موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

مراحل ساخت ساز

مراحل ساخت ساز

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 01 اسفند 1398 ساعت 22:16

۵. سطح داخلی و خارجی کاسه‌ها را با سمباده صاف می‌کنند و کاسه‌ها را به یکدیگر می‌چسبانند و به سراغ ساخت دسته ساز می‌روند.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

۶. چوب انتخابی برای دسته‌ی ساز باید دارای راه‌های صاف و بدون کرم خوردگی باشد و به هیچ وجه گره نداشته باشد. برای دسته چوب گردو می‌تواند مناسب باشد. ابعاد دسته (طول دسته حدود ۴۵ تا ۵۰ سانتى متر است) را خط کشی می‌کنند و یک مکعب مستطیل به طول دسته ساز برش می‌دهند.

۷. پس از دسته سرپنجه را می‌سازند. چوب سرپنجه نیز باید عاری ازهر گونه گره و کرم خوردگی باشد. ابتدا ابعاد سر پنجه را روی چوب پیاده می‌کنند و سپس آن را برش می‌دهند و به کمک مته سوراخ‌های قرارگیری گوشی‌ها و گل سرپنجه‌ی ساز را در آن ایجاد می‌کنند.

۸. وقتی سرپنجه آماده شد آن را به گونه‌ای به دسته می‌چسبانند که هیچ منفذی بین آن‌ها نباشد. پس از چسباندن آن را در دستگاه تخت فشار می‌گذارند تا خوب به یکدیگر چفت شوند.

۹. اکنون اطراف دو طرف دسته را رشته‌هایی از جنس استخوان نصب می‌کنند تا هم دسته را زیبا کند و هم از فرسایش چوب در اثر تماس زیاد انگشت‌ها جلوگیری کند.

۱۰. به کمک رنده و سمباده نجاری دسته‌ی ساز تار را شکل می‌دهند و پشت آن را به نیم دایره تبدیل می‌کنند.

۱۱. سپس نوبت به نصب شیطانک می‌رسد. قطعه‌ای باریک و به ارتفاع ۲ میلی متر و به رنگ سفید است که بین دسته ساز تار و سرپنجه قرار می‌گیرد و عرضی برابر دسته ساز دارد. شیطانک دقیق بر سر استخوان‌های روی دسته نصب می‌شود. شیطانک نیز مانند خرک دارای شیار‌های کم عمقی است که سیم‌ها از آن‌ها عبور می‌کنند و به سمت گوشی‌ها می‌روند.

۱۲. نوبت ساخت و نصب گوشی‌ها است. گوشی‌های ساز تار از چوب گردو ساخته می‌شود. پس از اینکه گوشی‌ها را روی چوب برش دادند جای گوشی‌ها را به کمک یک وسیله به نام قلاویز فراخ می‌کنند تا گوشی‌ها در جای خود محکم و ثابت بمانند و لق نزنند.

۱۳. حال باید همه‌ی قسمت‌های کاسه و دسته را سوهان بکشند و یکدست کنند سپس با لیسه و سمباده سطح آن را خوب صاف می‌کنند و بعد به سراغ رنگ کردن ساز می‌روند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر