موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

سوغات مرند

سوغات مرند

نویسنده : مسعود زمانی | زمان انتشار : 02 اسفند 1399 ساعت 12:14

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با سوغات مرند آشنا خواهیم کرد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا درباره سوغات و صنایع دستی این شهر زیبا بیشتر بدانید.

مرند در شهرستان مرند ازتوابع استان آذربایجان شرقی در شمال غرب ایران قرار دارد. مرند سومین شهر پرجمعیت و بزرگ استان آذربایجان شرقی، پس از شهر تبریز محسوب می‌گردد. مردم شهر مرند به زبان ترکی آذر بایجانی صحبت می کنند لهجه محلی این منطقه خاص مردم همان ناحیه است که برای کسانی که سفر به مرند را انتخاب می کنند بسیار جذاب است. گیلاس، گلابی،سیب و زردآلو این شهر بسیار معروف و با کیفیت است. برخی از مشهورترین صنایع دستی مردمان مرند که هنگام سفر به مرند می توانید آن ها را خریداری کنید عبارت است از:سرامیک سازی، سفال گری و سبد بافی که توسط هنرمندان مرندی تهیه می شود و می توانید آن ها را به عنوان سوغات برای شهرتان خریداری کرده و برای عزیزانتان به یادگار ببرید.

برگه زردآلو(قیسی)

در شهرستان مرند زردآلو بیشتراز سایر نقاط کشور کشت شده وموجود است و سالانه هزاران تن زردآلو بصورت تر یا خشک به سایر نقاط کشور وجهان صادر میشود. همچنین این میوه گونه و رقم های مختلفی دارد . برای تولید برگه زردآلو یا همان قیسی فقط از زردآلو مخصوص که به زبان محلی ((تبرجه)) گفته میشود استفاده میشود میوه های زردآلو رسیده آبدار، شیرین و با سطحی صاف و بدون کرک اند و در اشکال متفاوتی مانند میوه تازه، آب میوه، میوه خشک شده ( برگ قیسی ).. استفاده می شود. همچنین زغال اخته ، آلبالو و پسته از سوغات این شهر زیبا محسوب می‌شود.

سوغات مرند

سبد بافی 

این هنر ظریف در سال های گذشته، در شهرستان مرند و به خصوص روستای کشکسرای به خاطر وجود گندم زارهای وسیع رواج زیادی داشت و زنان و دختران این دیار از طریق این هنر و با بافت انواع سبد و وسایل و لوازم آشپزخانه، نقش زیادی در بهبود شرایط اقتصادی خانواده ایفا می کردند، اما متاسفانه از حدود یکی دو دهه پیش تاکنون مردم منطقه رفته رفته تمایلشان را برای انجام این کار از دست دادند تا این که این هنر بومی به کلی رو به فراموشی نهاد و از این منطقه ­رخت­ بربست، اما با توجه به تصمیمات گرفته شده در سال های اخیر و اهمیت دادن به هر سبد بافی در تبریز ، این هنر دستی در حال احیا شدن است.

سوغات مرند

قالی بافی مرند

شهرستان مرند مانند سایر بخش های آذربایجان از لحاظ قالی بافی بسیار غنی است و شما می توانید از قالیچه های نفیس بافت مرند خریداری کرده و هنر دست هنرمندان این منطقه را مشاهده کنید.

سوغات مرند

فانوسکا بافی

در قدیم مرندیها و بخصوص مردم روستای هوجقان مهارت خاصی در بافتن فیتیله‌های چراغ داشتند و تولیدات خود را به سراسر کشور عرضه می‌کردند اما بعد تکثیر نیروی برق در سراسر کشور و گسترش صنعت الکتریسیته میزان فروش فیتیلههای چراغ کم شد و  مردم این شهر شروع به بافتن «فانوسقه» یا کمربندهای نظامی و نوار کفش پرداختند و الان یکی از بزرگترین تولید کنندگان این محصولات میباشند.

سوغات مرند

سفالگری و سرامیک سازی

کارگاه‌های سفال‌گری در بعضی از مناطق شهر مرند و روستاهای اطراف وجود دارند. محصولات سرامیک، در چند کارگاه شهر زنوز تولید می‌شود. آنها از نوعی خاک به اسم کائولن یا خاک چینی استفاده می‌کنند و به نقاط دیگر جهت فروش، صادر می‌نمایند.

سوغات مرند

مقالات بیشتری بخوانید :

آشنایی با مکان های دیدنی مرند | Marand

بهترین مکان های دیدنی تبریز

روستای صخره ایی کندوان | تبریز


   تبلیغات    

                 تور کیش

Load More In آذربایجان شرقی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: toptourist.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر