فونداسیون ها آشنایی کافی را داشته باشید.

قبل از اینکه بخواهیم پلان فونداسیون را ترسیم کنیم شاید برایمان سوال باشد که ابعاد و اندازه های فونداسیون منفرد و شناژها را چقدر باید در نظر بگیریم؟ جواب ساده است این موارد که به ۱) میزان بارهای وارده بر ساختمان، ۲) طول دهانه ها (فاصله بین ستون ها)، ۳) مقاومت و جنس زمین بستگی دارد و طراح سازه این موارد را تحلیل و بررسی می کند و مقدار دقیق این اندازه ها را مشخص می کند.

foundation-plan-1.jpg

۱) نحوه ی ترسیم پلان فونداسیون منفرد

گام اول:

برای ترسیم این پلان قبلش باید پلان ستون گذاری را رسم کنیم.

ابتدا با توجه به ابعاد زمین با خط ضخیم محدود زمین را مشخص می کنیم و هر جا که ستون داشتیم با توجه به ابعاد ستون که احتمالاً مربع یا مستطیل هستش از یک مربع یا مستطیل توپر دقیقاً شبیه به ستون های شکل زیر ترسیم می کنیم.

برای اینکه نقشه ای که میخوایم ترسیم کنیم شلوغ نشود توصیه می کنیم که خطوط آکس بندی ستون ها را در داخل نقشه ترسیم نکنیم.

foundation-plan-22.jpg

گام دوم:

در مرحله ی بعد وسط همه ی ستون ها را با خط چین به همدیگر متصل می کنیم.

foundation-plan-3.jpg

گام سوم:

در مرحله ی سوم برای هر کدام از ستون ها یک فونداسیون منفرد را با توجه به ابعادی که طراح سازه داده است مثل شکل زیر ترسیم می کنیم.

در اینجا فرض بر این است که طراح سازه ابعاد پی های گوشه که در دو ضلع به محدوده زمین می چسبند را ۱.۲×۱.۲ متر

و پی های کناری که یک ضلع آنها به محدوده زمین می چسبند را ۱.۲×۱.۸ متر

و ابعاد پی های وسط که دقیقاً در وسط ساختمان قرار دارند را ۱.۸×۱.۸ متر داده است.

foundation-plan-4-1.jpg

گام چهارم:

حالا که در مرحله ی قبل فونداسیون ها منفرد رو ترسیم کردیم، الان باید این فونداسیون های منفرد را با شناژ به همدیگر متصل کنیم. مهندس محاسب عرض این شناژها را ۶۰ سانتی متر در نظر گرفته است.

foundation-plan-5.jpg

گام پنجم:

یک نکته اینجا وجود داره اون هم این هست که اگر ارتفاع فونداسیون های منفرد با شناژ مساوی باشند باید مرز بین فونداسیون منفرد با شناژ طبق تصویر زیر پاک شود. اما اگر ارتفاع فونداسیون منفرد که در اینجا ۶۰ سانتی متر هست با شناژ که ۴۰ سانتی متر می باشد مثل این پروژه برابر و مساوی نبود باید مرز بین آنها و این اختلاف ارتفاع را با نگه داشتن یک خط نشان داد. (دقیقاً مثل تصویر مرحله ی چهارم)

foundation-plan-6.jpg

گام ششم:

در مرحله ی بعدی باید بتن مگر را ترسیم کنیم. بتن مگر یک لایه بتن به ضخامت حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر است که با عیار ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم سیمان در هر متر مکعب ساخته می شود و برای محافظت از فونداسیون در برابر عوامل خورنده و به وجود آمدن یک سطح صاف و تراز شده در زیر فونداسیون اجرا می شود.

برای آشنایی کامل با بتن مگر پیشنهاد می کنیم حتماً مقاله ی بتن مگر چیست؟ موارد استفاده و نکات مهم قبل از اجرای آن را هم بخوانید.

وقتی که بتن مگر را اجرا می کنیم دقت داشته باشیم که از هر طرف حدود ۱۰ سانتی متر بزرگتر آن را اجرا کنیم تا قالب بندی فونداسیون به راحتی و آسانی انجام شود. پس میاییم و بتن مگر را ۱۰ سانتی متر با یک خط در اطراف فونداسیون و شناژها طبق شکل زیر با خط نازک ترسیم می کنیم.

foundation-plan-7.jpg

گام هفتم:

در مرحله ی یکی به آخر مهندس محاسب با توجه به ابعاد و موقعیت قرارگرفتن فونداسیون ها، آنها را تیپ بندی می کند. برای تیپ بندی فونداسیون ها از حرف F که حرف اول کلمه ی foundation هست استفاده می شود.

یک عدد بعد از حرف F نوشته می شود که بیانگر نوع و تیپ آن است بر فرض مثال F-1 و … نشان دهنده تیپ شماره یک می باشد.

حتماً دقت کنید که کد ارتفاعی سطح روی فونداسیون ها را هم بر روی فونداسیون بنویسید. در انتهای ترسیم هم قسمت هایی که خاکریزی می شوند را باید هاشور بزنیم.

گام هشتم:

در مرحله ی آخر جدولی مثل تصویر زیر را در کنار پلان فونداسیون قرار می دهیم که داخل آن ابعاد و مشخصات فونداسیون ها درج می شود.

foundation-plan-8.jpg

۲) نحوه ی ترسیم پلان فونداسیون نواری

گام اول:

دقیقاً گام اول و دومی که برای ترسیم پلان فونداسیون منفرد انجام دادیم را هم برای ترسیم فونداسیون نواری انجام می دهیم.

“برای ترسیم این پلان قبلش باید پلان ستون گذاری را رسم کنیم.

اول با توجه به ابعاد زمین با خط ضخیم محدود زمین را مشخص می کنیم و هر جا که ستون داشتیم با توجه به ابعاد ستون که احتمالاً مربع یا مستطیل هستش از یک مربع یا مستطیل توپر دقیقاً شبیه به ستون های شکل زیر ترسیم می کنیم.

foundation-plan-9.jpg

گام دوم:

در مرحله ی بعد وسط همه ی ستون ها را با خط چین به همدیگر متصل می کنیم.

foundation-plan-10.jpg

گام سوم:

در این مرحله با توجه به اندازه ای که مهندس محاسب برای عرض نوارها در نظر گرفته است (در اینجا ۱ متر را در نظر گرفته)، ستون ها را با فونداسیون نواری به همدیگر متصل می کنیم.

foundation-plan-11.jpg

گام چهارم:

با توجه به اینکه اگر گوشه نوارها را پخ بزنیم، مقاومت برشی در گوشه افزایش پیدا می کند، پس می توانیم اینکار را هم طبق تصویر زیر انجام بدهیم.

foundation-plan-12.jpg

گام پنجم:

در مرحله ی آخر هم بتن مگر را ۱۰ سانتی متر بزرگتر از نوارها در داخل ترسیم می کنیم و قسمت هایی که بعداً باید با خاک پر شوند را هم هاشور می زنیم.

foundation-plan-13.jpg

۳) نحوه ی ترسیم پلان فونداسیون گسترده

گام اول:

ابتدا با توجه به ابعاد زمین با خط ضخیم محدود زمین را مشخص می کنیم و هر جا که ستون داشتیم با توجه به ابعاد ستون که احتمالاً مربع یا مستطیل هستش از یک مربع یا مستطیل توپر دقیقاً شبیه به ستون های شکل زیر ترسیم می کنیم.

foundation-plan-14.jpg

گام دوم:

فونداسیون گسترده در زیر همه ی ستون ها و در کل زمین اجرا و از سه طرف به لبه ی زمین ختم می شود و از طرف حیاط هم با توجه به نظر مهندس محاسب ابعاد آن مشخص خواهد شد.

نکته: در ترسیم پلان فونداسیون گسترده بتن مگر را ترسیم نمی کنیم. چرا؟ چون بتن مگر باید در کل زمین اجرا شود.

foundation-plan-15.jpg

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: omranweb.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر