موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

دانلود پاورپوینت از مراحل اجرای ساختمان اسکلت بتنی

نویسنده : معین | زمان انتشار : 25 دی 1400 ساعت 14:23

در این مطلب قصد داریم تا مراحل اجرای یک ساختمان بتنی را به صورت کامل و از ابتدا تا انتها به همراه تصاویر برای شما توضیح دهیم. در انتهای مطلب هم میتوانید اقدام به دانلود پاورپوینت مراحل اجرای ساختمان بتنی از صفر تا صد نمایید.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

برای ساخت یک سازه بتنی عموما از بتن آرمه استفاده می شود. بتن آرمه ترکیبی از سیمان، شن، ماسه و فولاد-میلگرد ساده و یا آجدار تشکیل شده است. در واقع در صورتی که از بتن آرمه در تیرهای اصلی، ستون ها و پی استفاده شود سازه بتنی محسوب می شود. اسکلت بتنی جزو رایج ترین انواع ساختمان های مدرن به حساب می آیند. این نوع ساختمان ها معمولاً شامل یک چهارچوب یا یک اسکلت بتنی هستند. بخش های افقی سازه های بتنی شامل تیرها و بخش های عمودی آن شامل ستون ها هستند.

دلایل رایج شدن استفاده از اسکلت بتنی

  • ارزان بودن هزینه استفاده این نوع سازه
  • استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به سازه‌هایی دارد که با استفاده از مصالح دیگری ساخته می‌شوند.
  • انعطاف پذیری در طراحی و ساخت
  • این نوع سازه در مقابل حرارت بسیار مقاومت خوبی دارد 

مراحل اجرای ساختمان

1- مراحل اولیه اجرایی

  1. ابتدا کارفرما موظف است براي انجام مراحل قانونی و کسب مجوز مربوطه به سازمانها و دیگر مراجع ذیربط مراجعه می کند
  2. شناخت خصوصیات زمین براي برآورد هاي طراحی
  3. آماده سازی محوطه و استقرار عوامل اجرایی و شروع کار (تجهیز کارگاه) .

concrete-building2.jpg عملیات تجهیز کارگاه

2- تخریب

در صورتی که احداث بنا در محلی باشد که دارای ساختمان قدیمی بوده و یا سازه ای باشد که نیاز به از بین بردن آن باشد عملیات تخریب صورت میگیرد. در عملیات تخریب لازم است تا تمام نکات ایمنی مربوط به تخریب لحاظ گردد. همچنین رعایت نکات ذکر شده در مبحث 12 مقررات ملی ساختمان نیز ضروری میباشد.

concrete-building3.jpg عملیات تخریب

3- گود برداری

به طور کلی گودبرداری به دو منظور صورت میگیرد : 1- رسیدن به زمین با مقاومت مناسب 2- محافظت از پی در برابر آسیب های وارده (مانند یخ زدگی و . . .)

انتخاب ماشین آلات گودبرداری با توجه به نوع زمین مشخص میگردد در زمین ها با مقاومت کم و متوسط که فاقد سنگ بوده از لودر های چرخ لاستیکی یا لودر های چرخ زنجیری استفاده میگردد. برای این منظور یک لودر چرخ لاستیکی به کارگاه آورده میشود و سپس لودر شروع به کار میکند و سپس خاک حاصله را توسط همان لودر در یک کامیون بارگیری میکنند و به مکان دیگري انتقال می دهند. برای عبور و مرور لودر هنگام گودبرداری به محل کارگاه یک رمپ ایجاد میشود که پس از اتمام کار لودر رمپ توسط کارگران و دست افزار بیل و کلنگ تخریب میشود. پس از اتمام کار و پایان این مرحله سطح کار زمین کارگاه را کاملا آب داده و توسط غلتک دستی میکوبند تا سطح کار کاملا متراکم شود و بعدها در اثر وزن ساختمان نشست نکند و یا به مقدار مجاز نشت کند. البته باید متذکر شد که قبل از شروع به گودبرداری باید درخت و بوته هاي احتمالی را که در محل کارگاه وجود داشته باشد را از محل کار جمع آوری نمود که به این کار عملیات بوته کنی می گویند. خاکبرداری در زمین های با رطوبت طبیعی را می توان تا عمق یک متر، برای زمین ماسه 1 متر، برای خاك رس 2 متر و برای خاک بسیار متراکم / 1/25 متر، برای ماسه رس دار 5 را بدون پایه های ایمنی، سپر و حائل انجام داد. در سایر موارد با توجه به جنس خاک ، عمق گودبرداری و شرایط ترافیکی اطراف تدابیر ایمنی لازم توسط مسئولان اتخاذ می گردد.

concrete-building1.jpg عملیات گودبرداری (پی کنی)

4- اجرای بتن مگر

بتن مگر که به آن بتن لاغر نیز می گویند اولین قشر پی سازي می باشد. مقدار سیمان مورد استفاده در این بتن 100 - 150 کیلوگرم بر متر مکعب میباشد. بتون مگر معمولا به دو دلیل مورد استفاده قرار می گیرد:

  1. برای جلو گیری از تماس مستقیم بتن اصلی فونداسیون با خاک و نفوذ شیره بتن به خاک .
  2. براي رگلاژ کف فونداسیون و ایجاد سطحی صاف برای ادامه پی سازی.

ضخامت بتن مگر حدودا 10 سانتی متر می باشد . بتن مگر توسط میکسر ها برای به محل پروژه آورده حمل می گردد و پس از تخلیه بتن کارگران سطح روی آن را با ماله تقریباً صاف میکنند. حدودا سه الی چهار ساعت به آب دادن مختصر و سطحی آن باید پرداخته شود تا مقاومت مورد نظر حاصل گردد.

concrete-building5.jpg اجرای بتن مگر

5- پیاده کردن نقشه

هدف از پیاده کردن نقشه عبارت است از انتقال نقشه ساختمان از روی کاغذ بر روی زمین با ابعاد اصلی آن بطوریکه محل دقیق پی ها و ستون ها و ابعاد آنها روی زمین مشخص گردد. در موقع پیاده کردن نقشه از نقشه ی پی کنی استفاده میگردد. براي نقشه ی ساختمان های مهم معمولا از دوربین نقشه برداری استفاده می شود و براي نقشه ی ساختمان های کوچک و معمولی از متر و ریسمان کار استفاده میگردد . کارگران با حضور مهندس ناظر به پیاده کردن دقیق نقشه فونداسیون اقدام میکنند. به گونه ای که به وسیله ی متر، ریسمان کار و گچ کاملا ابعاد فونداسیون را مشخص و در روی زمین پیاده شود.

concrete-building4.jpg پیاده کردن نقشه

6- آرماتور بندی فونداسیون

تیم آرماتور بند، میلگرد هایی که قبلا مطابق طراحی تعیین گردیده است و به محل پروژه آورده شده را بر اساس نقشه های اجرایی برش زده و آماده اجرا میکنند. برای برش آرماتورها از دستگاه برش مکانیکی استفاده میگردد.همچنین نکات زیر باید در آرماتور بندی فونداسیون رعایت گردد :

  • فقط در موقع جاگذاری باید دقت لازم انجام گیرد تا قفسه ها و مش میل گردی درست در وسط گود قرار گیرد تا در هنگام بتن ریزی از همه طرف توسط بتن احاطه شوند .
  • برای اینکه میلگرد ها از کف ( بتن مگر ) فاصله یکسان داشته باشند از اسپیسر (فاصله انداز) استفاده میگردد.
  • نکته بسیار مهم در اجرای کار این است که باید فاصله میلگردها و خاموت ها را دقیقاً طبق نقشه اعمال کنیم که البته این فاصله ها را باید از مرکز به مرکز آرماتورها در نظر بگیریم .
    آرماتورها باید طوری به هم بسته شوند تا در موقع بتن ریزی از جای خود تکان نخورده و جابجا نشوند و فاصله آنها از یکدیگر باید طوری باشد که بزرگترین دانه بتن به راحتی از بین آنها رد شده در جای خود قرار گیرد.

concrete-building6.jpg آرماتور بندی فونداسیون

آرماتورهای ریشه یا انتظار

 آرماتورهای ریشه یا انتظار که برای اتصال شالوده به ستون بکار می رود باید تا سطح آرماتورهاي زیرین پی ادامه داشته باشند ولی اگر ارتفاع پی از 1.25 متر تجاور کند می توان فقط 4عدد آرماتورهاي گوشه های ستون را تا آرماتور زیرین پی ادامه داد و بقیه آرماتورهای ستون را به اندازه صافی داخل بتن پی نمود و کلیه آرماتورها ریشه باید در انتهای دارای خم 90 درجه باشند .واین آرماتورها به صورت خاموت به یکدیگر متصل شوند ودر داخل پی به خوبی مستقر شوند و یا به عبارت دیگر باید خاموتهاي ستون تا داخل پی ادامه یابد وطول آن قسمتی از آرماتور ریشه که باید خارج از پی قرار گیرد تا میلگردهاي ستون به آنها بسته شوند این کار به وسیله مهندس محاسب تعیین می گردد ولی هیچگاه نباید از 50 الی 60 سانتی متر کمتر باشد .

concrete-building8.jpg آرماتورهای ریشه ستون در پی

اتصال شبکه میلگرد ستون به ریشه ستون

بعد از فونداسیون وگذاشتن میلگردهای ریشه اگر بخواهیم میلگردهای ستون را در کنار میلگردهای ریشه قرار دهیم به اندازه قطر میلگرد ریشه ستون از محور خود منحرف گردد .بهتر آن است که در آرماتورهای ستون انحنای کوچکی ایجاد کنیم تا ستون درست درمحل محور خود قرار گرفته و کوچکترین انحرافی نداشته باشد این انحنا باید به اندازه قطر میله گرد ستون باشد و آنها را در زمین اگر کوچک باشد و سبک باشد با سیم آرماتور بندي محکم می کنیم و با خاموتهای ستون آن را به یک شبکه تبدیل می کنیم و بعد از بتن ریزي پی قفسه آرماتورهاي ستون را که ازقبل آماده نموده اند. آرماتورهای ریشه متصل می کنیم این کار باید 4 روز بعد از بتن ریزي پی انجام شود زیرا در غیر این صورت با توجه به اینکه بتن پی هنوز هنوز - حداقل سخت شده است در اثر لنگر آرماتورهای ستون میله گردهای ریشه از جای خود تکان خورده و پی متلاشی میگردد و بعد از بتن آرماتورهای ستون براي تثبیت موقعیت هر ستون ابعاد آن را به وسیله تیرهای چوبی در پای ستون مشخص می نمایند و باید توجه داشت که هیچ وقت نباید برای تثبیت ابعاد ستون با ریختن در پای آن اقدام نمود و یا با ریسمان رنگ ابعاد ستون را خط می زنند تا قالب را برروی آن قراردهند.

آرماتورهای طولی و عرضی ستون ها (آرماتور انتظار ستون) طوری باید به هم بافته شوند که در موقع حمل ونقل وکار گذاشتن و بتن ریزي خطر جابجا شدن آرماتورها ودور و نزدیک شدن آنها از همدیگر وجود نداشته باشد و حداقل قطر آرماتورهای طولی 14 میلی متر و حداقل تعداد آرماتورهای طولی در مقاطع مربع و سریع مستطیل 4عدد و در مقطع دایره 6 عدد و در مقطع چند ضلعی تعداد اضلاع میباشد.

concrete-building7.jpg اتصال آرماتور ستون به ریشه

7- قالب بندی فونداسیون

قالب بندی فونداسیون باید به طور کامل صورت گیرد و از تماس بتن و خاک در هنگام بتن ریزی جلوگیری گردد در مواردی میتوان با استفاده از پلاستیک و یا مشمع دیواره گود برداری را پوشاند و آن را به عنوان قالب به حساب آورد .برای قالب بندی میتوان از انواع قالب های چوبی ، فلزی و ... استفاده نمود که هر کدام مزایا و معایب مربوط به خود را دارند اما به طور عمومی نحوه قالب بندی فونداسیون بدین صورت میباشد که ابتدا با ریسمان کشی حدود مشخص و سپس با میله داربست دور پی جاگذاری میگردد و چند تخته طویل (قالب های مورد نظر) را کنار هم قرار داده ، سپس به وسیله سیم این تخته ها را به لوله داربستها متصل میکنیم. نکته مهم قبل از قالب بندی باید قالب ها به مواد رها ساز آغشته گردنند تا به راحتی از بتن جدا شده و به آن آسیبی وارد نکنند.

concrete-building9.jpg استفاده از دیواره آجری و مشمع به عنوان قالب concrete-building10.jpg قالب بندی فونداسیون

8- بتن ریزی فونداسیون

بتن آماده خریداری شده توسط میکسر به محل پروژه حمل می شود و با پمپ تخلیه می گردد در حین بتن ریزی از دستگاه ویبراتور برای ارتعاش کردن (متراکم کردن بتن) استفاده می شود تا بتن کامل در قالب جابه جا شود . بعد از بتن ریزي بعد از 5 الی 6 ساعت می توان برای آب دادن اقدام کرد (شروع عمل آوری بتن بلافاصله پس از بتن ریزی و تراکم صورت میگیرد) ، لازم به ذکر است که اگر به بتن آب داده نشد به اصطلاح باعث سوختن می شود .

concrete-building11.jpg بتن ریزی و متراکم کردن بتن پی concrete-building12.jpg عمل آوری بتن پی

9- اجرای ستون

آرماتور بندی ستون

میلگردهای انتظار با توجه به جزئیات نقشه‌های اجرایی در جای خود نصب شده‌اند و با اجرای خاموت‌ها و سنجاق‌ها روی آن‌ها آماده قالب‌بندی میگردند. فاصله خاموت‌ها از یکدیگر در ابتدا و انتهای ستون در هر طبقه تا یک اندازه مشخص و محاسبه شده کمتر از فاصله خاموت‌ها نسبت به‌هم در ناحیه مرکزی ستون می‌باشد. این پدیده به منظور گیردار عمل‌کردن محل اتصال ستون به فونداسیون یا تیر بتنی می باشد. 

  • در ستون‌هایی با مقاطع دایره به جای خاموت (تنگ) از میلگرد دورپیچ از نوع ساده استفاده می‌کنند، که قطر آن‌ها نباید از 6 میلی‌متر کمتر باشد.
  • هنگام اجرای آرماتوربندی ستون‌ها از تمیز بودن سطح میلگردها از هر نوع آلودگی باید اطمینان حاصل گردد.
  • قطر میلگردهای اصلی و تعداد خاموت‌های بکار رفته در ستون‌ها باید کنترل شود. صفحات اتصال یا همان پلیت های انتظار در جای خود نصب گردند.

concrete-building14.jpg آرماتورهای ستون

قالب بندی ستون

پس از نظارت نهایی آرماتور بافته شده ستون‌ها و محل قرارگیری آرماتورها، مرحله قالب‌بندی ستون اجرا می‌گردد.

  • قالب ها باید به مواد رها ساز آغشته گردند.
  • برای قالب‌بندی ستون‌ها از قالب‌های چوبی، فلزی و پلاستیکی استفاده می‌کنند.
  • ضخامت قالب‌های فلزی 3 تا 4 میلی‌مترو ضخامت قالب‌های چوبی 2 سانتی‌مترمی‌باشد.
  • قالب‌های فلزی با پین به هم متصل شده و برای یک‌پارچه کردن قالب‌های چوبی ستون، با مقطع مربع یا مستطیل از یوغ فلزی یا چوبی استفاده می‌کنند.
  • ستون ها با استفاده از بست و یا داربست و لوله در سر جای خود مهار میشوند.
  • پس از قالب‌بندی، ستون با استفاده از جک های تنظیم شاقول می‌شوند.
  • چنان‌چه ارتفاع ستون از 3 متر بیشتر باشد، در دومرحله قالب‌بندی و بتن‌ریزی می‌شود.
  • در ستون‌های بتنی مرتفع با کاربری‌های خاص از قالب‌های بالارونده استفاده می‌شود.

concrete-building15.jpg قالب بندی ستون (قالب فلزی)

بتن ریزی ستون

پس از قالب بندی و شاقول کردن ستون ها نوبت به بتن ریزی می رسد.

  • روند بتن‌ریزی برای ستون باید طوری باشد که بتن در هنگام ریختن و جای گرفتن حالت خمیری خود را حفظ کند و به‌راحتی به فضاهای بین میلگردها راه یابد.
  • در بتن‌ریزی ستون‌ها تا حد امکان باید ارتفاع سقوط آزاد بتن را باید کاهش داد، زیرا هنگام سقوط بتن دانه‌های آن تفکیک شده و دانه‌بندی بتن مفهوم خود را از دست می‌دهد. ارتفاع مجاز شده در مبحث نهم مقررات ملی، برای جلوگیری از جداشدن اجزاء بتن 1.2 متر می‌باشد.
  • پس از بتن ریزی مرحله نخست ستون‌ها، از وسایل مناسب جهت تراکم استفاده می‌شود، به‌گونه‌ای که ارتعاش در حجم بتن ایجاد شده و باعث پر شدن تمام نقاط ستون گردد و تمامی میلگردها توسط بتن احاطه گردند.
  • در بتن‌ریزی مراحل بعدی قسمتی از ویبراتور باید در لایه زیرین که هنوز حالت خمیری دارد فرو برود.
  • در کارهای کوچک و محدود و مخلوط‌ های بتن روان می‌توان با کسب اجازه از مهندس ناظر از میله فولادی یا وسایل مشابه برای تراکم بتن استفاده نمود.
  • ویبراتور باید تا حدامکان بصورت قائم وارد بتن گردیده و به آرامی از آن بیرون کشیده شود تا حباب هوا داخل بتن باقی‌ نماند.
  • تراکم بتن می‌باید پیش از گیرش سیمان صورت بپذیرد.
  • میله باید به‌راحتی به انتهای قالب برسد و از بین میلگردها عبور کند.
  • مدفون کردن لوله‌های آب، فاضلاب، بخاری و گاز در بتن ستون‌ها ممنوع است.

concrete-building16.jpg بتن ریزی ستون

10- اجرای تیرها (پوتر)

قرار دادن قالب کف تیرها بر روی شمع ها

بعد از قالب برداری ستون ها و خشک شدن کامل بتن آن ها ، نوبت به گذاشتن قالب کف تیر ها و بستن شمع زیر قالب می باشد .

concrete-building17.jpg قرار دادن قالب کف تیرها بر روی شمع ها

آرماتور بندی تیر

بعد از بستن قالب و شمع گذاری شروع به بستن پوتر ها می شود ، در رابطه با اجرای تیر میتوان نکات زیر را یاد آور شد :

  • میلگرد های راستای بالایی تیر بتنی (پوتر) مقاومت فشاری را برعهده دارند و حداقل نمره میلگرد مصرفی ۱۴ می باشد.
  • میلگردهای راستای پایین تیر بتنی مقاومت کششی را بر عهده دارند.
  • تعداد و نمره میلگرد ها بر حسب محاسبه تعیین می گردد.
  • کار ادگا مقاومت برشی و خاموت مقاومت برشی و فاصله نگهدار است.
  • فاصله خاموت ها معمولا از ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر در نظر گرفته می شود و در قسمت های تکیه گاه فاصله به حداقل می رسد (به دلیل خطر برش)
  • معمولا اندازه طول دهنه ۳ تا ۵ متر در نظر گرفته می شود.
  • اجرای آرماتور بندی تیر با دقت از روي نقشه اجرا گردد .
  • ایجاد فاصله بین آرماتور های تحتانی و زیر آن (اسپیسر)
  • ابتدا و انتهاي میلگردها در دو سر پوتر حداقل 20 سانتی متر خم شود .
  • در صورتی که در مسیر پوتر ستون باشد . باید پوتر را از وسط میلگرد ستون عبور داده و با هم در گیر شوند.
  • در تمام مراحل اجرای باید نظارت بر روی کار صورت گیرد.

concrete-building18.jpg آرماتور بندی تیر بتنی

11- اجرای سقف

امروزه سقف های متنوعی را در اجرای ساختمان ها و سازه به کار میبرند که انتخاب نوع سقف به نوع پروژه و انتظارات کارفرما (کاربری بنا) بستگی دارد. از جمله سقف های رایج در کشور میتوان به سقف تیرچه و بلوک ، سقف وافل ، سقف کوبیاکس ، سقف یوبوت ، سقف هالوکور و ... اشاره نمود. در این مطلب ما اجرای سقف تیرچه بلوک را مد نظر قرار داده ایم و نکات مربوط به آن را بررسی می نماییم.

تیرچه گذاری

تیرچه ها معمولا به صورت آماده خریداری شده و به محل پروژه حمل میشوند و در مواردی هم در محل کارگاه عملیات ساخت تیرچه انجام میگیرد. طبق نقشه های اجرایی (نقشه تیرچه ریزی) تیرچه ها را با فواصل تعیین شده در دل تیرها (در کد ارتفاعی معین) قرار میدهند و با سیم مفتول به آرماتورهای تیر متصل میکنند و سپس از زیر اقدام به قرار دادن جک ها در فواصل مناسب برای مهار تیرچه ها میکنند و در ادامه یونولیت ها (صرفا عمل پر کردن فضای خالی را بر عهده دارند) مابین تیرچه ها قرار میدهند.

concrete-building19.jpg جزییات تیرچه و اتصال تیرچه به تیر concrete-building20.jpg تیرچه ریزی سقف بتنی

قرار دادن آرماتورهای حرارتی و لوله های تاسیساتی

در این مرحله از اجرای ساختمان بتنی نوبت به قرار دادن آرماتورهای حرارتی سقف می سد. آرماتورهای حرارتی، عمود بر تیرچه ها قرار داده می شوند که به خوبی با ترک های حرارتی بتن و جمع شدگی آن مقابله می نمایند. به طور کلی این میلگردها به صورت چپ و راست بر روی سقف قرار می گیرند و در زمانی که بتن با افت حرارت مواجه می شود از ترک خوردن آن جلوگیری می کند. معمولا آرماتورهای فوقانی تیرچه ها به عنوان یک ردیف آرماتور حرارتی در نظر گرفته میشود و فقط یک ردیف آرماتور (معمولا نمره 6) بر روی یونولیت ها قرار داده میشود.

concrete-building21.jpg قرار دادن آرماتورهای حرارتی سقف

12- اجرای پله

آرماتورهای انتظار به عنوان ریشه‌های فونداسیون به میلگردهای پله متصل میشوند. بعد از این کار، رمپ‌های دوطرفه طبقات بار خود را به تیرهای جانبی منتقل می‌کند. اجرای راه پله‌های بتنی با آرماتوربندی تیر نیم طبقه شروع می‌شود. آرماتورهای تیر نیم طبقه باید در دو ستون یا دیوار برشی جانبی به صورت گیردار متصل شوند. برای اتصال آرماتورهای تیر نیمه طبقه در دو ستون کناری، باید در زمان بتن‌ ریزی ستون و در تراز مشخصی، بازشو در نظر گرفته شود تا میلگردهای نیم طبقه به آرماتورهای ستون متصل گردد.

کلیه آرماتوربندی رمپ و پاگرد براساس نقشه‌های اجرایی راه پله باید بریده و در محل قرار بگیرند. در هر مرحله از اجرای پله در سازه‌های بتنی، میلگردهای انتظاری برای اتصال به رمپ بعدی باید لحاظ گردد. رعایت مقدار پوشش بتن و بستن میلگردهای عرضی به طولی باید با استفاده از مفتول انجام گیرد. جزئیات اجرایی این بخش بسیار حساس بوده، زیرا محل اتصال، قرارگیری درست هر آرماتور محاسبه شده در محل خود و عدم حرکت میلگردها در زمان بتن ریزی از اهمیت بالایی برخوردار است.

concrete-building22.jpg آرماتور بندی پله و اجرای تیرهای میان طبقه

13- بتن ریزی تیر ، سقف و راه پله

قبل از بتن ریزی همانند سایر مراحل قبل نیاز به اجرای قالب بندی سقف ، تیر و راه پله میباشد. در ادامه با توجه به حجم بتن ریزی ، بتن مورد نظر از کارخانه سفارش داده شده و توسط میکسرها به محل پروژه حمل میشوند و بتن با استفاده از پمپ به نقاط مورد نظر انتقال داده میشود.

بتن توسط پمپ و لوله به نقاط مورد نظرتخلیه میشود . و بتن ریزی انجام می شود در عین حال برای ارتعاش که بتن و شیره بتن خوب در قالب ها جابه جا و نشست کنند ویبره می شود و در عین انجام و ادامه کارگرهای دیگر با ماله سطح بتن را صاف می کنند. تمام مراحل بتن ریزی باید به صورت یکپارچه و منظم صورت پذیرد.

پس از اتمام بتن ریزی و قرار دادن جک های اطمینان عملیات عمل آوری بتن انجام میگیرد و پس از رسیدن بتن به مقاومت مورد نظر اجرای ستون های طبقه فوقانی انجام میگیرد و مراحل ساخت طبقه فوقانی همانند طبقه تحتانی میباشد.

concrete-building23.jpg قالب بندی تیر ، سقف و راه پله و عملیات بتن ریزی concrete-building24.jpg بتن ریزی راه پله concrete-building25.jpg اجرای ساختمان بتنی

14- عملیات سفت کاری

نبشی کشی و اجرای دیوارهای ساختمان

در ساختمان سازی برای جلوگیری از ریزش دیوار های بدون نما یا نمادار بین دو ستون، این پروفیل را نصب می کنند که این کار منجر به استحکام بیشتر دیوار می شود. به این نبشی کشی ها اصطلاحا وال پست گفته میشود. در اصل برای اینکه دیوار با اسکلت سازه درگیری خوبی داشته باشد از وال پست استفاده می گردد

معمولا ضخامت دیوارهای پیرامونی ساختمان ها 22 سانتی متر و دیوارهای داخلی 11 سانتی متر میباشد که برای اجرای دیوارها از بلوک ، سفال و آجر استفاده میگردد که بلوک و سفال بدلیل سرعت کار بالا و عایق بودن استفاده بیشتری از آجر دارد.

concrete-building26.jpg وال پست ، اجرای دیوارهای ساختمان

آماده سازی محل نصب آسانسور

اطراف راه پله با استفاده از پروفیل های طراحی شده اجرا میگردد و اتصالات لازم به اطراف انجام میشود.

concrete-building27.jpg آماده سازی محل نصب آسانسور

شیب بندی پشت بام

هرجا که آب و کف سازی با هم در ارتباط باشند برای سرعت بخشیدن به خروج آب نیاز به شیب بندی کف است. در پشت بام ها با ایجاد کروم ها و پرکردن فضای کروم ها با مصالح سبک مانند پوکه معدنی و سپس اجرای یک لایه ملات بر روی پوکه ها ادامه میابد. در پایان کار نیز اقدام به قیر و گونی و ایزوگام کردن پشت بام می نمایند.

concrete-building28.jpg شیب بندی و اجرای پشت بام

15- عملیات نازک کاری

اجرای نمای ساختمان

اولین جلوه بصری هر ساختمانی نمای آن است که می تواند با کاربر و مخاطب آن ارتباط برقرار کند. اما این نما باید به گونه ای طراحی شود که صرفا یک صفحه دو بعدی فاقد ارزش بصری نباشد، طراحی نمای ساختمان به عنوان اولین عنصر تاثیر گذار بر مخاطب باید فکر شده و طبق اصول طراحی شود. با توجه به خواسته کارفرما و منطقه ای که ساختمان در آن اجرا میشود میتوان از انواع نمای آجری ، رومی ، چوبی ، کامپوزیتی و . . . استفاده نمود.

concrete-building34.jpg اجرای نمای ساختمان

تاسیسات

در این مرحله از اجرای ساختمان باید عملیات لوله کشی انجام گیرد لوله ها طبق نقشه های اجرایی تاسیساتی در محل های مورد نظر در کف و دیوارها کار گذاری میگردند.

concrete-building29.jpg مرحله اجرای تاسیسات ساختمان

اجرای سفید کاری

در این مرحله اقدام به اجرای سفید کاری میگردد. ابتدا یک لایه آستر (ملات گچ و خاک) به ضخامت 2 تا 3 سانتی متر بر روی دیوارها و سقف اجرا شده و بعد از آن یک لایه گچ نازک به ضخامت 1 میلی متر روی آن اجرا میگردد. همچنین با اجرای گچ بری ها اشکال زیبایی را در ساختمان ایجاد مینمایند.

concrete-building30.jpg سفید کاری ساختمان

کف سازی

در اجرای کف سازی ابتدا باید زیر سازی انجام گیرید برای این منظور ابتدا زیر سازی را با استفاده از مصالح مناسب (نظیر خاک ، پوکه و . . . ) انجام میگیرد. برای کف سازی از مصالح مختلفی نظیر کاشی و سرامیک، سنگ، موزاییک ، پارکت و . . . استفاده میگردد.

concrete-building31.jpg کف سازی ساختمان

نصب درب و پنجره ها

در گذشته جنس پنجره ها از آهن و آلومینیوم و یا چوب انتخاب میشد اما امروزه و افزایش نیاز به کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از ورود صدا به داخل ساختمان استفاده از درب و پنجره های دو جداره UPVC الزامی گردید. درب های ورودی واحد های ساختمانی از نوع چوبی میباشد.

concrete-building32.jpg نصب درب و پنجره ها

نصب کابینت ها

کابینت‌ها یکی از مهم‌ترین ارکان درون آشپزخانه هستند و حضور آن‌ها نقش زیادی در زیبایی منزل دارد. کابنیت‌های آشپزخانه از نظر رنگ و مدل، باید با دکوراسیون منزل هماهنگ باشند و با چیدمان وسایل منزل هارمونی داشته باشند تا به کمک هم، ترکیب چشم‌نوازی را در نظر بیننده پدید آورند. علاوه بر این، ساخت کابینت‌ها از متریال با کیفیت و بادوام، مساله‌ی مهم دیگری ست که به زیبایی و ماندگاری کابینت‌های آشپزخانه کمک بسیاری خواهد کرد.

concrete-building33.jpg نصب کابینت ها

در ادامه میتوانید اقدام به دانلود فایل پاورپوینت صفر تا صد اجرای ساختمان بتنی نمایید.

برای خرید فایل ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید اگر حساب کاربری ندارید اقدام به ساخت حساب کاربری نمایید.

مشخصات فایل :

  • فایل پاورپوینت + فایل فونت
  • 100 اسلاید
  • فونت زیبای Casablanca.
  • حجم فایل :10.5 مگابایت
  • تصاویر فایل :

مطالب موجود در فایل :

  • فهرست
  • مقدمه
  • دلایل رایج شدن استفاده از اسکلت بتنی
  • مراحل اولیه اجرایی
  • تخریب (روش های تخریب ، الزامات ایمنی تخریب)
  • گودبرداری (لودر های چرخ لاستیکی و چرخ زنجیری ، روش های ایمنی و پایدار سازی گود)
  • بتن مگر (اجرای بتن مگر)
  • اجرای فونداسیون (آرماتور بندی پی ، نکات آرماتور بندی فونداسیون ، آرماتورهای ریشه ، اتصال آرماتور ستون به ریشه ستون ، قالب بندی فونداسیون ، بتن ریزی فوداسیون ، نکات مهم در بتن ریزی پی)
  • اجرای ستون (آرماتور بندی ستون ، نکات مهم در آرماتور بندی ستون ، قالب بندی ستون ، نکات مهم قالب بندی ستون ، بتن ریزی ستون ، نکات مهم بتن ریزی ستون)
  • اجرای تیرها (قرار دادن قالب کف تیرها بر روی شمع ها ، آرماتور بندی تیر و نکات آن ، جزییات اجرای اتصال تیر به ستون)
  • اجرای سقف (انواع سقف ، اجزای سقف تیرچه بلوک ، مزایا اجرای سقف های تیرچه بلوک ، معایب اجرای سقف های تیرچه بلوک ، تیرچه گذاری ، قرار دادن آرماتورهای حرارتی و لوله های تاسیساتی ، داکت ها)
  • اجرای پله (تیرهای میان طبقه ، میلگرد انتظار پله)
  • بتن ریزی تیر ، سقف و راه پله (تراک میکسر ، پمپ بتن ، نکات مهم در نحوه بتن ریزی)
  • عملیات سفت کاری (نبشی کشی و اجرای دیوارهای ساختمان ، مصالح دیوار چینی ، آماده سازی محل نصب آسانسور ، شیب بندی پشت بام)
  • عملیات نازک کاری (اجرای نمای ساختمان ، انواع نمای ساختمان ،پارامترهای انتخاب یک نما ، تاسیسات ، سفید کاری ، کف سازی ، رنگ آمیزی یا نقاشی ساختمان ، نصب درب و پنجره ، نصب کابینت ها)
  • منابع

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر