سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

مصالح همگن در ایتبس

مصالح همگن در ایتبس

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 01 مهر 1400 ساعت 09:54

معرفی مشخصات مصالح در ایتبس. امروز قصد دارم منو چهارم نرم افزار ایتبس را برای شما توضیح بدم. منو Define که از لحاظ لغوی به معنای تعریف کردن و مشخص کردن می باشد، یکی از مهمترین منوهای نرم افزار ایتبس است.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

از این منو برای معرفی ویژگی های مصالح، تعریف و ساخت مقاطع فولادی و بتنی، دیافراگم های صلب و نیمه صلب، الگوهای بار، حالت های تحلیل و… استفاده می شود.

قصد دارم تا دستورات مهم و کاربردی این منو را در چند جلسه به شما آموزش دهم. در این جلسه، دستور اول با عنوان Material Properties را توضیح می دهم. توجه داشته باشید که به طور حتم در هر پروژه ای باید مشخصات مصالح فولادی، بتنی و نیز آرماتورها را به برنامه معرفی کنید.

منظور من از مشخصات جنس، وزن مخصوص، مدول ارتجاعی، ضریب پواسون، مقاومت های فشاری و تنش های لازمه است.

برای این کار باید دستور Material Properties را از منو Define اجرا کنید.

224.png

سپس پنجره ای برای شما باز می شود که شامل لیستی از سه مصالح پیش فرض در سمت چپ آن می باشد.

نرم افزار ایتبس به طور پیش فرض سه مصالح اصلی ساختمان سازی را در نظر گرفته است که عبارتند از:

1- A992Fy50= Steel  مصالح فولادی

2- 4000Psi= Concrete  مصالح بتنی

3- A515Gr60= Rebar  آرماتورها

225.png

در سمت راست پنجره باز شده، Add New با توجه به نوع مصالح مد نظر خودتان در پروژه، می توانید یک مصالح با مشخصات جدید تعریف کنید.

گزینه دوم Add Copy of Material نیز از لیست سمت شما یک نسخه کپی بر می دارد و پنجره ویرایش آن را نشان می دهد تا مصالح جدید شما به دلخواهتان اصلاح شود و با تایید به لیست اضافه گردد.

گزینه سوم که Modify/Show Material نام دارد، وظیفه ویرایش و اصلاح مصالح موجود در لیست سمت چپ را دارد به این صورت که با کلیک بر روی آن می توانید پنجره معرفی مشخصات را ببینید و اصلاحات دلخواه را انجام دهید.

فرض کنید که اسکلت ساختمان ما از نوع فولادی است و می خواهیم ویژگی های مصالح فولادی را به برنامه Etabs معرفی کنیم.

برای این کار ابتدا از طریق کلیک بر روی A992Fy50 از لیست سمت چپ و سپس فشردن دکمه Modify/Show Material، پنجره ویرایش مصالح فولادی را باز می کنیم.

226.png

در این مرحله ابتدا باید یک نام برای مصالح فولادی انتخاب کنیم مثلا F240.

سپس در بخش های پایینی پنجره Material Properties Data باید سایر مشخصات از قبیل وزن مخصوص فولاد W، ضریب ارتجاعی (مدول الاستیسیته) E، ضریب پواسون U، ضریب حرارتی A، مدول برشی G را وارد کنیم.

سپس در بخش انتهایی برای معرفی تنش تسلیم و مقاومت نهایی بر روی Modify/Show Material Property Design Data کلیک کنید و مقادیر Fy و Fu را وارد و سپس دوبار Ok را می زنیم تا مصالح فولادی ما با نام F240 به لیست اضافه شود.

توصیه می کنم برای درک بهتر موضوعات از ویدئوهای هر جلسه که در پایین تصاویر موجود است استفاده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: civil2.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر