موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

موضوع شب یلدا برای درس آزاد

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 16 اسفند 1398 ساعت 21:18

درس آزاد                                                                 درس دهم

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

شب یلدا

یکی از بزرگ ترین جشن های ما ایرانیان که هزار سال است با شکوه هر چه تمام آن را برگزار می کنیم شب یلدا است. این شب که طولانی ترین شب سال است به شب چله نیز معروف است .طول این شب نزدیک به 14 ساعت است. ایرانیان قدیم  این شب را به علت این که تولد خورشید و مهر شکست ناپذیر است  جشن گرفته و می گیرند .

یلدا به معنای ولادت است. در این شب افراد خانواده ها در خانه ی بزرگ ترهای فامیل  مانند پدر بزرگ و مادر بزرگ ها  جمع می شوند  و از داستان ها و قصه های  قدیمی می گویند و می شنوند و لذت می برند . جشن می گیرند با خوردن آجیل  و میوه های فصل  مانند انار و هندوانه  آن را گرامی می دارند . فال حافظ می گیرند و شاهنامه  هم می خوانند .در بعضی  نقاط  ایران این  جشن را تا دیر وقت –صبح - نیز  ادامه  می دهند.

به مناسبت فرا رسیدن این شب کهن خانواده ها برای هم سوغاتی نیز می برند تا این شب را بهتر گرامی بدارند. البته برگزاری  این جشن در نقاط مختلف  ایران متفاوت است .

 به عنوان  مثال :در تبریز رسم است یک خوراکی مخصوص از آرد و شیر درست می کنند و می خورند.

در لرستان نیز رسم است مردم گندم شیر می خورند و همراه آن از گردو، بادام ، نخودچی و کشمش و انواع میوه هاي اين فصل صرف می کنند .از كدوی پخته  هم استفاده  می کنند .یک شعر مخصوص محلی بسیار زیبا  هم  در  این  شب  در  این  استان  می خوانند.

شیرازی ها این شب را  به خانه ی دوستان و آشنایان می روند .سفره می گسترانند و غذاهای مختلف و خوشمزه صرف  می کنند .در سر سفره شمع روشن می کنند. آیینه و قاب عکس حضرت علی (ع) می گذارند .اسپند هم روی آتش می ریزند تا بوی خوش  آن اتاق را پر کند و از چشم زخم و بلايا هم به دور باشند.  

البته مشابه این چنین مراسمی در کشورهای همسایه ایران  مانند روسیه- افغانستان- پاکستان- هند-تاجیکستان- آذربایجان نیز مانند کشور ما برگزار می گردد.

به هر حال وظیفه ی ما ایرانیان است که این قبیل رسم ها را  بهتر و بیشتر بشناسیم و به آن ها نیز عمل کنیم  و به دیگران هم بگوییم و یاد آوری کنیم  تا برای نسل های آینده درس زندگی باشد.

درک و دریافت :

1-بلندترین و طولانی ترین شب سال کدام است ؟

2-چرا ایرانیان شب یلدا را جشن می گیرند ؟

3-در شب یلدا خانواده ها چه می کنند ؟

۴-...................................................

 واژه آموزی:

به این واژه ها دقت کن.

الف – كامپيوتر

ب – هليكوپتر

پ –  موبايل

از این واژه ها چه چیزی می فهمی؟...........

معادل فارسي اين واژه ها چيست؟

چند نمونه هم شما  بگو.......

نکته ها :

ایرانیان از گذشته های بسیار دور شب یلدا را جشن.............................و در خانه های بزرگ تر ها جمع.........................و این مراسم را سال هاست که ادامه ..............................

به فعل هایی مانند (می گرفتند-می شدند-می دهندو............) که شما در این جاهای خالی ها می نویسید فعل های ماضی استمراری می گویند.

حالا شما یک جمله  که ماضی استمراری داشته باشد بگویید و در زیر بنویسید.

 فعالیت های ویژه :

1-اگر دوست یا یکی از اقوام شما در یکی از استان های دیگر کشور پهناور ایران زندگی میکند با آن ها تماس بگیرید و از چگونگی  برگزاری شب یلدا در آن جا بپرسید سپس یافته های خود را به کلاس گزارش دهید.

2- از مادر یا مادر بزرگ خود در باره آماده ساختن ""گندم شیر" و  خواص آن را بپرسید و به کلاس گزارش دهید .

3- شعر محلی را که در این شب در استان ما خوانده می شود را در این قسمت بنویسید.

***این جشن کهن بر همه ی ایرانیان خجسته باد ***

+

نوشته شده در دوشنبه بیست و نهم آذر ۱۳۸۹ ساعت 16:4 توسط حمیدرضا شمسی(مسعود)  | 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر