موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

تعریف فشار علوم نهم

تعریف فشار علوم نهم

نویسنده : مسعود زمانی | زمان انتشار : 27 اسفند 1400 ساعت 18:11

فشار عبارتست از نیروی وارده بر واحد سطح که با علامت اختصاری p نشان میدهند. این کمیت در گازها نقش عمده را ایفا میکند زیرا یکی از کمیات مشخصه گاز میباشد، از این رو بیشتر قوانین فشار در گازها نهفته شده و به دست آوردن معادله حالت گاز به کار برده میشود.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

فشار عبارتست از نیروی وارده بر واحد سطح که با علامت اختصاری p نشان میدهند. این کمیت در گازها نقش عمده را ایفا میکند زیرا یکی از کمیات مشخصه گاز میباشد، از این رو بیشتر قوانین فشار در گازها نهفته شده و به دست آوردن معادله حالت گاز به کار برده میشود.
p1.jpg

  • اثر نیرو بر روی یک سطح بستگی دارد که نیرو چگونه اعمال شود. شخصی که کفش ورزشی میخ دار پوشیده. میخ کفشهایش در زمین فرو میرود در صورتیکه کفش معمولی بر زمین آسیب نمیرساند. نکته قابل توجه این است که در هر دو مورد نیرویی که بر سطح وارد میشود یکسان بوده و همان نیروی وزن اوست. اختلاف میان این دو حالت در این است که کفش ورزشی نیرو را بر سطح کوچکی وارد میکند.میخ کفشها مقدار نیروی کل را تغییر نمیدهد ، بلکه نیرو بر واحد سطح را به شدت افزایش میدهد. که کمیت نیروی وارد بر واحد سطح نیز فشار نام دارد. به زبان ریاضی فشار بصورت زیر بیان میشود:

P=F/A که در آن P فشار ، F نیرو و A سطح مقطع اثر نیرو میباشد.

  • اسکیبازان موقع اسکی کفش اسکی میپوشند زیرا دارای سطح مقطع بزرگتری است و فشار وارد بر سطح را کاهش میدهد.

چاقو به خاطر سطح مقطع بسیار کوچک تماس با اجسام (مثلا دست) در اثر اعمال مقدار نیروی هر چند ناچیز ، نیروی واحد سطح (فشار) بزرگتری را ایجاد کرده و سبب برش اجسام میشود.

فشاربا یکاهای مختلفی بیان میشود. یکای استاندارد ما در دستگاه SI پاسکال میباشد که برابر(۱Pa=1N/m2) میباشد. یک پاسکال برابر مقدار یک نیوتننیروست که بر یک متر مربع سطح جسمی وارد میگردد. بهترین یکایی که میتواند مرجعی برای سایر یکاها به کار برده شود اتمسفر یا جو (Atmospher ) است که به صورت فشار متوسط هوا در سطح دریا تعریف میشود.

چون پاسکال یکای کوچکی برای فشار است معمولا از کیلو پاسکال(kpa) که برابر ۱۰۰۰ پاسکال است، استفاده میکنند. هر جو تقریبا برابر ۱۰۰ kpa است. هواشناسان ازواحد میلی بار استفاده میکنند که برابر یک دهم پاسکال است. از سایر واحدهای فشار میتوان دین بر سانتیمتر مربع (dyn/cm2) یا torr را نام برد.

چون در اندازه گیری فشار در لوله U شکل از طول سنجی مایع جیوه به فشار سنجی پی می برند، واحد سانتیمتر جیوه (cmHg) نیز برای کمیت فشار به غلط مرسوم شده است.

فشار را به کمک دستگاههای فشار سنج اندازه میگیرند عمدهترین فشار سنجها که بر حسب مکانیزم کارشناسان نام گذاری شده است عبارتند از:

ساده ترین و معروترین آنها فشار سنج لوله U شکل است که در آن مقداری جیوه در لوله U شکل ریخته شده و میزان اختلاف فشار محیط (هواکه برابر p0است) و ماده د اخل فشارسنج که بر مایع جیوه فشار وارد میکند ازطریق اختلاف ارتفاع ستون مایع جیوه اندازه گیری میشود. بنابراین از این طریق فشار واقعی را میتوانیم به دست آوریم: « P=P0+ρg(h-h0)
در رابطه اخیر P فشار و ρ چگالی ماده و P0 فشار اتمسفر ، h0 ارتفاع ستون مایع در فشار اتمسفر ، g شتاب جاذبه وh ارتفاع ستون مایع در فشار ماده میباشد.

220px-Barometer_mercury_column_hg.jpg

عوامل موثر بر فشار:

۱) مقدارنیرو:

فشار با نیروی وارده بر سطح رابطه مستقیم دارد یعنی هر چه نیرو بیش تر باشد فشار بیش تر است.

یکای اندازه گیری نیرو، نیوتن (N) بوده و با حرف Fنمایش داده می شود.

p2.jpg

۲) مساحت سطح:

مقدار فشار با مساحت سطح رابطه عکس دارد یعنی هر چه سطح بزرگتر باشد، مقدار فشار کم تر است و بر عکس. یکای اندازه گیری مساحت، سانتی متر مربع (cm2) یا متر مربع (m2) است و با حرف A  نمایش داده می شود.

p3.jpg

p3_1.jpg

برای محاسبه فشار از فرمول زیر استفاده می شود:

ch4.gif

با توجه به فرمول بالا, یکای اندازه گیری فشار عبارتند از:

۱) نیوتن بر سانتی متر مربع (N/cm2)= اگر مقدار نیرو برحسب نیوتن و مساحت سطح بر حسب cm2باشد,فشار برحسب (N/cm2) محاسبه می شود.

۲)پاسکال یا نیوتن بر مترمربع (N/m2)=اگر مقدار نیرو بر حسب نیوتن و مساحت سطح بر حسب m2 باشد فشار بر حسب N/m2 سنجیده می شود.

ch5.gif

یکاهای دیگر فشار عبارتند از: اتمسفر (atm)- میلی متر جیوه (mmHg) – سانتی متر جیوه (CmHg)     بار (bar)

ch6.gif

مثال: وزن پسری ۷۰۰ نیوتن است. سطح کف هر دو کفش او ۲۵۰Cm2است. فشاری که این پسر بر سطح زمین وارد می کند چند پاسکال است؟

نکته: برای آنکه سانتی متر مربع را به متر مربع تبدیل کنیم فقط کافی است عدد مورد نظر را در ۴- ۱۰ ضرب کنیم.

ch7.gif

نکته: اگر راستای نیروی Fبر راستای عمود بر سطح زاویه  Θ(تتا) بسازد،فشار از رابطه ای زیر به دست می آید.

ch8.gif

واحدهای فشار:

image012.gif

 نیرویی است که به طور عمودی بر واحد سطح وارد می شود: (F = نیرو   ـ   A = سطح    ـ    F= فشار)

که فشار با سطح نسبت عکس دارد یعنی،با افزایش سطح مقطع فشار کاهش می یابد و برعکس.

برای درک این مطلب به شکلهای زیر توجه کنید :

egghit.gif

طبق  رابطه روبرو مشاهده  می شود که فشار با سطح مقطع را بطه عکس دارد .بمحض افتادن تخم مرغ بر روی زمین ، چون سطح تماس تخم مرغ با زمین کوچک می باشد فشار زیادی بر تخم مرغ وارد شده و تخم مرغ ترک بر می دارد .

eggitnail.gif

چون سطح تماس تخم مرغ با زمین کوچک می باشد ، می توان  تصور کرد که تخم مرغ بر روی سطح نوک یک میله نازک می افتد .

eggcup.gif در این شکل چون سطح تماس تخم مرغ با زمین بیشتر شده است ، بنا بر این فشار کمتری بر تخم مرغ وارد شده و نمی شکند.

نیرو(F): ناشی از نیروی وزن مواد بوده با F نشان می دهند واحد آن نیوتن می باشد.

F=W=mg     (g= شتاب ، m= جرم ، W= وزن ، F= نیرو)

سطح مقطع (A): سطح مقطع مکانی است جسم روی آن واقع است. واحد آن m2 می باشد.

 image016.jpg

فشار در جامدات:

 فشاری که یک جسم جامد بر سطح آن وارد می کند ناشی از نیروی وزنش می باشد و همچنین سطح مقطع جسم مورد نظربستگی به شکل هندسی جسم دارد..

er44.jpg

نکته۳: اگر بخواهیم کمترین فشاری که یک جسم بر زمین وارد می کند را حساب کنیم باید بیشترین سطح مقطع را در نظر بگیریم. (A=سطح ، P= فشار)
سوال:

مکعب مستطیلی به ابعاد ۴cm و ۳cm و ۲cm مفروض است اگر چگالی آن re48.jpg باشد:

الف) بیشترین فشاری که بر سطح زمین وارد می کند چقدر است؟

ب ) کمترین فشاری که بر سطح زمین وارد می کند چقدر است؟

حل الف) برای بیشترین فشار باید کمترین سطح را حساب کنیم: (A= کمترین سطح ، P= بیشترین فشار)

re45.jpg

re47.jpg

re46.jpg

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: www.efa.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر