موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

ساخت گیتار

ساخت گیتار

نویسنده : معین | زمان انتشار : 27 مرداد 1400 ساعت 14:00

جهت درج تبلیغات با قیمت مناسب در این سایت میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



در این پست یک مطلب با عنوان ساخت گیتار را مطالعه خواهید کرد.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

امروز در وودیانو قصد داریم آموزش ساخت گیتار کلاسیک را با هم مرور کنیم. با بیان نکات و شرح و موشکافی این موارد با این هنر قدیمی و جذاب بیشتر آشنا خواهید شد. برای خرید یک گیتار با کیفیت گران قیمت، گیتار دسته دو یا کار کرده و ارزان قیمت راه های زیادی وجود دارد. فروشگاه های زیادی برای فروش گیتار در تهران و سایر شهرهای کشور هستند. می توان به این مراکز خرید و فروش گیتار، فروشگاه های اینترنتی را هم اضافه کرد. هر کدام از این موارد به نوبه خود معایب و مزایایی برای خرید گیتار با کیفیت و مرغوب دارند. اما در این مطلب قصد بررسی این معایب و مزایا را نداریم و می خواهیم نکاتی را درباره جزئیات و قطعات مختلف گیتار بیان کنیم. با مشخص شدن و بررسی این جزئیات مهم و با اهمیت در یک گیتار با ارزش، دیگر بررسی معایب و مزایای مراکز خرید و فروش گیتار خیلی با اهمیت نیست و می توان فراتر از این موضوع، یک تحلیل دقیق و فنی از گیتار کلاسیک داشت.

آموزش ساخت گیتار

با یادگیری این موارد، هر خریدار و علاقمند به ساز گیتار، به راحتی می تواند با بررسی مراکز فروش و سایت های اینترنتی، بهترین ساز در دسترس را با قیمت های مناسب بیابد و خریداری کند. نظر بهترین نوازنده های ایران و جهان هم در مورد نوع ساز و صدایی که می پسندد، یکی از مواردی است که مسلما برای خرید شما با اهمیت و مفید خواهد بود. پس با وودیانو تا آخر این مطلب همراه باشید.

با مطالعه کامل این مطلب، راه رسیدن به یک ساز مرغوب و با کیفیت دیگر راه دشواری نیست و شما با مطالعه آن با ریزه کاری ها و مراحل مختلف ساخت یک گیتار مرغوب و استاندارد آشنا خواهید شد. همچنین با چوب های مورد استفاده برای ساخت گیتار آشنا می شوید. ضمنا تاثیر هر کدام از این چوب ها بر روی قیمت گیتار و صدای خروجی از گیتار نیز بررسی می شود. علاوه بر این، در این مقاله با انواع تکنیک های ساخت گیتار و تاثیر هر کدام از این روش های ساخت، بر روی مقاومت و طنین صدای خروجی ساز آشنا خواهید شد. در این مطلب با قیمت و کیفیت گیتارهای دست ساز و گیتار های شرکتی مارک دار  آشنا می شوید تا بتوانید به درستی ساز مد نظر خود را انتخاب کنید.

آموزش ساخت گیتار

برای آشنایی بهتر و مفیدتر با نحوه ساخت گیتار، با ابزار های مورد نیاز برای ساخت گیتار و رنگ های مورد استفاده در این کار نیز آشنا می شوید. در این مطلب بررسی خواهیم کرد که برای هر گیتار با قیمت های مختلف، چه رنگی و با چه کیفیت اجرایی باید استفاده گردد. با این توضیحات، اگر علاقمند به این هنر هستید و قصد دست به کار شدن و ساخت گیتار کلاسیک را دارید، راه درستی را در پیش گرفته اید و می توانید با مطالعه کامل این مطلب ساخت گیتار کلاسیکگیتار کلاسیک را شروع کنید و با تجربه روش های مختلف ساخت و استفاده از گونه های مختلف چوب، رفته رفته به یک گیتار ساز حرفه ای تبدیل شوید.

آموزش ساخت گیتار

گیتار، سازی زهی است و می توان به جرات گفت که محبوب ترین ساز در دنیای موسیقی به حساب می آید. ساز گیتار با همه انگشتان دست و یا پیک نواخته می شود. گیتار شش سیم دارد؛ سه سیم بیس، با مغز ابریشمی و روکش های فنری و سیم های تریبل از جنس زهی و نایلونی است. صدا توسط این شش سیم تولید می شود و با تقویت صدا توسط کاسه گیتار، صفحه رویی و بافت چوبی، از سوراخ صفحه رویی یا به وسیله پیک آپ خارج می شود. ساز گیتار از دسته ساز های زه صدا ( کوردوفون_Cordophones) است و یکی از پر کاربرد ترین سازها در تمامی سبک های موسیقی در کشور های مختلف جهان است.

امروزه گیتار در دو نوع گیتار با بدنه چوبی توخالی و گیتار الکتریک کاربرد دارد. بدنه یعنی ساید و بک گیتار کلاسیک چوبی، از چوب ماسیو یا سالید (توپر) ساخته می شود که بدنه چوبی آن، تاثیر بسیار زیادی در صدای خروجی گیتار دارد. بدنه چوبی گیتار الکتریک تاثیری بر روی صدای خروجی ندارد و صدا بعد از تقویت به وسیله آمپلی فایر از اسپیکر آن پخش می شود. تنظیمات مربوط به نوع صدا در این ساز بیشتر در دسترس است و بر خلاف آن در گیتار کلاسیک برای تغییر نوع صدا مجبور به تغییر ساز و نوع پل بندی صفحه صدا است. در گیتار معمولی صدا به وسیله سیم ها تولید می شود و توسط کاسه تقویت و منتشر می گردد که نوع کاسه و انواع مختلف پل بندی های صفحه صدا در نوع صدای خروجی تاثیر دارد. با استفاده از روش های مختلف ساخت، نوازنده های سبک های مختلف گیتار کلاسیک، گیتار آکوستیک و گیتار فلامینکو صدا های مورد پسند خود را از ساز می گیرند.

آموزش ساخت گیتار

از نظر سیر تاریخی، ساخت گیتار از زمان های دور انجام می شده و خواستگاه آن اسپانیا است. البته بحث های متعددی برای نقطه آغازین و پیدایش این ساز بیان می شود که هر کدام از جهتی قابل بررسی است. برای گیتار از زمان های قدیم تا امروز اسامی مختلفی استفاده شده است که هر کدام در زبان های مختلف کاربرد داشته است نام هایی مثل Guitar ،guietare ،guitiarra که همگی از واژه لاتین cithara  گرفته شده اند. نقطه نظرهای مختلفی راجع به تاریخچه پیدایش گیتار وجود دارد اما نکته مهم پیدایش این ساز در زمان حضور اعراب در اسپانیا و نشات گرفته از سازهای ایرانی است که پسوند واژه تار در کلمه گیتار، این مورد را محتمل تر کرده است.

در این مطلب با موضوعات زیر آشنا خواهید شد:

  • ابزار و ماشین آلات مورد نیاز برای ساخت گیتار
  • چوب های مورد استفاده برای ساخت گیتار کلاسیک و فلامنکو
  • ساخت قالب های کمکی، خم کن چوب و محیط کار مناسب
  • تفاوت گیتار کلاسیک و فلامنکو
  • ساخت گیتار کلاسیک
  • ساخت کاسه گیتار
  • صفحه رو و روزت گیتار
  • ساید و بک‌ گیتار
  • سه زه کاری گیتار
  • ساخت دسته گیتار
  • ساخت فینگر برد گیتار
  • ساخت بریج یا خرک گیتار
  • مونتاژ کاسه دسته و فینگربرد گیتار
  • نصب خرک و ساخت نات و صدل گیتار
  • رنگ کاری گیتار
  • بستن سیم و تست صدا گیتار

ابزار و ماشین آلات مورد نیاز برای ساخت گیتار:

برای شروع آموزش ساخت گیتار و در کل ساخت انواع سازه های چوبی به ابزارها و ماشین آلات مختلفی برای تبدیل و برش چوب نیاز است. این ابزارآلات تقریبا در تمامی پروژه های چوبی به صورت مشترک کاربرد دارند. ابزارهای مورد نیاز برای ساخت گیتار همان ابزارهای دستی مثل انواع اره، رنده، گیره، مغار، لیسه، انواع چسب، انواع سمباده (سنباده) است. ماشین آلات مورد نیاز برای ساخت گیتار کلاسیک مثل اره میزی، کف رند، گندگی، اره فلکه ای یا اره نواری، سمباده دیسکی و سمباده تانکی است که در هر مرحله از ساخت کاسه، دسته و جزئیات دیگر ساز گیتار کلاسیک مورد استفاده قرار می گیرند.

برای تبدیل قطعات و قسمت های مختلف ساز گیتار به شکل نهایی و ساخت اتصالات گیتار به اره چکشی، اره مویی، فرز دستی و دریل هم نیاز است که در ادامه مطلب، تک تک آن ها مورد بررسی قرار می گیرند. همچنین برای کار کردن روی قطعات و ظریف کاری های لذت بخش روی گیتار به یک میز کار مناسب و یک گیره فکی نیاز داریم که مراحل ساخت آن ها نیز در ادامه مرور خواهد شد.

آموزش ساخت گیتار

برای ساخت گیتار، علاوه بر ابزارآلاتی که اشاره شد به یکسری ابزار دستی دقیق و ظریف نیز نیاز است؛ ابزارهایی مانند اره دستی پشت دار با ضخامت های مختلف، انواع سوهان ریز و درشت، خط کش چهل سانتیمتری و ۱۰۰ سانتیمتری، گونیا، کولیس ضخامت سنج، رنده دستی کوچک و بزرگ، میخ کش، کاتر، قیچی، اره مویی دستی، و انواع مغار و لیسه که هر کدام در مراحل مختلف ساخت گیتار کلاسیک استفاده می شوند.

برای تبدیل قطعات و قسمت های مختلف ساز گیتار به شکل نهایی و هم چنین در ساخت اتصالات گیتار به اره چکشی، اره مویی، فرز دستی و دریل هم نیاز است که در ادامه مطلب، تک تک آن ها مورد بررسی قرار می گیرند. همچنین برای کار کردن روی قطعات و ظریف کاری های لذت بخش در ساخت گیتار به یک میز کار مناسب و یک گیره فکی نیاز داریم که مراحل ساخت آن ها نیز در ادامه مرور خواهد شد.

در ساخت گیتار، علاوه بر ابزارهایی که اشاره شد به یکسری ابزارهای دستی دقیق و ظریف نیز نیاز داریم؛ ابزارهایی مانند اره دستی پشت دار با ضخامت های مختلف، انواع سوهان ریز و درشت، خط کش چهل سانتیمتری و ۱۰۰ سانتیمتری، گونیا، کولیس ضخامت سنج، رنده دستی کوچک و بزرگ، میخ کش، کاتر، قیچی، اره مویی دستی، و انواع مغار و لیسه که هر کدام در مراحل مختلف ساخت گیتار کلاسیک استفاده می شوند.

قبل از شروع ساخت گیتار و فعالیت و کار بر روی هر یک از قسمت های ساز، باید ابزارهایی که نام برده شد را آماده کرد. در این مرحله حتما باید ابزار هایی که برای برشکاری و رنده کردن قسمت های مختلف گیتار استفاده می شوند را تیز کنیم. بعد از اینکه چند ساز را به صورت تمرینی ساختید و حالا قصد استفاده از چوب های مرغوب برای ساخت گیتار را دارید، انجام این مرحله خیلی مهم تر و حساس تر هم می شود؛ چون با کوچک ترین اشتباه چوب های مرغوب و گران بلا استفاده خواهند شد. به همین منظور، مرحله به مرحله پیش می رویم تا به ساخت یک گیتار کلاسیک برسیم.

تیز کردن اره دستی:

برای برش کاری قسمت های مختلف از اره دستی بسیار زیاد استفاده می شود. برای تیز کردن آن، اره به گیره مخصوص بسته می شود و با استفاده از سوهان، مناسب سوهان کاری می شود. سوهان مناسب برای این قسمت و این ابزار سوهان کاردی است که با فرم مناسبی که دارد به خوبی اره را برای ساخت گیتار آماده می کند. سوهان کاردی مقطعی به شکل یک کارد یا به شکل لوزی دارد که به راحتی در بین دندانه های اره حرکت می کند و فرم آن ها را اصلاح می کند.

بعد از تیز کردن اره باید چپ و راست دندانه های اره اطلاح شود تا در هنگام برش به چپ یا راست متمایل نشود و برش صافی را ایجاد کند. برای این کار از چپ و راست کن دستی استفاده می شود. با تنظیم میزان چپ و راست کردن می توان تمامی دنده ها را به یک اندازه چپ و راست کرد. تمام دندانه ها باید با یک فرم ثابت و صحیح تیز شوند. برای این کار بعد از پیدا کردن زاویه صحیح سوهان بر روی دندانه ها باید با یک فشار یکنواخت تیز کردن دندانه های اره را انجام داد.

اما چپ و راست کردن اره در ساخت گیتار برای رسیدن به چه هدفی است؟ چپ و راست کردن برای این است که بدنه صاف اره که فلزی و باریک است، در حین برش با محل برش تماس نداشته باشد تا برشی صاف و با صرف انرژی کمتر انجام شود. حال اگر اره چپ و راست نداشته باشد ضخامت برش با ضخامت بدنه فلزی اره برابر می شود و در حین برش، بدنه اره با داخل شیار برش اصطکاک ایجاد می کند. در این حالت خاک حاصل از برش دندانه ها به شکل صحیح خارج نمی شود و باعث گیر کردن اره هنگام برش می شود. پس اگر با چپ و راست کردن، دندانه های اره کمی از بدنه اره بیرون زده باشند (یکی به چپ و یکی به راست)، عمل برش کاری به راحتی انجام خواهد شد.

تیز کردن تیغه رنده دستی:

تیغ رنده یکی از پرکاربرد ترین ابزار های دستی برای ساخت گیتار است. البته کار کردن با این ابزار چه در داخل بدنه اصلی رنده و چه به صورت جدا و با دست بسیار لذت بخش خواهد بود. تراشیدن چوب های مرغوب و خوش کار قسمت های مختلف گیتار با این ابزار، لحظاتی فراموش نشدنی را برای شما به وجود می آورد. اما در این بخش هم باید تیغ رنده کاملا تیز و در اصطلاح چاق باشد. برای تیز کردن آن، در ابتدا تیغ رنده دستی را با استفاده از دستگاه سنگ سنباده میزی تیز می کنیم. برای انجام این کار، زاویه تکیه گاه را با توجه به زاویه درست تیغ رنده تنظیم می کنیم. حالا با استفاده از تکیه گاه، تیغه به آرامی به سنگ نزدیک می شود و با حرکت به چپ و راست تمامی سطح آن با سنگ پرداخت می گردد.

در هنگام تیز کردن تیغه با سنگ رو میزی باید از فشار مناسب برای بار برداری از سطح تیغه استفاده شود چون در صورت اشتباه در انجام درست این کار یا تیغه زیاد گرم می شود و می سوزد و یا اینکه به درستی تیز نمی گردد. در این مرحله اگر برای تیز کردن و از بین بردن تمامی خرابی های موجود بر روی تیغه به فشار و زمان زیادی برای بار برداری نیاز بود، باید تیغه به صورت مرحله به مرحله تیز شود و در بین مراحل با آب یا روغن، دائما سرد شود. به این ترتیب از سوختن نوک تیغه جلوگیری می شود. همچنین در حین تیز کردن تیغه بهتر است از یک گونیا برای سنجش صافی لبه تیغه استفاده شود. بعد از انجام این کار، این تیغه در تمامی قسمت های ساخت گیتار کاربرد خواهد داشت.

بعد از تیز کردن اولیه با دستگاه سنگ رو میزی باید با استفاده از سنگ سمباده پرداخت تیغه را نهایی کرد و تمامی پیلیسه های ریز را هم از بین برد. با انجام این کار تیغه کاملا تیز می شود و با توجه به جنس آلیاژی که دارد بار برداری را انجام می دهد. افراد حرفه ای در این مرحله برای اطمینان از تیز شدن تیغه، آن را بر روی دست می کشند و با بریدن موهای روی دست به صحت انجام مراحل تیز کردن پی می برند. البته در این مرحله باید دقت کنید که به جای موهای روی دست، تیغه به رگ دستتان برخورد نکند که خدایی نکرده اتفاق جبران ناپذیری بیفتد.

در حین مراحل سنگ زدن بهتر است از نفت یا آب برای روان تر شدن و بیشتر شدن کیفیت پرداخت استفاده شود. هم چنین برای سنگ نفت یا سنگ آب کشیدن بهتر است از یک قطعه کمکی برای حرکت دستی تیغه بر روی سنگ استفاده شود تا زاویه تیغه با کوچک ترین خطایی هم مواجه نشود. برای این کار می توانید از یک چوب کمکی استفاده کنید که هم سرعت و هم کیفیت کار را بالا می برد.

تیغه رنده بر روی تکیه گاه قرار می گیرد و بعد از ریختن نفت یا آب روی سنگ، با حرکت رفت و برگشتی تیغه تیز تر می شود. با انجام این کار تیز کردن به مرحله آخر می رسد و باید با حرکت تیغه بر روی سنگ از پشت پیلیسه های باقی مانده را نیز از بین برد. در این مرحله تیغه برداشته می شود و به پشت روی سنگ قرار داده می شود و دوباره حرکت رفت و برگشتی انجام می پذیرد. به این ترتیب پلیسه های پشت تیغه نیز از بین می رود و نازک ترین لبه ممکن برای بار برداری قسمت های مختلف گیتار ایجاد می شود. این مراحل می تواند تا چند بار تکرار شود تا بهترین نتیجه حاصل شود. فقط دقت داشته باشید که لبه تیز تیغه کوچک ترین تماسی با سنگ پیدا نکند.

تیز کردن لیسه:

از لیسه فلزی هم برای پرداخت قسمت های مختلف گیتار مثل دسته استفاده می شود. لیسه مستطیلی، فلزی با آلیاژ و ضخامت مناسب است که با تیز کردن و برگرداندن پیلیسه لبه آن یک ابزار برنده ساخته می شود. برای تیز کردن لیسه ابتدا باید لبه آن را روی سنگ نفت قرار داده و با حرکت رفت و برگشتی صاف شود. لیسه تا حدی صاف می گردد که لبه آن کاملا صاف و گونیایی شده و قابلیت بار برداری را پیدا کند. سپس لیسه به گیره بسته می شود و پیلیسه ایجاد شده در اثر سنگ زدن با استفاده از مصغل به طرفین کج می شود. با انجام این کار پیلیسه های پخ خورده قابلیت بار برداری از سطح چوب های گیتار را پیدا می کنند.

تیز کردن مغار:

در ساخت گیتار از مغار هایی با ابعاد و شکل مختلف استفاده می شود. اما عمومی ترین مغاری که در گیتار کاربرد دارد مغار تخت است که با عرض های مختلف و اندازه های متنوع یافت می شود. برای تیز کردن مغار هم عینا باید مراحل تیز کردن تیغه رنده دوباره تکرار شود تا مغار به خوبی از چوب بار برداری کند. در این بخش هم مهم ترین نکته حفظ زاویه صحیح لبه مغار و از بین بردن صحیح پیلیسه های ناشی از تیز کردن با سنگ رو میزی است. در ادامه در هر بخش، با ابزار های مربوط به آن بخش آشنا خواهیم شد.

تا اینجا ابزار های اولیه نام برده شد و ابزار های دیگر، در هر بخش جداگانه معرفی می شود و با آن آشنا خواهید شد. در ادامه بخش های مختلف گیتار را معرفی می کنیم تا به نوبت با نحوه ساخت آن در کارگاه وودیانو آشنا شوید.

بخش های مختلف گیتار و انواع چوب مناسب برای ساخت گیتار:

ساز گیتار را می توان در دو بخش کاسه گیتار و دسته گیتار طبقه بندی نمود. هر کدام از این دو بخش به قسمت های متعدد و پیچیده تقسیم بندی می شوند. با در کنار هم قرار دادن این قسمت ها و چیدمان درست آن ها، یک ساز استاندارد خواهید داشت. کاسه گیتار، وظیفه ساخت و انتقال صدا را به عهده دارد و دسته گیتار و فرت های روی فینگر بورد آن، وظیفه تغییر نت ها و کنترل صداها را به عهده دارد. در ادامه این بخش آموزشی وودیانو تک تک این اجزا را معرفی می کنیم و ویژگی های هر کدام را بررسی می کنیم.

اهمیت و کاربرد تمامی جزئیات ساخت گیتار، علاوه بر افرادی که علاقه به ساخت گیتار دارند برای نوازندگان گیتار و علاقه مندان به موسیقی هم مهم و کاربردی است. اگر در هنگام خرید گیتار استاندارد و با کیفیت اطلاعات کافی در باره انواع پل بندی های صفحه صدا، چوب های مورد استفاده در بخش های مختلف ساز گیتار و نوع ساخت گیتار داشته باشید، مسلما بهترین انتخاب را هنگام خرید خواهید داشت. ارائه اطلاعات مفید در این مورد یکی از اهداف ما در وودیانو است تا شما را با اصول صحیح و استاندارد ساخت گیتار آشنا کنیم. بنابراین مطالعه این مطلب برای علاقه مندان به موسیقی و خریداران گیتار کلاسیک هم بسیار مفید خواهد بود. البته در این بین نوازندگان حرفه ای هم وجود دارند که اطلاعات کاملی در مورد جزئیات ساخت ساز گیتار دارند؛ اما اکثر نوازندگان حتی جنس چوب قسمت های مختلف ساز خود را نمی دانند. عدم آشنایی با این جزئیات در برخی مواقع مشکل ساز خواهد بود.

آموزش ساخت گیتار

بهترین حالت چوب برای ساخت گیتار:

چوب مناسب برای ساخت گیتار یا هر ساز دیگر، چوبی است که سال ها در محیطی مناسب قرار گرفته باشد تا برای ساخت گیتار آماده شده باشد. بر خلاف مواد مصرفی دیگر که تاریخ مصرف دارند، چوب هرچه بیشتر عمر داشته باشد و قدیمی تر باشد با ارزش تر است. در تقسیم بندی چوب های با کیفیت یکی از ویژگی های مهم و مورد توجه، سال های برش خوردن چوب و استراحت چوب در محیطی مناسب است که در درجه بندی قطعات چوبی ساخت گیتار تاثیر دارد. در کارگاه وودیانو، چوب های گردو مربوط به ۱۵ سال پیش موجود است که از آن برای ساخت گیتار استفاده می شود.

در هنگام نگهداری از چوب های مختلف برای ساخت ساز گیتار، دما و رطوبت نسبی باید تحت کنترل باشند تا چوب های مورد نیاز برای گیتار به رطوبت نسبی مناسب برسند. به این ترتیب تنش های موجود در چوب های پر زور خنثی شده و به طور کلی از بین می رود و چوب های نا مناسب هم در این روش شناسایی می شوند و از چرخه تولید خارج خواهند شد. برای رسیدن به این هدف بهتر است چوب ها در قفسه های مجزا و با فاصله مناسب از هم قرار گیرند. تاریخ قرار دادن آنها در محل نگهداری هم باید ثبت شود تا در زمان مناسب از آن ها استفاده شود.

آموزش ساخت گیتار

حال به بررسی قسمت های مختلف کاسه و دسته می پردازیم. با معرفی این بخش دید باز تری نسبت به قسمت های مختلف ساز گیتار پیدا می کنید. در آینده سعی می کنیم تا هر بخش را به صورت جداگانه در وودیانو مورد بررسی و آموزش قرار دهیم.

کاسه گیتار:

کاسه گیتار فرم و حالت جالب و جذابی دارد و انواع گوناگون آن صداهای متفاوتی را برای سلیقه های مختلف تولید می کند. کاسه گیتار از صفحه صدا (Sound board)، صفحه پشت (Back)، کناره ها یا ساید (Side) گیتار، قفل انتهایی، قفل پشت دسته، پل گذاری ها، نبشی های اتصال صفحه به کناره ها، تزیینات دور کاسه،  و خرک تشکیل شده است. قسمت های مختلف گیتار وودیانو در زیر لیست شده اند:

  • صفحه صدای گیتار
  • صفحه پشت گیتار
  • ساید گیتار
  • قفل کاسه گیتار
  • قفل دسته گیتار
  • پل بندی گیتار
  • نبشی اتصال کاسه گیتار
  • تزئینات کاسه گیتار
  • بیریج (Bridge) یا خرک گیتار

آموزش ساخت گیتار

صفحه صدا گیتار (Soundboard گیتار):

صفحه صدا، مهم ترین قسمت کاسه گیتار در جهت تولید صدا در گیتار است. مکانیزم این قسمت به این شکل است که صدایی که به وسیله سیم های گیتار ایجاد می شود توسط صفحه صدا منتقل و هدایت می شود. در اثر وارد کردن ضربه به سیم ها و انتقال این ارتعاش از طریق خرک یا بریج به صفحه صدا، صفحه ارتعاش پیدا می کند و صدای تولید شده از طریق سوراخ صفحه خارج می شود.

در حقیقت صدای گیتار به واسطه ارتعاش صفحه صدا تولید می شود. برای تولید یک صدای زیبا باید علاوه بر رعایت اصول ساخت از چوب های مناسب هم برای ساند بورد (صفحه صدا) گیتار استفاده شود. چوب های مورد استفاده برای ساند بورد باید دارای خصوصیاتی باشد که در مورد آن ها در ادامه مطلب توضیح خواهیم داد. بهترین چوب ها برای ساخت صفحه صدا رد سدار (Red cedar) و اسپروس (spruce) است که همه آن ها از خانواده سوزنی برگان هستند. این چوب ها از نظر کیفی دارای درجه بندی های مختلف می باشند. چوب های دیگر نیز توانایی ایجاد صدا دارند. به طور مثال چوب های گردو، توت، افرا و چوب های دیگر هم صدای خوبی دارند ولی بهترین چوب ها برای ساخت گیتار کلاسیک این دو نوع چوب است.

انتخاب بین چوب اسپروس یا رد سدار کاملا سلیقه‌ای است و به تکنیک های ساخت بستگی دارد. انتخاب نوع چوب بسیار زیاد به نوع پل گذاری سازندگان گیتار بستگی دارد. به طور کلی، چوب کاج صدای رساتر و واضح تر و تفکیک صدای بهتری دارد. در طرف مقابل، چوب رد سدار صدای گرم تر از چوب کاج دارد ولی در صداهای قدرتمند تفکیک و وضوح صدای کمتری دارد. چوب کاج با گذشت زمان صدایش بهتر و به اصطلاح جا افتاده تر می شود. البته این حالت برای رد سدار هم وجود دارد. ما در وودیانو از هر دو نوع این چوب ها برای ساخت گیتار استفاده می کنیم.

بعد از انتخاب نوع چوب باید به نحوه برش چوب هم دقت شود. نوع برش چوب ها برای استفاده به عنوان صفحه صدا بسیار مهم است. برش چوب ها باید کاملاً شعاعی باشد و برش های نیمه شعاعی و مماسی به هیچ عنوان برای ساخت گیتار قابل قبول نیست. برش صفحه علاوه بر شعاعی بودن باید کاملا راست تار و بدون کج تاری باشد. برش باید دقیقا عمود بر دوایر سالیانه زده شده باشد و دوایر سالیانه را قطع کند. چوب صفحه صدا باید راست تار و با دوایر سالیانه بسیار ریز و بدون عیوبی مانند گره و ترک باشد. در این شرایط، بهترین ضریب انتشار صوت به دست خواهد آمد. ما در وودیانو با هر دو نوع این چوب ها کار کرده ایم و کیفیت هر دو چوب یعنی اسپروس و رد سدار مورد تایید است.

صفحه صدا از دو تکه چوب بهم چسبیده شده قرینه بهم ساخته می شود. روش آماده کردن صفحه صدا برای گیتار به این شکل است که یک تخته به ابعاد ۵۵ در ۲۰ در یک سانتی متر به دو برگ تقسیم می شود و کاملا قرینه نسبت به هم قرار می گیرند. برای قرینه کردن صحیح باید از وسط باز شده و به صورت قرینه به هم چسبیده شود. برش شعاعی در صفحه صدای گیتار یا همان ساند بورد (Soundboard) به این علت است که مقاومت خمشی در این جهت برش بیشتر بوده و به علت فشار زیادی که روی این صفحه وارد می شود این نوع از برش انتخاب می شود. علت دوم این است که ارتعاش در حالت شعاعی به صورت سیکل منظم صورت می گیرد و ضریب انتشار صوت در این جهت بسیار بیشتر از جهت مماسی است.

در مورد فشار وارده از سیم های گیتار باید توجه داشت که برای کوک شدن سیم های گیتار به ازای هر سیم حدودا ۶ کیلوگرم فشار به صفحه صدا وارد می شود. با بستن هر ۶ سیم مجموعا ۳۶ کیلوگرم فشار در قسمت وسط و زیر خرک به صفحه وارد می شود؛ پس همان طور که گفته شد به این دلایل باید برش چوب صفحه از نوع شعاعی باشد. البته انتخاب برش شعاعی در این قسمت کافی نیست و باید با استفاده از مقاوم سازی صفحه صدا، از خم شدن آن نیز جلوگیری شود.

ضخامت صفحه صدا بسته به صدایی که سازنده می‌خواهد از صفحه گیتار بگیرد تنظیم می‌شود. بعضی از سازندگان گیتار تنها کمی ضخامت صفحه صدا را از ۳ میلیمتر کمتر می کنند که صفحه ضخیم تر محاسن و معایبی به همراه خواهد داشت. در کل در حالت استاندارد ضخامت صفحه، کمتر از ۳ میلیمتر می باشد و بعضی سازندگان حتی ضخامت را در اطراف صفحه به یک و نیم الی ۲ میلیمتر هم می‌رسانند که انجام این کار نیاز به تخصص بالایی دارد. برای تامین مقاومت لازم برای تحمل نیروی سیم های گیتار باید از پل بندی های (Bracing) مشخصی استفاده شود که در ادامه با آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

پل گذاری صفحه صدای گیتار کلاسیک:

پل گذاری های صفحه صدا که زیر صفحه هستند و دیده نمی شوند، انواع مختلفی دارند. هر سازنده با توجه به تجربه و تمرین هایی که در طول سالیان سال داشته از نوع پل گذاری های مختلف و ضخامت های مختلف استفاده می کند و هر کدام را به عنوان یک الگوی منحصر به فرد رعایت می کند. معروف ترین پل گذاری ها مربوط به سازندگانی همچون تورس (Antonio de Torres Jurado) و رومانیلز (José L. Romanillos) می باشد و اکثر سازندگان با اندک تغییراتی به دنبال دریافت هر چه بهتر صدا از ساز گیتار هستند. نوعی دیگر از پل گذاری مربوط به سازنده معروف گیتار گِرِگ اسمالمن (Greg Smallman) است که به صورت شبکه ای انجام می شود و یکی از سخت ترین روش های ساخت گیتار محسوب می شود.

صفحه صدا تقریبا به شکل یک گلابی است که قسمت پهن آن برای ایجاد صدا طراحی شده و قسمت باریک آن کار نگهداری دسته را انجام می دهد. در دو طرف سوراخ صدا دو عدد پل قوی چسبانده می‌شود تا از خمش و شکست در اطراف سوراخ صدا جلوگیری کند. قسمت پهن صفحه با پل گذاری هایی جهت تنظیم صدا تقویت می‌شود و قسمت بالا با در نظر گرفتن وزن سازه و با توجه به تجربیات سازندگان مقاوم سازی می شود.

آموزش ساخت گیتار

اکثر سازندگان گیتار، چوب پل گذاری ها را از جنس خود صفحه با برش شعاعی چوب انتخاب می کنند. البته بر خلاف این روش در موارد خاص از چوب هایی نظیر بالسا، آکومه و آکاژو استفاده می شود ولی در هر صورت برش آن باید شعاعی انجام می شود چون مقاومت خمشی در این برش بیشتر است. ما در وودیانو از هر سه نوع این چوب ها استفاده کرده ایم.

وزن کم گیتار از جمله خصوصیات یک گیتار خوب برای نوازنده ها است که باید به این موضوع هم توجه شود. سازنده ها باید برای انتخاب چوب و ابعاد آن در جاهایی که خیلی در کیفیت صدا موثر نیستند دقت کنند به طوری که از چوب های مقاوم با وزن مخصوص کم استفاده کنند.

صفحه پشت و کناره های گیتار (ساید و بک گیتار):

برای انتخاب چوب مناسب و نوع پل بندی برای صفحه پشت یا بک گیتار روش کار کاملا متفاوت است. برای صفحه پشت یا بک گیتار و کناره ها یا همان ساید گیتار، بهترین چوب، چوب پهن برگان سخت و مقاوم است. پهن برگان با وزن مخصوص و درجه سختی بالا مثل رزوود (Rosewood)، آکاژو، افرا و غیره از پهن برگان مناسب برای ساخت ساید و بک گیتار هستند. اکثر سازندگان با توجه به تجربیاتی که به دست آورده اند از چوب های رز هندی (Indian Rosewood) و رز برزیل  (Brazilian Rosewood) استفاده می‌کنند که هم چگالی بالایی دارند و هم زیبایی منحصر به فردی در مقایسه با دیگر چوب ها دارند.

کار اصلی ساید و بک گیتار انعکاس صدای ایجاد شده از صفحه صدا می باشد. در گیتار کلاسیک باید از چوب هایی با جنس سخت تر استفاده کنیم تا تمامی  صدای ایجاد شده را انتقال  دهد و کمترین جذب صدا را داشته باشد تا ماندگاری نت ها بیشتر باشد و حجم صدا هم قوی تر شود.

آموزش ساخت گیتار

انواع چوب در ساخت گیتار:

رز هندی و رز برزیل در ساخت گیتار کلاسیک چوب های مناسبی هستند؛ اما در گیتار فلامنکو از چوب هایی استفاده می شود که تا حدودی جذب صدا داشته باشد و بافت نرم تری نسبت به چوب هایی نظیر رز داشته باشد. چوب هایی مانند افرا، آکاژو و غیره که این مورد خود یکی از تفاوت های گیتار کلاسیک و فلامنکو به شمار می آید. استفاده از این چوب ها به این علت است که در گیتار فلامنکو نت ها باید نسبت به گیتار کلاسیک صدای بلندتری داشته باشند و در زمان کوتاه تری هم به پایان برسند.

در ادامه کمی با چوب های مورد نیاز برای ساخت گیتار بیشتر آشنا می شویم. اما اگر خواستید اطلاعات کاملی در مورد تمامی چوب های پر کاربرد پیدا کنید مطالعه مطلب زیر را از دست ندهید:

چوب وسترن رد سدار  (Western Red Cedar) در آموزش ساخت گیتار:

این چوب از درختی سوزنی برگ گرفته می شود که خصوصیات منحصر به فردی دارد و چوبی ویژه و متفاوت برای ساخت گیتار است. درون چوب آن قرمز مایل به قهوه ای یا صورتی بوده در حالی که برون چوب باریک و روشن تری دارد. وسترن رد سدار (Western Red Cedar) رنگ زرد روشن تا سفید مات دارد و راست تار بوده و این ویژگی راست تار بودن آن کاربردهای ویژه ای را برای آن به وجود آورده که بی رقیب در ساخت صفحه گیتار استفاده می شود.

وسترن رد سدار دارای بافت متوسط تا درشتی است اما ریز بافت ترین قسمت های آن است که با ارزش ترین بخش های این چوب در ساخت گیتار به شمار می آید. چوب وسترن رد سدار فاقد کانال رزینی بوده که این موضوع بسیار مطلوب بوده و کاربرد آن را در صنایع مختلف و هنرهایی مثل ساخت گیتار بسیار با ارزش کرده است. در چوب وسترن رد سدار انتقال از چوب آغاز به پایان به صورت ناگهانی رخ می دهد؛ پس باید به این موضوع در هنری مثل ساخت گیتار توجه ویژه ای کرد و انتخاب چوب به درستی انجام گیرد.

وسترن رد سدار مانند اکثر سوزنی برگان در برابر پوسیدگی و حشرات بسیار با دوام است. مهم ترین کاربرد این چوب استفاده برای صفحه رویی گیتار کلاسیک است. چوب وسترن رد سدار بعد از اتمام کار، رنگی تیره تر از قبل خواهد داشت. در مجموعه وودیانو از این چوب برای ساخت صفحه صدا در گیتار کلاسیک استفاده کرده ایم که واقعا گزینه ای بدون جایگزین است.

آموزش ساخت گیتار

چوب پالیساندر (Palisander) در آموزش ساخت گیتار:

پالیساندر درختی پهن برگ و با وزن مخصوص نزدیک به ۱۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب بوده و یکی از چوب های با دوام و مقاوم به شمار می آید. تبدیل درون چوب به برون چوب در این درخت به صورت ناگهانی رخ می دهد و نقوش حاصل از این انتقال بسیار ارزشمند و زیبا بوده و مورد توجه هنرمندان شاخه های مختلف است. این چوب یکی از زیباترین گونه های چوبی بوده که در طبیعت موجود است و تمامی ویژگی های یک چوب زیبا را دارد. پالیساندر هم خانواده رزوود ماداگاسکار است و در ساخت روکش های تزئینی بسیار پر کاربرد است. رز وود ماداگاسکار از گونه های در حال انقراض است که تجارت آن در کل جهان ممنوع می باشد. درون چوب آن از زرد روشن یا پرتقالی تا قهوه ای تیره مایل به قرمز با رگه های تیره رنگ است. پالیساندر درون چوب قهوه ای تیره و برون چوب زردی دارد که مرز بین این دو کاملا قابل تشخیص است. هم چنین ترکیب این نقوش با برش های جناقی، زیبایی بی نظیری را به وجود می آورد.

آموزش ساخت گیتار

خواص و کاربردهای چوب پالیساندر:

پالی ساندر چوبی پراکنده آوند و راست تار بوده و به واسطه بافت متوسطی که دارد نمی توان آن را یک چوب درشت بافت در نظر گرفت. اما در سطح این چوب حس درشت بافت بودن به خوبی احساس می شود. این چوب یکی از گونه های بادوام در برابر پوسیدگی و حمله حشرات است. این چوب در روکش گیری، ساخت بدنه و فینگر بورد گیتار و دیگر سازه های زینتی کاربرد دارد. هم چنین می توان از پالیساندر در صنعت مبلمان، منبت، خراطی و کابینت هم استفاده کرد که در صورت استفاده در این صنایع، قیمت تمام شده کار را بسیاز زیاد بالا می برد. در مجموعه وودیانو از این چوب برای ساخت ساید و بک گیتار و سازه های تزئینی دیگر استفاده می شود. به عنوان مثال، ساخت حلقه های چوبی با استفاده از پالیساندر واقعا کاری لذت بخش است.

آموزش ساخت گیتار

چوب افرا (Maple) در آموزش ساخت گیتار:

افرا از نظر وزن مخصوص و رنگ دارای انواع گوناگونی می باشد و رنگ پایه آن عمدتاً رنگ شیری است. در ساخت گیتار، چوب افرا با بافت متراکم و سخت مطلوب می‌باشد و می‌تواند برای انتقال صدا گزینه مناسبی باشد. در جهان ۱۱۵ گونه افرا وجود دارد که ۳ نوع آن در ایران با نام های افرا پلت (Acer velutinum)، افرا شیردار (Acer leatum)، افرا کیکم (Acer monspessulanum) و ۵ گونه ی مهم تجاری آن در آمریکا وجود دارند. افرا جزء چوب های سخت و نیمه سخت به شمار می آید. چوب افرا محکم و خوش کار بوده و رنگ پذیری بسیار خوبی دارد.

خواص و کاربردهای چوب افرا:

برخلاف بسیاری از پهن برگان، اغلب از برون چوب افرا نسبت به درون چوب آن بهره برده می شود. رنگ برون چوب افرا، کرم روشن تا کرم مایل به سفید بوده و چوبی ریز بافت و راست تار و درخشنده دارد. این درخشندگی در برخی از گونه های افرا بسیار زیاد است که نام آن را هم تحت الشعاع قرار داده است (مانند افرای پلنگی). افرا پراکنده آوند است یعنی آوندها به طور یکنواخت در سطح چوب پراکنده شده اند که در دوره های مختلف رویشی این حالت به وجود می آید. چوب افرا بافت خوب و خوش کاری داشته و معمولا راست تار دیده می شود. اما ممکن است گاهی اوقات موجدار هم باشد که خیلی متداول نیست. چوب افرا در مقطع مماسی دارای نقوش مواج است ولی در بعضی از گونه های آن این رگه ها کمتر است. معمولا از برون چوب افرا برای مبلمان استفاده می شود. هم چنین وجود لکه های سفید رنگ و رگه های معدنی استفاده از این چوب را در دکوراسیون منزل و کارهایی مانند ساخت گیتار بسیار افزایش داده است. برخی از این لکه ها و رگه ها به رنگ قرمز مایل به قهوه ای است که سبب زیباتر شدن این چوب ها می شود.

چوب افرا دارای بافت یکدست و راست تار بوده اما نقوشی مانند چشم بلبلی، پلنگی (راه راه)، درخشنده، موجدار، مجعد یا نقوشی شبیه صفحه ویولون در بافتش بسیار زیاد است. این نقوش سبب می شوند که این چوب برای گیتار، مبلمان و صنایع دستی سفارشی یک چوب مرغوب به شمار آید. چوب درون افرا قهوه ایی مایل به قرمز است که گاهی اوقات کاملا تیره می شود؛ هرچند به طور طبیعی و با گذشت زمان رنگش متعادل تر خواهد شد. در این چوب، تقریبا تمام درون چوب ها به مرور زمان تغییر رنگ خواهند داشت. چوب های رنگ روشن مانند افرا، به علت قرار گرفتن در معرض اشعه UV و اکسیژن به طور طبیعی تیره تر می شوند. ولی سال ها زمان لازم است تا یک قطعه از چوب افرای سفید به رنگ عسلی-طلایی برسد.

چوب آکاژو (Acajou) در آموزش ساخت گیتار:

چوب آکاژو، چوبی آفریقایی است و برخی از هم خانواده های این چوب در مناطق استوایی هم رشد می کنند. میانگین وزن خشک آن حدود ۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب بوده که در بعضی مواقع از این عدد هم بیشتر می باشد. درون چوب آن دارای رنگ های متنوعی بوده و از رنگ صورتی کم رنگ تا قهوه ای مایل به قرمز تا قرمز تیره هم وجود دارد. هم چنین رگه های قهوه ای تیره هم در چوب این درخت دیده می شود. الیاف آن راست تار و در هم تنیده بوده و دارای بافت متوسط تا درشتی می باشد.

چوب آکاژو، درخشش طبیعی یا به اصطلاح تلالوی زیادی دارد. چوب آکاژو، چوبی پراکنده آوند است. این چوب منافذ سطحی درشت و دوام و ثبات ابعاد متوسطی داشته و مقاومت کمی در برابر حشرات نفوذ کننده را داراست. از چوب آکاژو در تهیه روکش و ساخت گیتار، تخته لایی، خراطی، مبلمان، قایق سازی و تزئینات داخلی بهره برداری می شود. این چوب هم در مجموعه وودیانو بارها تست شده و از انواع مختلف آن برای ساخت گیتار و پارکت استفاده شده است. این چوب تفاوت های اندکی با ماهاگونی و ساپلی دارد که می توان با اندکی تجربه آن ها را از هم شناسایی کرد.

چوب اکومه (Okoume) در آموزش ساخت گیتار:

درخت اکومه بیشتر در کشور گابن رویش دارد. البته هم خانواده های این چوب در هندوستان هم بسیار زیاد است و از آن استفاده می شود. وزن مخصوص آکومه حدود ۴۵۰ کیلوگرم بر متر مکعب بوده که گونه های مختلف آن تفاوت های اندکی هم با هم دارند. رنگ درون چوب آن صورتی تا قهوه ای روشن بوده ولی همیشه تم رنگ صورتی در آن وجود دارد. با افزایش سن چوب، رنگ چوب آکومه تیره تر می شود. هم چنین آکومه برون چوب باریکی دارد و رنگ آن سفید مایل به خاکستری بوده و ارزش کمتری نسبت به درون چوبش خواهد داشت. در این چوب، مرز مشخصی بین درون چوب با برون چوب وجود ندارد و این انتقال تدریجی صورت می پذیرد. آکومه چوبی پراکنده آوند است ولی به دلیل نوع بافت این چوب، گاهی اوقات با چوب های بخش روزنه ای اشتباه گرفته می شود. اکومه چوبی راست تار بوده و بافتش بهم پیوسته است. ثبات ابعاد بسیار خوبی دارد و یکی از بهترین گزینه ها برای درب و پنجره سازی است. با درخشش طبیعی خوب و زیبایی که آکومه دارد در دکوراسیون چوبی هم استفاده دارد. آکومه در روکش گیری، ساخت پلای وود، قایق سازی، سازهای موسیقی و غیره هم پر کاربرد است. در مجموعه وودیانو با این چوب در قسمت دسته گیتار تجربه های موفقی داشتیم. هم چنین از این چوب برای ساخت درب کابینت تمام چوب استفاده شد که وزن سبک و ثبات ابعاد بالای آن در این حالت گزینه با اهمیتی بود که از آن به خوبی بهره برداری شد.

آموزش ساخت گیتار

چوب رز (Rosewood) در آموزش ساخت گیتار:

این چوب در سه نوع هندی، ماداگاسکار و برزیل موجود می باشد. هر سه نوع این چوب ها در انعکاس و انتقال تفکیکی صدا مشهور هستند. این چوب ها دارای کمترین ارتعاش و ایجاد صدای اضافی می باشند.  البته گونه های دیگری از این چوب هم موجود است و استفاده می شود که هر کدام زیبایی خارق العاده ای دارد. ما در وودیانو از این چوب برای ساخت فینگر بورد و بریج گیتار استفاده می کنیم.

رز درختی پهن برگ است که یکی از مرغوب ترین و محبوب ترین گونه های آن در برزیل و ماداگاسکار بدست می آید. وزن مخصوص رز وود حدود ۸۵۰ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. چوب درخت رز، بسیار زیبا و مرغوب بوده، به طوری که می توان گفت جایگزینی در بین دیگر انواع چوب برای آن وجود ندارد. این چوب بسیار خوش کار و سخت بوده و استفاده تزئینی بسیار زیادی از آن می شود. گونه Indian و ماداگاسکار آن بسیار پرطرفدار بوده و البته امروزه بسیار سخت به دست می آید و قیمت بالایی هم دارد.

خواص، کاربردها و عکس چوب رز وود:

رنگ درون چوب آن از طیف رنگی زرد یا قهوه ای روشن یا نارنجی، قرمز یا قهوه ای تیره بوده که معمولا رگه های مشخص تیره تری دارد. برون چوب آن زرد کم رنگ است و با درون چوبش مرز مشخصی دارد که یکی از ویژگی های مهم این چوب نیز به شمار می آید. این چوب معمولا راست تار بوده و بافت یکدست و متوسط خوبی دارد. چوب رز پراکنده آوند بوده و سطح صافی دارد. چوب رز دارای منافذ متوسط تا بزرگی بوده و درون چوبش رسوباتی معدنی دارد که رنگ آن را قهوه ای تیره کرده است. دوایر رویشی این چوب نامشخص و اشعه های چوبی پنهانی دارد و نسبت به گونه های دیگر با دوام تر است.

چوب رز با ماشین آلات و دست به خوبی کار می شود و گاهی اوقات انقدر محکم می شود که به تیغه های دستگاه نیز آسیب می زند. البته وجود مواد معدنی و فلزات هم در این مورد به خصوص تاثیر گذار است. بافت این چوب، بافتی روغنی است و کمی دیر خشک می شود. در مرحله خشک کردن چوب باید به این مورد بسیار توجه کرد تا چوب مرغوبی که به دست آمده به راحتی از بین نرود. گونه ماداگاسکار این درخت کاملا بوی گل رز را دارد و ممنوع القطع شده است. از این چوب در ساخت گیتار، برای روکش گیری، ساخت آلات موسیقی، بدنه گیتار، فینگر بورد گیتار و هر مورد تزئینی دیگر استفاده می شود. مبلمان، کابینت و دیگر کاربردها نیز برای این چوب گران قیمت نیز امکان پذیر است که طبیعتا قیمت تمام شده کار را بسیار بالا می برد. در مجموعه وودیانو از این چوب برای ساخت فینگر بورد گیتار و همچنین ساید و بک گیتار استفاده شده است که مسلما تمامی ویژگی های بالا را به خوبی داراست.

چوب ونگه (Wenge) در آموزش ساخت گیتار:

چوب درخت ونگه یکی از سخت ترین و متراکم ترین چوب های دنیا است. ونگه درختی پهن برگ است و از گونه های چوبی مشکی رنگ است. چگالی این چوب حدود ۹۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است. درون چوب ونگه قهوه ای متوسط تا قهوه ای تیره یا مشکی است. به محض پرداخت و رنگ کاری، رنگ بافت چوب آن به رنگ سیاه تبدیل می شود. نقوش زرد رنگ هم در این چوب وجود دارد. اما بلافاصله بعد از رنگ کردن، تمام سطح آن تیره دیده می شود. چوب ونگه راست تار است و بافت بسیار درشتی داشته که باید در مرحله تبدیل مورد توجه قرار گیرد.

درخشش طبیعی این چوب کم و چوبی پراکنده آوند است. ونگه بسیار بادوام است و نسبت به حمله موریانه ها مقاومت خوبی دارد. از این چوب برای مصارفی چون روکش، مبلمان، خراطی، سازهای موسیقی استفاده می شود. این چوب، سختی بسیار زیادی دارد و می تواند جایگزین خوبی برای آبنوس باشد. در مجموعه وودیانو تجربه کار با این چوب را داشته ایم و از آن برای ساخت گیتار کلاسیک استفاده کردیم. البته در مرحله برش این چوب با اره فله و اره مجموعه حالاتی را مشاهده کرده ایم که کمتر در دیگر انواع چوب این خصوصیات دیده شده است. سوختگی تیغه ها یکی از پیامد های کار با این چوب سخت است.

چوب آبنوس در آموزش ساخت گیتار:

چوب آبنوس یکی از با کیفیت ترین و خوش رنگ ترین چوب های مورد مصرف در هنرهای چوبی با ارزش است. در این بخش به طور خلاصه و مفید خصوصیات چوب آبنوس بررسی می شود. اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد چوب آبنوس هستید پیشنهاد می کنیم حتما مطلب زیر را ببینید:

کاربرد، خواص و ویژگی های چوب آبنوس:

چوب آبنوس تیره ترین رنگ را در بین گونه های چوب مختلف دارد. اگر تاکنون چوب های ونگه، گردوی سیاه و یا رزهای تیره رنگ را به عنوان تیره ترین چوب ها می دانستید، جالب است بدانید که چوب آبنوس با رنگ مشکی خود از تمام این چوب ها تیره تر است. درخت آبنوس همیشه سبز بوده و در مناطق استوایی رشد می کند و معمولا راست تار است و بافت درخشنده ای دارد.

به عنوان مثال، همین ویژگی راست تار بودن چوب آبنوس، آن را تبدیل به یکی از بهترین گونه ها در بین انواع چوب ها برای ساخت فینگر بورد گیتار کرده است. در کنار ویژگی راست تار بودن چوب آبنوس، ریز بافتی و وزن مخصوص بالای این چوب، از دیگر برتری های این چوب نسبت به سایر چوب ها است.

چوب آبنوس پراکنده آوند است و منافذ این چوب متوسط تا بزرگ بوده و بدون هیچ نظم خاصی در سطح آن پراکنده شده است. سطح چوب آبنوس، در مقایسه با چوبی مثل راش که مانند آبنوس پراکنده آوند است خلل و فرج بسیار بیشتری دارد و به چوب های بخش روزنه ای نزدیک تر است اما در واقع بخش روزنه ای نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ساختمان چوب مطلب زیر را در وودیانو مطالعه کنید:

حتما ببینید: چوب چیست ؟ خواص، ویژگی ها و ساختار فیزیکی و شیمیایی چوب

اسم علمی درخت آبنوس دایس پایرس کلاسیفورا (Diospyros Crassiflora) است. این درخت در سریلانکا، هند و اندونزی هم رشد می کند. البته چوب آبنوس در تمام کشورهایی استوایی یافت می شود و در برزیل هم رگه های زیبایی از این چوب دیده می شود.

چوب ماهاگونی در آموزش برای ساخت گیتار:

این چوب برای دسته گیتار و ساید و بک گیتار استفاده می‌شود. به دلیل مقاومت بالا و وزن متوسط بسیار زیاد در این هنر کاربرد دارد. شکل ظاهری ماهاگونی شبیه به چوب آکاژو بوده و رنگ آن قهوه ای و دارای موج های بسیار زیبا می باشد.

چوب ساپلی در آموزش ساخت گیتار:

ساپلی چوبی آفریقایی با موج های زیبا و درخشان است و وزن مخصوص متوسط و بافتی نرم تر و سبک تر نسبت به رز وود دارد. این چوب دارای بافت بخش روزنه ای است و تا حدودی جاذب صدا می باشد. از این چوب در ساید و بک گیتار استفاده می شود.

چوب گردو در آموزش ساخت گیتار:

گردو نیز مانند افرا دارای وزن مخصوص متفاوتی است و همچنین نقوش و رنگ های گوناگونی دارد. گردو شباهت زیادی به ماهاگونی دارد و خصوصیات تقریبا یکسانی دارند. در ساخت گیتار به گردوی سیاه با درجه سختی بالا نیاز داریم تا کمترین جذب صدا را داشته باشد. گردوی سیاه دارای نقش های بسیار زیبا و متنوعی است که زیبایی خاصی به ساز می بخشد. از چوب گردو در دسته و ساید و بک گیتار استفاده می شود.

نکته ای که باید به آن توجه شود این است که در صفحه پشت گیتار هم از پل گذاری یا مقاوم سازی استفاده می شود تا در مقابل فشاری که از دسته به کاسه منتقل می کند مقاومت کند. اکثر سازندگان از سه پل ساده برای مقاوم سازی استفاده می کنند و بعضی ها با توجه به تجربیات از حالت ضربدری و نقطه ای استفاده می کنند.

ساید گیتار:

کناره ها یا ساید کاسه گیتار توسط روش های مختلفی فرم دهی می شود تا به حالت قالب گیتار در بیاید. استفاده از آب و المنت حرارتی یا بخار آب از روش های معمول فرم دهی ساید گیتار می باشد. بعضی گونه های چوبی دارای الیاف بلند هستند که کار خم کردن آن ها کمی سخت تر است و نیاز به حساسیت و دقت بیشتری در خم کردن دارد. گونه هایی که الیاف کوتاه و بافت ریز تری دارند در این مرحله کار را آسان تر می کنند. ما در وودیانو با خم کن اختصاصی که ساخته ایم این کار را انجام می دهیم.

اگر ساید ها را در آب فرو ببرید و بعد از چند دقیقه روی یک استوانه فلزی داغ قرار دهید به راحتی خم می شوند. می توان با کمی فشار دست آنها را به حالت مورد نظر در آورد. در مرحله بعد ساید ها در قالب قرار می گیرند و خشک می شوند. این حالت برای استفاده از چوب های خشک است. زمانی که درختان تازه قطع می شوند و به تخته تبدیل می شوند دارای رطوبت بسیار بالایی هستند و باید در داخل کوره یا در هوای آزاد خشک شوند.

زمانی که چوب کاملا خشک می شود دیواره سلول های آن بسته می‌شود و نمی‌تواند به طور کامل رطوبت را جذب کند. چوبی که تازه بریده شده زمان زیادی نیاز دارد تا خشک شود ولی چوبی که یک بار به طور کامل خشک شده و دوباره خیس می شود خیلی راحت تر رطوبت خود را از دست می دهد به همین منظور نگران خیس شدن ساید های گیتار نباشید.

دسته گیتار:

دسته گیتار وودیانو دارای دو بخش است که قسمت زیرین یا تنه اصلی آن وظیفه نگهداری از سیم ها را به عهده دارد و قسمت رویی فینگر برد یا صفحه انگشت گذاری کار تعویض نت ها را انجام می دهد. دسته گیتار نیز مانند صفحه صدا فشار زیادی را تحمل می کند که در قسمت قبل در این مورد توضیح داده شد. بنابراین با توجه به وزن ساز و فشار سیم ها باید از چوب هایی استفاده شود که هم وزن مخصوص کمی داشته باشند و هم مقاومت خمشی بالایی داشته باشند. همچنین باید از ترفندهایی برای مقاوم سازی دسته استفاده شود تا بتوان فشار وارد بر دسته را خنثی کرد.

بهترین چوبی که در ساخت دسته کاربرد دارد و امتحان خود را پس داده است چوب سدار می‌باشد که بسیار سبک است و در عین حال مقاومت زیادی دارد. در این بین گونه اسپانیش سدار (Spanish cedar) توجه اکثر سازندگان را به خود جلب کرده است. گونه های دیگری که در وودیانو در کنار سدار قرار می گیرند و استفاده می شوند، چوب آکاژو و آیوس هستند. آیوس چوبی سبک و مقاوم است ولی بافت نرمی دارد و تا حد زیادی آسیب پذیر می باشد. چوب آکاژو مقاومت زیادی داشته و سخت‌تر ازچوب های سدار و آیوس است ولی وزن مخصوص بیشتری نسبت به این دو گونه دارد و وزن ساز را بالا می برد.

فینگر برد (Fingerboard) قسمتی از دسته گیتار است که سیم ها از روی آن عبور کرده است. فینگر بورد صفحه انگشت گذاری نامیده می شود که برای تغییر نت ها از این قسمت استفاده می شود. چوب این قسمت باید بسیار سخت باشد تا هم لرزش سیم ها را خنثی کرده و هم در طول زمان دچار ساییدگی نشود بنابراین بهترین چوب برای این قسمت آبنوس می باشد. با توجه به زیبایی خارق العاده ای که آبنوس دارد در این بخش بی رقیب است. آبنوس بافتی بسیار سخت و متراکم دارد. در درجه دوم می توان از رز وود ها نیز در فینگر برد استفاده کرد. رزوود دارای بافتی نرم تری نسبت به آبنوس است و وزن مخصوص کمتری نسبت به آن دارد.

با توجه به نیروهای وارده به دسته و فینگر بورد گیتار باید نوع چوب و جهت برش به درستی انتخاب شود تا مشکلی برای ساز در طول زمان پیش نیاید. در فینگر برد و دسته گیتار نوع برش باید برش شعاعی باشد تا بیش ترین مقاومت را در حالت خمش داشته باشد. دوایر سالیانه باید کاملا عمود باشند و بافت دسته نیز کاملاً راست تار و بدون عیب از  از نظر گره و ترک باشد تا دسته گیتار دچار پیچیدگی و خمش نشود. بعضی از سازندگان دسته را به دو نیم تقسیم کرده و در بین آنها از یک چوب مقاوم مانند آبنوس یا فیبر کربن استفاده می کنند. ما در وودیانو از هر دو روش برای ساخت دسته استفاده می کنیم. به این کار در اصطلاح قرار دادن رین فورس (Reinforce) یا تقویت کننده دسته می گویند. این کار باعث می شود تنش در چوب خنثی شده و  و از تغییر رفتار در آن جلوگیری شود.

قالب گیتار:

سازنده های گیتار با توجه به تجربیات خود قالب های متفاوتی را برای ساخت و مونتاژ گیتار تهیه می کنند. برای مونتاژ کاسه گیتار، حالت دادن و خم کردن ساید ها و همچنین حالت دادن و تزیین دور کاسه نیاز به چند قالب مجزا می باشد. برای ساخت قالب، ابتدا الگوی مورد نظر روی یک تخته لایی یا ام دی اف ۱۶ میل انتقال داده می شود. سپس با دقت خطوط مورد نظر برش داده می شوند. خطوط برش خورده توسط تخته پوست یا ماشین سنباده دیسکی و سنباده دوکی تمیز می شود. اگر خط را دقیق کشیده شده باشید میتوان تمام اضافات بیرون خط را توسط این دستگاه ها از بین برد. به این ترتیب شابلون مورد نظر ما با دقت زیاد ساخته می شود. با کشیدن انگشت روی محل سنباده خورده می توان معایب را پیدا کرده و برای رفع آن اقدام کرد. از همین شابلون می‌توان به عنوان قالب ساخت و آماده سازی نوار دور لبه کاسه گیتار هم استفاده کرد.

آموزش ساخت گیتار

قالب ساید گیتار:

یک قالب دیگر برای فرم دهی ساید ها نیاز است که می‌توان آن را با استفاده از پلای وود یا تخته لایی درست کرد. برای انجام این کار دو تخته لایه ۵۰ در ۲۵ و چند قطعه چوب ۱۰ در ۵ در ۳ سانتی متر نیاز است. شابلون ساخته شده با ام دی اف را روی تخته لایه ها قرار داده و خط قوس روی پلای وود منتقل می شود. محل خط کشیده شده برش داده می شود. به طوری که مقداری از اضافه خط روی تخته ها بماند. سپس شابلون دوباره روی تخته لایه ها قرار داده می شود. برای ادامه کار آنها توسط پیچ دستی به هم بسته می شوند. حال می توان با فرز دستی و با استفاده از تیغه پرداخت اور فرز و تکیه دادن بلبرینگ تیغه به شابلون، به راحتی اضافه های برش را با دقت زیاد براشت تا شابلون و تخته لایی دقیقا هم اندازه و هم شکل هم شوند.

بعد از آماده شدن تخته لایه ها چوب های ده در پنج در سه سانتی متری به پهنا بین دو تخته لایی قرار داده می شود و توسط چسب و میخ به هم متصل می گردد. چوب ها دقیقا در لبه منحنی و فرم دار تخته لایی ها قرار می‌گیرند و بعد از خشک شدن اضافه های آن ها توسط رنده و تخته سنباده برداشته می شود. به این ترتیب یک سطح پهن توپر پشت ساید ها را در بر می گیرد. برای نگهداری قسمت وسط و خم زیاد ساید بهتر است از یک شابلون معکوس استفاده کرده و روی قالب قرار داد تا به این ترتیب در هنگام بستن به قالب دچار شکستگی ساید نشویم.

قالب مونتاژ گیتار:

برای ساخت قالب مونتاژ کاسه، باید چند عدد تخته لایه را روی هم چسباند و ضخامت لازم را ایجاد کرد. ضخامت آن باید حداقل به ۶ سانتی‌متر برسد. تخته لایه ها باید حدود ۶۴ در ۵۴ سانتی متر باشند تا قالبی محکم و مقاوم برای اندازه کاسه گیتار به دست آید. سپس خط تقارن شابلون روی قالب کشیده می شود و تمامی مراحل کار از این به بعد بر مبنای این خط انجام می شود. شابلون ساخته شده روی قالب در کنار خط تقارن قرار می گیرد و شکل کاسه گیتار روی آن با دقت پیاده می شود.

آموزش ساخت گیتار

بعد از این کار با دقت از طرف بالای کاسه توسط اره فلکه شروع به برش کاری می شود. در ادامه، برش وارد قالب شده و به روش قبلی برش ادامه داده می شود. مانند قالب قبلی، کمی داخل تر از خط برش کاری می شود و اضافه های برش و قسمت اضافی داخلی خارج می شود. در مرحله بعد، توسط سنباده دوکی اضافه های برش از بین برده می شود. با انجام این روش به راحتی و با دقت بالا به خط مورد نظر می‌ رسید. این کار باید هم در زمان خط کشی و هم در زمان اضافه برداری و پرداخت نهایی قالب با دقت بالا انجام شود. بعد از تمام شدن این کار توسط خط کش تیره دار یک حاشیه ۶ سانتیمتری به دور فرم کاسه ایجاد می شود. این کار به دقت زیادی نیاز دارد و بعد از این مرحله و برش اطراف قالب و پرداخت آن، قالب آماده استفاده خواهد بود.

آموزش ساخت گیتار

صفحه پشت گیتار یا همان بک گیتار برای مقاومت بیشتر و انتقال صدای بهتر نیاز به یک قوس نرم دارد. این قوس در حالت افق تقریبا ۴ تا ۸ میلیمتر برآمدگی دارد که باید به دقت رعایت شود. برای انجام این کار نیز نیاز به یک شابلون دایره ای است. برای ساخت این شابلون یک عدد تخته لایه به شعاع ۲۵ سانتیمتر به صورت دایره ای برش داده می شود. در مرحله بعد یک چوب به طول ۵۰ سانتیمتر و عرض ۳ سانتی متر به اندازه برآمدگی کاسه خم داده می شود. بعد از آن بر روی آن یک سنباده زبر در حدود شماره ۸۰ چسبانده می شود. سپس چوب سنباده دار در وسط تخته مورد نظر  قرار داده می شود و بعد از زدن یک سوراخ در مرکز تخته پیچ و مهره می شود. توسط یک پیچ و مهره آن ها به هم پیچ می شوند و همراه با سفت کردن پیچ، چوب به چرخش در می آید تا شابلون ساییده شده و به حالت قوس مورد نظر در بیاید.

خم کن چوب در ساخت گیتار:

 برای خم کردن راحت تر ساید و بایندینگ (Binding) و لاینینگ (Lining) گیتار نیاز به یک خم کن است که مدل های متفاوتی دارد. برای خم کردن ساید ها و بایندینگ دور کاسه نیاز، به یک لوله داغ به قطر ۶ سانتی متر است. حرارت این لوله خم کن باید بیش از ۱۵۰ درجه سانتیگراد باشد تا به راحتی آب را تبخیر کند. برای ساخت یک خم کن استاندارد باید یک لوله ۶ سامتی متری فلزی به طول ۲۰ سانتی متر را به یک صفحه فلزی متصل کرد به طوری که بتوان آن را به یک گیره رومیزی محکم بست. این لوله فلزی را می توان توسط یک مشعل گازی یا یک المنت برقی به راحتی به حرارت مورد نظر رساند و از آن برای خم کردن چوب استفاده کرد. ما در وودیانو بیشتر از روش خم کردن با المنت استفاده می کنیم.

آموزش ساخت گیتار

این لوله داغ برای خم کردن چوب هایی با ضخامت کمتر از ۳ میلیمتر  استفاده می شود. برای خم کردن چوب های قطور تر باید از روش‌های دیگری استفاده شود که در اینجا نیازی به آن نیست و در ساخت گیتار کاربردی ندارد. روش اجرا به این شکل است که برای خم کردن ساید ها کافی است یک دستمال خیس روی سطح چوب های ساید کشیده شود. بعد از آن ساید های گیتار را روی لوله داغ قرار داده و با فشار آوردن به صورت آرام ساید ها خم می شوند. در حین این کار مدام باید سطح ساید ها مرطوب شود تا از شکستن آن جلوگیری گردد. همچنین تمام مراحل خم کردن باید به درستی و با دقت و آرامش انجام پذیرد تا خروجی کار قابل قبول باشد.

آموزش ساخت گیتار

ساخت صفحه صدا گیتار:

در ابتدا باید دو قطعه چوب به ابعاد ۵۵ در ۲۰ در نیم سانتیمتر را آماده کنیم. این دو قطعه باید کاملا قرینه باشند. به این ترتیب این چوب از نصف شدن یک تخته به دست می آید. قبلا در مورد نوع چوب صفحه صحبت شد و حالا باید دو قطعه چوب به ضخامت مورد نظر رسانده شود. این کار باید توسط دستگاه گندگی با دور بالا یا درام سندر (Drum Sander) انجام شود. ما در وودیانو برای انجام این کار از گندگی رومیزی دیوالت استفاده می کنیم. در هر مرحله باری که به این دستگاه داده می شود باید با اندازه کمی اعمال شود تا قطعه ما زیر دستگاه خورد نشود و سطح چوب ساند بورد که چوبی گران قیمت هم می باشد کاملا صاف و صیقلی به دست آید.

در گذشته انجام این کار بسیار سخت و دشوار بوده اما امروزه با در دسترس بودن دستگاه های مناسب انجام این کار راحت تر شده و کیفیت ساز های موسیقی هم بالاتر رفته است. در این مرحله ضخامت صفحه صدا روی دو نیم میلیمیتر نگه داشته می شود و برای چسباندن قطعات بهم قابل استفاده می باشد. برای بهتر چسباندن قطعات صفحه ابتدا هر کدام از صفحات به طور جداگانه به گیره چوبی بسته می شود. سپس توسط رنده دستی بلند لبه آن که در اصطلاح به آن نر کار می گویند رنده و صاف می شود. رنده کردن هیچگاه به تنهایی نمی‌تواند نر این چوب را صاف کند. بنابراین از یک قطعه شیشه ضخیم که روی آن سنباده نرم چسبانده شده استفاده می شود. با استفاده از این تخته سنباده شیشه ای لبه نر چوب کاملا صاف و بدون قوس می شود.

آموزش ساخت گیتار

 بعد از صاف شدن لبه ها، دو قطعه در کنار هم قرار می گیرند. برای تست دقت لبه های آماده شده باید هر دو لبه در کنار هم قرار گیرند و در جلوی نور آفتاب مورد بررسی قرار گیرند تا در صورت کمترین عبور نور متوجه خرابی لبه شده و آن را اصلاح کنید. بعد از این که دو قطعه کاملا نسبت به هم صاف شدند و در اصطلاح، درز شدند، باید آن ها را به هم چسباند. چند روش برای این کار وجود دارد که هر سازنده با توجه به تجربیات خود از یکی از روش های موجود استفاده می کند.

چسباندن صفحه صدای گیتار:

در یک روش، لبه دو قطعه چسب چوب زده می شود و در کنار هم قرار می گیرد. سپس چوب ها روی یک صفحه صاف قرار می گیرد. در این مرحله در حین فشردن صفحه ها به طرف هم دیگر یکی از دو قطعه به عقب و جلو کشیده می شود تا چسب اضافی بین آنها خارج شده و دو قطعه تا حد ممکن به هم نزدیک شوند و اتصال مناسبی شکل گیرد. حال تخته های مورد نظر بین دو چوب محصور می شود و با اعمال فشار دو قطعه در کنار هم قرار می گیرند. بعد از آن به کمک یک وزنه، روی تخته ها مهار می شود تا در اثر فشار بالا نیاید.

آموزش ساخت گیتار

در روش بعد، می توان بعد از چسب زدن لبه های چوب ها آن ها را با کش یا تسمه های پهن به هم بست و با استفاده از یک تکه چوب در زیر تسمه ها یا کش ها فشار وارده به صفحه را زیاد کرد. در این مرحله باید دقت شود که مراحل بر روی یک سطح صاف انجام شود و بعد از افزایش فشار چوب ها را روی سطح محکم کرد تا کاملا صاف در کنار هم بچسبند.

بعد از چسبیدن صفحه و یکپارچه شدن آن خط قرینه بر روی آن کشیده می شود و محل درست مشخص می شود. حال می توان قوس بری را بعد از خشک شدن برای صفحه صدای گیتار انجام داد و آن را برای مراحل بعدی آماده کرد.

تا این مرحله مقدمات و شابلون سازی گیتار توضیح داده شد و در آپدیت های بعدی مرحله مونتاژ کاسه و دسته گیتار ارائه خواهد شد.

ایجاد محیط مناسب برای ساخت گیتار:

برای ساخت آلات موسیقی نیاز به کارگاهی با حرارت ۲۰ الی ۲۵ درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی حدود ۴۵ درصد است. در درجه حرارت و رطوبت غیر از این حالت هم ساخت گیتار امکان پذیر است اما با مشکلات و سختی های بیشتر انجام می شود که مربوط به نحوه رفتار چوب در مواجه با رطوبت هوا می باشد. در محیط کارگاه گیتار سازی نیاز به تهویه مناسب جهت بیرون بردن غبار و گرد رنگ است. مکنده مناسب برای خارج کردن پوشال و خاک اره دستگاه ها هم امری ضروری است که این نیاز برای کارگاه های کوچک تر اهمیت بیشتری دارد.

یک میز کار نسبتا بزرگ همراه با یک گیره چوبی و سطحی که روی آن اسفنج یا نمد کار شده باشد لازم است. با استفاده از سطحی نمدی برای میز کار می توان صفحات گیتار را بدون دغدغه روی آن قرار داد و روی آن ها کار انجام داد. در هنگام ساخت گیتار باید خیلی مراقب باشید که هیچ چیز اضافه و زائدی زیر صفحه ها باقی نماند؛ به خصوص صفحه صدا که بافت نرمی دارد.  این حساسیت روی صفحه پشت بسیار کمتر می باشد چون بافت سفت تری نسبت به صفحه صدا دارد و به راحتی زخمی نمی شود ولی این موضوع برای صفحه صدای گیتار یا ساند بورد بسیار ضروری است. نور کافی یکی دیگر از عواملی است که باید مد نظر قرار گیرد. روی میز کار و هم چنین بالای سر دستگاه ها باید کاملا روشن باشد. در این شرایط می توان با تمرکز بالا به ساخت یک ساز موسیقی مشغول بود و از آن لذت برد.

تفاوت گیتار کلاسیک و فلامنکو:

تفاوت گیتار کلاسیک و فلامنکو در این است که در گیتار کلاسیک با ضربه زدن به سیم و ایجاد یک نت باید ماندگاری نت بالا باشد و حدود ۹ ثانیه به طول بیانجامد. یعنی با اجرای نت می بایست به مدت ۹ ثانیه نت ماندگاری خود را حفظ کند در حالی که در گیتار فلامنکو این زمان بین ۳ الی ۴ ثانیه می باشد و باید تمام شود. گیتار کلاسیک و فلامنکو از لحاظ ساختاری بسیار شبیه به هم هستند و تفاوت آنها در ضخامت صفحه صدا، پل گذاری آن و جنس صفحه پشتی و کناره های کاسه گیتار می باشد.

با استفاده از چوب هایی مثل افرا یا آکاژو در ساید و بک کاسه و پل گذاری به سبک فلامنکو، گیتار فلامنکو ساخته می شود. چوب افرا و آکاژو جنس نرم تر و کیفیت کمتری نسبت به سایر چوب های مورد بحث ندارند و فقط دارای جذب صدای بیشتری هستند به همین خاطر می توانند با جذب صدا ما را برای ساخت گیتار فلامنکو یاری کنند.

آموزش ساخت گیتار

ضخامت کاسه فلامنکو باید از کاسه کلاسیک کمتر باشد و همچنین فاصله سیم از سطح فینگربرد گیتار فلامنکو در مقایسه با کلاسیک تقریبا بیشتر می باشد. در گیتار فلامنکو ضخامت پل ها نسبت به گیتار کلاسیک کمتر می باشد و همچنین پهنای آنها بیشتر است.

روزت گیتار:

روزت به حاشیه ای گفته می شود که دور سوراخ صدا قرار می گیرد. بعضی از سازندگان آن را به صورت دستی می سازند و به عنوان امضای کار خود استفاده می کنند بعضی هم از روزت های آماده استفاده می‌کنند که توسط دستگاه ساخته شده است. استفاده از روزت های آماده باعث می شود تا در زمان کار صرفه جویی شود و سرعت ساخت گیتار افزایش پیدا کند؛ اما لذت دست گرفتن گیتار با روزت دست ساز واقعا چیز دیگری است!

ضخامت روزت حدود یک میلیمتر می باشد که باید جای آن توسط دستگاه فرز خالی شود این کار توسط ماشین فرز دستی که روی آن تیغه کف تراش بسته شده انجام می شود. برای آشنایی بیشتر در مورد این دستگاه مطلب زیر را از دست ندهید:

برای انجام این کار باید از یک قطعه کمکی استفاده کرد. قطعه کمکی معمولا متعلق به خود فرز می باشد. این قطعه کنار فرز بسته شده و دارای یک شیار است. تیغه کف تراش با توجه به ضخامت روزت تنظیم می شود. در این مرحله ضخامت روزت هر میزان که بود به همان اندازه تیغه از صفحه فرز خارج می شود.

سپس محل قرار گرفتن روزت روی صفحه مشخص می شود و مرکز آن را علامت گذاری می گردد. به صورت استاندارد محل قرار گرفتن سوراخ صدا طبق نقشه مشخص شده می باشد. سوراخ صدا به شعاع چهار و دو دهم سانتی متر می باشد و با قرار دادن یک حاشیه از صفحه می توان محل روزت را ترسیم کرد. مرکز سوراخ صدا از لبه بالای کاسه گیتار ۱۵ سانتی متر می باشد. حالا باید یک محور برای فرز معین کرد تا تیغه فرز طبق آن محور روی صفحه حرکت کند.

قطعه کمکی طبق خط تراز بسته می شود و محور توسط پیچ تنظیم محکم می شود. حالا یک سوراخ به قطر محور مورد نظر در وسط سوراخ صدا ایجاد می شود. با قرار گرفتن محور در سوراخ صفحه به حول آن محور می چرخد و شیاری روی صفحه صدا به صورت دوار ایجاد می گردد. بهتر است قبل از اینکه این کار روی صفحه صدا انجام شود آن را روی یک قطعه چوب دیگر امتحان کرد تا از درستی شابلون اطمینان حاصل شود. اگر عرض تیغه کف تراش فرز به اندازه عرض روزت باشد در یک مرحله بار برداری این کار انجام می شود. در غیر این صورت باید این کار در دو مرحله انجام شود. در صورتی که روزت آماده باشد چسب زده می شود و در داخل شیار قرار می گیرد و با قرار دادن صفحه روی یک سطح صاف و یک قطعه چوب روی آن روزت توسط پیچ دستی پرس می شود.

ساخت روزت چوبی:

ساخت روزت چوبی شباهت زیادی به بافتن فرش دارد. به طوری که با قرار دادن روکش های رنگی کنار هم می توان یک طرح زیبا ایجاد کرد. برای انجام این کار ابتدا باید طرح مورد نظر را ترسیم کرده و اجزای آن را مشخص کرد. از طرح های مختلفی می توان برای ساخت روزت استفاده کرد که به سلیقه شما بستگی دارد.

این مطلب در تاریخ ۲۶ شهریور ۹۸ بروزرسانی شد.

این مطلب ادامه دارد…

در پایان هر نظر و سوالی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید. ما مشتاقانه پاسخگوی تمامی سوالات و نظرات ارزشمند تان خواهیم بود.

توجه: برای نگارش این مطلب ساعت ها زمان صرف شده است. لطفا در هنگام استفاده از این مطلب حتما نام و لینک وب سایت وودیانو قرار داده شود. با تشکر.

منبع مطلب: به طور اختصاصی وب سایت وودیانو.

مشاهده ویدیوی معرفی کلاس آموزش ساخت گیتار وودیانو:

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: woodiano.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر