سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

انیمیشن گردش زمین به دور خود و خورشید

انیمیشن گردش زمین به دور خود و خورشید

نویسنده : معین | زمان انتشار : 29 اسفند 1400 ساعت 14:31

سال گذشته در این زمان ناسا نخستین تصویر دوربین EPIC ماهواره دیسکاور از زمین را منتشر کرد و این دوربین به کار ثبت تصاویر زمین در یک سال گذشته از جایگاه خود در نقطه لاگرانژ 1 در ارتفاع 1.6 میلیون کیلومتری سیاره ادامه داد.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

به گزارش ایسنا به نقل از اسپیس، ناسا با ترکیب بیش از 3000 تصویر، اکنون فیلمی را از سوی روشن زمین در طول یک سال منتشر کرده است.

دوربین EPIC هر دو ساعت حداقل یک مجموعه تصویر ارائه می‌کند. این تصاویر در این نمای متناوب از زمین به نمایش حرکت ابرها بر روی سیاره و حرکت الگوهای بزرگ آب‌وهوایی در آسمان می‌پردازد. هر مجموعه تصویر در 10 طول موج متفاوت ثبت شده که طول موج‌های قرمز، سبز و آبی با هم ترکیب شده و رنگ مشاهده شده در این فیلم را بوجود آورده‌اند.

زمین با سرعت 1670 کیلومتر در ساعت به دور خود گردش می‌کند. سرعت حرکت زمین در مدار خورشید حدود 107 هزار کیلومتر بر ساعت است که با این احتساب، روزانه حدود 2.6 میلیون کیلومتر در کیهان حرکت می‌کند.

در طول یک سال گذشته، رویدادهای جالبی در زمین اتفاق افتاده‌اند که در این تصاویر ثبت شده‌اند.

57323250.gif

کسوف کلی

در ماه مارس، دوربین EPIC یک خورشیدگرفتگی کامل را ثبت کرد که طی آن، سایه ماه از روی چهره زمین عبور می‌کند. ساکنان مناطقی که این سایه از روی آن عبور کرده، شاهد این گرفت بودند.

طی یک رویداد خورشیدگرفتگی، ماه بین زمین و خورشید قرار می‌گیرد. از منظر زمین، خورشید برای مدت کوتاهی در پشت یک سایه کروی قرار گرفته و تیره می‌شود.

گذر ماه

به دلیل موقعیت منحصربفرد ماهواره دیسکاور، دوربین آن هر ساله شاهد یک یا دو گذر ماه از برابر زمین است. از آنجایی که این ماهواره در جایی بین زمین و خورشید قرار دارد و ماه به دور زمین می‌گردد، شاید تصور کنید که باید همیشه آن را از منظر دیسکاور مشاهده کنید. اما از آنجایی که میدان دید دوربین EPIC بسیار کوچک است و ماه نیز در فاصله بسیار زیادی از زمین قرار دارد، مدار آن از شیب پنج درجه‌ای برخوردار بوده و خارج از چارچوب دید واقع می‌شود.

نخستین گذر ماه در 16 ژوئیه 2015 و برای بار دوم در چهارم ژوئیه امسال رخ داد.

علاوه بر این رویدادهای سماوی، دوربین این ماهواره موفق شده سه توفان بزرگ را در زمان عبور از میان اقیانوس اطلس، آتش‌سوزی جنگلها در جنوب شرف آسیا و همچنین نماهایی از قطب‌های شمال و جنوب را ثبت کند.

توانایی EPIC برای مشاهده هر دو قطب شمال و جنوب در یک سال به دلیل شیب زمین است که به خاطر آن، فصل‌های متفاوت بوجود می‌آیند.

زمانی که قطب شمال به سمت این دوربین است، به سمت خورشید نیز شیب داشته که به معنی شروع فصل تابستان در نیمکره شمالی است. در همین حین، قطب جنوب از خورشید دور بوده و ساکنان نیمکره جنوبی زمستان را تجربه می‌کنند.

ماهواره دیسکاور و دوربین EPIC آن یک ماموریت پنج ساله سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا است که در فوریه 2015 به فضا ارسال شد. این ماهواره همیشه در بین زمین و خورشید قرار دارد و سمت رو به خورشید سیاره را مشاهده می‌کند.

تصاویر طیفی این دوربین، امکان سنجش مقادیر ازون، ایروسل‌ها، ارتفاع و فاز ابرها، ویژگی‌های پوشش گیاهی، خواص زمین‌های بکر و تخمین تابش فرابنفش بر سطح زمین را فراهم می‌کند.

انتهای پیام

مشاهده فیلم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر